شرح حکمت ۴٠٠
✴كدام حق است و كدام خرافه؟
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه تأثير چهار موضوع از امور غير عادى را تصديق و تأثير دو موضوع خرافى را نفى مى كند و چهار چيز را مؤثر در نشاط آدمى مى شمرد.
1⃣ نخست مى فرمايد: «چشم زخم حق است»; (الْعَينُ حَقٌّ).
همان گونه كه در تفسير نمونه در ذيل آخرين آيات سوره قلم آمده است بسيارى از مردم معتقدند كه چشم هاى برخى از افراد، داراى اثر مخصوصى است و يا به تعبير ديگر، انرژى خاص و فوق العاده اى دارد كه هرگاه از روى تعجب به چيزى بنگرند ممكن است آن را درهم بشكنند و يا تأثير بدى در آن بگذارند. اين نيروى مغناطيسى و انرژى فوق العاده و يا هرچه نام آن بگذاريم مطلب قابل انكارى نيست كه در بعضى از چشم ها به طور طبيعى و گاه با تمرين بهوجود مى آيد و بسيارى نقل مى كنند كه با چشم خود افرادى را ديده اند كه داراى چنين نيروى مرموزى بوده اند كه به حيوانات يا انسان ها يا اشيا از طريق چشم زدن آسيب رسانده اند. 😱
مسأله خواب مغناطيسى و اين كه افرادى با چشم هاى خود مى توانند ديگرى را به خواب مخصوصى فرو برند و مطالبى را از او كشف كنند در بسيارى از كتاب ها نوشته شده و جنبه علمى به خود گرفته و حتى براى درمان هاى پزشكى مربوط به مسائل روانى از آن كمك مى گيرند. بنابراين هرگز نبايد چشم زخم را فوراً حمل بر خرافات كرد به خصوص اين كه در قرآن مجيد و در روايات اسلامى به آن اشاره شده و كلام امام(عليه السلام) كه در بالا آمد اشاره به واقعيت داشتن آن است.
2⃣ آن گاه امام(عليه السلام) به دعاهايى اشاره مى فرمايد كه براى خنثى كردن چشم زخم است، مى فرمايد: «تعويذ (دعايى كه براى دفع چشم زخم است) نيز حق است»; (وَالرُّقَى حَقٌّ).
گاه «رقى» به معنى وسيع ترى تفسير شده و آن هرگونه دعايى است كه جلوى آفت ها را مى گيرد.
✅ در حديثى مى خوانيم كه اسماء بنت عميس (از زنان مشهور و بافضيلت اسلام در عصر پيغمبر(صلى الله عليه وآله) و اميرمؤمنان(عليه السلام)) خدمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) آمد و عرض كرد: گاه فرزندان جعفر را چشم مى زنند آيا رُقْيه (دعايى كه جلوى چشم زخم را بگيرد) براى آن ها بگيرم؟
پيامبر فرمود: مانعى ندارد.
✅در حديث ديگرى كه ابن ابى الحديد در ذيل همين گفتار در شرح نهج البلاغه خود آورده است مى خوانيم كه عوفى بن مالك اشجعى مى گويد: ما در زمان جاهليت معتقد به رقيه بوديم، به پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) عرض كردم: نظر مبارك شما درباره آن چيست؟
پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «رقيه هاى خود را به من عرضه كنيد اگر مطلب شرك آلودى در آن نباشد مانعى ندارد».
اشاره به اين كه نبايد در دعاهاى دفع چشم زخم مطلبى مخالف توحيد وجود داشته باشد.
حتى در بعضى از روايات اسلامى آمده است كه جبرئيل براى پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)هنگامى كه بيمار شده بود رُقيه آورد و آن حضرت را از شر چشم حاسدان و هر بيمارى و هر موجود ايذاگرى به خداوند بزرگ سپرد.
👈 به هر حال درباره تأثير رقيه و دعاهاى تعويذ، روايات متعددى در كتب اسلامى نقل شده و مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار (جلد 60) بحث مفصلى در اين زمينه دارد.
3⃣سپس امام(عليه السلام) به سومين موضوع از آن چهار موضوع مثبت اشاره كرده، مى فرمايد: «سحر (نيز) حق است»; (وَالسِّحْرُ حَقٌّ).
