eitaa logo
المدرس الافضل
794 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بایگانی
۳۵؛ ؛ 👨👨👦👦 در تواتر تعداد خبر دهنده ها به اندازه ای است که از سخن آنها اطمینان به مضمون خبر پیدا می شود و احتمال تبانی آنها بر کذب داده نمی شود. 👈 در تواتر لفظی, همه خبر دهنده ها یک مطلب را با الفاظ واحد نقل می کنند، مثلا همه آنها می گویند:زید مات. 👈 در تواتر معنوی، همه خبر دهنده ها یک مطلب (معنی) را با الفاظ مختلف نقل می کنند، مانند: زید مات. زید ارتحل. زید قضی نحبه. زید خرج روحه. 👈 در تواتر اجمالی، خبر دهنده ها خبرهای مختلفی را درباره یک موضوع می دهند و از قدر متیقن آنها اجمالا می فهمیم که اتفاقی افتاده است، مانند : زید بیمار است. دست زید شکست. زید در بیمارستان است. زید زخمی شده است. از مجموع این خبرها اجمالا می فهمیم که برای زید اتفاقی افتاده است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
بایگانی: ۳۶؛ ۶۹؛ 1⃣ برای اثبات حجیت خبر واحد عادل به قرآن و سنت و اجماع و عقل تمسک شده است. 2⃣ از بین آیات به پنج آیه برای اثبات حجیت خبر واحد تمسک شده است، که عبارتند از:آیه نبأ، آیه نفر، آیه کتمان، آیه سؤال، آیه أذن. 3⃣ آیه نبأ:إن جاءکم فاسق بنبأ فتبینوا لأن لا تصیبوا قوما بجهاله فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین (اگر فاسقی خبر آورد جستجو کنید تا با قومی بر خورد غیر علمی نکنید و بر کرده خود پشیمان نشوید) سوره حجرات/آیه ۶ . 4⃣ از هشت جهت در آیه نبأ برای إثبات حجیت خبر واحد عادل استفاده شده است، مانند:مفهوم شرط (ان جاءکم) ، مفهوم وصف (فاسق)، تعلیل (لأن لاتصیبوا) و . . . . 🔹منطوق آیه نبأ:اگر فاسق خبر آورد جستجو کنید. 🔹مفهوم آیه نبأ:اگر عادل خبر آورد جستجو نمی خواهد و خبر واحد عادل حجت است. ⚡️اشکال اول به مفهوم داشتن آیه نبأ؛ شیخ انصاری:شرط هایی که به موضوع بر می گردد و برای بیان تحقق موضوع است مفهوم ندارد، و شرط در این آیه هم برای تحقق موضوع است و مفهوم ندارد. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
بایگانی: ۳۷؛ ✅ سه نظر درباره شرط موجود در آیه نبأ: 1⃣ محقق خراسانی:موضوع این آیه بسیط است و شرط به حکم بر می گردد، یعنی حکم وجوب تبین معلق و مشروط به خبری است که آورنده آن فاسق باشد و با منتفی شدن شرط، مشروط هم منتفی می شود؛ پس شرط در این آیه مفهوم دارد و دلالت بر حجیت خبر واحد عادل می کند. 🔹موضوع:نبأ. 🔹حکم:وجوب تبین. 🔹شرط حکم:اگر آورنده خبر فاسق بود. 🔹منطوق:النبأ یجب التبین فیه بشرط مجیء الفاسق به. 🔹مفهوم:النبأ لا یجب التبین فیه بشرط عدم مجیء الفاسق. 2⃣ شیخ انصاری:موضوع در این آیه مرکب است و شرط به موضوع بر می گردد و برای بیان تحقق موضوع است (مانند جمله إن رزقت ولدا فأختنه) و شرط های که به موضوع برگردد مفهوم ندارند. 🔹موضوع:نبأیی که فاسق آورده. 🔹حکم:وجوب تبین. 🔹شرط موضوع:اگر فاسق خبر آورد. 🔹منطوق:النبأ الذی جاء به الفاسق یجب التبین فیه. 