الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :
جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها ، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ .
امام كاظم عليه السلام :
براى بازداشتن نفْس خود ازخواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است
میزان الحکمه ٣٨٣
🌸میلاد باسعادت حضرت موسی بن جعفر امام کاظم علیه السلام مبارک باد. 🍃
@akhlaghz
#جان_پیامبر (ص)
از يكى از علماى بزرگ اهل تسنن سؤال شد كدام يك از صحابه پيغمبر صلى الله عليه و آله افضل از ديگران بودند؟
او در جواب، چند نفر از صحابه و خلفا را نام برد بدون اين كه از حضرت على عليه السلام يادى كند.
⁉️ به او گفتند چرا نامى از حضرت على عليه السلام نياوردى؟
✅ پاسخ داد: شما از صحابه سؤال كرديد، نه از خود پيغمبر صلى الله عليه وآله ؛ على عليه السلام «نفس النبى»و #جان_پيامبر صلى الله عليه وآله بود؛ و در ادامه براى شاهد سخن خود آيه #مباهله را تلاوت كرد.
در پرتو ولایت ص٣٩
@akhlaghz
لعن یا فحش ...؟!
چه بسا افرادی که بین « لعن » و « فحش » فرقی نمی گذارند و درکنار لعن به دشمنان خدا و اهلبیت علیهم السلام زبان به فحش و ناسزا نیز می گشایند ؛ [ درحالیکه] روشن است که «لعن» گفتن مقوله اي متفاوت از ناسزاگفتن و فحش دادن است، فحش دادن شأن يک مسلمان نيست همچنان که علي(ع) فرمودند: « إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ» به خدا سوگند دوست ندارم شما از دشنام دهندگان باشيد.۱
ولي «لعن» کردن يک نوع بيزاري جستن از ظلم و ظالم و فاصله گرفتن از راه سپاه اهل باطل و موجب قرب به جبهه ي امام حسين(ع) مي شود و اين که در دل ما جايي براي همراهي با ظلم و ظالم نيست.
🔹همان طور که خداوند بر اهل کفر لعنت مي کند و لعنت لعنت کنندگان را نيز بر آن ها مي فرستد و مي فرمايد:
«إِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدی مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ».
كسانی كه دلايل روشن، و وسيله ي هدايتی را كه نازل كرده ايم، بعد از آن كه در كتاب برای مردم بيان نموديم، كتمان كنند، خدا آن ها را لعنت می كند؛ و همه لعن كنندگان نيز، آن ها را لعن می كنند.۲،۳
۱- نهج البلاغه، کلام ۲۰۶
۲ - سوره ي بقره،آيه ي ۱۵۹
۳-زیارت عاشورا اتحاد روحانی باامام حسین ع
👇👇👇
@akhlaghz
دینداری #خیالی یا #واقعی
تشخیص بین حق و باطل به قدری مهم است که امامان معصوم از خدا کمک میخواهند. در دعاهای آن بزرگواران میخوانیم: «اللَّهُمَّ أَرِنِی الْحَقَّ حَقّاً حَتَّی أَتَّبِعَهُ وَ أَرِنِی الْبَاطِلَ بَاطِلا حَتَّی أَجْتَنِبَهُ». ١
خدایا حق را به من حق نشان بده تا پیروی کنم و باطل را به من باطل نشان بده تا دوری کنم.
💠 در قرآن بارها از کسانی که گرفتار محاسبات غلط هستند، انتقاد شده است :
🔹 گروهی خیال میکنند هدایت یافته اند، (یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُون) ٢
🔹گروهی خیال میکنند کارشان درست است، (یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعاً) ٣
🔹گروهی خیال میکنند جایگاهی دارند، (یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلی شَی ءٍ) ۴
🔻ادامه دارد...
@akhlaghz
🔺... ادامه مطلب
🌾 ریشه این خیال بافیها اموری است از جمله:
۱. گاهی تصورات شخصی است.
۲. گاهی تلقینات دوستان است.
۳. گاهی تملقات اطرافیان است.
۴. گاهی سکوت دیگران نسبت به خلافهای انسان است.
۵. گاهی تزیینات شیطان است.
۶. گاهی تبلیغات نابجاست.
۷. گاهی آرزوهای طول و دراز است.
۸. گاهی وعدههای نابجای این و آن است.
۹. گاهی امیدهای نابجاست.
۱۰. گاهی فهم غلط از دین و دستورات الهی است.
