eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
752 عکس
176 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی: 🔹روحیه، اقدام و استراتژی بسیجی از منظر رهبر معظم انقلاب یعنی حضور در نقطه‌ای که مدنظر اسلام، قرآن و تعالیم دینی است، به گونه‌ای که اهداف موردنظر اسلام را به صورت جهانی عینیت بخشد. 🔺حوزه‌ علمیه خاستگاه و مهد انقلاب بوده و اگر حیثیت انقلابی ماندن حوزه به خطر بیفتد، انقلاب و اسلام تضعیف می‌شوند و اگر انقلاب از آن هدف اصلی خود، خارج شود، در تعارض با تعلیمات دینی عمل خواهد کرد، بنابراین این نقش حوزه در مدیریت انقلاب و تحقق آرمانهای آن حیاتی است. ◽️همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند؛ با تشکیل هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورز و خردورز باید به گونه‌ای کار را به پیش برد که نیازهای روز انقلاب اسلامی محقق شود. حقیقتا این امر در گرو همراهی و همکاری همه‌جانبه روحانیت شیعه و علمای دین است. یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی تقویت روحیه انقلابی در همه شوؤن اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه و عدم اعتماد به امپریالیسم غربی است. 🔸اگر حوزویان بتوانند به‌ عنوان هادیان امت اسلامی نقش انقلابی خودشان را در در‌گذرگاه های مهم ایفا کنند؛ چه به‌ عنوان استاد حوزه و دانشگاه و چه به‌ عنوان مبلغین معزز ، قطعاً مسیرهای متعالی و بزرگ پیش‌روی انقلاب اسلامی ایران بیش‌ازپیش باز خواهد شد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام خمینی(ره) 🔹ما آن روز خیال می‌کردیم که در این قشرهای تحصیل کرده و متدین و صاحب افکار، افرادی هستند که بتوانند این مملکت را آن جوری که خدا می‌خواهد، آن طور اداره کنند. 🔺 دیدیم که نه، ما اشتباه کردیم... ما از حرفی که در مصاحبه‌ها گفتیم، عدول کردیم.... 👈🏻 وقتی احتمال بدهیم که حیثیت اسلام با بودن فلان آدم یا فلان قشر در خطر است، ما ماموریم که جلویش را بگیریم تا آن قدری که می‌توانیم. 🔸هر چه می‌خواهند به ما بگویند، بگویند که کشور ملایان، حکومت آخوندیسم و از این حرفهایی که می‌زنند. و البته این هم یک حربه‌ای است برای اینکه ما را از میدان به در کنند. ما نه، از میدان بیرون نمی‌رویم. @albayann
♻️جز توجه به خدا از ایشان چیزی ندیدیم 🔰آیت الله مؤمن قمی(ره): 🔹ما در تمام دوره‌ای كه با ایشان حشر و نشر داشتیم، ندیدیم كه كاری انجام دهند كه بوی دنیا از آن به مشام برسد و توجه عجیبی به معنویات داشتند. 📌همین امر باعث شد كه تمام طلبه‌ها عاشق ایشان بودند. به یاد دارم كه در همان سال 1342 ایشان را به زندان تهران بردند و بعد از چند ماه باز گرداندند. حبس ایشان مدتی به طول انجامید و ما از آزادی ایشان مأیوس شدیم. من عازم نجف اشرف شدم و چند ماه از اواخر سال 1342 و اوایل سال 1343 را در عراق به‌سر بردم. 🔸به خاطر دارم كه در آنجا به برادران طلبه نجفی گفتم: «تمام طلبه‌های قمی‌ نسبت به حاج آقا روح الله علاقه‌مند و به ایشان معتقدند. در حالی كه به نظر من هیچ یك از طلاب نجف نسبت به هیچ‌یك از مراجع نجف چنین حالتی را ندارند». 💠واقعیت این است كه جز [توجه به] خدا از ایشان چیزی ندیدیم. تا آخر هم این حالت را داشتند. دوستان ایشان هم حاضر بودند تمام دار و ندارشان را برای ایشان و در اصل برای خدا فدا كنند... @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ⚠️ خدایی که این دنیا را آفریده ، قسم یاد کرده که اینجا جای راحتی نیست. 