💢فایدهٔ مراقبه چیست؟
🌺جواب:
🔻مراقبهٔ روزانه اگر چه در نظر عده ای امری ساده می باشد لکن فوائد بسیار مهمی دارد که مهم ترین آن را می توانیم تغییر یافتن مبدا باطنی و میل سالک بدانیم.
بسیاری از انسان ها به جز عدهٔ قلیل، به دلیل غفلت و عدم شناخت خودسازی، دارای باطنی مرده و بی حیات می باشند؛ و به همین دلیل در اوایل سلوک رغبت و میل شدیدی به اعمال عبادی به نحوی که با گذر از معاصی حاصل می شوند، ندارند. این باطن ها، باطن هایی هستند که میل و رغبت ابتدایی آنها رو به خدا و ذکر نمی باشد بلکه رو به غفلت و خوشی می باشد.
🌸مراقبه اگر با اصولی که دارد انجام شود، تدریجاً میل باطنی سالک را از غفلت و میل به خوشی، به توجه و میل به عبادات بدنی بر می گرداند و بعد از مدتی میل و رغبت سالک به بندگی و خداوند زیاد می گردد. این اتفاق مبارک همان تغییر مبدا میل می باشد.
زمانی که مبدا میل عوض می گردد، شب زنده داری، نماز با حضور، فکر، ذکر و ... برای او معنای جدید و بسیار لذت بخشی پیدا می کند و در مجموع سرعت سیر و رشد و صعود انسان در معنویت بسیار سریع و قوی می گردد.
👈این یک مورد از فوائد مبارک مراقبه اصولی بود که اگر اتفاق بیفتد با هیچ عیشی قابل عوض شدن نمی باشد زیرا لذت عبودیت جای لذائذ خیالی مادی را میگیرد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌مراقبه و آرامش
💥یکی از ارکان مهم و اساسی تزکیه نفس، مراقبه میباشد که لازم است مومن از آن غفلت نداشته باشد.
مراقبه از نفس، منظم کننده زندگی و آرامش دهنده به آن است نه آنکه بخواهد اضطراب در زندگی مومن ایجاد نماید.
زیرا مراقبه، نفس ِچموشی که تمام اضطرابها، ترسها، گرفتگیهای درون و بیرون و هرچه نام شرّ بر آن میتوان گذاشت از او ظهور پیدا میکند و آشکار میشود را به سوی نفس مطیع که تمام آرامشها، آسایشها، نورها و ... از آن نشات میگیرد، پیش میبرد و این رفتن و حرکت سبب میشود که آرامش از رنگ توحید در زندگی ایجاد گردد
✨اما به شرط آنکه دانسته شود این تغییر و تحول امری تدریجی است که آهسته آهسته حاصل میگردد، در این تدریج است که نفس در مسیر اطاعت و تغییر قرار میگیرد و روز به روز به سوی آرامش پیش میرود که این استقامت ویژه و صبر فراوان در عبودیت را میطلبد زیرا رشد آهسته با صبر عجین شده است.
صبر تلخ آمد ولیکن عاقبت
میوهای شیرین دهد پرمنفعت
🔻مرحوم شیخ محمد بهاری قدس سرّه در تعریف مراقبه چنین فرموده است: معنی مراقبه کشیک نفس را کشیدن است که مبادا اعضا و جوارح را به خلاف وادارد و عمر عزیز را که هر آنی از آن بیش از تمام دنیا و مافیها قیمت دارد ضایع بگرداند.
📔تذکرة المتقین، ص۵۶
به #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌سلام خدمت دوستان محترم
✨بنده این کانال رو برای کمک به حضرت ولی عصر عجل الله تاسیس کردم و بنابر وظیفه جلو میبرم و قطعا این مسائل هیچ وقت اسباب تعطیلی رو ایجاد نمیکند زیرا هدف و نیت ما با این مسائل مختل نمیشود و ما انرژی خودمون رو از توسل به ایشان و حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین بدست میاریم.
❤️انشاءالله تا جایی که حضرت حجت عجل الله به ما اجازه و قدرت بدهند به اندازهای که بتوانیم خدمت دوستان هستیم درنتیجه تعطیلی کانال در حالت عادی محال است اتفاق بیفتد.
اما اینکه گفتم این اذیت اسباب تعطیلی میشود به صورت کلی گفتم که دوستان توجه کنند وقتی کاری داره جلو میره با این مسائل اسباب زحمت طرف ایجاد میشه و ممکنه کم بیاره و کار را تعطیل کنه.
گرچه سیه رو شدم غلام تو هستم
خواجه مگر غلام سیاه ندارد
⚡️و من الله التوفیق
جلسه دوم موانع تزکیه.mp3
22.43M
🪧مانع اول: ناامیدی
🏷مضرات ناامیدی
🌫ناامید هدایت نمی شود❗️
✍ریشههای ناامیدی
✨خدای گناهکاران❗️
#موانع_تزکیه
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌چرا مراقبه سخت است؟
🏷سوالی که در ابتدای شروع مراقبه ایجاد میگردد این است که چرا مراقبه سخت است و چرا در وقت مراقبه نمیتوانیم به راحتی گناهان را ترک نماییم؟
در جواب باید بگوییم که در مراقبه میخواهیم با عادات خود به خصوص عادت انجام گناه و رذائل جهاد نماییم و عادت مسئلهای نیست که بتوانیم با آسایش و راحتی و بدون ریاضتهای مشروع آن را از بین ببریم.
