eitaa logo
کانون علویون مسجدامیرالمومنین علیه السلام ابوزیدآباد
154 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.9هزار ویدیو
141 فایل
دولت آباد بخش کویرات آران و بیدگل ارتباط مدیر کانال @snatkar1364 و شماره ایتایی ۰۹۳۶۳۸۲۰۱۵۹ پیامک و تماس صوتی با امام جماعت مسجد ۰۹۱۶۲۹۸۰۸۵۷ شناسه ملی مسجد 14000507979 شماره تلفن مسجد 03154256872 کد پستی مسجد 8748138635
مشاهده در ایتا
دانلود
مراسم جشن شام روز بزرگ مباهله و نزول آیه ولایت، نزول آیه تطهیر، بیان حدیث کسا و 👈شب نزول سوره هل أتی (روز خانواده) زمان: پنجشنبه همزمان با نماز مغرب و عشا مکان: مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد 👈 امام صادق علیه‌السلام: در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید. . علیه السلام علیه السلام قرارگاه محلی مسجد محور ( و کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انیمیشن زیبا از ماجرای مباهله پيامبر اسلام با مسيحيان نجرانبرای فرزندان خود پخش کنید. 🟢 ضضشمراسم شام روز بزرگ و نزول آیه ولایت، نزول آیه تطهیر، بیان حدیث کسا و 👈شب نزول سوره هل أتی (روز خانواده) ۲۵ ذی الحجه زمان: پنجشنبه همزمان با نماز مغرب و عشا مکان: مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد 👈 امام صادق علیه‌السلام: در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید. . علیه السلام علیه السلام قرارگاه محلی مسجد محور ( و کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👏مژده 👏مژده👏 تولید محتوا به مناسبت هفته عفاف و حجاب چادرانه علاقمندان میتوانندآثارخودرا درقالب تصاویرمحجبه ی فرزندان که درمراسم مذهبی حضور داشته اندبه همراه جمله ای درباره حجاب به صورت عکس نوشته یا کلیپ ارسال نمایند. ارسال آثاربه آیدی درایتا👇👇 @Zohorekhorshid مهلت از : ارسال آثار:۱۴۰۲/۴/۲۴ به بهترین آثارجوایزی اهداخواهدشد. 🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱
🟢 اعمال روز مباهله 🟩 امروز پنجشنبه ۲۴ذی الحجه روز بزرگ و نزول آیه ولایت، نزول آیه تطهیر، بیان حدیث کسا و 👈فردا نزول سوره هل أتی (روز خانواده) 👈 امام صادق علیه‌السلام: در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید. . علیه السلام علیه السلام قرارگاه محلی مسجد محور ( و کانون فرهنگی علویون ) مسجد حضرت امیرالمومنین علیه السلام دولت آباد ابوزیدآباد عضو کانال ایتایی شوید 👇@alevyondvltabad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️از تا 👌 بسیار شنیدنی 🎙مقام معظم رهبری 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور  ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ 📌با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم! ↙️این‌قدر ظرفیّت تبلیغ در کشور گسترده است که اگر ما چندین برابر آن مقداری هم که کار میکنیم، کار کنیم، به نظرم این ظرفیّت پُر نمیشود. 💠اولویت امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه 🏷درباره اهمیت تبلیغ به عنوان ابزار رسیدن به اهداف دین ❎امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوّم قرار دارد. ✅ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ی اوّل است. ☝️چرا این را میگوییم؟ ⁉️برای اینکه ما هدف دین را چه میدانیم؟ 