💠 شخصی از امام جواد علیه السلام درخواست نصیحت اخلاقی نمود. ✅حضرت فرمود: قبول می‌کنی یا فقط می‌خواهی یک چیزی شنیده باشی؟ گفت : قبول می‌کنم. فرمود: اگر قبول می‌کنی وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَیفَ تَكُونُ بدان که هیچگاه از چشم خدا خالی و بیرون نیستی پس بنگر چگونه زندگی می کنی. ⛔️ این دنیا محل امتحان و سختی است. مبادا خدای ناکرده دچار غفلت شویم و بخاطر مصائب و گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم ، خدا را فراموش کنیم. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت(2) ⁉️غایت حکمت عملی چیست؟ 🔸چرا مشهور در حکمت عملی فقط سه شاخه (اخلاق-تدبیر منزل- سیاست مدن) را ذکر میکنند 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت (۲) 🔰استاد : 💠گفتیم اگر کسی انسان را اینگونه شناخت که معجون و مخلوطی از دو چیز است. از یک جهت تجرد و از یک جهت تعلق برخوردار است. اول صورت معنویه أمریه است که عالم أمر است و دوم آن ماده ی حسیه خلقیه است که عالم خلق می باشد. ▪️بر همین اساس حکمت به دو فن تقسیم شد. چرا که در صدد اصلاح دو نشئه است؛ یکی اصلاح نشئه تجرد بواسطه ارتباط با عالم بالا و دیگری اصلاح نشئه تعلق بواسطه ارتباط و توجه به عالم پایین. حال اگر قرار است که حکمت عملی و نظری را بر اساس غایت تفکیک کنیم و قرار است در حکمت نظری به دنبال «صیروره العالِم عالَماً عقلیاً مضاهیاً للعالم العینی» باشیم و سپس حکمت عملی را با غایت عمل جدا کرده. ⁉️سوال این است که چرا تنها این سه شاخه خاص ـ اخلاق, تدبیر منزل و سیاست مدن ـ را جدا می کنیم و حال آن که تعداد زیادی از علوم مرتبط با عمل می باشند؟ اگر بحث از عمل است خیلی از علوم مرتبط با عمل انسان هستند. ✅در پاسخ به این سوال باید دانست حکمت عملی آن جهتی از نفس است, که تدبیر بدن بوده و مربوط به فعل اختیاری انسان است. در حکمت علمی قرار است عمل خیر یا همان بایدها را انجام دهیم تا نفس بر بدن استعلا پیدا کند و اراده نفس در بدن جاری و ساری شود. به تعبیر بسیار زیبای حضرت امام ، نفس باید بتواند اراده اش را جاری کند. جاری شدن ارادۀ نفس در قوۀ خیال آسان نیست و نفس باید اراده کند و آن را در بدن جاری کند تا بدن عبد نفس گردد. 🔹مرحوم امام در تفسیر روایت «المؤمن وحده جماعه» می فرمود: آدم مومن وقتی به نماز می ایستد, باید همه قوایش به او اقتدا کنند. یعنی زمانی این هیئت انقیاد به وجود می آید و انقهار نفس برای بدن درست می شود که هرگاه به نماز می ایستم, گوشم, چشمم, و هر کدام از اعضای بدنم حظشان را از این عبادت ببرند. اینجاست که «المومن وحده جماعة» معنا می یابد. 📌به همین دلیل هم در روز قیامت قوای نفس شهادت می دهند؛ اگر حظشان را از عبادت بردند، شاهد و شافع اند و اگر حظشان را از این عبادات نبردند شاکی اند. لذا اینکه در روایات می گویند: «قرآن را از روی عبارت آن بخوانید» ، برخی گفته اند تا باصره شما هم حظی ببرد. اراده روح در بدن جاری می شود و بدن بر این روح اقتداء می نماید. 🌀با درست معنی کردن انسان در این فضا، در عین حال که از جهت نظری همه موضوعات در حکمت نظری جا می گیرند اما از جهت عملی تنها با اموری کار می شود که موضوع آن «فعل اختیاری» انسان بوده باشد و با آن بتواند بدن را اداره کند. 