به مناسبت ایام عزاداری بر اباعبدالله الحسین (ع)، رسانه مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری، نظر حجة الاسلام و المسلمین سلیمی، شاگرد علامه عسکری و مدیر مسؤول مرکز را در خصوص سبک علامه عسکری در عزاداریهای حضرت اباعبدالله الحسین جویا شد.
بدین مناسبت پادکستی را تدوین و برای علاقهمندان تقدیم میگردد.👇
🌍 https://fa.alaskari.org/دیدگاه-علامه-عسکری/عزاداری-اباعبدالله/
🔶 موضوعات مطرح در این پادکست:
🔸 برای اشک مردم به هر روشی تمسک نجوییم
🔸 عزاداری علامه عسکری در منزلشان
🔸 عزاداری بر اباعبدالله عمل صالح است
🔸 سبک علامه عسکری در مقتل خوانی
🔸 عزاداری ساده اما در عین حال پر محتویٰ
🔸 حرفی زدی که اشک را توی چشمهای من خشک کردی
🔸 جلو تحریفات واقعه عاشورا گرفته شود
جهت مطالعه یا استماع به پادکست به مقاله منتشر شده در وبسایت مرکز، مراجعه کنید👇
🌍 https://fa.alaskari.org/دیدگاه-علامه-عسکری/عزاداری-اباعبدالله/
✳ هجرة «Hejra.ir»، دورههای آموزش مکالمه عربی فصیح، در مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری برگزار میکند.
🔴 با ظرفیت محدود
🍀 ۲۰٪ تخفیف برای طلاب و دانشجویان الهیات و ادبیات
✅ علاقهمندان به مکالمه عربی، میتوانند در این دوره شرکت کنند.
🔶 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به لینک زیر رجوع کنید.👇
🌍 https://hejra.ir/آموزش-مکالمه-عربی/
هدایت شده از جلال الدین سلیمی
#امام_سجاد
#معالم_المدرستین
🔶چهل سال عزاداری امام سجاد (ع)🔶
📚منبع:
معالم المدرستین، ج۳، تألیف علامه عسکری
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 fa.alaskari.org/گزارش/عروج-ملکوتی-علامه/
🔶سالروز عروج علامه عسکری🔶
۲۵ شهریور ماه یادآور عروج ملکوتی رادمرد علم و اخلاص و مرزبان حریم تشیع، علامه فقید آیة الله سید مرتضی عسکری (اعلی الله مقامه الشریف) است. مردی که در تمامی عمر علمی خود، از هیچ اقدامی در پیشبردِ اهدافِ مکتب اهلبیت (علیهم السلام) فروگذار نکرد و به حق تمامی اقدامات این بزرگمرد، مفید و شایستهی تقدیر و تحسین است.
نوشتن کتابِ «عبد الله بن سبأ و أساطير أخری» که اتهامات چند صد ساله را از تارک پر فروغ پیروان مکتب اهلبیت (ع) زدود، و نوشتن کتاب «خمسون و مائة صحابي مختلق» در واقع تحولی در علم رجال ایجاد نمود و با نوشتن کتاب «أحاديث أم المؤمنين عائشة» به ما یاد داد، آن قدر استدلالات ما قوی است که هرگز نوبت به توهین و سبّ و... نمیرسد.
شاید بتوان گفت که یکی از ارزشمندترین تألیفات آن بزرگوار، معالم المدرستین است که با ارائهی صحیح مصطلحات اسلامی و برگرفته از منابع معتبر پیروان مکتب خلفاء، به برخی از دیدگاههای غلط و اتهامات وارده به مکتب اهلبیت (ع) پاسخ داده و سیر تحول و اهدافِ دو مکتب را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و بخشی از آن تبدیل به کتابی شد با عنوان «علی مائدة الکتاب و السنة» و همچنین دهها مورد کتابهای دیگر از جمله «القرآن الکریم و روایات المدرستین» و «عقائد الإسلام من القرآن الکريم» و دیگر موارد که در اختیار عموم مؤمنین و جویندگان حق و حقیقت قرار گرفته است.