⚠️ بسیاری از افرادی که برای کشتن امام حسین علیه السلام به کربلا آمدند گرفتار این #خیال_بافیها شدند.
به خیال حکومت ری و وعدههای یزید، عمر سعد فرماندهی لشکر یزید را در کربلا پذیرفت. حق را کنار گذاشت و حکومت طاغوت را پذیرفت.
۱. مستدرک الوسائل، ج۶، ص۲۶۱.
۲. اعراف، ۳۰.
۳. کهف، ۱۰۴.
۴. مجادله، ۱۸.
📚 نهضت حسینی در پرتو قرآن ص۶٩
@akhlaghz
هدایت شده از برداشت های نادرست اخلاقی
نفَس المَهموم
بسیاری تصور می کنند چون در جلسات روضه و عزاداری حضور ندارند ، از برکات و آثار آن محروم و بی نصیب اند؛ در حالی که حتی آه و اندوه در مصیبت اهلبیت علیهم السلام عبادت است.
▪️امام صادق علیه السلام فرمودند :
نَفَسُ المَهمُومِ لِظُلمِنَا تَسبِیحٌ وَ هَمَّهُ لَنَا عِبَادَةٌ َ ...
نفَس کسی که به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود ، تسبیح است و اندوهش برای ما ، عبادت است ...۱
۱.امالی شیخ مفید ، ص ۳۳۸
@akhlaghz
هدایت شده از برداشت های نادرست اخلاقی
عافیت طلبی
ما گمان می کنیم اگر عاشورای سال ۶۱ در کربلا حضور داشتیم ، قطعا جز سپاه اباعبدالله (علیه السلام) بودیم و در رکاب ایشان به شهادت می رسیدیم ؛ درحالیکه انسان عافیت طلب است ، و بین دوراهی دنیا و آخرت ،لذت دنیا را برمی گزیند.
🔘آیت الله بهجت ره:
ﺁﻥ ﭼﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻭ ﻳﺰﻳﺪ ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻣﺎ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺩﺍﺭﻳﻢ. ﺧﻴﻠﻰ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻧﺸﻮﻳﻢ. ﺍﻳﻦ ﻃﻮﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯ ﺟﻬﻨﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ. ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻰ ﺑﺮیم!
برای ما امتحان پیش نیامده تا معلوم شود که باحسین علیه السلام هستیم ، یا با یزید.۱
▪️ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ:
ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻰ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻨﺪﻩ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﻳﻦ ﻟﻘﻠﻘﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ، ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ، ﺩﻳﻦ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﺩﻳﻨﺪﺍﺭﺍﻥ ﻛﻢ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ. ۲
۱-درمحضر بهجت- رحمت واسعه .ص۱۷۶
۲-ﺗﺤﻒ ﺍﻟﻌﻘﻮﻝ، ﺹ 245.
-بانک احادیث اهل بیت علیهم السلام
@akhlaghz
* #امام_حسین
🔻یک یا حسین، برای انسان ثبت میشود؛ برای خودش ثبت میشود، برای نسلش ثبت میشود. گاهی معادله و محاسبۀ ما نسبت به خودمان ابتدایی و غلط است و توجّهی به احسان و فضل الهی نداریم و اِلّا اینها همهاش صدق است. گاهی طول مسیر را نمیشناسیم، گاهی تضلع وجودی و حرکتیمان به سمت آسمان را خبر نداریم و اِلّا یک حرکت، یک یا حسین، یک لباس سیاه، یک جلسه، یک توجه، یک حرکت کوچک، مخفی از دید و توجّه و عنایت آقا سیّد الشهداء نیست.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#توصیه_اخلاقی
استاد #فاطمی_نيا:
🔹بعضي ها گمان ميكنند در دستگاه خدا هم ميشود زرنگي كرد؛ خيال ميكنند اگر يك نمازي بخوانند و روزه اي بگيرند و محاسن بگذارند و انگشتر عقيق دردست كنند ، اهل بهشت هستند و ديگر هركاري كردند مهم نيست!
هرچقدر هم ظلم و ستم وناحقي بجا آورند ، مهم نيست!
متاسفانه بعضي از متدينين ، اعمال نيك خود را با گناهان از بين ميبرند!
تا از مسجد و هيئت به منزل مي آيد با همسر وفرزندان بدخلقي ميكند و تن آنها را ميلرزاند! به مومنين تهمت ميزند و غيبت ميكند! و...
عزيزان سيئات با حسنات نميسازد و آن را از بين ميبرد!
بايد خيلي مواظب اعمال خود باشيم.
