eitaa logo
العِـلْمُ الـنّافِعُ
346 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
465 ویدیو
67 فایل
👈اين كانال صرفا جهت نشر اعتقاد اهل بيت(عليهم السلام) و رد شبهات مخالفان شيعه وتهاجم به اعتقادات غيرصحيح تأسيس شده است . 🌹خوش آمديد ✅لطفا كانال را به دوستان خود معرفى بفرمائيد @alalmolnafea
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ایمان حضرت آمنه بنت وهب علیها السّلام مورد اجماع شیعیان در کلام شیخ مفید رضوان الله علیه ✍ شیخ مفید -علیه الرحمة والرضوان- دربارۀ ایمان پدران و‌ مادر خاتم الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌نویسد: «و امامیه اتفاق نظر دارند که پدران رسول‌خدا -درود خدا بر او و خاندانش باد- از آدم تا پدرشان عبدالله پسر عبد المطلب به خداوند ایمان آورده‌اند و موحد بودند ... و [امامیه] اجماع دارند که عمویشان أبوطالب -خدا او را رحمت کند- مؤمن از دنیا رفته است، و اینکه مادرشان آمنه دختر وهب بر توحید بودند و ایشان در زمرۀ زنان مؤمن برانگیخته خواهند شد.» 📚 اوائل المقالات، تألیف شیخ مفید، ص ۴۵- ۴۶، باب ۹، نشر دار المفید. 🆔@‌alalmolnafea
✍️قال الآلوسي السنّي : والّذي أميل إليه: 🌴أنّ فاطمة البتول أفضل النّساء المتقدّمات والمتأخّرات💫 🖋️ترجمه : علامه آلوسى سنى مينويسد: من عقيده دارم كه فاطمه زهرا (سلام الله عليها) افضل زنان گذشته و آينده است. 📚روح المعاني،ج٤،ص١٨٣. 🆔@‌alalmolnafea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍برندگان مسابقه فاطمى كانال العلم النّافع اعلام ميشوند :👇 🎁۱.سکینه عبادی ماهشهر 🎁۲.فاطیما زارعی،شیراز 🎁۳.نازنین زینب خلفی اهواز 🎁۴.طاها خلیلی تهران 🎁۵.سیده معصومه موسوی بندر امام 🎁۶.زهرا حمیدی خوزستان 🎁۷.زینب مقدم کارون 🎁۸.بتول البوغبیش کارون 🎁۹.نساء گلشنی همدان 🎁۱۰.یاسین شعبان لو همدان مباركتون باشه 💐 ممنونم از همه شركت كنندگان بزرگوار ان شاءالله عزيزان در كانال بمانند چون ما مسابقه هاى زيارت جامعه كبيره زيادى را در راه داريم 😊🌸 @alalmolnafea
💥توجه توجه عزيزان برنده ما 👇 🎁۱.سکینه عبادی ماهشهر 🎁۲.فاطیما زارعی،شیراز 🎁۳.نازنین زینب خلفی اهواز 🎁۴.طاها خلیلی تهران 👆 شماره كارت خود را به آيدى بنده بفرستيد. @ghaderoon ________________ 🎁۵.سیده معصومه موسوی بندر امام 🎁۶.زهرا حمیدی خوزستان 🎁۷.زینب مقدم کارون 🎁۸.بتول البوغبیش کارون 🎁۹.نساء گلشنی همدان 🎁۱۰.یاسین شعبان لو همدان 👆فقط كلمه ايرانسل يا همراه اول را به آيدى @ghaderoon ارسال بفرمائيد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆يكى از زيباترين آثار ارسالى كه توسط نساء گلشنى ١٥ ساله از همدان ارسال شد(كار دكلمه ونوشتن متن وساخت كليپ توسط خودشون بوده) خداحفظشون كنه ✨🍀🌸 💐واقعا همه تصاوير وكليپهاى ارسالى زيبا بود . ✨تشكر از همه خانواده هاى بزرگوار و دختر وپسرهاى گلشون كه در مسابقه فاطمى كانال علم نافع شركت كردند . @‌alalmolnafea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
