eitaa logo
اخلاق عملی
32.6هزار دنبال‌کننده
599 عکس
185 ویدیو
43 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 📧محبت معتدل منظور از محبت معتدل آن است که انسان عاقل _ در کنار توجه به عبودیت و رشد و کمال نفس خویش_ نسبت به فرزند خود دلسوزی، شفقت، علاقه و مهربانی داشته باشد و بداند که از جانب خداوندمتعال وظیفه دارد به تربیت الهی و اسلامی فرزندش رسیدگی کند و براساس متن دین مبین در تعلیم و تربیت او کوشا باشد و در هر مرتبه‌ای از دوران زندگی فرزند عزیزش آدابی که لازم است بداند را بدون هیچ‌گونه افراط و تفریطی به او آموزش دهد، در دوران خردسالی آداب مخصوص به خود و در دوران کودکی و نوجوانی نیز آداب لازم را به فرزندان خود تعلیم دهد تا در دوران جوانی که اوج استقلال طلبی فرزندان است به فردی مومن و مفید برای دین خدا و انصار ولی عصر عجل الله تبدیل گردد و در دنیا رحمت و عزت را برای پدر و مادر به ارمغان آورد و درنهایت باقیات‌ الصالحاتی نیکو برای آخرت والدین خود گردد. 💯و از طرفی نیز مانند بعضی پدران غافل نباشد که فرزندان خود را رها می‌کنند و با کلمه ان‌شاءالله درست می‌گردند یا هنوز زود است یا خودش درست می‌شود فرزند خود را به سوی تباهی و شرور پیش نبرد زیرا زمانی که تربیت فرزند و محبت به او از دست پدر دلسوز خارج شود لاجرم به دست نفس و شیطان و ایادی او میفتد و ناگهان فرزندی که دارای فطرت توحیدی و پاک می‌باشد به فرزندی شرور و ظلمانی مبدل می‌شود❗️زیرا انسان زمانی که از ولایت خدا و تربیت الهی دور گردد به دام شیطان و ایادی او میفتد و این شروع راه گمراهی می‌باشد. مرحوم ملا احمد نراقی فرموده است: پس بر پدر مهربان لازم است که سعی در تادیب فرزند نماید و بداند که: این امانتی است از خدا در نزد او. و دل او پاک، و جوهر او صاف است. و قابل هر نیک و بدی هست. و به هر چه تعلیم دهد نشو و نما می‌کند. و پدر هم در ثواب و وبال او شریک است، پس او را ضایع و مهمل نگذارد و از او غافل نشود. 💌باب غیرت بر اولاد و تربیت آن 📌پ.ن: لازم است هر پدر دلسوزی برای تربیت فرزند خود کتاب‌های معتبر موجود در این زمینه را مطالعه نماید. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث تربیت الإمام عليّ عليه السلام ـ فى قَولِهِ تَعالى : ـ «قُواْ أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نَارًا» : عَلِّموا أنفُسَكُم و أهليكُمُ الخَيرَ. امام على عليه السلام: ـ درباره سخن خداوند متعال «خودتان و خانواده تان را از آتش نگه داريد» ـ : به خودتان و خانواده تان ، خير بياموزيد . 📮شعب الایمان ج ۶ ص ۴۱۱ عنه عليه السلام ـ ايضا ـ مَعناهُ : عَلِّموهُم ما يَنجونَ بِهِ مِنَ النّارِ. امام على عليه السلام : ـ در تفسير سخن خداوند متعال «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خود و خانواده تان را از آتش ، نگه داريد» ـ معناى آن، چنين است: به آنان، چيزهايى را بياموزيد كه به وسيله آن از آتش، نجات يابند. 