مقدمه کاملتر در باره نظام اعمال و نظام جزاء و آیات مربوط به رابطه جزا و عمل).docx
128.5K
#نظام_اعمال و #جزاء
نکات مقدماتی و تکمیلی در باره #نظام_اعمال #نظام_جزا و دسته بندی آیات مربوط به رابطه #جزاء و #عمل
.
مقدمه کاملتر در باره نظام اعمال و نظام جزاء و آیات مربوط به رابطه جزا و عمل).pdf
767.6K
#نظام_اعمال و #جزاء
نکات مقدماتی و تکمیلی در باره #نظام_اعمال #نظام_جزا و دسته بندی آیات مربوط به رابطه #جزاء و #عمل
.
⚫️تاثیر دعا در بر طرف شدن #فقر و گشایش در زندگی
⚫️رزاق بودن خداوند متعال
🔻محمّد بن فضيل عن جابر عن أبي جعفر عليه السلام قال:
أتى رسول اللَّه صلّى اللّه عليه و آله رجل من أهل البادية فقال يا رسول اللَّه انّ لي بنين و بنات و اخوة و أخوات و بنى بنين و بنى بنات و بنى اخوة و بنى أخوات و المعيشة علينا خفيفة فإن رأيت يا رسول اللَّه أن تدعو اللَّه يوسّع علينا قال و بكى فرقّ له المسلمون
فقال رسول اللَّه صلّى اللّه عليه و آله: «ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ»
من كفل بهذه الأفواه المضمونة على اللَّه رزقها صبّ اللَّه عليه الرزق صبّاً كالماء المنهمر إن قليل فقليلًا و إن كثير فكثيراً قال :
ثمّ دعا رسول اللَّه صلّى اللّه عليه و آله و أمَّن له المسلمون قال:
قال أبو جعفر عليه السلام فحدّثني من رأى الرجل في زمن عمر فسأله عن حاله فقال من أحسن من خوّله حلالًا و أكثرهم مالًا
ج📖امع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ؛ ج22 ؛ ص134بنقل از تفسير العيّاشى 2/ 139
.
⚫️تاثیر دعا در بر طرف شدن #فقر و گشایش در زندگی
⚫️رزاق بودن خداوند متعال
ترجمه:
و در تفسير عياشى از محمد بن فضيل از جابر از ابى جعفر (ع) روايت شده كه فرمود: مردى از باديهنشينان نزد رسول خدا (ص) آمد و عرضه داشت: يا رسول اللَّه! من داراى پسران و دختران و برادران و خواهران و پسر زادهها و دختر زادهها و برادر زاده ها و خواهر زاده هايى هستم، و زندگى بر ما خفيف است- يعنى در سطحى بسيار پايين زندگى مىكنيم- اگر صلاح مىدانى دعا كن خداى تعالى به زندگى ما وسعت و گشايشى دهد.
امام (ع) فرمود: وقتى كلام آن مرد به اينجا رسيد گريهاش گرفت و مسلمانان به حال او رقت كردند، رسول خدا (ص) اين آيه را تلاوت فرمود:" وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ"، آن گاه فرمود: هر كس كه اينگونه شكمهاى گرسنه را كه رزقشان از ناحيه خداى تعالى ضمانت شده تكفل كند خداى تعالى رزق او را ريزان كند آن چنان كه آب در سراشيبى فرو مىريزد، آن گاه رسول خدا (ص) دعا كرد و مسلمانان آمين گفتند.
امام باقر (ع) سپس فرمود: شخصى كه آن مرد را در زمان عمر ديده و حال او را پرسيده بود به من گفت كه آن مرد در جوابم گفت:" بعد از دعاى رسول خدا (ص) داراى بهترين وضع شدم، وضعم در ميان افرادى كه خدا رزق حلالشان داده از همه بهتر و مالم از همه بيشتر است".
🟢روایتی جامع و مفصل و ناب از امام صادق (علیه آلاف التحیۀ و الثناء) در باره توصیه های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و سلوکی ... به شیعیان
🔶مطالعه و عمل و تعلیم و تبلیغ این وصیت از جانب امام صادق علیه السلام توصیه شده است
🔻از اسماعيل بن جابر رسيده است كه امام صادق عليه السّلام اين نامه را به اصحاب خود نوشت و به آنها دستور داد اين نامه را به يك ديگر بياموزند و در آن درنگ كنند و آن را بررسى كرده به كارش بندند، آنها هم هر يك نسخهاى از آن را در نماز خانه منزل خويش نهاده بودند و هر گاه نمازشان به پايان مىرسيد در آن مىنگريستند.
📖الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج8 ؛ ص2، ح1
متن عرب و ترجمه این حدیث شریف و نورانی👇🏻👇🏻
#احادیث_ناب
🟢تاثیر #اخلاق و #صفات_درونی در قبولی اعمال و نزول عنایات الهی/1
🔻از نظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، عمل صالح تاثیر تام در تقرب الهی و جلب عنایات ربانی دارد ؛
و علاوه بر این نصوص متعددی ، دال بر تاثیر اخلاق و صفات درونی در تعلق عنایات الهی به بندگان دارد؛
این گونه ادله بدو قسم تقسیم میشود:
🔻الف) آیات و روایات مبین تاثیر نیت، ایمان،کفر، شکر، مکر، تقوا، حب دنیا و مظاهر آن، فضائل و رذائل اخلاقی، در استفاضه از فیوضات ربانی و جزای الهی؛ حدیث معاذ بن جبل از این قسم محسوب میشود
🔻ب) آیات و روایات مبین تاثیر کلی امور قلبی انسان در دریافت فیوضات الهی و عنایات ربانی
.
🟢تاثیر #اخلاق و #صفات_درونی در قبولی اعمال و نزول عنایات الهی/3
🔻برخی از آیات و روایات مبین تاثیر کلی امور قلبی انسان در دریافت فیوضات الهی و عنایات ربانی، که به برخی از ان موارد اشاره میشود :
🔻الأنفال : 23 وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فيهِمْ خَيْراً لَأَسْمَعَهُمْ وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُون
🔻الفتح : 18 لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما في قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَريبا
🔻النساء : 63 أُولئِكَ الَّذينَ يَعْلَمُ اللَّهُ ما في قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ في أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَليغا
🔻البقرة : 93 وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ أُشْرِبُوا في قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ بِهِ إيمانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنين
🔻قول حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام: قُلُوبُ الْعِبَادِ الطَّاهِرَةُ مَوَاضِعُ نَظَرِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَمَنْ طَهَّرَ قَلْبَهُ نَظَرَ إِلَيْهِ» غرر الحكم و درر الكلم، ص: ، ح501، الرقم65 ؛
🔻الدر المنثور :ابن ابى حاتم از ابن عباس روايت آورده كه در تفسير آيه« فَعَلِمَ ما فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ» گفته: « إنما أنزلت السكينة على من علم منه الوفاء) اين سكينت تنها به كسانى نازل شد كه خدا در آنان وفايى سراغ داشت )
.