eitaa logo
العِلْمُ الْمَصْبُوب (عج)
1.1هزار دنبال‌کننده
96 عکس
101 ویدیو
15 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم!
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸ابن جهم خدمت امام رضا علیه السلام آمد و عرض کرد؛ فدایتان شوم، موقعیت و جایگاه من نزد شما چگونه است؟ حضرت فرمودند: به خودت نگاه کن، ببین موقعیت و جایگاه من پیش تو چقدر است. عیون اخبار الرضا، جلد۲، صفحه۵۰ ⬅️پاسخ حضرت خیلی درخور توجه و دقت است؛ یعنی اگر امام رضا علیه السلام اولویت اول زندگی من و در صدر است اگر همه برنامه ها، همه نتیجه ها، تصمیم ها به او ختم میشود، آنجا امام رضا علیه السلام برای من اولویت اول است و من هم نزد حضرت اولویت اول هستم، پس اگر حضرت بخواهند توجه و عنایتی کنند اول به من توجه میکنند. علیه السلام 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
هدایت شده از مهدی تخاوری
ورود به کربلا.pdf
634K
شب دوم محرم ورود به کربلا الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ 🔰 | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/m_takhavarii
العِلْمُ الْمَصْبُوب (عج)
شب دوم محرم ورود به کربلا #روضه الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ
☀️ انبیا و امام حسین علیه السلام 1⃣ ✴️حضرت ابراهیم علیه السلام 🔰رُوِيَ: أَنَّ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَرَّ فِي أَرْضِ كَرْبَلاَءَ وَ هُوَ رَاكِبٌ فَرَساً فَعَثَرَتْ بِهِ وَ سَقَطَ إِبْرَاهِيمُ وَ شُجَّ رَأْسُهُ وَ سَالَ دَمُهُ فَأَخَذَ فِي اَلاِسْتِغْفَارِ وَ قَالَ إِلَهِي أَيُّ شَيْءٍ حَدَثَ مِنِّي فَنَزَلَ إِلَيْهِ جَبْرَئِيلُ وَ قَالَ يَا إِبْرَاهِيمُ مَا حَدَثَ مِنْكَ ذَنْبٌ وَ لَكِنْ هُنَا يُقْتَلُ سِبْطُ خَاتَمِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اِبْنُ خَاتَمِ اَلْأَوْصِيَاءِ فَسَالَ دَمُكَ مُوَافَقَةً لِدَمِهِ قَالَ يَا جَبْرَئِيلُ وَ مَنْ يَكُونُ قَاتِلُهُ قَالَ لَعِينُ أَهْلِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرَضِينَ وَ اَلْقَلَمُ جَرَى عَلَى اَللَّوْحِ بِلَعْنِهِ بِغَيْرِ إِذْنِ رَبِّهِ فَأَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَى اَلْقَلَمِ أَنَّكَ اِسْتَحْقَقْتَ اَلثَّنَاءَ بِهَذَا اَللَّعْنِ فَرَفَعَ إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَدَيْهِ وَ لَعَنَ يَزِيدَ لَعْناً كَثِيراً وَ أَمَّنَ فَرَسُهُ بِلِسَانٍ فَصِيحٍ فَقَالَ إِبْرَاهِيمُ لِفَرَسِهِ أَيَّ شَيْءٍ عَرَفْتَ حَتَّى تُؤَمِّنُ عَلَى دُعَائِي فَقَالَ يَا إِبْرَاهِيمُ أَنَا أَفْتَخِرُ بِرُكُوبِكَ عَلَيَّ فَلَمَّا عَثَرْتُ وَ سَقَطْتَ عَنْ ظَهْرِي عَظُمَتْ خَجْلَتِي وَ كَانَ سَبَبُ ذَلِكَ مِنْ يَزِيدَ لَعَنَهُ اَللَّهُ تَعَالَى . 🔰همانا عبور حضرت ابراهیم علیه السلام که سوار بر اسب بود، به کربلا افتاد. پای آن اسب به زمین گرفت و حضرت ابراهیم علیه السلام به نحوی سقوط کرد که سر مبارکش شکست و خون جاری شد. آن بزرگوار شروع به استغفار کرد و گفت: پروردگارا! چه گناهی از من سرزده؟ جبرئیل علیه السلام نازل شد و گفت: گناهی از تو سر نزده. ولی چون سبط خاتم الأنبیاء صلی الله علیه و آله وسلم و پسر خاتم الاوصیاء علیه السلام در اینجا شهید خواهد شد. لذا خون تو جاری شد تا با خون مقدس وی موافقت کرده باشد. حضرت ابراهیم علیه السلام گفت: ای جبرئیل علیه السلام قاتل حسین علیه السلام کیست؟ فرمود: همان شخصی است که اهل آسمانها و زمین او را لعنت کرده اند و قلم بدون اجازه پروردگار بر لعن وی جریان یافت! آنگاه خدا به قلم وحی کرد: تو برای این لعنی که بر قاتل امام حسین علیه السلام کردی سزاوار ثناء و درود می باشی. پس از این جریان ابراهیم علیه السلام دستهای خود را بلند نمود و یزید را فراوان لعن کرد و اسب آن حضرت علیه السلام با زبان فصیح آمین گفت! حضرت ابراهیم علیه السلام به اسب خود فرمود: مگر تو چه فهمیدی که برای دعای من آمین گفتی!؟ گفت: یا ابراهیم علیه السلام من فخر و مفاخرت می کنم که تو بر من سوار شده ای، امّا وقتی از پشت من سقوط کردی من بسیار خجل شدم و باعث این خجالت من یزیدلعنه اللَّه علیه شد!!) 