📧عادت به این معناست که غضب، بخل، حسد و ... آنقدر تکرار شده است که در وجود انسان ملکه شده است و زمانی که امری عادت انسان شود، شکستن و چیرگی بر آن نیز دارای زحمت و مشقت است؛ درنتیجه مراقبه برای شکستن عادات دارای سختی و مشقتهای فراوانی میباشد.
امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: أصعَبُ السِّياساتِ نَقلُ العاداتِ.《دشوارترين سياستها، تغيير دادن عادتهاست》
✨پس مراقبه به خودی خود سختی ندارد، عاداتی که در وجود ما نهادینه شده است سبب سختی و مشقت مراقبه انسان میگردد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌چهار ضلعی تزکیه ۱
اگر قصد موفقیت در عبودیت و تزکیه داریم باید به چهار ضلع آن توجه داشته باشیم که عبارتند از: خدا، من، شیطان و نفس؛ تا بتوانیم اولا: مشکلات و اذیتها آن را هضم نماییم؛ ثانیا: امیدوارانه جلو برویم و بدانیم پشتوانه محکمی در عبودیت داریم که ما را لحظهای رها نمیکند❗️
زیرا زمانی که این چهارضلع باهم تصور شوند هم آنچه اسباب زحمت و مشقات را ایجاد میکند را به انسان نشان میدهد و هم راه آرامش و آسایش فهمیده میشود.
📧دو ضلع که اسباب آرامش و آسایش و امید به سعادت را در انسان ایجاد میکند عبارتند از: تلاش و اراده من و وجود خداوندی بسیار بسیار مهربان و رئوف.
این دو در کنار هم گویای آن است که اگر من به عنوان یک انسانی که استعداد خلافت الهی و رسیدن به مقام منیع توحید را دارم تلاش و ارادههای خود را به اندازهای که میتوانم به میدان عمل بیاورم، خداوندعظیم الشان با رحمتش دست مرا میگیرد و مرا آهسته آهسته به سوی خود میکشد زیرا خلق او برای خودش بوده است نه برای امر دیگر.
پس ضلع من و خدا پر از امید است که گویای آن است اگر به همان مقداری که میتوانم شروع نمایم خدای جلیل با دستهای پر از رحمت مرا نجات میدهد زیرا او صاحب وعدههای صادق تخلف ناپذیر است و این کمک آهسته آهسته مرا به سوی آن آرامش دائمی و نورانی و توحیدی پیش میبرد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌چهارضلعی تزکیه ۲
📋اما آن دوضلع دیگر عبارتند از: شیطان و نفس که تخصص این دو دشمن ایجاد ناامیدی، فشارآوردن با وساوس مختلف میباشد، تلاش میکنند راه خدا را بسیار دور دست، سخت، طاقتفرسا نشان دهند يا بهتر است اینگونه بگوییم که به انسان با حالتی سراب گونه میفهمانند که تزکیه برای از تو بهترون میباشد.
زمانی که انسان این وسواس را مییابد ضلع من و خدا را فراموش میکند و گمان میکند راه عبودیت به روی او بسته شده است و هرچه کند امکان ندارد از زمین گناه به بهشت ترک گناه راه پیدا کند.
در این هنگام همیشه خود را در برابر جهاد با نفس دست بسته، افسرده، ناامید و راه عبودیت را دارای مشقت فراوان میبیند و اینجاست که سالک مبتدی ضلع خود و خدا را فراموش میکند زیرا دو ضلع نفس و شیطان با وساوس مختلف برای او بزرگ و بزرگ جلوه نمودهاند.
