eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
| نشان وحدت ◽️انتخابات می‌تواند عرصه ظهور و بروز وحدت، عقلانیت و شعور ملی باشد. | رهبر معظم انقلاب | @albayann
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 پيام آيت الله فرحاني به مناسبت انتخابات ۲۸ خرداد بسم الله الرحمن الرحيم عرصه حماسی انتخابات در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه، آزمون دیگری بود که چهره ی مصمم و استوار ایران اسلامی را در معرض نگاه دوستان و دشمنان قرار داد. ملت ایران با حضور پرشور خود در این انتخابات، پاسخی محکم و قاطع به دشمنان ایران اسلامی داده و بار دیگر با بصیرت و آگاهی خود مردم سالاری دینی را در چهره‌ی درخشان و پر اقتدار این کشور به جهانیان نشان دادند. بی شک این عمل دینی ، سیاسی و انقلابی أجری عظیم خواهد داشت. امید است که دولت جدید با تکیه بر نصرت و هدایت الهی ، جهادی کبیر در عرصه مدیریت کشور ایجاد کرده و به اهداف خود در تحقق ایران اسلامی قوی نائل آید و الگوی کاملی برای مدیریت انقلابی باشد، انشاءالله. اینجانب با خضوع در برابر لطف و رحمت خداوند سبحان، پیشانی سپاس بر زمین می سایم و خود و شما را به ذکر، حمد و قدردانی این نعمت بزرگ فرا میخوانم و این موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی را به حضرت ولی الله الاعظم روحی فداه ، رهبر معظم انقلاب و ملت غیور و انقلابی ایران تبریک عرض می نمایم. عبدالکریم فرحانی ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ @albayann
📝 🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج درس خارج فقه موسیقی 🔰استاد آیت الله فرحانی 📚با محوریت کتاب غنا و موسیقی آیت الله العظمی خامنه ای 📆زمان: از اول تیرماه ساعت ۹ صبح 📍مکان: زیرزمین مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) ⚠️شرکت حضوری در این دوره مختص طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می باشد. 👈🏻انشاءالله مجموعه رسانه ای البیان با همکاری معاونت امور درس خارج مدرسه، صوت و‌تقریرات این جلسات را ارائه خواهد کرد. @albayann
نیاز حوزه انقلابی.mp3
780.8K
🔊 ⁉️نیاز حوزه انقلابی چیست؟ ◾️چه امری مهمتر از علم و تقوا و حتی شجاعت است؟ ◽️چگونه هم چون تقی زاده نشویم؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️نیاز حوزه انقلابی چیست؟ ◾️چه امری مهمتر از علم و تقوا و حتی شجاعت است؟ ◽️چگونه هم چو
🔺🔺🔺 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹در مورد ولایت فقیه بحث شده است که آیا مرجعیت هم لازم است یا اجتهاد مطلق کافیست؟ حضرت امام اعتقاد داشته اند مجتهد وقتی عادل و شجاع باشد کفایت می کند و مرجعیت شرط آن نمی باشد. 🔸رهبر انقلاب تعبیری دارند که مهم تر از علم و تقوا و حتی شجاعت تشخیص وظیفه است. 📌طلبه دین باید در هر برهه ایی از زمان وظیفه خودش را تشخیص بدهد و به آن عمل کند و اگر وظیفه تشخیص داده نشود آن علم و تقوا و شجاعت به جا مصرف نمی شود و کاری را که انجام می دهد خراب می شود. 👈لذا یکی از ضرورتها برای حوزه علیمه و طلاب آشنایی با شبهات و پاسخ به آنهاست. 🔺باید توجه داشت در زمان فعلی شناخت شبهه و جواب به آنها بسیار مهم است و یکی از نقصانهایی که وجود دارد این می باشد که بعضی ها جواب شبهه را نمی دانند و حتی بعضی اصلا وجود شبهه را متوجه نیستند و همین که این را نمی دانند ناخواسته تقی زاده عصر ما می شوند و چیزهایی را تکرار می کنند که نفعی در آنها نیست بلکه ضرر هم در آنها هست. @albayann
⚠️برخي خيلي بدبختند ! مثلشان مانند این است که در یک بطری را بسته اند و در اقیانوس رحمت علی بن موسی الرضا(ع) انداخته اند. یک قطره آب وارد این بطری نمی شود. 📌سال ها دست خالی می آیند و میروند و هیچ چیزی گیرشان نمی آید . اما شما مثل آنها نباشید . 🔹بزرگان و اولیاء الهي با همین زیارت ها و توسل هابه درجات توحید رسیدند و بالا رفتند. @albayann
019-98.08.19 (Trimmed).mp3
2.28M
💠| ملاک مسئله اصولی مسئله ضابطه مسائل اصولی و تفاوت آن با قواعد فقهی از جمله مباحث اثرگذار در تبویب و تدوین علم اصول و ارتباط آن با علم فقه است. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به دو ملاک مورد نظر پرداخته و نظر خراسانی را نیز در این باب مطرح می نماید. @albyann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
💠#فقه_الخمینی| ملاک مسئله اصولی مسئله ضابطه مسائل اصولی و تفاوت آن با قواعد فقهی از جمله مباحث اثر
