eitaa logo
بنیاد مهدویت استان البرز
2هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.5هزار ویدیو
172 فایل
﴾﷽﴿ 🔰محور فعالیت بنیاد:آموزشی_فرهنگی_ پژوهشی کرج_بلوار ملاصدرا_به‌سمت نبوت‌_بعد از ابوذرجنوبی _بنیاد‌ فرهنگی‌ حضرت‌ مهدی‌ موعود(علیه‌السلام) 02634294152_02634214145 +989370754174 ارتباط با ادمین👇 @Admin_mahdaviii
مشاهده در ایتا
دانلود
@alborzmahdaviat آیا منتقمان خون شهدای کربلا از روی عشق به اهل بیت علیهم السلام قیام کردند؟ یا برای رسیدن به شهرت و قدرت؟ پاسخ : بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش در سال 61هجری اوّلین گروهی که رسماً به خونخواهی آن حضرت قیام کرد، مشهور به توابین هستند. وقتی خواستند، قیام کنند، سران آنها از جمله سلیمان بن صرد خزاعی، مسیّب بن نجبه، عبدالله بن سعد ازدی، عبدالله بن وال و رفاعه بن شداد به کربلا رفته و در کنار تربت پاک حسین بن علی علیه السلام و گریه و اظهار ندامت و پشیمانی نمودند و از خداوند خواستند، که از سر تقصیر و خطاشان درگذرد و اظهار داشتند: پروردگارا! ما پسر دختر و پیامبرمان را خوار و بی یاور ساختیم. گذشته ما را ببخشای و توبه ما را بپذیر، که تو توبه پذیر مهربانی! (1) بعد از این گروه، جناب مختار قیام کرد. مختار انسانی زیرک و محب علی و اهل بیت رسول خدا(ص) بود. امام صادق(ع) فرمود: "به مختار بد نگویید, چون کشندگان ما را کشت و از خون ما انتقام گرفت". (2) با این حساب نمی توان برای انتقام گیرندگان خون حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش هدفی جز عشق به امام و اهل البیت و اظهار ندامت و عذرخواهی تصور نمود. البته ممکن است، برخی از راه هوای و شهوت و... اظهار خونخواهی کرده باشند، به ویژه این که اهداف در نیات انسان است و نیت امری پوشیده است. چنانکه عباسیان نیز با شعار الرضا من آل محمد قیام کردند، اما هدفی جز به قدرت رسیدن نداشتند. (3) پی نوشت: 1. مهدی شمس الدین، ثوره الحسین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، 1401ق، ص264. (نرم افزار سیره معصومان) 2. مجلسی، بحار الأنوار، تهران، اسلامیه، چ دوم، 1363ش، ج 45، ص 343. (نرم افزار سیره معصومان) 3. أخبار الدوله العباسیه و فیه أخبار العباس و ولده، مؤلف مجهول (ق 3)، تحقیق عبد العزیز الدوری و عبد الجبار المطلبی، بیروت، دار الطلیعه، 1391، ص194. (نرم افزار نورالسیره)
part-3.mp3
8.51M
@alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه سوم
@alborzmahdaviat وصیت نامه امام حسین علیه السلام به برادرش محمد حنفیه چه بودو متن آن چیست؟ پاسخ : امام حسین علیه السلام قبل از این که از مدینه به سوی مکه حرکت کند، به برادرش (محمد بن حنفیه) این وصیت را نوشت: "بسم الله الرحمن الرحیم هذا ما أوصی به الحسین بن علی الی أخیه محمد بن الحنفیه: انّ الحسین یشهد أن لااله الاّ اللّه وحده لا شریک له و أنّ محمّداً عبده و رسوله جاء بالحقّ من عنده و أنّ الجنّه حق و النار حقّ و الساعه آتیه لاریب فیها وأنّ اللّه یبعث من فی القبور و أنّی لم أخرج أشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و انّما خرجت لطلب الاصلاح فی أمّه جدی أرید أن آمر بالمعرف و و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدّی و أبی علی بن أبی طالب فمن قبلنی بقبول الحقّ فالله أولی بالحقّ و من ردّ علی هذا أصبر حتّی یقضی الله بینی و بین القوم و هو خیرالحاکمین. و هذه وصیّتی الیک یا أخی وما توفیقی الاّ باللّه علیه توکّلت و الیه أُنیب "(1) ترجمه: به نام خداوند بخشنده مهربان این وصیت حسین بن علی به برادرش محمد بن حنفیه است. همانا حسین شهادت می دهد، به وحدانیت خدا و به رسالت محمد که از طرف خدا به حق آمده و شهادت می دهد، که بهشت و جهنم حق است و شکی در برپایی روز قیامت نیست و خداوند همه مردگان را زنده خواهد کرد. خروج من بر یزید برای ایجاد فتنه و فساد یابرای سرگرمی و خودنمایی نیست، بلکه برای اصلاح امور امت جدّم رسول خدا است. من تصمیم گرفته ام، امر به معروف و نهی از منکر کنم و از سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابی طالب پیروی کنم. اگر کسی دعوت به حق را پذیرفت، خداوند سزاوار به قبول آن است. اگر کسی آن را نپذیرفت، صبر خواهم کرد، تا خدای متعال میان من و این جماعت داوری کند و او بهترین حکم کنندگان است. این وصیت من است، به تو ای برادر و توفیقی نیست، مگر با کمک خدا. توکل بر او می کنم و به سوی او انابه می نمایم. پی نوشت: (1) ابن اعثم کوفی، الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالاضواء، چ اول، 1411ق، ج5، ص21؛ موفق بن احمد خوارزمی، مقتل الحسین، قم، انوار الهدی، چ دوم، 1423ق، ج1، ص273. (نرم افزار سیره معصومان)
@alborzmahdaviat حضرت زینب تا چه مدت در اسارت بود و چه زمانی آزاد شد؟ زندگانی ایشان پس از آزادی چگونه بود؟ پاسخ : پس از حادثه کربلا حضرت زینب (س)، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبری بازماندگان بر عهده امام سجاد بود، زینب کبری (س) نیز سرپرستی را برعهده داشت. سخنرانی قهرمانانه زینب (س) در کوفه، موجب دگرگونی افکار عمومی شد. وی در برابر نعره مستانه عبیدالله بن زیاد، آن گاه که به پیروزیش مینازید و میگفت: "کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟!" با شهامت و شجاعت و صف ناپذیری گفت: جز زیبایی چیزی ندیدهام. شهادت برای آنان مقدر شده بود. آنان به سوی قربانگاه خویش رفتند به زودی خداوند آنان و تو را میآورد تا در پیشگاه خویش داوری کند". (1) آن گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب (س) با شهامت تمام، برادر زادهاش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستی او را بکشی مرا هم بکش. به دنبال اعتراض زینب (س)، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد. (2) کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب (س) توانست افکار عمومی را دگرگون نماید. جلسهای یزید به عنوان پیروزی ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سربریده حسین (ع) را در تشت نهاد و با چوب‌د‌ستی به صورتش میزد، زینب کبری (س) با سخنرانی خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از کرده خویش پشیمان کرد. سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند. در مدینه نیز زینب (س)، پیام آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پی تبعید حضرت زینب (س) برآمد. به نوشته برخی حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت. برخی دیگر گفتهاند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاریخ پانزدهم رجب سال 62 هجری درگذشت. (3) برخی معتقدند بعد از ورود کاروان اهل بیت(ع) به مدینه، دلیل روشنی نداریم که حضرت زینب از مدینه بیرون رفته باشد، بنابر این در مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع دفن شد، اما مکان دفن او در بقیع مشخص نیست، همان طور که شخصیت‌های بزرگ دیگری از اهل بیت(ع) در بقیع مدفون هستند و مکان قبر آنان مشخص نمی‌باشد. (4) درباره مدت اسارت مدت اسارت حضرت زینب و حرکت آنان از شام به مدینه، مرحوم دکتر آیتی بر این باور است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام، هنگام رسیدن آنان به دمشق، مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید، تاریخ حرکت آنان از دمشق به مدینه و هنگام ورود آنان به مدینه، به درستی معلوم نیست. (5) برخی نوشته‌اند که سر مطهر امام حسین(ع) روز اوّل صفر به شام رسید و چند روز بعد اسیران وارد شام شدند. (6) روز هشتم ورود اهل بیت(ع) به شام یزید آنان را احضار کرد و بین ماندن در شام یا رفتن به مدینه آزاد گذاشت، که آنان رفتن به مدینه را انتخاب کردند. (7) پی‌نوشت‌ها: 1. لهوف، ص 218؛ مقرم، مقتل الحسین، ص 324؛ ارشاد، ج2، ص 144. 2. ارشاد، ص 116 ـ 117؛ بحار الانوار، ج 45، ص 117. 3. زینب پیام‌آور عاشورا، سید عطاءالله مهاجرانی، ص 287، 347 ـ 348 ـ 352. 4. اعیان الشیعه، ج 7، ص 140. 5. علی نجاتی، قطعه‌ای از بهشت، ج2، ص 607. 6. علامه شعرانی، دمع السّجوم، ترجمه نفس المهموم، ص 287 - 289. 7. همان، ص 534.
