eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊چارچوب بحث علم اجمالی در نگاه محقق خراسانی 🔰برگرفته از درس خارج اصول استاد ✍مقرر:حجه الاسلام حجت پورعبدالهی ➖ چارچوب بحث علم اجمالی در نگاه محقق خراسانی اساسا بر روی معلوم(نه علم) استقرار دارد که اگر با این زوایه دید وارد بحث بشویم سازمان ایشان لوازم متفاوتی به آن چه مشهور می گویند دارد. ایشان اولا بحث خود را بر روی معلوم می برند و ثانیا آن را به فعلیت مطلقه وغیر مطلقه تقسیم می نمایند. ➖لوازم: 1⃣طبق این اندیشه در جایی که معلوم فعلیت مطلقه داشته باشد فرقی بین علم تفصیلی و اجمالی وجود ندارد. 2⃣اگر معلوم فعلیت غیر مطلقه داشته باشد هیچ مانع عقلی و شرعی برای جریان اصل در اطراف علم اجمالی حتی در همه اطراف نسبت به آن وجود ندارد چون نه ترخیص در معصیت است و نه اینگونه است که صدر و ذیل روایت دچار تناقض باشد. 3⃣فرقی بین شبهه محصوره و غیر محصوره برای جریان اصل یا عدم جریان اصل وجود ندارد چون بستگی دارد که معلوم چگونه باشد اگر معلوم فعلیت مطلقه داشته باشد چه شبهه محصوه و چه غیر محصوره در هر دو صورت نمی شود اصل را جاری کرد و اگر معلوم فعلیت غیر مطلقه داشته باشد در هر دو صورت می توان اصل را در اطراف علم اجمالی جاری نمود. 4⃣تفکیک بین حرمت مخالفت قطعیه و وجوب موافقت قطعیه را نمی توان این گونه انجام داد که یکی در قطع و دیگری در شک مورد بررسی قرار می گیرد زیرا بستگی دارد که معلوم چگونه باشد اگر معلوم فعلیت مطلقه داشته باشد هر دو یک طور هستند و اگر معلوم فعلیت غیر مطلقه باشد هر دو به صورت دیگری مورد بررسی قرار می گیرند. 🔹نکته: آن چه مشخص است در نزد محقق خراسانی در بعضی موارد معلوم، فعلیت غیر مطلقه و در بعضی موارد فعلیت مطلقه دارد اما ایشان در مواردی که معلوم فعلیت مطلقه است قائل به یک مطلب دیگر نیز هستند اینکه گاهی معلوم دارای یک فعلیت مطلقه ای است که نزد مولا دارای اهمیت زیادی می باشد که این مورد در هیچ صورتی از فعلیت نمی افتد و احتمالش هم تکلیف را تنجیز می دهد اما در بعضی موارد معلوم فعلیت مطلقه دارد ولی به دلایلی از فعلیت می افتد 🔸از دلیلی که باعث از فعلیت افتادن معلوم می شوند می توان به این موارد اشاره کرد: 1⃣در جایی که اطراف معلوم بالاجمال، مورد ابتلا نباشند چه در محصوره و چه در غیر محصوره البته در شبهات غیر محصوره نوعا اطراف مورد ابتلا نیستند و از فعلیت مطلقه می افتند 2⃣در جایی که اضطرار وجود داشته باشد حال چه یک طرف معین و چه نامعین باشد 3⃣این که علم به تحقق موضوع وجود نداشته باشد. @albayann
🖊به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برگزار میگردد: اختتامیه جشنواره علامه حلی(ره) مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 🔰سخنران:استاد آیت الله فرحانی 📆زمان:شنبه ۲۶آذر ماه ساعت ۱۰ صبح ⚜️به همراه تقدیر از آثار و نفرات برگزیده پژوهشی 📍مکان:بلوار سمیه؛ خیابن شهیدین، مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔹شرح حدیث اخلاق | بهشت پاداش جویندگان علم 🔰امام خامنه ای @albayann
البیان
🎞 #ببینید 🔹شرح حدیث اخلاق | بهشت پاداش جویندگان علم 🔰امام خامنه ای #درس_اخلاق @albayann
