eitaa logo
البیان
11.7هزار دنبال‌کننده
776 عکس
179 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره نماز شب 📌راه چاره ای جز نماز شب نداریم 🌱قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلامُ): یَقومُ‌ النّاسُ‌ عَن‌ فُرُشِهِم‌ عَلى‌ ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ؛ فَاَمَّا الصِّنفُ الّذی لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی‌ یَقومُ مِن مَنامِهِ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلّی وَ یَذکُرُ اللهَ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ الصِّنفُ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ فَهُوَ الَّذی لَم یَزَل فی مَعصیَةِ اللهِ حَتّى قامَ فَذلِکَ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ الصِّنفُ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی لا یَزالُ نائِماً حَتّى یُصبِحَ فَذلِکَ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیه. 📚 امالی صدوق،‌ ص ۳۸۹؛ امالی طوسی، ص ۴۳۱؛ بحارالانوار،‌ علامه مجلسی، جلد۸۴،‌ ص۱۶۹ @albayann
🔰امام خامنه ای: باید حماسه‌ی شگفت‌آور هشت سال دفاع مقدس که ملت ایران توانست با دست خالی و با توکل بر خدا در برابر یک تهاجم گسترده‌ی بین‌المللی بایستد و موفق و پیروز بیرون بیاید، 📌 برای نسل جوان کنونی و نسلهای آینده شناسانده شود تا آنان با شناخت عظمت و تواناییهای این ملت، راه گذشتگان را با احساس امید و عزت ادامه دهند. ۱۳۸۴/۰۶/۳۱ 🔹اردوی راهیان نور مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 🖇با حضور استاد آیت الله فرحانی در معراج شهدای اهواز در جمع طلاب مدرسه @albayann
تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت.mp3
2.01M
🔊 ⁉️تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت چیست؟ ❔با توجه به نظریه اصالت الوجود هستی دارای چند مرحله خواهد بود؟ ❓تبیین عالم با وجودی که عین فقر است؛ به تنهایی ظرفیت توضیح جهان بینی قرآنی را دارد؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊جایگاه مباحث اشتغال و تخییر در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) برگرفته از درس خارج اصول عملیه استاد ✍مقرر:حجت پورعبدالهی 🔹بی گمان ارتباط تنگاتنگی بین علم اجمالی و مباحث اشتغال و تخییر وجود دارد و با تبیین جایگاه علم اجمالی در اصول، وضعیت اشتغال و تخییر نیز مشخص می گردد. 🔸مشهور اصولیها مبحث علم اجمالی را دو جا بحث می کنند1-قطع 2-شک. در اینجا برای تکرار شدن علم اجمالی در دو قسمت توجیهاتی صورت گرفته است که یکی از آنها توجیه شیخ انصاری است. 📌حضرت امام(ره) نیز برای جلوگیری از اشکال تکراری مطرح شدن علم اجمالی در سازمان مشهور دلیلی را ارائه می کنند به این بیان که در قطع، حیث حجیت علم اجمالی، و در شک، لوازم آن در محکمه عقل مطرح می شود، 🖇 به بیان دیگر مطرح شدن علم اجمالی در قطع از این جهت است که آیا در علم اجمالی حجیت قطع وجود دارد یا ندارد اما در شک در مورد بقیه ریزه کاریها را گفتگو صورت می گیرد. طبق این نگاه اشتغال و تخییر هم در قطع و هم در شک مطرح می شود. اما اگر قرار باشد در سازمان خود حضرت امام(ره) مطلب مشخص شود باید دو گفتمان را مورد نظر قرار داد. 1⃣از آن جهت که ایشان در علم اجمالی بحث را روی علم قرار نمی دهند بلکه تمرکز خود را معطوف به معلوم می کنند و معلوم را یک بار واقع و یک بار اماره و حجت می دانند لذا بحث از علم اجمالی و اشتغال یک بار در قطع و یک با در ظن مطرح می شود. 