👈🏻بنابراین توجه ذاتی مبنای این تقسیم می باشد منتهی توجه ذاتی ما در واقعیت های عینی, توجه نظری است و توجه ذاتی ما در جایی که فعل اختیاری وجود دارد, توجه عملی است. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تحقیق و تببین مبانی مطالبات امامین انقلاب 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹در بازخوانی مبانی امامین انقلاب و زیر ساخت های علمی آن ؛ بررسی این مبانی در کتاب و سنت و عقل بسیار مؤثر خواهد بود. 🔸 خواهیم دید که این مبانی، صرفا سخن امروز آقا یا دیروز امام نیست، بلکه مبنایی دارد که قرآن کریم، روایات وتاریخ وسیره نورانی اهل بیت(ع) مطرح است. 🔺اگر علمای ما ،اولا مطالبه را طرح کنند و ثانیا هم مبنا را بشناسند و بشناسانند، یقین داشته باشید در هر زمینه ای پیروز هستیم. کار بزرگ امام این بوده است. 💠در بحث انتخابات یکی از مطالبات مهم در این مبنا ، مشارکت حداکثری است. و این با تبیین مطالبات جدی آقا در الغا تفکر چپ و راست و همدلی و وحدت ملی است. ♻️ما اگر مبانی اندیشه نورانی حضرت امام را با قرائت آقا در این مطالبات و نظائر این مطالبات بشناسیم ، میتوانیم در بسط این اندیشه کار بزرگی انجام دهیم . 🔆 الان شرایطی داریم که بعضی ها نگاه به خارج را، راه ایران قوی میدانند چون مبنا را بلد نیستند. برای این عده می توان نفوذ را احتمال دارد، می توان توطئه را احتمال داد. لکن در بخش عمده ای از نخبگان و خواص این احتمال و تحلیل را باید جدی دانست که مبنای مطالبات امامین انقلاب را که ریشه در قرآن و روایات ما دارد را نمی‌شناسند. @albayann
⚠️حکومت آخوندی در بیان مقام معظم رهبری 🔹بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو عنوان و دو مفهوم غلط‌ و انحرافی به وسیله‌ی کسانی که هم با روحانیت بد بودند، هم با انقلاب دشمن بودند، در ذهنها مطرح شد. البته به این حرفها پاسخ داده شده است؛ هم قولاً، هم عملاً؛ اما «رگ رگ است این آب شیرین و آب شور». باید همیشه متوجه بود، همیشه بیدار بود. 🔸این دو مفهوم غلط و در واقع دو تهمت را دشمن به عنوان تاکتیک مطرح کرده است: 🔺یکی طرح مسئله‌ی حکومت آخوندی است. میگویند در ایران حکومت آخوندی، حکومت روحانی بر سر کار است. این را نوشتند، گفتند، ترویج کردند، تکرار کردند. 🔺دیگری طرح موضوع آخوند حکومتی است؛ تقسیم آخوند به حکومتی و غیر حکومتی. ◻️هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که اولاً نظام اسلامی را از پشتوانه‌ی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛ ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنی‌ها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، منفی است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است، این منزه است. ◼️نسبت روحانیت با نظام اسلامی، نسبت روشنی است. نسبت روحانیت و حوزه‌های علمیه با نظام اسلامی، نسبت حمایت و نصیحت است. این را توضیح خواهم داد. 💠حمایت در کنار نصیحت، دفاع در کنار اصلاح. آن دو مفهوم غلط، حقیقتاً انحرافی و خصمانه است؛ به دلیل اینکه اولاً حکومت آخوندی و نسبت دادن جمهوری اسلامی به این مفهوم، حرف دروغی است. ♻️جمهوری اسلامی حکومت ارزشهاست، حکومت اسلام است، حکومت شرع است، حکومت فقه است، نه حکومت افراد روحانی. روحانی بودن کافی نیست برای اینکه کسی سلطه‌ی حکومتی پیدا کند. جمهوری اسلامی با حکومتهای روحانی‌ای که در دنیا میشناسیم، در گذشته هم بوده است، امروز هم در نقطه‌هائی از دنیا هست، ماهیتاً متفاوت است. 