eitaa logo
العِلْمُ الْمَصْبُوب (عج)
1.1هزار دنبال‌کننده
96 عکس
101 ویدیو
17 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم!
مشاهده در ایتا
دانلود
14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من قسم میدهم به جان جواد خواستی بعد مستجاب نکن...💔 🌹السلام علیک افضل صلوات المصلین ایها الامام الرئوف 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- خیال‌کن‌که‌مثل‌آهو‌اسیرم ؛ امام‌رضا ❤️‍🩹 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ندیدن حرمت اعظم مصائب ماست 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
9️⃣3️⃣ ⚖️عهد داوران و عهد پادشاهان👑 ⚖️ بعد از یوشع و استقرار بنی اسرائیل در سرزمین شام، عهد داوران آغاز گردید. که در این دوران شخصی قوی از نظر نظامی و شایسته اداره امور، به ریاست انتخاب می شد و به تدبیر امور بنی اسراءیل می پرداخت البته حکومت همچنان به دست کنعانیان بود! ⚖️داوران 15 نفر از پیامبران بنی‌اسرائیل بودند که یکی پس از دیگری رهبری قوم را برعهده گرفته و تلاش کردند تا ضمن بازگرداندن وحدت و انسجام از دست رفته‌ی ایشان، بنی‌اسرائیل را نسبت به مسئولیت بزرگی که برعهده گرفته بودند آگاه کرده و عهد قدیم را به آنان یادآوری کنند. عظمت شخصیت و تلاش‌های یوشع نبی علیه‌السّلام سبب شده تا معمولاً او را در جرگه داوران به شمار نیاورده و جایگاهی ویژه برایش در نظر گیرند. لذا با احتساب این پیامبر بزرگ الهی بایستی تعداد داوران را ۱۶ نفر دانست که از یوشع شروع شده لکن عتنئیل اولین داور به حساب آمده است و به سموئیل نبی ختم می‌شود. 📍در زمان سموئیل نبی واقعه ای رخ داد که تأثیر بسزایی در تاریخ بنی‌اسرائیل داشت. در زمان این پیامبر بزرگ، به نقل قرآن کریم بنی‌اسرائیل به دنبال بهانه‌گیری‌های پیشین و همچنین نداشتن روحیه جهادی از وی می‌خواهند که برای آنان پادشاهی تعیین کند تا همراه او به جهاد در راه خدا بپردازند. سموئیل آنان را نسبت به عواقب این درخواست و نگرانی وی از فرار آنان از صحنه جهاد بیم می‌دهد، اما این برخورد ناصحانه در آنان تأثیری نمی‌کند و به اصرار خود ادامه می‌دهند. سموئیل نیز به دستور خداوند متعال طالوت را که در تورات از او به شائول پسر قیس و از قبیله بنی بنیامین نام برده شده است، به پادشاهی آنان می‌گمارد. این انتخاب از همان ابتدا با مخالفت بنی‌اسرائیل مواجه می‌شود تا سرانجام با بازگشت تابوت عهد به میان قوم و به دست او به عنوان نشانه ملک که از جانب خداوند پیش از آن اعلام شده بود، زمینه برای فرمانروایی وی تا حدودی فراهم می‌شود. اما این نکته نیز درد ولایت‌ناپذیری و ترس آنان را از جنگ و جهاد در راه خدا درمان نمی‌کند و تنها تعداد قلیلی در جنگ با جالوت به یاری وی می‌شتابند. در این جنگ جالوت به دست داوود جوان کشته می‌شود و خداوند او را به رهبری بنی‌اسرائیل، برگزیده و پیامبری و پادشاهی را در او یکجا جمع می‌کند. 👑 از این مقطع است که بنی‌اسرائیل رفته رفته – و البته عالمانه و عامدانه – راه و رسم پیامبری را برانداخته و تلاش می‌کند تا آن‌را در تاریخ گم کند. از همین‌رو است که ترجیح می‌دهند در متون تاریخی و فیلم‌های سینمایی برخاسته از آن، داوود و فرزندش سلیمان علیهماالسّلام را که آخرین پیامبران دارای حکومت در بنی‌اسرائیل بودند، به جای پیامبر، پادشاه بخوانند. به هر حال داوود پیامبر به مدت چهل سال از ۱۰۵۷ تا ۱۰۱۷ پیش از میلاد با اقتدار و عدالت بر بنی‌اسرائیل فرمانروایی می‌کند 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