♨️با این توضیحات باید چنین گفت که سالک حقیقی باید یک نگاه درست و همه جانبه به همه اضلاع داشته باشد تا بداند اگر دو ضلع نفس و شیطان او را اذیت میکنند و آرامش را از او میگیرند، دو ضلع اراده من و خدا به راحتی میتوانند مقابل این دو دشمن قرار بگیرند زیرا پشتوانه ارادههای من، خدایی است که نفس و شیطان در مقابل لطف و رحمت او اصلا به حساب نمیآیند و به راحتی قابل شکست و از بین رفتن میباشند.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹اشعار علامه حسن زاده آملی طاب ثراه
رباید دلبر از تو دل ولی آهسته آهسته
مراد تو شود حاصل ولی آهسته آهسته
سخن دارم ز #استادم نخواهد رفت از یادم
که گفتا حل شود مشکل ولی آهسته آهسته
#تحمل کن که سنگ بی بهایی در دل کوهی
شود لعل بسی قابل ولی آهسته آهسته
مزن از ناامیدی دم که آنطفل دبستانی
شود دانشور کامل ولی آهسته آهسته
بنور دانش و تقوی شود گمگشتگانی را
به حق آوردن از باطل ولی آهسته آهسته
همای عشق ما را بُرده با خود در بر دلبر
ازین منزل بآن منزل ولی آهسته آهسته
که باید ناخدا کشتی در امواج دریا را
کشاند جانب ساحل ولی آهسته آهسته
بدامن دامن دُر ثمین دیدگانم شد
سرشک رحمتش نازل ولی آهسته آهسته
سحرگاهی دل آگاهی چه مینالید از حسرت
که آه از عمر بیحاصل ولی آهسته آهسته
حضورش قوت سبحان نطقم را ربود از من
شده سبحان من با قل ولی آهسته آهسته
شراب عشق را بنگر که هر خلوت نشینی را
کند رسوای هر محفل ولی آهسته آهسته
خرامان بگذرد از خطّه ایران غزلهایم
بهند و سند کشد محمل ولی آهسته آهسته
بلطف پیر میخانه (م)حسن بگرفت پیمانه
بامیدش شده نائل ولی آهسته آهسته
📘دیوان اشعار
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹رابطه ضلع خدا و من
عنه صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : مَن تَقَرَّبَ إلَيَّ شِبرا تَقَرَّبتُ إلَيهِ ذِراعا ، و مَن تَقَرَّبَ إلَيَّ ذِراعا تَقَرَّبتُ إلَيهِ باعا ، و إذا أقبَلَ إلَيَّ يَمشي أقبَلتُ إلَيهِ اُهَروِلُ.
🌿پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از خداوند نقل کرده اند که: هنگامی که بنده ای به اندازه ی یک وجب به خدا نزدیک شود، خداوند به اندازه یک ذراع (فاصله میان آرنج دست یک انسان تا نوک انگشت وسطی) به او نزدیک می شود و اگر انسان یک ذراع به خدا نزدیک شود، خداوند اندازه یک باع به او نزدیک می شود (باع از کتف تا نوک انگشت انسان است) و اگر او به نزد من حرکت را شروع کند، من هروله کنان به سوی او می روم.
🗂میزان الحکمه ج ۹
📌پ.ن:
اگر خوب به روایت دقت نمایید خواهید دید که خداوند به اراده کم بسیار برکت میدهد و آن کم را نورانیتر میکند و آن نور فرد را بالا میبرد و اراده فرد در مرتبه بالاتر قرار میگیرد و همینگونه بالا میرود تا خدا را ملاقات میکند و در این ضلع نورانی، دو ضلع ظلمانی نفس و شیطان جز با دمیدن ناامیدی و اذیتها و آزارها کاری از پیش نمیبرند.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌آیا یک شب هزار شب نمیشود⁉️
💢سوال: گاها دیده شده است افرادی مراقبه می کنند ولی در زمانی خاص با جملهٔ «یه شب هزار شب نمیشه» به اعمالی که گناه هستند و خلاف مراقبه میباشند، می پردازند؛ آیا این سبک از مراقبه نتیجه بخش می باشد یا نه؟
جواب:
🔻برای پاسخ به این سوال باید گفت اگر سلوک را امری ظاهری بدانیم و حقیقت سلوک که امری باطنی و روحی می باشد را در نظر نگیریم، به نظر خیلی از افراد واقعا یه شب هزار شب نمی شود؛ زیرا فرد عمری طاعت داشته حالا چه ایرادی دارد یک شب هم به خودش برسد!!!
اما اگر حقیقت سلوک که امری باطنی و روحی است و اساس آن صدق در عبودیت می باشد را در نظر بگیریم؛ یک شب به خوش گذرانی رسیدن و گناه کردن، انسان را از چشم خداوند می اندازد؛ زیرا اساس بندگی صداقت است و کسی که به خاطر خود، یک شب را به عصیان می گذراند، نشان می دهد از ابتدا صادق حقیقی نبوده است و فقط ادعا سلوک و خداخواهی داشته است.
به بیان دیگر تاکنون موقعیتی برایش پیش نیامده بوده است و گمان صداقت به خود داشته است.
✍سالک اگر سالک صادق باشد، حاضر است جانش برود ولی لحظه ای عصیان محبوب خود را انجام ندهد، حاضر است آتش بگیرد و تکه تکه شود ولی محبوبش را ناراحت نکند.
در قرآن به بیان های مختلف آمده است که مومنین ادعا می کنند و گمان می کنند آزمایش نمی شوند بلکه آزمایش می شوند تا صداقتشان مشخص شود.
👈خلاصه این است که یک شب، هزار شب طاعت انسان را می سوزاند زیرا مهر مدّعی را بر پیشانی می زند و سالک را از چشم خدا می اندازد. پس یکی از آفت های سلوک، عمل به جملهٔ تاریک «یک شب، هزار شب نمی شود» است.
پس مراقِب و مجاهِد حقیقی در تمام احوال و اوقات فقط رضای خدا را در نظر دارد و هیچ شبی نمیگذرد مگر آنکه در فکر رعایت ادب عبودیت و بندگی است و در جایی که گناهی باشد آن را ترک میکند به خاطر حب الهی.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711