در اقبال سیدبن طاووس ج ۱ ص ۱۸۶ آمده :
ِ 🔴عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: تُفَتَّحُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ [السَّمَاوَاتِ] فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (شب قدر دربهای آسمان گشوده میشود)
🔵فَمَا مِنْ عَبْدٍ يُصَلِّي فِيهَا إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ بِكُلِّ سَجْدَةٍ شَجَرَةً فِي الْجَنَّةِ- لَوْ يَسِيرُ الرَّاكِبُ فِي ظِلِّهَا مِائَةَ عَامٍ لَا يَقْطَعُهَا عبد در ان نماز نمیخواند مگر اینکه به ازای هر سجده درختی در بهشت به او داده میشود که سواره ۱۰۰ سال اگر برود سایه اش تمام نمیشود
🔴وَ بِكُلِّ رَكْعَةٍ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ مِنْ دُرٍّ وَ يَاقُوتٍ وَ زَبَرْجَدٍ وَ لُؤْلُؤٍ / برای هر رکعت خانه ای از در و یاقوت و زبرجد و لولو
🔵وَ بِكُلِّ آيَةٍ تَاجاً مِنْ تِيجَانِ الْجَنَّةِ و با هر آیه تاجی از تاج های بهشت.
🔴وَ بِكُلِّ تَسْبِيحَةٍ طَائِراً مِنَ الْعَجْب با هر تسبیح پرنده ای شگفت انگیز
🔵وَ بِكُلِّ جَلْسَةٍ دَرَجَةً مِنْ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ برای هر نشستن درجه ای از درجات بهشت.
🔴وَ بِكُلِّ تَشَهُّدٍ غُرْفَةً مِنْ غُرُفَاتِ الْجَنَّةِ با هر تشهد حجره ای از حجره های بهشت
🔵وَ بِكُلِّ تَسْلِيمَةٍ حُلَّةً مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ با هر سلام جامه ای از جامه های بهشتی
⬅️فَإِذَا انْفَجَرَ عَمُودُ الصُّبْحِ و هنگامی که صبح شد
🔴أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْكَوَاعِبِ الْمُآلِفَاتِ خدا به ایشان حورالعین هایی با الفت میدهد
🔵وَ الْجَوَارِي الْمُهَذَّبَاتِ خدمتکاران مودب
🔴وَ الْغِلْمَانِ الْمُخَلَّدِينَ خادمانی جاودانه
🔵وَ النَّجَائِبِ الْمُطَيَّرَاتِ پرندگان شگفت انگیز
🔴وَ الرَّيَاحِينِ الْمُعَطَّرَاتِ رایحه های خوش
🔵وَ الْأَنْهَارِ الْجَارِيَاتِ و رودخانه های روان
🔴وَ النَّعِيمِ الرَّاضِيَاتِ نعمتهایی راضی کننده
🔵وَ التُّحَفِ وَ الْهَدِيَّاتِ وَ الْخِلَعِ وَ الْكَرَامَاتِ هدایا و کرامات و تحفه ها و جواهرات
🔴وَ مَا تَشْتَهِي الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيها خالِدُون. و آنچه دلها بخواهد و چشمها بدان دلخوشی کند و همیشه در آن می مانی.
#شبقدر
🌙 لیله القدر کدام شب است ؟
⚡️البته هر سه شب مهم می باشد.
روایتی است از امام صادق علیه السلام که فرمود: (روایت در کافی شریف هست . در تفسیر نورالثقلین هم آمده)
عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ.
" تقدير مقدرات در شب نوزدهم، و تحكيم آن در شب بيست و يكم، و امضاء در شب بيست و سوم است
⬅️لکن علی ایحال به نظر می رسد شب بیست و سوم مهمتر است.