0️⃣4️⃣ حضرت داوود 👑 نام مبارک حضرت داود ۱۶ مرتبه در قرآن آمده و برخلاف تهمت های ناروایی که در کتب تحریف شده پیشین به ایشان وارد کرده اند، اتفاقا قرآن از شخصیت او بسیار تجلیل میکند. داوود قرآن فوق العاده جذاب است. 👑 شخصیتی جهادگر و رزمنده، که یک تنه سپاه جالوت را با قتل جالوت به هم ریخت و موجبات تفوق بنی اسرائیل را فراهم آورد. 📍 شخصیتی که دارای قضاوت فوق العاده ای بود و چنان به عدل و داد حکم می کرد که یک بار با وجود اینکه حق هم گفته بود اما فقط ظواهر رو رعایت نکرده بود استغفار میکند: این جریان در سوره صاد آمده که : 🕋 اصبِر عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَاذكُر عَبدَنَا دَاوُودَ ذَا الأَيدِ إِنَّهُ أَوَّاب ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺑﺎﺵ، ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻴﺎﻭﺭ ﺑﻨﺪﻩ ﻣﺎ ﺩﺍﻭﻭﺩ ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺍ، ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩ! 🔴 نکته جالب اینکه به رسول الله میفرماید صبر کن بعد دستور می‌دهد به ذکر داوود! این با هم ارتباطی دارد! 🕋 إِنَّا سَخَّرنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحنَ بِالعَشِيِّ وَالإِشرَاقِ ﻣﺎ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮ ﺍﻭ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺷﺎﻣﮕﺎﻩ ﻭ ﺻﺒﺤﮕﺎﻩ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ! 🕋 وَالطَّيرَ مَحشُورَةً كُلٌّ لَّهُ أَوَّابٌ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﺳﺘﻪ ﺟﻤﻌﻲ ﻣﺴﺨﺮ ﺍﻭ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻧﺪ! 🕋 وَشَدَدنَا مُلكَهُ وَآتَينَاهُ الحِكمَةَ وَفَصلَ الخِطَابِ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎم ﺑﺨﺸﻴﺪﻳﻢ، ﺩﺍﻧﺶ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ! 🕋 وَهَل أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصمِ إِذ تَسَوَّرُوا الْمِحرَابَ ﺁﻳﺎ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺷﺎﻛﻴﺎﻥ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺤﺮﺍﺏ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟! 🕋 إِذ دَخَلُوا عَلَىٰ دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنهُم قَالُوا لَا تَخَف خَصمَانِ بَغَىٰ بَعضُنَا عَلَىٰ بَعضٍ فَاحكُم بَينَنَا بِالحَقِّ وَلَا تُشطِطْ وَاهدِنَا إِلَىٰ سَوَاءِ الصِّرَاطِ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎم ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺣﺸﺖ ﻛﺮﺩ; ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﻧﺘﺮﺱ، ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺷﺎﻛﻲ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻩ; ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﺤﻖ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻦ ﻭ ﺳﺘﻢ ﺭﻭﺍ ﻣﺪﺍﺭ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻦ! 🕋 إِنَّ هَٰذَا أَخِي لَهُ تِسعٌ وَتِسعُونَ نَعجَةً وَلِيَ نَعجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكفِلنِيهَا وَعَزَّنِي فِي الخِطَابِ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ; ﻭ ﺍﻭ ﻧﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﻴﺶ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻦ ﻳﻜﻲ ﺑﻴﺶ ﻧﺪﺍﺭم ﺍﻣﺎ ﺍﻭ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ: ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻲ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺨﻦ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻏﻠﺒﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ! 🕋 قَالَ لَقَد ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعجَتِكَ إِلَىٰ نِعَاجِهِ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الْخُلَطَاءِ لَيَبْغِي بَعْضُهُم عَلَىٰ بَعضٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَّا هُم وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَأَنَابَ ﮔﻔﺖ: «ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻳﻚ ﻣﻴﺶ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻓﺰﻭﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻴﺸﻬﺎﻳﺶ، ﺑﺮ ﺗﻮ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺳﺘﻢ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ; ﺍﻣﺎ ﻋﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻢ ﺍﺳﺖ!» ﺩﺍﻭﻭﺩ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺁﺯﻣﻮﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﻃﻠﺐ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩ. 