✅در آيات فراوانى از قرآن مجيد اشاره به مسأله سحر شده به خصوص در داستان موسى(عليه السلام) و فرعون، كراراً از سحر ساحران سخن به ميان آمده است و تأثير آن اجمالاً مورد تأييد واقع شده كه از طريق معجزه موسى(عليه السلام) سحر آن ها باطل شد.
✅ در سوره بقره در داستان دو فرشته اى كه به بابِل آمدند نيز اشاره به مسأله سحر و تأثير آن شده است. نيز از آيات مختلف قرآن استفاده مى شود كه مسأله سحر، اجمالاً در ميان اقوام گذشته معروف بوده و لذا بسيارى از پيغمبران را متهم به سحر كردند: (كَذَلِكَ مَا أَتَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِّنْ رَّسُول إِلاَّ قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ).
⬅سحر در اصل به معناى هر كارى است كه مأخذ آن پنهان باشد حتى در زبان روزمره گاه به كارهاى مهم، سحر اطلاق مى شود.
ولى حقيقت سحر آن است كه چيزى به صورت خارق العاده انجام شود كه عوامل متعددى مى تواند داشته باشد. گاه صرفاً جنبه چشم بندى و تردستى دارد، گاه از عوامل تلقينى ناشى مى شود و گاه از خواص ناشناخته فيزيكى و شيميايى بعضى از اجسام.
از داستان دو فرشته بابل استفاده مى شود كه ساحران واقعاً در مردم تغييراتى ايجاد مى كردند ازجمله زن و شوهر را چنان به هم بدبين مى ساختند كه كارشان منجر به طلاق مى شد❗ «(فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ); ولى آن ها از آن دو فرشته، مطالبى را مى آموختند كه بتوانند بهوسيله آن، ميان مرد و همسرش جدايى
بيفكنند».
امروز هم افراد زيادى پيدا مى شوند كه مى توانند از طريق چشم بندى و تردستى و استفاده از خواص
فيزيكى و شيميايى اشيا كارهاى خارق العاده اى انجام دهند.
🔁 نوع ديگرى از سحر نيز وجود دارد كه ساحر به وسيله رياضت هاى شديد، اراده خود را چنان تقويت مى كند كه مى تواند آثار خارق العاده اى از خود نشان دهد كه جنبه چشم بندى ندارد.
⬅ از مجموع آنچه گفته شد به خوبى استفاده مى شود كه كلام حكيمانه امام(عليه السلام)كه فرموده سحر حق است، بيان يك واقعيت مى باشد.
آنگاه امام(عليه السلام) به سراغ 4⃣چهارمين موضوعى كه حق است رفته، مى فرمايد: «فال (نيك) حق است»; (وَالْفَأْلُ حَقٌّ).
منظور از فال در ادبيات عرب اين است كه انسان حادثه اى را نشان پيروزى👍، موفقيت و پيشامدهاى خير بداند. مثلاً بگويد كه چون فلان نوزاد در روز ميلاد مبارك يكى از معصومين(عليهم السلام) متولد شده آينده خوبى دارد و يا اين كه صبحگاهان كه از منزل خارج مى شود وقتى با انسان صالح و خوب و درست كارى برخورد كرد بگويد اين نشان مى دهد كه امروز كارهاى ما روبه راه خواهد بود.
عرب از اين گونه پيش بينى ها به فال تعبير مى كند كه همان تفأل خوب است.👌
اما اين كه آيا واقعاً رابطه اى ميان اين گونه حوادث و حوادث ديگرى كه پشت سر آن پيش بينى مى كنند وجود دارد؟ هيچ دليلى براى آن در دست نيست ولى يك نكته را نمى توان انكار كرد و آن اين كه وقتى انسان تفأل به خوبى مى زند اثر روانى قابل ملاحظه اى در او دارد; او را اميدوار به آينده خوب مى سازد و اراده او را براى ادامه كارها تقويت مى كند و به او شجاعت و استقامت مى بخشد و اين اثر روانى، قابل انكار نيست و اى بسا همان، سبب پيشرفت و پيروزى مى شود.
💫 شايد به همين دليل است كه در حالات پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)ديده مى شود گاه خودش تفأل به خير مى زد و گاه از تفأل ديگران اظهار رضايت مى كرد.
