📖 نظر قرآن درباره تعطیلی روز شنبه: تعطیل نکنید!
الصلاة يوم الجمعة و الانتشار يوم السبت!
در سوره مبارکه جمعه که بشارتی است بر مومنان، در ارتباط با روز #پنجشنبه، فضیلت روز جمعه و وضعیت روز #شنبه در آیات انتهای این سوره اشاراتی شده که روایات اهل بیت آنها را توضیح میدهند:
1️⃣ روز پنجشنبه میبایست به لحاظ کاری، روز سبک و خلوتی باشد (نه لزوما تعطیل) تا بتوان در آن روز، برای روز جمعه (و همچنین شب جمعه) که به لحاظ بهره برداری معنوی، روز تنگی است و به لحاظ فضیلت، عید بزرگی محسوب میشود، آماده شد:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ (جمعه ۹)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! چون براى نماز جمعه ندا درداده شد، به سوى ذكر خدا بشتابيد و داد و ستد را واگذاريد. اگر بدانيد، اين براى شما بهتر است.
👈 جابر بن یزید، از امام محمد باقر علیه السلام نقل كرده است كه: به ایشان عرض كردم: منظور از این سخن خداوند تبارك و تعالی كه میفرماید: «فَاسْعَوْا إِلَی ذِكْرِ اللَّهِ» چیست؟ فرمود: عمل كنید و بشتابید؛ زیرا آن روز بر مسلمین تنگ است و پاداش اعمال مسلمین در آن بر حسب مقدار تنگنایی كه در آن قرار میگیرند، میباشد و میزان نیكی و بدی در آن دو برابر میشود.
گفت: امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند! به من رسیده است كه یاران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روز پنج شنبه خود را برای روز جمعه آماده میكردند؛ زیرا آن، روزی است كه بر مسلمین تنگ گرفته میشود.
📚منابع
كافی، ج ۳، ص ۴۱۵، ح ۱۰.
تفسیر البرهان، ج ۵، ص ۳۷۸
2️⃣ همچنین در این سوره آمده که از نظر شارع، روز شنبه روز کار و تجارت است که در سوره جمعه به این مهم امر (فانتشروا ...، وابتغوا ...) شده است:
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (جمعه۱۰)
و چون نماز گزارده شد، در (روى) زمين پراكنده گرديد و فضل خدا را جويا شويد و خدا را بسيار ياد كنيد، باشد كه شما رستگار گرديد
👈 امام جعفر صادق علیه السلام در خصوص این سخن خداوند عزّ و جلّ: «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ» فرمود: نماز در روز جمعه است و پراكنده شدن در روز شنبه.
📚 منابع
الکافی ج ۸، ص ۱۰۹۴
الکافی ج ۱۲، ص ۳۵۲
بحار الانوار ج ۸۶، ص ۱۲۸
بحار الانوار ج ۷۳، ص ۲۲۶
الخصال ج ۲، ص ۳۹۳
من لا یحضر الفقیه ج ۱، ص ۴۲۴
وسائل الشیعه ج۱۱، ص ۳۴۸
وسائل الشیعه ج ۷، ص ۴۰۶
مستدرک الوسائل ج ۶، ص ۱۰۱
المحاسن ج ۲، ص ۳۴۶
مکام الاخلاق ج۱، ص۲۴۱
تفسیر الصافی ج ۵، ص ۱۷۵
تفسیر نورالثقلین ج ۵، ص ۳۲۸
تفسیر کنزالدقائق ج ۱۳، ص ۲۵۴
تفسیر البرهان ج ۵، ص ۳۷۸
فقه القرآن ج ۱، ص ۱۳۶
عوالی اللئالی ج ۲، ص ۵۶
🔻پ ن: تاکید "این برای شما بهتر است، اگر بدانید" در انتهای آیه ۹، علاوه بر موضوع اصلی که نماز روز جمعه و فضیلت کلی روز جمعه هست، به صورت ضمنی بر #آمادگی_برای_روز_جمعه نیز جاری می شود.