🌺🌺 لینک روایتی از قضاوت داود. 🌺 همچنین در سوره سبأ 🕋 ولَقَد آتَينَا دَاوُودَ مِنَّا فَضلًا يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَالطَّيرَ وَأَلَنَّا لَهُ الحَدِيدَ ﻭ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﺍﻭﻭﺩ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻓﻀﻴﻠﺘﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺨﺸﻴﺪﻳﻢ; ﺍﻱ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻱ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ! ﺑﺎ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺁﻭﺍﺯ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻭ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﺧﺪﺍ ﮔﻮﻳﻴﺪ! ﻭ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻧﺮم ﻛﺮﺩﻳﻢ. 🕋 أَنِ اعمَل سَابِغَاتٍ وَقَدِّر فِي السَّردِ وَاعمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعمَلُونَ بَصِيرٌ ﺯﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﻓﺮﺍﺥ ﺑﺴﺎﺯ، ﻭ ﺣﻠﻘﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻛﻦ! ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻴﺪﻫﻴﺪ ﺑﻴﻨﺎ ﻫﺴﺘﻢ! 🕋❌ يَعمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِن محَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالجَوَابِ وَقُدُورٍ راسِيَات اعمَلُوا آلَ دَاوُودَ شكرا وَقَلِيلٌ مِّن عِبَادِيَ الشكُورُ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ: ﻣﻌﺒﺪﻫﺎ، ﺗﻤﺜﺎﻟﻬﺎ، ﻇﺮﻭﻑ ﺑﺰﺭﮒ ﻏﺬﺍ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺣﻮﺿﻬﺎ، ﻭ ﺩﻳﮕﻬﺎﻱ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﻱ ﺁﻝ ﺩﺍﻭﻭﺩ! ﺷﻜﺮ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻭﻟﻲ ﻋﺪﻩ ﻛﻤﻲ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻦ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻧﺪ! 📍نکته برجسته دیگر این جمله در زبور است که فرمود: 🕋الأنبياء : 105 وَ لَقَد كَتَبنا فِي الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِّكرِ أَنَّ الأَرضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُون‏ نوشته بودیم که زمین ارث عباد صالح من می شود. در اوج حکومت بنی اسرائیل فرمودند که به صالحین میرسد. نژاد شما موضوعیت ندارد. صلاحیت میخواهد. این حرف نشان میدهد که آن عباد صالح حتی داود هم با این ویژگی های برجسته نیست. و بنی اسرائیل باید بفهمند که مقدمه ساز آن حکومت هستند که به این ترتیب آن شخص وجود مبارک مهدی فاطمه علیه السلام خواهد بود! 🔴 حضرت داوود در سن صدسالگی درگذشت. بعد از مرگ جنازه آن حضرت را در بیت المقدس در قریه داود بر کوه صهیون به خاک سپردند. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
1️⃣4️⃣ حضرت سلیمان نبی سلام الله علیه ⚜️ پس از حضرت داود فرزند او سلیمان نبی حکومت را به دست گرفت و حکومت او تبدیل شد به یک حکومت بی نظیر فراگونه ای ! که جنیان و حیوانات نیز در این میان نقش آفرینی می کردند. 🔱در کتاب "البدایة والنهایة" ابن کثیر، نسب ایشان را چنین آورده: 💢سلیمان بن داود بن ایشا بن عوید بن عابر بن سلمون بن نحشون بن عمینا داب بن ارم بن حصرون بن فارص بن یهوذا بن یعقوب بن إسحاق بن إبراهیم. 💢 نام آن حضرت هفده بار در قرآن در سوره های: بقره، نساء، انعام، انبیاء، نمل، سبا و ص آمده است. 