کانال شهید ابراهیم هادی
💠رسم قلک شکنی در محرم💠
گفتنی است در بسیاری از شهرها و روستاهای استان مازندران مراسمی سنتی به نام قلک شکنی با حضور مردم و محبان حسینی برگزارمیشود که ریشهای عاشورایی و هدفی جز تحقق عدالت اجتماعی و کمک به نیازمندان ندارد.
آئین قلکشانی، ازجمله آداب و سنن مازندران در ایام محرم است که با شور و حال خاصی در هر گوشه از استان برگزار میشود
زیادی از گوشه و کنار شهر، کوچک و بزرگ، پیر و جوان از سر ارادت به سرور و سالار شهیدان با اندک پسانداز خود به مسجد میآیند و هر شخصی حاجتی دارد و حاجاتشان را از جگرگوشه زهرا(س) میگیرند.
این سنت، رسم تجلی عشق و ارادت مردمانی است که دل درگرو اهلبیت دارند و در رثای سالار شهیدان، هرسال اول ماه محرم، این آیین سنتی را اجرا میکنند.
با پهن شدن پارچه سبز در وسط حسینیه، تمامی قلکهایی که از سال گذشته تحویل مردم شده بود، دورتادور پارچه چیده میشود و مراسم قلک شکنی همراه با آیینهایی عاشورایی آغاز میشود.
قلک شکنی رسم عاشورایی که اهالی بربری محله شهرستان قائمشهر که هرساله همزمان با شب اول محرم در این شهرستان اجرا میشود.
این رسم از ۹ سال گذشته تاکنون رواج داشته و هرسال باشکوهتر از سال قبل با حضور مداحان، پیر غلامان و عزاداران حسینی برپا میشود.
مراسم با پهن کردن پارچههای سبز در وسط حسینیه، چیدن قلکها و با نشستن افراد بزرگ و کوچک دور این پارچه شروع میشود که در ابتدای دو قلک سفالی توسط پیر غلامان شکسته و مابقی قلک پلاستیکی توسط مردم با چاقو پاره میشود و شروع به شمارش نذورات جمعآوریشده از سال گذشته که به حاجتمندان برای قرار دادن نذورات به آنان دادهشده بود، میکنند.
#آیین_و_رسوم_شهرهای_ایران_در_ماه_محرم
@Alamdarkomeil
کانال شهید ابراهیم هادی
خوشا بر حال ما که تو را داریم ای شهید.. تویی که جشنمان را فزونی بخشیده ای..
مگر نه اینگونه است که شهدا، امدنشان به دنیا، شعف زمینی هاست و پروازشان هم شعف آسمانی ها و زمینی های اهل دل؟
تو شهیدی، شهیدی که پروازش اگر چه برای اهل جسم و برای دل های محدود، مردن است، اما برای آنان که دلشان دروازه ورود ملائک است، این پرواز تولدی دیگر است.. نشاطی بجا، و البته برکتی مضاعف
حال دور هم جمع شده ایم و برای او که حالمان را خوب کرده، روحمان را جلا داده، اولین تولدش را جشن بگیریم..
سید ابراهیم بخوانمت یا سید مصطفی؟ یا صدر زاده ی بزرگ؟
یا شاید بهتر است بگویم فرمانده گردان دل های پاک
به پاس تولدت، ثناگوی خداییم
اما ما را در خور مقام قربت الی اللهی تو، هدیه ای نیست..
و دستمان دراز به سمت کرامت توست..
ما را در این جشن زمینی
هدیه های آسمانی نوید ده
و دستگیرمان باش که سخت به تو و دستان بلندت نیاز داریم..
19 شهریور، سالگرد تولد زمینی ات بر ما مبارک
#تولدت
#نوزدهم_شهریور
#شهید_صدر_زاده
@Alamdarkomeil
#امام_على(ع):
آن كه خردمند است، از خواب غفلت بيدار مى شود و براى سفر آخرت مهيّا مى گردد و خانه هميشگى خود را آباد مى كند.
