eitaa logo
العِلْمُ الْمَصْبُوب (عج)
1.3هزار دنبال‌کننده
87 عکس
81 ویدیو
10 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم!
مشاهده در ایتا
دانلود
در عالم مادی هم تغییراتی بوجود می آید : در کافی شریف آمده : عن أَحَدِهِمَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ عَلَامَةِ لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَالَ عَلَامَتُهَا أَنْ تَطِيبَ رِيحُهَا وَ إِنْ كَانَتْ فِي بَرْدٍ دَفِئَتْ‏ وَ إِنْ كَانَتْ فِي حَرٍّ بَرَدَتْ فَطَابَت‏ از امام باقر یا امام صادق پرسیده شد شب قدر، با چه علامتى شناخته مى‏شود، آن سرور گفت: نشانه شب قدر آن است كه نسيم آن شب مطبوع و دلاويز مى‏شود: اگر فصل سرما باشد، سوز سرما به گرمى مى‏گرايد و اگر فصل گرما باشد، سوز گرما به سردى و خنكى مى‏گرايد، به حدّى كه مطبوع مى‏شود) میگویند : صبح شب قدر آفتاب بدون شعاع طلوع می‏كند.
در اقبال سیدبن طاووس ج ۱ ص ۱۸۶ آمده : 🔵قَالَ مُوسَى ع إِلَهِي أُرِيدُ قُرْبَكَ‏ قَالَ قُرْبِي لِمَنْ اسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ خداوندا! می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود 🔴قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رَحْمَتَكَ قَالَ رَحْمَتِي لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند 🔵قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد 🔴قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ گفت خداوندا! از درختان بهشت و از میوه هایش می خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحی را انجام دهد 🔵قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ النَّجَاةَ قَالَ النَّجَاةُ مِنَ النَّارِ قَالَ نَعَمْ قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند 🔴قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رِضَاكَ قَالَ رِضَائِي لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. گفت خداوندا خشنودی تو را می خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.
در اقبال سیدبن طاووس ج ۱ ص ۱۸۶ آمده : ِ 🔴عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: تُفَتَّحُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ [السَّمَاوَاتِ‏] فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (شب قدر دربهای آسمان گشوده میشود) 🔵فَمَا مِنْ عَبْدٍ يُصَلِّي فِيهَا إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ بِكُلِّ سَجْدَةٍ شَجَرَةً فِي الْجَنَّةِ- لَوْ يَسِيرُ الرَّاكِبُ فِي ظِلِّهَا مِائَةَ عَامٍ لَا يَقْطَعُهَا عبد در ان نماز نمیخواند مگر اینکه به ازای هر سجده درختی در بهشت به او داده میشود که سواره ۱۰۰ سال اگر برود سایه اش تمام نمیشود 🔴وَ بِكُلِّ رَكْعَةٍ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ مِنْ دُرٍّ وَ يَاقُوتٍ وَ زَبَرْجَدٍ وَ لُؤْلُؤٍ / برای هر رکعت خانه ای از در و یاقوت و زبرجد و لولو 🔵وَ بِكُلِّ آيَةٍ تَاجاً مِنْ تِيجَانِ الْجَنَّةِ و با هر آیه تاجی از تاج های بهشت. 🔴وَ بِكُلِّ تَسْبِيحَةٍ طَائِراً مِنَ الْعَجْب‏ با هر تسبیح پرنده ای شگفت انگیز 🔵وَ بِكُلِّ جَلْسَةٍ دَرَجَةً مِنْ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ برای هر نشستن درجه ای از درجات بهشت. 🔴وَ بِكُلِّ تَشَهُّدٍ غُرْفَةً مِنْ غُرُفَاتِ الْجَنَّةِ با هر تشهد حجره ای از حجره های بهشت 🔵وَ بِكُلِّ تَسْلِيمَةٍ حُلَّةً مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ با هر سلام جامه ای از جامه های بهشتی ⬅️فَإِذَا انْفَجَرَ عَمُودُ الصُّبْحِ و هنگامی که صبح شد 🔴أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْكَوَاعِبِ الْمُآلِفَاتِ خدا به ایشان حورالعین هایی با الفت میدهد 🔵وَ الْجَوَارِي الْمُهَذَّبَاتِ خدمتکاران مودب 🔴وَ الْغِلْمَانِ الْمُخَلَّدِينَ خادمانی جاودانه 🔵وَ النَّجَائِبِ الْمُطَيَّرَاتِ پرندگان شگفت انگیز 🔴وَ الرَّيَاحِينِ الْمُعَطَّرَاتِ رایحه های خوش 🔵وَ الْأَنْهَارِ الْجَارِيَاتِ و رودخانه های روان 🔴وَ النَّعِيمِ الرَّاضِيَاتِ نعمتهایی راضی کننده 🔵وَ التُّحَفِ وَ الْهَدِيَّاتِ وَ الْخِلَعِ وَ الْكَرَامَاتِ هدایا و کرامات و تحفه ها و جواهرات 🔴وَ مَا تَشْتَهِي الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُون‏. و آنچه دلها بخواهد و چشمها بدان دلخوشی کند و همیشه در آن می مانی.
