عجیب ولی واقعی...
این روز ها فصل امتحانات است. ویکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان نوع سوالاتی است که اساتید طرح می کنند.
یک نمونه از سوالات ییکی از دانشگاه های دولتی تهران درفضای مجازی پر بازدید شده که خواندنی است.
بنظر شما این طرح این نمونه سوالات چقدر اخلاقی وبا اهداف آموزشی همسو است؟
شاید بتوان به نفع یا علیه اخلاقی بودن چنین رویه ای در طراحی سوالات امتحانی استدلال هایی را مطرح کرد.
@atadris
۶ تیر ۱۴۰۲
۸ تیر ۱۴۰۲
نکته های اخلاقی در آموزش و تدریس (۱)
خودرا مرور کنید 🕵♂️🕵♂️🕵♂️🕵♂️🕵♂️🕵♂️
به قول امروزی ها گاهی ما معلم ها و اساتید نمی دانیم با خود چند چند هستیم؛ اساسا گاهی نسبت به اینکه معلم شده ایم یا در فضای تدریس و آموزش گام برداشته ایم دچار تردید هستیم و همین تردید شما را دچار لغزش های حرفه ای خواهد کرد. اساسا خودشناسی در این زمینه را می توان به اقسامی تقسیم نمود؛ خودشناسی حرفه ای، خود شناسی اخلاقی، خودشناسی انگیزشی، خودشناسی مهارتی، خود شناسی علمی؛ هرکدام از این اقسام می تواند منجر به خود آگاهی استاد نسبت به شرایطی شود که در آن زندگی حرفه ای خود را سپری می کند. در غیر این صورت فضای مبهم و غبار آلود جهل به خود باعث می شود هیچ گاه از حرفه استادی و معلمی لذت نبرید. اما اینکه چگونه و با چه هنری به چنین خود شناسی نائل شویم را در پست های دیگر با شما به اشتراک خواهم گذاشت؛ قبل از اینکه مهارت ها را مرور کنیم در یک آزمون خودشناسانه به این پرسش پاسخ دهید که «آیا من برای شغل معلمی و استادی ساخته شه ام یا خیر؟ چرا؟» پاسخ های شما و ارسال آن به ادمین کمک خواهد کرد در پست های بعد مهارت های عملیاتی دقیقی را برای فهم عمیق تر از خود پیشنهاد نمود.
@atadris
۱۴ تیر ۱۴۰۲
1597807339-9475-46-2.pdf
308.8K
معرفی مقاله: اقتدار اخلاقی استاد و معلم
عنوان فرعی: "اقتدار استاد" براساس شاخص «حقمداری» در رساله حقوقیه امام سجاد(ع)
توضیح کاربردی: این مقاله بیان می کند که از دیدگاه امام سجاد علیه السلام یک معلم واستاد چگونه می تواند با حفظ اقتدار خود در مواجهه با متعلمان حقوق ایشان را محترم شمرده و در کسوت استادی موفق عمل کند.
فایل مقاله در بالای پست قابل دریافت است👆
@atadris
۱۷ تیر ۱۴۰۲
نکته های اخلاقی در آموزش و تدریس (۲)
خودشناسی حرفه ای
خودشناسی حرفه ای یعنی اینکه یک معلم توانایی ها و ضعف های خود را در محیط حرفه یعنی فضای تدریس کشف کند و ارزیابی کند تا چه حد می تواند از این توانمندی ها در محیط تعاملی خود با فراگیران بهره برده و ناتوانی ها و ضعف های خود را مدیریت کند.