@akhlaghz
طول عمر
انسان ، گاهی بدون توجه به اینکه عمر او در چه راهی صرف شده و می شود ، از خدا "طول عمر" خویش را می خواهد و بااندک مشکلی طلب مرگ می کند ؛ غافل از آنکه مهم بندگی خداست ؛« عمر اگر درحال طاعت رب بگذرد زیادشْ کم است، و اگر با معصیت او طی شود کمش هم زیاد خواهد بود »...!!
▪️الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام ـ مِن دُعائهِ في مَكارِمِ الأخلاقِ ـ : وعَمِّرْني ما كانَ عُمري بِذْلَةً في طاعَتِكَ ، فإذا كانَ عُمري مَرتَعا لِلشَّيطانِ فَاقبِضْني إلَيكَ .
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى مكارم الاخلاق ـ گفت : عمر مرا تا زمانى كه صرف طاعت تو شود، دراز گردان و هر گاه عمرم چراگاه شيطان شود، جانم را بستان و به سوى خود بِبَر. ۱
۱.الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۲۰
میزان الحکمه۱۳۷۲
@akhlaghz
#لذت_پرستاری
برخلاف تصور برخی، «لذت» فقط در خوردن و آشاميدن، منحصر نمىشود؛ بالاترين لذات براى انسان لذتى است كه از احساس رضايت خدا، حاصل مىشود.
كسى كه به نداى وجدان پاسخ مىگويد و گاهى اموال خود را در اختيار انسان ديگرى مىگذارد يا اينكه شب تابه صُبح از بيماران #پرستارى مىكند، با همه سختيها، احساس رضايت مىكند و از كار خويش لذت مىبرد؛
يعنى، در واقعبين رنج و لذت، مقايسه مىكند، چون در مجموع، اين عمل براى او لذتبخشتر است، آن را انتخاب مىكند. پس كسى هم كه شبها بيدار مىماند و خواب راحت را فداى درمان بيماران مىكند، باز هم براى لذت، كار كرده است و لذت او ناشى از جوابگويى به وجدان است.۱
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
کسیکه یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل علیه السلام محشور خواهد کرد و او همانند برق خیره کننده و درخشان از صراط عبور می کند. ۲
۱.پیش نیازهای مدیریت اسلامی ص۱۷۶
۲. وسائل الشیعه ج۱۶ ص۳۴۴
@akhlaghz
هدایت شده از برداشت های نادرست اخلاقی
#وسعت_رزق
آیا ما وسعت رزق بخواهیم یا نخواهیم؟
معلوم نیست زیاد داشتن وسعت رزق باشد. زیاد بهره گرفتن و استفاده کردن وسعت رزق است. این که به فکر دیگران باشیم و به دیگران خیر برسانیم وسعت رزق است. اما این که جمع کنیم و نه خودمان مصرف کنیم و نه به دیگران بدهیم، این وسعت رزق نیست.
💠 امیر المؤمنین علیه السلام یک موقعی درهمی را به دست مبارک گرفتند و فرمودند:
{أما إنک إن لم تخرج عنی لا تنفعنی}؛ "بدان که اگر تو از دست من بیرون نشوی سودی به حال من نخواهی داشت".۱
تا وقتی که در دست منی فایده ای نداری، ولی اگر از دست من بیرون رفتی و یک مشکلی را حل کردی، گره از کار کسی گشودی، شکمی را سیر کردی، به خودم به خانوادهام خیر رساندی، فایده داشته ای.❗️
اگر از این پول خیری درآمد، آن پول خوب و قشنگ است. #خیر در این است که به #اندازه خودمان مصرف کنیم و بقیه اش را هم #صرف_دیگران کنیم.
۱.مجموعة ورام، ج ۱، ص ۱۵۷
📚 آرامش زندگی درپرتو تقوا ص۹۹
@akhlaghz
هدایت شده از برداشت های نادرست اخلاقی
#شرید
یکی از القاب حضرت مهدی علیه السلام «شَرید»، به معنای #آواره است. از این جهت که آن حضرت در دوران غیبت، منزلی معیّن و خاصّ ندارد، به این لقب خوانده شده است.
🔹 اصبغ بن نباته گوید:
از امیرالمؤمنین علیه السلام شنیدم که میفرمود:
«صاحب این امر، شرید (آواره)، طرید (رانده)، فرید (تک) و وحید (تنها) است.»
📚 کمالالدین، ج 1، باب 26، ح 13.
@akhlaghz