🌙 لیله القدر کدام شب است ؟ ⚡️البته هر سه شب مهم می باشد. روایتی است از امام صادق علیه السلام که فرمود: (روایت در کافی شریف هست . در تفسیر نورالثقلین هم آمده) عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ‏ فِي‏ لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ. " تقدير مقدرات در شب نوزدهم، و تحكيم آن در شب بيست و يكم، و امضاء در شب بيست و سوم است ⬅️لکن علی ایحال به نظر می رسد شب بیست و سوم مهمتر است. ❇️حضرت آیت‌الله بهجت می فرمود : بسیاری از بزرگان شب‌های ماه رمضان را بیدار می‌ماندند و نمی‌خوابیدند، هرچند نزد ما تقریبا واضح است که شب بیست‌وسوم ماه رمضان، شب قدر است. در محضر بهجت، ج٣، ص١٠ 💠روایت لیله جهنی هم در من لا یحضره الفقیه ج۲ ص ۱۶۰ ، شیخ صدوق نقل کرده که : ٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اللَّيَالِي الَّتِي يُسْتَحَبُّ فِيهَا الْغُسْلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ لَيْلَةُ تِسْعَ عَشْرَة وَ لَيْلَةُ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ وَ قَالَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ هِيَ لَيْلَةُ الْجُهَنِيِّ وَ حَدِيثُهُ أَنَّهُ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ مَنْزِلِي نَاءٍ عَنِ الْمَدِينَةِ فَمُرْنِي بِلَيْلَةٍ أَدْخُلُ فِيهَا فَأَمَرَهُ بِلَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ. از زراره، از يكى از آن دو امام عليهما السّلام آمده است كه گفت: از آن امام در باره شبهائى از ماه رمضان كه غسل در آنها مستحبّ است، سؤال كردم، پس فرمود: شب نوزدهم، و شب بيست و يكم و شب بيست و سوّم و فرمود: شب بيست و سوّم شب «جهنى» است، و حكايت آن چنين است كه او به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله معروض داشت كه: منزل من از مدينه دور است، پس شبى را به من بفرماى تا به آنجا درآيم، پيمبر او را فرمود تا در شب بيست و سوّم به مدينه در آيد. مصنّف اين كتاب (ره) گويد: و نام جهنى عبد اللَّه بن انيس انصارى است. ✨در جلد ۴۷ بحار الانوار از امالی طوسی نقل شده : امام صادق بیمار بودند دستور داد او را بمسجد پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بردند در آنجا بود تا صبح روز بيست و سوم ماه رمضان. 🔵علامه مجلسی در زادالمعاد ص ۱۲۸ : أما ليلة الثالث و العشرين فأكثر الأحاديث المعتبرة تدلل على أنها ليلة القدر و يستحب فيها الغسل مرتين الأول في أول الليل و الثاني في آخره‏ (اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم، شب قدر است) 🔰برخی نیز با توجه به اینکه لفظ : لَيْلَة الْقَدْر در سوره قدر سه مرتبه تکرار شده ، و دو بارابتدایی در حکم مقدمه چینی محسوب میشود {إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2)}. و در نهایت در آیه سوم جمع بندی میکند و می فرماید : {لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)} قائلند این اشاره ایست به اهمیت سومین شب قدر یعنی شب بیست و سوم! 🛑 در کتاب دعائم الإسلام ج ۱، ص ۲۸۲ عَنْهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَطْوِي فِرَاشَهُ وَ يَشُدُّ مِئْزَرَهُ فِي اَلْعَشْرِ اَلْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ كَانَ يُوقِظُ أَهْلَهُ لَيْلَةَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ كَانَ يَرُشُّ وُجُوهَ اَلنِّيَامِ بِالْمَاءِ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لاَ تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا يَنَامُ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ وَ تُدَاوِيهِمْ بِقِلَّةِ اَلطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ اَلنَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا . رسول خدا صلي ‏الله‏ عليه‏ و ‏آله [اين چنين] بود که رخت‏‌خواب خويش را جمع مي‌کرد و کمر [همّت براى عبادت] را در دهه آخر از ماه رمضان محکم مي‌بست و هميشه اين گونه بود که اهل و عيالش را در شب بيست و سوم بيدار نگه مي‌داشت و بر روى خواب رفتگان در آن شب آب مي‌پاشيد تا از درک شب قدر، و درک شب زنده‏‌دارى محروم نشوند. و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نمى‌گذاشت کسى از اهل خانه در این شب به خواب رود. به آنان غذاى کم مى‌داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‌شد و مى‌فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد.)
