eitaa logo
العِلْمُ الْمَصْبُوب (عج)
1.3هزار دنبال‌کننده
87 عکس
81 ویدیو
10 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم!
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙الفرقان : 77 قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزاما بگو: «پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد؛ شما (آيات خدا و پيامبران را) تكذيب كرديد، و (اين عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!» ⚡️يعبؤا" از ماده" عبا" (بر وزن عبد) به معنى سنگينى است، بنا بر اين جمله لا يعبأ يعنى وزنى قائل نيست، و به تعبير ديگر اعتنايى نمی‏كند.
💊شخص شراب خواری که با وعده امام صادق توبه کرد: (روایت در کافی شریف است. ج ۱ ص ۴۷۴) 💊ابوبصیر نقل میکند : «من همسايه‏ اى داشتم كه پير بود و از راه رشوه و غصب و حرام مالى بدست آورده بود، مجلسى براى زنان آوازه خوان آماده ميساخت و همه رو جمع میکرد و خودش هم شراب مينوشيد. 💊من بارها بخودش شكايت بردم و گله كردم، ولى او دست برنداشت، چون پافشارى زياد كردم، بمن گفت: تو از این چیزها برکناری و در عافيت هستی اما من مبتلا و گرفتارم. ⚡️فَلَوْ عَرَضْتَنِي لِصَاحِبِكَ رَجَوْتُ أَنْ يُنْقِذَنِيَ اللَّهُ بِكَ فَوَقَعَ ذَلِكَ لَهُ فِي قَلْبِي ‏( اگر حال مرا بصاحبت (امام صادق عليه السلام) عرضه كنى، اميدوارم خدا مرا هم بوسيله تو نجات بخشد، و گفتار او در دلم تأثير كند،) 💊ابوبصیر میگوید مدتی بعد که خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حال او را بيان كردم، ⚡️حضرت بمن فرمود: وقتی برگشتی به کوفه . از طرف من به او بگو :‌ دَعْ مَا أَنْتَ عَلَيْهِ وَ أَضْمَنَ لَكَ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّة (تو آنچه را که در آن گرفتاری را کنار بگذار ، من بهشت را از خدا براى تو ضمانت ميكنم.) چون بكوفه بازگشتم، او و ديگران نزد من آمدند، من او را نزد خود نگاهداشتم تا منزل خلوت شد آنگاه باو گفتم: اى مرد من حال ترا بحضرت ابى عبد اللَّه، جعفر بن محمد، امام صادق عليه السلام عرضكردم‏ به من فرمود: وقتی بكوفه بازگشتم به تو بگویم‌: تو آنچه را که در آن گرفتاری را کنار بگذار ، من بهشت را از خدا براى تو ضمانت ميكنم.) 💊این شخص گريست و گفت: ترا بخدا امام صادق عليه السلام بتو چنين گفت؟ من سوگند ياد كردم كه حضرت بمن چنين گفت، 💊این شخص رفت و بعد از چند روز پیکی را نزد من فرستاد که نزد او بروم. وقتی رفتم ديدم پشت در خانه خود برهنه نشسته است، بمن گفت: ابا بصير! هر چه در منزل داشتم بصاحبانش برگرداندم ( همه از حرام بود حتی لباسهایم) و اكنون چنانم كه ميبينى. 💊ابو بصير گويد: من نزد دوستانم رفتم و پوشاكى برايش فرستادم تا بپوشد، 💊چند روز ديگر گذشت، دنبالم فرستاد كه من بيمارم، نزد من بيا، من نزدش رفتم و براى معالجه او در رفت و آمد بودم تا مرگش فرا رسيد، نزدش نشسته بودم كه جان میداد، ⚡️زمانى بيهوش شد و سپس بهوش آمد، و گفت: « يَا أَبَا بَصِيرٍ قَدْ وَفَى صَاحِبُكَ لَنَا ،‌ ابا بصير! صاحبت براى ما وفا كرد و سپس درگذشت- رحمت خدا بر او باد. 💊چون به حج مشرف شدم دوباره نزد امام صادق عليه السلام رسيدم و اجازه خواستم، چون خدمتش رفتم، هنوز يك پايم در صحن خانه و يك پايم در راه رو بود كه از داخل اتاق بى‏ آنكه چيزى بگويم، فرمود.ِ «يَا أَبَا بَصِيرٍ قَدْ وَفَيْنَا لِصَاحِبِك‏ ، اى ابا بصير! ما براى رفيقت وفا كرديم.»
