eitaa logo
العِـلْمُ الـنّافِعُ
347 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
464 ویدیو
67 فایل
👈اين كانال صرفا جهت نشر اعتقاد اهل بيت(عليهم السلام) و رد شبهات مخالفان شيعه وتهاجم به اعتقادات غيرصحيح تأسيس شده است . 🌹خوش آمديد ✅لطفا كانال را به دوستان خود معرفى بفرمائيد @alalmolnafea
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بهشت را به ازای سخن می‌دهند. 🛑وَ سُئِلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَلْكَلاَمِ وَ اَلسُّكُوتِ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا آفَاتٌ فَإِذَا سَلِمَا مِنَ اَلْآفَاتِ فَالْكَلاَمُ أَفْضَلُ مِنَ اَلسُّكُوتِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ؟ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا بَعَثَ اَلْأَنْبِيَاءَ وَ اَلْأَوْصِيَاءَ بِالسُّكُوتِ إِنَّمَا يَبْعَثُهُمْ بِالْكَلاَمِ وَ لاَ اُسْتُحِقَّتِ اَلْجَنَّةُ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ اُسْتُوْجِبَ وَلاَيَةُ اَللَّهِ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ تُوُقِّيَتِ اَلنَّارُ بِالسُّكُوتِ وَ لاَ تُجُنِّبَ سَخَطُ اَللَّهِ بِالسُّكُوتِ إِنَّمَا ذَلِكَ كُلُّهُ بِالْكَلاَمِ وَ مَا كُنْتُ لِأَعْدِلَ اَلْقَمَرَ بِالشَّمْسِ إِنَّكَ تَصِفُ فَضْلَ اَلسُّكُوتِ بِالْكَلاَمِ وَ لَسْتَ تَصِفُ فَضْلَ اَلْكَلاَمِ بِالسُّكُوتِ . 🔰شخصى از امام سجاد علیه‌السلام سوال کرد:  سكوت بهتر است يا سخن گفتن‌؟ فرمود: هر كدام داراى آفاتى است، و در صورت نداشتن آفت، حرف زدن بهتر از سكوت است. پرسيد: اى زادۀ رسول خدا اين چگونه است‌؟ فرمود: زيرا خداوند انبيا و اوصيا را به خموشى و سكوت مبعوث نفرمود بلكه به سخنرانى و كلام مبعوث کرده‌است و نه بهشت، پاداش سکوت، و نه ولايت خداوند به وسیله سکوت کسب می‌شود، و نه آتش جهنّم بخاطر سکوت از بین می‌رود، و نه غضب الهى با سکوت فرو نشيند، و همۀ اين‌ها فقط‍‌ و فقط‍‌ در پرتو كلام و سخن گفتم حاصل می‌شوند و من قادر نيستم كه ماه را با خورشيد برابر كنم، تو فقط‍‌ فضل سكوت بر كلام را مى‌گويى نه فضيلت كلام و سخن گفتن بر سكوت و خموشى را. 📚: الاحتجاج ج۲ ص۳۱۵   ┏━━━🍃🍂━━━┓ 🆔 @alalmolnafea ┗━━━🍂🍃━━━┛ •┈••✾•🌿🌺🌸💐🌿•✾•┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻السَّلاَمُ عَلَى الْأَصْلِ الْقَدِيمِ وَ الْفَرْعِ الْكَرِيمِ السَّلاَمُ عَلَى الثَّمَرِ الْجَنِيِ السَّلاَمُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيٍّ السَّلاَمُ عَلَى شَجَرَةِ طُوبَى وَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى سلام بر اصل ریشه دار و شاخه بزرگوار، سلام بر میوه رسیده آفرینش، سلام بر أبو الحسن علیّ، سلام بر درخت طوبی و سدرة المنتهی. 