eitaa logo
العِلْمُ الْمَصْبُوب (عج)
1.1هزار دنبال‌کننده
96 عکس
105 ویدیو
15 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم!
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙توصیه هایی برای شب قدر 🔴دعا : دعای همه مستجاب است (به جز ۴ گروه: دایم الخمر ، عاق والدین، قاطع رحم، کسی که کینه مومن به دل داشته باشه)... برای همه دعا کنید. میگفتند آیت الله بهجت برای کفار هم دعا میکرد و از قول سیدبن طاووس می فرمود : در شب قدر، کفار چین برای دعا مستحق‌ترند؛ آخر، راه‌نیافته و گمراهند.» 🔵تفکر : (در مورد اینکه شب بزرگی است، خدا مهمانی بزرگی ترتیب داده، آماده وارد بشود). لحظاتی را حتما برای خلوت با خودتان کنار بگذارید . 🔴با خدا صحبت کنید، صفات خوب خدا رو بگوید، گریه کند. 🔵استغفار کردن (کلیت کارهای زشتی را که انجام دادید را به خدا بگویید و استغفار کنید) 🔴مباحثه علمی و کار علمی : 🌸«آیت الله حق شناس میفرمودند افضل برنامه های شب های احیای ماه مبارک مذاکره علمی است. این مطلب رو هم شیخ صدوق هم صاحب اقبال آورده که یک ساعت تحصیل علم افضل از احیا گرفتن یک شب تا صبح است.» 🌸 تفسیر شریف المیزان رو ببینید در انتها نوشته تم الكتاب و الحمد لله و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالي شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد لله على الدوام، و الصلاة على سيدنا محمد و آله و السلام.(شب ۲۳ سال ۱۳۹۲ هجری قمری) 🌸مرحوم صاحب جواهر هم کتاب را اینطور تمام میکنند: تم كتاب جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام في ليلة الثلثاء ثلاثة و عشرين في شهر رمضان المبارك، ليلة القدر التي كان من تقدير الله تعالى فيها أن يتفضل علينا بإتمام الكتاب المزبور و رجائنا منه قبوله و العفو عما وقع منا من تقصير فيه، و أن انتفعنا به في الدنيا و الآخرة، و أن يجعله خالصا لوجهه الكريم، و أن يكتبه في حسناتنا، و أن يرفع به درجاتنا، من سنة الألف و المأتين و الأربع و الخمسين. 🔵رجوع به مفاتیح و انجام دادن اعمال تا جایی که میشود 🔴شرکت در مجالس مذهبی و حضور در جمع مومنین 🔵قرائت و انس باقرآن: خصوصا آنهایی که در اعمال وارد شده(برای نمونه در اقبال در رابطه با شب ۲۳ ،‌ آمده که امام صادق‌ علیه‌السلام به خدا سوگند یاد کرده است که قرائت‌کننده سوره‌های عنکبوت و روم در شب بیست‌وسوم، از اهل بهشت خواهد بود. خواندن هزار مرتبه سوره قدر در این شب، موجب افزایش یقین در امر ولایت خواهد شد) 🔴از همه مهمتر توسل به معصومین ، خصوصا 🌸امیرالمومنین که ایام شهادت او قرین با لیالی قدر است و در این مطلب اسراری است. 🌸و فاطمه زهرا که حقیقت لیله قدر است. 🌸و سیدالشهدا که رحمت واسعه خداوندی است 🌸و وجود مبارک حجت بن الحسن ، حضرت امام عصر ارواحنا فداه که بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء
کفن که دست مرا بست دست تو باز است و دست باز تو یعنی بیا در آغوشم !
