eitaa logo
العِلْمُ الْمَصْبُوب (عج)
1.1هزار دنبال‌کننده
96 عکس
105 ویدیو
15 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم!
مشاهده در ایتا
دانلود
17.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎پیشنهاد دانلود 🏵دو یادگاری ازرشمند حاج آقا مرتضی تهرانی 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
❄️هرچه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی! ❇️چند نمونه از آیاتی که نشان میدهد عمل از عامل جدا نیست و هر عملی اول متوجه خود شخص است : 1⃣ ( ۱۵) مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ/ﻫﺮﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ، ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺑﺪﻱ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ. 2⃣( ۷) إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا / ﺍﮔﺮ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﻱ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ . ❎تفاوت جالب آیه دوم با اول استفاده از لام اختصاص در سیئه است. (فرمود فلها نفرمود فعلیها) 3⃣ ( ۱۰۷) وَلَا تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا /ﻭ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻜﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﭘﻴﺸﻪ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 4⃣ ( ۴۳) اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا ﺍﻳﻦ ﻧﻔﺮﺕ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﮔﺮﺩﻥ ﻛﺸﻲ ﻭ ﺗﻜﺒّﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺯﺷﺘﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩ ; ﻭ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺯﺷﺖ ﺟﺰ ﺍﻫﻠﺶ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.... 5⃣( ۹) يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ /ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﺐ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﺐ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻭﻟﻲ [ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ] ﺩﺭﻙ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ. 🌸 شاعر میفرماید : من حلالت کرده ام زیرا که قرآن خوانده ام آیه شَرّاً یَرَه بد جور جبران میکند ... 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
ارنست رِنان فیلسوف معروف فرانسوی، از طریق سید جمال الدین اسدآبادی با اسلام و قرآن آشنا شده بود و علاقه فراوانی به قرآن داشت. او چندین رساله درباره جنبه های زبانشناسی قرآن دارد. درباره قرآن میگوید: 《در كتابخانه شخصى من هزاران جلد كتاب سياسى، اجتماعى، ادبى و غيره وجود دارد، كه همه آنها را بيشتر از يك بار مطالعه نكرده ام و چه بسا كتاب هايى كه فقط زينت كتابخانه من است ؛ ولى يك كتاب است كه هميشه مونس من است و هر وقت خسته مى شوم و مى خواهم درهايى از معانى و كمال به روى من باز شود، آن را مطالعه مى كنم و از مطالعه زياد آن خسته و ملول نمى شوم. اين كتاب، قرآن كتاب آسمانى مسلمانان است.》 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
📹 آیات دوربینی 🎦 ما در برابر لنز دوربین معمولا با دقت بیشتری رفتار میکنیم. لباسمان را مرتب میکنیم. فرم نشستن یا ایستادنمان را تنظیم میکنیم؛ خلاصه که بیشتر مراقب حرکات و سکناتمان هستیم . چرا؟ چون دارند ما را میبینند. 🎦در قرآن کریم آیاتی هست که میفرماید : ما همیشه زیر لنز دوربین خدا و ملائکه و اولیای الهی هستیم. 