📍هدف نهایی: ♦️ما را در مسیر خلیفةاللهی، در مسیر انسان کامل ارتقاء بدهد 📍هدفهای میانی و ابتدائی: 🔹اقامه‌ی قسط 🔸تشکیل نظام اسلامی 🔹اقامه‌ و اشاعه معروف 🔸ازاله‌ منکر 🔹ترویج کَلِم طیّب و عمل صالح ⏫هر کدام از اینها را که شما نگاه کنید، وسیله و ابزار رسیدن به آن، تبلیغ است؛ بدون تبلیغ نمیشود. 👈قرآن کریم، پیغمبران را مسئول تبلیغ میداند ♦️شما [علما] هم که ورثه‌ی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفه‌ی شما عبارت است از تبلیغ 🔉باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید. 🏷درباره استمرار سنّت تبلیغ در میان علما از زمان گذشته ✅در حوزه‌های علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت 🏷درباره اهمّیّت مضاعف تبلیغ در دوران کنونی 💎اولویّت حوزه‌ها تبلیغ است. در همه‌ی دوره‌ها این‌جور بوده امّا در دوره‌ی ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دوره‌ی ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک‌ چنین وضعی هست، طبعاً دشمنی‌های با اسلام شدّت پیدا میکند 📍تبلیغ در دوره‌ی ما اهمّیّت مضاعف پیدا میکند؛ از دو جهت: ↙️در نظام اسلامی پایه و قوام نظام، مردمند، ایمان مردم است و اگر چنانچه ایمان مردم نباشد، نظام نخواهد بود. ↙️امروز، هم سخت‌افزارهای مخالف، معارض و معاند تطوّر پیدا کرده، هم نرم‌افزارها. 🚨اگر امروز حوزه‌ی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفه‌ی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضه‌ای میشویم که جبرانش به‌آسانی ممکن نیست و دچار استحاله‌ی فرهنگی میشویم. 💠چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ: 1️⃣ شناخت مخاطب 🔍باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحله‌ی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم. ⚠️در این آشفته‌بازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانه‌ای که وجود دارد، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است. 📱سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است. ☝️این مخاطب را بشناسید. 2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل ✅تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ 🌐اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمه‌اش شناخت صحنه است. ⭕️جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آن‌وقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید. 3️⃣داشتن روحیه‌ جهادی ❎اگر روحیه‌ی جهادی نباشد: 📌انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند 📌 گاهی در رفتار غلط عمل میکند. 👌روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است. ❇️وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمین‌شده است. 4️⃣ توجّه ویژه به نسل جوان و نوجوان ✔️در بخشهای مختلف باید مواجهه‌ی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود 👈لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛ ♦️فردای کشور مال اینها است، ☑️ایمانشان باید محکم باشد ☑️ذهنشان باید خالی از شبهه باشد 📍ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است؛ برخی از این جاذبه‌ها: ❇️مسجد ❇️هیئت ❇️موعظه 💠نکته پایانی: لزوم ایجاد کانونهای عظیم حوزوی برای تربیت مبلغین اثرگذار با پشتوانه فکری، تحقیقی و علمی 📌اگر ما بخواهیم به قدر ظرفیّت یا نزدیک به اندازه‌ی مورد نیاز ظرفیّت، عناصرِ تبلیغیِ با این خصوصیّات داشته باشیم، احتیاج داریم به کانونهای عظیم حوزوی. 