eitaa logo
الباحث
130 دنبال‌کننده
269 عکس
91 ویدیو
48 فایل
کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می #جویم و می #یابم و می #فهمم: دروس حوزوی مطالب معرفتی معنوی روش شناسی اجتهاد فقه الحدیث مدیریت فرهنگی اخلاق اسلامی و.... . خادِمُ المَهدی(روحی فداه)
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 بخش اول از وصیت‌نامه مولی الموحدین، علی(ع) : 1⃣ أُوصِيكُمَا بِتَقْوَى اَللَّهِ 2⃣ وَ أَلاَّ تَبْغِيَا اَلدُّنْيَا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا 3⃣ وَ لاَ تَأْسَفَا عَلَى شَيْءٍ مِنْهَا زُوِيَ عَنْكُمَا 4⃣وَ قُولاَ بِالْحَقِّ وَ اِعْمَلاَ لِلْأَجْرِ 5⃣ وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً 🔹 شما را به تقوا و پرهيز كارى و ترس از خداوند سفارش مى‌كنم. 🔹 در پى دنيا نروید! گر چه به سراغ شما آيد!! . 🔹 بر آنچه از دنيا از دست مى‌دهيد تأسف مخوريد! 🔹 سخن حق بگوئيد و فقط براى اجر و پاداش الهى كار كنيد 🔹 دشمن سر سختِ ظالم، و کمک دهنده به مظلوم باشيد. 📕 نامه ۴۷ نهج البلاغه به نقل از کانال: @HozeTwit 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
ولایت فقیه ریشه در نگاه اسلام حداکثری و جاودانه دانستن دین مبین اسلام دارد. این نظریه توسط امام خمینی(ره)، ابداع نه، بلکه احیاء گردید. قرون متمادی که شیعه در ضعف میزیست و همیشه شهروند درجه دوی جامعۀ اسلامی به شمار می‌آمد ، مانع از این میشد که با وجود ادلۀ روایی و عقلی، فقیهی به خود اجازه دهد که به فکر عملیاتی کردن این نظریه بیافتد. همین باعث شده است این بحث از حیث محتوایی دچار خلأهایی در مقام اجرا گردد. امروزه پس از گذشت بیش از 40سال از عمر نظام اسلامی ایران که مبتنی بر نظریۀ ولایت فقیه است، شاهد بروز تنشها و چالشهای جدی در سطح جامعه (اعم از توده مردم و نخبگان) هستیم. این چالشها را نمیتوان برنامه‌ریزی دشمن برای تضعیف نظام دانست، بلکه عمدتاً این بحرانها از سوی افراد دغدغه مند و علاقمند به انقلاب بروز پیدا میکند! غالباً آنانی که در موضوع ولایت فقیه قلم زده و پژوهش کرده اند، به اثبات آن از طریق ادلهٔ شرعی و عقلی پرداخته و نیز ویژگی‌های شخص ولی فقیه را تبیین کرده اند. ولی امروزه در مقام اجرا پس از 40 سال سوالات و ابهامات جدیدی به وجود آمده است که هر کدام ده ها مسأله را پوشش می دهند. مهم‌ترین آن سوال ها یا به اصطلاح سوال اصلی این است که: الگوی مناسب تعامل مردم با ولی فقیه چگونه است؟ این سوال کلی خود به ده ها سوال فرعی تقسیم میشود که لازم است حوزه‌های علمیه و سردمداران فقه حکومتی پیرامون این سوالات کرسی های تحقیق و تدریس راه بیاندازند. .... 🖌 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
ادامه بحث: چند نمونه از سوالات فرعی مرتبط با این سرفصل عبارتند از: 1⃣ میزان تبعیت مردم از اوامر ولی فقیه تا چه حدی باید باشد؟ 2⃣ مردم در چه اموری باید از ولی فقیه تبعیت کنند؟ 3⃣ ولی فقیه در چه حیطه هایی حق ورود حاکمیتی یا به اصطلاح فقهی اوامر مولوی دارد؟ 4⃣ مردم در برابر اشتباهات ولی فقیه چه رفتاری باید نشان دهند؟ 5⃣ نخبگان و کارشناسان در صورت اختلاف نظر فاحش با ولی فقیه، چه وظیفه‌ای دارند؟ 6⃣ مردمی که از این اختلافات آگاه میشوند، چه رفتاری باید از خود نشان دهند؟ 7⃣ تبیین نظریات، اقوال و فرمایشات رهبری بر عهدۀ قشر خاصی هست یا هر کسی باید به فهم خود عمل کند؟ 8⃣ مخالفت نظری با ولی فقیه و اعلام و گسترش آن اشکالی دارد یا خیر؟ و.... ابهام در این مسائل و خلأ تئوریک موجود در عرصۀ عملیاتیِ نظریۀ ولایت فقیه، باعث خواهد شد تا به مرور زمان دو قطبی ها، انشقاقها، تکفیرها و تهمت زنی‌ها و.... در جامعۀ اسلامی به بهانه دفاع از ولایت فقیه رواج پیدا کند! که در این صورت دشمنان برای ساقط کردن این نظام مقدس، به هیچ تلاشی نیاز نخواهند داشت! نمونه‌ای از این اختلافات و دوقطبی های وحشتناک را در دو موضوع و به وضوح دیدیم و دیدید، که نشان میدهد حتی امروز هم برای حل این مسائل و تدوین و تکمیل نرم‌افزار ولایت فقیه دیر است! 🖌 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
