eitaa logo
کانال علامه حسن زاده آملی
48.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
0 فایل
کپی مطالب ⁉️ انتشار بدید با لینک بی لینک خیلی وقته معارف حقیقی الهی رو انتشار نمیدیم شرایط تبلیغات و تعرفه ها در کانال های مذهبی👇 https://eitaa.com/joinchat/3782804126C09bff2374c سوالی بود :ادمین @Mk8076
مشاهده در ایتا
دانلود
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش اول ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹بدان که عده اى از مفسرين، لقاءاللّه را به ملاقات ثواب اعمال تفسير مى کنند. و رأى و نـظر آنان از اين ناشى است که گمان مى کنند منظور از ملاقات، ديدن با چشـم است. در حالى که ديدگان نمی توانند او را درک کنند، ولى او ديدگان را درک مى کند و او لطــيف و خبيــر است. اشـــاره ايســت به آيه مبارکه:« لا تدرکه الابصار و هو يدرک الابصار و هو اللطيف الخبير» سوره انعام، آيه ١٠٣ وقتى که از ملاقات، اين معنا را فهميدند، لازم دانستند که مثلا ثوابى را آنجا مقدر کنند يا لقا را برمعنايى که مناسب تو همشان است، حمـل نمايند. ولى آنچه که بدان قائلند، و هم و خيال است و منظور از لقا جز ديدن چنانکه اميرمؤمنان علیه السلام در جواب عالم يهودى که از آن حضرت پرسيد:« اى امير مؤمنان! آيا وقتى که پروردگارت را عبادت مى کنى او را مى بينى؟ فرمود: « واى بر تو! من خدايى را که نبينم، پرستش نمى کنم».پرسيد: « او را چگونه مى بينى؟». فرمود: « واى بر تو! ديدگان با مشاهـده او را نمى بيـنند، بلکه ايـن قلب است که بـا حقيقت ايمان او را مشاهده مى کند». 📚علم الهدى در الغرر والدرر، ج ١، ص ١٥٠ 📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳ __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش دوم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹گويــد: «عرب باديه نشينى نزد امام باقر علیه السلام آمد و از ايشان پرسيد: « آيا خدايت را هنگام عـبادت مى بينى ...»، و مانند حديث قبل تا آخر ادامه يافت. اگر منـظور مفســرين از لقاى ثواب همين معناست ما نيز با آن موافقيم . اين حديث را در رساله رؤيت تفسير نموديم و توضيح داديم که آن چيزى که از کلمه رؤيت ومانند آن به ذهن تبادر مى نمايد ديدن با چشم است و اين به علّت انس و گشت رؤيت براى الفتى است که ما با محسوسات داشته، با آنها محشور هستيم . امّا سير به باطن معنا و سفر به کنه آن و ادراک آنچه که درکلام خدا و سفيران او تعبيه شده است و پيدا کردن دقايق و لطايف آن، براى عده خيلى کمى امکان پذير است. چنانکه بر تو معلوم گشت رؤيت قلبى خدا همان کشـف و شــهود خداوند متعال براى بنده اش، به اندازه تقّرب او به معرفت و داشتن معارف عقلى است . در اين باره مى توانى به رساله رؤيت ما رجوع نمايى. قلــوب العارفيـن لها عيون/ ترى ما لا يراه الناظرونا؛ دلهاى عارفان همگى چشم هاى اوست بيند هر آنچه خلق بود ناتوان از او 📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳ __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________
✍فرق عارف و بقیه مردم در خدا شناسی 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹آنچه راکه مردم در مقام خطاب و ندايشان خداى تعالى را، مى فهمند، اهل معرفت آن را در باطـن خويش مى يابند، و اســم اين يافتن را کشــف و شـهود مى گذارند 📚رساله لقاء الله فصل اول صفحه ۱۶ __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش دوم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹گويــد: «عرب باديه نشينى نزد امام باقر
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش سوم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹و در قصيده توحيدى خود گفته ام: آنچه عاشق کند تماشايش اى برادر به ديده سر نيست منظور از لقا، ديدن و رؤيت کنه ذات خدا نيست. زيرا شناخت کنه ذات او براى غير خودش ممکـن نيسـت. چون معلــول از علت فقـط به انـدازه سعه وجودى خود مى بيند و معلول سايه علت و انعکاسى از آن است، و سايه، مرتبة ضعيفى از صاحب آن است. از اين روگفته اند : ازطريق علم به معلول مى توان به وجهى علمى به علت حاصل نمود، يعنى علم به معلول، علم ناقصى است نسبت به علت، که به قدر ظرفيت معلول از نظر وسعت وضيق مى باشد و علم هيچکس نمى تواند به خدا احاطه پيدا کند چون خدا علت است و فقط به وجهــى از وجوه مى توان به ذاتش علم حاصل نمود و همه در مقابل او عاجزند. 📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳ __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________