✅مثلاً در ماجراى برخورد مسلمانان با كفار مكه در سرزمين حديبيه آمده است: هنگامى كه سهيل بن عمرو به عنوان نماينده كفار مكه به سراغ مسلمانان آمد و پيامبر(صلى الله عليه وآله)از نام او آگاه شد فرمود: كار بر شما آسان شد (چون نام آن مرد سهيل بود پيامبر(صلى الله عليه وآله) آن را به فال نيك گرفت).
✅جمله معروف «تفالوا بالخير تجدوه; فال نيك بزنيد آن را خواهيد يافت» نيز كه در تفسير الميزان به عنوان حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده هر چند آن را در منابع معروف حديث نيافتيم بلكه آنچه در حديث علوى در غررالحكم آمده اين است: «تفأل بالخير تنجح; فال نيك بزن تا پيروز شوى» همه گواه بر اين است كه اسلام نظر مثبتى درباره فال نيك زدن دارد.
✅لذا در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده كه فرمود: «خداوند فال نيك را دوست دارد».
به يقين اگر فال نيك با توكل بر خدا همراه باشد اثر معنوى آن غير قابل انكار است. بنابراين، اعتقاد به تأثير فال نيك به آن معنا كه گفتيم نه يك امر خرافى است و نه چيزى برخلاف عقيده توحيدى و بسيار شده كه خود ما نيز آثار مثبت فال نيك را در زندگى ديده ايم.
❇آنگاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به سراغ دو چيز مى رود كه آن ها را غير حق مى نامد،
مى فرمايد: «طيره (فال بد) حق نيست و عدوى (اثرگذارى كسى بر ديگرى در امور خرافى نيز) حق نيست»; (وَالطِّيرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ، وَالْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ).
✴اما «طِيرَة» به كسر طاء در اصل به معناى فال بد زدن است و چون اعراب بهوسيله پرندگان فال بد مى زدند اين واژه كه از ماده طير است به معناى فال بد به كار رفته، در برابر «تفأل» كه به معناى فال نيك است.
✅در قرآن مجيد نيز به طور مكرر واژه «طيره» در همين معنا به كار رفته كه مشركان خرافى مسلك در برابر پيامبران الهى به اين حربه متوسل مى شدند تا روحيه آن ها را تضعيف كنند و يا مردم را از اطراف آن ها پراكنده سازند.
درمورد موسى(عليه السلام) و يارانش در مورد قوم ثمود پيامبر آن ها صالح(عليه السلام) نیز فال بد زدن در قران آمده است.
به هر حال اين واژه به معناى فال بد است و در كلام امام(عليه السلام) نيز به معناى فال بد ذكر شده هرچند «طائر» گاه به معناى فال بد و گاه به معناى فال نيك و يا به معناى عمل خوب و بد به كار مى رود.
🔵 اما اين كه چرا از فال بد نهى شده است؟
براى اين كه اولا يك مسأله خرافى است و هيچ گونه رابطه اى در ميان پرواز پرندگان، يا به ويژه كلاغ و حوادث شوم وجود ندارد
و ثانيا باعث تضعيف روحيه ها و سستى اراده ها مى گردد.
به همين دليل در روايات اسلامى نكوهش شديدى درباره فال بد زدن و تطير ديده مى شود تا آن جا كه در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)مى خوانيم: « فال بد زدن نوعى شرك است» ⛔
زيرا مفهومش اين است كه غير از خدا را در سرنوشت خودمان مؤثر و شريك بدانيم و اين نوعى شرك است.
✅ در روايت ديگرى از همان حضرت مى خوانيم: « كسى كه اراده سفرى كند و از منزل به سوى مقصد حركت نمايد ولى پرنده اى را ببيند و به فال بد بگيرد و به خانه برگردد به آنچه بر
محمّد(صلى الله عليه وآله)نازل شده كافر گرديده است»❗
زيرا پريدن پرنده اى را در سرنوشت خود مؤثر دانسته به گونه اى كه او را از حركت به سوى مقصد بازداشته است.
