📚 #معرفی کتاب "حضرت حجت"
✳️ این کتاب ثمره بیش از بیست سال فعالیت و تلاش جهادی دست اندرکاران و پژوهشگران مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله #بهجت در جمع آوری فرمایشات آن فقیه عارف و حدود سه سال کار مستمر جهت تحقیق و تتبع و تدوین نهایی آن تحت اشراف شاگردان ایشان و بیت معظم له است.
☘️ به طور کلی کتاب حضرت حجت مشتمل بر چهار گلستان است:
1️⃣ گلستان اول: راه وصال؛
در این گلستان پایههای اساسی الگوی فکری و سیره عملی آیت الله بهجت قدسسره درباره چگونگی ارتباط با امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف بیان میشود.
2️⃣ گلستان دوم، دسته گلهای نرگسی؛
این گلستان که در ١٢ گلشن دسته بندی و تنظیم شده است، بیشترین حجم کتاب را به خود اختصاص داده و دربردارنده بیانات گرانبهای آیت الله بهجت قدسسره پیرامون امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف است.
3️⃣ گلستان سوم، توتیای دیدگان؛
این بخش شامل حکایاتی اندک از تشرفات متعددی است که از گوشه و کنارِ پرده ضخیم کتمان این عالم ربّانی بیرون زده و نشان دهنده ثمره مجاهدتهای او در راستای رضای امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف است. خواندن این بخش هر عاشق شیدایی را برای دیدار یار حقیقی تشنهتر میکند و آتش عشقش را شعله ورتر میسازد.
4️⃣ گلستان چهارم، ملحقات (سخنی با خردمندان)؛
این بخش با در نظر گرفتن مبانی و منظومه فکری حضرت آیت الله بهجت، در قالب مقالات علمی پژوهشی به مسائل و شبهات #مهدویت، میپردازد.
🔻فراخوان پذیرش سطح ۲ و ۳ حوزه
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی - قم
💠 با تولیت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔷 مزایا:
🔶 تربیت پژوهشگر ، کارشناس، مدرس ، مشاور ، مربی و مبلغ درحوزه معارف اخلاق و تربیت اسلامی
🔶 برگزاری نشستهای علمی کارگاههای آموزشی دورههای مهارتی
🔶 اعطای مدرک رسمی اخلاق و امکان ارتقاء به سطوح بالاتر
🔶 کمک هزینه تحصیلی
✅ محل تحصیل:
برای متقاضیان شهر قم
✅ ثبت نام تا نیمه خرداد ماه ۱۴۰۳
☎️ ۰۲۵۳۷۸۴۰۷۰۳ (ساعت ۱۵ تا ۱۹)
📱 ارتباط در پیامرسان ایتا
@Akhlaqh_darolhoda
🏢 قم، خیابان صفائیه ، روبروی کوچه ۲۱، مدرسه المهدی (علیه السلام)
🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر به سایت پذیرش مراجعه فرمایید.
🌐 https://paziresh.ismc.ir/
🔹 قیلَ لِلصَّادِقِ علیه السلام عَلَی مَا ذَا بَنَیْتَ أَمْرَکَ؟
فَقَالَ: عَلَی أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ
عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِی لَا یَعْمَلُهُ غَیْرِی فَاجْتَهَدْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْیَیْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا یَأْکُلُهُ غَیْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِی الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
🔸 به امام صادق علیه السّلام عرض کردند، زندگی خود را بر چه چیز بنا کردهای؟
فرمود: بر چهار چیز:
۱. فهمیدم که عمل مرا دیگری انجام نمیدهد، پس به کوشش پرداختم.
۲. دانستم که خداوند بر حال من اطلاع دارد پس حیا کردم.
۳. فهمیدم روزی مرا دیگری نخواهد خورد پس آرامش یافتم.
۴. و دانستم بالاخره به سوی مرگ میروم به همین جهت آماده آن شدم.
📚 بحارالانوار ج۷۵ ص۲۲۸
🔸 مسئله دیگر در نظام رفتارى و اخلاقى حوزهها، فیض بردن از معنویات است، #تهذیب است؛ این خیلی مهم است. جوان امروزِ حوزه بیش از گذشته به مسئله تهذیب نیازمند است.
🔹 كسانی كه رشتههاى رفتارشناسی عمومى را مطالعه میکنند و كار میکنند، این را تأیید میکنند.
🔸 امروز در همه دنیا این گونه است كه وضع نظام مادى و فشار مادى و مادیت، جوانها را بیحوصله میکند؛ جوانها را افسرده میکند. در یك چنین وضعى، دستگیر جوانها، توجه به #معنویت و #اخلاق است.
🔹 علت اینكه مىبینید #عرفان های كاذب رشد پیدا میکند و یك عدهاى طرفشان میروند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزه علمیه - جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر - نیازمند تهذیب است.
🔸 ما قلههاى تهذیب داریم [...] در نجف بزرگانی بودند؛ سلسله شاگردان مرحوم آخوند #ملاحسینقلی تا مرحوم آقاى #قاضی و دیگران و دیگران؛ اینها برجستگانند.
(#مقام_معظم_رهبری، دیدار طلاب ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠اربعین کلیمی یا چله موسوی💠
اربعین موسوی یا چله موسوی در قرآن کریم آمده است ریشه در میقات حضرت موسی(ع) دارد و از اول ماه ذی القعده تا دهم ذی الحجه است که طبق روایات خداوند در این ایام حضرت موسی را به کوه طور فراخوانده است و ایشان نیز در این چهل روز مشغول عبادت و مناجات بود،
چله کلیمی از دیرباز جایگاه ویژه ای در میان اهل معرفت داشته است.