❇️حضرت آیتالله بهجت می فرمود : بسیاری از بزرگان شبهای ماه رمضان را بیدار میماندند و نمیخوابیدند، هرچند نزد ما تقریبا واضح است که شب بیستوسوم ماه رمضان، شب قدر است. در محضر بهجت، ج٣، ص١٠
💠روایت لیله جهنی هم در من لا یحضره الفقیه ج۲ ص ۱۶۰ ، شیخ صدوق نقل کرده که : ٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اللَّيَالِي الَّتِي يُسْتَحَبُّ فِيهَا الْغُسْلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ لَيْلَةُ تِسْعَ عَشْرَة وَ لَيْلَةُ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ وَ قَالَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ هِيَ لَيْلَةُ الْجُهَنِيِّ وَ حَدِيثُهُ أَنَّهُ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ مَنْزِلِي نَاءٍ عَنِ الْمَدِينَةِ فَمُرْنِي بِلَيْلَةٍ أَدْخُلُ فِيهَا فَأَمَرَهُ بِلَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ.
از زراره، از يكى از آن دو امام عليهما السّلام آمده است كه گفت: از آن امام در باره شبهائى از ماه رمضان كه غسل در آنها مستحبّ است، سؤال كردم، پس فرمود: شب نوزدهم، و شب بيست و يكم و شب بيست و سوّم و فرمود: شب بيست و سوّم شب «جهنى» است، و حكايت آن چنين است كه او به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله معروض داشت كه: منزل من از مدينه دور است، پس شبى را به من بفرماى تا به آنجا درآيم، پيمبر او را فرمود تا در شب بيست و سوّم به مدينه در آيد.
مصنّف اين كتاب (ره) گويد: و نام جهنى عبد اللَّه بن انيس انصارى است.
✨در جلد ۴۷ بحار الانوار از امالی طوسی نقل شده : امام صادق بیمار بودند دستور داد او را بمسجد پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بردند در آنجا بود تا صبح روز بيست و سوم ماه رمضان.
🔵علامه مجلسی در زادالمعاد ص ۱۲۸ : أما ليلة الثالث و العشرين فأكثر الأحاديث المعتبرة تدلل على أنها ليلة القدر و يستحب فيها الغسل مرتين الأول في أول الليل و الثاني في آخره (اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم، شب قدر است)
🔰برخی نیز با توجه به اینکه لفظ : لَيْلَة الْقَدْر در سوره قدر سه مرتبه تکرار شده ، و دو بارابتدایی در حکم مقدمه چینی محسوب میشود {إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2)}. و در نهایت در آیه سوم جمع بندی میکند و می فرماید : {لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)} قائلند این اشاره ایست به اهمیت سومین شب قدر یعنی شب بیست و سوم!
🛑 در کتاب دعائم الإسلام ج ۱، ص ۲۸۲
عَنْهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَطْوِي فِرَاشَهُ وَ يَشُدُّ مِئْزَرَهُ فِي اَلْعَشْرِ اَلْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ كَانَ يُوقِظُ أَهْلَهُ لَيْلَةَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ كَانَ يَرُشُّ وُجُوهَ اَلنِّيَامِ بِالْمَاءِ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لاَ تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا يَنَامُ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ وَ تُدَاوِيهِمْ بِقِلَّةِ اَلطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ اَلنَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا .
رسول خدا صلي الله عليه و آله [اين چنين] بود که رختخواب خويش را جمع ميکرد و کمر [همّت براى عبادت] را در دهه آخر از ماه رمضان محکم ميبست و هميشه اين گونه بود که اهل و عيالش را در شب بيست و سوم بيدار نگه ميداشت و بر روى خواب رفتگان در آن شب آب ميپاشيد تا از درک شب قدر، و درک شب زندهدارى محروم نشوند.
و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نمىگذاشت کسى از اهل خانه در این شب به خواب رود. به آنان غذاى کم مىداد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مىشد و مىفرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد.)
#شبقدر
🌙توصیه هایی برای شب قدر
🔴دعا : دعای همه مستجاب است (به جز ۴ گروه: دایم الخمر ، عاق والدین، قاطع رحم، کسی که کینه مومن به دل داشته باشه)... برای همه دعا کنید. میگفتند آیت الله بهجت برای کفار هم دعا میکرد و از قول سیدبن طاووس می فرمود : در شب قدر، کفار چین برای دعا مستحقترند؛ آخر، راهنیافته و گمراهند.»