فِي كِتَابِ اَلْفَضَائِل(لإبن شاذان) ج ۱، ص ۶۶ 📌عَنِ اَلْإِمَامِ جَعْفَرٍ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ كَانَ جَالِساً فِي اَلْحَرَمِ فِي مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ امام صادق علیه السلام در مقام ابراهیم نشسته بودند که 📌 فَجَاءَ رَجُلٌ شَيْخٌ كَبِيرٌ قَدْ فَنِيَ عُمُرُهُ فِي اَلْمَعْصِيَةِ (پیرمردی آمد که عمری در گناه سپری کرده بود) 📌فَنَظَرَ إِلَى اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ نِعْمَ اَلشَّفِيعُ إِلَى اَللَّهِ لِلْمُذْنِبِينَ(به امام صادق اشاره کرد و گفت بهترین شفیع نزد خدا برای گناهکاران...) 📌 فَأَخَذَ بِأَسْتَارِ اَلْكَعْبَةِ وَ أَنْشَأَ يَقُولُ (پرده کعبه را گرفت و اشعاری سرود:) ((بِحَقِّ جَلاَلِكَ يَا وَلِيُّ بِحَقِّ اَلْهَاشِمِيِّ اَلْأَبْطَحِيِّ بِحَقِّ اَلذِّكْرِ إِذْ يُوحَى إِلَيْهِ بِحَقِّ وَصِيِّهِ اَلْبَطَلِ اَلْكَمِيِّ بِحَقِّ اَلطَّاهِرَيْنِ اِبْنَيْ عَلِيٍّ وَ أُمِّهِمَا اِبْنَةِ اَلْبَرِّ اَلزَّكِيِّ بِحَقِّ أَئِمَّةٍ سَلَفُوا جَمِيعاً عَلَى مِنْهَاجِ جَدِّهِمُ اَلنَّبِيِّ بِحَقِّ اَلْقَائِمِ اَلْمَهْدِيِّ إِلاَّ غَفَرْتَ خَطِيئَةَ اَلْعَبْدِ اَلْمُسِيءِ )) به این مضمون که خدایا از گناهان این عبد گنهکار بگذر... 📌قَالَ فَسَمِعَ هَاتِفاً يَقُولُ يَا شَيْخُ كَانَ ذَنْبُكَ عَظِيماً وَ لَكِنْ غَفَرْنَا لَكَ جَمِيعَ ذُنُوبِكَ بِحُرْمَةِ شُفَعَائِكَ ندای هاتفی بلند شد که : گناهانت عظیم است اما به حرمت شفعائی که واسطه کردی همه گناهانت رو بخشیدیم 📌فَلَوْ سَأَلْتَنَا ذُنُوبَ أَهْلِ اَلْأَرْضِ لَغَفَرْنَا لَهُمْ غَيْرَ عَاقِرِ اَلنَّاقَةِ وَ قَتَلَةِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلْأَئِمَّةِ اَلطَّاهِرِينَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ . و اگر از ما مغفرت گناهان همه اهل زمین رو میخواستی همه رو می آمرزدیم (جز قاتلین انبیا و ائمه و کسی که تا شتر صالح را نحر کرد)
🔻اولین ویژگی‌متقین در قرآن : ایمان به غیب است . ⬅️در سوره بقره می فرماید : ... هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ 《۲》 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ...《۳》 📌غیب در برابر شهود حسی است . یعنی هر آنچه که با "قوای حسی" درک نمیشود. ✅بنابراین متقی کسی‌است که افق و مبلغ نگاهش مادی نیست. افق نگاهش ماده نیست! بلکه اجمالا به "فرا ماده" ایمان دارد . 🔻ایمان : یعنی که معتَقَد شخص از کمند شبهه و ریب در امان است. 🔻دو نوع غیب داریم: غیب مطلق و غیب نسبی . ⬅️غیب مطلق آنست که در همه حالات نسبت به همه اشخاص در غیب است : مثل ذات باری تعالی ⬅️غیب نسبی هم آن است که به علتی در این زمان و مکان از انسان غایب است . مثل بهشت و جهنم که غیب است اما انسان روزی که از دنیا رفت آن را مشاهده خواهد کرد. البته اوحدی از انسانها هم در همین دنیا اهل مشاهده هستند ! ❌ در رابطه ی باء سه نظر وجود دارد: تعدیه :ایمان دارند غیب را... ظرفیه: ایمان دارند در غیب سبیت: ایمان دارند به سبب غیب تعدیه بهترین معنا به نظر میرسد. ⬅️آیه ۲
🔻در قرآن وقتی سخن از ناس (توده مردم) است. میفرماید لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ 🔻اما وقتی سخن از مومنین است در دو آیه می فرماید: .كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ و كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ✅آیه ۲۵ سوره لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﻣﺎ ﺭﺳﻮﻟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺘﺎﺏ (ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ) ﻭ ﻣﻴﺰﺍﻥ (ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ) ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﻗﻴﺎم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻨﺪ; ﻭ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺷﺪﻳﺪ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻌﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ، ﺗﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺍﻭ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺑﻲ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ; ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﻮﻱ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ! ✅آیه ۱۳۵ سوره يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﻛﺎﻣﻠﺎ ﻗﻴﺎم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻴﺪ! ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﻴﺪ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ (ﺍﻳﻦ ﮔﻮﺍﻫﻲ) ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ، ﻳﺎ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ! (ﭼﺮﺍ ﻛﻪ) ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﻨﻲ ﻳﺎ ﻓﻘﻴﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﺯ ﻫﻮﻱ ﻭ ﻫﻮﺱ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ; ﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﻖ، ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ! ﻭ ﺍﮔﺮ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺁﻥ، ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. ✅آیه ۸ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﺪﺍﻟﺖ،ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﻫﻴﺪ! ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺑﺎ ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺗﺮﻙ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﻜﺸﺎﻧﺪ! ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻴﺪ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﻱ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺍﺳﺖ! ﻭ ﺍﺯ (ﻣﻌﺼﻴﺖ) ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ، ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ، ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﺍﺳﺖ!