🎥توجه به این حقیقت که تمام کارهای انسان اعم از کوچک و بزرگ، صغیر و کبیر، آشکار و پنهان، و حتی نیات و عقائد انسان، ثبت و ضبط می‌شود، قطعا زندگی ما را تغییر میدهد . انسان را دقیق و حسابگر خواهد کرد، و همین اعتقاد مانع بزرگی میان انسان و گناه ایجاد می‌کند و از عوامل مهم تربیت محسوب می‌شود. 1️⃣ وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنٰاهُ کِتٰاباً: ﻭ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺧﻮﺑﻲ ﻭ ﺑﺪﻱ ﺁﻧﺎﻥ ] ﺑﺮﺷﻤﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ . ( ۲۹) 2️⃣ وَ کُلُّ شَیْءٍ فَعَلُوهُ فِی الزُّبُرِ وَ کُلُّ صَغِیرٍ وَ کَبِیرٍ مُسْتَطَرٌ: "هر کاری را که انجام دادند در نامه‌های اعمالشان ثبت است و هر عمل کوچک و بزرگی نوشته می‌شود" ( ۵۲ و ۵۳). 3️⃣ إِنَّ رُسُلَنٰا یَکْتُبُونَ مٰا تَمْکُرُونَ: "رسولان ما آنچه مکر می‌کنید می‌نویسند" (# یونس ۲۱). 4️⃣ و نَکْتُبُ مٰا قَدَّمُوا وَ آثٰارَهُمْ: "ما آنچه را از پیش فرستاده اند و همچنین تمام آثار آنها را می‌نویسیم" ( ۱۲). 5️⃣ لذا هنگامی که نامه اعمال مجرمان را به دست آنها می‌دهند فریادشان بلند می‌شود، می‌گویند: یٰا وَیْلَتَنٰا مٰا لِهٰذَا الْکِتٰابِ لاٰ یُغٰادِرُ صَغِیرَةً وَ لاٰ کَبِیرَةً إِلاّٰ أَحْصٰاهٰا: "ای وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ کار کوچک و بزرگی نیست مگر اینکه آن را ثبت و شماره کرده است"؟! ( ۴۹). 6️⃣ وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ : و بگو ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻴﺪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺩﺍﻧﺎﻱ ﻧﻬﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﺪ ، ﺁﮔﺎﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .( ١٠٥) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
🔲 آن طوری که در کتاب مهج الدعوات سیدبن طاووس نقل شده ؛ به نظر میرسد که لااقل ۹ مرتبه منصور دوانیقی لعنت الله علیه ؛ امام صادق علیه السلام را احضار کردند تا به شهادت برسانند. 🔳 وقت و بی وقت . بعضا با بی احترامی . گاهی هم با ظاهری همراه احترام اما قصد شومی در باطن داشت . 🔲 در شرح بار سوم آمده که َ يَا ابْنَ جَبَلَةَ قُمْ إِلَيْهِ فَضَعْ فِي عُنُقِهِ ثِبَاتَهُ ثُمَّ ائْتِنِي بِهِ سَحْباً . یعنی: اى ابن جبله برخيز و به نزد آن حضرت برو و جامه او را بگردن او بينداز و او را به روى زمين بكش تا آنكه او را به نزد من بياورى‏ 🔳 در شرح بار پنجم دارد که منصور شبانه به ربیع دربانش دستور میدهد که : َ أَنْتَ صِرِ السَّاعَةَ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ فَاطِمَةَ فَأْتِنِي بِهِ عَلَى الْحَالِ الَّذِي تَجِدُهُ عَلَيْهِ لَا تُغَيِّرْ شَيْئاً مِمَّا عَلَيْه‏ (در اين ساعت به نزد جعفر بن محمّد بن فاطمه برو، پس او را به نزد من بياور به همان حالت كه او را در آن حالت بيابى و او را مگذار كه چيزى را از آنچه بر اوست، تغيير دهد.) ربیع هم فرزند خودش را مامور این کار میکند و به او دستور میدهد بدون اجازه از دیوار بالا رود و وارد خانه شود. و این کار را میکند . و زمانی وارد منزل میشود که حضرت مشغول نماز بود . بعد از نماز حضرت را از خانه با پاى برهنه و سر برهنه در همان پيراهن و مِنديل بيرون می آورد‏. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
🩺 خداوند متعال یکی از فواید و ثمرات قرآن را شفاء میداند: 💉 الإسراء (بني إسرائيل): 82 وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا 💊 و در راه شفاء دو مرحله را طی میکند: 👨‍⚕️مقام پیشگیری 👨‍⚕ و مقام درمان 🤒 یعنی نه میگذارد کسی بیمار شود 😷 نه کسی که بیمار است را رها میکند. 🧬ابتدائا آگاهی میدهد، بیماری ها را می شمرد . پرهیزهایی میدهد . واقعیت های عالم را گوشزد میکند و نمیگذارد کسی به سمت گناه برود. و زمینه های بروز و ظهور گناه را از بین میبرد. 🦠و اگر کسی در این مقام گوش نکرد و دل نسپرد و بیمار شد را نیز رها نمیکند و به درمان بیماری ها می پردازد. و یا او را به توبه دعوت میکند یا او را تهدید میکند به اینکه اگر در این مرحله هم به درمان گوش نکنی طبیعی است که مرض تو افزایش پیدا میکند 🦠و این است معنای : البقرة: 10 فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ 🦠و یا انتهای آیه سوره اسراء که عرض شد: لَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا .. این خسارت برای کسی است که دستور طبیب مهربان را گوش نکرد! 