كنفرانس امشب ما راجع به مسأله امامت از ديدگاه قرآن در قالبى جديد ومختصر است . باتوجه به اينكه امامت نزد شيعيان وبرخى علماى اهل سنت يكى از اصول دين است پس بايد مطالبى قرآنى را در مورد اين مسأله بدانيم . با ما همراه باشيد ٠٠٠٠👇
💠مقدمه بحث : كلمه «امام» و جمع آن «ائمّه» مجموعاً دوازده بار در قرآن به كار رفته كه هفت بار آن به صورت مفرد آمده و پنج بار به شكل جمع. و در معانى (١_لوح محفوظ ٢_جاده و راه ٣_كتاب هدايت ٤_پيشوايان الهى ٥_پيشوايان كفر وگمراهى ٦_مفهوم جامع بين امامت هدايت وامامت ضلالت) آمده است . @‌alalmolnafea
1⃣امام در لغت: واژه امام كه از ماده «اَمّ» می‌باشد در اصل به معنای «قصد كردن» است. این كلمه در كتب لغت به معانی مختفی آمده، از جمله: 👈۱. كسی كه به او اقتدا می‌شود و در كارها پیشواست. 👈۲. پیشوا؛ 👈۳. معلِّم؛ 👈۴. جاده و راه؛ و مانند آن. 📎ظاهراً ریشه همه آنها «قصد كردن همراه با توجّه خاص» است؛ لذا به مادر و اصل و اساس چیزی «اُمّ» گویند؛ چرا كه مورد توجّه انسان است یا به مقتدا و پیشوا و رهبر «امام» گویند؛ چون مردم با توجه خاص به سراغ او می‌آیند. 📚كتب لغت مشهور+ تفاسیر المیزان+ نمونه ذیل آیه ۱۲۴، سوره بقره و واژه امام و پیام قرآن، ناصر مكارم شیرازی، ج ۹. @‌alalmolnafea
2⃣ امام در اصطلاح: 🌸از مجموع آیاتی كه ذكر شد ـ به كمك معانی لغوی ـ این برداشت را می‌توان كرد كه: امام در اصطلاح اسلامی و مسلمین به «كسی یا چیزی می‌گویند كه با فرمان الهی، راهنما و هدایتگران‌ ما به راه خداست خواه انسان باشد مثل آیاتی كه فرمود: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا» و «إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» یا كتاب باشد مثل آیه‌ای كه می‌فرماید: «وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى إِماماً وَ رَحْمَهً». 🌸همچنین این نكته بدست می‌آید كه : امام در اسلام باید یك شرط داشته باشد و آن اینكه 👈اگر امام «كتاب»‌باشد باید از جانب خدا بر رسول حق نازل شده باشد ( در جهت هدایتِ مردم). 👈اگر «انسان» باشد، 〰اولاً: باید از جانب خداوند معیّن شده باشد؛ چرا كه تعبیر شده به «انّی جاعلك للناس اماماً» یا «و جعلنا هم ائمهً» 〰و ثانیاً: معصوم باشد و به طور مطلق ستمگر نباشد (چه نسبت به خود، چه دیگران)؛ چرا كه فرمود: «لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»( بقره/ سوره۲، آیه۱۲۴) «پیمان من به بیدادگران نمی‌رسد». 🌸خلاصه: امام در اصطلاح اسلامی (از دیدگاه قرآن) دو كاربرد دارد: ۱. كتابی مُنْزَل از جانب خدا بر رسول الهی برای هدایت مردم؛ ۲. آن انسان تعیین شده از جانب خدا برای هدایت مردم كه دارای مقام عصمت باشد. 📚معالم المدرستین(عسكری)، ج ۱ص ۱۶۰ -۱۶۱. @‌alalmolnafea