🔵تفکر : (در مورد اینکه شب بزرگی است، خدا مهمانی بزرگی ترتیب داده، آماده وارد بشود). لحظاتی را حتما برای خلوت با خودتان کنار بگذارید .
🔴با خدا صحبت کنید، صفات خوب خدا رو بگوید، گریه کند.
🔵استغفار کردن (کلیت کارهای زشتی را که انجام دادید را به خدا بگویید و استغفار کنید)
🔴مباحثه علمی و کار علمی :
🌸«آیت الله حق شناس میفرمودند افضل برنامه های شب های احیای ماه مبارک مذاکره علمی است. این مطلب رو هم شیخ صدوق هم صاحب اقبال آورده که یک ساعت تحصیل علم افضل از احیا گرفتن یک شب تا صبح است.»
🌸 تفسیر شریف المیزان رو ببینید در انتها نوشته
تم الكتاب و الحمد لله و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالي شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد لله على الدوام، و الصلاة على سيدنا محمد و آله و السلام.(شب ۲۳ سال ۱۳۹۲ هجری قمری)
🌸مرحوم صاحب جواهر هم کتاب را اینطور تمام میکنند: تم كتاب جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام في ليلة الثلثاء ثلاثة و عشرين في شهر رمضان المبارك، ليلة القدر التي كان من تقدير الله تعالى فيها أن يتفضل علينا بإتمام الكتاب المزبور و رجائنا منه قبوله و العفو عما وقع منا من تقصير فيه، و أن انتفعنا به في الدنيا و الآخرة، و أن يجعله خالصا لوجهه الكريم، و أن يكتبه في حسناتنا، و أن يرفع به درجاتنا، من سنة الألف و المأتين و الأربع و الخمسين.
🔵رجوع به مفاتیح و انجام دادن اعمال تا جایی که میشود
🔴شرکت در مجالس مذهبی و حضور در جمع مومنین
🔵قرائت و انس باقرآن: خصوصا آنهایی که در اعمال وارد شده(برای نمونه در اقبال در رابطه با شب ۲۳ ، آمده که امام صادق علیهالسلام به خدا سوگند یاد کرده است که قرائتکننده سورههای عنکبوت و روم در شب بیستوسوم، از اهل بهشت خواهد بود. خواندن هزار مرتبه سوره قدر در این شب، موجب افزایش یقین در امر ولایت خواهد شد)
🔴از همه مهمتر توسل به معصومین ، خصوصا
🌸امیرالمومنین که ایام شهادت او قرین با لیالی قدر است و در این مطلب اسراری است.
🌸و فاطمه زهرا که حقیقت لیله قدر است.
🌸و سیدالشهدا که رحمت واسعه خداوندی است
🌸و وجود مبارک حجت بن الحسن ، حضرت امام عصر ارواحنا فداه که بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء
#شبقدر
💠آیه ای که وعده اش را شنیدیم و وعیدش را نه !
⬅️آیه ۶۰ سوره مبارکه غافر دو فراز دارد :
🌸فراز اول که وعده است : {وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ} «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم! »
🌺و فراز دوم که وعید و تهدید است : {إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرين
پروردگار شما گفته است:} «كسانى كه از عبادت من تكبّر مىورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ میشوند!»
🌸در فراز اول پروردگار متعال همه را دعوت به دعا کرده و وعده استجابت داده. این وعده سرور آفرینی است!