همه این موارد را در کنار فعالیتهای فرهنگیِ ریشهای و عمیقِ آن بزرگوار باید قرار داد که ما حصل آن تأسیس مدارس و دبیرستانها و درمانگاهها و دانشکده اصولالدین در عراق و ایران است.
گر چه اکنون بعد از گذشت ۱۴ سال از رحلت این عالم ربّانی، برخی از اقدامات این بزرگوار مورد بیمهری قرار گرفته و آن گونه که باید و شاید اداره نمیگردد که در این مورد حرف و سخن بسیار است و در این مجال اندک نمیگنجد.
و سرانجام، روح بلند و ملکوتی این اندیشمند بزرگ عالم اسلام در شب شنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۸۶ مصادف با شب چهارم رمضان المبارک سال ۱۴۲۸ قمری از این دنیای خاکی جدا و به ملکوت اعلیٰ و در جوار اجداد طاهرینش آرام گرفت و یکی از مصادیق روایت «اذا مات العالم الفقیه، ثَلُمَ في الإسلامِ ثُلْمَةً لا یَسُدُّها شيء» گردید.
السلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّاً.
🔶 مرکز العلامة العسکري للدراسات الإسلامية
🔶 تنها مرکزِ تنظیم و نشر و حفظ آثار علامه عسکری
💠@alaskari_farsi
🌍 fa.alaskari.org/گزارش/عروج-ملکوتی-علامه/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 مختصری از اهداف علامه عسکری
🔶 وقف اهلبیت (علیهم السلام)
#علامه_عسکری
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
34.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 احیاء قرآن در حوزههای علمیه
🔸علامه عسکری (ره) در این کلیپ از خاطرات ایام طلبگی میگویند که در آن دوران همراه با آیة الله سید محمود طالقانی قصد احیاء علوم قرآنی در حوزههای علمیه آن زمان داشتند که…
#علامه_عسکری
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
🌹 فروش ویژه یک دوره ۵ جلدی «نقش ائمه در احیاء دین»
✒ اثر: علامه عسکری
📚 موضوع مجلدات
📘 جلد اول: تحقیقی بینظیر از خبر غیبی پیامبر اکرم (ص)
📘 جلد دوم: نفوذ فرهنگ یهود در دستگاه خلافت و تأثیر آن در تحریف اسلام حقیقی
📘 جلد سوم: بازگردانیدن سنت راستین نبوی به جامعه اسلامی توسط ائمه اطهار (ع)
📘 جلد چهارم: احیاء عقیده توحید صحیح ربّ العالمین در میان مسلمانان توسط اوصیاء پیامبر (علیهم السلام)
📘 جلد پنجم: سیرهی اوصیاء پیامبر خاتم (ص) امیر المؤمنین، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام)
🎁 قیمت با تخفیف: ۱۵۵ هزار تومان + هزینه ارسال پستی
📗 قطع: وزیری
علاقهمندان جهت تهیه کتاب دایرکت پیام بفرستند👇
@Abu_mohamad
🕗 پاسخگوی شما در ساعات اداری هستیم.
✉ ارسال از طریق پست به سراسر کشور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلام دکتر عسکری، رئیس مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری و فرزند مرحوم علامه، پیرامون وصیتنامه علامه عسکری درباره مؤلفات و آثار ایشان.
سخنرانی کامل + متن وصیت نامه علامه به همراه ترجمهی فارسی آن در وبسایت مرکز منتشر شده است. علاقهمندان میتوانند به لینک زیر رجوع کنند.👇
🌍 https://fa.alaskari.org/درباره-علامه-عسکری/وصیت-نامه-علامه-عسکری/
💠@alaskari_farsi
وَمَآ أَرۡسَلۡنَٰكَ إِلَّا كَآفَّةٗ لِّلنَّاسِ (سبأ: ۲۸)
و ما تو را جز براى همۀ مردم نفرستاديم
میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) مبارک
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
🔶 امام جعفر صادق، مؤسس مذهب جعفری یا احیاء کننده سنت نبوی؟
به علت کثرتِ روایتِ احادیث فقه اسلامی توسط علماء که از امام صادق (ع) نقل کردهاند، برخی از آنها، فقهِ مکتبِ اهلبیت (ع) را به نام «فقه جعفری» گذاشتند و [مذهب تشیع] نزد مردم به «مذهب جعفری» شهرت یافت و من نمیدانم چطور نسبت دادن این فقه به امام صادق (ع) صحیح است در حالی که ایشان همین فقه را به جدش پیامبر (ص) به واسطهی کتاب پدرش علی (ع) اسناد میدهد و مثل فقه ابو حنیفه نیست که بر رأی و قیاس در استنباط بعضی احکام تکیه کرد که [در این صورت] وصف فقه ابوحنیفه به فقه حنفی، وصف صحیحی است؛ اما در مورد فقه امام جعفر صادق (ع) صحیح این است که گفته شود: «فقه محمدی» یا «فقه اسلامی».