🌙توصیه هایی برای شب قدر 🔴دعا : دعای همه مستجاب است (به جز ۴ گروه: دایم الخمر ، عاق والدین، قاطع رحم، کسی که کینه مومن به دل داشته باشه)... برای همه دعا کنید. میگفتند آیت الله بهجت برای کفار هم دعا میکرد و از قول سیدبن طاووس می فرمود : در شب قدر، کفار چین برای دعا مستحق‌ترند؛ آخر، راه‌نیافته و گمراهند.» 🔵تفکر : (در مورد اینکه شب بزرگی است، خدا مهمانی بزرگی ترتیب داده، آماده وارد بشود). لحظاتی را حتما برای خلوت با خودتان کنار بگذارید . 🔴با خدا صحبت کنید، صفات خوب خدا رو بگوید، گریه کند. 🔵استغفار کردن (کلیت کارهای زشتی را که انجام دادید را به خدا بگویید و استغفار کنید) 🔴مباحثه علمی و کار علمی : 🌸«آیت الله حق شناس میفرمودند افضل برنامه های شب های احیای ماه مبارک مذاکره علمی است. این مطلب رو هم شیخ صدوق هم صاحب اقبال آورده که یک ساعت تحصیل علم افضل از احیا گرفتن یک شب تا صبح است.» 🌸 تفسیر شریف المیزان رو ببینید در انتها نوشته تم الكتاب و الحمد لله و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالي شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد لله على الدوام، و الصلاة على سيدنا محمد و آله و السلام.(شب ۲۳ سال ۱۳۹۲ هجری قمری) 🌸مرحوم صاحب جواهر هم کتاب را اینطور تمام میکنند: تم كتاب جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام في ليلة الثلثاء ثلاثة و عشرين في شهر رمضان المبارك، ليلة القدر التي كان من تقدير الله تعالى فيها أن يتفضل علينا بإتمام الكتاب المزبور و رجائنا منه قبوله و العفو عما وقع منا من تقصير فيه، و أن انتفعنا به في الدنيا و الآخرة، و أن يجعله خالصا لوجهه الكريم، و أن يكتبه في حسناتنا، و أن يرفع به درجاتنا، من سنة الألف و المأتين و الأربع و الخمسين. 🔵رجوع به مفاتیح و انجام دادن اعمال تا جایی که میشود 🔴شرکت در مجالس مذهبی و حضور در جمع مومنین 🔵قرائت و انس باقرآن: خصوصا آنهایی که در اعمال وارد شده(برای نمونه در اقبال در رابطه با شب ۲۳ ،‌ آمده که امام صادق‌ علیه‌السلام به خدا سوگند یاد کرده است که قرائت‌کننده سوره‌های عنکبوت و روم در شب بیست‌وسوم، از اهل بهشت خواهد بود. خواندن هزار مرتبه سوره قدر در این شب، موجب افزایش یقین در امر ولایت خواهد شد) 🔴از همه مهمتر توسل به معصومین ، خصوصا 🌸امیرالمومنین که ایام شهادت او قرین با لیالی قدر است و در این مطلب اسراری است. 🌸و فاطمه زهرا که حقیقت لیله قدر است. 🌸و سیدالشهدا که رحمت واسعه خداوندی است 🌸و وجود مبارک حجت بن الحسن ، حضرت امام عصر ارواحنا فداه که بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء
کفن که دست مرا بست دست تو باز است و دست باز تو یعنی بیا در آغوشم !
💠آیه ای که وعده اش را شنیدیم و وعیدش را نه ! ⬅️آیه ۶۰ سوره مبارکه غافر دو فراز دارد : 🌸فراز اول که وعده است : {وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ} «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم! » 🌺و فراز دوم که وعید و تهدید است : {إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرين‏ پروردگار شما گفته است:} «كسانى كه از عبادت من تكبّر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ می‏شوند!» 🌸در فراز اول پروردگار متعال همه را دعوت به دعا کرده و وعده استجابت داده. این وعده سرور آفرینی است! 🌺لکن در فراز دوم تهدید کرده به نوعی که اگر کسی از دعا کردن اعراض کند ، وارد جهنم خواهد شد، آن هم ذلیلانه .(داخرين" جمع اسم فاعل از مصدر" دخور" است كه به معناى ذلت است‏) ⚡️توضیح اینکه : دعا در فراز اول را به عبادت در فراز دوم تبدیل کرده که بفهماند دعا نوعی عبادت است . لذا امام زین العابدین در دعای ۴۵ صحیفه سجادیه به خداوند متعال عرض میکند: فَسَمَّيْتَ دُعَاءَكَ عِبَادَةً، وَ تَرْكَهُ اسْتِكْبَاراً، وَ تَوَعَّدْتَ عَلَى تَرْكِهِ دُخُولَ جَهَنَّمَ دَاخِرِين‏(دعا و خواندن خود را عبادت، و ترك آن را استكبار خواندى، و تاركين را به دخول در جهنم با خوارى تهديد فرمودى ) ⚡️در كافى شریف آمده که امام صادق فرمود : دعا كن و مگو مقدرات تقدير شده و دعا تغييرش‏ نمی‏دهد، براى اينكه دعا خود عبادت است، و خداى عز و جل مى‏فرمايد:" إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ" و نيز فرموده:" ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُم‏ ⚡️در خصال صدوق ج ۱ ص ۱۰۱ : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا مُعَاوِيَةُ مَنْ أُعْطِيَ ثَلَاثَةً لَمْ يُحْرَمْ ثَلَاثَةً مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ أُعْطِيَ الْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ أُعْطِيَ الزِّيَادَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوَكُّلَ أُعْطِيَ الْكِفَايَةَ . فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ وَ يَقُولُ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ يَقُولُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُم‏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ رهبر معظم انقلاب : مطلقا سراغ کار اقتصادی نروید 🔰 حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه نباید نسبت به این تذکر و دستور رهبر انقلاب که در دیدار با ائمه جمعه در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۱ بیان شد بی‌تفاوت باشند والا ضربه سنگینی را متوجه باورهای مردم خواهند کرد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 تنها آرزوی علاّمه امینی ◾️دكتر هادى امينى مى‌گويد: عدّه‌اى به پدرم گفتند: در دنيا چه آرزويى دارى؟ ◾️پدرم گفتند: من ديگر آرزويى ندارم، فقط يك آرزو دارم كه اگر خدا به من عمرى عنايت كند، از شهر بروم در بيابان، دامنه كوهى را براى خودم جا بگيرم و بنشينم و تا عمر دارم براى مظلوميت أميرالمؤمنين علیه السلام اشك بريزم. ◾️ مرحوم علاّمه طباطبایی: علاّمه امینی می گفت:«سی سال زحمت کشیدم تا ثابت کنم علی مسلمان است». 📚 آداب كوى جانان، ص ۲۸ 🆔👉@
🌙الفرقان : 77 قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزاما بگو: «پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد؛ شما (آيات خدا و پيامبران را) تكذيب كرديد، و (اين عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!» ⚡️يعبؤا" از ماده" عبا" (بر وزن عبد) به معنى سنگينى است، بنا بر اين جمله لا يعبأ يعنى وزنى قائل نيست، و به تعبير ديگر اعتنايى نمی‏كند.