💠آیه ای که وعده اش را شنیدیم و وعیدش را نه ! ⬅️آیه ۶۰ سوره مبارکه غافر دو فراز دارد : 🌸فراز اول که وعده است : {وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ} «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم! » 🌺و فراز دوم که وعید و تهدید است : {إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرين‏ پروردگار شما گفته است:} «كسانى كه از عبادت من تكبّر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ می‏شوند!» 🌸در فراز اول پروردگار متعال همه را دعوت به دعا کرده و وعده استجابت داده. این وعده سرور آفرینی است! 🌺لکن در فراز دوم تهدید کرده به نوعی که اگر کسی از دعا کردن اعراض کند ، وارد جهنم خواهد شد، آن هم ذلیلانه .(داخرين" جمع اسم فاعل از مصدر" دخور" است كه به معناى ذلت است‏) ⚡️توضیح اینکه : دعا در فراز اول را به عبادت در فراز دوم تبدیل کرده که بفهماند دعا نوعی عبادت است . لذا امام زین العابدین در دعای ۴۵ صحیفه سجادیه به خداوند متعال عرض میکند: فَسَمَّيْتَ دُعَاءَكَ عِبَادَةً، وَ تَرْكَهُ اسْتِكْبَاراً، وَ تَوَعَّدْتَ عَلَى تَرْكِهِ دُخُولَ جَهَنَّمَ دَاخِرِين‏(دعا و خواندن خود را عبادت، و ترك آن را استكبار خواندى، و تاركين را به دخول در جهنم با خوارى تهديد فرمودى ) ⚡️در كافى شریف آمده که امام صادق فرمود : دعا كن و مگو مقدرات تقدير شده و دعا تغييرش‏ نمی‏دهد، براى اينكه دعا خود عبادت است، و خداى عز و جل مى‏فرمايد:" إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ" و نيز فرموده:" ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُم‏ ⚡️در خصال صدوق ج ۱ ص ۱۰۱ : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا مُعَاوِيَةُ مَنْ أُعْطِيَ ثَلَاثَةً لَمْ يُحْرَمْ ثَلَاثَةً مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ أُعْطِيَ الْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ أُعْطِيَ الزِّيَادَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوَكُّلَ أُعْطِيَ الْكِفَايَةَ . فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ وَ يَقُولُ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ يَقُولُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُم‏
14.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ♻️ رهبر معظم انقلاب : مطلقا سراغ کار اقتصادی نروید 🔰 حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه نباید نسبت به این تذکر و دستور رهبر انقلاب که در دیدار با ائمه جمعه در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۱ بیان شد بی‌تفاوت باشند والا ضربه سنگینی را متوجه باورهای مردم خواهند کرد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 تنها آرزوی علاّمه امینی ◾️دكتر هادى امينى مى‌گويد: عدّه‌اى به پدرم گفتند: در دنيا چه آرزويى دارى؟ ◾️پدرم گفتند: من ديگر آرزويى ندارم، فقط يك آرزو دارم كه اگر خدا به من عمرى عنايت كند، از شهر بروم در بيابان، دامنه كوهى را براى خودم جا بگيرم و بنشينم و تا عمر دارم براى مظلوميت أميرالمؤمنين علیه السلام اشك بريزم. ◾️ مرحوم علاّمه طباطبایی: علاّمه امینی می گفت:«سی سال زحمت کشیدم تا ثابت کنم علی مسلمان است». 📚 آداب كوى جانان، ص ۲۸ 🆔👉@
🌙الفرقان : 77 قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزاما بگو: «پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد؛ شما (آيات خدا و پيامبران را) تكذيب كرديد، و (اين عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!» ⚡️يعبؤا" از ماده" عبا" (بر وزن عبد) به معنى سنگينى است، بنا بر اين جمله لا يعبأ يعنى وزنى قائل نيست، و به تعبير ديگر اعتنايى نمی‏كند. 💢دعا همه در نظر ادیان و مکاتب ديگر هن از ارزش بالایی برخوردار است! 📍 یونسکوی سازمان ملل: بهترین زبان برای دنیا زبان دعا است. 📍گاندی کتاب دعا دارد! 📍جلوی دانشگاه نایروبی کنیا سنگی است که روی آن حک شده: اینجا دانشگاه است، جای فحشا و منکر نیست! جای معنویت و دعا است. 📍شبی که مفتاح الفلاح توسط شیخ بهایی نگاشته شد، فردایش کسی درب خانه ایشان را زد و گفت: شما کتاب مفتاح الفلاح دارید؟ شیخ بهایی پرسید چطور؟ شخص گفت: دیشب امام پنجم را خواب دیدم گفتم کتاب دعای خوب معرفی کنید فرمود: مفتاح الفلاح! شیخ بهایی به گریه افتاد و گفت این کتاب را من دیشب تمام کردم!(اولین کتاب دعایی است که ظاهرا نوشته شده !)