🔸 علامه مجلسی می نویسد: قوله علیه السلام علی الأصل القدیم أی أصل الأئمة و مبدئهم و المراد بالقدیم المتقادم فی الزمان لا الأزلی لکون نورهم سابقا فی الخلق علی سائر المخلوقات   🔻قول حضرت علیه السلام «علی الأصل القدیم» یعنی اصل و مبدأ امامان و مراد از قدیم آن است که در زمان پیش باشد نه ازلی به دلیل اینکه نورشان در آفرینش بر سایر مخلوقات پیشی گرفته   📚بحارالانوار،جلد۹۷، صفحه ۳۱۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرچه برای وصف تو گشتم در عالمین نام تو شد مساوی با واژه‌ ی حسین بانوی آب و آینه، دلهاست جایتان بادا تمام ایل و تبارم فدایتان 🌹ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) مبارک باد💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛎شرح حدیث «فَاطِمَةَ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَةٌ» ┄┅━•✺𖣐﴾﷽﴿𖣐✺•━┅┄ این حدیث شریف در مقتول بودن حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها صراحت دارد، وچون مخالفین با ابجدیات بیگانه اند؛ میگویند شهید معانی مختلفی دارد پس نمیشود قتل را با آن اثبات ڪرد!!! ❌گویا نمیدانند ڪه "صلاة" هم معانۍ مختلفی دارد،وبنابر فهمشان نمیشود نماز[رڪن دین] را از احادیث ثابت ڪرد، چون صلاة دارای معانی متفاوتی مثل: عبادت ، دعا ،دین و نماز است.اگر نصی در احکام نماز بیاید نواصب میتوانند بگویند ڪه این نص متشابه است وشامل غیر نماز هم میشود؟! ✺➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 📌در اصول فقه قاعده ای داریم به نام «اصالت ظهور» یعنی اصلِ معنای لفظ همان معنی ظاهر است ونمیشود از آن ظاهر منصرف کرد مگر درصورت داشتن قرینه. ♻️علامه مظفر در تعریف اصالت ظهور میگوید:«وموردها ما إذا كان اللفظ ظاهرا في معنى خاص لا على وجه النص فيه الذي لا يحتمل معه الخلاف، بل كان يحتمل ارادة خلاف الظاهر، فان الاصل حينئذ ان يحمل الكلام على الظاهر فيه» اگر لفظ در یک معنی خاص ظاهر باشد نه بر وجه نصی که محتمل خلاف نمیشود،بلکه اگر احتمال اراده خلاف ظاهر داشت باشد پس آنگاه اصل این است که کلام بر ظاهر آن حمل شود. 📚📗أصول الفقه ج:۱ ص:۲۷ همه میدانند که ظاهـر واژه «شهید» یعنۍ «مقتول در راه خدا»‌ است. حتی اگر از کودکان مسلمان هم معنی شهید را بپرسیم خواهند گفت معنای آن مقتول فی سبیل الله است. واین دلیلی است براینڪه حقیقت شرعی لفظ شهید به نحو تعیُّنۍ برای این معنی خاص کاربرد دارد 📌علامه مظفر میگوید:«فإذا علم ان الدلالة مستندة إلى نفس اللفظ من غير اعتماد على قرينة فانه يثبت انها من جهة العلقة الوضعية. وهذا هو المراد بقولهم التبادر علامة الحقيقة» اگر دلالت مستند به نفس لفـظ باشد بدون اعتماد بر قرینه پس آن از جهت علقه وضعی است،واین مراد از قول تبادر علامت حقیقت است. 📚📕أصول الفقه  ج:۱، ص:۲۱ 🛎ڪلمه شهید نیز چنین است،اگر مجرد از هرگونه قرینه خوانده شود تنها معنای «مقتول در راه خدا» از آن برداشت میشود. 