غررالحكم حدیث 8918
💠 @alamdarkomeil
هیاتــ تمام شد، همه رفتند و تــــو هنوز…
در گوشه ای نشسته ای و گــــــریه میکنی…
سوز اهـــــل آسمان آید بگـــــوش…
ناله صاحبــــ زمان آید بگـــوش…
#سلام_آقا_جان_تسلیت
🏴🏴🏴
@Alamdarkomeil
💎امام صادق(ع):
🍃هرڪس در ایام عزای جد ما حسین«ع»
بر سر در خانه ی خود #پرچم_مشڪی نصب نماید مادرم حضرت #زهرا(سلام الله علیها) هر روز او و اهل خانه را دعا میڪند
@Alamdarkomeil
کانال شهید ابراهیم هادی
آیین بزرگ #نخلبرداری ظهر عاشورا در یزد
این مراسم در ظهر روز عاشورا با نخلی عظیم و چوبی به نشانه تشییع امام حسین علیهالسلام برگزار میشود. در روز عاشورا، ستمکاران به جای تشییع امام، بدن مطهر ایشان را زیر سم اسبان لگدکوب کردند. اما مردم عزادار یزد در این روز و به جبران آن روز نخلی عظیم را با گریه و روضه بر دوش میکشند.
نخل برداری یا نخل گردانی در یزد و به صورت کلی در شهرهای کویری ایران برگزار میشود. نخل در این مراسم نمادی از پیکر پاک حضرت امام حسین علیهالسلام است و در زیر آن چوبهایی به صورت افقی برای حمل آن قرار داده شده است. نخل این مراسم در صبح هشتم ماه محرم و با تشریفاتی خاص، توسط خادمین حسینهها با رنگ سیاه پوشانده میشود. علاوه بر این پارچه سیاه تزئینات دیگری هم روی این نخل قرار میگیرد که هر کدام نمادی از اشخاص و حوادث واقعه کربلا هستند؛ سرو نخل نمادی از قامت رشید حضرت علی اکبر علیهالسلام است که در روز عاشورا بر خاک افتاد. آیینه نشانی از نور وجود مبارک امام حسین علیهالسلام است. خنجر، نیزه و شمشیر نشانی از تیر و نیزههایی هستند که بر بدن پاک امام حسین علیهالسلام وارد شدند. پارچههای زینتی و ابریشمی، نمادی از حجله حضرت قاسم علیهالسلام، شهید جوان کربلا و زنگها نمادی از زنگهای کاوان امام حسیناند. افراد برای حمل این نخل، کتفهای خود را با دستمالهای بزرگ، پنبه و پشم میبندند تا به شانه آنها آسیبی نرسد. بعد از آن به دستور شخصی ریش سفید که معمولا از سادات انتخاب میشود و بر اساس توانایی بدنیشان با پای برهنه دور تا دور و داخل چوبهای حمال نخل تقسیم میشوند و در زمان مناسب به دستور آن فرد ریش سفید با ذکر «یا حسین، یا حسین» مسافتی که تعیین شده را طی میکنند و دوباره نخل را به جای اولیهاش بر میگردانند. در قدیم مرسوم بوده که حرکت جابه جایی چهارده دور به نیت چهارده معصوم علیهالسلام صورت میگرفت اما در حال حاضر این حرکت سه دور انجام میشود.
#آیین_و_رسوم_شهرهای_ایران_در_ماه_محرم
@Alamdarkomeil
آبروی #حسین به کهکشان می ارزد
یک موی حسین بر دو جهان می ارزد
گفتم که بگو بهشت را قیمت چیست
گفتا که حسین بیش از آن می ارزد
🏴🏴🏴🏴
@Alamdarkomeil
وسط روضه
اون جا که دلت شکست
یاد شهدا کن...
#سفارش_شهدایی
( قسمتی از گفتگوی شهید مدافع حرم شهید محمد رضا دهقان 🌹)
@Alamdarkomeil
کانال شهید ابراهیم هادی
امام حسین (ع) :
اگر در دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد
خداوند آن روز را طولانی خواهد کند تا
مردی از فرزندان من قیام کند
و زمین را از عدل و داد پر کند
همانگونه که از ظلم و جور
آکنده شده است.
