eitaa logo
البرز پژوهی
383 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
249 ویدیو
185 فایل
در این کانال، آخرین یافته ها و پژوهش های مربوط به فرهنگ، تاریخ و نام آوران استان البرز و نوشته های البرزپژوهان به ویژه حسین عسکری منتشر می شود. ارتباط با ادمین @askari128
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5965150253437949292.pdf
1.09M
🔹 دیرینگی زیست اخلاقی نیاکان پیش‌تاریخی ما ✍ استاد دکتر حکمت‌اله ملاصالحی روزنامه فرهیختگان، شماره ۴۳۰۱، چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۳، صفحه ۱۵ پیوند این یادداشت البرز پژوهی @alborzology
🔹 نمونه ای از موضوعات مطرح شده در کرسی های آزاداندیشی حوزه علمیه استان البرز ۲۰ آذر ۱۴۰۳ البرز پژوهی @alborzology
🔹 گزارشی از حضور خسرو معتضد در شهر هشتگرد روزنامه سپهر ایرانیان، شماره ۱۹۸۵، دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳، صفحه ۷ البرز پژوهی @alborzology
به نام خداوند گردان سپهر 🔹 انجمن ادبی پرنان برگزار می‌کند: - نگرشی بر فرهنگ و زبان بومی استان البرز. - تازه‌های البرزپژوهی. - شعرخوانی شاعران برجسته‌ی استان البرز. مناسبت‌های ماه: پژوهش وپژوهشگری نگرشی بر جشن های ایرانی (چلی شو) کتاب‌شناسی‌ توصیفی توصیف ساختاری کوچک ترین واحدهای آوایی و معنایی زبان فارسی (آموزشگر: استاد مهرور) با حضور کارشناسان و استادان گران‌سنگ و شاعران برجسته‌ی استان البرز تاریخ: یک شنبه ۹/۲۵/ ۱۴۰۳ ساعت: ۳ تا ۶ بعداز ظهر نشانی: اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد استان البرز، سالن گفت و گو دبیر جلسه: استاد زکریا مهرور شو چرز یلدایی منتظر شمایه 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹 نگاهی مستند به تطهیر و توجیه کارنامه تروریستی - کمونیستی «سازمان چریک های فدایی خلق ایران» در خبرگزاری تسنیم البرز ✍ حسین عسکری در ۱۷ مهر ۱۴۰۳ یکی از خبرنگاران «خبرگزاری تسنیم شعبه استان البرز» با انتشار یادداشتی با عنوان «تاریخ درباره محمدصادق فاتح چه می‌گوید خائن یا خادم؟»، کارنامه سیاه «سازمان چریک های فدایی خلق ایران» - که با تروری دهشتناک در ۲۰ امرداد ۱۳۵۳ جان شادروان حاج محمدصادق فاتح یزدی (کارآفرین، نیکوکار و نقش آفرین در توسعه شهر کرج) را در ۷۶ سالگی ستاند - «توجیه سیاسی و اخلاقی» کرد. نویسنده گزارش که خود را «کارشناس تاریخ معاصر» می داند درباره آن «گروه کمونیستی شناخته شده» در خبرگزاری «وابسته به یک نهاد انقلابی» نوشته است: «سازمان چریک‌های فدایی خلق از جمله سازمان‌های انقلابی پیش از انقلاب بودند، اگرچه بعد از انقلاب مسیر خود را از نظام جمهوری اسلامی دور کردند، اما در آن روزها با آرمان های انقلابی فعالیت داشته و هر آنچه که انجام می‌دادند را در راستای اقدام انقلابی می‌دانستند و این هنر رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بود که توانسته بود این گروه‌های متضاد را کنار هم جمع کرده و انقلاب اسلامی به پیروزی برسد... استقرار بخش آموزش نظامی این سازمان در محدوده کرج، محلات دولت‌آباد و ابتدای جاده محمدشهر، سبب شد این سازمان، ریشه‌ای دیرینه در کرج داشته باشد...» نویسنده آن گزارش، سازمان کمونیستی مسلح چریک های فدایی خلق را «سازمانی انقلابی»، «ریشه دار در کرج» و «مورد حمایت امام خمینی» دانسته است. آیا تحلیل ایشان با توجه به سخنان و مواضع بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، درست است یا نه؟ در پاسخ به این پرسش، درنگی می کنیم در چهار سخنرانی امام خمینی: ۱. امام خمینی در جمع شورای پنج نفره صدا و سیما در ۱۸ آذر ۱۳۵۸ گفته است: «یکی از وظایف تلویزیون و رادیو این‌ است که مسایل را آن طوری که هست به مردم بفهمانند مسایل چی هست. اصلًا از کی صدا دارد بلند می‌شود. اعلان کردند که گروه فرقان [۱] هم به ما متصل شد. چریک های خلق [۲] هم به ما متصل شد. گروه فرقان کی‌اند؟ چریک های خلق کی‌اند؟ هر آدمی و هر گروهی را باید از رفقایش فهماند که کیها هستند تا بفهمیم اینها چکاره هستند. آن کسی که می‌گوید گروه فرقان به ما گرایش پیدا کرد، چریک های خلق به ما متصل شد، این همان است مقصدش. همان ها هستند. این هایی که این ها را دارند اداره می‌کنند. همان قضایا همان ها هستند. همان هایند که روابطشان با غیر، الآن بعضی شان معلوم شده است. بازی نخورند برادرهای ما! توجه داشته باشند که هیچ مسلمانی با این امر موافق نیست. هیچ مُلایی با این امر موافق نیست. هیچ مرجعی با این امر موافق نیست. و هرگز همچو چیزی را به مراجع نسبت ندهند، که آن ها موافق نیستند با یک مسأله خلاف اسلامی.» (صفحه های ۱۹۵ تا ۲۰۳ جلد ۱۱ کتاب صحیفه امام خمینی). ۲. امام خمینی در جمع بانوان آذربایجانی در ۱۱ دی ۱۳۵۸ گفته اند: «...آن وقت گروه فرقان مثلًا، یک گروهی که تروریست هستند و مثل آقای مطهری را می‌کُشند و اعلام می‌کنند. آقای قاضی [طباطبایی] را می‌کُشند و آن چریک های خلق کمونیست، وقتی بنا شد که یک همچو جمعیتی باشند که رفقاشان این ها باشند، آن هایی که متصل به آن ها می‌شود این ها باشند، یعنی این هایی که اسلام به خودش راه نمی‌دهد. اسلام راه نداده به خودش، جمهوری اسلام به این ها راه نداده، این ها آمدند در قبال جمهوری اسلام. یک جمعیتی که محل نماز جمعه را آتش می‌زنند. و یک وقت مخالفت یک دسته با دسته دیگر است، از آثار هر کاری معلوم است که چکاره‌اند این ها. آن که محل خطبه امام جمعه را، محل عبادت مسلمین را آتش می‌زند، نمازگزارها را حمله می‌کند و زخمی می‌کند و چه می‌کند، خوب، این ها معلوم است که وضع روحی شان چیست. کارهای آدم انعکاس روحش است، از کار آدم معلوم می‌شود که روح آدم چه است، از این طور کارها، این طور شرارت که به عبادتگاه خدا حمله بکنند، آتش بزنند محلی را که نماز خدا در آن جا انجام می‌گیرد. حمله کنند به عبادتگاه مردم. به جایی که مردم نماز می‌خواهند بخوانند. خوب، از این ها معلوم می‌شود که این ها سنخ روحشان چه است و عقایدشان چه است...» (صفحه های ۵۲۴ تا ۵۲۷ جلد ۱۱ کتاب صحیفه امام خمینی). ادامه یادداشت 👇
ادامه یادداشت 👇 ۳. امام خمینی در مصاحبه با خبرنگاران خارجی  در ۲۶ آذر ۱۳۵۸ گفته است: «شما که سرنیزه را برداشتید و تفنگ ها را کشیدید می‌روید فلان جا تلویزیون آن جا را می‌گیرید، می‌آیند با شماها بیعت می‌کنند و تلویزیون را می‌گیرند؛ و - عرض می‌کنم که - آن چریک های فدایی، همین اشخاصی که همه‌تان می‌شناسید چه اشخاصی‌اند به شما ملحق می‌شوند... شما بفهمید چه وضعی است این. بدانید که چه کسانی هستند با هم مجتمع شدند. آن ها هم که مجتمع شدند یکیش را که دیدید پرونده‌های او درآمده!... این ها همانی می‌خواستند که کمونیست ها می‌گفتند: جمهوری خلق مسلمان! آنها می‌گویند جمهوری مثلًا کُرد. جمهوریش مطلق است. آمد یک آقایی اینجا، سلمه الله، من به ایشان گفتم این همان است که کمونیست ها می‌خواهند شما هم کمونیستی؟! گفت نه، گفتم پس اسلام را پهلویش بگذار... چه شد که همین آقایان رفتند و با تفنگ و بساط ریختند و تلویزیون را گرفتند و استانداری را گرفتند، قیام کردند بر ضد حکومت اسلام؛ و بعد هم آن هایی که تأیید کردند این ها را شناخته شدند، آن هایی که رفتند متصل به این ها شدند، چریک های خلق بودند! همان هایی که شما همه می‌شناسید. همان هایی که  کمونیست هستند. این ها آمریکایی هستند با صورت کمونیستی، با دعوی کمونیستی. این ها کمونیست نیستند. کمونیستی