💊شخص شراب خواری که با وعده امام صادق توبه کرد: (روایت در کافی شریف است. ج ۱ ص ۴۷۴) 💊ابوبصیر نقل میکند : «من همسايه‏ اى داشتم كه پير بود و از راه رشوه و غصب و حرام مالى بدست آورده بود، مجلسى براى زنان آوازه خوان آماده ميساخت و همه رو جمع میکرد و خودش هم شراب مينوشيد. 💊من بارها بخودش شكايت بردم و گله كردم، ولى او دست برنداشت، چون پافشارى زياد كردم، بمن گفت: تو از این چیزها برکناری و در عافيت هستی اما من مبتلا و گرفتارم. ⚡️فَلَوْ عَرَضْتَنِي لِصَاحِبِكَ رَجَوْتُ أَنْ يُنْقِذَنِيَ اللَّهُ بِكَ فَوَقَعَ ذَلِكَ لَهُ فِي قَلْبِي ‏( اگر حال مرا بصاحبت (امام صادق عليه السلام) عرضه كنى، اميدوارم خدا مرا هم بوسيله تو نجات بخشد، و گفتار او در دلم تأثير كند،) 💊ابوبصیر میگوید مدتی بعد که خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حال او را بيان كردم، ⚡️حضرت بمن فرمود: وقتی برگشتی به کوفه . از طرف من به او بگو :‌ دَعْ مَا أَنْتَ عَلَيْهِ وَ أَضْمَنَ لَكَ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّة (تو آنچه را که در آن گرفتاری را کنار بگذار ، من بهشت را از خدا براى تو ضمانت ميكنم.) چون بكوفه بازگشتم، او و ديگران نزد من آمدند، من او را نزد خود نگاهداشتم تا منزل خلوت شد آنگاه باو گفتم: اى مرد من حال ترا بحضرت ابى عبد اللَّه، جعفر بن محمد، امام صادق عليه السلام عرضكردم‏ به من فرمود: وقتی بكوفه بازگشتم به تو بگویم‌: تو آنچه را که در آن گرفتاری را کنار بگذار ، من بهشت را از خدا براى تو ضمانت ميكنم.) 💊این شخص گريست و گفت: ترا بخدا امام صادق عليه السلام بتو چنين گفت؟ من سوگند ياد كردم كه حضرت بمن چنين گفت، 💊این شخص رفت و بعد از چند روز پیکی را نزد من فرستاد که نزد او بروم. وقتی رفتم ديدم پشت در خانه خود برهنه نشسته است، بمن گفت: ابا بصير! هر چه در منزل داشتم بصاحبانش برگرداندم ( همه از حرام بود حتی لباسهایم) و اكنون چنانم كه ميبينى. 💊ابو بصير گويد: من نزد دوستانم رفتم و پوشاكى برايش فرستادم تا بپوشد، 💊چند روز ديگر گذشت، دنبالم فرستاد كه من بيمارم، نزد من بيا، من نزدش رفتم و براى معالجه او در رفت و آمد بودم تا مرگش فرا رسيد، نزدش نشسته بودم كه جان میداد، ⚡️زمانى بيهوش شد و سپس بهوش آمد، و گفت: « يَا أَبَا بَصِيرٍ قَدْ وَفَى صَاحِبُكَ لَنَا ،‌ ابا بصير! صاحبت براى ما وفا كرد و سپس درگذشت- رحمت خدا بر او باد. 💊چون به حج مشرف شدم دوباره نزد امام صادق عليه السلام رسيدم و اجازه خواستم، چون خدمتش رفتم، هنوز يك پايم در صحن خانه و يك پايم در راه رو بود كه از داخل اتاق بى‏ آنكه چيزى بگويم، فرمود.ِ «يَا أَبَا بَصِيرٍ قَدْ وَفَيْنَا لِصَاحِبِك‏ ، اى ابا بصير! ما براى رفيقت وفا كرديم.»