📿دعاهایی که خدا مستجابشان نکرد ! 🌸در سوره ؛ سه دعا از حضرت ابراهیم نقل شده است که خداوند متعال ؛ آن طور که ابراهیم خلیل درخواست کرده بود آن ها را به اجابت نرساند: 1⃣🤲 یک دعا که حضرت ابراهیم افزون تر مسئلت کرد، و آن پیرامون مقام معنوی امامت برای ذریه اش بود. و خدا فرمود: امامت به همه ذریه ات داده نخواهد شد. فقط به آن ها که ظالم نیستند. ✅و اما آیه اش👇 《وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ》 《(ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻭﺭﻳﺪ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺁﺯﻣﻮﺩ. ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺍﺯ ﻋﻬﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻬﺎ ﺑﺮﺁﻣﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻣﺎم ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم!» ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: «ﺍﺯ ﺩﻭﺩﻣﺎﻥ ﻣﻦ (ﻧﻴﺰ ﺍﻣﺎﻣﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ!)» ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻦ، ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ! (ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺗﻮ ﻛﻪ ﭘﺎﻙ ﻭ ﻣﻌﺼﻮم ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻣﻨﺪ)». (١٢٤) 》 2⃣🤲 دعای دیگر آنکه باید حضرت ابراهیم افزون تر مسئلت میکرد و آن پیرامون رزق اهل مکه بود . ابراهیم خواست که در این شهر(مکه) روزی مختص مومنین باشد. خدا فرمود به کفار هم روزی خواهم داد. ✅و اما آیه اش👇 《وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَىٰ عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ》 《ﻭ (ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻳﺪ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺷﻬﺮ ﺍﻣﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ! ﻭ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﺭﺍ -ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﺯﭘﺴﻴﻦ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ- ﺍﺯ ﺛﻤﺮﺍﺕ (ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ)، ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻩ! (ﮔﻔﺖ:) «ﻣﺎ ﺩﻋﺎﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ; ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﺮﻛﺎﺕ، ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ; (ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﻬﺮﻩ ﻛﻤﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ; ﺳﭙﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﺗﺶ ﻣﻲ ﻛﺸﺎﻧﻴﻢ; ﻭ ﭼﻪ ﺑﺪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ» (١٢٦) 》 3⃣🤲 دعای سوم؛ که گویا جابه جا از خدا درخواست کرده بود و خدا به نحوی که درست بود دعا را به اجابت رسانید. ابراهیم دعا کرد که پیامبری فرستاده شود که "تعلیم دهد و تزکیه کند" .. خدا در آیه ۱۵۱ بقره میفرماید پیامبری فرستادم که "تزکیه کند و تعلیم دهد". ✅و اما آیه اش👇 《رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ》 《ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰ، ﺗﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﺩ، ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻛﻨﺪ; ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻤﻲ (ﻭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ، ﻗﺎﺩﺭﻱ)!» (١٢٩)》 ❌نکته : در قرآن ۴ بار تزکیه و تعلیم در کنار هم آمده . (برای مراجعه: سوره ، آيه ۱۲۹ و سوره ، آیه ۱۵۱// سوره ، آيه ۲// سوره ، ۱۶۴) و در سه جا تزکیه بر تعلیم مقدم است . فقط یک جا در آیه مورد بحث تعلیم بر تزکیه مقدم شده که دعای حضرت ابراهیم است. ⬅️البته برای این آیه آخر وجوه دیگری هم میشود ذکر کرد.
🔰آیاتی چند پیرامون برکاتی که نصیب نماز گزار میشود: 1⃣ استجابت دعا: حضرت زکریا وقتی دعا کرد که خدا به او فرزند بدهد در حین نماز بود و خدا این حالت را ذکر میکند یعنی مهم است. 🔻۳۸ و ۳۹ سوره هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَىٰ مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِّنَ الصَّالِحِينَ
🔰آیاتی چند پیرامون برکاتی که نصیب نماز گزار میشود: 2⃣جلوگیری از فحشا و فساد: ۴۵ اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ (ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ) ﺑﻪ ﺗﻮ ﻭﺣﻲ ﺷﺪﻩ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﻦ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭ، ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ (ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ) ﺍﺯ ﺯﺷﺘﻴﻬﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺍﺳﺖ; ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ!