📌 بحار الأنوار ج ۴۴، ص ۲۴۳ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☀️ انبیا و امام حسین علیه السلام 1⃣ ✴️حضرت ابراهیم علیه السلام (قسمت دوم) ✅در جریان بت شکنی: عن الصّادق ( فَنَظَرَ نَظْرَةً فِی النُّجُومِ فَقالَ إِنِّی سَقِیمٌ قَالَ حَسَبَ فَرَأَی مَا یَحُلُّ بِالْحُسَیْنِ (فَقَالَ إِنِّی سَقِیمٌ لِمَا یَحُلُّ بِالْحُسَیْنِ). امام صادق در رابطه با این آیه که راجع به حضرت ابراهیم است میفرماید: (فَنَظَرَ نَظْرَةً فِی النُّجُومِ* فَقَالَ إِنِّی سَقِیمٌ ) حضرت ابراهیم (محاسبه کرد و مصائب امام حسین (را دریافت و به قوم خود فرمود: «من به خاطر آنچه بر سر امام حسین می‌رود، مریض هستم». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۶۴۲  نورالثقلین/ البرهان/ الکافی، ج۱، ص۴۶۵/ بحار الأنوار، ج۴۴، ص۲۲۰ ✅ در ذبح اسماعیل : عَنِ اَلْفَضْلِ قَالَ سَمِعْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنْ يَذْبَحَ مَكَانَ اِبْنِهِ إِسْمَاعِيلَ اَلْكَبْشَ اَلَّذِي أَنْزَلَهُ عَلَيْهِ تَمَنَّى إِبْرَاهِيمُ أَنْ يَكُونَ قَدْ ذَبَحَ اِبْنَهُ إِسْمَاعِيلَ بِيَدِهِ وَ أَنَّهُ لَمْ يُؤْمَرْ بِذَبْحِ اَلْكَبْشِ مَكَانَهُ لِيَرْجِعَ إِلَى قَلْبِهِ مَا يَرْجِعُ إِلَى قَلْبِ اَلْوَالِدِ اَلَّذِي يَذْبَحُ أَعَزَّ وُلْدِهِ عَلَيْهِ بِيَدِهِ فَيَسْتَحِقَّ بِذَلِكَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَهْلِ اَلثَّوَابِ عَلَى اَلْمَصَائِبِ فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا إِبْرَاهِيمُ مَنْ أَحَبُّ خَلْقِي إِلَيْكَ فَقَالَ يَا رَبِّ مَا خَلَقْتَ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ حَبِيبِكَ مُحَمَّدٍ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِ أَ فَهُوَ أَحَبُّ إِلَيْكَ أَمْ نَفْسُكَ قَالَ بَلْ هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ نَفْسِي قَالَ فَوَلَدُهُ أَحَبُّ إِلَيْكَ أَمْ وَلَدُكَ قَالَ بَلْ وَلَدُهُ قَالَ فَذَبْحُ وَلَدِهِ ظُلْماً عَلَى أَيْدِي أَعْدَائِهِ أَوْجَعُ لِقَلْبِكَ أَوْ ذَبْحُ وَلَدِكَ بِيَدِكَ فِي طَاعَتِي قَالَ يَا رَبِّ بَلْ ذَبْحُهُ عَلَى أَيْدِي أَعْدَائِهِ أَوْجَعُ لِقَلْبِي قَالَ يَا إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ طَائِفَةً تَزْعُمُ أَنَّهَا مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ سَتَقْتُلُ اَلْحُسَيْنَ اِبْنَهُ مِنْ بَعْدِهِ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً كَمَا يُذْبَحُ اَلْكَبْشُ وَ يَسْتَوْجِبُونَ بِذَلِكَ سَخَطِي فَجَزِعَ إِبْرَاهِيمُ لِذَلِكَ وَ تَوَجَّعَ قَلْبُهُ وَ أَقْبَلَ يَبْكِي فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ فَدَيْتُ جَزَعَكَ عَلَى اِبْنِكَ إِسْمَاعِيلَ لَوْ ذَبَحْتَهُ بِيَدِكَ بِجَزَعِكَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ وَ قَتْلِهِ وَ أَوْجَبْتُ لَكَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَهْلِ اَلثَّوَابِ عَلَى اَلْمَصَائِبِ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ - وَ فَدَيْنٰاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ . فضل بن شاذان گويد : شنيدم امام رضا(عليه السّلام)ميفرمود:چون ابراهيم مأمور شد كه بجاى فرزندش گوسفندى را كه خدا فرستاده بود ذبح كند آرزو كرد كه كاش اين فدا نمى‌آمد و فرزندش اسماعيل را بدست خود ذبح ميكرد تا دلش مانند دل پدرى كه عزيزترين فرزند خود را بدست خود ذبح كند بدرد مى‌آمد و بواسطۀ آن مستحق بالاترين پايۀ ثواب مصيبتزدگان مى‌گرديد پس خداى عز و جل او را وحى فرستاد كه اى ابراهيم از همۀ خلق من كه را بيشتر دوست دارى‌؟عرضكرد:پروردگارا آفريده‌اى نيافريده‌اى كه من‌اش از حبيب تو محمد دوستر بدارم خداوند باو وحى كرد:او را دوست‌تر دارى يا خود را؟عرض كرد:او را از جان خود دوستتر دارم فرمود:فرزند او را دوستتر دارى يا پسر خود را؟عرض كرد:پسر او را،فرمود:سربريده شدن فرزند او بظلم بدست دشمنانش براى دل تو دردناكتر است يا اينكه فرزند خود را در راه اطاعت من بدست خودت ذبح كنى‌؟