📎ایشان می فرمایند بل الأولى في تنظيم‏ مباحث‏ الاصول: أن يبحث من القطع بقسميه في مبحثٍ، و ادرج فيه بعض مباحث الاشتغال ممّا كان الحكم معلوماً إجمالًا بالعلم الوجداني، كإمكان الترخيص و امتناعه؛ و لو في بعض الأطراف. ثمّ اردف بمبحث الأمارات؛ سواء كانت الأمارة قائمة مفصّلًا أو إجمالًا، و ادرج فيه سائر مباحث الاشتغال و التخيير، و ادرج البحث عن التعادل و الترجيح في ذيل حجّية خبر الثقة. ثمّ اردف بمبحث الاستصحاب، ثمّ مبحث البراءة حتّى يكون الترتيب حسب ترتيب حالات المكلّف، و الأمر سهل. 2⃣اما اگر دقت بیشتری در تحلیل ایشان در مورد معلوم و حد وسط های مطرح شده صورت گیرد مشخص می شود ایشان در جایی که معلوم فعلیت دارد و حیث واقع مدنظر است با حد وسط عقلی علم به اجتماع نقیضین و احتمال اجتماع نقیضین محال است کار می کنند و رتبه تنجز را متاخر از این دلیل می دانند و از طرف دیگر حدوسط اشتغال اصطلاحی معروف تنجیز است و از شئون تنجیز می باشد طبق این نگاه بحث از اشتغال فقط در مظنه مطرح شود و آنچه در قطع آورده می شود اشتغال اصطلاحی نیست چون حدوسط آنجا تنجیز نمی باشد. 🔹طبق این مطلب بین اشتغال و علم اجمالی فرق واقعی وجود دارد و در بحث علم اجمالی جهت اشتغال اصطلاحی مطرح نیست. 🖇ذکر این نکته لازم است که حضرت امام خمینی(ره) در مورد تبویب اصول همان روال شیخ انصاری را مدنظر قرار می دهند اما نظر توصیه ای خود را نیز بیان می کنند که این نظر مختار را با دو گفتار مطرح گردید. 📚تهذيب الأصول ؛ ج‏3 ؛ ص10 معتمد الأصول ؛ ج‏1 ؛ ص489 @albayann
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد. @albayann
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد. بسمه تعالی 🖊جناب حجت الاسلام آقاى خامنه ‏اى، رئیس محترم جمهورى اسلامى- دامت افاضاته پس از اهداى سلام و تحیت، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود. و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است. و البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه مى ‏گوییم و مى‏ کنیم کسى را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهى است براى رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایى که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم. لهذا، آنچه را که در نظر دارم به طور فشرده عرض مى‏ کنم. 🔹از بیانات جنابعالى در نماز جمعه این طور ظاهر مى ‏شود که شما حکومت را که به معناى ولایت مطلقه ‏اى که از جانب خدا به نبى اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- واگذار شده و اهمّ احکام الهى است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمى‏ دانید. 📌 و تعبیر به آنکه این جانب گفته ‏ام حکومت در چهارچوب احکام الهى داراى اختیار است بکلى بر خلاف گفته‏ هاى این جانب بود. اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- یک پدیده بى‏ معنا و محتوا باشد و اشاره مى‏ کنم به پیامدهاى آن، که هیچ کس نمى ‏تواند ملتزم به آنها باشد: 🖇مثلًا خیابان کِشی ها که مستلزم تصرف در منزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست. نظام وظیفه، و اعزام الزامى به جبهه ‏ها، و جلوگیرى از ورود و خروج ارز، و جلوگیرى از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو- سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیرى از گرانفروشى، قیمت گذارى، و جلوگیرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلى، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است، بنا بر تفسیر شما خارج است؛ و صدها امثال اینها. 🔸باید عرض کنم حکومت، که شعبه ‏اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى‏ تواند مسجد یا منزلى را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم مى ‏تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدى که ضِرار باشد، در صورتى که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت مى‏ تواند قراردادهاى شرعى را که خود با مردم بسته است، در موقعى که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و مى‏ تواند هر امرى را، چه عبادى و یا غیر عبادى است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرى کند. حکومت مى ‏تواند از حج، که از فرایض مهم الهى است، در مواقعى که مخالف صلاح کشور اسلامى دانست موقتاً جلوگیرى کند. 