eitaa logo
اخلاق و معارف اسلامی
259 دنبال‌کننده
56 عکس
34 ویدیو
567 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» 🔷اسرار تشریع 🔻«يكي از علل تشريع صوم رمضان تقوات روحيه بندگي و تقوا در انسان است خداي متعال مي فرمايند «كتب عليكم الصيام كما كتب علي الذين من قبلكم لعلكم تتقون» زيرا با حذف يك وعده غذا از برنامه انسان در ماه رمضان قوا و علايق انسان در طبيعت و شهوت وي ضعيف و در عوض معنويت و توجه به عالم بالا در او تقوات گرديده و در اثر استمرار اين حالت تصرف شيطان در وجود او كمتر مي شود در اين ماه كه ماه ضيافت الهي است خداي متعال به انسان تقواي بيشتري روزي مي دهد و همين روزي معنوي كليد ورود انسان به صراط مستقيم مي شود. 📖افاضات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج .
🟣افاضات مرحوم آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» 🔷تاثیر و در تقویت « 🔻قدم اول حركت در اين راه تقوا و ورع و اطاعت فرامين الهي است كه بدون آن سير ممكن نيست و مسلما تقوا بدون گذشت از شكم و شهوت و دنيا ميسر نيست چرا كه شخص اسير شكم و شهوت دنيا نمي‌تواند تقوا را مستمرا رعايت كند فلذاست كه در اين حديث شريف (حدیث معراج) تاكيد بر جوع و صمت شده كه دو كار بسيار عمده براي كسي است كه طالب معراج است. رعايت اين دو باعث مي‌شود كه توجه انسان به ماديات و ظواهر دنيايي كم و توجهش به خدا زياد شود 📖افاضات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره و و در شرح حدیث شریف معراج .
بیانات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج.pdf
63.9K
بخشی از بیانات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج
بیانات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج.docx
19K
بخشی از بیانات آیت الله خوشوقت (اعلی الله مقامه» در باره صمت و جوع و صوم در شرح حدیث شریف معراج
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) 🔷دعوت عمومی به ورود به ضیافه الله 🔻خطاب به همه مردم است، همه دعوت شديد به ضيافت اللَّه، همه مهمان خدا هستيد و مهمانى به ترك است، اگر ذره‏اى هواى نفس در انسان باشد، اين به مهمانى وارد نشده است يا اگر وارد شده است استفاده نكرده است. تمام اين جار و جنجالهايى كه در دنيا مى‏بينيد براى اين است كه استفاده از اين ضيافت نكرده‏اند، در اين مهمانى وارد نشده‏اند، دعوت خدا را قبول نكرده‏اند. كوشش كنيد كه اين دعوت را لبيك بگوييد، راه به شما بدهند در اينجا و اگر چنانچه راه يافتيد مسائل حل است 📖صحيفه امام، ج‏21، ص: 45
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) 🔷اهتمام به اصلاح خود در دوران جوانی 🔻جوانها متوجه باشند كه در جوانى مى‏شود اصلاح كند انسان خودش را. هر مقدارى انسان سنش زيادتر مى‏شود، اقبالش به دنيا بيشتر مى‏شود. جوانها نزديكترند به ملكوت، پيرها هر چه مى‏گذرد، هر چه بر عمرشان مى‏گذرد، هى اضافه مى‏شود يك چيزهايى كه آنها را از خدا دور مى‏كند، شماها در فكر باشيد كه اگر از اين ضيافت درست بيرون آمديد آن وقت عيد داريد، عيد مال كسى است كه در اين ضيافت راه يافته باشد استفاده كرده باشد از اين ضيافت. همان طورى كه شهوات ظاهرى را بايد ترك بكند، از شهوات باطنى كه بالاترين سد راه است براى انسان، بايد از اينها جلوگيرى كند. تمام اين مفاسدى كه در عالم حاصل مى‏شود، براى اين است كه در اين ضيافت وارد نشده‏اند يا اگر وارد شده‏اند استفاده نكرده‏اند 📖صحيفه امام، ج‏21، ص: 45