🖊شرح حدیث اخلاق | بهشت پاداش جویندگان علم 🔹عَن عَبدِاللهِ بنِ میمون عن الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام عن ابیهِ عن آبائِهِ علیهم‌ُالسلام قالْ قالَ رسولُ الله صلی‌الله‌علیه‌وآله مَنْ سَلَکَ طَرِیقاً یَطْلُبُ فِیهِ عِلْماً سَلَکَ اَللَّهُ بِهِ طَرِیقاً إِلَى‌ اَلْجَنَّةِ (۱) هر کس راهی را بپیماید برای اینکه علمی را فرا بگیرد، خدای متعال او را در راهی قرار می‌دهد به سوی بهشت. 🔸وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِکَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ رِضًا بِهِ از بس [ملائک] از او خشنودند، بال‌هایشان را در زیر او فرش می‌کنند وَ إِنَّهُ لَیَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ مَنْ فِی اَلسَّمَاءِ وَ مَنْ فِی اَلْأَرْضِ حَتَّى اَلْحُوتِ فِی اَلْبَحْرِ [براى طالب علم هر که در آسمان و در زمین است آمرزش خواهد تا برسد به ماهیان دریا] که حالا اینها را بایستی بیشتر دقت کرد. خیلی نکات گاهی در این هست که حالا حوت در بحر، ماهی دریا چه خصوصیتی دارد که دعا کند. اینها یک دقت‌هایی یک ظرافت‌هایی درش هست که حالا ما بعضی‌ها را ما ملتفت نمی‌شویم. انسان با برخورد با معارف دنیایی گاهی به یک نکته‌ای برخورد می‌کند که می‌فهمد اینی که اینجا مثلاً کلمه‌ی حوت را آورده‌اند این به خاطر این نکته است؛ که حالا فعلاً دست ما خالی است. ➖وَ فَضْلُ اَلْعَالِمِ عَلَى اَلْعَابِدِ کَفَضْلِ اَلْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ اَلنُّجُومِ‌ لَیْلَةَ اَلْبَدْرِ آن شبی که ماه با ستاره فرق دارد -که ستاره کمکی نمی‌کند و نوری نمی‌دهد اما ماه نور می‌دهد- آن کی است؟ آن شب‌های بدر است؛ شب‌های ماه تمام است. فضل عالِم بر عابد این‌جور است؛ [یعنی عالم] مثل ماه تمام در شب‌های بدر [است] که نور می‌دهد و به دیگران کمک می‌کند و راه را روشن می‌کند. عالم این‌جوری است. ببینید تشبیه، تشبیه روشنِ زیبایی است. ➖وَ إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ وَ إِنَّ اَلْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرِّثُوا دِینَاراً وَ لاَ دِرْهَماً [علما] پول و ملک و زمین و سرمایه برای ورّاث خودشان نگذاشته‌اند ➖وَ لَکِنْ وَرَّثُوا اَلْعِلْمَ [بلکه] علم [به ارث] گذاشته‌اند این همان قرینه‌ای است که نشان می‌دهد مراد از علم، معارف الهی است فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ [و هر که از آن برگرفت بهره‌ی فراوانى برد] 📚 الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۱۱۶ @albayann
نظام سیاسی عارفانه.mp3
3M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹یکی از نگاه هایی که در نظام سیاسی مطرح است ،نظریه قرآنی وعرفانی وآخرتی به دین است،یعنی دین را به گونه ای معنا کنیم آن را از قدرت وحاکمیت جدا کنیم وآخرت گرایی ومعنویت را در جامعه گسترش بدهیم چرا که درحال حاضر رویکرد در نظام سیاسی یک رویکرد فلسفی خشک به دین است واین نگاه تولید ایمان در جامعه نمی کند و باعث تولید قدرت مطلقه می شود و دنیا گرایی را در جامعه گسترش می دهد. ⁉️ ثمرات رویکرد عارفانه به دین در نظام سیاسی چیست؟ ➖تولید ایمان درجامعه دینی با کدام رویکرد شکل می گیرد؟ ➖آیا می توان اخلاق را در نظام سیاسی جایگزین فقه کرد؟ @albayann