🔬آیاتی پیرامون مریضی قلب : این آیات هم آگاهی میدهد . هم تهدید میکند .. که خود این هم راه پیشگیری است . هم راه درمان بیماری ! 💊الأحزاب: 32 يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا ❎اولا می فرماید مردی که به زن نامحرم طمع دارد قلبش مریض است . زن هم باید مراقبت کند و از پایین ترین مرحله که صدای اوست . شروع میکند و می فرماید ناز و عشوه در صدای خود مریزید . 💊المائدة: 52 فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنفُسِهِمْ نَادِمِينَ ❎میفرماید گرایش به کفار مرض قلب است . نکته جالب هم در این آیه این است که میفرماید : یسارعون فیهم . نمیفرماید یسارعون الیهم . 💊 (بقرة: ۹ و ۱۰) : يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ مَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ / فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ❎خدعه کردن را از نشانه های مرض قلب میداند . 💊(محمد: ۲۰) وَ يَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ وَ ذُكِرَ فِيهَا الْقِتَالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَىٰ لَهُمْ ❎ ترس از جنگ را نشانه مرض قلب بر میشمارد . (افرادی که شاید در اعمال عبادی مطیعند اما همین که در مسايل سیاسی متمردند . نشان از مرض قلب آنهاست) 💊أحزاب: ۱۲ وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا ❎عدم اطمینان به وعده های خدا و رسول خدا نشانه مریضی قلب است. (اینکه منافق را در کنار فی قلوبهم مرض قرار داده نشان میدهد که با هم در میزان مریضی متفاوتند. فی قلوبهم مرض کسانی هستند که امید نجات همچنان هست و در طلیعه بیماری هستند اما منافق دیگر کار از کار گذشته و در اعلی درجه بیماری قرار دارد.) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
🪚 کیفر عمل بد ؛ خود عمل بد است! 🔥شما وقتی به یک طفل بازیگوش میگویید دست به آتش نزن؛ اگر او گوش نکرد؛ خود دست زدن به آتش کیفر این بازیگوشی است. بچه با دست زدن به آتش میسوزد . یعنی کیفر عمل خود عمل است! 🌑 کسی که به گناه مبتلا شد، خودِ این، کیفر است! کسی نباید بگوید که گناه کردیم و چه شد؟ اگر اندکی بیاندیشد و عمیق نگاه کند میفهمد که همان گناه بیچارگی او بوده! 🥀اینکه ما فوق آن، کیفر دیگری هم باشد (مثلا طفلی که به آتش دست زد را سیلی هم بزنی) یک بحث دیگری است. اما کسی که دستش را سوزاند یا قطع کرد؛ اولین کیفر و مهمترین کیفر؛ خود همان عمل است. 💎 در سوره مبارکه ( آیه ۹۰) فرمود: وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﺪ ﻭ ﺯﺷﺖ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺭﻭ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺍﻓﻜﻨﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ; ﺁﻳﺎ ﺟﺰ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻳﺪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺘﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ؟ 💎 ( ۱۶) اصْلَوْهَا فَاصْبِرُوا أَوْ لَا تَصْبِرُوا سَوَاءٌ عَلَيْكُمْ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻴﺪ ﻭ ﺑﺴﻮﺯﻳﺪ; ﭘﺲ ﺻﺒﺮ ﻛﻨﻴﺪ ﻳﺎ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻓﻘﻂ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﺪ ، ﺟﺰﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ . 💎 در سوره مبارکه ( ۱۰) هم فرمود:إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺘﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ، ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺷﻜﻢ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺁﺗﺶ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪ. 💎 (العنكبوت ۵۵) يَوْمَ يَغْشَاهُمُ الْعَذَابُ مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وَيَقُولُ ذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ (ﺍﻟﻬﻲ) ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺳﺮ ﻭ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﭘﺎﻳﺸﺎﻥ ﻓﺮﺍﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ: «ﺑﭽﺸﻴﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻳﺪ» (ﺭﻭﺯ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ!) (٥٥) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