👓 روشی بسیار کاربردی در مواجهه با مردم ❗️ روشی که بعضا رهبری نیز در دیدار دانشجویان معترض، از آن استفاده می‌کند! 🔹 حتی المقدور گوش دهید! @HozeTwit
در چند شماره قبلی به صورت خاص و موردی چند نمونه رو عرض کردیم این هم چند مورد دیگر: ❇️“الخیر فی ما وقع” این عبارت به این شکل در منابع حدیثی یافت نشد. مضمون آن هم قابل مناقشه کلامی است. آنچه که در روایت معتبر وارد شده این است: ” الخیر فی ما اختار الله” ❇️“کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف” این جمله به صورت حدیث مرسل در کتب اهل عرفان و تصوف آمده. در منابع دست اول دیده نشده. مخالفان بسیاری از شیعه و اهل سنت دارد. ❇️“الصلاه معراج المومن” حدیثی با این عبارت در منابع اصیل دیده نشده. بلکه بدون سند در برخی کتب غیرمنبع دیده شده. ❇️“حسنات الابرار سیئات المقربین” بدون سند و در کتب غیر منبع دیده شده. گرچه مضمون فاسدی هم ندارد. ❇️ “مداد العلماء افضل من دماء الشهداء” حدیث به این شکل وارد نشده است. و اصلا مداد در این عبارت به معنای قلم امروزی نیست. ❇️ “النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منّی” حدیث به این شکل روایت نشده است. شکل اصلی حدیث این است: مَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی وَ إِنَ‏ مِنْ‏ سُنَّتِیَ‏ النِّکَاحَ. این حدیث با لحاظ شأن صدورش ، ترک آمیزش جنسی و کناره گیری از زنان را مذمت می کند نه اینکه تشویق به ازدواج باشد. . ... ادامه دارد 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
: ❇️“من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا” در منابع حدیثی چنین سخنی منسوب به حضرت امیر دیده نشد. ❇️ “من ادرک رکعه من الوقت فقد ادرک الوقت” این عبارت که قاعده ای فقهی هم می باشد، در منابع حدیثی یافت نشد. ❇️ “أَنا أَفصحُ من نطقَ‏ بالضّاد بیْد أَنِّی مِن قُرَیش”‏ در منابع حدیثی اصیل اولیه دیده نشد. ❇️ “لحمهُ الرضاع کلحمه النسب” این جمله که یک قاعده فقهی در نزد فقهاست، در منابع حدیثی دیده نشد. بجای آن ” لُحمَهُ الوَلاءُ کَلُحمَهِ النَّسَب‏” وجود دارد که مضمونش کاملا متفاوت است! ❇️ “من بدّل دینَه فاقتلوه” قدیمی ترین منبع این عبارت، است. اما منبع اصلی این جمله، روایات است. ❇️ “اطْلُبوا الْعِلْمَ وَ لَو بِالصِّین”‏ ادامه این عبارت این است: وَ هُوَ عِلْمُ مَعْرِفَهِ النَّفْسِ وَ فِیهِ مَعْرِفَهُ الرَّب‏. قدیمی ترین منبع آن است که منسوب به امام صادق(ع) است. اما توسط برخی حدیث پژوهان مورد مناقشه مضمونی قرار گرفته است و ادعا شده که با بعضی احادیث دیگر هم تضاد دارد. ... ادامه دارد 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
28.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازتولید سرود ماندگار به زبان توسط بچه های انقلابی شهرستان دارالمومنین انصافاً دوستان زحمت زیادی برای تولید این اثر کشیده اند باز نشر و ترویج اون رو کمترین کار در مقام تشکر میدانم و توضیح یک نکته: نهادینه سازی و بومی کردن یک اثر هنری در طول تاریخ در ادبیات و سینما و موسیقی رایج بود مهم اینه که یک اثر هنری مخلصانه، پر از مفاهیم دینی و انقلابی به نام ترویج شود به هر زبان و فرهنگی در هر موقعیت جغرافیایی، روی زبان و گروه خاصی نباید تعصب داشت و از این تلاش های خودجوش باید حمایت کرد. 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