به عنوان مثال:
از محمد بن مسلم روایت شده که: «امام صادق (ع) صحیفهی فرائض را باز کرد. اولین چیزی که نظرم را به خود جلب کرد این [عبارت] بود: «برادر زاده و پدر بزرگ [در ارث در یک منزلت هستند] و مال میان آن دو به نصف تقسیم میشود». گفتم: «فدای شما شوم! قاضیان نزد ما برای برادر زاده همراه با جد چیزی حکم نمیدهند». فرمود: «این کتاب دستخط علی و املای رسول خداست».
در کتاب «الکافی» و سایر منابع، از ابی بصیر روایت شده که:
نزد امام صادق (ع) بودم. کتاب جامعه را خواست و در آن نظر انداخت. در آن این مطلب نوشته شده بود: «زنی مُرد و همسرش را ترک کرد. هیچ وارثی جز شوهرش ندارد. همه اموالش برای اوست».
یا روایت دیگر:
مردی از امام جعفر صادق (ع) راجع به مسألهای سؤال کرد و حضرت جوابش را داد. آن مرد گفت: «به نظر شما، اگر چنین و چنان باشد حکم در آن باره چطور خواهد بود؟» حضرت در پاسخ فرمود: «دست نگهدار! هر پاسخی که به تو دادم از رسول الله بود. ما چیزی را با نظر شخصیمان نمیگوییم».
حضرت (ع)در روایتی دیگر فرمود:
«ما اگر با رأی شخصی و هوای نفسمان فتویٰ میدادیم، حتما از هلاک شدگان بودیم. ولی اینها آثاری از رسول الله (ص) است، اصول علمیست که از بزرگانی به بزرگان دیگر به ارث میبریم. آنها را مثل گنج پنهان میکنیم آن چنان که مردم، طلا و نقرههایشان را پنهان میکنند».
در روایتی دیگر:
«به خدا قسم از هوای نفسمان سخنی نمیگوییم و نظر شخصیمان را نمیگوییم و هم عرض کلام خدا حرفی نمیزنیم. اصولی نزد ماست که مثل گنج پنهانشان میکنیم آن چنان که اینها طلا و نقرههایشان را پنهان میکنند».
یا در روایت دیگرحضرت (ع) فرمود:
«بیّنهای از پروردگارمان است که برای پیامبرش (ص) تبیین کرد، و پیامبر خدا آنها را برایمان تبیین کرد. اگر این نبود که ما مثل این مردم بودیم».
برای مطالعهی بیشتر رجوع کنید به:مقاله امام جعفر صادق (ع)، مؤسس مذهب جعفری یا احیاء کننده سنت نبوی
به قلم: علامه عسکری
💠@alaskari_farsi
🌍 https://fa.alaskari.org/مقالات/امام-صادق-احیاگر-سنت/
#سخنرانی_علامه_عسکری
در عیون الاخبار رضا آمده که مأمون میخواست شخصیتِ علی بن موسی الرضا (ع) را خرد کند. چند کار کرد یکی خیال میکرد اینها [آل ابیطالب] را که [سر قدرت] میآورد و ولیعهد میکند، [گرفتار تشریفات] دستگاه خلافت میشوند. حضرت رضا (ع) طوری دیگری عمل کرد. ایشان سر سفره که مینشست بر عکسِ خلفاء با تمام نوکرها، حتی با آن کسی که الاغ را کاه میدهد، مینشست و این خلافِ سلوک خلفاء بود.