و در روايات اسلامى دستور داده شده است كه به فال بد اعتنا نكنيد و توكل بر خدا كنيد هيچ مشكلى براى شما پيش نخواهد آمد.👌
✅ در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)چنين نقل شده است: « فال بد زدن نوعى شرك است و ليكن خداوند متعال آن را با توكل از بين مى برد».
✅ « پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)فال نيك را دوست مى داشت و از فال بد متنفر بود و دستور مى داد اگر كسى چيزى ببيند كه مى شود با آن فال بد زد (براى رفع نگرانى) بگويد: خداوندا! هيچ كس جز تو نيكى عطا نمى كند و هيچ كس جز تو بدى ها را دور نمى سازد و هيچ پناه و نيرويى جز به وسيله تو نيست».
⬅⬅⬅از مجموع آنچه درباره فال و طيره گفته شد اين نكته به دست مى آيد كه شخص موحد هرگز به سراغ خرافات نمى رود و غير خدا را در سرنوشت خود مؤثر نمى داند.
در واقع فال نيك كه سبب خوش بينى به آينده و اميدوارى و نشاط مى گردد ضررى ندارد اما فال بد كه نگرانى و آشفتگى و گاه يأس و حتى بدبينى به ساحت قدس خداوند ايجاد مى كند كار زشت و ناپسندى است.
🔵و اما «عدوى» به معناى سرايت است به خصوص درمورد سرايت بيمارى از كسى به ديگرى به كار مى رود
و اين كه امام (عليه السلام) سرايت را نفى فرموده به اين معنا نيست كه هيچ گونه از بيمارى ها واگيردار نمى باشد زيرا امروز مسلم است كه بسيارى از بيمارى ها از فردى به ديگرى منتقل مى شود مانند بيمارى سل و سرماخوردگى و امثال آن.
❌ اما چنين هم نيست كه تمام بيمارى ها واگيردار باشد بسيارى از بيمارى ها مانند بيمارى قند، فشار خون، انواع سكته هاى قلبى و مغزى چيزى نيست كه از كسى به ديگرى سرايت كند.
👀به نظر مى رسد كه در عصر جاهليت افرادى بودند كه به شدّت از همه بيماران پرهيز مى كردند و شايد اصلاً به عيادت آنها نمى رفتند و يك اعتقاد خرافى داشتند كه بايد از هر بيمارى پرهيز كرد. اسلام اين عقيده افراطى و خرافى را نفى مى كند تا مردم به عيادت بيماران بروند و به كمك آن ها بشتابند و از آن ها روى گردان نشوند.
گاه اين تفكر افراطى انحرافى به امور ديگر غير از بيمارى ها نيز سرايت مى كند مثلاً مى گويند: فلان كس فرزندش را از دست داده، به سراغ او نرويم ممكن است فرزندمان از دست برود، يا در امر تجارت ورشكست شده با او دوستى نكنيم ممكن است به ما هم سرايت كند، و امثال اين خرافات كه اسلام با همه آن ها مخالفت كرده است😐
🔴آنگاه در پايان اين سخن اشاره به چهار موضوع نشاط آور و برطرف كننده غم و اندوه مى كند، مى فرمايد: «بوى خوش، عسل، سوار شدن بر مركب و نگاه كردن به سبزه، مايه قوت و نشاط است»; (وَالطِّيبُ نُشْرَةٌ، وَالْعَسَلُ نُشْرَةٌ، وَالرُّكُوبُ نُشْرَةٌ، وَالنَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ).
✅«نشرة» در بسيارى از منابع لغت به عنوان تعويذ و حرز است، يعنى همان دعا و چيزى كه به بيمار يا مصروع مى دهند تا شفا پيدا كند و سبب زوال غم و اندوه او گردد و لذا بعضى مانند علامه مجلسى آن را به چيزى كه سبب زوال غم و اندوه مى شود تفسير كرده اند.
و در اصل از ماده «نشر» (بر وزن حشر) گرفته شده زيرا حرز و تعويذ و امثال آن سبب انتشار آثار مثبت در شخص بيمار يا غير بيمار مى شود و لذا در كتاب التحقيق ريشه اصلى آن «هو بسط بعد قبض» ذكر شده است.
البته اين مسأله گاه جنبه خرافى داشته و گمان مى كردند اشخاصى كه گرفتار بيمارى صرع مى شوند جن👿 در آن ها نفوذ كرده و بهوسيله تعويذ مى خواستند جن را بيرون كنند ولذا در بعضى از روايات آمده است: «النُّشرَةُ مِن عمَلِ الشَّيطانِ».