🕋آن جناب فرزند و وارث حضرت داود علیه السلام بود: «وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَیمانَ»؛ ما به داوود سلیمان را بخشیدیم (سوره ص، آیه ۳۰)؛ «وَ وَرِثَ سُلَیمانُ داوُدَ»؛ سلیمان از داوود ارث برد. (سوره نمل، آیه ۱۶) 🕋خداى تعالى مُلکى عظیم به او داد، جن و طیر و باد را برایش مسخّر کرد و زبان مرغان را به وى آموخت. 🕋در سوره انبیاء، آیه ۸۱، الأنبياء وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَكُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عَالِمِينَ ﻭ ﺗﻨﺪﺑﺎﺩ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ، ﻛﻪ ﺑﻔﺮﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﺑﺴﻮﻱ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮﺑﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻣﻲ ﻳﺎﻓﺖ; ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻳﻢ. 🕋در سوره نمل، آیه ۱۶ تا ۱۸، 🕋در سوره سبا، آیه ۱۲ تا ۱۳ 🕋 در سوره ص، آیه ۳۵ تا ۳۹ 🕋 به عنوان نمونه آیه زیر از سوره نمل، علم او به زبان پرندگان را بیان می نماید: «وَ قالَ یا أَیهَا النَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیرِ وَ أُوتینا مِنْ کلِّ شَی‏ءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبینُ». و گفت: «اى مردم، ما زبان پرندگان را تعلیم یافته ‏ایم و از هر چیزى به ما داده شده است. راستى که این همان امتیاز آشکار است.» (سوره نمل، آیه ۱۶) 🕋در سوره ص، آیه ۳۳ و ۳۴ به مسأله انداختن جسد، بر روى تخت وى اشاره مى کند: «وَ لَقَدْ فَتَنَّا سُلَیمانَ وَ أَلْقَینا عَلى‏ کرْسِیهِ جَسَداً ثُمَّ أَنابَ * قالَ رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ هَبْ لی‏ مُلْکاً لا ینْبَغی‏ لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی إِنَّک أَنْتَ الْوَهَّابُ» و قطعاً سلیمان را آزمودیم و بر تخت او جسدى بیفکندیم؛ پس به توبه باز آمد. گفت: «پروردگارا، مرا ببخش و مُلکى به من ارزانى دار که هیچ کس را پس از من سزاوار نباشد، در حقیقت، تویى که خود بسیار بخشنده‏ اى.» 🕋 داورى آن حضرت در مسأله افتادن گوسفند در زراعت: «وَ داوُدَ وَ سُلَیمانَ إِذْ یحْکمانِ فِى الحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِیهِ غَنَمُ القَوْمِ وَ کنّا لِحُکمِهِمْ شاهِدِینَ * فَفَهَّمْناها سُلَیمانَ وَکلّاً آتَینا حُکماً وَ عِلْماً» و داود و سلیمان را یاد کن، هنگامى که درباره آن کشتزار که گوسفندان مردم شب هنگام در آن چریده بودند، داورى مى کردند و شاهد داورى آنان بودیم. پس آن داورى را به سلیمان فهماندیم و به هر یک از آن دو حکمت و دانش عطا کردیم. (سوره انبیاء، آیات ۷۸- ۷۹) 🕋داستان عفریت جن: (سوره نمل آیه ۳۹) قَالَ عِفْرِيتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ وَإِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ ﻋﻔﺮﻳﺘﻲ ﺍﺯ ﺟﻦ ﮔﻔﺖ: «ﻣﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﻣﻲ ﺁﻭﺭم ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﻣﺠﻠﺴﺖ ﺑﺮﺧﻴﺰﻱ ﻭ ﻣﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ، ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﺍﻣﻴﻨﻢ!» (٣٩) 🕋 داستان مورچه، که در سوره نمل، آیه ۱۸ و ۱۹ آمده است: «حَتَّى إِذا أَتَوْا عَلى‏ وادِ النَّمْلِ قالَتْ نَمْلَةٌ یا أَیهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکنَکمْ لا یحْطِمَنَّکمْ سُلَیمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا یشْعُرُونَ * فَتَبَسَّمَ ضاحِکاً مِنْ قَوْلِها وَ قالَ رَبِّ أَوْزِعْنی‏ أَنْ أَشْکرَ نِعْمَتَک الَّتی‏ أَنْعَمْتَ عَلَی وَ عَلى‏ والِدَی وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَدْخِلْنی‏ بِرَحْمَتِک فی‏ عِبادِک الصَّالِحینَ» تا آنگاه که به وادى مورچگان رسیدند. مورچه ‏اى [به زبان خویش‏] گفت: «اى مورچگان، به خانه ‏هایتان داخل شوید، مبادا سلیمان و سپاهیانش -ندیده و ندانسته- شما را پایمال کنند.» [سلیمان‏] از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت: «پروردگارا، در دلم افکن تا نعمتى را که به من و پدر و مادرم ارزانى داشته ‏اى سپاس بگزارم، و به کار شایسته ‏اى که آن را مى‏ پسندى بپردازم، و مرا به رحمت خویش در میان بندگان شایسته‏ ات داخل کن.» 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