که می‌گوید من می‌خواهم ملت چه باشد و چه باشد خرمن آتش می‌زند و خرمن یک پیرمردی را، که یک سال زحمت کشیده، عایله‌اش را می‌خواهد از این اعاشه کند، با یک کبریت آتش می‌زند. این کمونیست یک آدم شری است از اشرار یا آن هایی که کمونیست اصیل‌اند همین جورند! این ها که اصلًا اصیل هم نیستند. بنابراین، قضیه این ها نیست. قضیه این است که نمی‌خواهند اسلام محقق بشود. الآن هم توطئه همین است. همه بدانند این را، همه قشرهای دنیا و ملت ها بدانند، که این ها از اسلام می‌ترسند که اگر اسلام بیاید، دیگر ما نمی‌توانیم آن طور غارت گری ها را بکنیم؛ نمی‌توانیم آن طور تعیش ها را بکنیم؛ افسارمان همچو باز نیست که هر کاری می‌خواهیم‌ بکنیم، ولو بر خلاف ملت باشد. می‌ترسند حالا، وحشت شان زده که ما چه بکنیم، می‌آیند به قانون اساسی اشکال می‌کنند! در قانون اساسی اشکالی نیست...» (صفحه های ۲۹۰ تا ۳۱۱ جلد ۱۱ کتاب صحیفه امام خمینی). ۴. روزنامه آیندگان در ۱۰ خرداد ۱۳۵۸ خبر داده امام خمینی در دیدار با اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان کرج گفته است: «امروز خطر در کار است، خطر کمونیسم در کار است.» با توجه به مواضع چهارگانه امام خمینی، آیا همچنان «خبرگزاری تسنیم البرز» تأکید دارد که چریک هایی فدایی خلق، «سازمانی انقلابی»، «ریشه دار در کرج» و «مورد حمایت امام خمینی» بود؟ لطفاً برای توجیه نفرت شگفت و افراطی خود از «فاتح یزدی» و «یزدی های نجیب البرزی»، تاریخ معاصر به ویژه تاریخ انقلاب اسلامی را در یک «خبرگزاری ارزشی و انقلابی» تحریف نکنید. تاریخ دقیق و درست، همانی است که البرزیان به ویژه کرجی ها در سایه سار دل چسب آن قدم می زنند و نفس می کشند...   ▪️پانوشت های «موسسه تنظیم و نشر امام خمینی» بر متن سخنرانی های فوق: [۱]. گروهک فرقان، از گروهک های منحرفی بود که در اوایل انقلاب، چند تن از شخصیت های انقلابی از جمله آقایان شهید مرتضی مطهری، مفتح، قرنی، حاج مهدی عراقی و احسان (پسرش) را به شهادت رساند. [۲]. گروهک چریک های فدایی خلق، یکی از قدیمی ترین تشکّل های مارکسیستی با خط مشی مسلحانه بود که چندین بار دچار انشعاب شد و سرانجام عده‌‏ای از اعضای آن به حزب توده پیوستند. ۲۲ آذر ۱۴۰۳ ✍️ کانال البرزپژوهی آمادگی دارد دیدگاه های مخاطبان گرامی درباره این یادداشت را بازتاب دهد. مستندات مربوط به این یادداشت 🔗 البرز پژوهی @alborzology
🔹 پدر، پسر، عشق، کتاب و قلم عصر سه شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳ پستچی خوش اخلاق محلمان، سه کتاب از شهر قم برایم آورد. کتاب هایی خواندنی که در پیوند با اشتهارد عزیز است. آقا مجید ملامحمدی ۵۶ ساله، نویسنده و روزنامه نگار شناخته شده ای در حوزه ادبیات دینی و کودکان و نوجوانان است. خوشبختانه «داعشی و عاشقی» او گرفته و چاپ نهم آن مقارن با حوادث این روزهای سوریه با امضای کریمانه نویسنده به دستم رسید. «آواز مرغ باران» او هم برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. به نظر می رسد عشق به کتاب و قلم را از پدر ارجمندش شادروان آیت الله محمد محمدی اشتهاردی (درگذشت ۲۸ آذر ۱۳۸۵) به ارث برده است. پدری که در زمینه ادبیات دینی و تاریخ اسلام در حوزه علمیه قم پدیده ای بود و تاکنون حدود ۲۵۰ اثر از او چاپ شده است. به قول فرخی، «پسر کو با پدر همدل بود، بسیار مه باشد.» بی تردید آقا مجید ملامحمدی و پدر فاضلش از سرمایه های علمی و فرهنگی استان البرز هستند. قلم ها و قدم هایی مبارک که برای ایرانیان هم آشنا است. درود می فرستم به روان نازنین حضرت آیت الله اهل قلم و کامیابی دوچندان برای فرزند برومندش آرزومندم. حسین عسکری ۲۳ آذر ۱۴۰۳ 🔗 البرز پژوهی @alborzology