🖋نقش جامع در نظام اصولی محقق خویی(ره) 📕برگرفته از خارج اصول استاد ✍مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان 🔰 محقق خویی(ره) در دو محل از مباحث مربوط به ملاک تمایز و موضوع علم اصول، جامع را نفی و در محل دیگری اثبات می‌کند و این نفی و اثبات باعث انتساب تناقض و تسامح در کلام ایشان شده است. قبل از قبول این تسامح لازم است سنخ دو جامع را در متن بررسی کنیم . آیا یک جامع در دو جا نفی و اثبات شده است یا دو معنای از جامع در ۲ جا نفی و اثبات شده است ؟ و در فرض دوم آیا همچنان تهافت و تسامح اثبات می شود ؟ 1⃣ عبارت اول: "لو سلم ترتب الغرض الواحد على نفس مسائل العلم الواحد، فلا يكاد يعقل أن يكشف عن جامع واحد مقولي بينها، ليقال ان ذلك الجامع الواحد يكشف عن جامع كذلك بين موضوعاتها، بقاعدة السنخيه." محاضرات فی الاصول ج۱ ص۱۹ "و قد برهن في محله انه لا يعقل وجود جامع ذاتي بين المقولات كالجواهر و الاعراض، لأنها أجناس عالية و متباينات بتمام الذات و الحقيقة، فلا اشتراك أصلا بين مقولة الجوهر مع شي‌ء من المقولات العرضية، و لا بين كل واحدة منها مع الأخرى" همان ص ۲۰ محقق خویی در این عبارت می فرمایند موضوعات علوم چه اعتباری و چه حقیقی، از این جهت که از مقولات مختلف ماهوی هستند کاملا با یکدیگر متباین هستند زیرا ماهیات مثار کثرت و تباین هستند لذا نمی توان ملاک را غرضی دانست که کاشف از یک جامعی در نفس مسائل است که از این طریق به این برسیم که جامع واحد مسائل، کاشف جامع موضوعات است ( غرض کاشف جامع واحد ازمسائل است و این جامع واحد کاشف از جامع واحد از موضوعات مسائل است .) 2⃣ عبارت دوم : "فأقول: ان موضوع علم الأصول هو: (الجامع الّذي ينتزع من مجموع مسائله المتباينة) كعنوان ما تقع نتيجة البحث عنه في طريق الاستنباط و تعيين الوظيفة في مقام العمل." همان صفحه۳۱ مصنف در این عبارت موضوع علم اصول را جامع منتزع از مسائل، معرفی کرده است . جامع عبارت اول ، همانگونه که ایشان اشاره داشتند جامع مقولی بود یعنی جامعی که منشاش اشتراک و اتحاد در ذات مسائل و موضوعات است که با استفاده از حد وسط فلسفی و تباین و کثرت جاری در ماهیات این جامع را رد کرد . اما جامع دوم، لزوما نشات گرفته از اشتراک در ذات مسائل نیست بلکه نشات گرفته از اثر واحد است لذا به همین جهت استاد فرحانی جامع در این عبارت را همان جامع امام خمینی (ره) می دانند ‌. ❇️در نتیجه : جواب سوال اول ما در اول تقریر مشخص شد که:جامع ذکر شده در دوعبارت محقق خویی، دو جامع است 1⃣ جامع مقولی (منشا جامعیت اشتراک در ذوات مسائل) 2⃣جامعی که منشاش به اشتراک و جامعیت در ذوات مسائل بر نمیگردد بلکه به اثر واحدی که از همه مسائل یک علم گرفته می‌شود بر میگردد(جامع مصطلح امام خمینی ره ) اما جواب سوال دوم ما در اول تقریر این است که : اولا سنخ موضوعات و محمولات اعتباری مانند فقه، برهان پذیر نیستند و علاوه بر این ، سجود و رکوع و... مقوله ماهوی نیستند که بخواهید برهان تباین را جاری کنید . ثانیا : در فضای جامع انتزاعی (جامع معنای دوم) که در عبارت موضوع علم اصول آن را مطرح کنید نگاه ما به مقولات را تباین موضوعات یا مسائل نیست که شما از آن طریق جامع را رد کنید بلکه نگاه به اثر لذا به نظر می آید شما تصویر کاملی از جامع (معنای دوم) نداشتید که باعث شد این تهافت بوجود آید . ادامه دارد ‌... @albayann