🔰آنچه گفته شده است تا کنون، و یا گفته مى‏ شود، ناشى از عدم شناخت ولایت مطلقه الهى است. آنچه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت، صریحاً عرض مى‏ کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است. و بالاتر از آن هم مسائلى است، که مزاحمت نمى‏ کنم. 📎ان شاء اللَّه تعالى خداوند امثال جنابعالى را، که جز خدمت به اسلام نظرى ندارید، در پناه خود حفظ فرماید. 📆16 دى 1366 روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ @albayann
✅در پاسخ به نامه حضرت امام ،آیت الله خامنه ای نامه ای به ایشان می نویسند و مواردی را برایشان شرح می دهند. امام در پاسخی که روز ۲۱ دی ماه به آن نامه می دهند مطالبی را در رابطه با ولایت مطلقه فقیه‏ بیان می دارند. @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻
بسم اللَّه الرحمن الرحیم ✍🏻محضر مبارک رهبر معظم انقلاب حضرت امام خمینی- مد ظله العالی 🔹پس از عرض سلام و ارادت، مرقوم مبارک در پاسخ به معروضه این جانب را استماع و زیارت کردم و از ارشادات آن حضرت که مانند همیشه ترسیم‏ کننده خط روشن اسلام است متشکرم. نکته‏ ای که بیان آن را لازم می‏ دانم آن است که بر مبنای فقهیِ حضرت عالی که این جانب سالها پیش آن را از حضرت عالی آموخته و پذیرفته و بر اساس آن مشی کرده ‏ام، موارد و احکام مرقوم در نامه حضرت عالی جزو مسلمات است و بنده همه آنها را قبول دارم. 🔸مقصود از حدود شرعیه در خطبه‏ های نماز جمعه چیزی است که در صورت لزوم مشروحاً بیان خواهد شد. امید است سالهای متمادی این ملت عزیز و فداکار و مسئولان آن و همه امت بزرگ اسلام از فکر بیدار و روشن و رهبری بی‏ بدیل جنابعالی بهره ‏مند گردند و خداوند عمر شریف شما را تا حضور ولی عصر ارواحنا فداه مستدام بدارد. 📆66/10/21- سید علی خامنه ‏ای‏ بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ ✍🏻جناب حجت الاسلام آقای خامنه ‏ای، رئیس محترم جمهوری اسلامی- دامت افاضاته مرقوم شریف جنابعالی واصل و موجب خرسندی گردید. ➖این جانب که از سالهای قبل از انقلاب با جنابعالی ارتباط نزدیک داشته ‏ام و همان ارتباط بحمد اللَّه تعالی تا کنون باقی است، جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می‏ دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می‏ کنید، می ‏دانم 📌و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می‏ دهید. 🖇مع الأسف‏ جمهوری اسلامی و سران محترم آن به جرم اسلام خواهی و بسط عدالت اسلامی در جهان مورد تاخت و تاز تبلیغاتی جهانخواران شده‏ اند و مثلًا اگر بگویند آفتاب روشن است، فردا تبلیغات جهانی به شرح و تفصیل و توجیه و تحلیل پرداخته و جمهوری اسلامی و یاران آن را به طوری محکوم می ‏کنند و چون آشنا به فقه اسلامی و به ملت فداکار اسلام و ایمان راسخ آنان نیستند، بسیاری از اوقات تبلیغات آنان به نفع جمهوری اسلامی تمام می‏ شود. 📎و البته ما متوقع نیستیم که با قیامی که بر پایه اسلام عزیز نمودیم و «نه» به شرق و غرب و عمال آنان گفته ‏ایم، آنان به ما و شماها و به ملت عزیز جان بر کف ما بارک اللَّه بگویند. و خوشبختانه اخیراً در همین موضوع حدود ولایت فقیه نویسندگان و گویندگان متعهد و آگاه به مسائل اسلامی، مسأله را در مجالس و روزنامه‏ ها تا آنجا که دیدم مورد بحث قرار داده که من از تمامی آنان تشکر می‏ کنم و امید است ائمه محترم جمعه و بویژه امثال جنابعالی که در بیان مسائل دست توانا دارید، مسأله را تعقیب و در خطبه‏ های نماز جمعه اذهان ناآگاهان را روشن و زبان دشمنان اسلام را قطع فرمایید. 