3⃣ خصوصیات و ویژگیهای امام و مقام امامت از ديدگاه قرآن: از بررسی آیات بدست می‌آید كه هر كس دارای این منصب الهی است، باید دارای صفات و ویژگی‌های زیر ـ لا اقل ـ ‌باشد:👇 🔻مقام عصمت : به دلیل آیه  «لا ینال عهدی الظالمین»؛ یعنی، بدور از هر گونه ظلم (ظلم به خدا، خویشتن و دیگران) باشد.(بقره_آیه۱۲۴)     🔻مقام صبر: زمانی امام، این مقام را دارا خواهد بود كه:‌دارای مقام صبر (آن هم صبر مطلق كه شامل انواع امتحانات و آزمایش‌ها می‌شود) باشد؛ «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ» «و چون شكیبایی كردند و به آیات ما یقین داشتند برخی از آنان را پیشوایانی قرار دادیم كه به فرمان ما (مردم را) هدایت می‌كردند».(سجده_آیه۲۴) 🔻مقام یقین: امام، پیش از مقام صبر باید دارای مقام یقین باشد؛«و كانوا بآیاتنا یوقنون» كه به دنبال آیه قبل آمده. یا درباره حضرت ابراهیم ـ پیش از رسیدن به مقام امامت ـ می‌خوانیم «وَ كَذلِكَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ». 🔻منصب الهی (تعیین از جانب خدا) :به دلیل آیاتی چون:«إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» ، و «جعلناهم ائمه» «و نجعلهم ائمه»، و مانند این آیات. 🔻هدایت‌گری : امام برحق كارش هدایت و رهبری جامعه به سوی اهداف و آرمان‌های الهی و سعادت است كه از «عالم امر» فرمان می‌گیرد. «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا» «وَ جَعَلْنامنهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا»  🔻واسطه فیض خداوند(سبب بقاء انسانها) :امام بر حق واسطه فیض الهی در اموری چون: انجام دادن نیكی‌ها، برپاداشتن نماز، پرداخت زكات و عبادت می‌باشند؛«وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاهِ وَ إِیتاءَ الزَّكاهِ وَ كانُوا لَنا عابِدِینَ». @‌alalmolnafea
4⃣ اصول ومبانى مسأله امامت از ديدگاه قرآن : ✍از بررسی آیه ۱۲۴ سوره بقره و سایر آیات مربوط به امامت، می‌توان اصول ذیل را نتیجه گرفت:👇 🔰۱. امامت یك منصب جعل شده و قرار دادی از سوی خداوند است. 🔰۲.امام باید معصوم به عصمت الهی باشد. 🔰۳. هر زمان كه مردمی روی زمین زندگی می‌كنند باید امامی در میان آن‌ها باشد. 🔰۴. امام باید از طرف خدا تأیید شود. 🔰۵. اعمال مردم از امام پنهان نیست. 🔰۶. امام باید كلیه اموری را كه در دنیا وآخرت مورد احتیاج مردم است، بداند. 🔰۷. محال است در میان مردم كسی پیدا شود كه در فضایل نفسانی از امام برتر باشد. 📚المیزان، ترجمه مكارم شیرازی،ج۱ص۳۷۹. 📚تفسیر المیزان،ج۱ص۲۶۸.   @‌alalmolnafea
نتيجه : 🌿مقام امام و امامتی كه در قرآن مطرح است (امام به معنای پیشوای بر حق و عادل ره‌یافته)، مقامی بس والا و عالی است كه فقط برخی از پیامبران به این منصب الهی دست می‌یابند (لذا در آیه ۲۴ سوره سجده تعبیر به «منهم»؛ یعنی بعضی ازآنها شده «و جعلنا منهم ائمه یهدون بأمرنا»(سوره سجده_آيه٢٤) 🌿همچنان كه حضرت ابراهیم علیه السّلام با اینكه مقام نبوت را دارا بود پس از امتحانات و آزمایش‌هایی كه سربلند از آنها بیرون آمده، به این مقام می‌رسد (قل انّی جاعلك للناس اماماً). 🌿امام كسی است كه دارای روحیه صبر بلند و یقین و كشف و شهودات است و عالم ملكوت را مشاهده می‌كند، باران و رحمت ونعمت‌های الهی به واسطه او نازل می‌شود، حجت زمین و زمان است. 