💠ملاک مسئله اصولی از منظر شیخ انصاری و آخوند خراسانی 🔸جناب شیخ و مرحوم آخوند (ره) در باب تبیین مساله اصولی، دو ملاک را مطرح کرده اند: 🔺یکی اینکه اگر مساله ای در ذیلش مساله اصولی مندرج بشود، این مساله، اصولی خواهد بود. مثل استصحاب. چه استصحاب را از طریق امارات بدست می آوریم و چه از روایات برای حجیت آن استفاده کنیم؛ همین که در حجیت قول فقیه می توان از استصحاب استفاده برد،نشان میدهد این اصولی است. یعنی بعد از فوت فقیه بقاء حجیت قول فقیه را استصحاب می کنیم. حجیت یک حکم فرعی نیست بلکه یک حکم اصولی است . 📌لذا بخاطر جریان استصحاب در حجیت، می توانیم بگوییم استصحاب یک مساله اصولی است. ◾️جناب شیخ در ادامه نقضی وارد میکنند و تام بودن این ملاک را زیر سوال برده وبه همین علت ملاک دومی نیز ارائه می دهند: اگر اجرای یک قاعده ای صرفا از وظایف مجتهد بود و مقلد نتواند آن قاعده را استفاده کند؛آن قاعده اصولی است. مثلا جریان استصحاب در شبهه حکمیه؛ که مقلد نمی تواند در جایی که فقد نص ، یا تعارض نصوص یا اجمال نص داریم اجرا کند. اصلا تشخیص اجمال و تعارض و فقد نص کار مجتهد است. مقلد فقط می تواند در شبهه موضوعیه استصحاب جاری کند یعنی در جایی که اشتباه امور خارجی پیش می آید. ◽️اما اجرای استصحاب در شبهه حکمیه از وظایف مجتهد است. و این ملاک دوم ایشان برای اصولی بودن یک مسأله است. 👈این دو ملاک از ملاک های مهم تشخیص مسائل اصولی از قواعد فقهی هستند و مشهور مخصوصا شیخ و آخوند و من تبعهم با این دو ملاک کار میکنند. @albayann
⚠️ اسلام و مسئله دموکراسی 📌 تفاوت قوانین مدنی اسلام و قوانین مدنی بشری 🔅 در بیان علامه طباطبایی(ره) @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
البیان
⚠️ اسلام و مسئله دموکراسی 📌 تفاوت قوانین مدنی اسلام و قوانین مدنی بشری 🔅 در بیان علامه طباطبایی(
⚠️اسلام و دموکراسے 🔰علامه طباطبایی(ره): 🔹مسیر زندگی واقعی انسان که سعادت وخوش بختی حقیقی او را در بردارد ، راهی است که طبیعت و فطرت به سوی آن هدایت می کند و براساس مصالح و منافع واقعی که مطابق اقتضای آفرینش انسان و جهان می باشد، پایه گذاری شده خواه با خواست های عواطف و احساسات تطبیق پذیرد و خواه نپذیرد. 🔸زیرا عواطف و احساسات، در خواست های خود باید از راهنمایی طبیعت و فطرت پیروی کند و محکوم آن باشد ، نه طبیعت و فطرت از خواست های بی بند و بارانه عواطف و احساسات ؛ 🔺و جامعه بشری زندگی خود را براساس واقع بینی بنا کند نه بر پایه لرزان خرافه پرستی و ایده آل های فریبنده عواطف و احساسات. ◾️ همین است فرق بین قوانین اسلامی و قوانین مدنی دیگر. زیرا قوانین اجتماعی معمولی پیرو خواست اکثریت افراد جامعه ( نصف +۱ ) می باشد ، ولی قوانین اسلامی بر وفق هدایت طبیعت و فطرت است که نشان دهنده اراده خدای متعال می باشد و از همین جاست که قرآن کریم حکم و تشریع را انحصاری ساخت کبریای خداوندی می داند ، چنان که می فرماید : « إن الحكم إلالله » (يوسف/۶۰) ◽️و هم چنین آنچه در جامعه های معمولی حکم فرماست ، خواست اکثریت افراد یا خواست یک فرد دیکتاتور مقتدر می باشد. خواه با حق و حقیقت وفق دهد و مصلحت واقعی جماعت را تأمین کند و خواه نه ، ولی در جامعه حقیقی اسلامی حکومت از آن حق و حقیقت است و خواست افراد باید از آن تبعیت و پیروی نماید . 📚کتاب بررسی های اسلامی فصل دوم @albayann
🗂اطلاعیه دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مختص طلاب سطوح عالی مدرسه 📌 دوره تمهید الخارج 🔹بررسی تطبیقی نظام اصولی کفایةالأصول و رسائل شیخ انصاری 📌 مشاورات علمی حکمت و فلسفه 🔹با محوریت کتاب بدایةالحکمة و آثار فلسفی شهید مطهری 📌 کارگاه بررسی تطبیقی نظر امام خمینی(ره) و آخوند خراسانی در مبحث تمایز و تداخل علوم 🔹با محوریت ۱۳ جلسه از درس خارج استاد آیت الله فرحانی 🕓زمان: از ابتدای تیرماه لغایت ۱۷ مردادماه 📝معاونت آموزش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) @albayann
🗂اطلاعیه دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مختص طلاب جدید الورود 🔺تمهید حکمت اسلامی 🔹دوره آشنایی با فلسفه با هدف کسب مقدمات لازم جهت تحصیل بدایه و نهایه الحکمه (به صورت مجازی و آنلاین) 🔹دوره تحصیلی أمهات علم منطق (به صورت مجازی و آفلاین) 🕣زمان: از ابتدای تیرماه لغایت ۱۷ مردادماه 📝معاونت آموزش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) @albayann