عرض كرد: پروردگارا سر بريده شدن فرزند او بظلم بدست دشمنانش دلم را بيشتر بدرد مى‌آورد،فرمود:اى ابراهيم جمعى كه خيال ميكنند از امت محمد هستند حسين فرزند محمد را بظلم و دشمنى مانند گوسفند سر خواهند بريد و باين كار مستوجب غضب من خواهند گرديد ابراهيم چون اين بشنيد بى‌تابى نمود و دلش بدرد آمد و شروع بگريه كرد خداى عز و جل باو وحى كرد اى ابراهيم اين گريه و زارى تو بر حسين و كشته‌شدن‌اش را فداى گريه و بى‌تابى بر پسرت نمودم كه بدست خودت سرش را مى‌بريدى و بالاترين پايۀ ثواب بر مصيبت‌زدگان را بر تو واجب كردم و اين است مقصود از آيۀ شريفه كه خدا ميفرمايد:ذبح عظيم را فداى او كرديم. الخصال ج ۱، ص ۵۸ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☀️انبیا و امام حسین‌ علیه السلام 2⃣ ✴️حضرت آدم سلام الله علیه ✅جریان توبه حضرت آدم(ع) با گریه بر سیدالشهداء(ع) فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ تَعَالَى - فَتَلَقّٰى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمٰاتٍ أَنَّهُ رَأَى سَاقَ اَلْعَرْشِ وَ أَسْمَاءَ اَلنَّبِيِّ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ فَلَقَّنَهُ جَبْرَئِيلُ قُلْ يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ اَلْإِحْسَانُ فَلَمَّا ذَكَرَ اَلْحُسَيْنَ سَالَتْ دُمُوعُهُ وَ اِنْخَشَعَ قَلْبُهُ وَ قَالَ يَا أَخِي جَبْرَئِيلُ فِي ذِكْرِ اَلْخَامِسِ يَنْكَسِرُ قَلْبِي وَ تَسِيلُ عَبْرَتِي قَالَ جَبْرَئِيلُ وَلَدُكَ هَذَا يُصَابُ بِمُصِيبَةٍ تَصْغُرُ عِنْدَهَا اَلْمَصَائِبُ فَقَالَ يَا أَخِي وَ مَا هِيَ قَالَ يُقْتَلُ عَطْشَاناً غَرِيباً وَحِيداً فَرِيداً لَيْسَ لَهُ نَاصِرٌ وَ لاَ مُعِينٌ وَ لَوْ تَرَاهُ يَا آدَمُ وَ هُوَ يَقُولُ وَا عَطَشَاهْ وَا قِلَّةَ نَاصِرَاهْ حَتَّى يَحُولَ اَلْعَطَشُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلسَّمَاءِ كَالدُّخَانِ فَلَمْ يُجِبْهُ أَحَدٌ إِلاَّ بِالسُّيُوفِ وَ شُرْبِ اَلْحُتُوفِ فَيُذْبَحُ ذَبْحَ اَلشَّاةِ مِنْ قَفَاهُ وَ يَنْهَبُ رَحْلَهُ أَعْدَاؤُهُ وَ تُشْهَرُ رُءُوسُهُمْ هُوَ وَ أَنْصَارُهُ فِي اَلْبُلْدَانِ وَ مَعَهُمُ اَلنِّسْوَانُ كَذَلِكَ سَبَقَ فِي عِلْمِ اَلْوَاحِدِ اَلْمَنَّانِ فَبَكَى آدَمُ وَ جَبْرَئِيلُ بُكَاءَ اَلثَّكْلَى . 🔰آدم،علیه السلام، چون خدا را به خمسه طیبه قسم داد و به نام حسین،علیه السلام، رسید اشک او جاری شد و دل او شکست و از جبرییل پرسید که: ای برادر در ذکر پنجمین دلم شکسته و اشکم جاری می شود، جبرییل گفت که: این فرزند تو به مصیبتی مبتلا می شود که تمام مصیبتها نزد آن کوچک است، پرسید: مصیبت او چیست؟ جواب داد که: کشته می شود در حالی که تشنه و غریب و تنها و بی کس باشد، که دیگر برای او یار و معینی نمی باشد، ای کاش مشاهده می نمودی ای آدم او را در حالتی که بگوید آه از تشنگی، آه از بی کسی، تا آن حدی که گویا تشنگی مانند دودی حایل بین او و بین آسمان شود، پس احدی او را جواب ندهد مگر به شمشیرها و آشامیدن مرگ، پس مانند گوسفند سر او از قفا بریده می شود، و دشمنان اثاث او را به غارت می برند و سر او و اصحاب او بالای نیزه ، با زنان حرم او در شهرها گردانیده می شود، همچنین در علم خدا گذشته و تقدیر شده است: پس آدم و جبرئیل مانند زن فرزند مرده گریستند. 📌بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۴، ص ۲۴۵ ✅سفر آدم به کربلا: أَنَّ آدَمَ لَمَّا هَبَطَ إِلَى اَلْأَرْضِ لَمْ يَرَ حَوَّاءَ فَصَارَ يَطُوفُ اَلْأَرْضَ فِي طَلَبِهَا فَمَرَّ بِكَرْبَلاَءَ فَاغْتَمَّ وَ ضَاقَ صَدْرُهُ مِنْ غَيْرِ سَبَبٍ وَ عَثَرَ فِي اَلْمَوْضِعِ اَلَّذِي قُتِلَ فِيهِ اَلْحُسَيْنُ حَتَّى سَالَ اَلدَّمُ مِنْ رِجْلِهِ فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ قَالَ إِلَهِي هَلْ حَدَثَ مِنِّي ذَنْبٌ آخَرُ فَعَاقَبْتَنِي بِهِ فَإِنِّي طُفْتُ جَمِيعَ اَلْأَرْضِ وَ مَا أَصَابَنِي سُوءٌ مِثْلُ مَا أَصَابَنِي فِي هَذِهِ اَلْأَرْضِ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِ يَا آدَمُ مَا حَدَثَ مِنْكَ ذَنْبٌ وَ لَكِنْ يُقْتَلُ فِي هَذِهِ اَلْأَرْضِ وَلَدُكَ اَلْحُسَيْنُ ظُلْماً فَسَالَ دَمُكَ مُوَافَقَةً لِدَمِهِ فَقَالَ آدَمُ يَا رَبِّ أَ يَكُونُ اَلْحُسَيْنُ نَبِيّاً قَالَ لاَ وَ لَكِنَّهُ سِبْطُ اَلنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ فَقَالَ وَ مَنِ اَلْقَاتِلُ لَهُ قَالَ قَاتِلُهُ يَزِيدُ لَعِينُ أَهْلِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ فَقَالَ آدَمُ فَأَيُّ شَيْءٍ أَصْنَعُ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ اِلْعَنْهُ يَا آدَمُ فَلَعَنَهُ أَرْبَعَ مَرَّاتٍ وَ مَشَى خُطُوَاتٍ إِلَى جَبَلِ عَرَفَاتٍ فَوَجَدَ حَوَّاءَ هُنَاكَ . 