📌حکومت جمهوری اسلامی، حکومت ارزشهای دینی است. ممکن است یک روحانی ارزشهائی را حائز باشد که از بسیاری از روحانی‌ها برتر باشد؛ او مقدم است؛ اما روحانی بودن هم موجب نمیشود که از کسی سلب صلاحیت شود. نه به تنهائی روحانی بودن صلاحیت‌آور است، نه روحانی بودن موجب سلب صلاحیت است. 👈🏻 حکومت دین است، نه حکومت یک صنف خاص و یک مجموعه‌ی خاص. تقسیم روحانی به حکومتی و غیر حکومتی و ارزش و ضد ارزش قلمداد کردن اینها هم یک غلط فاحش است. 💢رفتن به سمت حکومت و رفتن به سمت هر چیزی غیر از حکومت، اگر برای دنیا شد، بد است؛ اگر برای هوای نفس شد، بد است؛ مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. ما به سمت هر هدفی حرکت کنیم که مقصودمان هوای نفس باشد، مقصودمان منافع شخصی باشد، این ضد ارزش است؛ این همان مصداق دخول در دنیاست که فرمود: «الفقهاء امناء الرّسل ما لم یدخلوا فی الدّنیا»؛ این مخصوص رفتن به سمت حکومت نیست. 📌اگر هدف، دنیاست، مردود است؛ حکومت و غیرحکومت ندارد؛ اما اگر رفتن به سمت حکومت با هدف معنوی است، با هدف الهی است، این از برترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است؛ از برترین مصادیق مجاهدت است؛ این قبول مسئولیتهای سنگین است، یا دفاع از مسئولان صاحب صلاحیت است. ✅اگر روحانیِ حکومتی به آن کسی گفته میشود که برای ادای دین خود، برای ادای مسئولیت شرعی خود، برای خاطر خدا از نظام اسلامی حمایت میکند یا از مسئولینی حمایت میکند، این ارزش است، این ضد ارزش نیست؛ نداشتن این حالت، ضد ارزش است. 🌀پس هیچکدام از این دو مفهوم - نه مفهوم حکومت روحانی و حکومت آخوندی، و نه مفهوم آخوند حکومتی، روحانی حکومتی - مفاهیم درستی نیست. طرح اینها پس از انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، یک طرح مغالطه‌آمیز است؛ این مفاهیم متعلق به فرهنگ این انقلاب نیست. 📚رهبر معظم انقلاب ۲۹ مهر ۱۳۸۹ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️علت نام گذاری اهل سنت در تاریخ چیست؟ 🔹چرا به شیعیان عدلیه می گویند؟ 🔸رابطه اخباری گری درشیعه وحس گرایی در اروپا چیست؟ ▪️نقش آیت الله وحید بهبهانی و شیخ اعظم در مبارزه با تفکر غرب چیست؟ 🔺آیا با شکست اخباری گری روح اخباری گری هم از بین رفت ؟ 🔰استدلال اخباری گری در باب رد بر دخالت عقل چیست؟ @albayann
✅ معرفة مسائل اُصول الفقه ، وتحصیلها بأدقّ وجه. وأعنی بمسائلها ما لها‏‎ ‎‏دخالة ومقدّمیة فی استنباط الحکم الشرعی ‌ ‏‏🔆 وتوهّم الاستغناء عنها بأنّه لم یکن فی أعصار الأئمّة عین ولا أثر من هذه‏‎ ‎‏المسائل المدوّنة‏‎ سخیف جدّاً ؛ للفرق الواضح بین أعصارهم وأعصارنا . علی أنّ‏‎ ‎بعض ما عدّدناه من المسائل کان منقّحاً عند أهل الاستنباط فی تلک الأعصار ، کما‏‎ ‎‏هو واضح علی من سبر أبواب الفقه وفصول الروایات. ‏‏والحاصل :‏‏ أنّ معرفة مسائل اُصول الفقه ـ التی احتلّ فی هذه الأعصار‏‎ ‎‏المکانة العظمی ـ من أهمّ ما یتوقّف علیه رحی الاستنباط ؛ إذ لو لم یثبت عندنا‏‎ ‎‏حجّیة قول الثقة أو صحّة العمل بالظواهر ، ولم نعلم الوظیفةُ عند فقدان الدلیل أو‏‎ ‎‏کیفیة الجمع فلا یمکن لنا الاعتماد علی قول الثقة أو الظواهر عند الاستنباط ،‏‎ ‎‏ونصیر متحیّرین عند فقدان الدلیل أو تعارضه . ‏فلابدّ للفقیه تنقیح هذه المسائل ، وما یقع فی موقفها ؛ من البحث فی عموم‏‎ ‎‏الألفاظ أو خصوصها ، مطلقها ومقیّدها ، وما یشبهها من البحث فی مفاد الأوامر‏‎ ‎‏والنواهی ، کلّ ذلک علی نحو الاجتهاد ، علی حسب ما یسوقه الدلیل.