part-3.mp3
8.51M
[ Audio file : part-3.mp3 ] @alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه سوم
کتاب پر پرواز اصغر آیتی - حسن محمودی #معرفی_کتاب باخرید کتاب در امور مهدوی سهیم باشید! (سود حاصل از فروش محصولات در بنیاد مهدویت شخصی نبوده و صرف امور مهدوی می شود) بیست در صد تخفیف برای تمامی کتاب ها تهیه کتاب @alborz_mahdaviat
معرفی کتاب پر پرواز اصلاح و رشد امور ما، در ارتباط با خدا خلاصه می شود. آنهایی که ارتباطشان با خالق هستی بیشتر است، از آرامش بالایی برخوردار هستند. دانش آموزان، آینده سازان و زمینه سازان ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه هستند، این زمینه سازی در صورتی جدی می شود که به ارتباط با خدای خویش اهمیت داده و از آثار این ارتباط بهره مند شوند. در این نوشتار موضوعات نماز با روشی جدید به همراه داستان، لطیفه ، ثانیه ای تفکر، یادی از شهدا و مطالب دیگری جمع آوری شده است تا دانش آموزان عزیز را با این موضوع مهم بیشتر آشنا کند.
part-4.mp3
5.83M
@alborzmahdaviat استاد اباذری موضوع : امام مهدی علیه السلام در قرآن جلسه چهارم
السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه
@alborzmahdaviat فلسفه برداشتن تربت خاک قبور ائمه چیست؟ در ابتدا باید گفت: مسئله استفاده از تربت قبور ائمه (ع) تنها برای قبر مبارک سید شهدا مطرح است و برای سایر ائمه(ع) وجود ندارد. حال در تبیین این مسئله باید گفت: برای تربت امام حسین آثار بسیاری در روایات ذکر شده؛ مثلا برای سجده کردن در برابر خداوند بهتر از هر چیز تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام می باشد. چون تربت حضرت سید الشهدا یاد آور خون های شهیدان می باشد. از امام صادق علیه السلام نقل شده: "مَنْ أَدَارَ سُبْحَه مِنْ تُرْبَه الْحُسَیْنِ ع مَرَّه وَاحِدَه بِالِاسْتِغْفَارِ أَوْ غَیْرِهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ سَبْعِینَ مَرَّه وَ أَنَّ السُّجُودَ عَلَیْهَا یَخْرِقُ الْحُجُبَ السَّبْعَ ؛ (1) کسی که یک دور و یک بار با تسبیحی که از تربت امام حسین درست شده، استغفار کند هفتاد مر تبه برای او منظور می گردد و سجده بر تربت امام حسین علیه السلام نیز موجب برداشته شدن، هفت حجاب (بین بنده وخدا) می شود". امام صادق علیه السلام فرمود: " السجود علی طین قبر الحسین علیه السلام ینوّر إلی الارضین السبعه و من کانت معه سبحه من طین قبر الحسین علیه السلام کتب مسبّحاً و ان لم یسبح بها؛ (2) سجده بر خاک قبر امام حسین علیه السلام ، زمین را تا هفت طبقه نورانی می‌کند. هر کس تسبیحی از گِل قبر حسین علیه السلام همراه داشته باشد همواره تسبیح گو محسوب می‌‌شود گرچه مشغول ذکر نباشد". معاویه بن عمار می‌گوید: همیشه همراه امام صادق علیه السلام مقداری از خاک کربلا (خاک قبر امام حسین) بود. هنگامی که می‌خواست نماز بخواند بر آن سجده می‌کرد و می‌فرمود: سجده بر تربت امام حسین علیه السلام از هفت آسمان بالا می‌رود. (3) در این که تربت امام حسین مخصوص به خاک قبر امام و اطراف قبر حضرت می باشد یا به خاک حریم قبر تا پنج فرسخ نیز تربت امام حسین گفته می شود، نظر مراجع مختلف است. پی نوشت ها: 1. حر عاملی، وسائلالشیعه نشر دار الاحیا التراث العربی بیروت 1412 ق، ج1، ص 513، باب حد حرم الحسین (ع) الذی یستحب. 2. وسائل الشیعه، ج 3، ص 608. 3. همان.