📌بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۴، ص ۲۴۲ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☀️انبیا و امام حسین‌ علیه السلام 3⃣ ✴️اسماعیل صادق الوعد 🔰متن روایت: حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ وَ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مَرْوَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ الْعِجْلِيِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام) يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنْ إِسْمَاعِيلَ الَّذِي ذَكَرَهُ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ حَيْثُ يَقُولُ- وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا أَ كَانَ إِسْمَاعِيلَ بْنَ إِبْرَاهِيمَ (عليهما السلام) فَإِنَّ النَّاسَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُ إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فَقَالَ (عليه السلام) إِنَّ إِسْمَاعِيلَ مَاتَ قَبْلَ إِبْرَاهِيمَ وَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ حُجَّةً لِلَّهِ كُلَّهَا [قَائِماً ]صَاحِبَ شَرِيعَةٍ فَإِلَى مَنْ أُرْسِلَ إِسْمَاعِيلُ إِذَنْ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَنْ كَانَ قَالَ (عليه السلام) ذَاكَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ حِزْقِيلَ النَّبِيُّ (عليهما السلام) بَعَثَهُ اللَّهُ إِلَى قَوْمِهِ فَكَذَّبُوهُ فَقَتَلُوهُ وَ سَلَخُوا وَجْهَهُ فَغَضِبَ اللَّهُ لَهُ عَلَيْهِمْ فَوَجَّهَ إِلَيْهِ أَسْطَاطَائِيلَ مَلَكَ الْعَذَابِ فَقَالَ لَهُ يَا إِسْمَاعِيلُ أَنَا أَسَطَاطَائِيلُ مَلَكُ الْعَذَابِ وَجَّهَنِي إِلَيْكَ رَبُّ الْعِزَّةِ لِأُعَذِّبَ قَوْمَكَ بِأَنْوَاعِ الْعَذَابِ إِنْ شِئْتَ فَقَالَ لَهُ إِسْمَاعِيلُ لَا حَاجَةَ لِي فِي ذَلِكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ فَمَا حَاجَتُكَ يَا إِسْمَاعِيلُ فَقَالَ يَا رَبِّ إِنَّكَ أَخَذْتَ الْمِيثَاقَ لِنَفْسِكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِمُحَمَّدٍ بِالنُّبُوَّةِ وَ لِأَوْصِيَائِهِ بِالْوَلَايَةِ وَ أَخْبَرْتَ خَيْرَ خَلْقِكَ بِمَا تَفْعَلُ أُمَّتُهُ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (عليهما السلام) مِنْ بَعْدِ نَبِيِّهَا وَ إِنَّكَ وَعَدْتَ الْحُسَيْنَ (عليه السلام) أَنْ تَكُرَّهُ إِلَى الدُّنْيَا حَتَّى يَنْتَقِمَ بِنَفْسِهِ مِمَّنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِهِ فَحَاجَتِي إِلَيْكَ يَا رَبِّ أَنْ تَكُرَّنِي إِلَى الدُّنْيَا حَتَّى أَنْتَقِمَ مِمَّنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِي كَمَا تَكُرُّ الْحُسَيْنَ (عليه السلام) فَوَعَدَ اللَّهُ إِسْمَاعِيلَ بْنَ حِزْقِيلَ ذَلِكَ فَهُوَ يُكَرُّ مَعَ الْحُسَيْنِ ع 🔰ترجمه : معاوية العجلى نقل كرده كه گفت: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم: اى پسر رسول خدا: خبر دهيد به من از اسماعيل كه حق تعالى در كتاب خودش از او ياد كرده و فرموده: وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا. آيا مقصود از او اسماعيل بن ابراهيم عليهما السّلام است چه آنكه مردم اين طور مى پندارند كه وى اسماعيل بن ابراهيم مى باشد. امام عليه السّلام فرمودند: اسماعيل پيش از حضرت ابراهيم از دنيا رفت و جناب ابراهيم عليه السّلام حجّت قائم حق تعالى و صاحب شريعت بود و مع ذلك اسماعيل با چنين موقعيتى به جانب چه كسانى مى توانست مبعوث باشد؟! راوى مى گويد: محضر مباركش عرض كردم: پس اسماعيل در آيه مذكور چه كسى است؟ حضرت فرمودند: وى اسماعيل بن حزقيل پيغمبر مى باشد كه خداوند متعال او را به جانب قومش مبعوث نمود و آنها وى را تكذيب كرده و كشتند و سپس پوست صورتش را كندند پس خداوند به ايشان غضب نمود و سطاطائيل را كه فرشته عذاب است بر او نازل كرد، فرشته عرضه داشت: اى اسماعيل من سطاطائيل بوده كه فرشته عذاب مى باشم پروردگار متعال من را نزد شما فرستاده تا قوم شما را به انواع عذاب‌ها معذّب نمايم و در صورتى كه نخواهى ايشان را به بلاها و گرفتارى‌ها مبتلا سازم. اسماعيل به او فرمود: به اين امر نياز و احتياجى ندارم. پس حق تعالى وحى فرستاد: اى اسماعيل حاجت تو چيست؟ عرض كرد: پروردگارا از بندگانت عهد و ميثاق گرفتى كه تو را ربّ و پروردگار دانسته و حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را پيغمبر و اوصياء كرامش را ولىّ بدانند و به بهترين مخلوقاتت خبر دادى كه امّتش با حسين بن على عليهما السّلام بعد از پيامبر چه خواهند نمود و به حسين عليه السّلام وعده دادى كه به دنيا برگردانده مى شود تا خودش از آن قوم جفا كار انتقام بگيرد و حاجت من به تو اى پروردگارم آن است كه من را نيز به دنيا برگردانى تا انتقام خود را از ظالمين بگيرم همان طورى كهحسين عليه السّلام را به دنيا بازگردانيدى، پس حق تعالى به اسماعيل بن حزقيل وعده داد او را با حسين بن على سلام اللّه عليهما به دنيا برگرداند. 🌀روایت در کامل الزیارات است؛ در نقل دیگری پاسخ ایشان به آن ملک اینطور آمده: فَقَالَ لِي أُسْوَةٌ بِمَا يُصْنَعُ بِالْحُسَيْنِ ع 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☀️انبیا و امام حسین‌ علیه السلام 4⃣ ✴️حضرت زکریا سلام الله علیه ✅سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلْقَائِمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ تَأْوِيلِ كهيعص قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ هَذِهِ اَلْحُرُوفُ مِنْ أَنْبَاءِ اَلْغَيْبِ اِطَّلَعَ اَللَّهُ عَلَيْهَا عَبْدَهُ زَكَرِيَّا ثُمَّ قَصَّهَا عَلَى مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلسَّلاَمُ وَ ذَلِكَ أَنَّ زَكَرِيَّا سَأَلَ اَللَّهَ رَبَّهُ أَنْ يُعَلِّمَهُ أَسْمَاءَ اَلْخَمْسَةِ فَأَهْبَطَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَعَلَّمَهُ إِيَّاهَا فَكَانَ زَكَرِيَّا إِذَا ذَكَرَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ وَ اَلْحَسَنَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ سُرِّيَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ اِنْجَلَى كَرْبُهُ وَ إِذَا ذَكَرَ اِسْمَ اَلْحُسَيْنِ خَنَقَتْهُ اَلْعَبْرَةُ وَ وَقَعَتْ عَلَيْهِ اَلْبُهْرَةُ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ذَاتَ يَوْمٍ إِلَهِي مَا بَالِي إِذَا ذَكَرْتُ أَرْبَعَةً مِنْهُمْ تَسَلَّيْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِي وَ إِذَا ذَكَرْتُ اَلْحُسَيْنَ تَدْمَعُ عَيْنِي وَ تَثُورُ زَفْرَتِي فَأَنْبَأَهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَنْ قِصَّتِهِ فَقَالَ - كهيعص فَالْكَافُ اِسْمُ كَرْبَلاَءَ وَ اَلْهَاءُ هَلاَكُ اَلْعِتْرَةِ اَلطَّاهِرَةِ وَ اَلْيَاءُ يَزِيدُ وَ هُوَ ظَالِمُ اَلْحُسَيْنِ وَ اَلْعَيْنُ عَطَشُهُ وَ اَلصَّادُ صَبْرُهُ فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِكَ زَكَرِيَّا لَمْ يُفَارِقْ مَسْجِدَهُ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ وَ مَنَعَ فِيهِنَّ اَلنَّاسَ مِنَ اَلدُّخُولِ عَلَيْهِ وَ أَقْبَلَ عَلَى اَلْبُكَاءِ وَ اَلنَّحِيبِ وَ كَانَ يُرْثِيهِ إِلَهِي أَ تُفَجِّعُ خَيْرَ جَمِيعِ خَلْقِكَ بِوَلَدِهِ إِلَهِي أَ تُنْزِلُ بَلْوَى هَذِهِ اَلرَّزِيَّةِ بِفِنَائِهِ إِلَهِي أَ تُلْبِسُ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ ثِيَابَ هَذِهِ اَلْمُصِيبَةِ إِلَهِي أَ تُحِلُّ كُرْبَةَ هَذِهِ اَلْمُصِيبَةِ بِسَاحَتِهِمَا ثُمَّ كَانَ يَقُولُ إِلَهِي اُرْزُقْنِي وَلَداً تَقَرُّ بِهِ عَيْنِي عَلَى اَلْكِبَرِ فَإِذَا رَزَقْتَنِيهِ فَافْتِنِّي بِحُبِّهِ ثُمَّ أَفْجِعْنِي بِهِ كَمَا تُفْجِعُ مُحَمَّداً حَبِيبَكَ بِوَلَدِهِ فَرَزَقَهُ اَللَّهُ يَحْيَى وَ فَجَّعَهُ بِهِ وَ كَانَ حَمْلُ يَحْيَى سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ حَمْلُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَذَلِكَ اَلْخَبَرَ . 