‏‏ ولیت شعری ما الدلیل علی الاستغناء عن تنقیح هذه المباحث ؟ ! مع أنّ أکثر‏‎ ‎‏مدارک هذه المسائل موجود فی الذکر الحکیم والروایات المأثورة والمرتکزات‏‎ ‎‏الفطریة العرفیة العقلائیة ، کما أنّ بعض مسائلها ممّا یستدلّ علیه من طریق العقل ،‏‎ ‎‏کاجتماع الأمر والنهی ؛ فإنّ مرجع البحث فیه إلی أنّه هل یلزم علی القول‏‎ ‎‏بالاجتماع اجتماع الضدّین أو النقیضین الذی أجمع العقلاء ؛ حتّی الأخباری علی‏‎ ‎‏امتناعه. ‏‏ 💠 وأمّا تدوینها فی کتاب مستقلّ فلیس من البِدَع المحرّمة والمحدثات‏‎ ‎‏المذمومة ؛ إذ کلّ علم إذا کثر البحث حوله تشعّب فنونه ، وصار لائقاً لأن یدوّن فی‏‎ ‎‏کتاب مستقلّ .‏ ‏‏وما تمسّک به الأخباری فی الاستغناء عنه : من أنّ الروایات المأثورة‏‎ ‎‏مقطوعة الصدور ، ممّا لایسمن ولایغنی مـن جـوع ؛ فإنّه علی فرض صحّتـه‏ لایثبت ما رامه ، ولایوجب الغناء عن کثیر من مسائل اُصول الفقه . وبالجملة :‏‎ ‎‏فدعوی الغناء مجازفة .‏ ‏‏ . 🔸 ویمکن أن یکون هذا التطویل مصدراً لطعن الأخباریین فی تدوین مسائل‏‎ ‎‏اُصول الفقه .‏ ‏‏کما أنّه هاهنا مصدر آخر لطعنهم ؛ فإنّهم لاحظوا بعض ما ألّفه أصحابنا فی‏‎ ‎‏اُصول الفقه ، فرأوا أنّ المسائل المدوّنة فیها وطریق الاستدلال علیها یشبه أو یتّحد‏‎ ‎‏مع طریق العامّة ، فزعموا أنّ مبانی استدلالهم فی الفقه عین ما حرّروه فی کتب‏‎ ‎‏اُصولهم‏‎[3]‎‏ . مع أنّ الواقف علی طریق استدلالهم علی الأحکام الفرعیة جدّ علیم‏‎ ‎بأنّهم لم یتجاوزوا عن الکتاب والسنّة قدر أنملة .‏ ‏‏وأمّا الاستدلال علی بعض الفروع ببعض الطرق التی لایرضی بها إلاّ العامّة‏‎ ‎‏فلأجل مصالح لا یکاد یخفی علی القارئ عرفانها ؛ فإنّ تحکیم المسألة من الطرق‏‎ ‎‏التی یرضی بها الخصم من فنون البحث والجدل ، وهذا لایستلزم جواز الطعن علی‏‎ ‎‏رؤساء المذهب وعمد الدین . 📚تهذیب الأصول، الإمام الخمینی ج ۳؛ البحث عن منصب الإفتاء @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰امام خمینی: 💠ادعیه و قرآن و این ها همه باهمند. این عرفا و شعرای عارف مسلک، و فلاسفه هم، همه یک مطلب می گویند؛ مطالب مختلفه نیست. تعبیرات مختلفه است. 📌‏‏...این مقدمه بود برای همه مسائلی که بعدها هم اگر پیش بیاید و عمری باشد که اگر ما هم یک وقتی یک احتمال دادیم، نگویید که این تعبیرات را شما آوردید دوباره در میدان، مثلًا دوباره [تعبیرات ] عرفا [را آوردید.] خیر، باید بیاید! 📚تفسیر سوره حمد @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️ به چه معناست؟ 🔰 استاد 💠اندیشه امام خمینی (ره) یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است. 🔺مطالبات رهبری از حوزه علمیه در گام دوم انقلاب، بوسیله تفکر مکتب محقق می شود. @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ⁉️ به چه معناست؟ 👈مطالبه رهبر انقلاب از حوزه علمیه در گام دوم انقلاب، به وسیله مکتب و اندیشه امام خمینی (ره) محقق می شود. 🔰 استاد : 💠به نظر ما اندیشه امام خمینی (ره) یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است. مکتب امام خمینی (ره)، سیر، حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی را تببین کرده است و ما از این مکتب به تعبیر می کنیم. ▪️فقه الخمینی یک مکتب است که به دست امام عظیم الشأن، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شکل گرفت و راه افتاد. نمی گوییم که این مکتب توسط امام خمینی(ره) تأسیس شد. این مکتب قبلا هم وجود داشت. اما توسط امام (ره) شکل گرفت و راه افتاد و الحمدلله آثار این اندیشه نورانی روز به روز دارد در انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا می کند. 