🔶 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۷۳ با تصویب قطعنامهای، زبان عربی را به عنوان یکی از زبانهای رسمی سازمان ملل متحد به زبانهای انگلیسی، چینی، فرانسوی، روسی و اسپانیولی اضافه کرد.
🔸بخش فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) نیز در سال ۲۰۱۲ تصویب کرد ۱۸ دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی زبان عربی اعلام شود.
🔸حدود ۴۲۲ میلیون نفر در جهان، به این زبان صحبت میکنند و عربی زبان رسمی ۲۳ کشور جهان است.
🔸زبان عربی به زبان «ضاد» نیز معروف است زیرا تنها زبان دنیاست که تلفظ خاصی برای این حرف دارد! به قول شاعر عرب زبان احمد شوقی:
ان الذی ملأ اللغات محاسنا
جعل الجمال و سره فی الضاد!
💢انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بینالمللی امام خمینی «ره» این روز را به همه دانشجویان و اساتید این رشته و همه عرب زبانان عالم و دوستداران این زبان شیرین تبریک میگویید.
🔻أهنئكم باليوم العالمي للغة العربية 💐
🔻روز جهانی زبان عربی گرامی باد!
#روز_زبان_عربی
#اليوم_العالمي_للغة_العربية
#انجمن_علمی_زبان_و_ادبیات_عربی
#دانشگاه_بین_المللی_امام_خمینی_ره
🆔@anjoman_arabic_ikiu
❇️ يصادف اليوم 18 ديسمبر اليوم العالمي للغة #العربيّة
وهي كما يسميها العلماء بلغة الضاد، و تحتوي مفرداتها أكثر من ٣٠ مليون (٣٠،٠٠٠،٠٠٠) مفردة وهي أغنى لغات العالم على الإطلاق ومحفوظة إلى يوم الدين، والحديث عن هذه اللغة العظيمة ذو شجون
🔹 كما غازلها الشاعر المعاصر حافظ إبراهيم ذات يوم بقصيدةٍ عصماء شهيرة …
منها:
أنا البحر في أحشائه الدر كامنُ ،،، فهل سألوا الغواص عن صدفاتي
ويكفينا فخرا بها إنها #لغة_القرآن الكريم.
فلنتعلمها و نعلمها أولادنا
[..@Arabi_Anjuman..]
لغة الضاد سماء في اللغات
وبحور النحو فيها لامعات
*
قد سرت جيل لجيل تفخر
في المعاني والبديع المبدعات
***
لغتي تبقى هويتي كلما
مر عصر هي امي في الحيات
****
قد رضعت الفهم منها لاهفا
كشتياق الطفل يرنو للثبات
****
ايها النحوي اليك طلبتي
كن جديرا في المسير القادمات
*
فاعل فعل ضمير والحروف
ثم اسم ثم كان والخوات
****
تبتدي الاخبار فيها حينما
جملة الشبه أتت للمنكرات
هذا شعري و على بحر الرمل
فاعلاتن فاعلاتن فاعلات
**
في الأخير ابعث شوقي لكم
زملائي طالب و الطالبات
*
مع خالص تحياتي
ك. السيد مصطفى الحسيني
علم حروف در اصحاب مهدی (عج)
امام صادق(ع) فرمود : بزودی در مسجد شما یعنی مکه سیصد و سیزده نفرآیند، اهل مکه می دانند که اینان از پدران و اجداد انها زاییده نشده اند،" علیهمُ السُّیوفُ علی کلِّ سَیفٍ کلمهٌ تَفتِحُ الفَ کلمهٍ طَلَعَتِ الّریحُ فَتُنادی بِکُلِّ وادٍ هذاالمهدی یَقضی بِقَضآءِ آلِ داود و لا یُسئَلُ علیهِ بَیِّنهُ".برآنان شمشیرها (اسلحه ها) آویخته بر هر شمشیری کلمه ای است که هزار کلمه باز می کند باد می وزد (و بر می انگیزد) پس به هر وادی ندا می کند این مهدی (ع) است که به قضاوت آل داود قضاوت می کند و بر او بینه و برهانی سؤال نمی شود (در آن کلمه ها اسرار جهانست).