این خودشناسی مصادیقی دارد ؛ شناخت قدرت زبانی، قدرت دیداری، قدرت شنیداری، قدرت مدیریت زبان بدن، قدرت انتقال و یاد دهی، قدرت ارتباط موثر و تاثیرگذاری. در این صورت یک معلم باید این سوالات را مطرح و صادقانه به آنها پاسخ دهد :
- آیا من به عنوان یک معلم قدرت زبانی و گفتاری مناسب در انتقال مباحث و ایجاد ارتباط با فراگیرانم دارم؟
- آیا من قدرت دیداری و هنر شنیدن شاگردانم را دارم و در این زمینه عادلانه عمل کرده ام یا خیر؟
- آیا من می توانم از هنر زبان بدن در موقعیت های مختلف یاددهی وتدریس استفاده کنم یا خیر؟
نوع پاسخ های شما می تواند بیانگر میزان شناخت شما از خود باشد. در این صورت می توانید گام های موثر تری را برای ارتقای حرفه ای خود بردارید و تلاش شما برای پیشرفت بدون چنین خودشناسی ممکن نخواهد بود. چنین ضرورتی در کلام امام علی علیه السلام به نیکی متجلی شده است آنجا که فرمود: «هرکس خود را نشناسد از راه نجات و موفقیت دور میشود و به گمراهی میافتد»1 پس به قول ملای رومی در دیوان شمس:
ای نسخهٔ نامهٔ الهی که توئی
وی آینهٔ جمال شاهی که توئی
بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی
_________________________________
۱.میزان الحکمه، ج۳، ص ۱۸۷۶
@atadris
۱۸ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 آماری تاسف بار از نوع قبول شدگان کنکور در دانشگاه های معتبر!!!
براستی مقصر این تبعیض و بی عدالتی در سیستم آموزشی کشور کیست؟
🔸این آماری است که از امروز در رسانه ها دست به دست می شود:
سهم مدارس و دهکهای مختلف از رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور:
🔹دهک اول، دوم و سوم (کمبرخوردار): ۲ درصد
🔹دهک ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد
🔹دهک اول (ضعیفترین): ۲ دهم درصد
🔹دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد
🔹مدارس دولتی: ۲.۳ درصد
🔹مدارس غیردولتی: ۸۰ درصد
🔸در رشتههای پزشکی و دندانپزشکی:
🔹دهک اول: ۱.۳ درصد
🔹دهک ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد
🔸در برق شریف:
🔹دهک محروم، ۱ و ۲ و۳: صفر درصد
🔹دهک ۸، ۹ و ۱۰: ۸۷ درصد
🔹دهک دهم: ۶۰ درصد
🔸در رشته روانشناسی
🔹دهک محروم: ۲.۹ درصد
🔹دهک مرفه: ۸۰.۴ درصد
تذکر اخلاقی : این آمار رنجنامه ای است از بی رونقی عدالت در سیستم آموزشی کشور که باید برای آن گریست. کاش شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و نهاد آموزش در کشور رگ غیرتشان از این تبعیض فاحش!!!! به درد می آمد و داد استعدادهایی که در سیاست های غلط و رویکرد حافظه محوری و کاسبی موسسه های کنکوری به فنا رفته است را می ستاند.
@atadris
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۱۸ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نقش اخلاقی دانشگاه بر فرهنگ
❌هشداری قابل توجه از دکتر گلشنی
❌برنامه ریزی برای استحاله فرهنگی ایران از طریق دانشگاه ها و آموزش و پرورش
❎ بارها به مسئولان شواهدی نشان دادم که نفوذ آمریکاوانگلیس را در عمق دانشگاههای ایران، اثبات میکرد و هنوزهم مدارکی در اختیار دارم...!
گفتاری از
📺 استادمهدی گلشنی، فیزیکدان برجسته و نظریهپرداز ایرانی، پژوهشگر پیشکسوت فلسفه علم، مترجم، استادتمام بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، از برگزیدگان علمی و چهره ماندگار در عرصهٔ فیزیک و برندهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
@atadris
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۲ تیر ۱۴۰۲
دفتر تبلیغات اسلامی تهران با همکاری خانه خلاقیت و نوآوری اشراق و ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش برگزار می نماید:
🔰فراخوان رویداد ملی #زنگ_بهشت با محوریت فعالیت های #تبلیغی_تربیتی در مدارس
✅شناسایی ابتکارات، ایده ها و #دستاوردهای موثر تبلیغی تربیتی طلاب و فضلای حوزوی
🔆با محوریت فعالیت های کلاسی، گردهمایی، اردوهای #دانش_آموزی و ...
💠مهلت ارسال ایده و دستاورد تا 30 تیر ۱۴۰۲
🚀رشد و #شتابدهی تیم های نوآور
🔶 معرفی رویداد و #ثبت ایده و دستاورد:🔻
🌐zangebehesht.ir
@atadris
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۲ تیر ۱۴۰۲
معرفی کتاب
📚📖📖📖📚
عنوان:
بررسی سبک های یادگیری و تدریس های نوین در فضای مجازی
نویسنده:
زینب کاروند
ناشر:
انتشارات نظری
این کتاب می تواند راهنمای خوبی برای دوستانی باشد که درفضای مجازی فعالیت های آموزشی دارند.