چنانچه ذیل آیه ۱۰ این سوره، امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «وای بر حال مرد مسلمانی كه در طول هفته، وقت خود را برای روز جمعه به خاطر دینش خالی نكند؛ چرا كه از آن بازخواست میشود».
👈 همچنین طبق فرموده امام صادق عليه السّلام #برکت تجارت بعد جمعه است:
يَكْرَهُ السَّفَرُ وَ السَّعْيُ فِي الْحَوائِجِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ بُكْرَةً مِنْ أجْلِ الصَّلاةِ فأمّا بَعْدَ الصَّلاةِ فَجائِزٌ يُتَبَرَّكُ بِهِ.
سفر و تلاش براي برآوردن حاجات خود در صبح جمعه، به خاطر نماز جمعه مكروه است، امّا بعد از نماز جمعه جائز و پر بركت مي باشد.
📚بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۲۲۴
👌بنابراین مناسبترین و نزدیکترین روز در سطح تصمیمات حکمرانی جهت آمادگی عمومی برای روز جمعه، همانا پنجشنبه است.
البته باید توجه داشت که هیچ نیازی به تعطیلی کامل دو روز در هفته احساس نمیشود و تصمیمات حکومتی اگر به دنبال بهره وری اقتصادی بیشتر است! بهتر آن است که کار کردن در روزهای پنجشنبه را بر تمام مشاغل مخصوصا مشاغلی که ساعات کاری طولانی دارند نه کاملا تعطیل بلکه تسهیل کند.
#شنبه
#پنجشنبه
#برکت
#آمادگی_برای_روز_جمعه
#بازخواست
@Al_maknon
💠 آماده باش!
به مرحله حساس "مفاهمه اسلام" وارد شدیم.
به طور کلی در متن جامعه، افراد مختلف، برداشت های خودشان را از اسلام داشته و دارند، به قولی:
هر کسی از ظن خود شد یار من
از درون من نجست #اسرار من
اما مدتی است جامعه از روی اضطرار و البته اشتیاق، به این نتیجه رسیده است که این فهم ناقص و ظنی به کارش نمی آید و باید تفقه در دین را به طور دقیق و مسئله محور برای الگوسازی های خرد و کلان، از سر گیرد؛
از این رو باید گفت در سطح همگانی به مرحله ی مفاهمه اسلام وارد شده ایم.
👌 ورود جامعه به این مرحله بدین معناست که جامعه در حال پذیرش این اصل است که:
"دین به طور مستقل، برای همه جنبه های زندگانی بشر برنامه دارد"
▫️مرحله ای که میبایست تمام تلاشها، تفحصها، جریان سازیها و گفتمان هایش در کنار "مفاهمه طاغوت" باشد، زیرا این روی قضیه که همیشه با اشکال مختلف بصورت بارز و مخفی در حال جولان است، جدا از فهم دین نیست.
▫️سختی این مرحله به اینست که این مفاهمه هر چه صحیح تر، سریع تر، گسترده تر و البته مستمر انجام شود.
▫️این مرحله اثر شتاب دهنده ای بر بیداری بزرگ آزادگان عالم دارد و روی ها را بیش از پیش به سمت کانون تحولات جهان می چرخاند.
آزادگانی که بعد از خروارها بدبختی که "جبت و طاغوت" با "شبه علم و زور" بر سرش آورده اند، روز به روز بیشتر به دنبال نور امید میگردند.
خوشبختانه جامعه ما، امروز این مفاهمه ی مبتنی بر نیاز را شروع کرده است ولی فعلا خود در این مرحله شاگرد تازه واردیست ...
#علم_نافع
#تفقه_در_دین
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
@Al_maknon
📣 دستگاه ارزیابی کشور نیارمند تحول است
از نقاط آغاز ساخت دولت اسلامی، لزوم تحول در قوه #ارزیابی کشور است.