🔰آیاتی چند پیرامون برکاتی که نصیب نماز گزار میشود: 3⃣بهترین راه برای رسیدن به نفس مطمئنه : 🌙صاحبان نفس مطمئنه ظاهرا بالاترین مقام را دارند چرا که وعده به جنت ذات داده شده اند: ۲۷ تا ۳۰ يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ / ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً/ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي / وَادْخُلِي جَنَّتِي 🌙برای رسیدن به نفس مطمئنه باید به ذکر الهی متوسل شد. ۲۸ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ 🌙و بالاترین ذکر به گفته قرآن نماز است: ۴۵ / اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
📌یکی‌از مهمترین فرازهای قرآن پیرامون بدون شک سوره مبارکه (از آیه ۱۹ تا آیه ۳۵) است. ⬅️که هم برای نماز گزاران اثرات سلبی نماز را برمیشمارد ⬅️و هم در یک بیان رسا ۹ مورد از اثرات ایجابی نماز و ویژگیهای مثبت نماز گزاران را برمیشمارد . و در نهایت جمع بندی میکند که ایشان در بهشت جزء مکرمین هستند: ❇️إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺣﺮﻳﺺ ﻭ ﻛﻢ ﻃﺎﻗﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، (۱۹) ❇️إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﻱ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﺑﻴﺘﺎﺑﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، (٢٠) ❇️وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ (ﻭ ﺑﺨﻞ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﺩ)، (٢١) 📿📿إِلَّا الْمُصَلِّينَ ﻣﮕﺮ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ،(۲۲) 1⃣الَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﺠﺎ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ، (٢٣) 2⃣وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺣﻖ ﻣﻌﻠﻮﻣﻲ ﺍﺳﺖ... (٢٤) لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻘﺎﺿﺎﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﺤﺮﻭم، (٢٥) 3⃣وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ، (٢٦) 4⃣وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﻴﻤﻨﺎﻛﻨﺪ، (٢٧) إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ، (٢٨) 5⃣وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ (ﺍﺯ ﺑﻲ ﻋﻔﺘﻲ) ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، (٢٩) إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﺟﺰ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ (ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻜﻢ ﻫﻤﺴﺮﻧﺪ ﺁﻣﻴﺰﺵ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ)، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ! (٣٠) فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻃﻠﺐ ﻛﻨﺪ، ﻣﺘﺠﺎﻭﺯ ﺍﺳﺖ! (٣١) 6⃣وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ 7⃣وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻧﺘﻬﺎ ﻭ ﻋﻬﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، (٣٢) 8⃣وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺩﺍﻱ ﺷﻬﺎﺩﺗﺸﺎﻥ ﻗﻴﺎم ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، (٣٣) 9⃣وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻮﺍﻇﺒﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، (٣٤) 🔴أُولَٰئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﻏﻬﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ (ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﻭ) ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. (٣٥)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای ‌کاش میدانستم خانه ات کجاست؟ یا میدانستم در کدامین سرزمینی؟ چه زمانی ما را میبینی و ما تو را میبینیم؟