الباحث
#نقد_الحدیث #حدیث_نماها #بخش6 : ❇️“من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا” در منابع حدیثی چنین سخنی منسوب به
علاوه بر نمونه های ذکر شده، در بحارالانوار و در سفینه البحار و استاد کاظم ، احادیث زیر را نیز جزء روایات می دانند. ❇️ “زر غبّا تزدد حبّا” ❇️ “النظر الى الخضره تزید فی البصر” ❇️ “العلم علمان علم الأبدان و علم الأدیان” ❇️ “الجنه دار الأسخیاء” ❇️ “طاعه النساء ندامه” ❇️ “دفن‏ البنات‏ من المکرمات!! " ❇️ “اطلبوا الخیر عند حسان الوجوه” ❇️ “لا همّ الّا همّ الدَین و لا وجع الّا وجع العین” ❇️“الموت کفّاره لکل مسلم” ❇️ “انّ التجار هم الفُجّار” و... 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
✍️ طلاب خواهر و مشکلات مغفول2؛ مهارت های تبلیغی کم ارزش ترین مادۀ درسی حوزه علمیه خواهران! 🔹انقلاب اسلامی بستری ارزشمند برای حضور فعال زنان در عرصۀ اجتماع را فراهم آورد. که عمدتاً با دغدغۀ تعالی اخلاقی خود و نیز ترویج معارف دینی در جامعه وارد شده اند، با مواجه شده اند که تفاوت چندانی با دانشگاه ندارد! 🔸چه بسیار دختران متدین و دغدغه مندی که امید داشتند در فضایی اسلامی و با قوانین و رفتارهای اخلاقی، جرعه جرعه معارف دینی را بنوشند و سیراب شوند ولی آنچه دیدند و دیدیم غیر از این بود که فعلا بهتر است بگذاریم و بگذریم. 🔹آنچه نگارنده را دست به قلم برده است، خلأهای جدی در حوزه های علمیه خواهران از حیث تبلیغی است. 🔸حوزه های علمیه خواهران که متولی تربیت نیروهای متخصص علمی تبلیغی برای جامعۀ زنان می باشد امروزه از هدف نهایی خود فاصله گرفته است و بیشترین امتیازات و برنامه ها مخصوص نظام آموزشی شده است و آنچه در این میان آسیب می بیند بانوان طلبه است. ⁉️ کاش حوزه های علمیه آماری به دست می دادند تا می دانستیم که از قریب 200 هزار فارغ التحصیل حوزه های خواهران در طول این سالها، چند درصد در عرصه های تبلیغی ورود کرده اند و چند صدم درصد این افراد توانسته اند اثرگذار باشند؟! 🔹امروزه که دختران جوان این سرزمین و حتی مادران آنها با هزاران روش و ابزار، مورد هجمه های دینی و اخلاقی قرار گرفته اند و طلاب برادر به دلیل محذوریت های شرعی و اخلاقی امکان فعالیت گسترده و موثر در این عرصه را ندارند، وظیفه بر عهدۀ چه کسانی است؟ 🔸پاسخ طبیعتا طلاب خواهر هست ولی آیا این عزیزان به روش های کارآمد تبلیغی و مهارت های ارتباطی موثر و... مجهّز شده اند؟ 🔹نبود نگاه به عرصه های تبلیغی، نداشتن نظام مسائل به روز، نداشتن نیازسنجی دقیق از مشکلات نسل امروزی(دختران و زنان) ، نشناختن ابزارها و روش های دشمن، نداشتن متخصصین مربوطه بین اساتید خواهر، و از همه مهم تر نداشتن انگیزه و دغدغۀ لازم و کافی بین مدیران و سیاست گذاران حوزه های خواهران، عوامل مهمی هستند که باعث شده اند آنگونه که باید نتوانند وظیفۀ اصلی خود را انجام دهند. 🔸با نگاهی به صدها و هزاران مشاور و منتور و.... در می یابیم که جامعه هرگز منتظر شما و ما نخواهد ماند و اگر خوراک سالم به این مخاطب نرسانید، قطعاً به دنبال جایگزین های بدلی و مخرّب خواهد رفت. 📎مسئولان بزرگوار حوزه های علمیه خواهران، پیشنهاد می کنم در مواد درسی خود چندین واحد آموزش و کارآموزی تبلیغ در عرصه های متنوع (نه فقط سخنرانی!) بگنجانید و هر طلبه را موظف کنید از سال سوم خود، مجالس خانگی قرآن و احکام را در محلۀ خود برپا کند یا در مدرسه ای به صورت منظم حضور داشته باشد یا.... 🔹مطمئناً هماهنگی های اداری و سازمانی این تصمیمات برای شما بسیار آسان خواهد بود البته اگر اراده و دغدغه ای نسبت به این مسائل داشته باشید! 🖊حجت الاسلام صابر جعفرزاده 🆔 @sedayehowzeh