شرح حکمت ۴٣٢
🔸دوازده صفت اولياءالله🔸
امام(عليه السلام) در اين گفتار بسيار پرمعنا و حكيمانه، دوستان خاص خدا را با اوصاف دوازده گانه اى معرفى مى كند.
1⃣نخست مى فرمايد: «اولياءالله كسانى هستند كه به باطن دنيا مى نگرند آنگاه كه مردم (دنياپرست) به ظاهر آن نگاه مى كنند»; (إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللّهِ هُمُ الَّذِينَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْيَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا).
آرى ظاهر دنيا آن ها را چنان به خود مشغول مى سازد كه گمان مى كنند هدف نهايى و كمال مطلق در رسيدن به آن است ولى اولياءالله مى دانند دنيا سرايى است ناپايدار، مزرعه اى است براى آخرت و منزلگاهى است بر سر راه كه بايد از آن زاد و توشه براى سفر طولانى آخرت برگيرند.
2⃣در دومين صفت مى فرمايد: «آن ها به آينده دنيا (سراى آخرت) مشغول اند در حالى كه دنياپرستان به امروز و حاضر آن سرگرم اند»; (وَاشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا). اولياء الله دنيا را گذرگاهى در مسير آخرت مى بينند در حالى كه دنياپرستان گمان مى كنند سراى هميشگى آن هاست و هركدام مطابق تفكر خود عمل مى كنند.
3⃣در سومين وصف مى فرمايد: «آن ها امورى را كه خوف دارند سرانجام قاتلشان باشد از ميان مى برند»; (فَأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ يُمِيتَهُمْ).
❇اولياءالله از چه امورى مى ترسند كه مايه مرگشان شود؟ (منظور مرگ دل هاست).
پاسخ روشن است: آن ها از هوى و هوس هاى سركش، و حرص و طمع، و از وسوسه ها و نقشه هاى پيچيده شيطان و شيطان صفتان بيمناك اند، مبادا بر آنان چيره شود و قلب❤ آن ها را بميراند.
4⃣در چهارمين وصف مى فرمايد: «آنچه را كه مى دانند سرانجام آن ها را ترك مى گويد، رها مى سازند»; (وَتَرَكُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَيَتْرُكُهُمْ).
آرى آن ها مى دانند مقام ها و زينت ها👑و ثروت ها💰 سرانجام، آن ها را ترك مى كند و تنها با كفنى ساده به سوى ديار آخرت رهسپار مى شوند پس چه بهتر كه دل به اين امور عاريتى نبندند، در نتيجه پيش از آن كه اين امور آن ها را ترك كند، آن ها اين امور را به فراموشى مى سپارند.
✅تعبير به «منها» كه از «من» تبعيضية در آن استفاده شده اشاره به اين است كه امورى در دنيا وجود دارد كه هرگز انسان را ترك نمى گويد و در همه موارد با اوست
👈همان گونه كه قرآن مى فرمايد: «(مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق); آنچه نزد شما ذخيره شده نابود مى شود و آنچه در نزد خداست باقى مى ماند».
✅نيز قبلا (در خطبه 203) خوانديم كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: دل هاى خود را از دنيا خارج كنيد پيش از آن كه بدن هاى شما خارج شود».
5⃣آنگاه در پنجمين وصف مى فرمايد: «آنچه را ديگران از دنيا بسيار مى بينند اولياء الله كم مى شمرند و رسيدن به آن را از دست دادن آن محسوب مى كنند»; (وَرَأَوُا اسْتِكْثَارَ غَيْرِهِمْ مِنْهَا اسْتِقْلاَلاً، وَ دَرَكَهُمْ لَهَا فَوْتاً).
👈اين يك واقعيت است كه دنياپرستان هنگامى كه به مال يا ثروت زياد يا مقام مهمى مى رسند در نظرشان بسيار زياد است در حالى كه دوستان خدا آن را متاع بى ارزشى مى دانند،
✅ تا آن جا كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) تمام دنيا و آنچه در زير افلاك واقع شده را كمتر از برگ🍁 درختى مى داند كه در دهان ملخى جويده شده است و سپس مى افزايد: على را با نعمت هايى كه به زودى فانى مى شود چه كار؟: «إِنَّ دُنْياكُمْ عِنْدِى لاََهْوَنُ مِنْ وَرَقَة فِى فَمِ جَرَادَة تَقْضَمُهَا مَا لِعَلِى وَ لِنَعِيم يفْنَى وَ لَذَّة لاَ تَبْقَى».