چله گیری به معنای مراقبت بیشتر از خود است و عدد چهل نقش مهمی در تکمیل نفوس دارد.
🔰چله کلیمی یا چله موسوی در قرآن 🔰
در آیات قرآن و روایات دوره عبادت حضرت موسی کلیم الله در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این چهل روز بود که خداوند تورات را بر آن حضرت نازل نمود این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی می نامند.
حضرت موسای کلیم در این ایام حالاتی خاص داشتند و از جذبات الهیه به شکلی مخصوص بهره مند بودند. در برخی روایات اشاره شده که آن حضرت در این ایام از شدّت جذبات الهیه و شوقی که داشتند نه چیزی خوردند و نه چیزی نوشیدند و نه خوابیدند.(شرح مصباح الشریعه، ص589)
🔰چله گرفتن در روایات🔰
در روایات سفارش شده است که برای اینکه عملی راسخ شود باید حدود یکسال مداوت داشته باشد.
امام باقر (ع) فرمود:
مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ…؛ هیچ بنده ای چهل روز ایمانش را بخدای عزّوجلّ خالص نگرداند یا فرمود:هیچ بنده ای ذکر خدا را چهل روز نیکو انجام ندهد جز آنکه خدای عزّوجلّ او را نسبت بدنیا زاهد سازد و درد و داروی دنیا را باو بنماید، پس حکمت را دلش ثابت کند و زبانش را به آن گویا سازد.(اصول کافی ج3، ص 27)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب زیارتی اباعبدالله
🛑 نشست علمی 🛑
🔸با موضوع: جریان شناسی جریان های مهم فکری در جهان اسلام
🔺با حضور:حجت الاسلام والمسلمین عرب صالحی
🔻رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⏱زمان: دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت 10
🕌 مکان: حسینه المهدی عجل الله تعالی فرجه شریف
۱. جریان های مهم فکری در جهان اسلام کدام است؟
۲.نقش هجمه تمدنی غرب در شکل گیری جریان های فکری جهان اسلام چگونه ارزیابی میشود؟
۳.جایگاه جریان روشنفکران مسلمان یا اعتزال نو در نفوذ تمدن غرب در جهان اسلام به چه کیفیتی بوده است؟
۴.تشابهات و تمایزات اعتزال نو با معتزله تاریخی چیست؟
فی الکافی، عن الصادق«علیه السلام» سُئِل: هَل یُکرَه المؤمنُ علی قَبضِ روحِه؟ قال: لا و الله، اِنّه إذا أتاه مَلک الموت یَقبِضُ روحَه جَزَع عند ذلک. فیقول له ملک الموت: یا ولیَّ الله لاتَجزع! فَوَ الذی بَعثَ محمداً«صلی الله علیه وآله» لأنا أبرُّ بک و أشفَقُ علیک مِن والدٍ رحیمٍ لو حضَرَک. إفتَح عینَیک فانظُر. قال: و یُمَثَّل له رسولُ الله«صلی الله علیه وآله» و امیرُالمؤمنین«علیه السلام» و فاطمة«علیهاالسلام» و الحسن و الحسین و الائمّة مِن ذریّتهم«علیهم السلام». فیقال له: هذا رسولُ الله و امیرُ المؤمنین و فاطمة و الحسن و الحسین و الائمّة رُفَقائُک. فیَفتَحُ عینَه و یَنظُر. فیُنادی روحَه منادٍ مِن قِبَل ربِّ العزّة فیقول: یا ایّتها النفس المطمئنة الی محمدٍ و أهلِ بیته إرجِعی الی ربّک راضیةً بِالوِلاء مرضیةً بالثواب فادخُلی فی عبادی یعنی محمداً و أهل بیته و ادخُلی جنّتی، فما شیء أحبَّ الیه مِن اِستِلال روحِه و اللُحوقِ بالمنادی. کافی ، ج ۳ ، باب المومن لا یکره علی قبض روحه
📣📣قابل توجه اخلاق پژوهان بزرگوار
طلاب بزرگواری که برای سطح ۳ مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی ثبت نام کردند توجه داشته باشند به زودی جهت مصاحبه با شما هماهنگ میشود .
📚منابع مصاحبه :
📒کتاب دانش اخلاق استاد احمدپور
📗کتاب الحقائق مقاله دوم از صفحه ۸۷ تا ۱۴۷
شرایط مرکز برای تحصیل در سطح سه :
👈 نداشتن ناقصی از سطح دو تخصصی اخلاق
👈 پایه نهم
🛑 نشست علمی 🛑
🔸با موضوع: جریان شناسی جریان های مهم فکری در جهان اسلام
🔺با حضور:حجت الاسلام والمسلمین عرب صالحی
🔻رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⏱زمان: چهارشنبه 9 خرادا ۱۴۰۳ ساعت 10
🕌 مکان: حسینه المهدی عجل الله تعالی فرجه شریف
۱. جریان های مهم فکری در جهان اسلام کدام است؟
۲.نقش هجمه تمدنی غرب در شکل گیری جریان های فکری جهان اسلام چگونه ارزیابی میشود؟
۳.جایگاه جریان روشنفکران مسلمان یا اعتزال نو در نفوذ تمدن غرب در جهان اسلام به چه کیفیتی بوده است؟
۴.تشابهات و تمایزات اعتزال نو با معتزله تاریخی چیست؟