📍حضرت سلیمان (قسمت دوم) 🕋 داستان هدهد و ملکه سبأ (بلقیس) که در همان سوره نمل، آیات ۲۰ تا ۴۴ آمده است: «وَتَفَقَّدَ الطَّیرَ فَقَالَ مَا لِی لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ کانَ مِنَ الْغَائِبِینَ ...* إِنِّی وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِکهُمْ وَأُوتِیتْ مِنْ کلِّ شَیءٍ وَلَهَا عَرْشٌ عَظِیمٌ *... قَالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ». 🕋 آیه مربوط به کیفیت درگذشت آن حضرت که در سوره سبأ آیه ۱۴ واقع شده است: «فَلَمَّا قَضَینا عَلَیهِ الْمَوْتَ ما دَلَّهُمْ عَلى‏ مَوْتِهِ إِلاَّ دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْکلُ مِنْسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَینَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ کانُوا یعْلَمُونَ الْغَیبَ ما لَبِثُوا فِی الْعَذابِ الْمُهین»‏ پس چون مرگ را بر او مقرر داشتیم، جز جنبنده‏ اى خاکى [=موریانه‏] که عصاى او را مى‏ خورد، از مرگ او آگاه نگردانید؛ پس چون [سلیمان‏] فرو افتاد براى جنّیان روشن گردید که اگر غیب مى‏ دانستند، در آن عذاب خفّت‏ آور [باقى‏] نمى ‏ماندند. 🕋 ستایش قرآن از حضرت سلیمان: در آیه ۳۰ سوره ص آن حضرت را بهترین بنده خوانده و اوّاب نامیده است: «وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَیمانَ نِعْمَ العَبْدُ إِنَّهُ أَوّابٌ»: و به داود سلیمان را بخشیدم که نیک بنده اى است و بسیار به سوى خدا توبه مى کند. (سوره ص، آیه ۳۰) 🕋 در سوره انبیاء و سوره نمل آن حضرت را به علم و حکمت ستوده است: «وَلَقَدْ آتَینا داوُدَ وَ سُلَیمانَ عِلْماً وَ قالا الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِى فَضَّلَنا عَلى کثِیرٍ مِنْ عِبادِهِ المُؤْمِنِینَ»: و به راستى به داود و سلیمان دانشى عطا کردیم، و آن دو گفتند: ستایش خدایى را که ما را بر بسیارى از بندگان باایمانش برترى داده است. (سوره نمل، آیه ۱۵) و می فرماید: «فَفَهَّمْناها سُلَیمانَ وَ کلًّا آتَینا حُکماً وَ عِلْماً». پس آن [داورى‏] را به سلیمان فهماندیم، و به هر یک [از آن دو] حکمت و دانش عطا کردیم‏. (سوره انبیاء، آیه ۷۹) 🕋 در آیه ۲۵ سوره ص آن حضرت به حسن عاقبت و مقام والا نزد خداوند ستوده شده است: «وَ إِنَّ لَهُ عِنْدَنا لَزُلْفى وَ حُسْنَ مَآبٍ» برای او نزد ما قرب و منزلتی بلند و بازگشتی نیکوست. (سوره ص، آیه ۲۵) 🕋 از ویژگی های حضرت سلیمان شکر در برابر نعمت های الهی بیان شده، چنانکه از خداوند توفیق شکرگزارى را درخواست می نمود:«رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکرَ نِعْمَتَک». (سوره احقاف، آیه ۱۵) و او نعمت ها را وسیله ى آزمایش خویش برای سنجش شکرگذاری یا کفران مى دانست: «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیبْلُوَنِی أَأَشْکرُ أَمْ أَکفُرُ». (سوره نمل) 🌕🌕 و اما چند روایت جالب:‌ 🔰روزی پیرزنی که بر اثر وزش باد از بام به زمین افتاده بود و دستش شکسته بود نزد سلیمان آمد و از باد شکایت کرد. حضرت سلیمان (علیه‌السّلام) باد را طلبید و شکایت پیرزن را به او گفت: باد گفت: خداوند مرا فرستاد تا فلان کشتی را که در حال غرق شدن بود، به حرکت در آورم و سرنشینان آن را نجات دهم. در بین راه، به این پیرزن که بر پشت بام بود برخوردم، پای او لغزید و از بام به زمین افتاد و دستش شکست. (من چنین قصدی نداشتم، او در راه من بود و چنین اتفاقی افتاد). حضرت سلیمان (علیه‌السّلام) از قضاوت در این مورد درمانده شد و عرض کرد: «خدایا چگونه در مورد باد قضاوت کنم؟». خداوند به او وحی کرد: «به هر اندازه که به آن پیرزن آسیب رسیده، به همان اندازه (مزد درمان آن را) از صاحبان آن کشتی که به وسیله باد از غرق شدن نجات یافته‌اند بگیر و به آن پیرزن بده، زیرا به هیچ کس در پیشگاه من نباید ستم شود.