🌿این مقام آخرین مرحله سیر تكاملی انسان است و به تعبیر قرآن «عهد» خداست كه به «جعل» و یقین الهی است ـ نه به رأی و شورا و انتخاب مردم ـ حتی رسول خدا ‌ صلّی الله علی و آله هم مستقیماً نمی‌تواند امام را معرّفی كند؛ بلكه به دست خالق جهان است. 🌿دیگر اینكه، امامت تنها رهبری ظاهری دینی و دنیوی نیست، بلكه جهان آفرینش و تكوین را زیر نظر دارد. 🌿مقام امامت در واقع تحقّق بخشیدن به برنامه‌ی الهی، اعم از حكومت و اجرای احكام الهی و تربیت و پرورش نفوس انسانی، در ظاهر و باطن است. 📚پیام قرآن،مكارم شیرازی و همكاران، ج ۹. @‌alalmolnafea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸يا أهل بيت النّبوّة🌸 ✍حسكانى سنى مينويسد: رَوی أبو الحَمراءِ خادِمُ رَسولِ اللّهِ(صلى الله عليه وآله): کانَ رَسولُ اللّهِ(ص) یجیءُ عِندَ کلِّ صَلاةِ فَجرٍ فَیأخُذُ بِعِضادَةِ هذَا البابِ، ثُمَّ یقولُ: السَّلامُ عَلَیکم یا أهلَ البَیتِ ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَکاتُهُ. فَیرُدّونَ عَلَیهِ مِنَ البَیتِ: وعَلَیکمُ السَّلامُ ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَکاتُهُ، فَیقولُ: الصَّلاةَ رَحِمَکمُ اللّهُ «إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا».فَقُلتُ: یا أبَاالحَمراءِ، مَن کانَ فِی البَیتِ؟ قالَ: عَلِی وفاطِمَةُ وَالحَسَنُ وَالحُسَینُ(عليهم السلام) . 🍀ترجمه :ابو الحمرا، خدمتکار پیامبر خدا(ص)، گفت: پیامبر خدا(ص)، هنگام هر نماز صبح می آمد و چارچوب در را می گرفت و می فرمود: «سلام بر شما ـ ای اهل بیت ـ و رحمت و برکات خدا بر شما!» و از درون خانه به ایشان پاسخ می دادند: و بر شما درود و رحمت و برکات خدا!پیامبر(ص) می فرمود: «رحمت خدا بر شما باد! هنگام نماز است. «خداوند، خواسته است پلیدی را تنها از شما اهل بیت بزداید و شما را کاملاً پاکیزه گرداند» ».گفتم: ای ابو الحمرا! چه کسی درون خانه بود؟گفت: علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) . 📚شواهد التنزيل،ج٢ص٧٤ح٦٩٤. @‌alalmolnafea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺سؤال: مدار تشخيص حق از باطل چه كسى است⁉️ ✅جواب : ✍حاكم نيشابورى از علمای بزرگ اهل تسنن روایت کرده است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: رَحِمَ اللَّهُ عَلِيًّا اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ . 🌿ترجمه : رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند علی (علیه السلام) را رحمت کند، خدایا! حق را بر مدار علی بچرخان، هر طرف که او برود. 📎حاکم نیشابوری بعد از نقل این روایت می‌نویسد: هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ.این حدیث بنا بر شرایط مسلم صحیح است ولی او آن را روایت نکرده است. 📚المستدرك علی الصحیحین،ج٣ص١٣٤_١٣٥. @‌alalmolnafea
كنفرانس امشب ما (محبّت به سادات) كه به سادات بزرگوار كانال تقديم ميشود . با ما همراه باشيد .....👇
🍀مقدمه : یکی از این مسیرهای معنوی محبت نمودن و تکریم سادات (که همان فرزندان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) می‌باشند) است و خدا درباره آنان سفارش مؤکد کرده و دوستی آنان را مزد رسالت قرار داده و پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تضمین شفاعت و اجر بهشت را به احسان کنندگان در حق سادات را بشارت داده‌اند. @‌alalmolnafea