فِي كِتَابِ اَلْفَضَائِل(لإبن شاذان) ج ۱، ص ۶۶ 📌عَنِ اَلْإِمَامِ جَعْفَرٍ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ كَانَ جَالِساً فِي اَلْحَرَمِ فِي مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ امام صادق علیه السلام در مقام ابراهیم نشسته بودند که 📌 فَجَاءَ رَجُلٌ شَيْخٌ كَبِيرٌ قَدْ فَنِيَ عُمُرُهُ فِي اَلْمَعْصِيَةِ (پیرمردی آمد که عمری در گناه سپری کرده بود) 📌فَنَظَرَ إِلَى اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ نِعْمَ اَلشَّفِيعُ إِلَى اَللَّهِ لِلْمُذْنِبِينَ(به امام صادق اشاره کرد و گفت بهترین شفیع نزد خدا برای گناهکاران...) 📌 فَأَخَذَ بِأَسْتَارِ اَلْكَعْبَةِ وَ أَنْشَأَ يَقُولُ (پرده کعبه را گرفت و اشعاری سرود:) ((بِحَقِّ جَلاَلِكَ يَا وَلِيُّ بِحَقِّ اَلْهَاشِمِيِّ اَلْأَبْطَحِيِّ بِحَقِّ اَلذِّكْرِ إِذْ يُوحَى إِلَيْهِ بِحَقِّ وَصِيِّهِ اَلْبَطَلِ اَلْكَمِيِّ بِحَقِّ اَلطَّاهِرَيْنِ اِبْنَيْ عَلِيٍّ وَ أُمِّهِمَا اِبْنَةِ اَلْبَرِّ اَلزَّكِيِّ بِحَقِّ أَئِمَّةٍ سَلَفُوا جَمِيعاً عَلَى مِنْهَاجِ جَدِّهِمُ اَلنَّبِيِّ بِحَقِّ اَلْقَائِمِ اَلْمَهْدِيِّ إِلاَّ غَفَرْتَ خَطِيئَةَ اَلْعَبْدِ اَلْمُسِيءِ )) به این مضمون که خدایا از گناهان این عبد گنهکار بگذر... 📌قَالَ فَسَمِعَ هَاتِفاً يَقُولُ يَا شَيْخُ كَانَ ذَنْبُكَ عَظِيماً وَ لَكِنْ غَفَرْنَا لَكَ جَمِيعَ ذُنُوبِكَ بِحُرْمَةِ شُفَعَائِكَ ندای هاتفی بلند شد که : گناهانت عظیم است اما به حرمت شفعائی که واسطه کردی همه گناهانت رو بخشیدیم 📌فَلَوْ سَأَلْتَنَا ذُنُوبَ أَهْلِ اَلْأَرْضِ لَغَفَرْنَا لَهُمْ غَيْرَ عَاقِرِ اَلنَّاقَةِ وَ قَتَلَةِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلْأَئِمَّةِ اَلطَّاهِرِينَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ . و اگر از ما مغفرت گناهان همه اهل زمین رو میخواستی همه رو می آمرزدیم (جز قاتلین انبیا و ائمه و کسی که تا شتر صالح را نحر کرد)
🔻اولین ویژگی‌متقین در قرآن : ایمان به غیب است . ⬅️در سوره بقره می فرماید : ... هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ 《۲》 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ...《۳》 📌غیب در برابر شهود حسی است . یعنی هر آنچه که با "قوای حسی" درک نمیشود. ✅بنابراین متقی کسی‌است که افق و مبلغ نگاهش مادی نیست. افق نگاهش ماده نیست! بلکه اجمالا به "فرا ماده" ایمان دارد . 🔻ایمان : یعنی که معتَقَد شخص از کمند شبهه و ریب در امان است. 🔻دو نوع غیب داریم: غیب مطلق و غیب نسبی . ⬅️غیب مطلق آنست که در همه حالات نسبت به همه اشخاص در غیب است : مثل ذات باری تعالی ⬅️غیب نسبی هم آن است که به علتی در این زمان و مکان از انسان غایب است . مثل بهشت و جهنم که غیب است اما انسان روزی که از دنیا رفت آن را مشاهده خواهد کرد. البته اوحدی از انسانها هم در همین دنیا اهل مشاهده هستند ! ❌ در رابطه ی باء سه نظر وجود دارد: تعدیه :ایمان دارند غیب را... ظرفیه: ایمان دارند در غیب سبیت: ایمان دارند به سبب غیب تعدیه بهترین معنا به نظر میرسد. ⬅️آیه ۲
🔻در قرآن وقتی سخن از ناس (توده مردم) است. میفرماید لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ 🔻اما وقتی سخن از مومنین است در دو آیه می فرماید: .كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ و كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ✅آیه ۲۵ سوره لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﻣﺎ ﺭﺳﻮﻟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺘﺎﺏ (ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ) ﻭ ﻣﻴﺰﺍﻥ (ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ) ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﻗﻴﺎم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻨﺪ; ﻭ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺷﺪﻳﺪ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻌﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ، ﺗﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺍﻭ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺑﻲ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ; ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﻮﻱ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ! ✅آیه ۱۳۵ سوره يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﻛﺎﻣﻠﺎ ﻗﻴﺎم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻴﺪ! ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﻴﺪ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ (ﺍﻳﻦ ﮔﻮﺍﻫﻲ) ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ، ﻳﺎ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ! (ﭼﺮﺍ ﻛﻪ) ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﻨﻲ ﻳﺎ ﻓﻘﻴﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﺯ ﻫﻮﻱ ﻭ ﻫﻮﺱ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ; ﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﻖ، ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ! ﻭ ﺍﮔﺮ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺁﻥ، ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. ✅آیه ۸ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﺪﺍﻟﺖ،ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﻫﻴﺪ! ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺑﺎ ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺗﺮﻙ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﻜﺸﺎﻧﺪ! ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻴﺪ، ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﻱ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺍﺳﺖ! ﻭ ﺍﺯ (ﻣﻌﺼﻴﺖ) ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ، ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ، ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﺍﺳﺖ!