📌با التفات به اینکه معنای حقیقی شهید «مقتول فی سبیل الله» است،جز با دلیل نمیشود از آن عدول کرد. ما بر اساس اصالت ظهور واصالت حقیقت ملتزم به ظاهر حدیث شریف هستیم؛وهرکس مدعی مجاز بودن است باید دلیل وقرینه بیاورد. ➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 📌نزد اهلسنت نیز معناۍ حقیقۍ واصلۍ شهید کسی است که در راه خداوند به قتل برسد: ⇦ابن الأثير میگوید:«والشَّهِيدُ فِي الأصْل مَنْ قُتِل مُجاَهدا فِي سَبِيلِ اللَّهِ» النهاية في غريب الحديث ج:۲ ص:۵۱۳ ⇦مناوۍ میگوید:«والشهيد في الأصل من قتل في معركة الكفار» فيض القدير  ج:۴ ص:۱۷۸ 🛑در نتیجـه معنای موضوع برای لفظ شهید همان مقتول است ولاغیر . ➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 📌خداوندﷻ نیز در قرآن ڪریم واژه شهداء رو مقرون با صدیقین آورده وبه اتفاق مفسرین شهادت در اینجا به معنی قتل در راه خداست. ﴿وَمَن یُطِعِ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ فَأُو۟لَـٰۤئِكَ مَعَ ٱلَّذِینَ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَیۡهِم مِّنَ ٱلنَّبِیِّـۧنَ وَٱلصِّدِّیقِینَ 👈🏻وَٱلشُّهَدَاۤءِ وَٱلصَّـٰلِحِینَۚ وَحَسُنَ أُو۟لَـٰئكَ رَفِیقࣰا﴾نساء۶۹ ✍🏻حاصل ڪلام این است ڪه طبق منهج علمۍ شهید در این حدیث به قتل رسیدن حضرت فاطمه﴿؏﴾ را ثابت میکند،وادعای خلاف این درتضاد با قواعد اصول فقه ولغت است. 🔍شاید ناصبۍ بگوید حالا شما روافض چـه دلیلۍ دارید ڪه شهید در حدیث کافی به معنای مقتول است؟ 💡جواب:صدالبته ما نیازی نداریم که قرینه ای بیاوریم چون اصل معنای شهید مطلوب مارا ثابت میڪند؛ لیکن جهت اتمام حجّت دلایل قاطعی می آوریم که استعمال لفظ شهید برای صدیقه کبرۍٰ﴿؏﴾به معنای مقتول است. @alalmolnafea
‍ ➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 『❶』دلیل اول: عَنْ أَبِي اَلصَّلْتِ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ سَمِعْتُ اَلرِّضَا﴿؏﴾يَقُولُ :«وَاَللَّهِ مَا مِنَّا إِلاَّ مَقْتُولٌ شَهِيدٌ» امام رضا﴿؏‍لیه‌السلام﴾ میفرماید:«به خدا سوگند کسی از ما نیست مگر اینکه مقتولِ شهید باشد» 📕من لايحضـره الفقيه ج ۲، ص ۵۸۵ 📗أمالی شیـخ صــــدوق ج ۱، ص ۶۳ 📕عيون أخبار الرضا؏ ج ۲، ص ۲۵۶ و... بنابر نصّ امام رضا،همه اهلبیت﴿؏‍لیهم‌السلام﴾ شهید مقتول هستند،بنابراین مادر مظلوم آنحضرت﴿؏‍لیهاالسلام﴾ نیز مشمول نص است وشهید به معنای مقتول فی سبیل الله است. ➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 『❷』دلیل دوم: پیامبر صلی‌الله علیه و آله صریحاً حضرت فاطمه سلام الله علیها را مقتوله خوانده، قَالَ جَدِّي رَسُولُ اَللَّهِﷺ:«مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ اِبْنَتِي وَيَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَيَقْتُلُهَا» پیامبر فرمود:«ملعون است ملعون است کسی که به دخترم فاطمه بعد از من ظلم میکند وحقش را غصب میکند و او را به قتل میرساند». 📚📕کنز الفوائد ج۱، ص۱۴۹ لذا حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها مقتول در راه خداست،در ادامه بررسی حدیث کنز الفوائد خواهد آمد. ➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 『❸』دلیل سوم: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در این حدیث شریف،از ڪشته شدن اهل ڪساء خبر میدهد:«أَتَانِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ آنِفاً فَأَخْبَرَنِي أَنَّكُمْ قَتْلَى وَ أَنَّ مَصَارِعَكُمْ شَتَّۍٰ» پیامبر فرمود:«جبرئیل اندکی قبل آمد پس به من خبر داد که شما مقتول خواهید بود و محل قتل شما پراکنده خواهد بود» 📚📕کامل الزيارات ج ۱، ص ۵۷ این حدیث نیز قرینه ای است بر شهادت حضرت زهرا﴿؏ـلیها السّلام﴾.در پست های بعد سند ودلالت این روایت را نیز بررسی خواهیم کرد. ➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄ 🛑درمجموع: مضافاً بر اینڪه خود واژه شهید دال بر «به قتل رسیدن» است،دلایل وقرائن بیشمارۍ وجود دارد ڪه قتل حضرت را ثابت میڪند بنابراین شهید برای حضرت فاطمه سلام الله علیها به معنی مقتوله بڪار رفته است. @alalmolnafea
بهترين زن دو جهان٠٠٠٠٠✅❤️ 📎محمد بن یوسف صالحی شامی سنّي در کتاب " سبل الهدی و الرشاد" در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها می نویسد:👇 که حضرت زهرا از تمام زن های عالم استثنا شده و از همه زنان عالم با فضیلت تر می باشد در ادامه روایت از پیامبر می آورد که می فرمایند:  فاطمه پاره تن من است و احدی را نمی توان بر پاره تن رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) برتری داد. 📚سبل الهدى والرّشاد،ج١٢ص٥٢. @alalmolnafea
💢سؤال : آيا حضرت مريم بر حضرت زهرا سلام الله عليهما برترى دارد ⁉️ ✅جواب : در کتاب " الاستیعاب" از عمران بن حصین نقل شده است: «هنگامی که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در بستر بیماری بود، نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به زیارت ایشان آمد. پس به او فرمود: ای دخترم خود را چگونه می یابی؟ او (حضرت زهرا سلام الله علیها) پاسخ داد: بیمارم و افزون بر آن غذایی ندارم که میل کنم. (پیامبر) فرمود: آیا خشنود نیستی که سرور زنان جهان هستی! او (حضرت زهرا سلام الله علیها) گفت: پدرجان پس جایگاه مریم دختر عمران چیست؟ (رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم) پاسخ داد: 👈او سرور زنان جهان خویش است و تو سرور جهان خودت هستی، اما به خدا قسم تو را به ازدواج کسی درآوردم که در دنيا و آخرت سرور (و بزرگوار) است». 📚الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، تحقیق: علی محمد البجاوي،ج4ص1894. @alalmolnafea