🔹مفهوم ندارد، زیرا اگر فاسق خبر نیاورد، سالبه به انتفاء موضوع می شود و چیزی وجود ندارد تا بخواهیم درباره آن جستجو کنیم. 3⃣ درست است که شرط در آیه برای تحقق موضوع است، ولی ظهور واژه (الفاسق) در آن است که وجوب تبین منحصر در خبر فاسق است و خبر غیر فاسق جستجو نمی خواهد. 🔸فتدبر:این انحصار موضوع را از کجا می خواهید ثابت می کنید؟ زیرا اثبات شیء که نفی ما عدا نمی کند، و اینکه خبر فاسق جستجو می خواهد دلیل نمی شود که خبر عادل جستجو نخواهد. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۸؛ ۷۰؛ ⚡️اشکال دوم به مفهوم داشتن آیه نبأ: 👈 بر فرض که شرط در آیه نبأ مفهوم داشته باشد ولی تعلیل موجود در آیه بین فاسق و عادل مشترک است و خبر عادل هم جستجو می خواهد، و از آنجا که مفهوم یک مطلب ظهوری است و تعلیل یک مطلب نصی است، در تعارض بین ظهور و نص باید نص را مقدم کرد. 🔸 توضیح:علت جستجو از خبر فاسق آن است که برخورد جهالتی (غیر علمی) صورت نگیرد و همه خبر واحدها غیر علمی می باشند چه خبر فاسق باشند و چه خبر عادل باشند، پس از آنجا که (العله تعمم و تخصص) خبر عادل هم جستجو می خواهد و این تعلیل در آیه (لأن لا تصیبوا) قرینه می شود که شرط در آیه مفهوم ندارد. ⚡️ اشکال:اگر جهالت به معنی عدم علم باشد بین خبر فاسق و عادل مشترک است، اما اگر جهالت به معنی سفاهت و فعلی باشد که از عاقل صادر نمی شود، مخصوص فاسق است و تعلیل در آیه شامل خبر عادل نخواهد شد. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۹؛ ۷۰؛ ⚡️اشکال سوم به مفهوم داشتن آیه نبأ: 👈 این اشکال را دیگران در قالب سه اشکال مطرح کرده اند ولی چون محقق خراسانی اعتقاد داشته که ماهیت هر سه اشکال به یک چیز بر می گردد، آنرا در کفایه در قالب یک اشکال مطرح کرده است. 👈 اشکال به بیان دیگران: 1⃣ بر فرض که آیه نبأ مفهوم داشته باشد، فقط خبر واحد عادل بی واسطه را حجت می کند و حال آنکه بیشتر خبرهای واحد با چند واسطه به امام (علیه السلام) می رسد. 2⃣ بر فرض که آیه نبأ مفهوم داشته باشد فقط آثار بی واسطه شرعی خبر واحد را حجت می کند نه آثار رجالی و تاریخی و غیره را؛ ⏪ توضیح اشکال:اگر خبر واحدی به این صورت داشته باشیم ( روی الشیخ الطوسی عن الشیخ المفید عن الشیخ الصدوق عن الصفار عن الامام (ع):نماز جمعه واجب است) با اجرای مفهوم خبر واحد (صدق العادل) درباره شیخ طوسی، ثابت می شود که شیخ طوسی راست گفته و واقعا شیخ مفید آن مطلب را فرموده است، و حال آنکه اثبات فرمایش شیخ مفید یا اثبات عدالت شیخ مفید یک اثر رجالی_تاریخی است و اثر شرعی نمی باشد. 3⃣ اگر مفهوم آیه نبأ (صدق العادل) درباره خبرهای با واسطه اجرا شود، باعث تولد موضوع از حکم یا باعث تقدم حکم بر موضوع یا اتحاد حکم و موضوع می شود و هر سه محال است. ✳️ تبیین اشکال: 🔹حکم:وجوب تصدیق 🔹موضوع:العادل 🔹از آنجا که شیخ طوسی، عادل است یک موضوع برای حکم وجوب تصدیق می باشد، حال