@atadris
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۳ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موشنگرافی
قانون و کدهای اخلاقی اجباری برای پوشش در دانشگاه های بزرگ
#حجاب
#عفاف
#موشن_گرافیک
@atadris
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۶ تیر ۱۴۰۲
اخلاق دانشوری در میراث اخلاقی (1)
🌺📖🌺📖🌺📖🌺
شیرین وخواندنی: جایگاه استاد از زبان خواجه نصیر در اخلاق ناصری
از اسكندر پرسيدند كه پدر دوستتر دارى يا استاد را؟ گفت استاد را «لان ابى كان سببا لحياتى الفانية، و معلمى كان سببا لحياتى الباقية»
پس بقدر فضل رتبۀ نفس بر جسم، حق معلم از حق پدر بيشتر است و بايد كه در محبت و تعظيم او با محبت و تعظيم پدر همين نسبت محفوظ بود و محبت معلم متعلم را در طريق خير، شريفتر از محبت پدر بود فرزند را بهمين نسبت. از جهت آنكه تربيت او بفضيلت تام و تغذيه او بحكمت خالص بود و نسبت او با پدر چون نسبت نفس بود با جسم.۱
به قول شهریار:
اول از استاد، یاد آموختیم
پس، سویدای سواد آموختیم
از پدر گر قالب تن یافتیم
از معلم جان روشن یافتیم
---------------------------------------------------۱.نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد، اخلاق ناصری، صفحه: ۲۲۸، علميه اسلاميه، تهران - ایران، 1413 ه.ق.
@atadris
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۷ تیر ۱۴۰۲
۲۷ تیر ۱۴۰۲
السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین
بمناسبت شب عاشورای حسینی:
مقام معلم در سیره امام حسین علیه السلام
عبدالرحمن سلمى به فرزند امام حسین(علیه السلام) سوره حمد را آموخت. وقتى کودک سوره را در حضور پدر خواند، حضرت امام حسین(علیه السلام) علاوه بر پول نقد و پارچه اى که از راه حق شناسى به معلم طفل داد، دهان آموزگار را پر از در نمود، (فقیل فى ذالک فقال(علیه السلام): واین یقع هذا من عطائه یعنى تعلیمه؟) بعضى از این همه بخشش حضرت تعجب کردند و در این باره از حضرت سؤال نمودند امام حسین(علیه السلام)در جواب فرمود: پاداش مالى من چگونه با عطاى آموزش این معلم برابرى مى کند؟ (یعنى; خدمت تعلیم سوره حمد از عطاى مالى من ارزنده تر است).
@atadris
۵ مرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☄اخلاق وعلم در نگاه آیت الله مشکینی
🌀تاثیر معنویات بر فعالیت های علمی و اجتماعی
🔺ان العبد اذا اجاع بطنه ... ای من کل شبهه
🔷تا کی تا یک ساعت مانده به صبح تو خوابی مردم غنیمت گرفتند.
▫️شهید اول بهشت گرفت.
▫️ شهید ثانی شهادت گرفت.
▫️ صاحب جواهر نوشتن جواهر گرفت.
▫️روح الله انقلاب مملکت گرفت.
🔺 به خدا همه اش برای همان یک ساعت است....
واقعا شنیدنی است....
@atadris
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۱۱ مرداد ۱۴۰۲
🔺سهم مدارس دولتی از رتبههای برتر کنکور؛ ۸ درصد/۳ نفر از ۴۰ نفر برتر در مدارس دولتی درس خواندهاند
🔹در میان ۴۰ نفر برتر کنکور امسال تنها سه نفر بودند که در زمره دولتیها قرار گرفتهاند که نشان میدهد سهم دولتیها فقط هشت درصد بوده است؛ سال گذشته این میزان تنها ۲.۵ درصد بود.
🔹همچنین بررسی فرهیختگان نشان میدهد؛ نیمی از برترینهای تهرانی در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کردهاند و ۶۰ درصد رتبهبرترها سمپادیاند.
🔹شاید انتشار آمار مربوط به مدارس سمپاد و غیرانتفاعیها در طول سالهای اخیر تکراری شده باشد، اما اهمیت این مدارس در کنکور امسال به این دلیل است که بنا بود تغییر شیوه کنکور و پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور، منجر به بالا رفتن سهم مدارس دولتی شود؛ اتفاقی که در عمل رخ نداد و پراکندگی جغرافیایی هم نشان میدهد باز هم تهرانیها در صف اول رسیدن به صندلی کلاسهای برتر از حیث دانشگاه و رشته قرار دارند/ فرهیختگان
@atadris
۲۶ مرداد ۱۴۰۲
15.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رتبه های برتر کنکور 1402 اکثریت قصد مهاجرت دارند!!!
از منظر اخلاقی:
در این کلیپ دو نکته اخلاقی قابل پی گیری است:نخست؛ رفاه زدگی. دوم بی تعلقی به وطن (حب وطن)
چرا بخشی از جامعه نخبگانی به ایندو مسئله گرفتارند؟
آیا ما از مسئله آموزش اخلاق به نخبگان غفلت نکرده ایم یا اساسا پند پذیری نخبگان دشوار می نماید...
@atadris
۱ شهریور ۱۴۰۲
🔸 روش غیر اخلاقی تنبیه یک معلم...
تنبیه معلم در کالیفرنیا جان پسر ۱۲ساله را گرفت
🔹معلم ورزش مدرسهای در کالیفرنیا، دانشآموزی که لباس مناسب زنگ ورزش نپوشیده بود را مجبور کرد در گرمای هوا دور حیاط بدود. اما او هرچه به معلمش التماس کرد که اجازه آب خوردن به او بدهد نتیجه نداشت. پس از دقایقی گفت دیگر نمی توانم نفس بکشم و از حال رفت!
🔹با رسیدن عوامل اورژانس، او به بیمارستان منتقل شد اما پسر نوجوان دچار ایست قلبی شد و جان باخت.
🆔@atadris
۱۵ شهریور ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عالی عالی عالی
بارها این کلیپ از هادی چوپان دیدن دارد:
تحلیلی ارزشی واخلاقی از چوپانی که باید باصطلاح مغزهای فراری پای درسش بیاموزند ویاد بگیرند
قهرمان بدنسازی جهان:
🇮🇷 اگر کسی به خاطر هدفش وطنشو ول کنه بره زیر پرچم یه کشور دیگه کار کنه اون هدف هیچ ارزشی نداره
مثلا فلانی وطنش رو ول کنه بره فضا از فلان کشور
یا بره المپیک مدال بیاره زیر پیچم یه کشور دیگه
اینا هیچ کدوم ارزش و زیبایی نداره
میگن فرار مغزها ؛ مغز اگر مغز بود که فرار نمیکرد
مغز سالم میمونه توی وطنش راه چاره ایجاد میکنه.
👌 چقدر این تحلیل دلچسب وبامعنا بود.
@atadris
۱۹ شهریور ۱۴۰۲
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحبتهای جالب مدیر سابق مایکروسافت درباره مقالات ISI
روحالله رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر سابق شرکتهای مایکروسافت و آمازون :
🔸وقتی میخواستم به ایران مهاجرت کنم. در فرم هیئت علمی مقالات ISI مطرح شده بود.
🔸در صنعت آمریکا و در دانشگاههای برتر آمریکا چنین چیزی را ندیدم.
🔸هیچ دانشگاهی در آمریکا بر اساس ISI استاد را ارتقا نمیدهد
🔸نشریه ISI را یک شرکت خصوصی آمریکایی هرسال چاپ میکند که خود آمریکاییها هیچ اهمیتی به آن نمی دهند.
🔸ولی در ایران کل وزارت علوم به آن وابسته شده است که باید درست شود.
@atadris
۲۴ آبان ۱۴۰۲
این هم طنزی از حال و روز درس خواندن دانشجویان امروزی
بعد از چند ترم یه درسی رو پاس کرده دوستاش واسش بنر زدن تو دانشگاه @atadris
۲ آذر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
🎥 #کمیک_موشن | علت نامگذاری #روز_دانشجو به عنوان نماد مبارزه با استکبار
🍃🌹🍃
✅ در #۱۶آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران چه اتفاقی افتاد؟
#روز_دانشجو
https://eitaa.com/atadris
۱۶ آذر ۱۴۰۲
اخلاق یا قانون؟ وجاهت قانونی برا ی متقلبان
چندی پیش بود که موضوع ممانعت از تحصیل برای 35 داوطلب کنکوری مشکوک به تقلب مطرح شد؛ ماجرایی پر چالش که در نهایت در کارزار میان دیوان عدالت اداری و سازمان سنجش و آموزش کشور به عنوان متولی پذیرش داوطلبان کنکوری، حکم ادامه تحصیل این داوطلبان از سوی دیوان عدالت صادر شد.