(محاسن ج۲ ص ۳۰۲) 🔰روزى حضرت سلیمان(ع) گنجشك نرى را دید كه به همسرش می‌گفت: «چرا خود را از من دور می‌کنی، من اگر بخواهم قبّه‌ی قصر سلیمان(ع) را به منقار می‌گیرم و آن را به درون دریا می‌افکنم!» سلیمان(ع) از سخن او خندید، سپس آن گنجشك را احضار كرد، به گنجشك نر فرمود: «تو چگونه می‌توانی قبّه‌ی قصر سلیمان را به منقار بگیرى و به دریا بیفكنى؟!» گنجشك گفت: «نه، اى رسول خدا! چنین توانى ندارم! ولى مرد گاهى نزد همسرش خود را بزرگ جلوه می‌دهد و لاف ‌و گزاف می‌گوید، و به گفتار انسان عاشق سرزنش نیست.» حضرت سلیمان(ع) به گنجشك مادّه گفت: «چرا خود را در اختیار همسرت قرار نمی‌دهی، با این که او تو را دوست دارد؟» گنجشك مادّه در پاسخ گفت: «اى پیامبر خدا او عاشق نیست بلكه ادّعاى عشق می‌کند، زیرا جز من، به غیر من نیز عشق می‌ورزد.» این سخن اثر عمیقى در قلب سلیمان نهاد، به‌ طوری ‌که گریه شدیدى كرد، و از مردم دورى نمود و چهل روز در درگاه خدا نالید و از او خواست تا قلبش را از محبّت و عشق به غیر خدا بازدارد، و عشقش را با عشق به غیر خدا مخلوط نسازد (بحارالانوار ج ۱۴ ص ۹۵) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
📍حضرت سلیمان (قسمت سوم) 🔰 امام علی علیه السلام فرمود: اگر بنا بود کسی برای بالا رفتن به سوی جاودانگی نردبانی بیابد یا برای دور کردن مرگ از خود راهی پیدا کند، بی گمان آن کس سلیمان بن داود بود که افزون بر مقام نبوت و منزلت والا، سلطنت بر جن و انس نیز در اختیار او نهاده شد. اما چون روزی خود را به طور کامل دریافت کرد و مدت عمرش بسر آمد، کمان های نابودی او را آماج تیرهای مرگ کردند و خانه ها از او خالی گشت و مسکن ها بی صاحب ماند و گروهی دیگر وارث آنها شدند.[بحارالأنوار ج۱۴ ص۷۰] 🔰 امام کاظم علیه السلام می فرماید: در عهد سلیمان بن داود علیه السلام مردم گرفتار خشکسالی سختی شدند. پس به آن حضرت شکایت برده از ایشان خواستند که طلب باران کند. سلیمان علیه السلام فرمود: بعد از نماز صبح برای طلب باران بیرون خواهم رفت. چون نماز صبح را خواند به همراه مردم بیرون رفت. در راه مورچه ای را دید که بر دو پای خود ایستاده دست به آسمان برداشته است و می گوید: پروردگارا ما نیز از آفریدگان تو هستیم و از روزی تو بی نیاز نیستیم. ما را به سبب گناهان آدمیان هلاک مفرما. در این هنگام سلیمان علیه السلام به مردم گفت: برگردید که به سبب موجوداتی جز شما باران داده شدید. پس در آن سال چنان بارشی داده شدند که هرگز مانند آن را به خود ندیده بودند.[بحارالأنوار ج۶۱، ص۲۶۰.] 🔰از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است که: حضرت سلیمان علیه السلام به سبب پادشاهى دنیا، بعد از همه پیامبران داخل بهشت خواهد شد.[حیوة القلوب ج۲، ص۹۶۶] 🔰 امام صادق : روزی سلیمان بن داود به اطرافیان خود گفت: خداوند تبارک و تعالی سلطنتی به من بخشید که پس از من شایسته هیچ کس نیست؛ باد و انس و جن و مرغان و ددان را به تسخیر من درآورد و زبان پرندگان را به من آموخت و از هر چیزی به من عطا فرمود. اما با همه سلطنتی که به من داده شده یک روز نشد که تا شب شاد و مسرور باشم. بنابراین، دوست دارم فردا به کاخ خود اندر شوم و بر بام آن روم و به قلمرو خوش بنگرم. بنابراین، به احدی اجازه ندهید بر من وارد شود تا مبادا مطلبی برایم بیاورد که روزم را بر من تلخ و منغض سازد. اطرافیان گفتند: اطاعت می شود. روز بعد، سلیمان عصایش را برداشت و به بلندترین نقطه بام قصر خود رفت و بر عصای خویش تکیه داد و شادمان از آن چه به او داده شده بود شروع به نگریستن به قلمرو پادشاهی خود کرد. ناگاه چشمش به جوانی خوب روی و خوش پوش افتاد که از یکی از گوشه های قصرش پیش او آمده بود. سلیمان چون او را دید گفت: چه کسی تو را به این کاخ درآورد، در حالی که من می خواستم امروز را در آن تنها بگذرانم؟ با اجازه چه کسی وارد شدی؟ آن جوان گفت: خداوند این کاخ مرا به آن درآورد و با اجازه او وارد شدم. سلیمان گفت: البته خداوند این کاخ به آن از من سزاوارتر است. تو کیستی؟ گفت: من ملک الموت هستم. سلیمان گفت: برای چه آمده ای؟ گفت: آمده ام جانت را بگیرم. سلیمان گفت: مأموریت خود را انجام بده که امروز روز شادی من است و خداوند عزوجل نخواسته است که مرا شادی و سروری جز دیدار او باشد. پس، در حالی که سلیمان به عصای خود تکیه داده بود ملک الموت جان او را گرفت و سلیمان مدت ها همچنان مرده بر عصایش تکیه داشت و مردم او را می دیدند و خیال می کردند زنده است. پس از مدتی درباره او دچار تردید و اختلاف شدند. بعضی گفتند: روزهای زیادی است که سلیمان همچنان بر عصای خود تکیه داده است و نه خسته شده و نه خوابیده و نه چیزی آشامیده و نه چیزی خورده است. او همان خداوند ماست که باید عبادتش کنیم. عده ای گفتند: سلیمان جادوگر است و با جادو کردن چشمان ما چنین وانمود می کند که به عصایش تکیه داده اما چنین نیست. مؤمنان گفتند: سلیمان بنده خدا و پیامبر اوست و خداوند کار او را به دلخواه خود تدبیر و اداره می کند. پس، چون این اختلاف نظرها درباره سلیمان پیدا شد، خداوند عزوجل موریانه ای فرستاد و او عصای سلیمان را از درون خورد و عصا شکست و سلیمان علیه السلام از فراز کاخ خود به رو درافتاد.[بحارالأنوار (علامه مجلسى)، ج۱۴، ص۱۳۶.] 🔰 مطابق با روایات، حضرت سلیمان با این که پیامبری عالی قدر، صاحب قدرت و پادشاهى بود، اما لباسى از مو مى پوشید، و چون تاریکى شب همه جا را فرامى گرفت، دست ها را به گردن خود مى بست و تا صبح از (ترس خدا) می گریست، و غذایش را از فروش حصیر و بوریایى که با دست خود مى بافت، تهیه مى نمود و اگر درخواست قدرت از خدا کرد، صرفا براى غلبه بر پادشاهان کافر بود، و گفته شده که منظور از «طلب قدرت»، قناعت بوده است [ارشاد القلوب (ترجمه سلگى)، ج۱، ص۴۲۰.] 🔰 امام سجّاد فرمود: علّت این ‌که بر سر پرنده قُنبَره [چکاوک] كاكلى مانند تاج قرار دارد، این است كه حضرت سلیمان دست مرحمت بر سر او كشید، و چنین تاجى بر اثر آن، در سر او پدیدار گشت (روایت در کافی ج۶ ص ۲۲۵ آمده) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
📍حضرت سلیمان (قسمت چهارم) 🔰 (در محضر بهجت، ج۱، ص۳۶) : در مجلسی که ابوحنیفه نیز حضور داشت، امام صادق علیه‌السلام فرمود: هدهد راهنمای لشکر سلیمان علیه‌السلام بود؛ زیرا هدهد آب‌های زیر زمین را می‌بیند. ابوحنیفه فوراً گفت: «ظَفَرْتُ بِک؛ گرفتمت!»، حضرت فرمود: «وَ کیفَ ذاک؛ چگونه؟» عرض کرد: اگر هدهد آب زیر زمین را می‌بیند، پس چرا دامی را که صیاد برای او پنهان کرده نمی‌بیند و به دام می‌افتد؟ حضرت فرمود: «یا نُعْمانُ! أَما عَلِمَتْ أَنهُ إِذا جآءَ الْقَدَر، أَغْشَی [أَعْشَی] الْبَصَرُ؟!؛ ای نعمان! مگر نمی‌دانی که وقتی قَدَر خداوند فرا می‌رسد، دیده نابینا می‌گردد!». تصریح به اسم ابوحنیفه ـ یعنی اینکه حضرت به او «نعمان» خطاب کرد ـ برای استخفاف و تحقیر اوست. « به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم بهار توبه شکن می‌رسد، چه چاره کنم؟» (روایت در بحار‌الانوار، ج‌۱۴، ص‌۱۱۶؛ ج‌۶۱، ص‌۲۱.) 🔰روزى سليمان در كنار ساحل دريايى نشسته بود كه مورچه‌اى را ديد كه دانۀ گندمى را مى‌برد. ناگهان قورباغه‌اى آن مورچه را با دانه‌اش بلعيد و درون آب رفت. اندكى پس از آن، قورباغه به روى آب آمد و مورچه را از دهانش بيرون آورد و رها كرد. سليمان كه در شگفت مانده بود از مورچه علت ماجرا را پرسيد. مورچه گفت: در اعماق آب، كرمى نابينا در شكاف تخته سنگى زندگى مى‌كند كه نمى‌تواند از آن بيرون آيد. خداوند مرا مأمور كرده است كه روزى او را برسانم. قورباغه نيز مرا در دهانش مى‌گيرد تا از آب در امان مانم. سليمان پرسيد: آيا آن كرم ذكرى هم مى‌گويد؟ قالت نَعَمْ تَقُولُ يَا مَنْ لاَ يَنْسَانِي فِي جَوْفِ هَذِهِ اَلصَّخْرَةِ تَحْتَ هَذِهِ اَللُّجَّةِ بِرِزْقِكَ لاَ تَنْسَ عِبَادَكَ اَلْمُؤْمِنِينَ بِفَضْلِكَ . گفت: آرى، مى‌گويد: اى خداوندى كه مرا با روزى رسانى‌ات در اعماق دريا فراموش نمى‌كنى رحمتت را از بندگان باايمانت بازندار و آنان را از ياد نبر . (بحارالأنوار ج۱۰۰ ص۳۶) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