1⃣محبت به سادات و معنویت: خداوند متعال فرمود : قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی. (شوری/سوره۴۲، آیه۲۳)  ♡در امور مختلف، برخی از مسیرها هستند که نسبت به سایر مسیرها، حالت میان بر دارند و چه بسا سرعت و یقین به وصول را بیشتر می‌نمایند. این گونه مسیرها در تمام امور تجاری، تحصیلی، سیاسی، اخلاقی، معنوی و... یافت می‌شود که مهم در این مساله، تنبه و زیرکی است و الا چه بسیار توفیقاتی برای انسان ظهور یابد اما در پرده غفلت، بی اثر و بلا استفاده قرار گیرد. یکی از این مسیرهای معنوی محبت نمودن و تکریم سادات (که همان فرزندان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) می‌باشند) است. ♡این محبت و مودت به سادات، به قدری اهمیت دارد که علامه حلی (رحمة‌الله‌علیه) در پایان کتاب قواعد، به پسرش وصیتنامه‌ای دارد که در بخشی از آن چنین می‌نویسد: بر تو باد به نیکی با اولاد پیامبر و پیوند با آنان. خدا درباره آنان سفارش مؤکد کرده و دوستی آنان را مزد رسالت قرار داده است. «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» 📚پايان كتاب القواعد علامه حلى . @‌alalmolnafea
2⃣مودّت سادات و شفاعت پیامبر: 🌸پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در این زمینه فرموده است : «اني شافع یوم القیامه لاربعه اصناف، ولو جائوا بذنوب اهل الدنیا: رجل نصر ذریتی و (رجل) بذل ماله لذریتی عند المضیق و رجل احب ذریتی باللسان والقلب و رجل سعی فی حوائج ذریتی اذا طردوا او شردوا». 🍀ترجمه :  چهار دسته را روز قیامت شفاعت کنم، هر چند با گناه اهل دنیا به صحرای محشر حاضر شوند: آنکه اولاد مرا یاری کند. آنکه از اموالش به اولاد تنگدستم کمک کند. کسی که با زبان و قلب، آنان را دوست بدارد و آنکه تلاش کند در انجام حوائج و نیازهای افرادی از ذریه‌ام که تبعید شده و یا رانده شده‌اند. 📚وسائل الشیعه، ج۱۱، ص ۵۵۶.     🌸امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود: «اذا کان یوم القیامه نادی مناد: ایها الخلائق انصتوا فان محمدا یکلمکم فینصت الخلائق فیقوم النبی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم فیقول : یامعشر الخلائق: من کانت له عندی ید او منه او معروف فلیقم حتی اکافیه، فیقولون بابائنا و امهاتنا و‌ای ید و‌ای منه و‌ای معروف لنا بل الید و المنه و المعروف لله و لرسوله علی جمیع الخلائق فیقول : بلی من آوی احدا من اهل بیتی او برهم او کساهم من عری او اشبع جائعهم فلیقم حتی اکافیه، فیقوم اناس قد فعلوا ذلک فیاتی النداء من عندالله : یا محمد! یا حبیبی! قد جعلت مکافاتهم الیک فاسکنهم من الجنه حیث شئت فیسکنهم فی الوسیله حیث لایحجبون عن محمد صلی‌الله‌ علیه‌و‌آله‌ وسلّم واهل بیته صلوات الله علیهم اجمعین». 📚وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۵۵۶.     @‌alalmolnafea