🖊از نگاه امام خمینی (ره)، همان است و نیاز به تخصص در اصول دارد. 🔰 رهبر معظم انقلاب، ۷۴/۱۲/۲۴ 🔹حقیقتی‌ که‌ امام‌ راحل‌ رضوان‌ الله‌ علیه‌ مطرح‌ می‌کند آن‌ است‌ که‌ کوثر شریعت‌ و فقه‌، در جریانی‌ دائمی‌ و ابدی‌، از سرچشمه‌ی‌ وحی‌، به‌ سوی‌ عرصه‌های‌ گوناگون‌ حیات‌ جاری‌ است‌. 🔸زمان‌ و مکان‌ و اوضاع‌ و احوال‌ گوناگون‌ زندگی‌ بشر و تازه‌های‌ جهان‌، به‌ فقیه‌ دین‌ شناس‌ و زمان‌ شناس‌ کمک‌ می‌کند که‌ خود و اهل‌ زمان‌ خود را از آن‌ کوثر یعنی‌ سرچشمه‌ی‌ لایزال‌ و فزاینده‌، سیراب‌ سازد و محرومیت‌ از آن‌ را برای‌ بشر که‌ همواره‌ و همه‌ جا نیازمند دین‌ و شریعت‌ الهی‌ است‌، برنتابد. ➖شناختن‌ نقش‌ هر زمان‌ و هر مکان‌، همواره‌ باید با پایبندی‌ به‌ اصول‌ فقاهت‌ که‌ روشی‌ علمی‌ و تخصصی‌ است‌، همراه‌ باشد. و این‌ است‌ معنای‌ سخن‌ امام‌ راحل‌ رحمه‌ الله‌ علیه‌ که‌ فقه‌ پوینده‌ و منطبق‌ بر نیازهای‌ همیشه‌ و همه‌ جا را همان‌ فقه‌ سنتی‌ دانسته‌ و بر این‌ پای‌ فشرده‌اند. 📌از اینجا می‌توان‌ دانست‌ که‌ تنها فقهای‌ کارآزموده‌ و اهل‌ فن‌، صلاحیت‌ آن‌ را دارند که‌ تأثیر زمان‌ و مکان‌ را در احکام‌ شریعت‌ بشناسند و بر طبق‌ آن‌ فتوا دهند. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰استاد آیت الله فرحانی 💠دوگانه عمیق و طولانی و کوتاه و سطحی غلط است می شود کوتاه و عمیق درس خواند @albayann
متعلق بسم الله الرحمن الرحیم.mp3
4.01M
🎙 🔰 استاد آیت‌الله فرحانی: 🔹متعلق بسم الله الرحمن الرحیم از نگاه شهید مطهری 🔸اختلاف نظر آیت الله جوادی و شهید مطهری در متعلق بسم الله 🔹نظر علامه طباطبایی در متعلق بسم الله و نقد آیت الله جوادی به ایشان. @albayann
شب جمعه.mp3
3.57M
🎙 🔹 شب جمعه و رحمت الهی 🔸يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ 📌صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ⁉️سوال خبرنگار: 🔹بعد از تصویب قانون اساسی شکلی از حکومت که مطرح شده دو شکل است. ➖یکی اینکه یک حکومتی با استبداد روحانیت بر سر کار می‌آید ➖و یا اینکه یک حکومتی که روحانیت در آن نقش فرعی دارد روی کار می‌آید. این دو تا شکلی است که در جهان مطرح است. نظر حضرت عالی چیست در این مورد؟ 🔰امام خمینی(ره): آن جهانی که شما می‌گویید، یک جهان جاهل هست به اسلام. اینها نمی‌دانند که حکومت اسلامی می‌آید برای اینکه دیکتاتوری نباشد. اسلام غریب است. 📌پاسخ امام را در این ویدیو ببینید. @albayann
🖊نظام آخوند در رابطه با علم اجمالی برگرفته از درس خارج اصول آیت الله فرحانی (زیدعزه) ✍مقرر:حجه الاسلام امیر دانایی 🔹آخوند(ره) در ابتدای مساله اشتغال حرف شیخ اعظم و مشهور را در رابطه با علم اجمالی مورد نقد قرار داده اند و می فرمایند: آقایان در علم اجمالی فرق می گذاشتن بین حرمت موافقت قطعیه و وجوب موافقت قطعیه، کانّه علم اجمالی را مقتضی می داند چون همراه آن مانعی وجود دارد به حد علت تامه نمی رسد و به عبارت دیگر این تفکیک به خاطر این است که روی علم تمرکز کرده اند. 