📚منیه المرید ص ۳۸۰ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره ⚡️ معنای سرگرمی به فرزندان اگرچه معنای سرگرم شدن و وابستگی به فرزندان واضح و روشن است اما خوب است از باب تذکر نکاتی را برای اهلش بیان نماییم. معنای سرگرمی به فرزندان این است که گمان نمایم دوست داشتن و محبت به فرزندان به این بیان است که هر کاری دوست دارد انجام دهد؛ هر جمله‌ای دوست دارد بر زبان آورد؛ با هر کسی در هر ساعتی و زمانی دوست داشت بگردد؛ اگر دوست او بد باشد و بدی را به او یاد می‌دهد ولی چون علاقه دارد با او بگردد من هم به عنوان پدر دوست دارم با او باشد؛ اگر احکام الهی را رها کرد و آن‌ها را انجام نداد من هم به عنوان پدر این کار را تایید نمایم❗️ 🔥اگر روزی از پدر خود درخواست کرد که اجازه دهد فلان عمل گناه را انجام دهد مثل آنکه فرزند دختر از او بخواهد که از امروز اجازه دهد با هر ظاهری که دلش می‌خواهد بیرون رود یا حجاب را کنار بگذارد و پدر با کمال میل آن را بپذیرد یا در مراتب بدتر، از پدر بخواهد که دیگر عبادت خدا را انجام ندهد و او نیز به خاطر دوست‌داشتن فرزند خود عبادت را رها کند❗️ زیرا علت همه این راحتی‌های ناصحیح آن است که پدر در خیال خود چنین تصور کرده است که دوست ندارم فرزند عزیزم دچار ناراحتی شود و آنچه دوست دارد را انجام ندهد یا آنچه درخواست کرده است را انجام ندهم❗️ در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: اِنَّهُ نَظَرَ اِلى بَعْضِ الاَطْفالِ فَقالَ: وَیلٌ لاَِولادِ آخِرِ الزَّمانِ من آبائِهِمْ! فَقیلَ یا رَسُولَ اللّهِ مِنْ آبائِهِمُ المُشرکین؟ فَقالَ لا، مِنْ آبائِهمُ المُؤمِنینَ لایُعلّمَوُنَهُم شَیئاً مِن الفرائضِ وَ اِذا تَعَلَّمُوا اَوْلادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضَوُا عَنْهُمْ بِعَرض یَسیر مِنَ الدُّنیا فَاَنَا منْهُمْ بَرىءٌ وَ هُمْ مِنّى بُرَاءُ. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به برخی از کودکان نگاه کردند و فرمودند: وای بر اولاد آخر الزمان از دست پدرانشان! سؤال شد یا رسول الله: آیا از پدران مشرکِ آنان؟ فرمودند:خیر، از دست پدران آنها، چون واجبات دین را به فرزندانشان نمی آموزند و اگر اولاد آنها بخواهند، بیاموزند، آنان را منع می کنند. و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان از مال دنیا چیزی را به دست آورند. من از آنها بیزارم و آنها هم از من بیزارند. 📚جامع‌الاخبار ص ۲۸۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره ⚡️توضیح دلبستگی به مال یکی دیگر از چیزهایی که مانعیت عظیمی در تزکیه انسان می‌گذارد حب به مال و دلبستگی شدید به آن می‌باشد که در آیه نُهُم سوره مبارکه منافقون در کنار اولاد آمده است و شدت این مسئله آنقدر بالا می‌باشد که خداوندمتعال آن را جلوتر از اولاد بیان فرموده است زیرا حب مال شدید کاری می‌کند که انسان حاضر است فرزند خود را نیز فدای مال خود نماید. حب مال و دلبستگی شدید نسبت به مال در انسان حالتی ایجاد می‌کند که فکر، نیت و عمل او صرف جمع کردن مال می‌شود به نحوی که انسان از پرداخت حقوق الهی پرهیز می‌کند و تمام زندگی او پول و ثروت اندوزی می‌شود که در این هنگام مقام پرستش نسبت به پول پیدا می‌کند. قال رَسُولِ اللّه ِصلي الله عليه و آله: إنَّ لِكُلِّ اُمَّةٍ عِجْلٌ، وَعِجْلُ هذِهِ الأُمَّةِ الدّينارُ وَالدِّرْهَمُ. رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هر امّتى گوساله اى دارد (كه او را منحرف مى كند) وگوساله اين امّت (امّت پيامبراكرم) دينار و درهم است. 