🔰 در كتاب احتجاج آمده است:«سعد بن عبد اللّه» از حضرت مهدى عليه السّلام دربارۀ تفسير آيل «كهيعص» پرسيد. آن حضرت چنين پاسخ فرمودند: هنگامى كه زكريا نام محمد و على و فاطمه و حسن را مى‌گفت همۀ رنج و سختى‌اش از ميان مى‌رفت ولى با گفتن نام حسين، اندوهگين مى‌شد. و بغض گلويش را مى‌فشرد. سرانجام زكريا از خداوند پرسيد: مرا چه مى‌شود كه وقتى نام چهار تن را مى‌برم آرام مى‌شوم ولى هنگامى كه نام حسين را بر زبان مى‌آورم اندوه مرا فرا مى‌گيرد. خداوند به او فرمود: كهيعص؛«كاف» يعنى كربلا،«هاء» يعنى هلاكت حسين،«ياء» يعنى يزيد،«عين» يعنى عطش امام حسين و «صاد» يعنى صبر امام حسين عليه السّلام. هنگامى كه زكريا اين سخنان را شنيد سه روز در مسجد ماند و پيوسته مى‌گرييد و مى‌گفت: پروردگارا، آيا بهترين بنده‌ات محمد را با شهادت حسين اندوهگين مى‌سازى‌؟ آيا على و فاطمه را اين‌چنين جامۀ اندوه مى‌پوشانى و اين مصيبت را بر آنان پديد مى‌آورى‌؟ آنگاه به خداوند عرضه داشت كه پروردگارا، از تو مى‌خواهم كه در اين سنين پيرى، فرزندى به من ارزانى دارى تا ديدگانم را روشن گرداند، سپس مرا چنان در عزاى فرزندم بنشانى كه پيامبرت محمد را در عزاى فرزندش خواهى نشاند. خداوند نيز يحيى را به زكريا داد. يحيى و حسين هردو پس از شش ماه كه در شكم مادرشان بودند به دنيا آمدند. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۴، ص ۲۲۳ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☀️انبیا و امام حسین‌ علیه السلام 5⃣ ✴️حضرت نوح سلام الله علیه ✅ ساخت کشتی عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا أَرَادَ اَللَّهُ أَنْ يُهْلِكَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْحَى إِلَيْهِ أَنْ شُقَّ أَلْوَاحَ اَلسَّاجِ فَلَمَّا شَقَّهَا لَمْ يَدْرِ مَا يَصْنَعُ بِهَا فَهَبَطَ جَبْرَئِيلُ فَأَرَاهُ هَيْئَةَ اَلسَّفِينَةِ وَ مَعَهُ تَابُوتٌ بِهَا مِائَةُ أَلْفِ مِسْمَارٍ وَ تِسْعَةٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ مِسْمَارٍ فَسَمَّرَ بِالْمَسَامِيرِ كُلِّهَا اَلسَّفِينَةَ إِلَى أَنْ بَقِيَتْ خَمْسَةُ مَسَامِيرَ فَضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَى مِسْمَارٍ فَأَشْرَقَ بِيَدِهِ وَ أَضَاءَ كَمَا يُضِيءُ اَلْكَوْكَبُ اَلدُّرِّيُّ فِي أُفُقِ اَلسَّمَاءِ فَتَحَيَّرَ نُوحٌ فَأَنْطَقَ اَللَّهُ اَلْمِسْمَارَ بِلِسَانٍ طَلْقٍ ذَلْقٍ أَنَا عَلَى اِسْمِ خَيْرِ اَلْأَنْبِيَاءِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَهَبَطَ جَبْرَئِيلُ فَقَالَ لَهُ يَا جَبْرَئِيلُ مَا هَذَا اَلْمِسْمَارُ اَلَّذِي مَا رَأَيْتُ مِثْلَهُ فَقَالَ هَذَا بِاسْمِ سَيِّدِ اَلْأَنْبِيَاءِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اِسْمِرْهُ عَلَى أَوَّلِهَا عَلَى جَانِبِ اَلسَّفِينَةِ اَلْأَيْمَنِ ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَى مِسْمَارٍ ثَانٍ فَأَشْرَقَ وَ أَنَارَ فَقَالَ نُوحٌ وَ مَا هَذَا اَلْمِسْمَارُ فَقَالَ هَذَا مِسْمَارُ أَخِيهِ وَ اِبْنِ عَمِّهِ سَيِّدِ اَلْأَوْصِيَاءِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَاسْمِرْهُ عَلَى جَانِبِ اَلسَّفِينَةِ اَلْأَيْسَرِ فِي أَوَّلِهَا ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَى مِسْمَارٍ ثَالِثٍ فَزَهَرَ وَ أَشْرَقَ وَ أَنَارَ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ هَذَا مِسْمَارُ فَاطِمَةَ فَاسْمِرْهُ إِلَى جَانِبِ مِسْمَارِ أَبِيهَا ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَى مِسْمَارٍ رَابِعٍ فَزَهَرَ وَ أَنَارَ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ هَذَا مِسْمَارُ اَلْحَسَنِ فَاسْمِرْهُ إِلَى جَانِبِ مِسْمَارِ أَبِيهِ ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ إِلَى مِسْمَارٍ خَامِسٍ فَزَهَرَ وَ أَنَارَ وَ أَظْهَرَ اَلنَّدَاوَةَ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ هَذَا مِسْمَارُ اَلْحُسَيْنِ فَاسْمِرْهُ إِلَى جَانِبِ مِسْمَارِ أَبِيهِ فَقَالَ نُوحٌ يَا جَبْرَئِيلُ مَا هَذِهِ اَلنَّدَاوَةُ فَقَالَ هَذَا اَلدَّمُ فَذَكَرَ قِصَّةَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مَا تَعْمَلُ اَلْأُمَّةُ بِهِ فَلَعَنَ اَللَّهُ قَاتِلَهُ وَ ظَالِمَهُ وَ خَاذِلَهُ . 