🔸اما آخوند (ره) می فرماید: ما باید تکلیف معلوم را مشخص کنیم و مشخص کنیم معلوم ما در علم اجمالی چه وضعیتی پیدا می کند!! اگر معلوم یک طوری بود که فعلیت مطلقه من جمیع جهات داشت آن موقع هیچ فرقی بین علم تفصیلی و اجمالی نیست ولی اگر معلوم فعلیت من جمیع جهات پیدا نکرده است آن موقع می توانیم فرق بگذاریم بین علم تفصیلی وعلم اجمالی درعلم تفصیلی که شکی در آن نیست مجالی برای جریان اصل وجود ندارد ولی در علم اجمالی بخاطر وجود شک زمینه جریان اصولی مانند: برائت وحلیت یا طهارت درآن وجود دارد و از همین جا تفاوت مبنای آخوند(ره) با مشهور وشیخ (ره)مشخص می شود، درجایی که معلوم فعلیت مطلقه نداشت درعلم اجمالی آن هیچ مانع عقلی وشرعی وجود ندارد که در اطراف جریان اصول را دشته باشیم مثل اصل برائت و شارع ترخیص میدهد 📌 برخلاف آقایان که چون با علم کار می کردند می فرمودند که شارع نمی تواند ترخیص در اطراف را بدهد چون اشکال عقلی وشرعی به وجود می آمد درسیستم آنها به این صورت که : اشکال عقلی: ترخیص در معصیت می شود؛ به این صورت که من اجمالا می دانم دریکی از دو ظرف حرامی مثل خمر یا نجسی مثل بول وجودارد واگر شارع درهر دو طرف ترخیص بدهد یعنی ثبوتا ترخیص در معصیت است،چون من بالاخره می دانم در یکی از ظروف حرام یا نجس وجود دارد. ➖اشکال شرعی: تناقض صدر و ذیل روایات است؛ به این دلیل که از یک طرف می گوید: کل شیء لک حلال و در ذیلش می گوید حتی تعلم انه حرام این اطلاق حتی تعلم موارد علم اجمالی را می گیرد؛این یعنی تناقض درحرف شارع . درنتیجه مشهور با تمسک به این دو دلیل جلوی جریان اصول را در همه اطراف می گرفتند. 🔸تفاوت دیگر مبنای آخوند(ره) با شیخ اعظم (ره)در این است اینها بین شبهه محصوره وغیره فرق می گذاشتند؛ در شبهه محصوره نمی توان اصل جاری کرد اما درشبهه غیر محصوره اشکال ندارد به خاطر همان که بحث را بر روی علم می بردند. 📌آخوند(ره) آمد و فرمود باید ببینیم معلوم ما چگونه است اگر فعلیت مطلقه من جمیع جهات داشت هیج فرقی بین محصوره وغیره محصوره وجود ندارد ولی اگر معلوم ما فعلیت مطلقه نداشت حتی اگر شبهه محصوره هم بود مجالی برای جریان اصل وجودارد ولی اگر در همین مورد تفصیلی بود وشبهه هم غیره محصوره باز نمی توانیم جریان اصل را داشته باشیم؛ بله آخوند(ره) می فرماید وقتی ما در شبهات محصوره دقت می کنیم نوعا این طور است معلوم فعلیت مطلقه دارد و در غیر محصوره اینگونه نیست. ➖نکته خوب دیگری که آخوند در این مساله بیان می کند این است که چه مواردی می تواند فعلیت مطلقه را از کار بیاندازد:1.اضطرار 2.خروج ازمحل ابتلاء 3.علم به تحقق نداشتن موضوع. 📚منبع: کفایه الاصول ج۲ مبحث اشتغال @albayann
6⃣شماره ششم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد. 🏷لیست مقالات شماره ششم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖊اعمال منطق اعتباریات در مبحث حقیقت شرعیه 📌استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی ( زید عزه ) 🖊نقد و بررسی نظریه مراتب حکم از نگاه مشهور مبتنی بر نظریه امام خمینی (ره) 📌 عباس یعقوبی 🖊نوآوری های مرحوم مظفر در تبویب مسائل علم اصول بر اساس کتاب اصول فقه 📌 حسین حاجی زاده 🖊نقش دلیل عقل در استنباط احکام با نگاهی به آراء امام خمینی(ره) 📌 صادق مصطفایی دروئی 🖊 تکمیل حد تام با برهان بر اساس ابتناء آن بر علیت 📌احمدرضا ساعدی بید گلی 🖊مقایسه تقریر بوعلی و صدرا از برهان صدیقین و نقدهای وارد شده بر آنها 📌مهدی خطیبی 🖊ملاک تقسیمات حکمت از دیدگاه شهید مطهری 📌 رضا فیاضی 👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید. علیه السلام @albayann