👈🏻و جنابعالی و ملت بزرگوار خواهند دید که در اطراف همین نامه چه شیطنت ها و تحلیل ها در رسانه‏ های گروهی مخالفین اسلام و همدستان آنان خواهد صورت گرفت. در خاتمه سلامت و سعادت جنابعالی را از خداوند خواستار و امید است امثال جنابعالی در مقاصد عالیه خود پیروز و سربلند گردید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. ۲۱ دی ماه ۶۶ روح اللَّه الموسوی الخمینی‏ 📚(صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۴۵۱ و ۴۵۲ و ۴۵۵ و ۴۵۶) @albayann
فطرت.mp3
973.9K
🎙 ⁉️سوال: چگونه انسان در مسیر اعلی علیین یا اسفل السافلین قرار میگیرد؟ 🔰پاسخ استاد : اصل فطرت الهی فارق اینهاست. هم در حیث من جمعی و هم در حیث من فردی ... @albayann
🔰اکنون در آستانه شهر اللَّه و مقام ضیافت اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم. 🔹 شهر شعبان المعظم که شهر امامان است در شرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم براى شهر اللَّه. 📌دعاها را گاهى با لقلقه لسان خواندم و از آنها چیزى حاصل نشد در این آخر شهر عرض مى‏ کنم، اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى‏ مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ  از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش، در دنیا [مباد] روزى که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم. 📚 (صحیفه امام، ج‏20، ص: 253) @albayann
اعتقاد به ظهور منجی.mp3
3.79M
🎙 ⁉️آیا اعتقاد به ظهور منجی یک اعتقاد شیعی یا اسلامی یا دینی است؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی با توجه به بررسی آیه وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ و توضیح لغت كَتَبْ که این کلمه لازمه حرکت فطری جامعه انسانی است و شمردن چهار خصوصیت توکل و حکمت و تبرک و صداقت که در کتاب زبور داوود آمده به سوال پاسخ میدهند .... 📎توسل به امام عصر... @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠یکی از مشکلات حوزه انقلابی عدم ارتباط علمی با حضرت امام است... 🎙 استاد آیت الله فرحانی @albayann
✍با استعانت از خداوند متعال و در ظل عنایت حضرت ولی عصـر مدرسه فقهی امیرالمؤمنین در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از بین طلاب سطوح عالی و مقطع خارج پذیرش مینماید 🔰در راستای تربیت و پرورش فقیهانه طـلاب بر اساس مبانی حضرت امـام خـمـیـنی ( ره ) تحت اشراف حضرت آیت الله فرحـانـــی ( دام ظله ) 🔹برنامه های آموزشی پژوهشی: 🖇تدریس دروس اصلی با اسلوب و روش ویژه 🖇برگزاری کلاس های تمرین اجتهاد و استنباط در مقطع درس خارج 🖇برگزاری کلاس هـای مشـاوره علـمـی در راسـتـای تکمـيـل مسیــر آمـوزش 🖇برگزاری دوره های روش تحـقـیـق ، پـژوهـش و نگـــارش با هـدف تـالـيـف مـتـون عـلـمـى فـارسـي وعـربـي 🔸ویژگی هـا و مـزايـا: 📌بهـره مندی از اساتید توانمند و مـمتـاز حـوزه علمیه 📌بهره مندی از مزایای طرح مراکز هدایت علمی تربیتی 📌کمک هزینه تحصیلی و معیشتی 📌آشنایی با مبانی و اندیشـه های امـامیـن انقلاب 🔺شـــــرايـط پذیرش: 📎اتمام پایه ششم تحصیلی با معدل۱۷ 📎تعهد شرعی و اخلاقی برالتزام و رعایت قوانین و مقررات آموزشی و انضباطی مدرسه 📎عـدم اشـتـغـال بـه تـحـصـيل در مـراكـز عـلـمـی دیـگـر 📎تاییــديـه اخــــلاقـی از مدرسـه مبـداء و یا دو تـن از اسـاتیـد 📎قبولــی در مـصـابحـه عـلـمى 📆 تـاريـخ ثـبـت نـام: تا ۳۰ فــــرورديــن۱۴۰۲ 🌐جهت کسب اطـلاعـات بیشـتـر بـه كـانـالhttps://eitaa.com/fegh_alkhomeini در پیام رسان " ایتا " مراجعه نمایید . 