نظام ارزیابی مبتنی بر حقیقت (اشراف و احاطه) و نظام ارزیابی مبتنی بر شبه علم (ظن و گمان)، هر کدام رهاوردهای خود را دارند و انتخاب یا ترجیح هر کدام بر دیگری نتایج کاملا جدا و متضاد از هم را به بار می آورند.
اهمیت این مطلب زمانی روشن میشود که بدانیم مثلا نظام صحیح یا غلط ارزیابی غذا در کشور، چه افق هایی را پیش روی خود ترسیم میکنند؟
⭕️ نظام غلط ارزیابی غذا میتواند حتی یک جامعه اسلامی را به اسم علم! بدون حساس شدن آحاد جامعه به طور کاملا نرم به سمت حرام خواری، حشره خواری، نجاست خواری، ایجاد و افزایش بیماری ها و بروز صفات رذیله انسانی سوق دهد!
✅ در حالی که اصلاح نظام ارزیابی غذا جامعه را به سمت حلال و طیب خواری، غذای سازگار با مزاج، کاهش بیماری ها و بروز صفات نیک انسانی سوق میدهد.
[در اینباره صفحات ۴۲ تا ۶۶ گزارش راهبردی انتخابات و الگوی پیشرفت اسلامی را بخوانید]
دریافت متن کامل گزارش
🌐 https://eitaa.com/olgou4/6589
🔻ایضا در این گزارش بخوانید:
مقایسه این دو نظام ارزیابی و رهاوردهای حاصله از آن در این حوزه ها:
- ساختمان
- زندگی شهری
- شاخصه های اقتصادی
- و سلامت کشور
👈 فایده و اهمیت گزاش های #ارزیابی بدین پایه است که میتواند باعث جهت دهی و تغییر تفکر و رفتار انسانها "خصوصا مسئولین و رئیس جمهور" شود.
@Al_maknon
اگر می خواهید بدانید
وقتی می گوییم دعوا بر سر علم است دقیقا منظور چیست؟
این ویدئو را ببینید تا به پاسخ این سوال برسید
🎞 https://www.aparat.com/v/dS5ug
بعضی ها شنیده اند دستگاه پزشکی در دنیا بر اساس تجربه کار میکند!
اما نمی دانند تجربه اش قطع و یقین بدست نمی دهد ...
❓واقعیت ماجرا چیست؟
❓چاره کار کجاست؟
❓عقل چه میگوید؟
👌دوگانه تجربه یا وحی غلط است (سوال چهارم را دوباره بخوانید)
👌نمونه های علم محض امام
👌پاسخ به شبهات مربوط به سند روایات
#از_امام_بپرس
@Al_maknon
روستا درمانی، آرزو یا دارو؟
برای ما که در حصار شهرها از زمین و آسمان منع شدیم و به راه های خط کشی شده و شلوغ خیابانها محدود؛ #روستا_درمانی بهترین علاج بیماری های "سخت و غم بار" شهرنشینی ست که مدرنیته با شعار "رفاه و خوشی" برایمان به ارمغان آورد!
چه بیماری های سخت
و چه نسخه های راحت
ولی افسوس! دور از دسترس ...
@Al_maknon
حقیقت علم چیست؟
نمی شود درباره حقیقت علم صحبت کرد و از حدیث معروف عنوان بصری نگفت (متن عربی و فارسی حدیث)
در این حدیث امام صادق علیه السلام حقیقت علم و راه رسیدن به آن را بیان می کنند ...