🤲 فضیلت دعای«اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیَّكَ...». 🌟 حضرت آیت‌الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه: ✨ آقایی می‎گفت: محضر حضرت عجل‌الله تعالی فرجه مشرّف شدم، ولی نمی‎دانستم اصلاً محضر چه کسی هستم! کمی صحبت کردیم و باهم حرف زدیم. بعد از این‎که دیدارمان تمام شد،یک‎دفعه به خود آمدم که ای وای کجا بودم؟! محضر چه کسی بودم؟! این آقا چه کسی بودند؟! اما دیدم دیگر گذشته است. ✨ این آقا می‎گفت که من ضمن صحبت‎هایم به ایشان عرض کردم: خیلی میل دارم یک کاری انجام دهم؛یک عملی را انجام دهم که بدانم مورد توجه حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است و بدانم اگر من آن کار را انجام دهم، مورد توجه حضرت می‎شوم. کار خوبی باشد و مورد پسند حضرت باشد. مدام این‎ها را تکرار کردم. ☘️ حضرت فرمودند: «یکی از آن کارهایی که خیلی مورد توجه واقع می‎شود، این است که به محض این‎که صدای اذان بلند شد، دعای «اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیَّكَ...» را بخوانی! » 📚برگرفته از کتاب «حضرت حجت علیه‌السلام »؛
✴️ آيت‌اللّه خويى رحمةالله علیه هميشه در قنوت نمازهايش دعاى فرج میخواند. ✴️ مرحوم حاج شيخ جعفر محمّدى از شاگردان معظّم له مى‏گويد: من هفده سال پشت سر آيت‌اللّه خويى رضوان‌الله تعالی علیه سه وعده نماز جماعت خواندم. ✴️ ايشان در قنوت نماز، غير از «اللّهمّ كن لوليّك ...» نخواندند؛ به ‏طورى كه دوستان به شوخى مى‏گفتند:«آقا غير از اين، قنوتى بلد نيست!» 📚 مشتاقی و مهجوری، ص ۴۱۴
✴️ مرحوم آيت‌اللّه بهاء الدّينى رحمة الله علیه در قنوت نمازها دعاهاى مختلفى‏ را مى‏ خواند. بعد از مدّتى دوستان ديدند كه ايشان فقط دعاى فرج را مى‏ خواند. ✴️ وقتى از ايشان سؤال شده بود، فرموده بودند: حضرت، پيغام داده‌اند كه در نماز دعا كنم. ✴️ اين پيغام به‏ وسيله مرحوم جعفر آقاى مجتهدى رسيده بود. 📚 مشتاقی و مهجوری، ص ۴۱۴
🌺 و عمل صالح (قسمت اول) ⭐️در باب {ایمان و عمل صالح} دو نگاه افراطی و تفریطی وجود دارد : 🌗نگاه تفریطی : عده ای معتقدند عمل اصلا مهم نیست ، و با شعار دلت باید پاک باشد معتقدند با دل پاک هر غلطی میتوان انجام داد (🙄) . گویا هیچ رابطه ای بین ایمان و عمل صالح وجود ندارد! (غافل از اینکه دل اگر پاک باشد جز عمل صالح از آن دل پاک سر نمیزند و همچنین عمل ناصالح، پاکی دل را از بین می برد!) 🌓 نگاه افراطی: عده ای برخلاف گروه قبل به شدت عمل زده هستند . اصالت را به عمل داده اند(و نه به ایمان!) . این گروه به قدری شیفته عمل صالح شده اند که ملاک قضاوتشان از انسان ها اعمال صالحه ایشان است و کاری به ایمان او ندارند! قايلند آدمی خوب است که عمل صالح داشته باشد. و آدمی که عمل صالح نداشته باشد آدم خوبی نیست! در نظر این گروه اصل عمل صالح است ولو ذره ای خدا و پیامبر و ائمه را هم قبول نداشته باشد! ⬅️(بگذرم از اینکه از بین اعمال صالحه هم برخی از اعمال درنظرشان پررنگ تر از بقیه است . یعنی مثلا نماز را انگار به عنوان عمل صالح قبول ندارند . ولی خدمت به خلق الله در نظرشان برجسته تر است و مثلا یک زن خرابی که امتی را به فساد کشیده ولی خدماتی هم داشته در نظرشان از آن فرد اهل مسجد نماز خوان ارزشمند تر است، البته ما نمیخواهیم قضاوت کنیم، شاید هم باشد! اما ملاکش چیست ؟ ملاکش اعمال ایشان است؟) ⬅️از دید این گروه افراط زده، فقط کافیست از کسی عمل صالح سر بزند . همین کافیست تا واله و شیدای او بشوند ... تا او را انسانی تراز و الگو بدانند ! (قیافه شان هم احتمالا این شکلی میشود:😍 یا شاید هم این شکلی:🤩) ⬅️اتفاقا به همین خاطر هم که ملاک قضاوتشان فقط عمل اشخاص است . و با اعمال، انسانها را قضاوت میکنند ...! شبهاتی برایشان ایجاد شده و حرفهای غلطی هم زده اند که ناشی از همین عمل زدگی ایشان است ، (و این هم قیافه ما از شنیدن حرفهای ایشان :😩😕😏😖😤🥵🤬🤭و ببخشید گلاب به روتون حتی این: 🤢) ⬅️ مثلا میگویند ما اسلام را در غرب یافتیم ! و میگویند درست است که در غرب مسلمان نیست ، اما اسلام هست ! 🤔چرا این حرف را میزنند ؟ چون برخی از اعمال غربی ها را دیده اند که مطابق دستورات اسلامی است ! مثلا منظمند . مثلا دروغ نمیگویند . یا مثلا چون اهل تلاشند در برخی امور ظاهری دنیایی و علوم دنیایی پیشرفت هایی کرده اند ... همین باعث شده که این گروه این شکلی بشوند : 😍 و بگویند: در غرب اسلام هست و در شرق مسلمان ! (و ما را این شکلی کنند : 🤢 گویا بین اسلام و مسلمان تفکیکی وجود دارد) ⚡️حال آنکه باید از این گروه سوال کرد آیا اسلام یعنی این ؟ یعنی اسلام گفته منظم باش ؟! وفقط همین؟!!! یعنی این نظم حیوانی (نه نظم ایمانی) در نظر اسلام ارزشمند است؟ اسلام این نظم را خواسته بود؟! 🥀لابد این سوال معروف را شنیده اید که میپرسند ادیسون برق را اختراع کرد و این همه به بشریت خدمت کرد ، آیا او جهنمی است ؟ 🍂این سوال برخواسته از همین نگاه فاسد افراطی به عمل است . ☘️که پاسخ اجمالی اش این است : حتی برفرض این که این گزاره هایی که اینها میگویند (که در غرب نظم هست یا دروغگویی نیست و یا مثلا با اختراع برق به بشر خدمتی شد) درست باشد . (که در همه اش می شود خدشه کرد)‌ نهایت چیزی که از ادیسون و این غربی ها سر زده عمل صالح است . ⬅️و در نظر اسلام عمل صالحی که از ایمانِ اشخاص نشات نگرفته باشد پشیزی ارزش ندارد . 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