📌احتیاج داریم به یک کانون اساسی. مرکز هم در درجه‌ی اوّل، حوزه‌ی علمیّه‌ی قم است. ⭕️تشکیل کانونی با مأ‌موریّتِ: 1️⃣تهیّه‌ی موادّ تبلیغیِ به‌روز 2️⃣تنظیم شیوه‌های اثرگذار تبلیغی 3️⃣تربیت مبلّغ 🍀سلام بر شهیدان، سلام بر روح مطهّر امام(ره). @Pm_khomeini 🌹لبیک یا حسین 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ روز مباهله روز فضیلت امیرالمومنین(ع) ♦اگر غدیر عید ولایت است مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آن‌هم صریحاً در قرآن کریم بیان شده. ♦امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است. 🎊🥳 @Pm_khomeini 🌹لبیک یا زهرا 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✅ تکریم روز مباهله، که مورد غفلت ما شیعیان است، از واجبات رکنی ولایت است. حتی مهمتر از غدیر!!!😳🤔 روزهایی مثل روز ازدواج حضرت علی ع و زهرا س با این روز قابل مقایسه نیست😳 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌀 آی اهل محرم، چرا فریاد شادی و هلهله سر نمی‌دهید؟! 🔻اگر غدیر عید ولایت است مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آن‌هم صریحاً در قرآن کریم بیان شده. 🔻امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است. 🔻در جهان اسلام احدی نیست که منکر مباهله و این فضیلت باعظمت علی(ع) بشود. آیۀ صریح قرآن است و داستان مباهله را همه بیان کرده‌اند. 🔻عاشقان اهل بیت(ع) کجا هستند که بزرگترین جشن محبت را برگزار کنند، و سرور خود را در نزول آیۀ مباهله به اهل عالم نشان بدهند؟ قبول کنیم ما هنوز در مکتب محبت اهل بیت(ع) آنچنان که باید رشد نکرده‌ایم. 🔻شادی از نزول آیۀ مباهله، موجب صعود دل‌ها در عزای محرم است. باشکوه‌ترین تجمع اهل بیت(ع)در طول تاریخ اسلام در مباهله است. 🔻باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم. آی اهل محرم ببینید حسین(ع) در آغوش پیامبر(ص) است. چرا فریاد شادی و هلهله سر نمی‌دهید؟ تنها منتظرید اباعبدالله(ع) در گودی قتل‌گاه بیفتد تا فریاد عزا سر کنید؟ الان باید عالم را باخبر کنید تا علت گریه‌ها و فریادهای عاشورای شما را بفهمند. 👤علیرضا پناهیان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟فضیلت بسیار زیاد روز 👌 بسیار شنیدنی 🎙حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🌺سر تا سر وجود علی نور ایزدی است بنگر رخش كه آینه ی حق نما علی است 🌺تفسیر كن مباهله را گر مفسری در آیه ی مباهله هم قل كفی علی است 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚🍃سرود بسیاااار زیبای 🍃 بشنوید و لذت ببرید😅. 🔷 ۲۴ ذی الحجه، سالروز واقعه مباهله رسول الله با مسیحیان نجران، و نزول آیه مباهله در مقام اهل بیت رسول الله (ص) هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. (سوره آل‌عمران،۶۱) 🌹 ___________________________ ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 داستانِ روزی که پیامبر دست خانواده‌اش را گرفت و برای کاری مهم از خانه بیرون زد