کتاب مهربان تر از بابا شاعر: مهدی وحیدی صدر، تصویرگر: سعید صفار‌نژاد، تهیه و تنظیم: محمد یو سفیان #معرفی_کتاب باخرید کتاب در امور مهدوی سهیم باشید! (سود حاصل از فروش محصولات در بنیاد مهدویت شخصی نبوده و صرف امور مهدوی می شود) بیست در صد تخفیف برای تمامی کتاب ها تهیه کتاب @alborz_mahdaviat
توضیحات عنوان کتاب چلچراغ، مهربان‌تر از بابا است که چلچراغ او به خاطر این است که این کتاب مجموعا یک دوره پنج جلدی محتوی ۴۰ حدیث با موضوع حضرت مهدی است که از آن به چلچراغ نام برده شده‌است، مهربان‌تر از بابا نیز که با تصویر روی جلد که امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را در نقش پدری که کودکانش را با مهربانی در آغوش گرفته و آنها را نوازش می کند نشان می‌دهد، کاملا مرتبط است و از یکی از احادیث داخل کتاب (که او (حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از پدر و مادرشان به آنها مهربان‌تر است) گرفته شده‌است. در ابتدای کتاب فهرست احادیث آورده شده که خواننده را در پیدا کردن حدیث مورد نظر کمک می‌کند. کتاب در کل از سه بخش تشکیل شده‌است، یک بخش که شامل یک حدیث از معصوم‌ علیه‌السلام که ترجمه آن‌هم در زیر آن آورده‌شده، یک بخش که یک شعر مربوط به آن و یک نقاشی توصیف‌کننده آن است و با توجه به اینکه مخاطب این مجموعه و جلد حاضر کودک و نوجوان هستند و آنها با دقت در شعر و تصویر می توانند معنای حدیث را بهتر بفهمند، می‌توان گفت این کتاب کاملا با مخاطب خاص خود سنخیت دارد. هدف نویسنده و ایده اصلی کتاب آشنا کردن کودکان و نوجوانان با حضرت مهدی‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در قالب احادیث موجود در مورد ایشان از ائمه معصوم و تاثیر گذاری بیشتر آن احادیث با همراه کردن آنها با شعر و نقاشی که به دنیای کودکان و نوجوانان نزدیک‌تر است، نویسنده در اجرای این هدف در طول این اثر موفق بوده‌است. تصاویر انتخاب شده و شعر سروده شده کاملا با متن حدیث مرتبط است و درک مفهوم آن را برای کودکان و نوجوانان راحت‌تر و کامل‌تر می‌کند. عناوین این کتاب عبارتند از هشت حدیث با موضوع: فرزند امام، خورشید پشت ابر، امنیت زمین، انتظار، فرق امام مهدی‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، شادی پرندگان، مهربان، فراوانی باران. قطع، حجم، صفحه آرایی و طرح روی کتاب کاملا متناسب با مخاطب خاص کتاب است