🆔https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🎥 گزارش تصویری اردوی راهیان نور مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه‌السلام اسفند ۱۴۰۱ علیه السلام @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✨ امسال بهار طبیعت تقارن پیدا کرده است با بهار معنویّت؛ ماه رمضان. 🔻 رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲: [همچنانی که درباره‌ی بهار فرمودند که: «تن مپوشانید از باد بهار»‌ ، درباره‌ بهار معنویّت ماه رمضان هم ... دلهایمان را در معرض این نسیم معنوی و الهی و معطّر بگذاریم. ۱۴۰۲/۱/۱ 💫 🔍 متن کامل پیام👇🏻 https://khl.ink/f/52249
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 آمریکا امروز متحیر است که در منطقه چه کند 🔻 رهبر انقلاب، امروز در حرم مطهر رضوی: ما امروز باید این آیه‌ی شریفه را در نظر بگیریم: و لاتهنوا، سست نشوید، و لاتحزنوا، اندوهگین نشوید، و انتم الاعلون، شما برترین هستید، ان کنتم مؤمنین؛ ایمان شما موجب علوّ و برتری شما است. 🔹 درست عکس وضعیّت ما را در این منطقه امروز دشمن سرسخت ما یعنی دولت آمریکا دارد. ما میدانیم در منطقه چه کار داریم میکنیم؛ سیاست‌مان روشن است، راه‌مان روشن است. آمریکایی‌ها متحیّرند تو منطقه بمانند، از منطقه بروند؛ اگر بمانند، نفرت ملّتها از آنها روزبه‌روز بیشتر میشود، اگر بروند مطامعشان را در منطقه از دست میدهند. 🔹 نمیدانند چکار کنند؛ بمانند، بروند،‌ متحیرند. خدا را شکر می‌کنیم برای اینکه راه ما روشن است، بصیرت ما برجا است، گامهای ما بحمداللّه محکم و استوار است و دشمن ما دچار ضعف است. ۱۴۰۲/۱/۱ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
⁉️بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟ 🔰 استاد 🔹انواع عبادات و تلاش های معنوی در این ماه ترسیم شده است که همه سر سفره ضیافت الهی تعریف میشود ؛ اما به نظر میرسد از مجموع ادعیه و اعمالی که در این ماه مطرح است بهترین عمل این ماه این است که من در این ماه انتخاب شوم. 📌چه کسی باید انتخاب کند ؟ میزبان این ضیافت، که وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه است . 🔸در این ادعیه زیاد داریم که « أَسئلُک أن تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی » خدایا نکند جای من را دیگری بگیرد . (روایت محمد بن عطیه از امام صادق علیه السلام در کافی) یا دارد که اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا ؛ خدایا راه ارتباطی برای من با رسولت ، با فرستاده ات ، قرار بده . (روایت ابوبصیر از امام صادق علیه السلام در کافی) 💠ماه مبارک رمضان چنین ماهیست. که مهمترین عبادت و عمل در آن ارتباط با ولایت است . اگر در این ماه توانستم این ارتباط را با ولیعصر برقرار کنم ، این سبیل مع الرسول را بدست بیاورم مسئله ام حل میشود . @albayann
تحلیل اسم در بسم الله.mp3
341.3K
🔊 ⁉️برای تحلیل اسم در بسم الله الرحمن الرحیم نیاز به چه قواعدی داریم؟ ❔تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب در بحث علیت چیست؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
توصیه استاد آیت الله فرحانی درمورد تبلیغ.mp3
836.9K
🎙 🔰توصیه های استاد درمورد تبلیغ و جهاد تبیین 🖇تفکیک بین اصل نظام و برکات نظام و برکات نظام ولایی برای جهان مستضعفین... 📌مسئله ابر قدرتی ایران در غرب آسیا... @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞|تلاش برای تهذیب نفس و خودسازی‌‌ ‌ 🖊ماه‌‎ ‎‌رمضان شما را دعوت کرده خدای تبارک و تعالی به مهمانی خودش. همان طور که‌‎ ‎‌می بینید مهمانی خدا صوم است، مثل میهمانی ماها نیست که آنجور تشریفات را داشته‌‎ ‎‌باشد، پرهیزدادن است از آن چیزهایی که مربوط به شهوات انسان است. 🖇 توجه بکنید که‌‎ ‎‌ماه مبارک را به آدابش عمل بکنید یعنی آداب روحی اش. فقط دعا نباشد، دعا به معنای‌‎ ‎‌واقعی اش باشد. خواندن خدا و تذکر خدا به معنای واقعی، آن تذکری که نفوس را‌‎ ‎‌مطمئن می کند. 📚صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۸۰ @albayann