این چنین از پیامبرم شنیدم
منبع : کمال الدین جلد ۱ باب ۳۰
#سلام_امام_زمانم☉
@Alamdarkomeil
از ردِ پــاے " تـــو "
مـــے گیـــرد نــشــــاڹ،
#هــــر_ڪـــہ_دارد
" آرزوے آســـــــــماڹ " ...
#صبحتون_شهدایی☀️
@Alamdarkomeil
#امام_صادق(ع):
اگر توانستيد ناشناخته بمانيد، چنين كنيد؛ وقتى نزد خدا ستوده باشى نگران نباش كه مردم ستايشت نكنند و نگران نباش كه در نظرشان نكوهيده اى
💠 @alamdarkomeil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸اقای من یا اباعبدالله🌸
براے سینہ زدن رخصتے بده آقا
بہ دسٺ خسٺہ من قدرتے بده آقا
شبیہ سـال گذشتہ دوباره آمده ام
براے خوب شدن فرصتے بده آقا
@Alamdarkomeil
کانال شهید ابراهیم هادی
💠 سنت چغچغه زنی :
سنت #چغچغه_زنی، رسم روستای انجدان، از روستاهای تاریخی استان مرکزی است که به تازگی در میراث آیین #عاشورایی کشور نیز به ثبت رسیده است. روستای انجدان دو محله دارد و مردم این دو محله در مشارکت با یکدیگر، رسم مذهبی چغچغه زنی را در ایام عزاداری ماه محرم اجرا می کنند.
چغچغه ابزاری چوبی و خراطی شده است که از به هم خوردن آن ها، آهنگی موزون ایجاد می شود. تاریخچه ی این رسم به زمانی باز می گردد که خبر #شهادت امام #حسین و یاران ایشان به اهالی روستا می رسد. آن ها از شدت ناراحتی با سنگ بر سر خود زده و برای ایشان عزاداری کردند. در گذشت زمان، سنگ ها جای خود را به دو قطعه ی چوبی داد که به جای اینکه بر سر فرود بیاید برهم زده می شد و نوای حزن انگیزی را در روستا طنین انداز می کرد.
صبح روز #نهم ماه محرم، #تاسوعای حسینی، افراد دسته دسته از جلوی حسینیه ی روستا حرکت کرده، کوچه ها و محله ها را زیر پا گذاشته و در مسیر سینه زنی، زنجیرزنی، نوحه خوانی و چغچغه زنی می کنند. شیوه ی اجرای این آیین به این شکل است که عزاداران یکبار با نوای نوحه خوان به جلو خم شده، چغچغه را در مقابل زانو به هم می زنند، سپس بلند شده و آن را بر بالای سر دوباره بر هم می کوبند.
#آیین_و_رسوم_شهرهای_ایران_در_ماه_محرم
@Alamdarkomeil
#آرامشے داشتند
از جنسِ #خُـدا
و یقین دارم
این آرامش را
از #مناجات_های_شبانہ
بہ غنیمت برده بودند
#شبتون_شهدایی
@Alamdarkomeil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الا ای صاحبـ قلبم کجایی؟
محرم شد نمی خواهی بیایی؟
خوشا آن شور و حال و اشک و آهت
خوشا آن ناله های نینوایی
خوشا بر حال تو هر وقت که خواهی
کنار تربت آن سر جدایی
#سلام_آقا عج
🏴
@Alamdarkomeil
کانال شهید ابراهیم هادی
آیین دسته چوبی :
در گرگان نیز در این ماه آیین های خاص خودش را دارد که از جمله آنها می توان به دسته چوبی اشاره کرد. در شب دوازدهم ماه محرم که شب سوم شهادت امام حسین(ع) است، از بعضی محلات قدیم گرگان مانند سبزه مشهد، سر پیر، دباغان و میخچه گران دسته چوبی عازم محلات دیگر می شوند.
در آئین دسته چوبی، عزاداران یک چوب یا نی به طول یک متر را به طور عمودی به دست می گرفتند و بر بالای سر می بردند و آن را به بالا و پایین حرکت می دادند و با دست دیگر سینه می زدند و نوحه های خاصی را در مسیر راه می خواندند.