📌از اساتید آیت الله حق شناس (ره) ؛ آیت الله میرزا احمد آشتیانی است؛ ⬅️خاطره نخستین دیدار ایشان با آیت الله آشتیانی جالب است؛ 🔻حاج آقا ساعتی قبل از مغرب به مسجد ایشان در گذر قلی میرود و در آنجا خادم سالخورده‌ای را می‌یابد که سخت مشغول نظافت و آماده کردن مسجد برای اقامه جماعت است از وی سراغ آیت الله آشتیانی را می‌گیرد؛ وی پاسخ می‌دهد که او وقت نماز در مسجد خواهد بود ؛ ساعتی می‌گذرد و وقت نماز فرا می‌رسد. حاج آقا می بینند که پیرمرد خادم قبا و عبا بر تن و عمامه بر سر در محراب قرار می‌گیرد و متوجه میشوند که آیت الله آشتیانی کسی جز همان پیرمرد خادم نیست. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
🔻 حقيقت انسان را همان نفس انسان تشكيل مي‌دهد و نه صورت و اندام او. (اینها اعراضند و در حقیقت او دخالتی ندارند) 🔻 ابتدا كه خداي سبحان او را آفريد، با بينش فجور و تقوا خلق كرد. و او را به صراط مستقیم هدایت کرد؛ و راه ناصواب را نیز به او نشان داد! 🔻 اگر كسي راه غيرمستقيم را طي كرد، اوايل به عنوان يك حال، اين صفتها براي او مطرح‌اند و امّا در پايان كار، اين صفتها ـ كه ملكه شدند ـ به منزله نفس حقيقي او قرار مي‌گيرند و حقيقت او را مي‌سازند. 🔻بنابراین اگر از این انسان فجور سر زد و شیطنت کرد ؛ اوایل یک انسانِ فاجر است که از او شیطنت سر زده؛ (و این بدی؛ حال اوست) اما اگر این بدکاری ادامه پیداکند و تبدیل به ملکه او شود؛ و به عنوان صورت برای نفس او جا بیافتد؛ فصل اخیر او میشود شیطان ؛ و شیطان به منزله نفس حقیقی او قرار میگیرد، و اطلاق شیطان به او مجازی نیست بلکه حقیقی است . 🔻توضیح: انسان نوع متوسّط است نه نوع اخير، انسان در تحتش انواع دیگری میگنجد: يك انساني است كه فرشته‌خوي مي‌شود، در تعريف او اگر سؤال كردند كه اين شخص «ما هو»؟ انسان مي‌گويد: «حيوان ناطق ملك»؛ گاهي فصل اخير او بهيمه شدن است، اگر از انسان سؤال كردند فلان شخص «ما هو»؟ انسان مي‌گويد: «حيوان ناطق بهيمة»؛ يا اگر سؤال كردند فلان شخص «ما هو»؟ مي‌گويد: «حيوان ناطق سَبُع»؛ يا دربارهٴ آن شخص مكّار سؤال كردند: «ما هو»؟ جوابش اين است: «حيوان ناطق مكّار» يا « حيوان ناطق مُحتال» و امثال ذلك و روز قيامت ـ كه روز ظهور حق است ـ اين صور ظهور مي‌كند. انسان در حقيقت، نوع متوسّط است كه در تحت او انواع فراوان است. اينكه امام سجّاد (سلام الله عليه) گوشه‌اي از اسرار را به آن صحابي نشان داد، فرمود: ببين و مشاهده كرد، آن گاه گفت: «ما اكثر الضجيج و اقل الحجيج»؛ اينها كه من مي‌بينم، خيليهاشان به صورت انساني نيستند، 🔻پس مثلا اگر انسانی یک‌بار حسادت کرد؛ در اوایل انسانی است که از او حسادت سرزده ؛ اما وقتي اين حسد برایش ملکه شد و به عنوان صورت براي نفس جا افتاد ؛ يعني اين نفس ماده شد و آن خصلت حسادت صورت شد، اين انسان فصل اخیرش میشود گرگ خویی؛ ⬅️ لذا در سوره یوسف که حضرت یعقوب به برادران گفت : ( آیه ۱۳): وَأَخَافُ أَن يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ ؛ برخی می‌گویند یعقوب اشاره به تجسم حسادت دارد و گرگ ؛ خود برادران یوسف هستند اگر آنها توجه می‌کردند می‌فهمیدند که گرگ خود آنها بودند که صفت حسد در وجودشان به صورت گرگ نمایان شده؛ ⬅️در روایت هم آمده است که در قیامت اهل حسد به صورت گرگ محشور می‌شوند لذا یعقوب تجسم اعمال آنها را یاد آور شد. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
Eitaa-Live-1715010173331.mp3
14.02M
روضه امام صادق علیه السلام ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