در پی این حکم عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در نامهای به وزیر علوم استعفای خود را اعلام کرد، در متن این نامه آمده است:
«برادر گرامی جناب آقای دکتر زلفیگل
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
با سلام و احترام :
حدود دو سال از خدمت در سازمان سنجش آموزش کشور با پدیده بازگشت متخلفین کنکور سالهای 1400 و ماقبل آن مواجه بودیم که با تصویب استفساریه ماده 11 قانون تخلفات و جرائم ازمونهای سراسری در سالهای 1401 و 1402 بطور کامل با عمل به قانون استفساریه پدیده تقلب مدیریت شد ولی نظریه عطف به ماسبق نشدن استفساریه در موارد مختومه با برداشتهای متفاوت روبرو شد و اعتقاد دیوان عدالت اداری به برگشت همه مشکوکین به تقلب است که قبلاً در هیأتهای بدوی و تجدید نظر مستقر در سازمان و شعبات بدوی و تجدید نظر دیوان به طور قطعی محکوم شده اند که در مصاحبه مطبوعاتی رئیس محترم دیوان بر این موضوع تأکید شد.
هم اکنون تعداد زیادی دستور موقت مبنی بر برگشت به تحصیل این افراد صادر شده است. از آنجا که عمل به احکام دیوان لازم و ضروری است و از سوی دیگر سازمان سنجش عملاً توانایی اجراء این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد تصمیم به کناره گیری از ریاست سازمان گرفته تا شرایط برای فرد دیگر جهت اجرای احکام صادر ،شده فراهم .شود لذا از ساعت 11 صبح تاریخ 1402/9/27 کلیه مسئولیتهای سازمان را واگذار نموده و هیچگونه مسئولیتی در قبال آن بعهده نمی گیرم.
با آرزوی توفیق الهی
عبدالرسول پورعباس
معاون وزیر و رئیس سازمان»
آیا حکم دیوان عدالت اداری اخلاقی است؟؟؟
https://eitaa.com/atadris
۲۷ آذر ۱۴۰۲
نمره اخلاق پژوهش دانشگاهی زیر۱۰
رکورد زدیم؛ ایران جز ۸ کشور اول مقالات تقلبی!/ این بلایی است که متولیان بیسواد سر مملکت آوردهاند
🔹نشریه علمی «نیچر» در گزارش سالانه خود اعلام کرده که سال ۲۰۲۳ بهلحاظ تقلب آکادمیک رکورد شکسته است و بیش از ۱۰ هزار مقاله تحقیقاتی پس از انتشار بازپسگرفته شدهاند، اما نکته جالب توجه وجود نام ایران میان کشورهایی است که بالاترین نرخ مقالات باطلشده را دارد.
🔹کشورهای عربستان، پاکستان، روسیه، چین، مصر، مالزی، ایران و هند ۸ کشور نخستی هستند که بالاترین نرخ مقالات باطلشده پس از انتشار را در دو دهه گذشته داشتهاند، موضوعی که یکبار دیگر توجه دانشگاهیها را به بازار مقالهنویسی یا عنوانی که نشریه «نیچر» برای آن انتخاب کرده یعنی «کارخانههای مقالهسازی» جلب کرده است./ به نقل از خبرآنلاین
https://eitaa.com/atadris
۳۰ آذر ۱۴۰۲
🔴چرا ؟ چرا ؟ چرا ؟
فاجعه میانگین نمرات امتحان نهایی/ ۸.۷۵ میانگین نمره رشته انسانی!
🔹️تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان میدهد که نمرات دانشآموزان در بازه زمانی ۴ ساله یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ با اُفت همراه است.
🔹️میانگین کشوری نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در رشته تجربی ۱۱.۲۳، در رشته ریاضی ۱۰.۷۹ و در رشته انسانی ۸.۷۵ بوده است.