ولى در بسيارى از اوقات جنبه مثبت➕ داشته و آن اين كه بهوسيله دعا و حرز كه به بيمار مى دادند از خدا تقاضاى شفاى او را مى كردند.
و از آن جا كه بوى خوش و عسل و سوار شدن بر مركب راهوار و نگاه كردن به سبزه سبب نشاط و زوال غم و اندوه مى شود امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه آن را شبيه حرز و تعويذ دانسته و اين تعبير زيبا را درباره آن به كار برده، گويى اين چهار موضوع همچون حرز و تعويذى است كه غم و اندوه را از انسان زايل مى كند و اين موضوع علاوه بر اين كه به تجربه ثابت شده هم اكنون مورد تأكيد پزشكان براى رفع غم واندوه وافسردگى و تجديد نشاط بعد از خستگى مى باشد.
♦ قابل توجه اين كه در بعضى از روايات به جاى «عسل» «غُسل» آمده است. مرحوم طبرسى در كتاب مكارم الاخلاق حديث را اينگونه نقل مى كند: «التَّطَيُّبُ نُشْرَةٌ والغُسْلُ نُشْرَةٌ والنَّظَرُ إلى الخُضْرَةِ نُشْرَةٌ والرُّكوبُ نُشْرَةٌ; خوشبو كردن خويشتن و غسل نمودن و نگاه كردن به سبزه 🌿و سوار بر مركب شدن موجب زوال غم و اندوه است».
🔸در مورد حکمت
چون شرحش طولانی بود سوال نمیذارم.
اگر در مورد چشم زخم و سحر و فال بد و ...سوالی یا نکته ای داشتید بفرمائید.
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
❤️ساعت عاشقی❤️
🌹یا مهـدے جانم(عج)
💟 ما بر سر آن کوچه
ڪه افتاد گذارتـــــــ
💟یک شهر گواه اســتـــــ
ڪه مردانہ نشستیمــــ
💕اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِڪـَ الفَرَج💕
#نامه_ای_برای_پدر
@namebepedar💌
🌼🍃🍂🌼🍃🍂🌼🍃🍂🌼
🍃🍂🌼🍃
هو الغفور ❤️
ختم شب #سی_ام
❤️سوره مبارکه #حشر❤️
را آغاز میکنیم ،
و دعا میکنیم که
این چله نشینی متصل به فرج آقا امام زمان عجل الله گردد.ان شاءالله 🌹
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌹لطفا عزیزانتان را به این چله نشینی دعوت کنید.ظهور نزدیک است🍃🍃🍃🍃
باشد که با نفس های گرمتان دعاهایتان مستجاب گردد.
آمین☘☘☘❤️☘❤️❤️
با سلام تشکر از لطفتون
یک سوال
من همیشه مراجعه به دعانویس و...رو خوب نمیدونستم
اما در مورد اختلافات زن و شوهرا
خیلی وقتا آدم دلیل بیرونی برایش پیدا نمیکنه و مشکوک میشه که شاید کسی اونا رو سحر کرده
همونطور که در آیه ۱۰۳سوره بقره اومده(واتبعوا ما تتلوا...)
آیا در چنین شرایطی اجازه رجوع به دعانویس ها رو داریم یا نه؟
روزتون بخیر و متبرک عزیزم.
اتفاقا میخواستم اگر کسی در مورد چگونگی باطل کردن سحر سوال نکرد, خودم حتما یه نکته ی مهم رو در موردش بگم.
خداروشکر که شما پرسیدید.
ممنون از دقت نظرتون🌺
🔵من شخصا از حجت الاسلام والمسلمین مومنی(خطیب توانای کشوری که احتمالا در تلویزیون ایشون رو دیدید) شنیدم که فرمودن:
من بزرگترین استادطلسم و ساحرکشور رو در حالی پیدا کردم که در حال مردن بود!بهش گفتم:تو که قطعا میری جهنم!اما من یه سوال ازت میپرسم اگر راستش رو بگی به مردم میگم شاید در آمرزشت اثر داشته باشه!!!