📚محجه البیضاء ج ۷ ص ۳۲۸ يعنى همانطور كه گوساله بنى اسرائيل پيروان حضرت موسى عليه السلام را گمراه كرد و آنان گوساله پرست شدند، مال و ثروت هم موجب انحراف امّت پيامبر صلي الله عليه و آله مى‌گردد و انسان مال پرست می‌گردد. با این توضیحات معلوم می‌شود که سرگرمی و وابستگی به اموال مانع اعظم در تزکیه نفس می‌گردد زیرا قلب انسان از محبت مال پر شده است قطعا جای محبت به خدا و عبودیت آن باقی نمی‌گذارد. از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: حُبُّ الدُّنيا و حُبُّ اللّه ِ لايَجْتَمِعانِ في قَلبٍ أبدا. دوستى دنيا و دوستى خدا هرگز در يك دل گرد نمى آيند. 💌تنبیه‌الخواطر ج ۲ ص ۱۲۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
Rasooli.Kalemini.mp3
9.46M
⭕️حاج مهدی رسولی حرف رفتن نزن علی می‌میره❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حب مال قال امیرالمومنین علی علیه‌السلام: حُبُّ المالِ یُوهِنُ الدّینَ و یُفسدُالیَقینَ. مال‌دوستی، دینِ و ایمان انسان را سست می‌کند و معتقدات یقینی را تباه و منحرف می‌نماید. كَثَرةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ و تَنشیءُ الذُّنوبَ. مال زیاد، دل‌ها را فاسد می‌كند و بر گناهان انسان می‌افزاید. 📮غررالحکم به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌قناعت و سلوک همانطور که متوجه گشتیم با اشتغال و وابستگی به مال نمی‌توان به سوی تزکیه پیش برویم زیرا انسان را سرمست می‌نماید و نمی‌گذارد فکر و قلب او و نتیجتا عمل او در مسیر رضوان الهی حرکت کند یا بهتر است چنین بگوییم که حب مال سبب غوطه‌وری انسان در هواهای نفسانی می‌شود و حال آنکه تزکیه دورشدن از هواهای نفسانی می‌باشد زیرا صَلَاحُ النَّفْسِ مُجَاهَدَةُ الْهَوَى‏‏.خودسازی در گرو مبارزه با هوای نفس است. 📧از طرفی قناعت و به اندازه نیاز از مال استفاده کردن یکی از مقدمات مهم و اساسی شروع تزکیه و خودسازی می‌باشد زیرا قلبِ قانع، آمادگی پیش رفتن در عبودیت و تزکیه را پیدا می‌نماید زیرا رابطه چنین فردی با هواهای نفسانی به شدت کم می‌شود و همین مقدمه رشد اساسی او می‌گردد. از امیرالمومنین علی علیه‌السلام نقل شده است: أَعْوَنُ شَيْ‏ءٍ عَلَى صَلَاحِ النَّفْسِ الْقَنَاعَة. کمک کننده ترین عامل در راه خودسازی، قناعت است. یا در روایتی دیگر فرمودند: كَيْفَ يَسْتَطِيعُ صَلَاحَ نَفْسِهِ مَنْ لَا يَقْنَعُ بِالْقَلِيل. چگونه می تواند خودسازی کند کسی که به اندک قانع نیست؟ 📚تصنیف غررالحکم صص ۲۳۷ و ۲۳۸ همه این روایات نشاندهنده آن هستند که قلب مشغول و غوطه‌ور در مال دنیا نمی‌تواند به سوی خودسازی و تزکیه پیش برود و به این دلیل است که خداوندمتعال به صراحت در قرآن کریم نسبت به مشغولیت به اموال هشدار داده است و چنین فردی را زیانکار معرفی نموده است. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌معنای دقیق قناعت قبل از آنکه به بیان راهکارها بپردازیم لازم است توضیح دقیقی در باب قناعت دهیم زیرا دیده شده است مومنین معنای قناعت را دقیق نمی‌دانند و گمان می‌کنند قناعت به معنای فقر است و همین مقدمات آسیب را ایجاد می‌نماید. مرحوم ملا احمد نراقی (ره) در تعریف قناعت چنین فرموده است: آن حالتی است از برای نفس، که باعث اکتفا کردن آدمی است به قدر حاجت و ضرورت و زحمت نکشیدن در تحصیل فضول از مال و این از جمله صفات فاضله و اخلاق حسنه است و همه فضائل به آن منوط، بلکه راحت در دنیا و آخرت به آن مربوط است و صفت قناعت، مرکبی است که آدمی را به مقصد می رساند و وسیله ای است که سعادت ابدی را به جانب آدمی می کشاند. 