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) 🔷حقیقت ضیافت الهی 🔻اين ضيافت(ضیافت الهی) ، همه‏ اش ترك است؛ ترك شهوات از قبيل خوردنيها، نوشيدنيها و جهات ديگرى كه شهوات انسان اقتضا مى‏كند. خداوند دعوت كرده است ما را به اينكه شما بايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك، چيزى نيست؛ ترك هواها، ترك خوديها، ترك منيها، منيتها. اينها همه در اين ميهمانخانه است و ما بايد حساب كنيم ببينيم كه آيا وارد شديم در اين ميهمانخانه يا اصلًا، وارد نشديم، راهمان دادند به اين ضيافتخانه يا نه، استفاده كرديم از اين ضيافت الهى يا نه. 📖صحيفه امام، ج‏21، ص: 45
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) 🔷اعراض از دنيا، راه ورود به ضيافت الهى‏ 🔻آن چيزى كه انسان را به ضيافتگاه خدا راه مى‏دهد اين است كه غير خدا را كنار بگذارد و اين براى هر كس ميسور نيست؛ براى افراد انگشت شمارى كه در رأس آنها رسول اللَّه است ميسور بوده. آن توجه قلبى به مبدأ نور و اعراض از ماوراى او، او را لايق‏ كرد به ضيافه اللَّه و لايق كرد براى اينكه، قرآن يكمرتبه به طور بسيط در قلب او وارد بشود. ليله مباركه يكى از احتمالاتش بنيه خود رسول اكرم است كه مشكات نور اللَّه است و احتمالات ديگر هم هست. مهم ادراك اين معناست كه مراتب كمالات انسان براى ورود در ضيافت خدا زياد است، و بايد از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همانى است كه توجه به غير نداشتن و غيرى را نديدن و جز خدا نديدن و توجه به هيچ چيز غير از او نداشتن؛ در اينجا بايد عرض كنم كه از همه مردم اين معنا مطلوب است، و اگر بخواهند در ضيافت خدا وارد بشوند به اندازه وُسع خودشان بايد از دنيا اعراض كنند و قلبشان را از دنيا برگردانند؛ لكن براى جامعه روحانيت كه جامعه وعاظ هم در بين آنهاست يك مطلوبيت ديگرى دارد صحيفه امام ج‏17 490
افاضات (اعلی الله مقامه) در ضرورت اصلاح و تهذیب نفس
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) 🔷صبغه الله در مقابل صبغه شیطان 🔷تبعیت از هواهای نفسانی زمینه ساز تلون بصبغه الشیطان 🔻صبغة اللّه‏ مقابل صبغه شيطان است. و كسى كه دنبال هواى نفس رفت و از شيطان متابعت كرد، بتدريج به صبغه او درمى‏آيد. شما تصميم بگيريد لا اقل در اين يك ماه از خود مراقبت به عمل آوريد؛ از گفتار و كردارى كه خداوند تبارك و تعالى راضى نيست اجتناب ورزيد. از هم اكنون در همين مجلس با خداى خود عهد ببنديد كه در ماه مبارك رمضان از غيبت، تهمت، و بدگويى نسبت به ديگران، خوددارى كنيد. زبان، چشم،دست، گوش، و ساير اعضا و جوارح، را تحت اراده خود درآوريد. 📖کتاب «جهاد اكبر، ص: 40 .
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) 🔷روزه صحیح و روزه مقبول 🔻...اگر روزه شما صحيح شرعى باشد، مقبول الهى نبوده بالا نمى‏رود. بالا رفتن عمل و مقبوليت آن، با صحت شرعى خيلى تفاوت دارد. اگر با پايان يافتن ماه مبارك رمضان، در اعمال و كردار شما هيچ گونه تغييرى پديد نيامد و راه و روش شما با قبل از ماه صيام فرقى نكرد، معلوم مى‏شود روزه‏اى كه از شما خواسته‏اند محقق نشده است؛ آنچه انجام داده‏ايد روزه عامه حيوانى بوده است. 📖کتاب «جهاد اكبر، ص: 39 .