🔆این اندیشه که از فیضیه شروع شد، آثار و برکات خود را در چلّه اول انقلاب،‌ نشان داد و انشالله در چلّه دوم انقلاب هم باید آثار خودش را نشان بدهد. ▫️این تفکر در چله اول انقلاب، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی را (به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم) درست کرد و در چله دوم نیز به تعبیر آقا باید نظام پیشرفته اسلامی را محقق کند. 👈🏻رهبر انقلاب در بیاناتشان می فرمایند که این جوشش انقلابی، قدم اول انقلاب، بود که منجر به یک نظام انقلابی شد و این نظام انقلابی نتیجه این تفکری است که حضرت امام (ره) ارائه کرد. قرار است که در گام دوم انقلاب این نظام انقلابی، به شکل یک نظام پیشرفته اسلامی محقق شود. 📌آقا در همان بیانیه می فرمایند که همانطور که در گام اول انقلاب، شکل گیری نظام انقلابی مرهون یک خصوصیتی در اندیشه امام خمینی (ره) بود که نام آن را نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی می گذارند، در گام دوم انقلاب هم با همین نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی، باید نظام پیشرفته اسلامی و تمدن انقلابی محقق شود. 🔺پس خلاصه حرف ما در این است که، فقه الخمینی یک اندیشه ای است که این مرد حکیم و فقیه بزرگوار ارائه کرده اند و در مسیر حرکت انقلاب اسلامی، آثار آن روز به روز در حال ظاهر شدن است. این مکتب از فیضیه و با شعار «علمای اسلام به داد اسلام برسید!!» شروع شد. 🔹به نظر می رسد این مطلب که آقا در بیانیه گام دوم می فرمایند که جوانان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و تحقق این نظام پیشرفته به دست جوانان نیازمند، نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی است، در حوزه علمیه نیز باید پیگیری شود. 🔸به نظر ما این مطالبه مهم رهبر فرزانه انقلاب در گام دوم انقلاب (که انصافا خودشان به این مدل فکری امام خمینی (ره) در چلّه اول انقلاب عمل کردند) در حوزه علمیه، با همین مکتب محقق می شود. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠دو دوره انقلاب صدر اسلام به رهبری پیامبر اکرم (ص) 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
👆👆👆👆 🔰استاد 🔺انقلاب صدر اسلام به رهبری پیغمبر اکرم (ص) دو دوره مهم راه سپری کرد: 🔹 دوره اول دوره جهاد اصغر بود. دوره جنگ و قتال؛ دوره ای که دشمن و برنامه آن واضح و روشن بود. این انقلاب در دوره جهاد اصغر پيروز شد. در این دوره مسلمانان و انقلابیون جنگیدند و با ايستادگي ياران پيامبر اكرم (ص) تمام شد. 🔹اما دوره دوم صدر اسلام دوره جهاد اكبر بود. دوره جهاد اكبر يعني دوره دروني سازي جامعه اسلامي، دوره تحقق تمدن و فرهنگ اسلام. انقلاب صدر اسلام در این مقطع منحرف شد. انحرافی که حتي عدل علي(ع) و گفتمان عدالت اميرالمومنين(ع) و زهد علي ابن ابيطالب(ع) نتوانست مانع شكست و انحراف انقلاب صدر اسلام شود. 📌 اميرالمومنين(ع) شخصيت بي همتايي است. خيلي ناگوار و سخت است که حتي عدل علي(ع) نتوانست جلوي شكست انقلاب بزرگي را كه رهبريش را پيغمبر اكرم(ص) انجام داده بود، بگيرد. 