📧معراج‌السعاده فصل ملکه قناعت قید مهمی که در تعریف قناعت وجود دارد قید یا است یعنی قناعت استفاده از دنیا و امکانات آن به اندازه نیاز انسان می‌باشد، یعنی هر انسانی به اندازه نیاز خود از دنیا و مافیهای آن استفاده کند و نه بیشتر از آن، به صفت قناعت مزین شده است. به بیان اخری کلمه و مفهوم نسبی می‌باشد و نسبت به هر کسی فرق می‌کند، برای مثال ممکن است نیاز کسی فقط یک جفت کفش باشد و نیاز دیگری دو جفت کفش باشد، ممکن است کسی دو دست لباس نیاز او باشد و دیگری به سه دست لباس نیاز داشته باشد درنتیجه قناعت به معنای فقر نمی‌باشد بلکه به معنای استفاده از دنیا به اندازه نیاز می‌باشد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌راهکار اول: مال، برای ما نیست اولین راهکار برای کم شدن مشغولیت انسان یا معتدل شدن محبت انسان نسبت به مال این است که بدانیم تمام دنیا و مافیهای آن، خصوصا اموالی که وابسته آن هستیم و محبت آن قلب ما را پر کرده است، برای ما نیست بلکه برای خداوند است و اوست که به انسان میدهد و اوست که از انسان سلب می‌نماید درنتیجه همه انسان‌ها در ظاهر دارای مال و ثروت هستند و درحقیقت همه انسان‌ها فقیر می‌باشند زیرا چیزی از خود ندارند. انتم الفقراء الی الله وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ اِبْنُ آدَمَ مِلْكِي مِلْكِي وَ مَالِي مَالِي يَا مِسْكِينُ أَيْنَ كُنْتَ حَيْثُ كَانَ اَلْمِلْكُ وَ لَمْ تَكُنْ وَ هَلْ لَكَ إِلاَّ مَا أَكَلْتَ فَأَفْنَيْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَيْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَبْقَيْتَ إِمَّا مَرْحُومٌ بِهِ وَ إِمَّا مُعَاقَبٌ عَلَيْهِ. پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود.فرزند مغرور آدم مرتب ميگويد ملك من! ملك من! مال من! مال من اى بيچاره كجا بودى تو؟ آن وقتى كه ملك بود و تو اصلا نبودى؟! و آيا براى تو جز آنچه خورده‌اى كه از بين رفته و يا پوشيده‌اى كه آنهم كهنه و پوسيده شده و يا آنچه صدقه داده‌اى و باقى گذاشته‌اى براى خود؟! آيا غير اينها چيزى براى تو هست‌؟ و آنچه كه بعنوان صدقه داده‌اى معلوم نيست آيا موجب رحمت و مغفرت تو باشد يا موجب عقاب و عذاب تو؟ 💌مصباح الشریعه باب سخاء نکته مهم: اگر مال برای ما بود، هیچ وقت نباید از ما جدا میشد و اینکه مال از ما جدا می‌شود دلالت دارد که مال از ابتدا برای ما نبوده است و ما خیال کرده‌ایم برای ما می‌باشد و این گمان در هنگام جدا شدن از دنیا خود را نشان می‌دهد و خوشا به حال کسی که در حیات دنیوی آن را بیابد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث دلبستگی قال امیرالمومنین علیه‌السلام: إِنَّ اِبْنَ آدَمَ إِذَا كَانَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ اَلْآخِرَةِ مُثِّلَ لَهُ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ وَ عَمَلُهُ فَيَلْتَفِتُ إِلَى مَالِهِ فَيَقُولُ وَ اَللَّهِ إِنِّي كُنْتُ عَلَيْكَ لَحَرِيصاً شَحِيحاً فَمَا لِي عِنْدَكَ فَيَقُولُ خُذْ مِنِّي كَفَنَكَ ثُمَّ يَلْتَفِتُ إِلَى وَلَدِهِ فَيَقُولُ وَ اَللَّهِ إِنِّي كُنْتُ لَكُمْ لَمُحِبّاً وَ إِنِّي