🔹️همچنین فقط یک دانشآموز پسر رشته تجربی در کشور موفق به کسب معدل ۲۰ شد.
https://eitaa.com/atadris
۱ دی ۱۴۰۲
🔴 اندر وصف حال وهوای معلمی در ژاپن
معضلات معلم بودن در #ژاپن
شغلی که زمانی نجیب و جذاب بود به وضعیتی سیاه و شبیه شرایط بردهداری رسیده است.
🔹ساعات طولانی کار، دستمزد کم، فشار طاقت فرسا و سوء استفاده از بالا و پایین، معضلاتی هستند که معلمین در ژاپن با آن درگیرند.
🔹افراد کمی خواهان ورود به این شغل میباشند.
📊 آمارهای وزارت آموزش و پرورش ژاپن نشان میدهد: ۷۵ درصد حوزههای آموزشی در این کشور با کمبود معلم مواجه هستند.
ـــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/atadris
۱۱ دی ۱۴۰۲
۱۳ دی ۱۴۰۲
اخلاق دانشوری در میراث اخلاقی (1)
🌺📖🌺📖🌺📖🌺
شیرین وخواندنی: جایگاه استاد از زبان خواجه نصیر در اخلاق ناصری
از اسكندر پرسيدند كه پدر دوستتر دارى يا استاد را؟ گفت استاد را «لان ابى كان سببا لحياتى الفانية، و معلمى كان سببا لحياتى الباقية»
پس بقدر فضل رتبۀ نفس بر جسم، حق معلم از حق پدر بيشتر است و بايد كه در محبت و تعظيم او با محبت و تعظيم پدر همين نسبت محفوظ بود و محبت معلم متعلم را در طريق خير، شريفتر از محبت پدر بود فرزند را بهمين نسبت. از جهت آنكه تربيت او بفضيلت تام و تغذيه او بحكمت خالص بود و نسبت او با پدر چون نسبت نفس بود با جسم.۱
به قول شهریار:
اول از استاد، یاد آموختیم
پس، سویدای سواد آموختیم
از پدر گر قالب تن یافتیم
از معلم جان روشن یافتیم ------------------------------------------------۱.نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد، اخلاق ناصری، صفحه: ۲۲۸، علميه اسلاميه، تهران - ایران، 1413 ه.ق.
@atadris
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۲۸ دی ۱۴۰۲
کتاب «اخلاق تدریس» تألیف کنت استرایک، جانس اف. سولتیس و ترجمه محبوبه خسروی استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی منتشر شد.
این کتاب یکی از پنج کتابی است که با عنوان تفکر درباره آموزش به چاپ رسیده و معلمان استقبال خوبی از آن داشتهاند. این اثر ارزشمند تجارب آشنایی برای معلمان تازه کار در قالب مطالعات موردی با پوششی معماگونه مطرح میکند تا معلم را به تفکر و تأمل در این زمینه وادار کند. تنبیه، آزادی اندیشه، چندفرهنگی، دموکراسی حرفهای و موضوعاتی از این قبیل در این کتاب مورد بحث قرار میگیرد. علاوه بر این نویسندگان رویکردهای فلسفی و اخلاقی بنیادی در زمینه آموزش و تدریس را نیز مطرح میکند تا فرصت بهتری برای تصمیمگیری اقتصادی فراهم شود.
در مقدمه کتاب آمده است: کتاب حاضر با استناد به منشور اخلاقی حرفه آموزش که انجمن ملی آموزش آن را مصوب کرده است، این معلم فکور یا خردورز را در موقعیت معماهای اخلاقی گوناگونی قرار میدهد و ضمن بیان و تشریح دیدگاههای اخلاقی متفاوت از جمله دیدگاههای نتیجهگرا، غیرنتیجهگرا و اصالت فایده، وی را به تأمل وا میدارد تا در تصمیمگیری، انتخاب و ارزشیابی و حتی تنبیه و تشویق بتواند با رجوع به یک نظام اخلاقی با قطعیت بیشتری عمل کند.اگر چه مثالها و معماهای مطرح شده در این کتاب شاید در فضا و فرهنگی متفاوت شکل گرفته باشد و زاییده تجارب معلمانی غیربومی باشد. اما در مطالعه کتاب خواننده به اشتراک و تشابه تجارب پی خواهد برد.
https://eitaa.com/atadris
۲۸ دی ۱۴۰۲