ازش پرسیدم:بدترین سحر و طلسمی که کسی انجام بده, با چی باطل میشه؟؟؟
🔸گفت:با یه نگاه به ضریح امام معصوم باطل میشه❗👌🔸
اگر یه وقت مشکوک شدید که شاید مشکلاتتون ناشی از طلسم یا سحره,یه سفر برید خدمت امام رضا علیه السلام...😇
@alafvalafv🌷
شروع یک روز نورانی با تفالی به
« یک آیه »🌷
مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ( نحل - ۹۶ )
آنچه پيش شماست تمام مى شود و آنچه پيش خداست پايدار است و قطعا كسانى را كه شكيبايى كردند به بهتر از آنچه عمل مى كردند پاداش خواهيم داد .
#در_نشر_کلام_الله_سهیم_باشیم.
@alafvalafv
🌼🍃🍂🌼🍃🍂🌼🍃🍂🌼
🍃🍂🌼🍃
هو الغفور ❤️
ختم شب #سی_ویکم
❤️سوره مبارکه #حشر❤️
را آغاز میکنیم ،
و دعا میکنیم که
این چله نشینی متصل به فرج آقا امام زمان عجل الله گردد.ان شاءالله 🌹
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌹لطفا عزیزانتان را به این چله نشینی دعوت کنید.ظهور نزدیک است🍃🍃🍃🍃
باشد که با نفس های گرمتان دعاهایتان مستجاب گردد.
آمین☘☘☘❤️☘❤️❤️
انس با #خطبهی_غدیر
🎴من به تو گفتم، تو نیز به دیگران بگو.
▪️➖💠•°•⚜➖¤¤
🏮فراز 《۱۱》:
✨ و من از جبرئیل درخواستم کہ از خداوند سلام,
اجاز کند و مرا از مأموریت تبلیغ شما معاف دارد ؛
زیرا کمے پرهیزکاران و فزونے منافقان و دسیسهی ملامت گران و مکرِ مسخره کنندگانِ اسلام را مےدانم؛
همانان که خداوند در وصفشان در کتاب خود فرموده:
"به زبان مےگویند آن را کہ در دلھایشان نیست و آنرا اندک و آسان مےشمارند,
حال آنکہ نزد خداوند بس بزرگ است…"
(نور/۱۵)
و نیز از آن روے که منافقان مرا بارها آزار رسانیدهاند تا بدانجا که مرا اُذُن (زود شنو و زود باور) نامیده اند؛
به خاطرِ همراهے افزون و تمایل و پذیرش علے از من و توجہ ویژهی من بہ او،
تا بدانجا کہ خداوند آیہاے فرستاد:
"و از آنان اند کسانے که پیامبر خدا را آزرده، گویند:
او سخن شنو و زودباور است؛ بگو آرے، او سخن شنوست - علیہ آنان کہ گمان مےکنند او تنھا سخن مےشنود - لیکن به خیر شماست؛ او (پیامبر) بہ خدا ایمان دارد و اهل ایمان را تصدیق کرده ، راستگو مےانگارد؛
و هم او رحمت است برای ایمانیان شما و البتہ براے آنانکہ او را آزار دهند عذابے دردناک خواهد بود …"
(توبه /۶۱)
▪️➖💠•°•⚜➖¤¤
📣مبلغ غدیر باشیم!
#غدیر97
🎴من به تو گفتم، تو نیز به دیگران بگو.
▪️➖💠•°•⚜➖¤¤
🏮فراز《۱۲》:
✨ و اگر مےخواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و به آنان اشارت کنم و مردم را به سویشان هدایت کنم ( که آنان را شناسایی کنند) مےتوانستم؛
لیکن بہ خدا سوگند در کارشان کرامت نموده، لب فرو بستم؛
با این حال خداوند از من خشنود نخواهد شد، مگر فرمان او را در حق علے بہ شما ابلاغ کنم؛
آنگاه پیامبر صلی الله علیه و آله چنین خواند:
" ای پیامبر! آنچه - در حق علے - از سوے پروردگارت بر تو فرود آمده، ابلاغ کن و گرنہ رسالت او را انجام نداده اے و البته خداوند تو را از آسیب مردمان نگه مےدارد… "
(مائده/٦٧)
▪️➖💠•°•⚜➖¤¤
@alafvalafv
🏮فراز《۱۳》:
✨ هان مردمان! بدانید این آیہ دربارهی اوست.