✅جمله «وَ دَرَكَهُمْ لَهَا فَوْتاً» اشاره به اين است كه اولياءالله رسيدن به زرق و برق و اموال و مقامات دنيوى را نه تنها براى خود افتخارى نمى دانند بلكه آن را سبب از دست دادن توفيقات بيشتر و مهمترى محسوب مى دارند; درست به عكس دنياپرستان كه آن را افتخار مى شمرند هرچند توفيقات بيشترى را براى رسيدن به معنويات از دست بدهند.
6⃣و 7⃣در ششمين و هفتمين وصف مى فرمايد: «با آنچه دنياپرستان با آن در صلح اند دشمن اند و با آنچه دنياپرستان با آن دشمن اند در صلح اند»; (أَعْدَاءُ مَا سَالَمَ النَّاسُ، وَ سَلْمُ مَا عَادَى النَّاسُ!).
✅روشن است كه دنياپرستان با شهوات دنيا ولذات نامشروع آن وافتخار ومباهات به فزونى مال و ثروت💰 پيوند دوستى بسته اند چيزى كه اولياءالله با آن مخالف اند و از سويى ديگر، دنياپرستان، با تقوا و پرهيزكارى و زهد و ايثار و فداكارى دشمن اند همان چيزهايى كه اولياءالله با آن پيمان دوستى بسته اند.
اولياءالله طرفدار حق اند و دنياپرستان مخالف آن، چون اجراى حق منافع كثيف آن ها را بر باد مى دهد و به عكس، اولياءالله دشمن ظلم و ستم هستند چيزى كه دنياپرستان پيوسته از آن طرفدارى مى كنند زيرا اهداف شوم آن ها را تحقق مى بخشد.
@alafvalafv
8⃣و9⃣در هشتمين و نهمين توصيف آن ها مى فرمايد: «كتاب خدا (قرآن مجيد) به وسيله آن ها فهميده مى شود و آن ها نيز به وسيله قرآن حقايق را درك مى كنند»; (بِهِمْ عُلِمَ الْكِتَابُ وَبِهِ عَلِمُوا).
آرى از يك سو حق جويان و حق طلبان به سراغ آن ها مى روند و حقايق قرآن را از آن ها دريافت مى دارند و از سويى ديگر خود آن ها نيز به سراغ قرآن مى روند و حقايق را از آن درمى يابند و به تعبير ديگر سرچشمه فهم مردم از قرآن، آن ها هستند و سرچشمه علوم آن ها قرآن است.
✅قرآن مجيد در سوره عنكبوت آيه 49 مى فرمايد: «(بَلْ هُوَ آياتٌ بَيناتٌ فى صُدُورِ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ); ولى اين آيات روشنى است كه در سينه دانشوران جاى دارد».
✅و در جاى ديگر مى فرمايد: (فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ).[4]
👈جمعى از مفسران نهج البلاغه جمله «وبه علموا» را چنين تفسير كرده اند كه مقام و منزلت آن ها در نزد مردم به وسيله قرآن دانسته مى شود; آياتى همچون آيات مباهله و تطهير و ولايت و امثال آن بيانگر مقامات آن هاست. ▫البته اين تفسير در صورتى صحيح است كه «عَلموا» به صورت فعل مجهول (عُلموا) خوانده شود ولى هرگاه ـ آن گونه كه در نسخه هاى مختلف آمده است ـ به صورت فعل معلوم (عَلموا) خوانده شود تفسير آن همان است كه در بالا گفتيم.
0⃣1⃣و 1⃣1⃣سپس در دهمين و يازدهمين وصف اولياء الله مى افزايد: «قرآن به وسيله آن ها برپاست همان گونه كه آن ها به وسيله قرآن برپا هستند»; (وَ بِهِمْ قَامَ الْكِتَابُ وَ بِهِ قَامُوا).
👈دليل قيام قرآن به وسيله آن ها روشن است زيرا تبليغ قرآن و تبيين مفاهيم آن براى عموم مردم و اجراى دستورات آن، به وسيله آن ها صورت مى گيرد.
اما قيام آن ها به وسيله قرآن به سبب آن است كه قرآن سرچشمه اصلى تمام علوم و دانش هاى آن هاست.