🌺لکن در فراز دوم تهدید کرده به نوعی که اگر کسی از دعا کردن اعراض کند ، وارد جهنم خواهد شد، آن هم ذلیلانه .(داخرين" جمع اسم فاعل از مصدر" دخور" است كه به معناى ذلت است)
⚡️توضیح اینکه : دعا در فراز اول را به عبادت در فراز دوم تبدیل کرده که بفهماند دعا نوعی عبادت است . لذا امام زین العابدین در دعای ۴۵ صحیفه سجادیه به خداوند متعال عرض میکند: فَسَمَّيْتَ دُعَاءَكَ عِبَادَةً، وَ تَرْكَهُ اسْتِكْبَاراً، وَ تَوَعَّدْتَ عَلَى تَرْكِهِ دُخُولَ جَهَنَّمَ دَاخِرِين(دعا و خواندن خود را عبادت، و ترك آن را استكبار خواندى، و تاركين را به دخول در جهنم با خوارى تهديد فرمودى )
⚡️در كافى شریف آمده که امام صادق فرمود : دعا كن و مگو مقدرات تقدير شده و دعا تغييرش نمیدهد، براى اينكه دعا خود عبادت است، و خداى عز و جل مىفرمايد:" إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ" و نيز فرموده:" ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُم
⚡️در خصال صدوق ج ۱ ص ۱۰۱ : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا مُعَاوِيَةُ مَنْ أُعْطِيَ ثَلَاثَةً لَمْ يُحْرَمْ ثَلَاثَةً مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ أُعْطِيَ الْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ أُعْطِيَ الزِّيَادَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوَكُّلَ أُعْطِيَ الْكِفَايَةَ . فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ وَ يَقُولُ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ يَقُولُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُم
#دعا
14.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ رهبر معظم انقلاب :
مطلقا سراغ کار اقتصادی نروید
🔰 حوزههای علمیه و ائمه جمعه نباید نسبت به این تذکر و دستور رهبر انقلاب که در دیدار با ائمه جمعه در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۱ بیان شد بیتفاوت باشند والا ضربه سنگینی را متوجه باورهای مردم خواهند کرد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 تنها آرزوی علاّمه امینی
◾️دكتر هادى امينى مىگويد: عدّهاى به پدرم گفتند: در دنيا چه آرزويى دارى؟
◾️پدرم گفتند: من ديگر آرزويى ندارم، فقط يك آرزو دارم كه اگر خدا به من عمرى عنايت كند، از شهر بروم در بيابان، دامنه كوهى را براى خودم جا بگيرم و بنشينم و تا عمر دارم براى مظلوميت أميرالمؤمنين علیه السلام اشك بريزم.
◾️ مرحوم علاّمه طباطبایی: علاّمه امینی می گفت:«سی سال زحمت کشیدم تا ثابت کنم علی مسلمان است».
📚 آداب كوى جانان، ص ۲۸
#امیرالمومنین
🆔👉@
🌙الفرقان : 77 قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزاما
بگو: «پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد؛ شما (آيات خدا و پيامبران را) تكذيب كرديد، و (اين عمل) دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد!»
⚡️يعبؤا" از ماده" عبا" (بر وزن عبد) به معنى سنگينى است، بنا بر اين جمله لا يعبأ يعنى وزنى قائل نيست، و به تعبير ديگر اعتنايى نمیكند.
💢دعا همه در نظر ادیان و مکاتب ديگر هن از ارزش بالایی برخوردار است!
📍 یونسکوی سازمان ملل: بهترین زبان برای دنیا زبان دعا است.
📍گاندی کتاب دعا دارد!
📍جلوی دانشگاه نایروبی کنیا سنگی است که روی آن حک شده: اینجا دانشگاه است، جای فحشا و منکر نیست! جای معنویت و دعا است.
📍شبی که مفتاح الفلاح توسط شیخ بهایی نگاشته شد، فردایش کسی درب خانه ایشان را زد و گفت: شما کتاب مفتاح الفلاح دارید؟ شیخ بهایی پرسید چطور؟ شخص گفت: دیشب امام پنجم را خواب دیدم گفتم کتاب دعای خوب معرفی کنید فرمود: مفتاح الفلاح! شیخ بهایی به گریه افتاد و گفت این کتاب را من دیشب تمام کردم!(اولین کتاب دعایی است که ظاهرا نوشته شده !)
#دعا
#دعا
💊شخص شراب خواری که با وعده امام صادق توبه کرد: (روایت در کافی شریف است. ج ۱ ص ۴۷۴)
💊ابوبصیر نقل میکند : «من همسايه اى داشتم كه پير بود و از راه رشوه و غصب و حرام مالى بدست آورده بود، مجلسى براى زنان آوازه خوان آماده ميساخت و همه رو جمع میکرد و خودش هم شراب مينوشيد.