💊شخص شراب خواری که با وعده امام صادق توبه کرد: (روایت در کافی شریف است. ج ۱ ص ۴۷۴) 💊ابوبصیر نقل میکند : «من همسايه‏ اى داشتم كه پير بود و از راه رشوه و غصب و حرام مالى بدست آورده بود، مجلسى براى زنان آوازه خوان آماده ميساخت و همه رو جمع میکرد و خودش هم شراب مينوشيد. 💊من بارها بخودش شكايت بردم و گله كردم، ولى او دست برنداشت، چون پافشارى زياد كردم، بمن گفت: تو از این چیزها برکناری و در عافيت هستی اما من مبتلا و گرفتارم. ⚡️فَلَوْ عَرَضْتَنِي لِصَاحِبِكَ رَجَوْتُ أَنْ يُنْقِذَنِيَ اللَّهُ بِكَ فَوَقَعَ ذَلِكَ لَهُ فِي قَلْبِي ‏( اگر حال مرا بصاحبت (امام صادق عليه السلام) عرضه كنى، اميدوارم خدا مرا هم بوسيله تو نجات بخشد، و گفتار او در دلم تأثير كند،) 💊ابوبصیر میگوید مدتی بعد که خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حال او را بيان كردم، ⚡️حضرت بمن فرمود: وقتی برگشتی به کوفه . از طرف من به او بگو :‌ دَعْ مَا أَنْتَ عَلَيْهِ وَ أَضْمَنَ لَكَ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّة (تو آنچه را که در آن گرفتاری را کنار بگذار ، من بهشت را از خدا براى تو ضمانت ميكنم.) چون بكوفه بازگشتم، او و ديگران نزد من آمدند، من او را نزد خود نگاهداشتم تا منزل خلوت شد آنگاه باو گفتم: اى مرد من حال ترا بحضرت ابى عبد اللَّه، جعفر بن محمد، امام صادق عليه السلام عرضكردم‏ به من فرمود: وقتی بكوفه بازگشتم به تو بگویم‌: تو آنچه را که در آن گرفتاری را کنار بگذار ، من بهشت را از خدا براى تو ضمانت ميكنم.) 💊این شخص گريست و گفت: ترا بخدا امام صادق عليه السلام بتو چنين گفت؟ من سوگند ياد كردم كه حضرت بمن چنين گفت، 💊این شخص رفت و بعد از چند روز پیکی را نزد من فرستاد که نزد او بروم. وقتی رفتم ديدم پشت در خانه خود برهنه نشسته است، بمن گفت: ابا بصير! هر چه در منزل داشتم بصاحبانش برگرداندم ( همه از حرام بود حتی لباسهایم) و اكنون چنانم كه ميبينى. 💊ابو بصير گويد: من نزد دوستانم رفتم و پوشاكى برايش فرستادم تا بپوشد، 💊چند روز ديگر گذشت، دنبالم فرستاد كه من بيمارم، نزد من بيا، من نزدش رفتم و براى معالجه او در رفت و آمد بودم تا مرگش فرا رسيد، نزدش نشسته بودم كه جان میداد، ⚡️زمانى بيهوش شد و سپس بهوش آمد، و گفت: « يَا أَبَا بَصِيرٍ قَدْ وَفَى صَاحِبُكَ لَنَا ،‌ ابا بصير! صاحبت براى ما وفا كرد و سپس درگذشت- رحمت خدا بر او باد. 💊چون به حج مشرف شدم دوباره نزد امام صادق عليه السلام رسيدم و اجازه خواستم، چون خدمتش رفتم، هنوز يك پايم در صحن خانه و يك پايم در راه رو بود كه از داخل اتاق بى‏ آنكه چيزى بگويم، فرمود.ِ «يَا أَبَا بَصِيرٍ قَدْ وَفَيْنَا لِصَاحِبِك‏ ، اى ابا بصير! ما براى رفيقت وفا كرديم.»