👈اين دو وصف در واقع تأييدى است بر دو وصف سابق، با اين تفاوت كه در دو وصف ساق، سخن از علم و آگاهى آن ها و علم و آگاهى مردم به وسيله آن ها بود و در اين جا سخن از عمل به دستورات و اجراى اوامر و نواهى الهى است.
2⃣1⃣سپس امام(عليه السلام) در دوازدهمين و آخرين وصف اولياءالله مى فرمايد: «بالاتر از آچه به آن اميد دارند و دل بسته اند اميدواركننده اى نمى بينند و برتر از آنچه از آن مى ترسند مايه ترس سراغ ندارند»; (لاَ يَرَوْنَ مَرْجُوّاً فَوْقَ مَا يَرْجُونَ، وَ لاَ مَخُوفاً فَوْقَ مَا يَخَافُونَ).
آرى آن ها به لطف بى پايان خداوند اميدوارند كه بالاتر از آن چيزى نيس و از خشم و سخط او مى ترسند كه مخوف تر از آن چيزى نمى باشد و در حقيقت، خوف و رجاء، وجود آن ها را پر كرده و به همين دليل نه دلبستگى به غير او دارند، نه غير او را در سرنوشت خود مؤثر مى دانند و نه از غير او بيمناك اند و همين امر مايه صبر و استقامت و ثبات آن ها در تمام حوادث زندگى است.👌
✅در حكمت 82 نيز تعبيرى شبيه همين تعبير آمده بود آن جا كه فرمود: شما را به پنج چيز سفارش مى كنم كه براى به دست آوردن آن هرقدر تلاش و كوشش كنيد به جاست. سپس فرمود: «لاَ يرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ وَ لاَ يخَافَنَّ إِلاَّ ذَنْبَه; هيچ كس از شما اميدش جز به پروردگارش نباشد و از هيچ چيز جز گناهش نهراسد».
@alafvalafv
سوال امروز:
❓❓❓بنظرتون منظور حضرت از تعبیر اولیاء الله دقیقا چه کسانی هستن؟
#چهاردهمین شب چله سوره واقعه تقدیم به امام زمان عجل الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
❤️❤️❤️ساعت عاشقی❤️❤️❤️
سلام مولای من😢 من بی تو هیچم 😭 نیازی به من نداری ولی من سخت محتاجم😒 برای محبتت باور کن ای عشق من بی تو صفا ندارد 😔
همیشه در طول هفته چیزی را گم کردیم تا جمعه می رسد تازه می فهمیم که آقا نیامده😔
سردر گم #صلوات ، #دعای_سمات ، #سوره_اخلاص.....
........هر چه دستمان می رسد می خوانیم اماغروب که میشود😒 هر چه تلا ش می کنیم فایده ندارد
آنوقت می گویم یک جمعه گذشت نیامد وای برما 😭😭😭
🖋خراطی
#ارسالی_اعضا
@namebepedar
جوابهای شما خوبان👇👇👇
👈سلام
فکر میکنم باتوجه به حکمت کسانیکه با دیدنشون بیشتر یاد خدا میکنیم ویک جور هدایت ناخود آگاه در رفتارشون هست که ما رو به فکر وا میدارد وهدف خلقت رو درست معنا میکنند
👈اولیا الله به فرموده قران لاخوف علیهم ولاهم یحرنون هستند
نهج.البلاغه هم سخنی غیر قرآن نیست
مصادیق اون در درجه اول اهلبیت و پیامبران
اما اگر بخوایم به زمان حال تعمیمش بدیم، مصداق بارز لاخوف و لا یحزن، امام خمینی (ره) ، و به پیروی از اون بزرگوار رهبر عزیزمون، و حتی شهدای عزیزی که بدون هیچ ترسی سینه سپر کردن مقابل گلوله های دشمن.
تصویر لحظات اخر شهید حججی بزرگوار یک مصداق لاخوف علیهم و لاهم یحزنون بود که بدون هیچ ترسی، در اسارت دشمن بود.روحش شاد
👈مصداق واقعی اولیا الله اهل بیت هستند
👈با توجه به اینکه حدیث فوق
این اولیاء رو مفسر و عالم به قرآن معرفی کرده؛مسلما کسی جز اهل بیت اطهار علیهم السلام نیستند
گرچه شاید در برخی صفات عده ی معدود تا حدی مشترک باشن
اما باز هم قابل مقایسه با این بزرگواران نیستند
لا یقاس بآل محمد احد من هذه الامه
کسی از امت با خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله قابل مقایسه نیست
👈سلام خدمت همگی. ظاهرا حضرت دارن اهل بیت رو معرفی میکنند.جانشینان پیامبر که وظیفه تبیین قرآن و هدایت مومنان رو بر عهده دارند و آگاه به همه بطون قرآن هستند.طبق حدیث ثقلین که این دو هرگز از هم جدا نمیشوند.
چون امام ع فرمودند دوستان خاص خدا احتمالا همان اءمه اطهار علیهم السلام اند جالبه دوازده امام و دوازده صفت
👈مصداق واقعی #اولیا_الله_اهل_بیت هستند
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
❤️ساعت عاشقی❤️
سلام آقاجانم🌺🌺🌺
سلام مولای مهربانم🌺🌺🌺
امام عزیزم داشتم کتاب میخوندم
تاریخ زندگی سیاسی ائمه علیهم السلام
وقتی رسیدم به جنگ های جدبزرگوارتون مولا علی ع بازم اون حس همیشگی رو داشتم
همیشه تصور اینکه اگه توی زمان صفین بودم و قران بر نیزه کردن رو میدیدم آیا انقدر بصیرت داشتم ک بین خط قرآن و قرآن ناطق تمییز بدم و بدونم حق با مولا علی ع است؟؟؟🤔
یا وقتی حرکت امام حسین ع از مکه در زمان حج رو میدیدمو تهمت های خروج از دین به اون حضرت رو میشنیدم ، انقدر درک داشتم ک بفهمم حق با امام ع هستش؟؟؟🤔
این سوالا همیشه ی همیشه توی ذهنم تکرار میشه🙇 و همیشه دعا میکنم خدا کمکمون کنه تا ظرفیت بصیرتمون رو بالا ببریم تا توی زمان ظهور بزرگ شما- ک اونطور ک شنیدیم اون زمان اوج فتنه هاست - بتونیم سربلند باشیم و حق و باطل رو به راحتی تشخیص بدیم
مثل همیشه برامون دعا کنید مولاجانم ک سخت به دعاتون محتاجیم🌹🌹🌹
🖋یه بنده خدا
@namebepedar
#پانزدهمین شب چله سوره واقعه تقدیم به امام زمان عجل الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
🔰 دلنوشته ی روز
🌷 هربار که چیزی گم می کنم؛ مادرم می گوید:
"چند صلوات هدیه کن به حضرت نرجس خاتون(س)"!
انشاءالله که پیدا می شود.
خاتون جان!
آقایم را ... پسرتان را گم کرده ام!
یا بهتر بگویم! سالهاست که خودم را گم کرده ام...
چند صلوات بفرستم تا خودم را پیدا کنم؟!
🌸 به بهانه ظهور حضرتش، هدیه به مادرشان، صلوات 🌸
🌷 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرج🌷
@namebepedar
خورشید جمعه ای دیگر دارد به غروب ماتم می نشیند و انگار ، داغ هجران تو همچنان بر دل ما می ماند.
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 اهمیت دادن به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🌹
🌸 با سخنرانی استاد شجاعی 🌸
🌷 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرج🌷
@namebepedar
#شانزدهمین شب چله سوره واقعه تقدیم به امام زمان عجل الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
🌹جمعه به جمعه چشم من منـتـظر نگاهِ تو
🌷کی دل خـسـته ام شـود مــعتکف پناهِ تو
🌹زمـزمـه ی لبان من این طلب است از خدا
🌷کاش شـوم من عاقبت یک نفر از سپاهِ تو
🌷 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرج🌷
@namebepedar
شرح حکمت ۴٣٣
🔸لذات زودگذر و تبعات بسيار🔸
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته قابل توجهى درباره گناهان اشاره كرده، مى فرمايد: «به ياد داشته باشيد كه لذات (معاصى به سرعت) پايان مى گيرد و تبعات و آثار سوء آن باقى مى ماند»; (اذْكُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ، وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ).
👈اين يك واقعيت است كه معاصى و گناهان لذت بخش، لذاتى ناپايدار و زودگذر دارند; يك فرد شراب خوار چقدر از آنچه مى نوشد لذت مى برد و يا زناكار لذتش از اين گناه چقدر زمان مى برد❓
و اين در حالى است كه آثار گناه و تبعات آن بسيار طولانى و پايدار است.😰
اما تبعات اخروى آن تا دامنه قيامت و در عرصه قيامت باقى و برقرار است و حتى تبعات و آثار سوء دنيوى آن نيز غالباً طولانى است; شراب خوار، به خصوص با تكرار اين گناه، انواع بيمارى ها را براى خود خريدارى مى كند.🤕
افرادى را مى بينيم كه چند صباحى با استعمال مواد مخدر چنان خود را اسير و ذليل مى كنند كه اين ذلت و اسارت تا آخر عمر بى ثمرشان از آن ها دست بردار نيست.
شخص ظالمى ممكن است در يك لحظه مرتكب قتلى شود و لذت انتقام از مخالف خود را بچشد اما ناراحتى وجدان، يك عمر باقى است اضافه بر اين گاه زندان طويل المدتى به سبب آن دامنگيرش مى شود و عذاب الهى كشتن مؤمنان بى گناه طبق صريح قرآن مجيد، خلود در جهنم و عذاب جاويدان است.[1]
⬅بنابراين هركس در لحظه فراهم شدن اسباب گناه بايد مراقب اين نكته باشد كه لذاتش بسيار زودگذر و آثار سوئش بسيار درازمدت است.
➕اضافه بر همه اين ها آن گونه كه از آيات و روايات اسلامى برمى آيد يكى از آثار گناهان، سلب نعمت ها و مواهب الهى است كه گاه زمان هاى بسيار طولانى اين محروميت ادامه مى يابد.😱
✅همان گونه كه در خطبه 178 مى خوانيم: «وايمُ اللَّهِ مَا كَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِى غَضِّ نِعْمَة مِنْ عَيش فَزَالَ عَنْهُمْ إِلاَّ بِذُنُوب اجْتَرَحُوهَا; به خدا سوگند هرگز ملتى كه در ناز و نعمت مى زيستند نعمتشان زوال نيافت مگر براثر گناهانى كه مرتكب شدند❗
➕اضافه بر اين ها بسيار مى شود كه براثر يك گناه لذت بخش زودگذر، ننگ و عارى بر دامان انسان مى نشيند كه بعد از مرگ نيز مردم او را به زشتى ياد مى كنند».😥
✅در اشعارى كه در ديوان منسوب به اميرمؤمنان على(عليه السلام) آمده است چنين مى خوانيم:
تَفْنَى اللَّذَاذَةُ مِمَّنْ نَالَ شَهْوَتَها *** مِنَ الْحَرَامِ وَ يبْقَى الاِْثْمُ وَ الْعَارُ
تَبْقَى عَوَاقِبُ سُوء فِى مَغَبَّتِهَا *** لا خَيرَ فِى لَذَّة مِنْ بَعْدِهَا النَّار
كسانى كه به شهوت هاى نفسانى مى رسند لذاتش به زودى پايان مى گيرد لذاتى كه از حرام حاصل شده ولى گناه و ننگ آن باقى مى ماند.
آرى عواقب سوء آن در پايان، مى ماند و هيچ خيرى در لذتى كه بعد از آن آتش دوزخ باشد نيست.[2]
✅در دعاى 31 صحيفه سجاديه (فى ذكر التوبة وطلبها) امام(عليه السلام) به پيشگاه خدا عرضه مى دارد: (من توبه مى كنم) از گناهانى كه لذاتش پايان يافته و تبعاتش پيوسته دامنگير من است; «مِنْ ذُنُوب أَدْبَرَتْ لَذَّاتُهَا فَذَهَبَتْ، وَ أَقَامَتْ تَبِعَاتُهَا فَلَزِمَتْ».
*****
پی نوشت:
[1]. نساء، آيه 93.
[2]. ديوان امام على(عليه السلام)، ص 204.
@alafvalafv
سوال امشب:
❓❓❓آیا لذتهای مشروع و حلال هم در زمره ی این فرمایش حضرت قرار میگیرن؟
السّلام علیکَ ایُّها المقدَّمُ المأمول...
سلام بر تو ای مولایی که آرزوی آمدنت بهترین آرزوهاست و آرزومندان و منتظرانت، برترین مردم تاریخ...
امام زمان تو زنده است و درهمین کرهی خاکی زندگی میکند،
همین کرهی خاکی که سراسر بلا و ابتلاست،
و او عمری است شاهد بلایا و ابتلائات است!
برایش بیشتر دعا کن!
صد تا صلوات به نیت ظهور امام زمانمون
@alafvalafv