📿دعاهایی که خدا مستجابشان نکرد ! 🌸در سوره ؛ سه دعا از حضرت ابراهیم نقل شده است که خداوند متعال ؛ آن طور که ابراهیم خلیل درخواست کرده بود آن ها را به اجابت نرساند: 1⃣🤲 یک دعا که حضرت ابراهیم افزون تر مسئلت کرد، و آن پیرامون مقام معنوی امامت برای ذریه اش بود. و خدا فرمود: امامت به همه ذریه ات داده نخواهد شد. فقط به آن ها که ظالم نیستند. ✅و اما آیه اش👇 《وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ》 《(ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻭﺭﻳﺪ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺁﺯﻣﻮﺩ. ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺍﺯ ﻋﻬﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻬﺎ ﺑﺮﺁﻣﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻣﺎم ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم!» ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: «ﺍﺯ ﺩﻭﺩﻣﺎﻥ ﻣﻦ (ﻧﻴﺰ ﺍﻣﺎﻣﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ!)» ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻦ، ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ! (ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺗﻮ ﻛﻪ ﭘﺎﻙ ﻭ ﻣﻌﺼﻮم ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻣﻨﺪ)». (١٢٤) 》 2⃣🤲 دعای دیگر آنکه باید حضرت ابراهیم افزون تر مسئلت میکرد و آن پیرامون رزق اهل مکه بود . ابراهیم خواست که در این شهر(مکه) روزی مختص مومنین باشد. خدا فرمود به کفار هم روزی خواهم داد. ✅و اما آیه اش👇 《وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَىٰ عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ》 《ﻭ (ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻳﺪ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺷﻬﺮ ﺍﻣﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ! ﻭ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﺭﺍ -ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﺯﭘﺴﻴﻦ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ- ﺍﺯ ﺛﻤﺮﺍﺕ (ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ)، ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻩ! (ﮔﻔﺖ:) «ﻣﺎ ﺩﻋﺎﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ; ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﺮﻛﺎﺕ، ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ; (ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﻬﺮﻩ ﻛﻤﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ; ﺳﭙﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﺗﺶ ﻣﻲ ﻛﺸﺎﻧﻴﻢ; ﻭ ﭼﻪ ﺑﺪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ» (١٢٦) 》 3⃣🤲 دعای سوم؛ که گویا جابه جا از خدا درخواست کرده بود و خدا به نحوی که درست بود دعا را به اجابت رسانید. ابراهیم دعا کرد که پیامبری فرستاده شود که "تعلیم دهد و تزکیه کند" .. خدا در آیه ۱۵۱ بقره میفرماید پیامبری فرستادم که "تزکیه کند و تعلیم دهد". ✅و اما آیه اش👇 《رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ》 《ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰ، ﺗﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﺩ، ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻛﻨﺪ; ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻤﻲ (ﻭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ، ﻗﺎﺩﺭﻱ)!» (١٢٩)》 ❌نکته : در قرآن ۴ بار تزکیه و تعلیم در کنار هم آمده . (برای مراجعه: سوره ، آيه ۱۲۹ و سوره ، آیه ۱۵۱// سوره ، آيه ۲// سوره ، ۱۶۴) و در سه جا تزکیه بر تعلیم مقدم است . فقط یک جا در آیه مورد بحث تعلیم بر تزکیه مقدم شده که دعای حضرت ابراهیم است. ⬅️البته برای این آیه آخر وجوه دیگری هم میشود ذکر کرد.
🔰آیاتی چند پیرامون برکاتی که نصیب نماز گزار میشود: 1⃣ استجابت دعا: حضرت زکریا وقتی دعا کرد که خدا به او فرزند بدهد در حین نماز بود و خدا این حالت را ذکر میکند یعنی مهم است. 🔻۳۸ و ۳۹ سوره هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَىٰ مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِّنَ الصَّالِحِينَ
🔰آیاتی چند پیرامون برکاتی که نصیب نماز گزار میشود: 2⃣جلوگیری از فحشا و فساد: ۴۵ اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ (ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ) ﺑﻪ ﺗﻮ ﻭﺣﻲ ﺷﺪﻩ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﻦ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭ، ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ (ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ) ﺍﺯ ﺯﺷﺘﻴﻬﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺍﺳﺖ; ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ!