🔰پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرموده‌اند: هنگامى كه هلاكت قوم نوح فرارسيد خداوند به او وحى فرمود كه تخته‌هايى از درخت ساج را فراهم كن. نوح از ماجرا آگاه نبود اما جبرئيل چگونگى ساختن كشتى را به او آموخت. جبرئيل با خود جعبه‌اى آورده بود كه درون آن صد و بيست و نه هزار ميخ بود كه نوح همۀ ميخ‌ها را در ساخت كشتى به كار برد و تنها پنج ميخ باقى ماند. روزى دست نوح به يكى از آن پنج ميخ فرورفت و به ناگاه نورى از آن ميخ درخشيد. نوح شگفت زده شد. ناگاه ميخ با زبان فصيح گفت: من به نام بهترين پيامبران، محمد بن عبد اللّه هستم آنگاه جبرئيل نازل شد و نوح از او پرسيد: اين چيست كه همانندش را نديده‌ام‌؟ گفت: اين به نام سرور پيامبران محمد بن عبد اللّه است. پس نوح با اشارۀ جبرئيل آن ميخ را به بالاترين نقطۀ سمت راست كشتى كوبيد. نوح دستش به ميخ دوم فرورفت و نورى از آن درخشيد. جبرئيل گفت: اين ميخ به نام سرور اوصيا و پسر عمو و برادر حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است. نوح آن را به بالاترين نقطۀ سمت چپ كشتى كوبيد. سپس نوح دستش را به ميخ سوم زد و آن ميخ نورافشانى نمود. جبرئيل گفت: اين ميخ به نام فاطمه دختر حضرت محمد است. نوح آن را كنار ميخ پيامبر كوبيد. سپس دستش را به ميخ چهارم زد و نورى از آن ساطع شد. جبرئيل گفت: اين ميخ، به نام حسن فرزند على است. نوح نيز آن را به كنار ميخ على كوبيد. سپس دستش را به ميخ پنجم زد و نورى همراه با نمناكى از آن ساطع شد. جبرئيل به نوح گفت: اين ميخ به نام حسين فرزند على است و نوح آن را كنار ميخ على كوبيد. آنگاه نوح پرسيد: اى جبرئيل، اين رطوبت چه بود؟ جبرئيل گفت: اين رطوبت خون حسين است و آنگاه ستم‌هايى را كه امت آن حضرت بر او روا خواهند داشت بازگو نمود. نوح با شنيدن اين سخنان بر كشندگان و ستم گران و خواركنندگان حسين لعنت فرستاد. بحار الأنوار ج ۴۴، ص ۲۳۰ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☀️انبیا و امام حسین‌ علیه السلام 5⃣ ✴️حضرت نوح سلام الله علیه (قسمت دوم) 🔰رُوِيَ : أَنَّ نُوحاً لَمَّا رَكِبَ فِي اَلسَّفِينَةِ طَافَتْ بِهِ جَمِيعَ اَلدُّنْيَا فَلَمَّا مَرَّتْ بِكَرْبَلاَءَ أَخَذَتْهُ اَلْأَرْضُ وَ خَافَ نُوحٌ اَلْغَرَقَ فَدَعَا رَبَّهُ وَ قَالَ إِلَهِي طُفْتُ جَمِيعَ اَلدُّنْيَا وَ مَا أَصَابَنِي فَزَعٌ مِثْلُ مَا أَصَابَنِي فِي هَذِهِ اَلْأَرْضِ فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ وَ قَالَ يَا نُوحُ فِي هَذَا اَلْمَوْضِعِ يُقْتَلُ اَلْحُسَيْنُ سِبْطُ مُحَمَّدٍ خَاتَمِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اِبْنِ خَاتَمِ اَلْأَوْصِيَاءِ فَقَالَ وَ مَنِ اَلْقَاتِلُ لَهُ يَا جَبْرَئِيلُ قَالَ قَاتِلُهُ لَعِينُ أَهْلِ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِينَ فَلَعَنَهُ نُوحٌ أَرْبَعَ مَرَّاتٍ فَسَارَتِ اَلسَّفِينَةُ حَتَّى بَلَغَتِ اَلْجُودِيَّ وَ اِسْتَقَرَّتْ عَلَيْهِ . 🔰ترجمه:حضرت نوح وقتی با کشتی سفر می کرد به زمین کربلا که رسید دریا طوفان شد و نوح ترسید از غرق شدن علت را از خدا پرسید جبرئیل نازل شد و فرمود در این محل حسین علیه السلام فرزندزاده محمد صلی الله علیه و آله خاتم الانبیاء کشته می شود. بعد نوح سؤال کرد از قاتل حسین علیه السلام جبرئیل فرمود قاتل او لعین هفت زمین و هفت آسمان است. نوح 4 مرتبه لعنت فرستاد تا اینکه کشتی آرام گرفت. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۴، ص۲۴۳ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☀️ انبیا و امام حسین علیه السلام 6⃣ ✴️حضرت موسی سلام الله علیه رُوِيَ: أَنَّ مُوسَى كَانَ ذَاتَ يَوْمٍ سَائِراً وَ مَعَهُ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ فَلَمَّا جَاءَ إِلَى أَرْضِ كَرْبَلاَءَ اِنْخَرَقَ نَعْلُهُ وَ اِنْقَطَعَ شِرَاكُهُ وَ دَخَلَ اَلْخَسَكُ فِي رِجْلَيْهِ وَ سَالَ دَمُهُ فَقَالَ إِلَهِي أَيُّ شَيْءٍ حَدَثَ مِنِّي فَأَوْحَى إِلَيْهِ أَنَّ هُنَا يُقْتَلُ اَلْحُسَيْنُ وَ هُنَا يُسْفَكُ دَمُهُ فَسَالَ دَمُكَ مُوَافَقَةً لِدَمِهِ فَقَالَ رَبِّ وَ مَنْ يَكُونُ اَلْحُسَيْنُ فَقِيلَ لَهُ هُوَ سِبْطُ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى وَ اِبْنُ عَلِيٍّ اَلْمُرْتَضَى فَقَالَ وَ مَنْ يَكُونُ قَاتِلُهُ فَقِيلَ هُوَ لَعِينُ اَلسَّمَكِ فِي اَلْبِحَارِ وَ اَلْوُحُوشِ فِي اَلْقِفَارِ وَ اَلطَّيْرِ فِي اَلْهَوَاءِ فَرَفَعَ مُوسَى يَدَيْهِ وَ لَعَنَ يَزِيدَ وَ دَعَا عَلَيْهِ وَ أَمَّنَ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ عَلَى دُعَائِهِ وَ مَضَى لِشَأْنِهِ . 🔰حضرت موسی و یوشع بن نون حال عبور بودند، وقتی به زمین کربلا رسیدند، نعلین حضرت موسی علیه السلام و بند آن پاره شد! و خار به پاهای مبارک آن حضرت علیه السلام رفت و خون جاری شد. حضرت موسی علیه السلام گفت: پروردگارا! چه گناهی از من صادر شده؟ خطاب آمد: چون حسین بن علی علیهما السلام در اینجا شهید و خون مبارکش ریخته خواهد شد لذا خون تو در اینجا جاری شد که با خون او موافقت کرده باشد. موسی علیه السلام گفت: بار خدایا! این حسین علیه السلام کیست؟ خطاب شد: سبط محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و پسر علی مرتضی علیه السلام میباشد. گفت: قاتل او کیست؟ در جوابش گفته شد: او همان کسی است که ماهیان دریا و وحوش صحراء و پرندگان هوا وی را لعنت می نمایند، حضرت موسی علیه السلام دستهای خود را بلند نمود و یزید را لعنت و نفرین کرده یوشع هم آمین گفت، آنگاه رفتند). 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☀️ انبیا و امام حسین علیه السلام 7⃣ ✴️حضرت سلیمان سلام الله علیه 🔰أَنَّ سُلَيْمَانَ كَانَ يَجْلِسُ عَلَى بِسَاطِهِ وَ يَسِيرُ فِي اَلْهَوَاءِ فَمَرَّ ذَاتَ يَوْمٍ وَ هُوَ سَائِرٌ فِي أَرْضِ كَرْبَلاَءَ فَأَدَارَتِ اَلرِّيحُ بِسَاطَهُ ثَلاَثَ دَوْرَاتٍ حَتَّى خَافَ اَلسُّقُوطَ فَسَكَنَتِ اَلرِّيحُ وَ نَزَلَ اَلْبِسَاطُ فِي أَرْضِ كَرْبَلاَءَ فَقَالَ سُلَيْمَانُ لِلرِّيحِ لِمَ سَكَنْتِي فَقَالَتْ إِنَّ هُنَا يُقْتَلُ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ وَ مَنْ يَكُونُ اَلْحُسَيْنُ فَقَالَتْ هُوَ سِبْطُ مُحَمَّدٍ اَلْمُخْتَارِ وَ اِبْنُ عَلِيٍّ اَلْكَرَّارِ فَقَالَ وَ مَنْ قَاتِلُهُ قَالَتْ لَعِينُ أَهْلِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ يَزِيدُ فَرَفَعَ سُلَيْمَانُ يَدَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ دَعَا عَلَيْهِ وَ أَمَّنَ عَلَى دُعَائِهِ اَلْإِنْسُ وَ اَلْجِنُّ فَهَبَّتِ اَلرِّيحُ وَ سَارَ اَلْبِسَاطُ . 🔰حضرت سلیمان علیه السلام بر فراز بساط خود می نشست و در هوا گردش می کرد! در یکی از روزها که عبورش به کربلا افتاد، باد بساط آن حضرت علیه السلام را سه مرتبه به نحوی به دور خود گردانید، که آن بزرگوار ترسید، سقوط نماید، آنگاه باد تسکین یافت و بساط آن حضرت علیه السلام در زمین کربلا فرود آمد! حضرت سلیمان علیه السلام به باد فرمود: چرا از رفتن ماندی؟ گفت: زیرا امام حسین علیه السلام در اینجا کشته خواهد شد. فرمود: حسین علیه السلام کیست؟ گفت: او سبط محمّد مختار صلی الله علیه و آله وسلم و پسر علی کرار علیه السلام می باشد. فرمود: قاتل وی کیست؟ گفت: یزید است که اهل آسمانها و زمین او را لعنت می نمایند. حضرت سلیمان علیه السلام دست های مبارک خود را بلند کرد و در حق یزید لعنت و نفرین نمود و جن و انس هم آمین گفتند. سپس باد بساط آن بزرگوار را حرکت داد!). 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
37.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔از اینکه تو را در "خرابه" به خاک سپردند معلوم میشود "گنج" اباعبدالله هستی ! کربلای ما را امضا کن! (سلام الله علیها) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob