eitaa logo
المدرس الافضل
795 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 📢 با عنایات الهی و توجهات حضرت ولی عصر (عج) کارگاه مرور ادبیات از روز شنبه ۹۷/۱۰/۲۲ بعد از نماز ظهر و عصر، در مدرسه امام کاظم (علیه السلام) آغاز می شود. 📢 محور کلاس مربوط به مطالب صرف و نحو می باشد. 📢 دوره در ۳۰ جلسه، حدود یک ساعتی برگزار می شود. 🙏 ضمن تشکر از مسؤلین محترم مدرسه امام کاظم (علیه السلام)، جهت ثبت نام به معاونت آموزش این مدرسه، واقع در میدان معلم مراجعه فرمایید. @alafzal1400
قابل توجه طلاب محترم سطوح عالی و خارج معاونت آموزش سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام برگزار می کند. (صرف و نحو) زمان برگزاری کارگاه بلافاصله پس از تکمیل ظرفیت خواهد بود. ثبت نام: هر روز ساعت 8 الی 14 (مراجعه حضوری) ساختمان امام رضا علیه‌السلام اتاق 15 تماس با واحد آموزش مدرسه: 37108193 - آیدی ارتباطی در ایتا: @AdminEk تذکر: 1. ثبت نام در کارگاه منوط به پرداخت ودیعه است؛ و در صورت شرکت منظم و کامل در کارگاه، ودیعه عودت داده خواهد شد. (مبلغ ودیعه 40 هزار تومان) 2. ثبت نام برای همه طلاب برادر حوزه علمیه آزاد است. 3. اولویت با طلابی است، که زودتر ثبت نام نمایند. ساعت برگزاری کارگاه‌ها بعد از ظهرها، و صبحِ پنجشنبه خواهد بود. کانال حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام در پیام رسان ایتا: @hemamkazem (معاونت آموزش سطوح عالی)
هدایت شده از المدرس الافضل
🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 📢 با عنایات الهی و توجهات امام زمان(عج)، کلاس نحو ۵ از کتاب البهجه المرضیه فی شرح الألفیه فی اسلوبها الجدید، از ترم دوم، برای طلاب محترم پایه دوم، در مدرسه امام حسن مجتبی علیه السلام آغاز شد. 📀 ضمن تشکر از مدیریت محترم مدرسه، صوت کلاس ها در اختیار دوستان قرار می گیرد. @alafzal1400
؛ ✅ سرور معظم جناب آقای حسین حاج علی اکبری پژوهش دقیقی درباره تفاوت دو واژه غیث و مطر انجام داده اند که از ایشان درخواست شد خلاصه پژوهش خود را در اختیار دوستان کانال قرار دهند، ضمن تشکر از ایشان، متن زیر تقدیم می گردد 👇👇👇👇 @alafzal1400
هدایت شده از مصطفی
📝بسم الله الرحمن الرحیم ⁉️تفاوت دو لفظ "غیث" و "مطر" در چیست؟ ☔️با وجود آنکه این دو لفظ هر دو به معنای "باران" هستند، اما این سؤال مطرح است که چه چیز باعث تفاوت الفاظ این دو کلمه در کلام عرب می شود؟ 🕋 آنگاه که می بینیم هر دو کلمه در قرآن نیز آمده اند اهمیت موضوع بیش از پیش روشن می گردد. چرا که خداوند حکیم هیچ لفظی را بی حکمت در قرآن نیاورده است. 📖 لذا لازم است به جز کتب لغت به تفاسیر و احادیث تفسیری نیز مراجعه کنیم. با مراجعه به منابع در می یابیم که درباب تفاوت این دو واژه سه قول مطرح است: 1⃣ "غیث" در معنای باران عادی استعمال شده و "مطر" در مقام بارش عذاب.⛈ 2⃣ "غیث" و "مطر" هردو به معنای باران عادی هستند اما آنگاه که "مطر" به باب افعال می رود معنایی جز نزول عذاب ندارد.🌦 3⃣ "غیث" به معنی بارانی است که در وقت حاجت نازل شود و "مطر" اعم از آن.💦 👈قول اول: در میان اهل سنت مهم ترین تفسیر درباره تفاوت این دو کلمه که در همه جا نقل و بررسی می کنند متعلق به سفیان بن عیینه است. در صحیح بخاری آمده: "باب قوله «وإذ قالوا اللهم إن كان هذا هو الحق من عندك فأمطر علينا حجارة من السماء أو ائتنا بعذاب اليم» (الانفال: 32) قال ابن عيينة ما سمى الله تعالى مطرا في القرآن الا عذابا وتسميه العرب الغيث وهو قوله تعالى «وهو الذي ينزل الغيث من بعد ما قنطوا» (الشوری: ۲۸)" (صحیح بخاری، ج 5، ص 199) اما ابن حجر عسقلانی در شرح خود بر بخاری به این نظر به دیده تردید می نگرد. او در فتح الباری ابتدا در نسبت این قول به ابن عیینه تردید می کند چرا که در تفسیر ابن عیینه این کلام با عبارت "ويقول ناس" آمده است. سپس خواننده را متوجه کلام ابن عیینه در ذیل آیه دیگری می کند که در آن گفته است: " في قوله تعالى «إن كان بكم أذى من مطر» (النساء: ۱۰۲) فالمراد به هنا الغيث قطعا". (ابن حجر، فتح الباری، ج 8، ص 231) از آنجا که سفیان بن عیینه شاگرد امام صادق ع بوده است محققین این احتمال را طرح کرده اند تفسیر ابن عیینه در حقیقت تفسیری از امام صادق ع باشد. لذا استبعاد ابن حجر نسبت به ابن عیینه می تواند نظر ابن عیینه را به نظر مفسران شیعه – که شاگردان امام صادق ع هستند- که ذیلا خواهد آمد نزدیکتر نشان دهد. 