🔰آیاتی چند پیرامون برکاتی که نصیب نماز گزار میشود: 3⃣بهترین راه برای رسیدن به نفس مطمئنه : 🌙صاحبان نفس مطمئنه ظاهرا بالاترین مقام را دارند چرا که وعده به جنت ذات داده شده اند: ۲۷ تا ۳۰ يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ / ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً/ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي / وَادْخُلِي جَنَّتِي 🌙برای رسیدن به نفس مطمئنه باید به ذکر الهی متوسل شد. ۲۸ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ 🌙و بالاترین ذکر به گفته قرآن نماز است: ۴۵ / اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
📌یکی‌از مهمترین فرازهای قرآن پیرامون بدون شک سوره مبارکه (از آیه ۱۹ تا آیه ۳۵) است. ⬅️که هم برای نماز گزاران اثرات سلبی نماز را برمیشمارد ⬅️و هم در یک بیان رسا ۹ مورد از اثرات ایجابی نماز و ویژگیهای مثبت نماز گزاران را برمیشمارد . و در نهایت جمع بندی میکند که ایشان در بهشت جزء مکرمین هستند: ❇️إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺣﺮﻳﺺ ﻭ ﻛﻢ ﻃﺎﻗﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، (۱۹) ❇️إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﻱ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﺑﻴﺘﺎﺑﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، (٢٠) ❇️وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ (ﻭ ﺑﺨﻞ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﺩ)، (٢١) 📿📿إِلَّا الْمُصَلِّينَ ﻣﮕﺮ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ،(۲۲) 1⃣الَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﺠﺎ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ، (٢٣) 2⃣وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺣﻖ ﻣﻌﻠﻮﻣﻲ ﺍﺳﺖ... (٢٤) لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻘﺎﺿﺎﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﺤﺮﻭم، (٢٥) 3⃣وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ، (٢٦) 4⃣وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﻴﻤﻨﺎﻛﻨﺪ، (٢٧) إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ، (٢٨) 5⃣وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ (ﺍﺯ ﺑﻲ ﻋﻔﺘﻲ) ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، (٢٩) إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﺟﺰ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ (ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻜﻢ ﻫﻤﺴﺮﻧﺪ ﺁﻣﻴﺰﺵ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ)، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ! (٣٠) فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻃﻠﺐ ﻛﻨﺪ، ﻣﺘﺠﺎﻭﺯ ﺍﺳﺖ! (٣١) 6⃣وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ 7⃣وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻧﺘﻬﺎ ﻭ ﻋﻬﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، (٣٢) 8⃣وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺩﺍﻱ ﺷﻬﺎﺩﺗﺸﺎﻥ ﻗﻴﺎم ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، (٣٣) 9⃣وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻮﺍﻇﺒﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، (٣٤) 🔴أُولَٰئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﻏﻬﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ (ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﻭ) ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. (٣٥)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای ‌کاش میدانستم خانه ات کجاست؟ یا میدانستم در کدامین سرزمینی؟ چه زمانی ما را میبینی و ما تو را میبینیم؟
🤲 فضیلت دعای«اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیَّكَ...». 🌟 حضرت آیت‌الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه: ✨ آقایی می‎گفت: محضر حضرت عجل‌الله تعالی فرجه مشرّف شدم، ولی نمی‎دانستم اصلاً محضر چه کسی هستم! کمی صحبت کردیم و باهم حرف زدیم. بعد از این‎که دیدارمان تمام شد،یک‎دفعه به خود آمدم که ای وای کجا بودم؟! محضر چه کسی بودم؟! این آقا چه کسی بودند؟! اما دیدم دیگر گذشته است. ✨ این آقا می‎گفت که من ضمن صحبت‎هایم به ایشان عرض کردم: خیلی میل دارم یک کاری انجام دهم؛یک عملی را انجام دهم که بدانم مورد توجه حضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است و بدانم اگر من آن کار را انجام دهم، مورد توجه حضرت می‎شوم. کار خوبی باشد و مورد پسند حضرت باشد. مدام این‎ها را تکرار کردم. ☘️ حضرت فرمودند: «یکی از آن کارهایی که خیلی مورد توجه واقع می‎شود، این است که به محض این‎که صدای اذان بلند شد، دعای «اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیَّكَ...» را بخوانی! » 📚برگرفته از کتاب «حضرت حجت علیه‌السلام »؛