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) 🔷اهتمام به مراقبت بر مراقب زبان، چشم، گوش، و همه اعضا و جوارح 🔻تصميم بگيريد در اين سى روز ماه مبارك رمضان مراقب زبان، چشم، گوش، و همه اعضا و جوارح خود باشيد، و دايما متوجه باشيد اين عملى كه مى‏خواهيد انجام دهيد، اين سخنى كه مى‏خواهيد بر زبان آوريد، اين مطلبى كه داريد استماع مى‏كنيد، از نظر شرع چه حكمى دارد؟ اين آداب اولى و ظاهرى صوم است؛ اقلا به اين آداب ظاهرى صوم پابند باشيد. اگر ديديد كسى مى‏خواهد غيبت كند، جلوگيرى كنيد و به او بگوييد ما متعهد شده‏ايم كه در اين سى روز رمضان از امور محرمه خود دارى ورزيم. و اگر نمى‏توانيد او را از غيبت باز داريد، از آن مجلس خارج شويد؛ ننشينيد و گوش كنيد. مسلمين بايد از شما در امان باشند. كسى كه ديگر مسلمانان از دست و زبان و چشم او در امان نباشند، در حقيقت مسلمان نيست‏ 📖کتاب «جهاد اكبر، ص: 40 .
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) 🔷در محضر خداوند متعال معصیت نکنید 🔻بدانيد كه در محضر ربوبى هستيد؛ مهمان خداى متعال مى‏باشيد، و در حضور حق تعالى به بندگان او اسائه ادب مى‏كنيد؛ و اهانت به بنده خدا اهانت به خداست. اينان بندگان خدا هستند؛ خصوصا اگر اهل علم بوده در صراط علم و تقوى باشند. گاهى مى‏بينى كه انسان به واسطه اين امور به جايى مى‏رسد كه در وقت مرگ خدا را تكذيب مى‏كند! آيات الهى را منكر مى‏گردد: ثُمَّ كانَ عاقبةُ الّذين اساؤا السّواى أن كَذَّبوا بآياتِ اللَّه و كانوا بها يَسْتَهْزِؤن» 📖کتاب «جهاد اكبر، ص: 41 .
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) مراقبت بر خطرات نفس اماره طورى نباشد كه پيش از فرارسيدن شهر رمضان همانند ساعت به دست شيطان كوك شده در اين يك ماه كه شياطين در زنجيرند شما به طور خودكار به معاصى و اعمال خلاف دستورات اسلام مشغول گرديد! گاهى انسان عاصى و گناهكار بر اثر دورى از حق و كثرت معصيت آنچنان در تاريكى و نادانى فرو مى‏رود كه ديگر نيازى به وسوسه شيطان ندارد، خود به رنگ شيطان در مى‏آيد . 📖کتاب «جهاد اكبر، ص: 39 .
🟣آداب ربانی صوم در افاضات (اعلی الله مقامه) 🔷نشانه ورود به ضیافت الهی: زیاد شدن معرفت الهی در اين ماه شريف، كه به مهمانسراى الهى دعوت شده‏ايد، اگر به حق تعالى معرفت پيدا نكرديد يا معرفت شما زيادتر نشد، بدانيد در ضيافة اللّه درست وارد نشديد و حق ضيافت را به جا نياورديد. 📖کتاب «جهاد اكبر، ص: 39 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. افاضات (اعلی الله مقامه) طلبه ای که در مدرسه درس می خواند همدوش با درس تزکیه لازم دارد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افاضات (اعلی الله مقامه) نشانه انسان چون خودش را دوست داردخیال میکند خوب است و هر کاری که میکند برای خداست .... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(اعلی الله مقامه) پرهیز از با پناه بردن به الهی دعای ابوحمزه:َ ....وَ قَدْ رَجَوْتُ أَنْ لَا تُخَيِّبَ بَيْنَ ذَيْنِ وَ ذَيْنِ مُنْيَتِي فَحَقِّقْ رَجَائِي وَ اسْمَعْ دُعَائِي يَا خَيْرَ مَنْ دَعَاهُ دَاعٍ وَ أَفْضَلَ مَنْ رَجَاهُ رَاجٍ .