تشکیل دسته چوبی با روشن کردن چند مشعل و به دست گرفتن چوب انجام می شود، آن گاه با شعار «مدد یا علی» حرکت عزاداران به سمت محلات دیگر آغاز می شود.
بر سر هر چوب فلز یا قپه ای گرز مانند یا فلز برنجی شش پر (شش گوش) نصب میشد. افراد دسته چوبی غالبا در میدانگاهی محلات به عزاداری می پرداختند. تعدادی از آنها مشعل گیر بودند. آنها مشعل هایی را به دست می گرفتند تا فضای مراسم عزاداری را روشن نگه دارند."
شاه بیت مراسم دسته چوبی این است:«ما غلامان علی/ چوُ به دوران مِزَنیم/ تیر بر فرق یزید نامسلمان مِزَنیم.» سپس مشعل داران این مشعل ها را در محل می گردانند.
#آیین_و_رسوم_شهرهای_ایران_در_ماه_محرم
@Alamdarkomeil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلام_امام_زمانم
ڪوفـيان بـا «ظهور» #حسيـن(ع) و
مـا بـا «غـيبـت» تـو امـتحـان شـديــم،
بـہ راستے ڪداميڪ سخـت تـر اسـٺ!!!
#ظهور.... يـا غيــبـٺ؟!
امیدغریب های تنها کجایی!
@Alamdarkomeil
ابراهیم جان
مثلا میشود
یکی ازین روزهای حسینی توام...
رفیقت آمد نمیایی؟
#شهید🌹
#وداع_از_منزل
@Alamdarkomeil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادرش خوشحال بود
پشت بدرقه پسرش
آرام راه میرفت
چادرو صورتش را میبوسیدندو تبریک میگفتند
چه حکمتی دارد این برگشت...
@Alamdarkomeil
بازگشت قهرمانان
بعد از ۳۷ سال
گرچه دشمن قصد داشت استقبال شکوهمندانه ای از شهدا نشود
اما الحق
مردم ما گل کاشتند
پیر جوان
حتی نوزاد شیر خواره با لباس علی اصغر
به تشییع پیکرش آمدند
شعار #لبیک_یا_حسین سر میدادند
با نفس گرمت بگو #یا_حسین
@alamdarhosein
کانال شهید ابراهیم هادی
💠 رسم مذهبی #علم_بران :
علم بران رسمی دیگر در برپایی عزای ایام محرم در سرزمین ایران است. این مراسم به شیوه های گوناگون در شهرهای مختلف برگزار می شود اما رسمی که در تفرش استان مرکزی و روستای هزاوه اجرا می گردد بسیار مشهور است. به هنگام فرا رسیدن موعد برگزاری این مراسم، مردم یک محله به همراه سادات و بزرگان آن محل، علمی را که در تکیه ی روستا یا شهر وجود دارد، بیرون آورده و آن را با چاووش خوانی و خواندن نوحه کوچه به کوچه می گردانند. در هر محله، افرادی که نذری دارند پارچه ای به علم بسته و نذورات خود را تقدیم تکیه و علم کرده و آن هایی که در پی گرفتن حاجتی هستند پارچه ای از علم باز می کنند. این مراسم تا روز عاشورا ادامه پیدا می کند و علم هر روز در یک محله گردانده می شود. روز عاشورا علم بر بالای تپه ای برده شده و مردم در اطراف آن به عزاداری و سینه زنی می پردازند و در انتهای مراسم آن را به تکیه باز می گردانند. در شکل دیگر برگزاری این مراسم سادات هر محله به در خانه ی صاحبان علم رفته و شروع به چاووش خوانی و خواندن نوحه می کنند و از او می خواهند علم را به بیرون از منزل بیاورد. این کار منزل به منزل ادامه می یابد تا زمانی که کل علم های موجود در تکیه ی روستا یا شهر در یک مکان، عموما مسجد یا تکیه، جمع گردد. علم ها تا پایان ماه محرم در تکیه باقی مانده و در انتهای این ماه به صاحب علم بازگردانده می شوند. سابقه ی این مراسم به دوره ی قاجار باز می گردد.
#آیین_و_رسوم_شهرهای_ایران_در_ماه_محرم
@Alamdarkomeil