🔸علي بن ابيطالب گفتمانش گفتمان عدالت بود. ثروت بادآورده اي كه به جيب خواص صدر اسلام رفته و طلاهایی که با تبر بین خودشان تقسیم کردند را به بيت المال برگرداند. ولیکن جامعه فرهنگ اسلامی و تحقق واقعی اسلام را نپذیرفت و امیرالمومنین(ع) را شهيد كردند. 👈🏻حال تطبیق دهید این شرایط را بر عصر ما و انقلاب امام خمینی(ره) این انقلاب در براندازی نظام ستمشاهی و همچنین ۸سال دفاع مقدس که دوره جهاد اصغر بود سرافراز و موفق شد. لکن دوره جهاد اکبر بسیار سخت تر و ناگوار تر است. ✅ رهبر معظم انقلاب می فرماید: در این دوره، من اميد دارم که شما فرزندان انقلاب با استفاده از دو امر مهم از انحراف و خدای نکرده سقوط این انقلاب جلوگیری کنید. ۱- عبرت های صدر اسلام ۲- تمسک و توجه به مبانی و اندیشه امام خمینی @albayann‌
15.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔰استاد 💠 خصوصیاتی در امام بود که بعد از عصر ائمه یک شخصیت کم نظیری را بوجود آورده بود. 👈اولین خصوصیت امام تقوا و توکل بود. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠همه این ها مقدمه ایست که آرامشی در این بلاد پیدا بشود و به دنبال آن یک سیر روحی پیدا بشود... @albayann
13.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔰استاد 💠 از ابعاد شخصیت تاثیر گذار امام حیث علمی ایشان بود 🔺خیلی ها مثل امام انگیزه سیاسی داشتند، ولی آن کسی که تاثیر گذار بود امام بود؛ چون فقیه بود،مجتهد بود. @albayann
💠امام وصف ناشدنی 🔺من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم ؛ بزرگتر از این است . نمی توانم بگویم که شخص اول است ؛ برای اینکه دومی در کار نیست. 🔸ایشان را نمی توانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم الا همین که مهدی موعود است . آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر . و ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه موفق شدیم ان شاء الله به زیارت ایشان ، طوری باشد که روسفید باشیم پیش ایشان . 🔹 تمام دستگاههایی که الآن به کار گرفته شده اند در کشور ما، و امیدوارم که در سایر کشورها هم توسعه پیدا بکند . باید توجه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند برای ملاقات حضرت مهدی (سلام الله عليه) 📚 صحیفه امام خمینی جلد ۱۲ صفحه ۴۸۳_۴۸۰ @albayann
25.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔰استاد 💠از خصوصیات بارز امام احاطه ایشان به مسائل سیاسی روز اسلام و جهان است. ✅امروز هم مقام معظم رهبری در امتداد شخصیت کم نظیر یعنی امام با با سه ویژگی تقوا،علم و سیاست دارد انقلاب را اداره میکند. @albayann
16.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹تحلیل آغاز جریان انقلاب و نگاه امام خمینی(ره) بر اساس 🔸نقش نماد ۱۵ خرداد در تبیین حقیقی جمهوری اسلامی 🔹تأثیر ارتباط مردم و مرجعیت شیعه در پیروزی انقلاب 🔸مسئله غیبت و انتظار امام عصر(عج) بر اساس دیدگاه معرفتی ما یعنی تحقق مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴اعلام برنامه به مناسبت شهادت امام صادق (ع) 🔹به سخنرانی استاد آیت الله فرحانی 🔸هیئت روضةالحسین(ع) @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🏴گمان نکنید که امام صادق فقط یک حوزه علميه ای داشته اند و صرفا مشغول شاگرد پروری بوده اند و حکم فقهي بيان می کردند. 🔹 ایشان همزمان در سه جبهه مختلف مبارزه می کردند.