از حضرت امام حسین (ع) نقل شده است که: مردی یهودی نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت فایده "حروف هجاء" چیست؟ امیرالمؤمنین (ع) در مجلس حاضر بود رسول خدا (ص) فرمود یا علی (ع) جواب این مرد یهودی را بده و رسول خدا در حق علی (ع) دعا کرد "اللهمَّ فَقِّههُ و سَدِّدهُ"، امیرالمؤمنین (ع) متوجه مرد یهودی شد و فرمود هیچ حرفی نیست مگر آنکه اسمی است از اسماء الله عزَّو جلَّ (خواندن آنها سبب اجابت است بشرط خلوص )
1- اَمّا اَلف – "فَاللهُ الَّذی لا الهَ اِلّا هُوَ الحَیِّ القیّوم" . الف اشاره است به اینکه خداوند آنستکه هیچ معبودی جز او نیست او زنده وبر پا دارنده است .
2- امّا باء - یعنی خداوند متعال باقیست بعد از فانی شدن جمیع خلایق .
3- امّا تاء - یعنی توّاب است که قبول کنندﺓ توبه بندگانش می باشد .
4- ثاء – یعنی خداوند ثابت بوده و هست و خواهد بود (14 27) "یُثَبِّتُ اللهُ الّذینَ آمنوا بِالقولِ الثّابتِ" (مؤمنین را خداوند به قول ثابت نگه می دارد) قول ثابت کلمه لا اله الّا الله است .
5- امّا جیم – " فَجَلَّ شأنُه و تَقَدَّسَت اسمائُه" (بزرگی و عظمت و جلال و الوهیّت او بالاتر است از اینکه بشر بتواند به او پی ببرد .)
6- اما حاء – "فحقَّ"- حی- حلیم (زنده و پاینده و بردبار و حکم کننده بر بندگان است.)
7- اما خاء – "فخبیرٌ بِما یَعمَلُ العباد" (با خبر است بآنچه بندگان می کنند).
8- واما الدّال - "فَدیّانُ یومِ الدّین" (حکم کننده روز جزاء)
9- و اما الذّال - "َذُوالجَلالِ و الاِکرام" (صاحب تمام جلالها و کرامتهاست )
10- اما راء –" فَرؤُفٌ بِعبادِه" (مهربانست به بندگان خود ) .
11- اما زاء – "فَزَیِّنُ المعبودین"(زیبنده معبودیت است و هر چه جز او پرستش شود عاطل و باطل پرستنده کافر است).
12- اما سین – "فالسمیعُ البصیر" (شنوا و بینا است بر مسموعات و مرئیات همه دانا باشد ).
13- اما شین – "فالشّاکِرُ لِعِبادهِ المؤمنین" (از بندگان سپاسگذار خوشنود است ).
14- و اما الصاد – "فَصادقُ فی وَعدهِ وَ وَعیدُهُ "(در وعده اش به مؤمنین به بهشت و بیم دادن او به بدکاران بدوزخ راستگو است).
15- و اما الضّادّ- "فَضارُ النافع "(زیان زننده بکفار و سود دهنده به مؤمنین است).
16- و اما لِطاء – "فالطّاهِرُ المُطهِّر" ( از صفات امکانیه ، پاک و از ستم منزه است ).
17- و اما الظاء – "المُظهرُ لآیاته" ( آشکار کننده آیات قدرت اوست ).
18- و اما عین – "فعالمُ بعبادهِ" ( او به بندگانش داناست).
19- واما غین- "فغیاثَ المستغیثین"( فریادرس فریاد خواهان است ).
20- و اما لِفاء- "فَفالقُ الحبِّ و النَّوی" (شکافنده حبه و دانه است ).
21- و اما قاف – "فقادرُ علی جمیعِ خلقهِ" (بر تمام مخلوقاتش تواناست ).
22- و اما لِکاف- "فالکافیَ الّذی لَم یَکن لَهُ کُفُواً احَدٌ و لَم یَلِد و لَم یولَد" (کفایت کننده ایست که برایش کسی همتا نیست و نزاید و زاییده نشده ).
23- و اما الّام- "فَلطیفٌ بعبادهِ" ( ببندگانش مهربان است).
24- و اما میم – "فَمالِک" (مالک همه چیز و پادشاه موجودات است).
