🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه»
🔷اسرار تشریع #صوم #رمضان
🔻«يكي از علل تشريع صوم رمضان تقوات روحيه بندگي و تقوا در انسان است خداي متعال مي فرمايند «كتب عليكم الصيام كما كتب علي الذين من قبلكم لعلكم تتقون» زيرا با حذف يك وعده غذا از برنامه انسان در ماه رمضان قوا و علايق انسان در طبيعت و شهوت وي ضعيف و در عوض معنويت و توجه به عالم بالا در او تقوات گرديده و در اثر استمرار اين حالت تصرف شيطان در وجود او كمتر مي شود در اين ماه كه ماه ضيافت الهي است خداي متعال به انسان تقواي بيشتري روزي مي دهد و همين روزي معنوي كليد ورود انسان به صراط مستقيم مي شود.
📖افاضات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج
.
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه»
🔷تاثیر #جوع و #صمت در تقویت #معنویت
«
🔻قدم اول حركت در اين راه تقوا و ورع و اطاعت فرامين الهي است كه بدون آن سير ممكن نيست و مسلما تقوا بدون گذشت از شكم و شهوت و دنيا ميسر نيست چرا كه شخص اسير شكم و شهوت دنيا نميتواند تقوا را مستمرا رعايت كند فلذاست كه در اين حديث شريف (حدیث معراج) تاكيد بر جوع و صمت شده كه دو كار بسيار عمده براي كسي است كه طالب معراج است. رعايت اين دو باعث ميشود كه توجه انسان به ماديات و ظواهر دنيايي كم و توجهش به خدا زياد شود
📖افاضات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره #صمت و #جوع و #صوم در شرح حدیث شریف معراج
.
بیانات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج.pdf
63.9K
بخشی از بیانات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج
بیانات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج.docx
19K
بخشی از بیانات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج
🟣آداب ربانی صوم در افاضات #امام_خمینی (اعلی الله مقامه)
🔷دعوت عمومی به ورود به ضیافه الله
🔻خطاب به همه مردم است، همه دعوت شديد به ضيافت اللَّه، همه مهمان خدا هستيد و مهمانى به ترك است، اگر ذرهاى هواى نفس در انسان باشد، اين به مهمانى وارد نشده است يا اگر وارد شده است استفاده نكرده است. تمام اين جار و جنجالهايى كه در دنيا مىبينيد براى اين است كه استفاده از اين ضيافت نكردهاند، در اين مهمانى وارد نشدهاند، دعوت خدا را قبول نكردهاند.
كوشش كنيد كه اين دعوت را لبيك بگوييد، راه به شما بدهند در اينجا و اگر چنانچه راه يافتيد مسائل حل است
📖صحيفه امام، ج21، ص: 45
🟣آداب ربانی صوم در افاضات #امام_خمینی (اعلی الله مقامه)
🔷اهتمام به اصلاح خود در دوران جوانی
🔻جوانها متوجه باشند كه در جوانى مىشود اصلاح كند انسان خودش را. هر مقدارى انسان سنش زيادتر مىشود، اقبالش به دنيا بيشتر مىشود. جوانها نزديكترند به ملكوت، پيرها هر چه مىگذرد، هر چه بر عمرشان مىگذرد، هى اضافه مىشود يك چيزهايى كه آنها را از خدا دور مىكند، شماها در فكر باشيد كه اگر از اين ضيافت درست بيرون آمديد آن وقت عيد داريد، عيد مال كسى است كه در اين ضيافت راه يافته باشد استفاده كرده باشد از اين ضيافت. همان طورى كه شهوات ظاهرى را بايد ترك بكند، از شهوات باطنى كه بالاترين سد راه است براى انسان، بايد از اينها جلوگيرى كند. تمام اين مفاسدى كه در عالم حاصل مىشود، براى اين است كه در اين ضيافت وارد نشدهاند يا اگر وارد شدهاند استفاده نكردهاند
📖صحيفه امام، ج21، ص: 45
🟣آداب ربانی صوم در افاضات #امام_خمینی (اعلی الله مقامه)
🔷حقیقت ضیافت الهی
🔻اين ضيافت(ضیافت الهی) ، همه اش ترك است؛ ترك شهوات از قبيل خوردنيها، نوشيدنيها و جهات ديگرى كه شهوات انسان اقتضا مىكند. خداوند دعوت كرده است ما را به اينكه شما بايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك، چيزى نيست؛ ترك هواها، ترك خوديها، ترك منيها، منيتها. اينها همه در اين ميهمانخانه است و ما بايد حساب كنيم ببينيم كه آيا وارد شديم در اين ميهمانخانه يا اصلًا، وارد نشديم، راهمان دادند به اين ضيافتخانه يا نه، استفاده كرديم از اين ضيافت الهى يا نه.
📖صحيفه امام، ج21، ص: 45
🟣آداب ربانی صوم در افاضات #امام_خمینی (اعلی الله مقامه)
🔷اعراض از دنيا، راه ورود به ضيافت الهى
🔻آن چيزى كه انسان را به ضيافتگاه خدا راه مىدهد اين است كه غير خدا را كنار بگذارد و اين براى هر كس ميسور نيست؛ براى افراد انگشت شمارى كه در رأس آنها رسول اللَّه است ميسور بوده. آن توجه قلبى به مبدأ نور و اعراض از ماوراى او، او را لايق كرد به ضيافه اللَّه و لايق كرد براى اينكه، قرآن يكمرتبه به طور بسيط در قلب او وارد بشود. ليله مباركه يكى از احتمالاتش بنيه خود رسول اكرم است كه مشكات نور اللَّه است و احتمالات ديگر هم هست. مهم ادراك اين معناست كه مراتب كمالات انسان براى ورود در ضيافت خدا زياد است، و بايد از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همانى است كه توجه به غير نداشتن و غيرى را نديدن و جز خدا نديدن و توجه به هيچ چيز غير از او نداشتن؛ در اينجا بايد عرض كنم كه از همه مردم اين معنا مطلوب است، و اگر بخواهند در ضيافت خدا وارد بشوند به اندازه وُسع خودشان بايد از دنيا اعراض كنند و قلبشان را از دنيا برگردانند؛ لكن براى جامعه روحانيت كه جامعه وعاظ هم در بين آنهاست يك مطلوبيت ديگرى دارد
صحيفه امام ج17 490
افاضات #امام_خمینی (اعلی الله مقامه) در #تهذیب_نفس
ضرورت اصلاح و تهذیب نفس