کار دیگری که مأمون کرد، دستور داد از اطراف کشورها اهل بحث و مناظره را جمع کنند. فراخوان داد که:
«در یهود چه کسی میتواند بحث کند، در نصاری چه کسی میتواند بحث کند، چه کسی میتواند ضد اسلام بحث کند؟»
عمران صابی به مأمون گفت که: «من نمیخواهم با پسر عمویت بحث کنم به خاطر این که میترسم بحث کنم و پسر عموی تو شکست بخورد.»
مأمون گفت: «من همین را میخواهم که در یک مسأله بتوانی بر او غالب شوی.»
عموی حضرت رضا (ع)، فرزند امام جعفر صادق (ع) خدمت ایشان آمد و در محضر حضرت رضا (ع) برای ایشان اظهار نگرانی کرد. حضرت (ع) فرمود: «میدانی مأمون چه وقت پشیمان میشود؟ آن وقت که میبیند که با اهل تورات با تورات [خودشان] و با اهل انجیل با انجیل [خودشان] مباحثه میکنم. او آن وقت پشیمان میشود.»
ادامه دارد…
🌍 https://fa.alaskari.org/سخنرانی-علامه-عسکری/مناظره-امام-رضا/
💠@alaskari_farsi
🔶 مناظره امام رضا (ع) با دانشمند مسیحی🔶
مناظره علم نیست مناظره فن است. مثالی از مناظره معروف امام رضا (ع) با جاثلیق (دانشمند بزرگ مسیحی) [برایتان نقل میکنیم]، مأمون از جاثلیق (Catholicos) خواست تا با امام رضا (ع) احتجاج [=مناظره] کند:
جاثلیق به مأمون گفت: «چگونه با مردی احتجاج [و مناظره] کنم که او بخواهد بر اساس کتاب و پیامبری با من محاجه کند که من منکرش هستم و قبولش ندارم؟!»
امام رضا (ع): «ای نصرانی! اگر با انجیل خودت با تو احتجاج کنم، آیا به آن اقرار میکنی؟»
جاثلیق: «چطور میتوانم آن چه را که انجیل سخن گفته رد کنم؟! بله به خدا قسم به آن اقرار میکنم حتی اگر بینیام هم به خاک مالیده شود.»
امام رضا (ع): «هر چه به نظرت آمد بپرس و جواب را بشنو.»
جاثلیق: «نظرت در باره نبوت عیسی و کتاب او چیست؟ آیا چیزی از این دو را انکار میکنی؟»
امام رضا (ع): «من به نبوت عیسی وکتاب او اقرار میکنم و نیز به آنچه که به امتش بشارت داده و حواریون به آن اقرار کردهاند؛ اما به عیسائی که به نبوت محمد و کتابش اقرار ندارد و به امتش بشارت نداده کافرم.»
جاثلیق: «آیا این گونه نیست که هر حکمی به دو شاهد عادل صادر میشود؟!»
حضرت (ع) فرمود: «بله».
جاثلیق: «پس برای [اثبات] نبوت محمد دو شاهد از غیر آئینات که نصرانیها منکرش نیستند، بیاور و از ما هم، دو شاهد از غیر هم آئین خودمان بخواه»
امام رضا (ع): «الآن کلامی منصفانه گفتی ای نصرانی. آیا از من شاهدی میپذیری که عادل و مقرب به مسیح عیسی بن مریم باشد؟»
جاثلیق: «این عادل کیست؟ نامش را بگو»
امام رضا (ع): «نظرت درباره یوحنّای دیلمی چیست؟»
گفت: «به به! محبوبترین مردم به عیسی را یاد کردی.»
حضرت رضا (ع): «تو را قسم میدهم، آیا در انجیل نیامده که یوحنا گفت: مسیح خبر دینِ محمد عربی را به من داد؟ و به من بشارت داد که او [رسول] بعد از من خواهد بود و این را به [سایر] حواریون بشارت دادم و آنها به او ایمان آوردند؟»
جاثلیق: «یوحنا آن [مطلب] را از مسیح یاد کرد و به نبوت مردی و خاندانش و وصی او و خاندان این وصی خبر داد ولی نگفته این رخداد چه زمانی است و نامشان را نیاورده تا آنها را بشناسیم.»