اگر (صدق العادل) را درباره شیخ طوسی اجرا کنیم، خبر شیخ مفید که عادل است ثابت می شود و از آنجا که (العادل) یک موضوع برای (صدق العادل) است پس (صدق العادل) درباره شیخ مفید هم جاری می شود، یعنی از اجرای (صدق العادل) یک (العادل) تولید شد و دوباره یک (صدق العادل) اجرا می شود. ✅ مطرح کردن سه اشکال فوق به بیان کفایه: بر فرض آیه نبأ مفهوم داشته باشد، فقط خبرهای بی واسطه ای که دارای اثر شرعی باشند حجت می کند تا اتحاد حکم و موضوع یا تولد موضوع از حکم نشود؛ و با همان وجوب تصدیقی (صدق العادل) که درباره شیخ طوسی اجرا شد نمی توان وجوب تصدیق (صدق العادل) را درباره شیح مفید جاری کرد. ❄️ نعم:جواب ابتدایی به اشکال:ما یک (صدق العادل) نداریم بلکه چند تا (صدق العادل) داریم و (صدق العادل) که درباره شیخ طوسی اجرا می شود با (صدق العادل) که درباره شیخ مفید جاری می شود متفاوت است، پس اتحاد موضوع و حکم یا تولد موضوع از حکم پیش نمی آید. ⁉️ فتدبر:به چه دلیل ادعا می کنید چند (صدق العادل) داریم. @alafzal1400
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 📢 با عنایات الهی و توجهات حضرت ولی عصر (عج) کارگاه مرور ادبیات از روز شنبه ۹۷/۱۰/۲۲ بعد از نماز ظهر و عصر، در مدرسه امام کاظم (علیه السلام) آغاز می شود. 📢 محور کلاس مربوط به مطالب صرف و نحو می باشد. 📢 دوره در ۳۰ جلسه، حدود یک ساعتی برگزار می شود. 🙏 ضمن تشکر از مسؤلین محترم مدرسه امام کاظم (علیه السلام)، جهت ثبت نام به معاونت آموزش این مدرسه، واقع در میدان معلم مراجعه فرمایید. @alafzal1400
قابل توجه طلاب محترم سطوح عالی و خارج معاونت آموزش سطوح عالی حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام برگزار می کند. (صرف و نحو) زمان برگزاری کارگاه بلافاصله پس از تکمیل ظرفیت خواهد بود. ثبت نام: هر روز ساعت 8 الی 14 (مراجعه حضوری) ساختمان امام رضا علیه‌السلام اتاق 15 تماس با واحد آموزش مدرسه: 37108193 - آیدی ارتباطی در ایتا: @AdminEk تذکر: 1. ثبت نام در کارگاه منوط به پرداخت ودیعه است؛ و در صورت شرکت منظم و کامل در کارگاه، ودیعه عودت داده خواهد شد. (مبلغ ودیعه 40 هزار تومان) 2. ثبت نام برای همه طلاب برادر حوزه علمیه آزاد است. 3. اولویت با طلابی است، که زودتر ثبت نام نمایند. ساعت برگزاری کارگاه‌ها بعد از ظهرها، و صبحِ پنجشنبه خواهد بود. کانال حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام در پیام رسان ایتا: @hemamkazem (معاونت آموزش سطوح عالی)
هدایت شده از المدرس الافضل
🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 📢 با عنایات الهی و توجهات امام زمان(عج)، کلاس نحو ۵ از کتاب البهجه المرضیه فی شرح الألفیه فی اسلوبها الجدید، از ترم دوم، برای طلاب محترم پایه دوم، در مدرسه امام حسن مجتبی علیه السلام آغاز شد. 📀 ضمن تشکر از مدیریت محترم مدرسه، صوت کلاس ها در اختیار دوستان قرار می گیرد. @alafzal1400