نظر علماى شيعه در مورد شهادت مادر سادات عليها السلام 🏴💔 ✍علامه محمد باقر مجلسی قدس الله روحه الشریف پس از نقل حدیث امام کاظم علیه السلام در مورد صدیقه و شهیده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها و تصریح به صحیح بودن حدیث می‌نویسد:👇 این روایت دلالت می‌کند که حضرت فاطمه که صلوات خدا بر او باد، شهیده بوده و این مساله از متواترات است. سبب شهادت آن حضرت این بوده است که وقتی آن‌ها خلافت را غصب کردند و اکثر مردم با آن‌ها بیعت کردند، به دنبال امیر المومنین علیه السلام فرستادند تا او را برای بیعت بیاوردند. آن حضرت امتناع کرد. پس عمر را به همراه آتش فرستاد تا خانه را بر سر اهل بیت علیهم السلام به آتش بکشد، آن‌ها می‌خواستند به زور وارد خانه شوند که فاطمه که نزدیک در بود، مانع آنان شد، پس قنفذ غلام عمر در خانه به شکم فاطمه علیها السلام زد. در این اثر این ضربه پهلوی آن حضرت شکست و جنینش که رسول خدا صلی الله علیه و آله آن را محسن علیه السلام نامیده بود سقط شد. به همین خاطر بیمار شد و از همین بیماری نیز از دنیا رفت. 📚مرآة العقول،ج۵ص۳۱۸. @alalmolnafea
نحوه ى به شهادت رسيدن حضرت زهرا علیها السلام در کلام امام صادق علیه السلام به روایت طبری شیعی ⚫️ ✍شیخ محمد بن جریر طبری شیعی رضوان الله علیه روایت کرده است:👇 ابو بصیر از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که فرمود: حضرت فاطمه زهرا علیها السلام در روز سه شنبه سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری از دنیا رفت و سبب وفات آن حضرت نیز این بود که 👈قنفذ غلام عمر به دستور او با غلاف شمشیر ضربه‌ای به او زد که محسن را سقط کرد و به خاطر آن به شدت بیمار شد. آن حضرت به هیچ یک از کسانی که او را اذیت کرده بودند، اجازه نداد که بر او وارد شوند. دو نفر از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله (ابو بکر و عمر) از امیر المومنین علیه السلام اجازه گرفتند که شفاعت آن‌ها را بنماید که بر آن حضرت وارد شوند و امیر المومنین علیه السلام برای آنان اجازه گرفت. هنگامی که وارد شدند، از حال صدیقه طاهره علیها السلام سوال کردند، آن حضرت فرمود: خدا را شکر خوبم. سپس فرمود: آیا از رسول خدا صلی الله علیه و آله نشنیدید که می‌فرمود: فاطمه پاره‌ای از تن من است، هر کس او را بیازارد به راستی که مرا آزرده است و هر کس مرا بیازارد خدا را آزرده است؟ گفتند: بله شنیده‌ایم. پس فرمود:👈 به خدا سوگند که شما دو نفر مرا اذیت کرده‌اید. امام صادق علیه السلام فرمود:👈 آن دو نفر از نزد آن حضرت خارج شدند؛ در حالی که صدیقه طاهره سلام الله علیها بر آن دو خشمگین بود».🔥 📚دلائل الامامة، تالیف طبری شیعی، صفحه ۱۳۴-۱۳۵. 🆔@alalmolnafea ─┅═ೋ❅💔❅ೋ═┅─