ثابت قدمی، یاری طلبیدن از خدا و شکر گذاری درسهاییست که باید از شخص عنوان بصری در مسیر علم آموزی آموخت
@Al_maknon
حدیث عنوان بصری: دستورالعمل امام صادق علیهالسلام به رهروان صادق
(قسمت اول)
شهيد ثانى از عنوان بصرى، كه پير مردى نود و چهار ساله بود، نقل مى كند كه او گفت:
چند سالى نزد مالك بن انس مى رفتم، چون جعفر بن محمد صادق عليه السلام آمد، نزد او رفتم و مايل بودم، همان طور كه نزد مالك بن انس براى اخذ علم مى رفتم، از آن حضرت نيز كسب علم نمايم. روزى حضرت به من فرمود: من خواستاران بسيارى دارم، ليكن مرا در هر ساعتى از شب و روز اورادى است كه بايد بدانها مشغول باشم؛ پس مرا از ورد و ذكرم باز مدار! و همان طور كه پيش مى كردى، نزد مالك رو، و از او كسب علم كن!
(چون اين سخن شنيدم) سخت غمگين شدم و از حضورش مرخص شده، با خود گفتم: اگر در من خيرى ديده بود، اين چنين نمى فرمود.
پس وارد مسجد رسول خدا صلى الله عليه وآله شده، بر آن حضرت صلى الله عليه وآله سلام كردم. فردايش به كنار قبر پيامبر آمدم و دو ركعت نماز خوانده، گفتم: خدايا! از تو مى خواهم كه قلب جعفر عليه السلام را با من نرم گردانى و آنچه از علم او كه باعث هدايتم به صراط مستقيمت شود، روزى ام گردانى.
سپس با ناراحتى به خانه باز گشتم و نزد مالك بن انس نيز نرفتم؛ چرا كه قلبم از محبت جعفر بن محمد صلى الله عليه وآله مملو بود و تنها براى اداى نماز واجب از خانه خارج مى شدم؛ تا اين كه صبرم تمام شد و به در خانه حضرت آمده، اذن ورود خواستم.
خادمش بيرون آمد و گفت: حاجتت چيست؟
گفتم: مى خواهم بر شريف (امام صادق) سلامى عرض نمايم.
گفت: در حال نماز است.
مدتى همام جا نشستم. پس از اندكى آمد و گفت: بر بركت خدا وارد شو!
وارد شدم و سلام كردم، حضرت جواب گفت و فرمود: بنشين خدايت ببخشايد!
نشستم.
حضرت سر مباركش را بالا آورد و فرمود: كنيه ات چيست؟
گفتم: ابو عبدالله.
فرمود: خداوند كنيه ات را ثابت بدارد و توفيقت دهد! اى ابو عبدالله! حاجتت چيست؟
با خود گفتم: اگر در اين ديدار، حتى جز اين دعا بهره اى ديگر نبرم، باز هم كافى است .
حضرت دوباره فرمود: حاجتت چيست؟
گفتم: از خدا خواستم كه قلب شما را با من نرم گرداند و از علم شما، اندكى روزى ام گرداند و اميد دارم كه خداى تعالى اين حاجت شريف را اجابت فرمايد.
فرمود: اى ابو عبدالله! علم با تعلم حاصل نشود؛ بلكه نورى است كه بر قلب آن كس كه خداوند خواهد هدايتش كند بتاباند.
اگر طالب آنى، ابتدا حقيقت عبوديت را در خودت ایجاد کن و علم را به واسطه عمل به آن بجوى و از خدا فهم و درك را طلب نما! تا تو را بفهماند.
گفتم : اى شريف!
فرمود: بگو اى ابا عبدالله!
گفتم: اى ابا عبدالله! حقيقت عبوديت چيست؟
فرمود: سه چيز است:
▫️يكى اين كه بنده در آنچه كه خدا به او داده است، مالكيتى براى خود قايل نشود؛ چرا كه بنده و غلام را ملك و مالى نيست. مال و ثروت را از آن خدا بداند و طبق اوامر او، آنرا مصرف نمايد.
▫️ديگر اين كه بنده تدبيرى براى خود نداشته باشد.
▫️و شى ء سوم آنكه، در آنچه در خداوند تعالى امر و نهى اش فرموده است، خود را مشغول سازد (و از آن اطاعت كند).