🖊حکومت ازمنظرمحقق خویی(ره) 🖇برگرفته از درس خارج اصول آیت الله فرحانی(زیدعزه) ✍مقرر:حجه الاسلام امیردانایی 🔹محقق خویی (ره)درکتاب شریف مصباح الاصول به تبیین چهار اصطلاح ،تخصیص،تخصص،ورود وحکومت می پردازند؛ایشان تخصیص را اینگونه توضیح می دهند که وقتی رفع حکم می کنیم بدون تصرف درموضوع اینجا تخصیص اتفاق می افتد. 📌اما در مقابل تخصیص،تخصص قرار دارد که تعبیر به مقابله تامه می کنند به این جهت که خروج حکمی نیست بلکه خروج موضوعی است و این خروج موضوعی بدون در نظر گرفتن اعمال دلیل شرعی است و هیچ تعبّدی در کار نیست بلکه خروج وجدانیِ تکوینی است،ایشان می فرماید:بین تخصیص و تخصص دو عنوان داریم که باید مورد بررسی قرار بگیرند، یکی ورود و دیگری حکومت؛ 🔸اما ورود :خروج موضوعی است به نحو وجدانیِ تعبّدی و حکومت:خروج موضوعی تعبّدی است،دراینجا یک سوال تولید می شود که چرا در ورود می گوییم خروجِ موضوعی وجدانی تعبّدی ولی درحکومت می گوییم خروج موضوعی تعبّدی و دیگر وجدانی را ذکرنمی کنیم؟ 🔰ایشان وقتی می خواهد تفاوت قائل شود،می فرماید:در حکومت  قانونی وجود دارد و آن وقتی اتفاق می افتد که متعبّد به ثابت شود ولی ورود صرف ثبوتِ تعبّد است؛چرا که ثبوت تعبّدی وجدانی است ولی ثبوت متعبّد به وجدانی نیست، 📎به عنوان نمونه دلیل برائت عقلی نسبتش با اماره این طور است که دلیل برائت،قبح عقاب بلابیان است ولی اماره بیان است و حجیت آن تعبّدی می باشد؛فلذا تعبّد آن هم وجدانی است یعنی وجدانا می فهیم که حجیتش تعبّدی است و نه تعبد صرف ،چون دراماره علّمی داریم نه علم؛ ➖به بیان دیگر من نمی توانم اماره را با یک تعبّد حجت کنم زیرا تسلسل شکل می گیرد وآخرش باید آن را به وجدان برگردانم،پس اصلش تعبّدِ وجدانی می شود؛درنتیجه بیان بودن اماره یک تعبّد وجدانی است، اما در همین بیان بودن اماره بگویم درست است که تعبد آن وجدانی است ولی برای من کافی نیست وچیز دیگری می خواهم که علاوه برثبوت تعبّدی وجدانی یک چیز دیگر را برایم درست کنید وآن این است که اماره را علم قرار دهد این یعنی متعبّدبه که من باید آن را ثابت کنم که اگر این چنین شد حکومت درست می شود؛ 🖇درنتیجه فرق بین حکومت و ورود این است که هر دو اشتراک در تعبّد دارند اما درحکومت یک پله بالاتر از تعبّد می خواهم وآن ثبوت متعبّدبه است ؛لذا برهمین اساس ورودخروج وجدانی موضوع به واسطه تعبّد است ولی حکومت خروج موضوع است که در واقع به واسطه ثبوت متعبّدبه است. 👈اما نکته مهم در فرمایش ایشان این است که حکومت را به دو قسم تقسیم می کند: 1⃣یک قسم شرح وتفسیر است درجایی که لفظ وجود دارد ونکته مهم آن این است که اگر دلیل محکوم نباشد ،دلیل حاکم لغو است ،مثل دلیلی که می گوید ربا بین پدر وفرزند اشکالی ندارد واین شارح دلیل حرّم الربا می شودکه اگر دلیل حرّم الربا نبود آن دلیل حاکم لغو بود واین قسم حکومت هم در عقد الوضع وهم در عقدالحمل پیاده میگردد. 2⃣ اما این قسم دیگر حکومت شرح وتفسیر نیست وآن قانون دراین قسم نیست که اگر دلیل حاکم نباشد،دلیل محکوم لغو است مثل نسبت دلیل اماره با دلیل استصحاب،ولی سوالی دراینجا ایجاد می شودکه چگونه حکومت شکل می گیرد؟ ✅درپاسخ می گوییم به خاطر آن قانون مهم درحکومت که هرگاه ارتفاع موضوع به ثبوت متعبّدبه انجام شود،حکومت شکل می گیرد. 🖇لذا نتیجه مهمی می گیرند که قوام حکومت لزوما به تفسیر وشرح نیست وجایی داریم که نیازی به شرح وتفسیر نباشد. 📚مصباح الاصول ج2 صفحات 296. 420   @albayann