🏴السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ؛ 🖊گزارش تصویری مراسم ایام فاطمیه 🔰سخنران:استاد آیت الله فرحانی 📍مکان:سیرجان هیئت فدائیان علی ابن ابی طالب @albayann
سه مقام ائمه .mp3
1.58M
🔊 🏴سه مقام اهل بیت در منظومه فکری امام و علامه طباطبایی 🏴جایگاه حضرت زهرا(س) در این سه مقام 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 🏴سه مقام اهل بیت در منظومه فکری امام و علامه طباطبایی 🏴جایگاه حضرت زهرا(س) در این سه مق
|ائمه علیهم السلام سه مقام دارند 1⃣مقام نورانیت و وحدت در بعضی از روایات داریم که «اَوّلُ مَا خَلَقَ اللهُ» یعنی اولین چیزی که خدا خلق کرد نور نبی اکرم ص است. در این مقام نورانیت، معصومین(ع) وحدت دارند. 2⃣ مقام امامت و کثرت در این مقام اطاعت از هر امام حتی بر امام بعدی واجب است. 3⃣مقام ظهور ولایت در این مقام هر چه جلوتر می رویم، این ظهور و تجلی معصومین (ع) بیشتر می شود، امام اول پنهان تر از امام بعدی می باشد و بر این اساس امام دوازدهم ظاهرترین ایشان می باشد. 👈لذا ائمه(ع) در یک مقام جمع و وحدت دارند . در یک مقام کثرت دارند و به این اعتبار است که امام بعدی تابع قبلی است. 📌اما به اعتبار سوم، ظهور امام بعدی از قبلی بیشتر است. بنابر این اعتبار امام زمان(عج) أفضل ائمه ماست، چون ظهور ائمه(ع) در اوست و به اذن الله ایشان ظاهر می شود و کمالاتشان عالم گیر خواهد شد. 🏴مقام حضرت زهرا صدیقه کبری(سلام الله علیها) در این سلسله در این مقام سوم (یعنی ظهور کمالات ولایت) علم اهل بیت (ع) با زهرا (س) است. چون مصحف، متعلق به زهرای اطهر است و لذا ظهور علم ائمه (ع) با فاطمه (س) است. سِر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا (س) است. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🏴السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا(س) 🔰امام خمینی: 🖊براساس روایتی محکم حزن و اندوه فراوانی پس از رحلت حضرت رسول بر حضرت زهرا سلام الله علیها غلبه داشت ، جبرئیل امین در این ایام خدمت ایشان می رسید و مسائلی از آینده را نقل می کرد ... @albayann
السَلَامُ عَلَیکِ یَا بَضعَةَ النَّبِی (س) 🏴مراسم شام شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) به دعوت حضرت آیت الله فرحانی🏴 ➖سخنران : آیت الله فرحانی (تحلیل مسائل اخیر کشور) ➖زمان: سه شنبه ۶ دی ماه ساعت ۱۸:۳۰ ➖مکان: کوی طالقانی،خیابان شهید کریمی،مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) 🔹مراسم تشییع جنازه نمادین حضرت مادر بعد از عزاداری از درب مسجد شروع خواهد شد🔹 دفتر حضرت آیت‌ الله فرحانی (نماینده مردم شریف خوزستان در خبرگان رهبری) @albayann
⁉️مقصر این گناه بزرگ در ابتدای داستان خلقت چه کسی است؟ ➖ در این گناه بزرگ حضرت حوا نقش اساسی را ایفا کرد. شیطان نتوانست حضرت آدم را فریب بدهد اما شیطان آمد را فریب داد و با فریبِ زن، حضرت آدم نیز فریب خورد..... ✅پاسخ استاد را مطالعه بفرمایید @albayann
البیان
⁉️مقصر این گناه بزرگ در ابتدای داستان خلقت چه کسی است؟ ➖ در این گناه بزرگ حضرت حوا نقش اساسی را ایف