كُنْتُ عَلَيْكُمْ لَمُحَامِياً فَمَا ذَا لِي عِنْدَكُمْ فَيَقُولُونَ نُؤَدِّيكَ إِلَى حُفْرَتِكَ وَ نُوَارِيكَ فِيهَا ثُمَّ يَلْتَفِتُ إِلَى عَمَلِهِ فَيَقُولُ وَ اَللَّهِ إِنِّي كُنْتُ فِيكَ لَزَاهِداً وَ إِنَّكَ كُنْتَ عَلَيَّ لَثَقِيلاً فَمَا ذَا عِنْدَكَ فَيَقُولُ أَنَا قَرِينُكَ فِي قَبْرِكَ وَ يَوْمِ حَشْرِكَ حَتَّى أُعْرَضَ أَنَا وَ أَنْتَ عَلَى رَبِّكَ ... هنگامی که بنده در روز زندگیش در دنیا و روز از آخرت قرار می‌گیرد مال او و فرزند او و عملش در برابر او ممثّل و مجسّم می‌شود. پس رو به خود کرده می‌گوید: «سوگند به خدا من در طلب تو و آزمند بودم و بر صرف تو بسیار می‌ورزیدم حال تو چه داری که مرا در این سفر به کار آید»؟ مال جواب می‌دهد: «کفنت را از من برگیر». بعد متوجّه می‌شود و می‌گوید: «به خدا قسم من دوستدار شما بودم و من بودم که از شما پشتیبانی می‌کردم اکنون نزد شما چیست که دستگیر من باشد و با من چگونه همراهی می‌کنید»؟ آنان به او پاسخ می‌دهند: «ما فقط می‌توانیم تو را به گورت رسانده و آنجا دفن می‌کنیم ». آنگاه به خویش روی می‌کند و می‌گوید: «به خدا قسم که تو بر من بودی و من به تو بوده و از تو روی می‌گرداندم، اکنون تو چگونه مرا همراهی می‌کنی»؟ و عمل به او پاسخ می‌دهد: «من در گورت و در آن روز که محشور خواهی شد با تو همنشین و همراه خواهم بود تا من و تو بر پروردگارت هر دو عرضه شویم».  📚بحار الأنوار ج ۶، ص ۲۲۴ آیا ما اینگونه فکر می‌کنیم و خود را آماده کرده‌ایم؟! به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌راهکار دوم: نگاه ابزاری به مال دومین راه برای رهایی از دلبستگی به مال این است که به اموالی که در اختیار داریم نگاه ابزاری داشته باشیم، یعنی بدانیم که اموال فقط در جهت پیش رفتن چرخ زندگی دنیوی در اختیار ما قرار گرفته است زیرا حیات مادی نیاز به مادیات دارد و زمانی که از عالم ماده خارج شویم کاربردی ندارد جز آنکه ورثه از آن استفاده می‌نمایند. ✨اما نگاه بالاتر به مسئله اموال این است که بدانیم مال فرصتی برای ایجاد آخرت نورانی می‌باشد؛ به بیان اخری اهل تقوا مال را ابزار رسیدن به رحمت الهی می‌دانند و تلاش می‌کنند از اموال خود به بهترین وجه ممکن که آن انفاق در راه خدا می‌باشد استفاده کنند زیرا می‌دانند انفاق در راه خدا بهترین ذخیره آن‌ها برای یوم فاقه و سختی قیامت و اهوال برزخ می‌باشد. در سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۴ آمده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ. اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، پيش از آنكه آن روز فرا رسد، كه نه در آن خريد و فروشى باشد و نه دوستى و شفاعتى، از آنچه به شما روزى داده‌ايم انفاق كنيد. و كافران خود ستمكارانند. و اهل تقوا به این مسئله چنان پایبند هستند که در اموال خود برای سائل و محروم حقی را معین نموده‌اند: وَ فِيٓ أَموَٰلِهم حَقّٞ لِّلسَّآئِلِ وَٱلمَحرُومِ.  و در ثروتهايشان حقّى براى سائل و محروم بود. 📌پس زمانی که معرفت انسان نسبت به مال درست شود آهسته آهسته گره‌های موجود در دل انسان نسبت به مال باز می‌شود تا جایی که در قلب خود هیچ حبّ مذمومی به مال احساس نخواهند کرد و چنین قلبی محل تابش نور الهی خواهد شد... به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711