فِي كِتَابِ اَلْفَضَائِل(لإبن شاذان) ج ۱، ص ۶۶ 📌عَنِ اَلْإِمَامِ جَعْفَرٍ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ كَانَ جَالِساً فِي اَلْحَرَمِ فِي مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ امام صادق علیه السلام در مقام ابراهیم نشسته بودند که 📌 فَجَاءَ رَجُلٌ شَيْخٌ كَبِيرٌ قَدْ فَنِيَ عُمُرُهُ فِي اَلْمَعْصِيَةِ (پیرمردی آمد که عمری در گناه سپری کرده بود) 📌فَنَظَرَ إِلَى اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ نِعْمَ اَلشَّفِيعُ إِلَى اَللَّهِ لِلْمُذْنِبِينَ(به امام صادق اشاره کرد و گفت بهترین شفیع نزد خدا برای گناهکاران...) 📌 فَأَخَذَ بِأَسْتَارِ اَلْكَعْبَةِ وَ أَنْشَأَ يَقُولُ (پرده کعبه را گرفت و اشعاری سرود:) ((بِحَقِّ جَلاَلِكَ يَا وَلِيُّ بِحَقِّ اَلْهَاشِمِيِّ اَلْأَبْطَحِيِّ بِحَقِّ اَلذِّكْرِ إِذْ يُوحَى إِلَيْهِ بِحَقِّ وَصِيِّهِ اَلْبَطَلِ اَلْكَمِيِّ بِحَقِّ اَلطَّاهِرَيْنِ اِبْنَيْ عَلِيٍّ وَ أُمِّهِمَا اِبْنَةِ اَلْبَرِّ اَلزَّكِيِّ بِحَقِّ أَئِمَّةٍ سَلَفُوا جَمِيعاً عَلَى مِنْهَاجِ جَدِّهِمُ اَلنَّبِيِّ بِحَقِّ اَلْقَائِمِ اَلْمَهْدِيِّ إِلاَّ غَفَرْتَ خَطِيئَةَ اَلْعَبْدِ اَلْمُسِيءِ )) به این مضمون که خدایا از گناهان این عبد گنهکار بگذر... 📌قَالَ فَسَمِعَ هَاتِفاً يَقُولُ يَا شَيْخُ كَانَ ذَنْبُكَ عَظِيماً وَ لَكِنْ غَفَرْنَا لَكَ جَمِيعَ ذُنُوبِكَ بِحُرْمَةِ شُفَعَائِكَ ندای هاتفی بلند شد که : گناهانت عظیم است اما به حرمت شفعائی که واسطه کردی همه گناهانت رو بخشیدیم 📌فَلَوْ سَأَلْتَنَا ذُنُوبَ أَهْلِ اَلْأَرْضِ لَغَفَرْنَا لَهُمْ غَيْرَ عَاقِرِ اَلنَّاقَةِ وَ قَتَلَةِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلْأَئِمَّةِ اَلطَّاهِرِينَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ . و اگر از ما مغفرت گناهان همه اهل زمین رو میخواستی همه رو می آمرزدیم (جز قاتلین انبیا و ائمه و کسی که تا شتر صالح را نحر کرد)
🔻اولین ویژگی‌متقین در قرآن : ایمان به غیب است . ⬅️در سوره بقره می فرماید : ... هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ 《۲》 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ...《۳》 📌غیب در برابر شهود حسی است . یعنی هر آنچه که با "قوای حسی" درک نمیشود. ✅بنابراین متقی کسی‌است که افق و مبلغ نگاهش مادی نیست. افق نگاهش ماده نیست! بلکه اجمالا به "فرا ماده" ایمان دارد . 🔻ایمان : یعنی که معتَقَد شخص از کمند شبهه و ریب در امان است. 🔻دو نوع غیب داریم: غیب مطلق و غیب نسبی . ⬅️غیب مطلق آنست که در همه حالات نسبت به همه اشخاص در غیب است : مثل ذات باری تعالی ⬅️غیب نسبی هم آن است که به علتی در این زمان و مکان از انسان غایب است . مثل بهشت و جهنم که غیب است اما انسان روزی که از دنیا رفت آن را مشاهده خواهد کرد. البته اوحدی از انسانها هم در همین دنیا اهل مشاهده هستند ! ❌ در رابطه ی باء سه نظر وجود دارد: تعدیه :ایمان دارند غیب را... ظرفیه: ایمان دارند در غیب سبیت: ایمان دارند به سبب غیب تعدیه بهترین معنا به نظر میرسد. ⬅️آیه ۲
🔻در قرآن وقتی سخن از ناس (توده مردم) است. میفرماید لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ 🔻اما وقتی سخن از مومنین است در دو آیه می فرماید: .كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ و كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ✅آیه ۲۵ سوره لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﻣﺎ ﺭﺳﻮﻟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺘﺎﺏ (ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ) ﻭ ﻣﻴﺰﺍﻥ (ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ) ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﻗﻴﺎم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻨﺪ; ﻭ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺷﺪﻳﺪ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻌﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ، ﺗﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺍﻭ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺑﻲ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ; ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﻮﻱ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ! ✅آیه ۱۳۵ سوره يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﻛﺎﻣﻠﺎ ﻗﻴﺎم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻴﺪ! ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﻴﺪ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ (ﺍﻳﻦ ﮔﻮﺍﻫﻲ) ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ، ﻳﺎ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ! (ﭼﺮﺍ ﻛﻪ) ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﻨﻲ ﻳﺎ ﻓﻘﻴﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﺯ ﻫﻮﻱ ﻭ ﻫﻮﺱ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ; ﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﻖ، ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ! ﻭ ﺍﮔﺮ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺁﻥ، ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. ✅آیه ۸ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﺪﺍﻟﺖ،ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﻫﻴﺪ! ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺑﺎ ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺗﺮﻙ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﻜﺸﺎﻧﺪ! ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻴﺪ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﻱ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺍﺳﺖ! ﻭ ﺍﺯ (ﻣﻌﺼﻴﺖ) ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ، ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ، ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﺍﺳﺖ!