💊من بارها بخودش شكايت بردم و گله كردم، ولى او دست برنداشت، چون پافشارى زياد كردم، بمن گفت: تو از این چیزها برکناری و در عافيت هستی اما من مبتلا و گرفتارم.
⚡️فَلَوْ عَرَضْتَنِي لِصَاحِبِكَ رَجَوْتُ أَنْ يُنْقِذَنِيَ اللَّهُ بِكَ فَوَقَعَ ذَلِكَ لَهُ فِي قَلْبِي ( اگر حال مرا بصاحبت (امام صادق عليه السلام) عرضه كنى، اميدوارم خدا مرا هم بوسيله تو نجات بخشد، و گفتار او در دلم تأثير كند،)
💊ابوبصیر میگوید مدتی بعد که خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حال او را بيان كردم،
⚡️حضرت بمن فرمود: وقتی برگشتی به کوفه . از طرف من به او بگو :
دَعْ مَا أَنْتَ عَلَيْهِ وَ أَضْمَنَ لَكَ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّة (تو آنچه را که در آن گرفتاری را کنار بگذار ، من بهشت را از خدا براى تو ضمانت ميكنم.)
چون بكوفه بازگشتم، او و ديگران نزد من آمدند، من او را نزد خود نگاهداشتم تا منزل خلوت شد آنگاه باو گفتم: اى مرد من حال ترا بحضرت ابى عبد اللَّه، جعفر بن محمد، امام صادق عليه السلام عرضكردم به من فرمود: وقتی بكوفه بازگشتم به تو بگویم: تو آنچه را که در آن گرفتاری را کنار بگذار ، من بهشت را از خدا براى تو ضمانت ميكنم.)
💊این شخص گريست و گفت: ترا بخدا امام صادق عليه السلام بتو چنين گفت؟ من سوگند ياد كردم كه حضرت بمن چنين گفت،
💊این شخص رفت و بعد از چند روز پیکی را نزد من فرستاد که نزد او بروم. وقتی رفتم ديدم پشت در خانه خود برهنه نشسته است، بمن گفت: ابا بصير! هر چه در منزل داشتم بصاحبانش برگرداندم ( همه از حرام بود حتی لباسهایم) و اكنون چنانم كه ميبينى.
💊ابو بصير گويد: من نزد دوستانم رفتم و پوشاكى برايش فرستادم تا بپوشد،
💊چند روز ديگر گذشت، دنبالم فرستاد كه من بيمارم، نزد من بيا، من نزدش رفتم و براى معالجه او در رفت و آمد بودم تا مرگش فرا رسيد، نزدش نشسته بودم كه جان میداد،
⚡️زمانى بيهوش شد و سپس بهوش آمد، و گفت: « يَا أَبَا بَصِيرٍ قَدْ وَفَى صَاحِبُكَ لَنَا ، ابا بصير! صاحبت براى ما وفا كرد و سپس درگذشت- رحمت خدا بر او باد.
💊چون به حج مشرف شدم دوباره نزد امام صادق عليه السلام رسيدم و اجازه خواستم، چون خدمتش رفتم، هنوز يك پايم در صحن خانه و يك پايم در راه رو بود كه از داخل اتاق بى آنكه چيزى بگويم، فرمود.ِ «يَا أَبَا بَصِيرٍ قَدْ وَفَيْنَا لِصَاحِبِك ، اى ابا بصير! ما براى رفيقت وفا كرديم.»
#توبه
فِي كِتَابِ اَلْفَضَائِل(لإبن شاذان) ج ۱، ص ۶۶
📌عَنِ اَلْإِمَامِ جَعْفَرٍ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ كَانَ جَالِساً فِي اَلْحَرَمِ فِي مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ
امام صادق علیه السلام در مقام ابراهیم نشسته بودند که
📌 فَجَاءَ رَجُلٌ شَيْخٌ كَبِيرٌ قَدْ فَنِيَ عُمُرُهُ فِي اَلْمَعْصِيَةِ (پیرمردی آمد که عمری در گناه سپری کرده بود)
📌فَنَظَرَ إِلَى اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ نِعْمَ اَلشَّفِيعُ إِلَى اَللَّهِ لِلْمُذْنِبِينَ(به امام صادق اشاره کرد و گفت بهترین شفیع نزد خدا برای گناهکاران...)