پس چون خود را به او تفويض کند، مصايب دنيا براى او آسان گردد و چون به اطاعت و انجام اوامر و نواهى خداوند مشغول باشد، به ستيز و مباهات با مردم نپردازد.
و چون خدا بنده اى را با اين سه خصيصه گرامى داشت، دنيا و ابليس و خلق در نظر او خوار شوند و دنيا را براى تكاثر و تفاخر نطلبد، و آنچه را كه نزد مردم است، براى عزت و بلندى مرتبه خود طلب نكند و روزهايش را به بطالت نگذراند.
پس اين اولين درجه تقواست.
خداوند متعال فرموده است : تلك الدار الاخره نجعلها للذين لا يريدون علوا فى الارض و لافساد و العاقبه للمتقين.
ادامه دارد ...
@Al_maknon
حدیث عنوان بصری: دستورالعمل امام صادق علیهالسلام به رهروان صادق
(قسمت دوم)
گفتم: اى ابا عبدالله، مرا نصيحتى فرما!
فرمود: تو را به نه چيز وصيت مى كنم، كه آن، وصيت من است براى كسانى كه خواهند در طريق خداى تعالى گام نهند و از خدا مسئلت دارم كه تو را در عمل بدانها موفق نمايد.
يك نصيحت، در رياضت نفس است و سه ديگر در حلم و سه نصيحت بعدى در علم. آنها را حفظ كن و سبك مشمار!
فرمود:
اما در مورد رياضت:
▫️آنچه را كه بدان اشتها و ميل ندارى مخور! چون موجب حماقت و بلاهت شود. چيزى مخور جز به هنگام گرسنگى، و چون خوردى، از حلالش بخور و نام خدا آور و حديث رسول صلى الله عليه وآله را به ياد آور كه فرمود: آدمى هيچ ظرفى را بدتر از شكمش پر نكرد. پس اگر لازم شد كه طعامى بخورد، ثلثى از شكمش را براى طعام، و ثلثى را براى آب و ثلثى ديگر را براى نفسش قرار دهد.
اما نصايحى كه در حلم است:
▫️چون كسى تو را گفت كه يكى بگويى ده تا مى شنوى، او را بگو كه اگر ده تا بگويى، يكى هم نخواهى شنيد.
▫️چون تو را دشنام دهند، او را بگو كه اگر در آنچه گفته اى، صادقى از خدا خواهم كه مرا ببخشايد، و اگر كاذب هستى، از خدا خواهم كه تو را ببخشايد.
▫️و چون كسى تو را به سخنى - به فحش و ناسزا - وعده داد، تو او را نصيحت و دعا وعده ده!
اما درباره علم:
▫️آنچه را نميدانى از آگاهان بپرس، ولى براى عيب جويى و آزمايش مپرس.
▫️مبادا بر اساس خودرایی دست به کاری زنی که بدان علم نداری و در تمام امور راه احتياط را رها مکن.
▫️آنچنان كه از شير درنده فرار مى كنى از فتوا دادن بدون علم بپرهیز و گردنت را پل عبور مردم قرار مده!
اكنون اى ابو عبدالله، برخيز كه نصايحم را گفتم و مرا از وردم باز مدار! چرا كه من به نفس خود ضنينم. والسلام على من اتبع الهدى.
@Al_maknon
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
طبقه بندی جدید علوم . ۳ آذر ۱۴۰۱.pdf
7.1M
🗞 متن کامل گزارش راهبردی طبقه بندی جدید علوم (طبق فهرست جدال احسن) برای دستیابی به استراتژی اقتدار علمی / ۲۰۴ صفحه
❓بررسی اشکالات طبقه بندی بیکنی از علم
❓ تبیین اجمالی طبقه بندی جدید از دانش
❓ روش تحقق طبقه بندی جدید از دانش
#طبقه_بندی_جدید_علم
#اقتدار_علمی
https://eitaa.com/olgou4