📿دعاهایی که خدا مستجابشان نکرد ! 🌸در سوره ؛ سه دعا از حضرت ابراهیم نقل شده است که خداوند متعال ؛ آن طور که ابراهیم خلیل درخواست کرده بود آن ها را به اجابت نرساند: 1⃣🤲 یک دعا که حضرت ابراهیم افزون تر مسئلت کرد، و آن پیرامون مقام معنوی امامت برای ذریه اش بود. و خدا فرمود: امامت به همه ذریه ات داده نخواهد شد. فقط به آن ها که ظالم نیستند. ✅و اما آیه اش👇 《وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ》 《(ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻭﺭﻳﺪ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺁﺯﻣﻮﺩ. ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺍﺯ ﻋﻬﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻬﺎ ﺑﺮﺁﻣﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻣﺎم ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم!» ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: «ﺍﺯ ﺩﻭﺩﻣﺎﻥ ﻣﻦ (ﻧﻴﺰ ﺍﻣﺎﻣﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ!)» ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻦ، ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ! (ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺗﻮ ﻛﻪ ﭘﺎﻙ ﻭ ﻣﻌﺼﻮم ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻣﻨﺪ)». (١٢٤) 》 2⃣🤲 دعای دیگر آنکه باید حضرت ابراهیم افزون تر مسئلت میکرد و آن پیرامون رزق اهل مکه بود . ابراهیم خواست که در این شهر(مکه) روزی مختص مومنین باشد. خدا فرمود به کفار هم روزی خواهم داد. ✅و اما آیه اش👇 《وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَىٰ عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ》 《ﻭ (ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻳﺪ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺷﻬﺮ ﺍﻣﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ! ﻭ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﺭﺍ -ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﺯﭘﺴﻴﻦ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ- ﺍﺯ ﺛﻤﺮﺍﺕ (ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ)، ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻩ! (ﮔﻔﺖ:) «ﻣﺎ ﺩﻋﺎﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ; ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﺮﻛﺎﺕ، ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ; (ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﻬﺮﻩ ﻛﻤﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ; ﺳﭙﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﺗﺶ ﻣﻲ ﻛﺸﺎﻧﻴﻢ; ﻭ ﭼﻪ ﺑﺪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ» (١٢٦) 》 3⃣🤲 دعای سوم؛ که گویا جابه جا از خدا درخواست کرده بود و خدا به نحوی که درست بود دعا را به اجابت رسانید. ابراهیم دعا کرد که پیامبری فرستاده شود که "تعلیم دهد و تزکیه کند" .. خدا در آیه ۱۵۱ بقره میفرماید پیامبری فرستادم که "تزکیه کند و تعلیم دهد". ✅و اما آیه اش👇 《رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ》 《ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰ، ﺗﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﺩ، ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻛﻨﺪ; ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻤﻲ (ﻭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ، ﻗﺎﺩﺭﻱ)!» (١٢٩)》 ❌نکته : در قرآن ۴ بار تزکیه و تعلیم در کنار هم آمده . (برای مراجعه: سوره ، آيه ۱۲۹ و سوره ، آیه ۱۵۱// سوره ، آيه ۲// سوره ، ۱۶۴) و در سه جا تزکیه بر تعلیم مقدم است . فقط یک جا در آیه مورد بحث تعلیم بر تزکیه مقدم شده که دعای حضرت ابراهیم است. ⬅️البته برای این آیه آخر وجوه دیگری هم میشود ذکر کرد.