20.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍چهاردهم محرم الحرام🏴 سالروز (قمری) وفات والده عارف کامل سالک توحیدی حضرت علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته است. ▪️فاتحه ای نثار روح آن مرحومه می نماییم اللَّهُمَّ اغْفِرْلِي وَلِوَالِدَيَّ، رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرا🤲 __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________
✍رحمت ذاتیه مادر 🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹مادر در حكم تعطف و شفقت، اوفر (فراوانتر) و بيشتر است؛ به خلاف اب (پدر)؛ و اگر اين رحمت ذاتيه در مادر نبود بر مباشرت تربيت اولاد صبر نمى‏ كرد. 📚ممدالهمم 📎عکس: مزار والده مکرمه عارف کامل سالک توحیدی حضرت علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته در اهلم __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________
15.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍انسان الهی باشید... 🎥 مرحوم علامه رحمة الله علیه __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش سوم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹و در قصيده توحيدى خود گفته ام: آنچه عا
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش چهارم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹فيلســوف عرب، کندى نيز در سخنـش همـين معنا را رسانده است، که گفته است: « از آنجا که علت اول با فيض خود، به ما متصل است ولى ما فقط از اين فيض به او متصل هستيم و تنها مى توانيم در وجـود خود به اندازه اتصــال به فيضش او را ملاحظه کنيم، پس مقدار احاطه او به ما، به مقدار ملاحظه ما از او نيست بلکه او ما را در خود احاطه نموده و غرق ساخته است. کندى سخن بس نيکـــويى گفته اســت و بر خردمند مخفى نماند که سخن او سنگين و نياز به دقت نظر دارد. و نيز سخن محقق عارف، افضل الدين کاشى در اين مقام زيباست. گفتم همه ملک حسن سرماية توست خورشيد فلک چو ذرّه در سايه توست گفتا غلطى ز ما نــشان نـتوان يافت از ما تو هر آنچه ديده اى پاية توسـت 📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳ __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________
✍سختی راه 🔸 مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹إلهی، ناتوانم و در راهم و گردنه‌های سخت در پیش است و رهزن‌های بسیار در کمین و بارِ گران بر دوش. یا هادی (إهدنا الصراط المستقیم* صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضّالین!) 📚الهی نامه __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش چهارم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹فيلســوف عرب، کندى نيز در سخنـش همـين
✍تفسیر لقاءاللّه| بخش پنجم ... 🔸مرحوم علامه رحمة الله علیه: 🔹بنگر به اين سخن که قبلا گفتيم: تمام موجودات، علم حق تعالى هستند، زيرا علم خداوند به ماسواى خود، حضورى و اشراقى است و ذره اى از علم او خارج نيست. شيخ بهايى در شرح حديث دوم از کتاب اربعين خود مى گويد: «منظور از شناخت و معرفت خدا، شناخت و اطلاع بر حقيقت ذات مقدسش نيست، چرا که آن حتى بر ملايکه مقرّب و پيامبران مرسل نيز ميسّر نيست، چه رسد به ديگران». در اين مورد سخن سيد بشر پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله کفايت مى کند که فرمود: ما عرفناک حق معرفتک؛ خداوندا به اندازه اى که شايسته و لايق آنى به تو معرفت و آگاهى نيافتم. 📚رساله لقاء الله فصل اول ص ۱۲، ۱۳ __________________________________________ 💠کانال علامه حسن‌زاده💠 ♦️●@alame_Hasanzade●♦️ __________________________________________