ژرفاے آن را بفھمید و بدانید که "خداوند" او را سرپرست و امام شما قرار داده و پیرویاش را بر مھاجران و انصار واجب کرده و بر پیروان آنان در نیکے،
و بر صحرانشینان و شهروندان،
و بر عجم و عرب و آزاده و برده و کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و هر یکتاپرست؛
(هشدار کہ) اجراے گفتار و فرمانش لازم، امرش نافذ،
ناسازگارش رانده، پیرو و باور کنندهاش در مھر است؛
البتہ کہ خداوند، او و شنوایان سخناش و پیروان راهش را آمرزیده است.…
🏮فراز《۱۴》:
✨ هان مردمان! براے آخرین بار در این اجتماع به پا ایستاده، (با شما سخن مےگویم)؛
سخنم را شنیده، پیروے کنید و فرمان پروردگارتان را گردن گذارید؛
کہ خداوند عزوجل صاحب اختیار و سرپرست و معبود شماست؛
و سپس سرپرست شما، فرستاده و پیامبر اوست کہ اکنون با شما سخن مےگوید؛
و پس از من بہ فرمان او، کہ علے ولے و امام شماست؛
و سپس امامت، در فرزندان من از نسل علے خواهد بود تا برپایی روز رستاخیز کہ خدا و رسول او را دیدار کنید …
🎴من به تو گفتم، تو نیز به دیگران بگو.
▪️➖💠•°•⚜➖¤¤
🏮فراز《۱۵》:
✨ روا نیست مگر آنچہ خدا و رسول و امامان روا دانند،
و ناروا نباشد مگر آنچہ آنان ناروا دانند؛
و خداوند عزوجل هم روا و هم ناروا را بہ من شناسانده،
و من آموختہهایم از کتاب خدا و حلال و حرام او را در اختیار علے گذاشتہام؛
ای_مردم؛
او را برتر از همگان بدانید. چرا ڪه هیچ دانشی نیست مگر اینڪه خداوند آن را در من جمع کرده و من نیز آن را به پیشوای پرهیزڪاران، علی، داده ام. او (علی) پیشوای روشنگر است ڪه خداوند او را در سوره یاسین اینگونه یاد ڪرده: «و دانش هر چیز را در امام_روشنگر برشمرده ایم ...»
«یَسَّرنَا» یعنی آسان سازی، نه سطحی سازی. (یس/۱۲)
▪️➖💠•°•⚜➖¤¤
📣مبلغ غدیر باشیم!
#غدیر97
@alafvalafv
🌼🍃🍂🌼🍃🍂🌼🍃🍂🌼
🍃🍂🌼🍃
هو الغفور ❤️
ختم شب #سی_ودوم
❤️سوره مبارکه #حشر❤️
را آغاز میکنیم ،
و دعا میکنیم که
این چله نشینی متصل به فرج آقا امام زمان عجل الله گردد.ان شاءالله 🌹
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌹لطفا عزیزانتان را به این چله نشینی دعوت کنید.ظهور نزدیک است🍃🍃🍃🍃
باشد که با نفس های گرمتان دعاهایتان مستجاب گردد.
آمین☘☘☘❤️☘❤️❤️
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
❤️ساعت عاشقی❤️
🌹السلام_آقا_میدونی_واجبه_جواب_سلام
💟دارد زمان آمدنت دیر مے شود
💟دارد جوان سینہ زنت پیر مے شود😔
💟این کشتے شکستہ ی طوفان معصیت
💟با ذوق دست توست کہ تعمیر مے شود
✨اللهم عجل لولیک الفرج✨
#نامه_ای_برای_پدر
@namebepedar💌
شرح حکمت ۴٠١
✴هماهنگى معقول با مردم:
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به يك نكته لطيف اجتماعى مى كند مى فرمايد: «هماهنگى با مردم در اخلاقشان سبب در امان بودن از كينه توزى و دشمنى آن هاست»; (مُقَارَبَةُ
النَّاسِ فِي أَخْلاَقِهِمْ أَمْنٌ مِنْ غَوَائِلِهِمْ).