✴️ آيت‌اللّه خويى رحمةالله علیه هميشه در قنوت نمازهايش دعاى فرج میخواند. ✴️ مرحوم حاج شيخ جعفر محمّدى از شاگردان معظّم له مى‏گويد: من هفده سال پشت سر آيت‌اللّه خويى رضوان‌الله تعالی علیه سه وعده نماز جماعت خواندم. ✴️ ايشان در قنوت نماز، غير از «اللّهمّ كن لوليّك ...» نخواندند؛ به ‏طورى كه دوستان به شوخى مى‏گفتند:«آقا غير از اين، قنوتى بلد نيست!» 📚 مشتاقی و مهجوری، ص ۴۱۴
✴️ مرحوم آيت‌اللّه بهاء الدّينى رحمة الله علیه در قنوت نمازها دعاهاى مختلفى‏ را مى‏ خواند. بعد از مدّتى دوستان ديدند كه ايشان فقط دعاى فرج را مى‏ خواند. ✴️ وقتى از ايشان سؤال شده بود، فرموده بودند: حضرت، پيغام داده‌اند كه در نماز دعا كنم. ✴️ اين پيغام به‏ وسيله مرحوم جعفر آقاى مجتهدى رسيده بود. 📚 مشتاقی و مهجوری، ص ۴۱۴
🌺 و عمل صالح (قسمت اول) ⭐️در باب {ایمان و عمل صالح} دو نگاه افراطی و تفریطی وجود دارد : 🌗نگاه تفریطی : عده ای معتقدند عمل اصلا مهم نیست ، و با شعار دلت باید پاک باشد معتقدند با دل پاک هر غلطی میتوان انجام داد (🙄) . گویا هیچ رابطه ای بین ایمان و عمل صالح وجود ندارد! (غافل از اینکه دل اگر پاک باشد جز عمل صالح از آن دل پاک سر نمیزند و همچنین عمل ناصالح، پاکی دل را از بین می برد!) 🌓 نگاه افراطی: عده ای برخلاف گروه قبل به شدت عمل زده هستند . اصالت را به عمل داده اند(و نه به ایمان!) . این گروه به قدری شیفته عمل صالح شده اند که ملاک قضاوتشان از انسان ها اعمال صالحه ایشان است و کاری به ایمان او ندارند! قايلند آدمی خوب است که عمل صالح داشته باشد. و آدمی که عمل صالح نداشته باشد آدم خوبی نیست! در نظر این گروه اصل عمل صالح است ولو ذره ای خدا و پیامبر و ائمه را هم قبول نداشته باشد! ⬅️(بگذرم از اینکه از بین اعمال صالحه هم برخی از اعمال درنظرشان پررنگ تر از بقیه است . یعنی مثلا نماز را انگار به عنوان عمل صالح قبول ندارند . ولی خدمت به خلق الله در نظرشان برجسته تر است و مثلا یک زن خرابی که امتی را به فساد کشیده ولی خدماتی هم داشته در نظرشان از آن فرد اهل مسجد نماز خوان ارزشمند تر است، البته ما نمیخواهیم قضاوت کنیم، شاید هم باشد! اما ملاکش چیست ؟ ملاکش اعمال ایشان است؟) ⬅️از دید این گروه افراط زده، فقط کافیست از کسی عمل صالح سر بزند . همین کافیست تا واله و شیدای او بشوند ... تا او را انسانی تراز و الگو بدانند ! (قیافه شان هم احتمالا این شکلی میشود:😍 یا شاید هم این شکلی:🤩) ⬅️اتفاقا به همین خاطر هم که ملاک قضاوتشان فقط عمل اشخاص است . و با اعمال، انسانها را قضاوت میکنند ...! شبهاتی برایشان ایجاد شده و حرفهای غلطی هم زده اند که ناشی از همین عمل زدگی ایشان است ، (و این هم قیافه ما از شنیدن حرفهای ایشان :😩😕😏😖😤🥵🤬🤭و ببخشید گلاب به روتون حتی این: 🤢) ⬅️ مثلا میگویند ما اسلام را در غرب یافتیم ! و میگویند درست است که در غرب مسلمان نیست ، اما اسلام هست ! 🤔چرا این حرف را میزنند ؟ چون برخی از اعمال غربی ها را دیده اند که مطابق دستورات اسلامی است ! مثلا منظمند . مثلا دروغ نمیگویند . یا مثلا چون اهل تلاشند در برخی امور ظاهری دنیایی و علوم دنیایی پیشرفت هایی کرده اند ... همین باعث شده که این گروه این شکلی بشوند : 😍 و بگویند: در غرب اسلام هست و در شرق مسلمان ! (و ما را این شکلی کنند : 🤢 گویا بین اسلام و مسلمان تفکیکی وجود دارد) ⚡️حال آنکه باید از این گروه سوال کرد آیا اسلام یعنی این ؟ یعنی اسلام گفته منظم باش ؟! وفقط همین؟!!! یعنی این نظم حیوانی (نه نظم ایمانی) در نظر اسلام ارزشمند است؟ اسلام این نظم را خواسته بود؟! 🥀لابد این سوال معروف را شنیده اید که میپرسند ادیسون برق را اختراع کرد و این همه به بشریت خدمت کرد ، آیا او جهنمی است ؟ 🍂این سوال برخواسته از همین نگاه فاسد افراطی به عمل است . ☘️که پاسخ اجمالی اش این است : حتی برفرض این که این گزاره هایی که اینها میگویند (که در غرب نظم هست یا دروغگویی نیست و یا مثلا با اختراع برق به بشر خدمتی شد) درست باشد . (که در همه اش می شود خدشه کرد)‌ نهایت چیزی که از ادیسون و این غربی ها سر زده عمل صالح است . ⬅️و در نظر اسلام عمل صالحی که از ایمانِ اشخاص نشات نگرفته باشد پشیزی ارزش ندارد . 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245