💚 محمّد، با خودش آورد محبوبش، حبیبش را حسن، آن باغ حُسنش را حسین و عطر سیبش را ... زنی از راه می‌آید که دارد آرزو مریم به رویش وا کند ، یک لحظه چشمان نجیبش را ... 💚💚💚
میان باطل وحق،بازهم مجادله شد گذاشت پابه میانِ عشق وختم قائله شد محمد(ص)آمدواهل کساء را آورد ورق ورق کتب کفر،برگ باطله شد 💠💚💚💠💠💚💚💠 محمد(ص)آمد وبا پنج پاسخ محکم جوابگوی هزاران،هزار مسئله شد خدابه خلق جهان حرف آخرش رازد وحرف آخرِ او آیه ی «مباهله» شد 💠💚💚💠💠💚💚💠 ۲۴ذی الحجه روز مباهله روزپیروزی نور مقابل ظلمت وروزبه وجود آمدن حدیث کساء وعظمت یافتن اهل بیت پیامبر(ص) برشما عزیزان گرامی باد
نماز و دعای روز مباهله به نقل از اقبال‌الاعمال سیّد بن طاووس دو رکعت نماز با حمد و هر سوره که بخواهد بخواند و پس از سلام نماز هفتاد بار استغفار کند؛ سپس از جا برخیزد و دست‌ها را به دعا بلند کند و نگاهش را به آسمان بیندازد و بگوید: ▫️الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ، فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ، وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ. ▫️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَرَّفَنِي ما كُنْتُ بِهِ جاهِلًا، وَ لَوْ لا تَعْرِيفُكَ إِيّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْهالِكِينَ، اذْ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُ‏ «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏»، فَبَيَّنْتَ لِيَ الْقَرابَةَ، وَ قُلْتَ‏ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»، فَبَيَّنْتَ لِيَ الْبَيْتَ بَعْدَ الْقَرابَةِ. ▫️ثمَّ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ بِتَفَضُّلِكَ عَلى‏ خَلْقِكَ وَ ارَدْتَ مَعْرِفَتَهُمْ بِالْبَيْتِ وَ الْقَرابَةِ، فَقُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُ‏ «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ». ▫️فلَكَ الشُّكْرُ يا رَبِّ وَ لَكَ الْمَنُّ حَيْثُ هَدَيْتَنِي وَ ارْشَدْتَنِي، حَتّى‏ لَمْ يَخْفَ عَلَيَّ الْأَهْلُ وَ الْبَيْتُ وَ الْقَرابَةُ، حَتّى‏ عَرَّفْتَنِي نِسائَهُمْ وَ أَوْلادَهُمْ وَ رِجالَهُمْ. ▫️اللّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ الَيْكَ بِذلِكَ الْمَقامِ الَّذِي لا يَكُونُ اعْظَمُ فَضْلًا مِنْهُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا اكْثَرُ رَحْمَةً بِمَعْرِفَتِكَ ايَّاهُمْ‏، فَلَوْ لا هذا الْمَقامُ الْمَحْمُودُ الَّذِي أَنْقَذْتَنا، وَ دَلَلْتَنا الَى اتِّباعِ الْمُحَقِّقِينَ مِنْ اهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ وَ عِتْرَتِهِ، فَلَكَ الْحَمْدُ وَ الْمَنُّ وَ الشُّكْرُ عَلى‏ نَعْمائِكَ وَ أَيادِيكَ. ▫️اللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الَّذِينَ افْتَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَ ثَبَّتَّنا بِالْقَوْلِ الَّذِي عَرَّفُونا، وَ اجْزِ مُحَمَّداً وَ آلَهُ عَلَيْهِمُ السَّلامُ مِنّا افْضَلَ الْجَزاءِ، وَ أَدْخِلْنا فِي شَفاعَتِهِمْ دارَ كَرامَتِكَ، يا ارْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ▫️اللّهُمَّ هؤُلاءِ اهْلُ الْكِسَاءِ وَ الْعَباءِ يَوْمَ الْمُباهِلَةِ، وَ مَنْ دَخَلَ مِنَ الانْسِ وَ الْمَلائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ، اجْعَلْهُمْ شُفَعاءَنا، اسْأَلُكَ بِحَقِّ ذلِكَ الْمَقامِ انْ تَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي وَ تَتُوبَ عَلَيَّ، انَّكَ انْتَ التوَّابُ الرَّحِيمُ. ▫️اللّهُمَّ انِّي اشْهِدُكَ انَّ أَرْواحَهُمْ وَ طِينَتَهُمْ واحِدَةٌ، وَ هُمُ الشَّجَرَةُ الَّتِي طابَ أَصْلُها وَ أَغْصانُها وَ أَوْراقُها. ▫️اللّهُمَّ فَارْحَمْنا بِحَقِّهِمْ، فَإِنَّكَ اقَمْتَهُمْ حُجَجاً عَلى‏ خَلْقِكَ، وَ دَلائِلَ عَلى‏ ما يُسْتَدَلُّ بِوَحْدانِيَّتِكَ، وَ باباً الَى الْمُعْجِزاتِ بِعِلْمِكَ الَّذِي يَعْجُزُ عَنْهُ الْخَلْقُ غَيْرُهُمْ، وَ انْتَ الْمُتَفَضَّلُ عَلَيْهِمْ حَيْثُ اقَمْتَهُمْ مِنْ بَيْنِ خَلْقِكَ وَ نَقَلْتَهُمْ مِنْ عِبادِكَ. ▫️فجَعَلْتَهُمْ مُطَهَّرِينَ أُصُولًا وَ فُرُوعاً وَ مَنْبَتاً، ثُمَّ اكْرَمْتَهُمْ بِنُورِكَ، حَتّى‏ فَضَّلْتَهُمْ مِنْ بَيْنِ اهْلِ زَمانِهِمْ وَ الاقْرَبِينَ الَيْهِمْ، فَخَصَصْتَهُمْ بِوَحْيِكَ، وَ انْزَلْتَ عَلَيْهِمْ كِتابَكَ، وَ أَمَرْتَنا بِالتَّمَسُّكِ بِهِما. ▫️اللّهُمَّ فَانّا قَدْ تَمَسَّكْنا بِكِتابِكَ وَ بِعِتْرَةِ نَبِيِّكَ، الَّذِينَ اقَمْتَهُمْ لَنا دَلِيلًا وَ عَلَماً، وَ أَمَرْتَنا بِاتِّباعِهِمْ، اللّهُمَّ انّا قَدْ تَمَسَّكْنا فَارْزُقْنا شَفاعَتَهُمْ حِينَ يَقُولُ الْخاطِئُونَ‏ «فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ. وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ». ▫️اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الصَّادِقِينَ بِهِمْ، وَ الْمُنْتَظِرِينَ لِشَفاعَتِهِمْ، وَ لا تُضِلَّنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا، آمِينَ رَبَّ الْعالَمِينَ. 📗 اقبال الاعمال، سیّدین طاووس، طبع جدید، ص ۳۵۴ مراقبات ماه‌ذی‌الحجه
اشعار آیینی پیامبر اکرم(ص) اشعار در توصیف واقعه روز مباهله اشعار در توصیف واقعه روز مباهله بیست‌وچهارم ماه ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است که یادآور جریان مباهله مسیحیان نجران با پیامبر اکرم است. مسیحیان نجران برای پژوهش و محاجه با پیامبر اسلام آمده بودند اما رسول خدا آنها را به مباهله دعوت کرد و در این ماجرا علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را با خود آورد و ایشان با دیدن این صحنه از مباهله فاصله گرفتند. توصیف حادثه مباهله و بیان فضایل اهل بیت پیامبر(ع) در این ماجرا، از منظر اشعار فارسی، در ادامه از نظر می گذرد. ترجمه منظوم آیه مباهله به دستور پروردگار جلال بود خلقت عیسی اندر مثال چو آدم که او را زخاک آفرید پس از این هر آن کس که ورزد جلال کنون چون به وحی یگانه خدا بگو پس بیایند تا این زمان به همراه انفاس و اطفال و زن نماییم نفرین بر یکدیگر که ناراست گو را به خشم خدا که چون گفت شو، ناگهان شد پدید که در باب عیسی بود آن مقال شدی آگه از حالش ای مصطفی همه گرد آییم در یک مکان تباهل نماییم ای انجمن به درگاه پروردگار بشر نماییم با این عمل مبتلا حق و باطل در مدینه روبروست حق و باطل در مدینه روبروست اهل حق را حق پرستی آبروست حق پرستان همچو انگشتان دست پرتو این حق پرستان هرچه هست اهل بیت مصطفی دانی که پنچ رحمت للعالمین مانند گنج مصطفی