روايت (إنّ فاطمة صدّیقة شهیدة) (حضرت فاطمه به شهادت رسيده اند) نزد علماى طراز اول شيعه صحيح السند است وهيچگونه ضعفى ندارد . 👇🏻👇🏻 1️⃣ شیخ حسن العاملی:[صحیح] 📚منتقى الجمان ج:۱ ص:۲۲۴ https://lib.eshia.ir/11022/1/224 2️⃣ شیخ البهائۍ:*[هذا الحديث لصحّة سنده]* 📚مشرق الشمسين  ج:۱ ص:۲۷۵ https://lib.eshia.ir/86873/1/275 3️⃣ علامه المجلسۍ اول:*[في الصحيح]* 📚روضة المتقين ج:۵ ص:۳۴۲ https://lib.eshia.ir/71453/5/342 4️⃣ العلامه المجلسی ثانی: *[الحديث الثاني صحيح]* 📚مرآة العقول ج:۵ ص:۳۱۵ https://lib.eshia.ir/71429/5/315 5️⃣ شیخ محمدهادی مازندرانۍ:*[صحيحة عليّ بن جعفر]* 📚شرح فروع الكافي ج:۲ ص:۸۳ https://lib.eshia.ir/27292/2/83 6️⃣ میرزا جوادتبریزۍ:*[رواية صحيحة]* 📚عبقات ولائية ج:۱ ص:۵ https://lib.eshia.ir/12132/1/5 7️⃣ سید جعفر مرتضۍ:*[الحديث الصحيح]* 📚مأساة الزهراء  ج:۲ ص:۱۸۴ https://lib.eshia.ir/70647/2/184 8️⃣ آیة الله القزویني : *[الروایة صحیحة]* 📚خارج کلام مقارن ج:۱ ص:۵۷ https://lib.eshia.ir/11139/1/57 ♡ ╲\╭┓ ╭🏴 🍃 ❥✺@alalmolnafea ♕ ┗╯\╲♡
🔻سؤال: آیا اعتقاد به شهادت حضرت فاطمه مختص به چند سال اخیر بوده و سابقه ای در طول تاریخ شیعه نداشته است ؟جواب: ❶ گزارش اول: مبنی بر اعتقاد شیعه در طول تاریخ بر شهادت حضرت صدیقه کبری صلی الله علیها : ملاطی - از علمای اهل جماعت شافعی مذهب - می نویسد که هشام بن حکم { متوفای سال ۱۷۹ هجری قمری } قائل به شهادت بوده است : الْفرْقَة الثَّانِيَة عشرَة من الإمامية هم أَصْحَاب هِشَام بن الحكم ... فَزعم هِشَام ... أَبَا بكر مر بفاطمة عَلَيْهَا السَّلَام فرفس فِي بَطنهَا فَأسْقطت سَبَب علتها وموتها وَأَنه غصبهَا فدك فرقه دوازدهم از شیعه امامیه : اصحاب هشام بن حکم هستند ... هشام اعتقاد دارد بر اینکه ... { و اعتقاد دارد بر اینکه } ابوبکر بر فاطمه - صلی الله علیها - عبور کرد سپس بر شکم او لگد زد، سپس فاطمه سقط کرد و این سبب مریضی و فوت فاطمه شد و ابوبکر از فاطمه فدک را غصب کرد. 📚التنبيه والرد على أهل الأهواء والبدع ص22 ✍️ هشام بن حکم از اصحاب برجسته امام صادق و از بزرگان شیعه برای حدود هزار سال قبل است و همچین اعتقادی داشته است پس به چه مجوزی بعضی شهادت حضرت فاطمه را بدعت چند سال اخیر می دانند - نعوذ بالله - ؟ ✦༅✿༅❥═༅┅─@alalmolnafea
🔻سؤال : معناى سوره كوثر چيست ⁉️جواب : فخر رازی مفسر بزرگ اهل سنت در تفسیر خود در مورد شان نزول سوره کوثر ، يکي از مصاديق کوثر را فرزندان حضرت صديقه شهيده سلام الله عليها بر مي شمارد: والقول الثالث : الكوثر أولاده قالوا : لأن هذه السورة إنما نزلت رداً على من عابه عليه السلام بعدم الأولاد ، فالمعنى أنه يعطيه نسلاً يبقون على مر الزمان ، فانظر كم قتل من أهل البيت ، ثم العالم ممتلىء منهم ، ولم يبق من بني أمية في الدنيا أحد يعبأ به ، ثم أنظر كم كان فيهم من الأكابر من العلماء كالباقر والصادق والكاظم والرضا عليهم السلام والنفس الزكية وأمثالهم. 🌿ترجمه : و قول سوم (در تفسير كوثر اين است كه): كوثر فرزندان پيامبر صلی الله علیه و آله است.