شك نيست كه هر قوم و جمعيت بلكه هر انسانى صفات و اخلاق ويژه خود را دارد و به كسانى علاقه مند است كه در صفات و اخلاق با او هماهنگ باشند، به آداب و رسومش احترام بگذارند و مطابق خواسته هاى او عمل كنند. هماهنگى با مردم در اين امور ـ البته در مواردى كه برخلاف شرع و عقل نيست ـ سبب مى شود كه آن ها انسان را از خود بدانند و با او رابطه دوستى برقرار كنند و همين امر سبب امنيت از كينه توزى و دشمنى آن ها مى شود.
👈البته همان گونه كه اشاره شد منظور، هم رنگ جماعت شدن در زشتى و بدى ها و آداب و رسوم غلط و كارهاى خلاف شرع و عقل نيست چراكه نه شرع به ما چنين اجازه اى را مى دهد و نه عقل و خرد.
در روايات اسلامى عنوان ديگرى مطرح است كه با آنچه در اين كلام شريف آمده قريب المضمون مى باشد و آن مسأله مدارا با مردم است. 👌
در احاديث فراوانى به مدارا كردن با مردم توصيه و بر آن تأكيد شده است
✅ازجمله اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى فرمايد: «با مردم مدارا كن تا از دشمنى آن ها و كيد و مكرشان در امان باشى».
✅مرحوم كلينى در كتاب شريف كافى در جلد دوم بابى تحت عنوان «باب المداراة» مطرح كرده كه در ذيل آن روايات متعددى آورده است ازجمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل مى كند: «سه چيز است كه در هركس نباشد هيچ كارى از كارهاى او سامان نمى پذيرد:
ورع و تقوايى كه او را از معصيت خدا بازدارد
و اخلاقى كه او را به مدارا كردن با مردم وادارد
و حلم و بردبارى اى كه جهل جاهلان را با آن از خود دور سازد».
✅در حديث ديگرى از آن حضرت اين مسأله با تأكيد بيشترى عنوان شده است، مى فرمايد: « پروردگارم مرا به مدارا كردن با مردم دستور داده همان گونه كه دستور به فرائض و واجبات داده است»👀
✅و در حديث سومى باز هم تأكيد بيشترى در اين زمينه شده، مى فرمايد: «مدارا با مردم و رفاقت با آن ها نصف زندگى است».
⬅كلام امام(عليه السلام) درباره هماهنگى با اخلاق مردم و احاديث متعددى كه در بالا از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در مورد مدارا كردن با خلق خدا و رفاقت با آن ها نقل كرديم نشانه روشنى از روح اجتماعى تعليمات اسلام است كه تا چه اندازه مسائل مختلف اخلاقى و روانى را براى هم زيستى مسالمت آميز با مردم مورد توجه قرار داده است.👌
✅اين سخن را با حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) پايان مى دهيم: « گروهى از مردم مدارا كردنشان نسبت به ديگران كم و ضعيف بود و لذا از قبيله قريش نفى و طرد شدند و به خدا سوگند ازنظر حسب و نسب مشكلى نداشتند (مشكلشان عدم مدارا بود) و گروهى از غير قريش مدارا كردنشان خوب بود و ملحق به اين بيت رفيع شدند»❗
🔁بار ديگر تأكيد مى كنيم كه منظور از هماهنگى و مدارا با مردم اين نيست كه
هم رنگ آن ها در خلاف كارى ها و معاصى و آلودگى شويم. ❌به يقين كسى كه پايبند به موازين شرع باشد چنين فكرى به خود راه نمى دهد بلكه منظور هماهنگى و مدارا در امور مباح و چيزهايى است كه مورد علاقه آن ها و مشروع مى باشد.
@alafvalafv
سوال امروزمون:
❓❓❓چند نمونه از اخلاق ها و عادات مردم که باید با اونها مدارا کرد و خلاف شرع و عقل نیست رو مثال بزنید.
آغاز یک روز خوب با تفال به
« یک #آیه »
وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ
إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ
كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا (اسراء - ۳۶)
و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن ،
زيرا #گوش و #چشم و #قلب ،
همه مورد پرسش واقع خواهند شد.
#در_نشر_کلام_الله_سهیم_باشیم.
@alafvalafv