25- و اما نون – "فَنَوَّرَ السَّموات و الارضَ بِنورِ عرشهِ"(آسمانها و زمین را به نور عرش خود روشن نموده است).
26-اما واو- "فَواحدُ صَمَد" (او یکی است و صمد میان پر که از او چیزی بیرون نیاید و به او چیزی فرو نرود).
27- و اما هاء-"فالهادی "(پس او رهنمای خلق است).
28- و اما لام – الف "فلا الهَ الّا اللهُ وَحدَهُ لاشریکَ لَه" ( نیست خدایی جز او شریک ندارد).
29- اما یاء- "فیداللهِ باسطهُ علی خلقه" ( دست خدا بر خلقتش باز است . نعمتش همه را فراگرفته).
پس رسول خدا (ص) فرمود این همان سخنی است که خدای عزَّو جل برای خود از جمیع خلقش راضی شده است پس آن مرد یهودی اسلام آورد و آن حضرت فرمود: "لکلِّ کتاب صفوهِ و صفوهِ هذالکتابُ حروفِ التهجّی" برای هر کتابی چکیده و صافی است و صافی این کتاب ( قرآن) حروف هجاء تک تک است.
#سبر_و_تقسیم؛
✅ برهان السبر و التقسیم عباره عن:
1⃣ عد جمیع المحتملات الممکنه.
2⃣ ثم یقام الدلیل علی نفی واحد واحد، حتی ینحصر الامر فی واحد منها، فیتعین.
3⃣ و من شرط برهان السبر و التقسیم لیکون برهانا حقیقیا: ان تحصر المحتملات حصرا عقلیا من طریق القسمه الثنائیه التی تترد بین النفی و الاثبات.
📗 اصول الفقه، علامه مظفر، ص ۵۲۶.
@alafzal1400
طهارت و عقل در پرتو امامت.mp3
5.41M
#سخنرانی_مذهبی؛
طهارت و عقل در پرتو امامت
@alafzal1400
#بیت_فاطمه؛
✅ روی انس: قرء رسول الله آیه (فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه).
🔹فقام الیه رجل فقال: ای بیوت هذه یا رسول الله؟ فقال: بیوت الانبیاء.
🔹فقام الیه ابوبکر فقال: یا رسول الله هذا البیت منها؟ و اشار الی بیت علی و فاطمه (سلام الله علیهما).
🔹قال: نعم من افضلها.
📗 ر.ک: مرآه العقول، ج ۵، ص ۶۸.
@alafzal1400
#بیت_الائمه،
✅ ان قتاده اتی ابا جعفر (علیه السلام)، فقال:
🔹 اصلحک الله، و الله لقد جلست بین یدی الفقهاء و قدام ابن عباس، فما اضطرب قلبی قدام واحد منهم ما اضطرب قدامک!؟!
✅ فقال له ابو جعفر (علیه السلام):
🔹 اتدری این انت؟ بین یدی بیوت اذن الله ان ترفع _ الی قوله_ ایتاء الزکاه، فانت ثم و نحن اولئک.
✅ فقال له قتاده:
🔹 صدقت و الله، جعلنی الله فداک، و الله ما هی بیوت حجاره و لا طین.
📗 مرآه العقول، ج ۵، ص ۶۹.
@alafzal1400
#بیت_الانبیاء؛
1⃣ انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا. سوره احزاب، آیه ۳۳.
2⃣ فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه. سوره نور، آیه ۳۶.
3⃣ رب اغفری و لوالدی و لمن دخل بیتی مومنا. سوره نوح، آیه ۲۸.
4⃣ رحمت الله و برکاته علیکم اهل البیت. سوره هود، آیه ۷۳.
@alafzal1400
طهارت و ایمان در پرتو امامت.mp3
4.41M
#سخنرانی_مذهبی؛
طهارت و ایمان
@alafzal1400
شبهه علم غیب و حضرت زهرا سلام الله علیها.mp3
1.19M
#پاسخ_شبهه،
علم غیب و رفتن حضرت زهرا به پشت در
@alafzal1400
حمله به خانه ایمان و عقل.mp3
8.95M
#سخنرانی_مذهبی؛
حمله به خانه عقل و ایمان
@alafzal1400