گفتند: بخاطر اينكه اين سوره در ردّ كسي نازل شد كه از پيغمبر بخاطر نداشتن فرزند عيبجويي مي‌كرد. پس معنا اين است كه خدا به پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله نسلي عطا فرموده كه در طول زمان باقي مانده است. نگاه كن كه چقدر از اهل بيت پيامبر علیهم السلام كشته شدند! درحاليكه اكنون عالم آكنده از ايشان است! و از بني اميه احدي باقي نمانده است كه قابل توجه باشد. سپس نگاه كن كه چقدر در بين ايشان از بزرگان و علما وجود دارند مانند (ائمه اطهار) باقر ، صادق ، كاظم و رضا علیهم السلام و نفس زكيه و مانند ايشان. 📚التفسير الكبير(مفاتيح الغيب)،ج٣٢ص١١٧. @alalmolnafea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابن ابی الحدید و افضلیت امیرالمومنین علیه‌السلام قسمت اول ✍🏻برای بررسی منابع تاریخی، روائی در حال جتسجو مطالبی در موضوع قریش و دشمنی با امیرالمومنین علیه‌السلام بودم، به احادیثی برخورد کردم که جناب ابن‌ابی‌الحدید معتزلی نقل کرده بودند: 1: قوله‏ أرى تراثي نهبا: ترجمه: میبینم که حق و میراث من را به غارت می برند)1 2: قوله‏ فجزى قريشا عني الجوازي فإنهم ظلموني حقي و اغتصبوني سلطان ابن أمي‏)2 ترجمه: خدایا قریش را مجازات کن که به من ظلم کردند و حق ما را غصب کردند 3: قوله‏ ما زلت مظلوما منذ قبض الله رسوله حتى يوم الناس هذا)3 ترجمه: از زمانی که پیامبر صلی الله علیه و اله از دنیا رفتند تا به امروز من مظلوم بودم 👇افضل کیست👇 🔺ثم وقع بيدي بعد ذلك كتاب لشيخنا أبي جعفر الإسكافي ذكر فيه أن مذهب بشر بن المعتمر و أبي موسى و جعفر بن مبشر و سائر قدماء البغداديين أن أفضل المسلمين علي بن أبي طالب ثم ابنه الحسن ثم ابنه الحسين ثم حمزة بن عبد المطلب ثم جعفر بن أبي طالب ثم أبو بكر بن أبي قحافة ثم عمر بن الخطاب ثم عثمان بن عفان‏ قال و المراد بالأفضل أكرمهم عند الله أكثرهم ثوابا و أرفعهم في دار الجزاء منزلة)4 🔸کتابی از شیخ ما، ابوجعفر اسکافی، به دستم آمد که در آن ذکر شده است که مذهب بشر بن معتمر، ابى موسى، جعفر بن مبشر و سایر قدماء بغدادی این است که افضل مسلمین: علی بن ابی‌طالب، سپس پسرش حسن، سپس پسرش حسین، سپس حمزه بن عبدالمطلب، سپس جعفر بن ابی‌طالب، سپس ابو بکر بن ابی‌قحافة، سپس عمر بن خطاب و سپس عثمان بن عفان هستند. و مراد از «بهترین» در اینجا افرادی هستند که در نزد خداوند شرافت بیشتری دارند، ثواب بیشتری دریافت می‌کنند و در روز جزا در مقام بالاتری قرار دارند. ✍🏻ابن ابی الحدید با نقل این روایات و مطالب که حتی حضرت جعفر بن ابی طالب و حمزه علیهما‌‌السلام را از آن دو نفر والاتر می‌داند، لذا نه می تواند فضیلت و منقبت امیرالمومنین علیه‌السلام نسبت به دیگران را انکار کند و نه توان این را دارد که به غاصب بودن خلفاء غاصب اعتراف بکند لذا توجیحات دیگری بیان می کند. 📚منابع: 1: شرح نهج ج 9 ص 306 2: شرح نهج ج 9 ص 306 3: شرح نهج ج 9 ص 306 4:شرح نهج ج11 ص 119 ♻️کانال:العلم النافع
ویژگی مؤمن حضرت فاطمه عليهاالسلام أَلْمُؤْمِنُ يَنْظُرُ بِنُورِاللّه ِ تَعالى. مؤمن، با نور الهى مى نگرد و حقايق درون را مى بيند . عيون المعجزات: 54