📌 فَأَخَذَ بِأَسْتَارِ اَلْكَعْبَةِ وَ أَنْشَأَ يَقُولُ (پرده کعبه را گرفت و اشعاری سرود:)
((بِحَقِّ جَلاَلِكَ يَا وَلِيُّ بِحَقِّ اَلْهَاشِمِيِّ اَلْأَبْطَحِيِّ بِحَقِّ اَلذِّكْرِ إِذْ يُوحَى إِلَيْهِ بِحَقِّ وَصِيِّهِ اَلْبَطَلِ اَلْكَمِيِّ بِحَقِّ اَلطَّاهِرَيْنِ اِبْنَيْ عَلِيٍّ وَ أُمِّهِمَا اِبْنَةِ اَلْبَرِّ اَلزَّكِيِّ بِحَقِّ أَئِمَّةٍ سَلَفُوا جَمِيعاً عَلَى مِنْهَاجِ جَدِّهِمُ اَلنَّبِيِّ بِحَقِّ اَلْقَائِمِ اَلْمَهْدِيِّ إِلاَّ غَفَرْتَ خَطِيئَةَ اَلْعَبْدِ اَلْمُسِيءِ ))
به این مضمون که خدایا از گناهان این عبد گنهکار بگذر...
📌قَالَ فَسَمِعَ هَاتِفاً يَقُولُ يَا شَيْخُ كَانَ ذَنْبُكَ عَظِيماً وَ لَكِنْ غَفَرْنَا لَكَ جَمِيعَ ذُنُوبِكَ بِحُرْمَةِ شُفَعَائِكَ
ندای هاتفی بلند شد که : گناهانت عظیم است اما به حرمت شفعائی که واسطه کردی همه گناهانت رو بخشیدیم
📌فَلَوْ سَأَلْتَنَا ذُنُوبَ أَهْلِ اَلْأَرْضِ لَغَفَرْنَا لَهُمْ غَيْرَ عَاقِرِ اَلنَّاقَةِ وَ قَتَلَةِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلْأَئِمَّةِ اَلطَّاهِرِينَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ .
و اگر از ما مغفرت گناهان همه اهل زمین رو میخواستی همه رو می آمرزدیم (جز قاتلین انبیا و ائمه و کسی که تا شتر صالح را نحر کرد)
#توبه
🔻اولین ویژگیمتقین در قرآن : ایمان به غیب است .
⬅️در سوره بقره می فرماید : ... هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ 《۲》 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ...《۳》
📌غیب در برابر شهود حسی است . یعنی هر آنچه که با "قوای حسی" درک نمیشود.
✅بنابراین متقی کسیاست که افق و مبلغ نگاهش مادی نیست. افق نگاهش ماده نیست! بلکه اجمالا به "فرا ماده" ایمان دارد .
🔻ایمان : یعنی که معتَقَد شخص از کمند شبهه و ریب در امان است.
🔻دو نوع غیب داریم: غیب مطلق و غیب نسبی .
⬅️غیب مطلق آنست که در همه حالات نسبت به همه اشخاص در غیب است : مثل ذات باری تعالی
⬅️غیب نسبی هم آن است که به علتی در این زمان و مکان از انسان غایب است . مثل بهشت و جهنم که غیب است اما انسان روزی که از دنیا رفت آن را مشاهده خواهد کرد. البته اوحدی از انسانها هم در همین دنیا اهل مشاهده هستند !
❌ در رابطه ی باء سه نظر وجود دارد:
تعدیه :ایمان دارند غیب را...
ظرفیه: ایمان دارند در غیب
سبیت: ایمان دارند به سبب غیب
تعدیه بهترین معنا به نظر میرسد.
#تفسیر
#بقره
⬅️آیه ۲