👈قول دوم: این قول از ابوعبیده منقول است و ابن حجر در موضع پیشین با گفتن "وفیه نظر ایضا" تفصیل ابو عبیده بین مطَرَ و أمطرَ را نیز مردود می شمارد. (ابن حجر، فتح الباری، ج 8، ص 231) العینی نیز در عمده القاری با تکیه بر قول جوهری بیانی مشابه ابن حجر دارد. (عمده القاری، العینی، ج 18، ص 248) همچنین سیوطی "الاکثرین و المحققین" را مقابل قول ابوعبیده قرار داده و آن را رد می کند. (الدیباج، سیوطی، ج2، ص 471) 👈قول سوم: این قول متعلق به مفسرین و محدثین شیعه است. شیخ طوسی در تبیان فرموده: "وقوله «فيه يغاث الناس» (یوسف: ۴۹) فالغوث النفع الذي يأتي على شدة حاجة ينفي المضرة ، والغيث المطر الذي يجئ في وقت الحاجة ، غاثهم الله يغيثهم غيثا ، وأصابهم غيث" (تبیان شیخ طوسی ج 6، ص 150) با توجه به اینکه در همین تفسیر تبیان در چند جای دیگر غیث و مطر هردو با ذکر منفعت ذکر شده اند (تبیان شیخ طوسی ج 7، ص 293 و ج 9، ص 62 و 248 و385؛ نمونه: "وقال الضحاك : «وفي السماء رزقكم» (الذاریات: ۲۲) يعني المطر الذي هو سبب كل خير") می توان گفت تا اینجا تعریف شیخ از همه دقیقتر است که غیث را "باران در وقت حاجت" بدانیم و مطر را اعم از آن. طبرسی نیز همین قول را ذکر کرده (مجمع البیان، ج 9، ص 52) و پس از آن عموم مفسران و لغت شناسان شیعه این کلام را از طبرسی نقل کرده اند. (المیزان، ج 18، ص 57؛ الفروق اللغویه، ابوهلال العسکری، ص 391). ✍ اما علامه مصطفوی جمع بندی و نتیجه گیری بسیار با قوت تری از دیگران دارد. او در التحقیق با انکار اشتراک لفظی در میان لغاتی که اشتقاق کبیر و اکبر دارند تلاش می کند به وسیله "دلالت ذاتی هر لفظ بر معنای حقیقی اش" از تناسب و تقارن معنایی لغات هم ریشه پرده برداری کند. 📗وی در ذیل ماده «غیث» پس از نقل اقوال برخی لغویان می گوید: " والتحقيق أنّ الأصل الواحد في المادّة : هو الغوث النازل و هو المطر..." پس از آن درباره تفاوت ماده غیث و مطر می گوید:"أنّ الغيث يلاحظ فيه جهة الغوث ، حيث كان الغيث إنقاذا للناس أو النبات من الظمأ واليبس . والمطر يلاحظ فيه جهة النزول من السماء فقط." (التحقیق، مصطفوی، ج 7، ص 293) و پس از آن با ذکر آیات دربردارنده غیث به توضیح مختصر ذیل هر آیه پرداخته است. مصطفوی دربیان خود چرایی رابطه میان "غوث" و "غیث" را روشن تر کرده است. 📚توضیح: کتب لغت و مفرداتی همچون راغب اکثرا بحثی از تفاوت میان این دو لفظ نکرده اند و آنها که اشاره ای کرده اند نیز به اقوال مفسرین استشهاد کرده اند. پس این بحث عملا بحثی میان مفسران است نه لغویان. ✍ حسین حاج علی اکبری @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۴۰؛ ۷۱؛ ✅ اشکال سوم به مفهوم داشتن آیه نبأ:بر فرض آیه نبأ مفهوم داشته باشد، فقط خبرهای بی واسطه ای را که دارای اثر شرعی باشند حجت می کند تا اتحاد حکم و موضوع پیش نیاید و خبرهای با واسطه ای را که اثر شرعی ندارند حجت نمی کند. 💠 سه جواب به اشکال: 1⃣ اگر قضیه (صدق العادل) قضیه خارجیه بود، اشکال سوم وارد بود، ولی این قضیه یک قضیه طبیعیه است پس اشکال سوم وارد نیست و اتحاد حکم و موضوع هم پیش نمی آید. 🔹قضیه خارجیه:حکم قضیه (وجوب تصدیق) مستقیم بر روی افراد بالفعل موجود در خارج رفته است و شامل افراد با واسطه ای که بعدا متولد شوند، نمی شود. 🔹قضیه طبیعیه:حکم قضیه ابتدا بر روی طبیعت رفته و سپس به روی افراد سرایت می کند، اعم از افرادی که بالفعل در خارج موجودند یا افرادی که بعدا متولد می شوند. 2⃣ درست است که ظاهر لفظ قضیه (صدق العادل) شامل خبرهای واحد باواسطه نمی شود، ولی ملاک قضیه شامل خبرهای واحد با واسطه هم می شود. 🔸ملاک قضیه (صدق العادل)، همان عدالت و تقوای او و پرهیز از دروغ گویی عمدی می باشد و این ملاک در همه خبرهای عادل وجود دارد، اعم از خبر با واسطه و بی واسطه و اعم از خبری که اثر شرعی دارد یا اثر شرعی ندارد. 3⃣ کسی بین خبر عادل بی واسطه و خبر عادل با واسطه تفصیل نداده است، پس با عدم قول به فصل حجیت خبر عادل با واسطه هم ثابت می شود. 🔹فافهم:آنچه قابل استدلال است قول به عدم فصل است نه عدم قول به فصل. @alafzal1400