2️⃣4️⃣ معبد سلیمان ❎ مهمترین مسئله زمان حکومت حضرت سلیمان شاید ساخت معبدی باشد که در محوطه کنونی مسجدالاقصی ساخته شد. ⬅️قصه معبد از زمان حضرت داود شروع میشود و تا امروز ادامه دارد تا جایی که شاید بشود گفت اصل نزاع فلسطینی ها و اسرائیلی ها (یا به بیان بهتر نزاع اسلام و یهود و حتی مسیحیت) بر سر معبد سلیمان است. ⬅️ یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجدالاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان به جای این مسجد , و وقوع «نبرد آخر زمان» و یا «آرماگدون» در صحرای آرماگدّو در سرزمینهای اشغالی (اسرائیل) را شرط ظهور حضرت مسیح (ع ) است و بدون ساخت معبد سوم , مسیح هرگز ظهور نمی کند. این جریان به ویژه گروه های تندرو صهیونیستی وابسته به آن اعتقاد دارند که خرابه های معبد نخست و دوم سلیمان در زیر مسجدالاقصی است و برای ساخت مجدد این معبد راهی جز ویرانی مسجدالاقصی وجود ندارد. ⬅️ اما داستان ساخت معبد: حضرت داود تصمیم گرفت در محل عبادت جدش در قدس بالای کوه مریا عبادتگاهی بسازد. و ظاهرا خود ایشان اورشلیم را هم بعنوان پایتخت سیاسی بر میگزیند و ساخت اورشلیم هم به دست ایشان صورت پذیرفته ! ⬅️ در واقع داوود ساخت معبد را آغاز کرد اما قبل از آن که بنای مسجد به پایان برسد داود رحلت کرده و تکمیل بناء را به سلیمان سفارش نمود. (جریان آن در بحار الانوار اینچنین آمده که : قيل أصاب الناس في زمان داود ع طاعون جازف «5» فخرج بهم إلى موضع بيت المقدس و كان يرى الملائكة تعرج منه إلى السماء فلهذا قصده ليدعو فيه فلما وقف موضع الصخرة دعا الله تعالى في كشف الطاعون عنهم فاستجاب الله و رفع الطاعون فاتخذوا ذلك الموضع مسجدا و كان الشروع في بنائه لإحدى عشرة سنة مضت من ملكه و توفي قبل أن يستتم بناؤه و أوصى إلى سليمان بإتمامه.) ⬅️ جنیان هم حضرت را در ساخت آن کمک کردند ⬅️ راجع به جزءیات آن و عظمت آن هم در تاریخ نقل هایی هست. که میگذریم ⬅️ در وسط هیکل سلیمان فضایی مطهر وجود داشت که به آن قدس الاقداس می‌گفتند و تابوت عهد خداوند در آن جا قرار داشته‌است. ⬅️ تصور بر آن بوده که مکان حضور دائمی خدایی است که معبد متعلق به اوست یا نیروی الهی او همواره در آنجا موج می‌زند. حتی کاهن اعظم فقط سالی یک مرتبه در یوم کیپور اجازهٔ ورود به آن فضا را داشته‌است. 🔴یوم‌کیپور (به عبری: יוֹם כִּפּוּר) (به عربی: یوم الغفران) که معنی واژه به واژه آن از زبان عبری روز بخشایش گناهان است و به نام روز آمرزش نیز شناخته می‌شود؛ مهم‌ترین جشن مذهبی یهودیان و مقدس‌ترین روز به شمار می رود! 🔴ماه عبری/تطابق تقریبی/مدت به روز نیسان/ فروردین/ ۳۰ ایار/اردیبهشت/ ۲۹ سیوان/خرداد/ ۳۰ تموز/ تیر / ۲۹ آو / مرداد/ ۳۰ ایلول/ شهریور/ ۲۹ تیشری/ مهر / ۳۰ حشوان / آبان / ۳۰–۲۹ کیسلو/ آذر/ ۳۰–۲۹ طوت /دی / ۲۹ شواط / بهمن / ۳۰ آدار (اول) / اسفند / ۳۰–۲۹ آدار (دوم) / اسفند و فروردین / ۲۹ ⬅️ معبد سلیمان باراول توسط بخت النصر ویران شد و بار دوم توسط رومیان در سال ۷۰ میلادی که فقط از آن یک دیوار باقی ماند که هم اکنون به نام دیوار ندبه باقی ماند که مقدس ترین مکان نزد یهودیان به شمار می آید . 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 خاطرات جالب آیت‌الله طبسی از بحث‌های علمی با سیدحسن نصرالله 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob