بسمه تعالی
سلام علیکم
فایل بارگذاری شده ناظر به بیان نشانه های محبیت و قرب به خداوند متعال و همچنین نشانه های دوری و بغض خداوند سبحان نسبت به بندگان است
در ایات کریمه و روایات شریفه با تعابیری نظیر «إذا أحب الله عبدا ....» و « إذا أبغض الله عبدا» و تعابیر مشابهی مواجه میشویم که مشعر به این نکته است که در لایه های مختلف وجودی ما نشانه ها و آثاری وجود دارد که کاشف از محبت الهی یا بغض الهی نسبت به انسان است و تدبر در این نشانه ها و مراقبت نفس می تواند جایگاه انسان در نزد خداوند متعال را مشخص کند و با اصلاح و تهذیب نفس، سیر حرکت انسان در مسیر عبودی اصلاح یا سریعتر شود
جهت تسهیل در ارائه مطلب این نشانها در 5ساحت دسته بندی شده است 1- ساحت و نظام فکری و بینش 2-ساحت نظام گرایشی - عواطف اخلاق
3-ساحت و نظام عملی
4-ساحت و نظام اجتماعی(معاشرت ها) 5-ساحت روابط عبودی
بسمه تعالی
فایل ارسالی شامل مباجث ذیل است
#رفتار_شناسی و تحلیل افراد خصوصا #مومنان
1- ضرورت تحلیل جامع نسبت به رفتار و اخلاق و اعتقادات
2- تفکیک بین حسن و قبح فعلی و حسن و قبح فاعلی
3- اصل و فرع کردن ناهنجاریهای مترائی در میان جامعه مؤمنان
4- پرهیز از حسن ظن یا سوء ظن بیجا
5- احتراز از بوجود آمدن غلّ و کدورت نسبت به مؤمنان «و الذین جاؤوا من بعدهم یقولون ربنا اغفر لنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان و لا تجعل فی قلوبنا غلا للذین آمنوا ربنا انک رؤوف رحیم »
6- ضرورت حفظ رابطه ایمانی جهت رعایت شؤون روح الایمان
#رفتار_شناسی_مومن
تحلیل #جامعه_مومنین
#رفتار_شناسی_کافر .
🔵ویژگی و صفات #استاد_اخلاق و مقتدای دینی
🔵صفات اولیای مقرب
🔴عنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ:
🔻*إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْيُهُ(هیئت و رفتار نیکو) وَ تَمَاوَتَ (أي أظهر من نفسه الضعف؛ آرام آرام سخن گفتن) فِي مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِي حَرَكَاتِهِ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْيَا وَ رُكُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِيَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ فَنَصَبَ الدِّينَ فَخّاً(دام) لَهَا فَهُوَ لَا يَزَالُ يَخْتِلُ (أي يخدعهم) النَّاسَ بِظَاهِرِهِ فَإِنْ تَمَكَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ
🔻*وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ- فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يَنْبُو(قال ابن الأثير في النّهاية: 5- 11: نبأ عنه بصره: أي تجافى و لم ينظر إليه) عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ كَثُرَ وَ يَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَى شَوْهَاءَ قَبِيحَةٍ فَيَأْتِي مِنْهَا مُحَرَّماً
🔻*فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنْ ذَلِكَ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ حَتَّى تَنْظُرُوا مَا عُقْدَةُ عَقْلِهِ فَمَا أَكْثَرَ مَنْ تَرَكَ ذَلِكَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا يَرْجِعُ إِلَى عَقْلٍ مَتِينٍ فَيَكُونُ مَا يُفْسِدُ بِجَهْلِهِ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ
🔻*فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِيناً فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ يَكُونُ عَلَى عَقْلِهِ أَمْ يَكُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَى هَوَاهُ وَ كَيْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِيهَا فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ يَتْرُكُ الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا وَ يَرَى أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ فَيَتْرُكُ ذَلِكَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ حَتَّى إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ فَهُوَ يَخْبِطُ خَبْطَ عَشْوَاءَ يُوقِدُهُ أَوَّلَ بَاطِلٍ إِلَى أَبْعَدِ غَايَاتِ الْخَسَارَةِ وَ يُمِدُّهُ رَبُّهُ بَعْدَ طَلَبِهِ لِمَا لَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ فِي طُغْيَانِهِ فَهُوَ يُحِلُّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ يُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَا يُبَالِي مَا فَاتَ مِنْ دِينِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ الرِّئَاسَةُ الَّتِي قَدْ شَقِيَ مِنْ أَجْلِهَا فَأُولَئِكَ الَّذِينَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً
🔻*وَ لَكِنَّ الرَّجُلَ كُلَّ الرَّجُلِ نِعْمَ الرَّجُلُ هُوَ الَّذِي جَعَلَ هَوَاهُ تَبَعاً لِأَمْرِ اللَّهِ وَ قُوَاهُ مَبْذُولَةً فِي رِضَى اللَّهِ يَرَى الذُّلَّ مَعَ الْحَقِّ أَقْرَبَ إِلَى عِزِّ الْأَبَدِ مِنَ الْعِزِّ فِي الْبَاطِلِ وَ يَعْلَمُ أَنَّ قَلِيلَ مَا يَحْتَمِلُهُ مِنْ ضَرَّائِهَا يُؤَدِّيهِ إِلَى دَوَامِ النَّعِيمِ فِي دَارٍ لَا تَبِيدُ وَ لَا تنفذ [تَنْفَدُ] وَ أَنَّ كَثِيرَ مَا يَلْحَقُهُ مِنْ سَرَّائِهَا إِنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ يُؤَدِّيهِ إِلَى عَذَابٍ لَا انْقِطَاعَ لَهُ وَ لَا يَزُولُ
🔻فذَلِكُمُ الرَّجُلُ نِعْمَ الرَّجُلُ فِبهِ فَتَمَسَّكُوا وَ بِسُنَّتِهِ فَاقْتَدُوا وَ إِلَى رَبِّكُمْ فَتَوَسَّلُوا فَإِنَّهُ لَا تُرَدُّ لَهُ دَعْوَةٌ وَ لَا يُخَيَّبُ لَهُ طَلِبَةٌ.
▪️الاحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج2 ؛ ص320
.
🔴افاضات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی
🔻#أحاديث_ناب :
⏺ حدیث :15/10/93
🔸حدَّثَنا احمدُ الحسنِ الحسینی، عن الحسنِ بن علیٍّ (حضرت عسگری«علیهالصلاةوالسلام»)، عن ابیه (حضرت هادی«سلاماللهعلیه»)، عن محمد بن علیٍّ (حضرت جواد«سلاماللهعلیه»)، عن ابیه الرضا«علیهالسلام»، عن ابیه موسی بن جعفر«علیهماالسلام»، عن ابیه جعفر بن محمد«علیهماالسلام»، عن ابیه محمد بن علی«علیهماالسلام»، عن ابیه علی بن الحسین«علیهماالسلام»، عن ابیه الحسین بن علیٍّ«علیهماالسلام» 🔻قال: قال امیرُالمؤمنین«سلاماللهعلیه»:كَمْ مِنْ غَافِلٍ يَنْسَجُ ثَوْباً لِيَلْبَسَهُ وَ إِنَّمَا هُوَ كَفَنُهُ وَ يَبْنِي بَيْتاً لِيَسْكُنَهُ وَ إِنَّمَا هُوَ مَوْضِعُ قَبْرِهِ.
✔️کَم مِن غافلٍ یَنسِجُ ثوباً لِیَلبِسَه و إنّما هو کَفَنُه.
🔻این روایت، دو جمله بیشتر نیست. برای غفلتزدائی از ما انسانهای غافل است که به فکر مرگ باشیم. میخواهد انسانها را به حقیقتِ مُردن متوجه بکند، این واقعیتِ قطعیِ غیر قابل ریبِ همگانی که در عین همگانی بودن و قطعی بودن، در نزد همه یا اغلب مغفولٌ عنه است! راه میرویم، حرف میزنیم، کار میکنیم مثل کسی که بناست تا ابد زنده بماند، فکر مرگ نیستیم. این عیبِ بزرگی است. برای اینکه ما را از این غفلت خارج کنند، این کلمات را بیان کردند. فایدۀ تذکرِ به مرگ این است که انسان یک قدری در مورد عمل خود و کارهایی که میکند و نیتهای خود و رفتارهای خود تأمّل میکند. وقتی فهمیدیم که به یک مرزی خواهیم رسید و از این مرز عبور خواهیم کرد به جائی که در آنجا هیچ عملی از ما دیگر ساخته نیست، به کلّی دستِ ما بسته است. وقتی از این مرزِ حیات و مرگ عبور کردیم، از ما دیگر کاری ساخته نیست؛ در عین حال محاسبۀ ذرۀ ذرۀ کارهایی هم که از اوّل تکلیفمان تا آن روز کردیم به سراغ ما میآید. خیلی حادثۀ مهم و عجیبی است. وقتی غفلت نداشته باشیم، مراقب کارهایمان هستیم، یعنی سعی میکنیم فاصلۀ بین امروز تا روزِ سررسید را یکطوری پر کنیم که اگر گذشتهها هم مشکلی داشته است، از حالا به بعد دیگر مشکلی نباشد. مرگ هم مخصوص پیرمردها و پیرزنها نیست، حواستان باشد! البته احتمال مُردن و رفتن در ما پیرها بیش از شما جوانهاست، امّا در مورد جوانها هم این احتمال منتفی نیست. ما در طول عمرمان چقدر جوانها را دیدیم که جای فرزندان ما بودند، بعضی جای نوههای ما بودند، رفتند! ما زنده ماندیم و آنها رفتند! بنابراین، مرگ برای همه است. فرمایش امیرالمؤمنین«علیهالسلام» این است: ای بسا انسانِ غافلی که پارچهای را میبافتد برای اینکه آنرا لباس کند – در آن اعصار لباسِ کرباس میپوشیدند، آنرا هم با دست میبافتند- همان لباس کفنِ اوست. یعنی این فرصت را پیدا نمیکند که از این پارچه به عنوان لباس استفاده کند.
✔️و یَبنی بِیتاً یا بِناءً (طبق اختلاف نُسَخ) لِیَسکُنَه، ب
نائی را میسازد که در آن زندگی کند، سالها لذّت ببرد؛
✔️و إنّما هو موضعُ قبرِه،
همین بنا، محل قبر اوست، ملتفت نیست که دارد چه میسازد. این، برای نشاندادنِ بیاعتباری دنیاست. به اینها باید توجه کرد، اینها را ما بر منبر، غیر منبر میخوانیم هم برای خودمان، هم برای دیگران. اما یک قدری هم اینها را برای دل خودمان بخوانیم، خودمان به این مواعظ متعِّظ بشویم.
🌓 الأمالي( للصدوق)، ص: 110