امام رضا (ع): «اگر کسی را برایت بیاوریم که انجیل میخواند و نام محمد و خاندان و امتش را تلاوت کند آیا به آن ایمان میآوری؟»
گفت: «کاری صحیح و استوار است.»
امام رضا به نسطاس رومی گفت: «آیا سِفر سوم از انجیل را حفظ کردهای؟»
گفت: «آن را حفظ نکردهام!»
حضرت (ع) به رأس جالوت ملتفت شد و به او گفت: «آیا انجیل را میخوانی؟»
گفت: «بله به جان خودم...»
حضرت (ع) فرمود: «سفر سوم را بگیر و اگر در آن ذکر محمد (ص) و اهلبیت و امتش بود همه برایم شاهد باشید و اگر ذکری از او نبود برایم شهادت ندهید.»
سپس [امام رضا (ع)] سفر سوم را [از روی حفظ] خواند تا آنجا که به ذکر نبی رسید و مکث کرد و بعد فرمود: «ای نصرانی! من به حق مسیح و مادرش از تو میپرسم آیا میبینی [و برایت روشن است] که من عالم به انجیل هستم؟»
گفت: «بله»
سپس حضرت (ع) ذکر محمد (ص) و اهل بیت (ع) و امتش را تلاوت کرد و بعد گفت: «نظرت چیست ای نصرانی؟ این سخن عیسی بن مریم است. اگر آنچه را که انجیل سخن گفته تکذیب کنی پس موسی و عیسی (ع) را تکذیب کردهای و هنگامی که این ذکر را انکار کنی، قتل تو واجب میشود چرا که در این صورت تو به پروردگارت و پیامبرت و کتابت کفر ورزیدی.»
جاثلیق: «آنچه را که از انجیل بر من روشن شد را انکار نمیکنم و من به آن اقرار میکنم.»
[سپس امام رضا (ع) یادکردی از حواریون و ایمانشان به نبوت پیامبر خاتم (ص) را گوشزد کرد] و حضرت (ع) ادامه داد:
«ای نصرانی! ما به عیسائی که به محمد (ص) ایمان آورد ایمان داریم و منکر عیسی نیستیم مگر ضعف او و کمی روزهداری و نمازش!»
جاثلیق: «به خدا قسم دانشت را فاسد و امر خود را ضعیف کردی، و گمان میکردم فقط تو داناترین اهل اسلام هستی.»
امام رضا (ع): «چطور مگر؟»
جاثلیق: «از این سخنت که عیسی ضعیف بود یعنی کم روزه میگرفت و کم نماز میخواند، عیسی حتی یک روز را افطار نکرد و حتی یک شب هم نخوابید [برای عبادت] و همواره روزهدار و شبزندهدار بود.»
امام رضا (ع): «پس برای چه کسی روزه میگرفت و نماز میخواند؟»
جاثلیق لال و منقطع شد.
📗 برگرفته از سخنرانی علامه عسکری بخش آرشیو سخنرانیهای علامه عسکری، مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری
🔶 توضیح: علامه مناظرهی امام رضا با جاثلیق را به مقتضای سخنرانی، خلاصه ذکر میکنند که این جا روایت کامل از منبع اصلی استخراج شده: کتاب الإحتجاج علی اهل اللجاج، شیخ طبرسی، ج۲، صص۴۱۶-۴۱۸.
🌍 https://fa.alaskari.org/سخنرانی-علامه-عسکری/مناظره-امام-رضا/
💠@alaskari_farsi
به آی دی زیر پیام بفرستید.👇
@abu_mohamad
روابط عمومی مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری
ماکت علامه عسکری در حوزه علمیه ایوانکی.
💠@alaskari_farsi
🌍 www.fa.alaskari.org
پخش زندهی این نشست در صفحهی اینستاگرام مرکز، در ساعت مقرر پخش خواهد شد.
آدرس اینستاگرام:
https://www.instagram.com/alaskari_farsi