🌺 و عمل صالح (قسمت دوم) ⚡️ توضیح بیشتر : عمل صالح میتواند منشاهای مختلفی داشته باشد : 🔵 گاهی ممکن است از سر ترس باشد 🔵گاهی از سر ضعف 🔵گاهی از سر جهل 🔵گاهی از سر بی هنری و بی مهارتی 🔵گاهی از سر منفعت طلبی ⬅️ یعنی شخص مثلا چون از پلیس می ترسد منظم است ، و یا از ترس جریمه شدن و به سبب علاقه وافر به پول سرعت مجاز می راند . یا چون از بی آبرویی می ترسد دروغ نمیگوید. یا چون انقدر ضعیف است که دزدی بلد نیست دزدی نمیکند! یا چون هنر و علمش را ندارد بسیاری از اشتباهات را انجام نمیدهد! چون زورش نمیرسد دزدی نمیکند . چون ضعف دارد و بلد نیست به ناموس دیگران تعدی نمیکند ⬅️بله گاهی نیز ممکن است منشا عمل صالح منفعت طلبی شخص باشد ، که مثلا کسی به خاطر منافعش راستگو باشد! فرض بفرمایید شخصی برای اینکه اعتماد شخص دیگر را به دست بیاورد هزاران بار به او راست بگوید. و در نهایت یکبار به او خیانت کند ... خب این هزارا بار صداقت چه ارزشی دارد؟ ⚡️در نظر اسلام ، عمل صالحی ارزنده است که برخواسته از ایمان باشد . وگرنه پشیزی نمی ارزد! ⚡️بنابراین نگاه اعتدالی و نظر صحیح همین است که ایمان را اصیل میداند . و عمل صالح را از این جهت که در ربط با ایمان است مهم میداند. چون مدافع ایمان است . چون محافظ ایمان است . چون مرکب ایمان است مهم میداند . و قطعا سیر در درجات ایمان وابسته به عمل صالح است . اما آنچه که از نظر اسلام اصالت دارد ایمان است و صدالبته ایمان به کمک عمل صالح نیازمند است! لکن شرط هدایت ایمان است و ملاک ارزندگی انسان ها ایمان ایشان است . 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
🌺 و عمل صالح (قسمت سوم) 🌸چند آیه : 🌷يونس : 9 إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ في‏ جَنَّاتِ النَّعيم‏ به يقين كسانى كه ايمان آورده‏اند و عمل‏هاى شايسته كرده‏اند، پروردگارشان آنها را به سبب ايمانشان هدايت مى‏كند، (و در آخرت) در باغ‏هاى پرنعمت از زير (درختان و قصر) آنها نهرها روان است. 💠علامه طباطبایی در ذیل این آیه می فرماید : {در اين آيه سؤالى به ذهن مى‏رسد و آن اين است كه چرا مؤمنين را به ايمان و اعمال صالحه توصيف كرده، ولى هدايت به سوى خودش را تنها به ايمان نسبت داده؟ جوابش اين است كه تنها عاملى كه بنده خدا را به مقام قرب بالا مى‏برد ايمان است، و اعمال صالح در آن نقشى ندارد، تنها نقش اعمال صالح يارى ايمان و به نتيجه رساندن ايمان در بعد عمل است، هم چنان كه خداى تعالى فرموده:" يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ" خداى تعالى از ميان شما كسانى را كه ايمان دارند بالا مى‏برد و نيز كسانى كه موفق به داشتن علم شدند به درجاتى بلند مى‏رساند." سوره مجادله، آيه 11"و در اين گفتارش ايمان و علم را عامل بلند شدن و بالا رفتن دانسته و از تاثير عمل صالح سكوت كرده. از اين آيه روشن‏تر آيه زير است كه مى‏فرمايد:" إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ" كلمه‏هاى پاك( كه همان عقائد حقه است) به سوى خدا بالا مى‏رود، و عمل صالح آن را در بالا رفتن مدد مى‏كند." سوره فاطر، آيه 10" البته همه اينها در باره هدايت است كه كار ايمان است، و اما نعمت‏هاى بهشتى امرى است كه اعمال صالح در آن دخالت دارد، هم چنان كه اعمال زشت دخالت در انواع عذاب دارد، خداى تعالى در باره مؤمنينى كه اعمال صالح دارند مى‏فرمايد:" تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ" در بهشت‏هاى نعيم، از زير آنان نهرها روان است." سوره يونس، آيه 9" و در باره كفار مى‏فرمايد:" أُولئِكَ مَأْواهُمُ النَّارُ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ" اينان جايشان آتش است به سزاى آن اعمالى كه مى‏كردند." سوره يونس، آيه 8"} 🌷 اگر عمل اصل بود به تنهایی چرا فرموده ؟ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين‏ 🌷در جریان غزوه حمراء الاسد بعد از جنگ احد ، مومنین با سختی و جراحت فراوان به جهاد با کفار شتافتند ، چه عملی بالاتر از شرکت در جهاد فی سبیل الله ؟ اما خداوند قید میزند لِلَّذينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظيم :‌(( آل ‏عمران : 172 الَّذينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظيم‏ )) 🌷عمل صالح بالاتر از نماز ؟ خدا در قرآن می فرماید : فویل للمصلین .خدا نمازگزارا رو نفرین میکنه... حسن فعلی دارد ، حسن فاعلی نیست. به درد نمیخورد. 🌸و یک ماجرا : 🌹 نقل میکنند شبی کمیل و امیرالمومنین از جایی رد میشدند کسی قرآن میخواند طوری که دل کمیل را برد . اهی کشید کمیل که خوش به سعادتش! حضرت فرمود دلت را نبرد . این آدم جهنمی است . جنگ نهروان شد . بعد از اتمام جنگ حضرت از بین کشته های جنگ عبور میکرد به بدنی اشاره کرد از کشته شده ها . و خطاب به کمیل فرمود : میشناسی کمیل؟ این همان قاری قرآن دل شب است که دل تو را برده بود . ⬅️ قاعدتا دیدید افرادی را که یک سفر مکه می روند ... عموما این حرف را میزنند : بببین چه نمازی میخوانند ؟ چه قرآنی میخوانند! دقت نمیکنند که این ها در نهایت، فوق فوقش عمل صالح هستند . عمل صالح بدون ایمان به درد نمیخورد. ⬅️مگر نداریم: ربّ‏ تال‏ للقرآن و القرآن يلعنه‏ ⚡️⚡️نکته نهایی: البته به هرحال خدا عمل صالح را بدون مزد نمیگذارد ... شیخ رجبعلی خیاط میگفت تو عالم مکاشفه مخترع پنکه را دیده بود که در جهنم است ولی به خاطر اختراعش چیزی شبیه پنکه گذاشته بودند که عذابش را کم میکرد . (از جهنم خارج نشد اما عمل در کیفیت عذابش تاثیر داشت) ❇️لذا عمل در نوع و کیفیتِ عذاب و پاداش اثر گذار است. اما آنچه بهشتی بودن یا جهنمی بودن ما را تعیین میکند قطعا ایمان است. 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥پیام مهم سردار حاجی زاده به اسرائیل در رابطه با حمله نکردن بهشون
💠آیت‌الله محمدتقی بهجت: 🔸بزرگان وقتی می‌خواستند مطلبی و فیضی را از خدواند بگیرند، از شب و سحر استفاده میکردند؛ 🔸زیرا در سحر، با خدا خلوت کردن و با خدا ارتباط پیدا کردن اثر خاصی دارد. 📚برگی از دفتر آفتاب، ص142 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
🌸 آیت الله بهجت: به‌گونه‌ای قرآن بخوان که 👁 چشم تو قرآن را ببیند، 👂گوش تو قرآن را بشنود و 💖 قلب تو نسبت به معارف بلند او حضور داشته باشد. 💎 باید آن را از آفرینندۀ قرآن تلقی کند (بپذیرد)، که قرآن را خدا می‌گوید و تو شنونده قرآن هستی. 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
. 🖌 به آیت‌الله بهجت (ره) گفتم : «آقا! شوهرخواهرم مریض است ؛ در حرم دعایش کنید.» ❓پرسید: «چه بیماری‌ای دارد؟» ✍ با شرمندگی گفتم: «روانی است.» 🖌 گفت : «همۀ ما روانی هستیم ؛ اگر نبودیم ، گناه نمی‌کردیم...». 📚 به شیوه باران ، صفحه ١٩ . 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
✅ آیت الله بهجت: 📖«النَّظَرُ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ»؛ [یعنی مجرد نگاه کردن به قرآن حتی اگر بدون تلاوت باشد عبادت است] مصحف عدیل خود حضرت حجت سلام‌اللّه‌علیه است. 🌟نظر به مصحف، نظر به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است؛ عدیلِ نظر به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است. 🔻ببینید ما از چیزهای به این آسانی تغافل و غفلت می‌کنیم. 📚کتاب بشارت از حضرت حجت (عج)، ص٣۵٠ 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
💠توصیه‌ی حضرت جبرئیل به حضرت آدم! ▫آیت‌الله محمدتقی بهجت: 🔸می‌گویند که اولاد حضرت آدم علیه‌السلام زیاد شده بودند؛ (هزار و صد [سال تقریباً] عمر کرده بوده)؛ زیاد در محضر او قال‌وقیل می‌کردند و آدم ساکت بود و ابداً هیچ حرفی نمی‌زد. یک دفعه ملتفت شدند و گفتند: ما این‌همه شلوغ‌کاری می‌کنیم ، پدر ما ابداً یک کلمه‌ای نمی‌گوید و همانطور نگاه می‌کند. تعجب کردند! [گفتند:] آقا! بابا! شما اینجا ساکت و صامت اینجا نشسته‌اید و هیچ نمی‌گویید؛ ما این‌همه سروصداها می‌کنیم، این‌همه بازی‌ها می‌کنیم، این‌همه کارها می‌کنیم. 🔸حضرت آدم علیه‌السلام به اینها فرمود: آن وقتی که جبرئیل ما را به این زمین آورد، به من فرمود: اگر می‌خواهی برگردی به همان جایی که از اول بودی، به همان بهشتی که از اول بودی، فَأَقْلِلْ کَلامَکَ؛ کم سخن بگو. 📚 بیانات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره در درس خارج اصول، ٢١ اردیبهشت ١٣٨٨ 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