ختم رسل در پیش بود منزلت از هر پیامبر بیش بود درگه حق او که برتر از همه در بغل دارد حسین فاطمه سبط اکبر در کنار مصطفاست دست او در دست خیر انبیاست 🟩 طبیب به جز رحمت پیمبر از دری دیگر نمی آمد به جز رحمت پیمبر از دری دیگر نمی آمد ولو نجرانیان را تا ابد باور نمی آمد از آن لبخند در لبخند، از آن لطفِ بی پایان از آن احساس بی اندازه نفرین بر نمی آمد غرض نفرین نبوده مطمئن باشید ای مردم برای چند نصرانی که پیغمبر نمی آمد برای چند نصرانی اگر مقصود نفرین بود یقینا حجتی بالاتر از قنبر نمی آمد نبی پیش از خودش از شوق آمد تا بفرماید بدون مرتضی یک گام این سوتر نمی آمد نبی پیش ازخودش؟آری، نبی پیش از خودش آمد پیمبر را نمی دیدند اگر حیدر نمی آمد مرا دارد شراب مدح حیدر می برد با خود وگرنه عقل هرگز تا لب ساغر نمی آمد مگر انگور طبعش می رسید امروز آقا جان اگر این بچه شاعر تا نجف یک سر نمی آمد به حاصل خیزی خاک درت تاریخ شک می کرد اگر دُرّ گران از خاک اینجا در نمی آمد بدون هیچ حرفی می روم جایی که زهرا جز به استقبال از تنهایی شوهر نمی آمد بدون هیچ حرفی می روم پشت همان در که میان شعله اش جز دود و خاکستر نمی آمد یقین کردند آن مردم که نفرینی نخواهد بود و الا غاصبی با شعله پشت در نمی آمد میان خانه زینب چشم بر در منتظر مانده ولی از کوچه های بی کسی مادر نمی آمد بدون هیچ حرفی می روم در بین گودالی که سویش جز سنان و نیزه و خنجر نمی آمد همان جایی که می دید از بلندی شمر می آید ولی افسوس دیگر کاری از خواهر نمی آمد یقین کردند آن مردم که نفرینی نخواهد بود والا ساربان دنبال انگشتر نمی آمد سید ابوالفضل مبارز 🟢 وضو بگیرم و در حال روزه با تکبیر وضو بگیرم و در حال روزه با تکبیر کنم مباهله با دشمنان حیّ غدیر زبان حق شوم و آیه مباهله را به شأن فاطمه و شوهرش کنم تفسیر ز قول دوست و دشمن شنو که این آیه به وصف اهل کسا از خدا شده تعبیر محمد و علی و فاطمه، حسن و حسین که پنج در عددند و یکی چو حی غدیر پی مباهله کردند روی در صحرا یکی چو مهر فروزان، چهار مهر منیر فتاد چشم نصاری به آن خدارویان که نور طلعتشان گشته بود عالم گیر مسیحیان پی نفرین پنج تن دیدند که نیست غیر هلاکت برایشان تقدیر همه به خاک قدوم پیمبر افتادند که ای ز جانب حق، خلق را بشیر و نذیر به حضرت تو نصاری تمام تسلیمند که تو بلند مقامی و ما تمام حقیر هزار مرتبه نفرین به دشمنان علی که می کنند در این آیه حیله و تزویر کنند فضل علی را به دشمنی انکار خدای نگذرد از این خطا و این تقصیر چرا شدند فرای از این حقیقت محض چرا به سلسله ی نفس خود شدند اسیر قسم به جان علی، منکر مباهله را خدای لعن نموده، پیمبرش تکفیر گرفتم آن که شود خصم منکر خورشید کجا به تابش انوار آن کند تأثیر فضائل علی بود از حد فزون، چه زیان که بر مباهله منکر شوند یا به غدیر علی کسی است که در جنگ بدر شد پیروز خدا به جنگ احد می دهد به او شمشیر علیست فاتح احزاب و فاتح خیبر علیست تیر الهی به قلب خصم شریر علیست بت شکن کعبه روی دست رسول علی به بیشه اسلام شد خروشان شیر علی به جای نبی خفت و جان گرفت به دست کسی نیافت جز او این چنین مقام خطیر حدیث منزلت چون آفتاب می تابد به این دلیل علی بعد مصطفی است امیر وصی احمد مرسل کسی بود میثم که در تمام فضایل ورا نبود نظیر حاج غلامرضا سازگار