شرایط دوره امام صادق بسیار سخت بوده است. با ملحدان و مشرکان از یک سو ، با گستردگی مشکلات اعتقادي و اخلاقي نیز از یک سو و با امويان و عباسيان از سوي ديگر به مبارزه برخواستند. 🔹این استقامت و پایداری امام صادق (علیه السلام) بود که اصل اسلام را حفظ کرد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🗂جامع در مرکبات اعتباری بخش دوم: بعض تطبیقات این مبنا در علم فقه و علم اصول 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذار فقه الخمینی مسئله «جامع در مرکب اعتباری» است که حضرت امام در اصول فقه به تشریح این مطلب پرداخته است. این مبنا که بر اساس منطق اعتباریات تبیین و منقه می شود، در بسیاری از ابواب فقهی و اصولی خود را نشان داده و موجب تغییر نتایج و تحلیل ها در مسیر استباط خواهد شد. 🔰استاد در این صوت به بیان نکته ای در نورآوری های امام خمینی و تفاوت آن با امثال شیخ اعظم و ملاصدرا پرداخته و سپس به ذکر بعض نتایج در علم فقه و اصول می پردازند @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🗂جامع در مرکب اعتباری بخش دوم 🔰استاد : 💠اگر کسی توانست در مرکبات اعتباری و در حقائق بر اساس قبول مبنای وضع خاص و موضوع له عام تدوین و تسمیه علم را عقلائی تصویر کند. آن موقع این عنوان جامع مثلا در مسائل علم اصول به گونه ای خواهد بود که بعضی از مباحث لغوی که در مقدمه اصول ذکر می شود ، حقیقتا اصولی شوند. 🔸 به عنوان مثال با این مبنای جامع در مرکب اعتباری را در مشتق پیاده می کنم. یعنی مسمای مشتق و تصویر جامع در این بحث عقلایی تصویر کنم که آن وقت مشتق یک جامعی دارد که هم در هیئات و هم در جوامد پیاده می شود و بر این اساس یک مسمی دارد و خودش یک مساله اصولی است. ▪️ کما اینکه خود علم اصول هم یک مسمی و یک عنوان جامع خواهد داشت که وحدت بخش همه مسائل خود به عنوان یک مرکب اعتباری خواهد بود. ▫️ در فقه نیز این بحث اثر خود را می گذارد. مثلا در روایت "فَاسجُد سجدتی السهو لکل زیادة و نقیصة" مرحوم خویی(ره) می فرماید باید این روایت را تاویل کنیم. کما اینکه عده دیگری از آقایان در تفسیر روایت گرفتار شده اند. مشکل آقایان این است که تصویر جامع خلل برای آنها قابل تصویر نیست. امام خمینی در کتاب الخلل فی الصلاة (که آخرین نوشته امام ره است) مبنای تصویر جامع در مرکب اعتباری را حل کرده و خلل به زیاده را مطابق روایت و بدون تأویل کردن حل کرده است. 📌لذا جامع خیلی مهم است. در همه عناوین فقهی مانند صلاة ، صوم ، خلل ، شک و ... اثرگذار خواهد بود. در واقع هرچه عنوان در فقه بیاورید اینگونه است. اگر کسی به این مبنا تسلط پیدا کند و بتواند در مرکب اعتباری به گونه ای بر مکانیزم عقلایی، جامع را تصویر کند بسیاری از استنباطات فقهی متحول می شود. 🔹 مثال دیگری بزنم. ما می توانیم با تصویر یک مبنایی بحث از ماده امر و نهی را با هم شقوق خود اصولی کنیم و اگر این کار را نکنیم بحث از اوامر و نواهی در اصول متوقف می شود. باید یک جامع را بین این دو درست کرد. در این صورت می توان گفت این نهی اصلا به صیغه لاتفعل اختصاص ندارد و با اشاره ظهور پیدا می کند. بعدا خواهید دید که با شهید صدر(ره) و مرحوم نائینی(ره) اینجا چه اختلافی پیش خواهد آمد. 👈🏻البته نیاز است ابتدا ریشه و منطق اعتباریات این مبنای «تصویرجامع در مرکب اعتباری» تبیین شود تا بعضی از نوآوری های حضرت امام به خوبی ملموس و مشخص شود. @albayann