⁉️مقصر این گناه بزرگ در ابتدای داستان خلقت چه کسی است؟ ➖ در این گناه بزرگ حضرت حوا نقش اساسی را ایفا کرد. شیطان نتوانست حضرت آدم را فریب بدهد اما شیطان آمد را فریب داد و با فریبِ زن، حضرت آدم نیز فریب خورد. 📌پس گناهِ اول، گناهِ یک زن است. لذا زن شد مظهر وسوسه و فریب و خطا و گناه. زن بود که فریب خورد و با فریب او آدم فریب خورد. 📌بشر گناه اول را انجام داد، از بهشت بیرون رفت، در فساد و کشتار و تباهی و بدبختی غرق شد و منشأ همه اینها حضرت حوا بود. لذا مسیحیت فتوا می دهد برای رشد معنوی باید دور زن را یک خط قرمز بکشید. 🔰پاسخ زیبای استاد آیت الله فرحانی با توجه به آیات قرآن: در این آیات تمام ضمیرها به صورت تثنیه آمده يَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَکُلاَ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لاَ تَقْرَبَا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ‌ ﴿الأعراف‏، ۱۹﴾ 🔹“کلا”یعنی هر دو بخورید، از همه نعمات استفاده کنید “و لا تقربا هذه الشجره و تکونا من الظالمین” دقت کنید فرمود “لا تقربا” یعنی هر دوی شما نزدیک نشوید و تکونا من الظالمین نروید دنبال درخت گناه شما که علم دارید، آگاهی دارید، همه نعمات الهی مسخر انسان است، اگر نروید دنبال گناه از ظالمین نیستید. 📌یعنی ای آدم و ای حوا ، شما پاک هستید. کسی که مظهر آلودگی و دعوت به گناه است، حوا نیست، چرا؟ فرمود فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ ﴿الأعراف‏، ۲۰﴾ هر دوی آنها را وسوسه کرد و قَاسَمَهُمَا إِنِّي لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ‌ ﴿الأعراف‏، ۲۱﴾ برای هر دو قسم خورد فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ ﴿الأعراف‏، ۲۲﴾ هر دو فریب شیطان را خوردند. 🔸 توجه کنید که همه ی ضمیر ها تثنیه است. هیچ جای قرآن نیست که شیطان حوا را فریب داد. نخیر، اینها در اسرائیلیات هست. در تحریفات هست. فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ وقتی هر دو فریب خوردند و از درخت ممنوعه چشیدند، ببینید چقدر زیباست می فرماید خدا هر دوی آنها را صدا زد نَادَاهُمَا رَبُّهُمَا ﴿الأعراف‏، ۲۲﴾ نه اینکه حوا را از طریق آدم صدا زد نخیر، هر دو را مستقیما مورد خطاب قرار داد و فرمود أَ لَمْ أَنْهَکُمَا عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَکُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَکُمَا عَدُوٌّ مُبِينٌ‌ ﴿الأعراف‏، ۲۲﴾ کجای قرآن آلودگی اول را، گناه اول را، به زن نسبت داده؟ کجای قرآن سرشت زن را آلوده و ناپاک تلقی کرده؟ هم زن و هم مرد، هم آدم و هم حوا از کار خود توبه می کنند. قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا﴿الأعراف‏، ۲۳﴾ 📌هر دو گناه می کنند، هر دو وسوسه می شوند، هر دو آلوده می شوند و البته سرشت و ذات هر دو نیز پاک است.این یک غلط بزرگ در تاریخ است. که به زن چنین نسبتی داده اند. @albayann
اصالت الاجتماع.mp3
554.2K
🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی ⁉️اشکال آیت الله مصباح به مطالب غربیها چیست؟ ⁉️ریشه تفکرات فیلسوفان غربی که قائل به اصالت الاجتماع هستند از کیست و چگونه تحلیل می کنند؟ @albayann