🟣👈آثار دعا برای همدیگر👉🟣 💠👈 از زبان دیگران رُوِیَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَالَ لِمُوسَى ادْعُنِی عَلَى لِسَانٍ لَمْ تَعْصِنِی بِهِ فَقَالَ يَا رَبِّ أَنَّى لِی بِذَلِكَ فَقَالَ ادْعُنِی عَلَى لِسَانِ غَيْرِكَ. خداوند متعال به موسى عليه السلام وحى نمود: اى موسى مرا با زبانى بخوان كه با آن گناه نكردى. حضرت موسى عرض كرد: این چنين زبانى را از كجا بياورم؟ خداوند فرمود: مرا از زبان كسى ديگر بخوان؛ يعنی از ديگران بخواه تا برايت دعا کنند. چون تو با زبان آنها گناه نکرده‌ای. (عدّة الداعی، ص ۱۳۱) 💠👈 دعا به طور معکوس آیت الله بهجت رحمة الله علیه: یکی از چاره جویی‌های شرعی برای استجابت دعا و برآورده شدن حاجت خود، این است که شخصی که حاجت یا گرفتاری دارد دعا کند و از خداوند بخواهد که تمام گرفتاری های مشابه گرفتاری او را از تمام مؤمنین که گرفتار هستند برطرف کند، و یا هر حاجتی نظیر حاجت او دارند برآورده شود. زیرا در این صورت فرشته برای خود انسان دعا می‌کند و دعای مَلَک مستجاب می‌شود. اینگونه دعا کردن در حقیقت دعای به خود به طور معکوس است. (در محضر آیت الله بهجت ج ۳ ص ۶۰) 💠👈 صد هزار برابر ابراهيم بن‏ هاشم: عبدالله بن‏ جندب را در عرفات ديدم كه دست‌هایش را بلند کرده و با گریه دعا می‎كرد و هر چه بود، برای ديگران می‎گفت تا اينكه مردم از عرفات خروج كردند. گفتم اين چه روش عجيب و غريبي بود؟! در جواب به من گفت: به خدا قسم من دعا نكردم مگر برای برادرهايم؛ چون امام کاظم عليه‎السلام من را آگاه كرد كه هر كس پشت سر برادر مؤمنش دعا كند، از عرش ندا می‎رسد صد هزار برابرش برای تو! «فَكَرِهْتُ أَنْ أَدَعَ مِائَةَ أَلْفِ ضِعْفٍ مَضْمُونَةً لِوَاحِدٍ لَا أَدْرِی يُسْتَجَابُ أَمْ لَا». و من خوشم نمی‎آيد كه هزار دعای ضمانت‏ شده را به خاطر دعایی كه نمی‎دانم مستجاب می‎شود يا نه، رها كنم! (کافی، ج ۴ ص ۴۶۵) 💠👈 تأثیر دعای یهودی قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَسْتَحْقِرُوا دَعْوَةَ أَحَدٍ فَإِنَّهُ يُسْتَجَابُ لِلْيَهُودِيِّ فِيكُمْ وَ لَا يُسْتَجَابُ لَهُ فِی نَفْسِهِ. حضرت عليه السّلام فرمود: دعاى هيچ كس را كوچك مشماريد، که حتی دعاى یهودی درباره شما مستجاب مى‌شود، گرچه درباره خودش به اجابت نمی‌رسد. (مکارم الاخلاق، ص ۲۶۹) 💠👈 سریع‌ترین دعای مستجاب قَالَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله:«لَيسَ شيءٌ أسرعَ إجابةً مِن دَعوَةِ غائبٍ لغائبٍ». هيچ دعايى زودتر از آن دعا كه انسان در غياب كسى می‌كند، مستجاب نمی‌شود. 💠 تنها اعتراض علاّمه آیت الله حسن زادۀ آملی: رساله‏‌اى در امامت نوشتم؛ چون به پايان رسيد آن را به علاّمه طباطبائى رضوان الله تعالى عليه ارائه دادم. مدّتى در نزد ایشان بود و لطف فرمودند و يک دوره تمام آن را مطالعه فرمودند. در يک جاى آن رساله دعاى شخصى درباره خودم كرده بودم كه:«بار خدايا مرا بفهم خطاب محمدى صلّى الله عليه و آله اعتلاء ده». در هنگام رد رساله به اينجانب فرمود:«آقا تا من خودم را شناختم دعاى شخصى در حق خودم نكردم بلكه دعايم عامّ است». این تأدیب اخلاقی بسیار در من اثر گذاشت. (هزار و یک نکته، ج ۲ ص ۶۲۱) 💠👈 تقدّم همسایه حضرتِ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ قَالَ: كَانَتْ فَاطِمَةُ إِذَا دَعَتْ تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا فَقِيلَ لَهَا يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّكِ تَدْعِينَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَدْعِينَ لِنَفْسِكِ فَقَالَتِ: الْجَارَ ثُمَّ الدَّارَ. فاطمه عليها السّلام هر گاه دعا مى‏كرد، براى مردان و زنان مؤمن دعا مى‏نمود ولى براى خودش دعايى نمى‏كرد. به آن حضرت گفته شد: اى دختر پيامبر! تو براى مردم دعا مى‏كنى ولى براى خودتان دعايى نمى‏نمايى؟ حضرت فاطمه فرمود: اوّل همسايه، بعد اهل خانه. (بحارالانوار، ج ۴۳ ص ۸۲) 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245