مقدمه ی کتاب خلاصه الاقوال مرحوم علامه ی حلی اذعان دارد به این که کار جدیدی به جز تلخیص نسبت به کتب قدماء در ان صورت نگرفته است و تنها چیزی که باعث شده است ایشان دست به تالیف این کتاب بزند تطویلات کتب قدماء است و انگیزه ای ایشان سبک جدید نوشتاری است . و لذا این از نکاتی است که به توثیق و تضعیفات مرحوم علامه به عنوان جدیدی نگاه نمی شود البته تذکر این نکته لازم است که منابع دسترس انها بسیار بیشتر از منابع موجود در نزد ما بوده است که در اینده شواهدی بر این مطلب بیان خواهیم نمود ولکن ادعا شده این منابع در نتیجه گیری مرحوم علامه و ابن داود تاثیر جدی ندارد به طور مثال ابن داود فرموده است من به جز کتب رجالی ثمانیه ی معروف از منابع دیگری مانند ابن عقده ، ابن بابویه ، علی بن احمد عقیقی ، ابن عبدون و فضل بن شاذان استفاده می کنم اما اماری که در کتاب ایشان در استفاده از این منابع وجود دارد جدی نیست اماری که از کتاب های مذکوره در کتاب ایشان می توان ارائه داد اعدادی است که در ذیل اشاره می شود علی بن احمد عقیقی (عق) 24
ابن عقده (قد) 6 مورد
الفضل بن شاذان (فش) 5 مورد
ابن عبدون (عب ) 2 مورد
ابن بابویه (یه) 5 مورد
ابن فضال (فض) 2 مورد
عبارت مرحوم علامه در این مورد که ایشان عمده ی همتشان تلخیص بوده است فدعانا ذلك إلى تصنيف مختصر في بيان حال الرواة و من يعتمد عليه و من تترك روايته مع أن مشايخنا السابقين رضوان الله عليهم أجمعين صنفوا كتبا متعددة في هذا الفن إلا أن بعضهم طول غاية التطويل مع إجمال الحال فيما نقله و بعضهم اختصر غاية الاختصار و لم يسلك أحد النهج الذي سلكناه في هذا الكتاب و من وقف عليه عرف منزلته و قدره و تميزه عما صنفه المتقدمون و لم يطل الكتاب بذكر جميع الرواة بل اقتصرنا على قسمين منهم و هم الذين أعتمد على روايتهم و الذين أتوقف عن العمل بنقلهم إما لضعفه أو لاختلاف الجماعة في توثيقه و ضعفه أو لكونه مجهولا عندي و لم نذكر كل مصنفات الرواة و لا طولنا في نقل سيرتهم https://eitaa.com/alfavaed
در اهمیت این بحث همین بس که بزرگانی مانند مرحوم اقای بروجردی رحمه الله معتقدند که کلمات بزرگانی مانند صدوق متن روایت است نه استنباط انها از روایت لذا در موارد متعددی به متن کلمات صدوق و پدرشان فتوا می دهند و اثار متعددی بر این مبنا بار می کنند که سعی می شود در مقاله ی زیر به جوانب بحث و استدلال موافقین و مخالفین پرداخته شود .
کلمات قدماء به منزله ی نص.pdf
312K
کلمات قدما به منزله ی نص روایت —-https://eitaa.com/alfavaed
اما هو المقصود من القدماء ؟
ان المقصود من القدماء فی کلمات القوم کل من کان معاصرا او مقدما علی الشیخ الطوسی ره .
المعروفین منهم الذین لهم الکتاب او کان رایهم عند القدماء محط النظر و البحث هم :
1- 1- سيد ابو محمد حسن بن على اطروش ديلمى، ملقب به ناصر كبير( م 302 يا 304 ق)، جد مادرى سيد مرتضى« قده» است .
کتاب ناصر الکبیر لم یصل الینا ولکن کلمات الناصر موجود فی کتاب المسائل الناصریات لسبطه السید المرتضی .
2- علی بن بابویه القمی صاحب کتاب شرایع الاسلام ( م 329 ق)
ان کتابه و تالیفاته و ان لم یصل الینا ولکن یمکن لنا الوصول الی نظریاته و عباراته من جمله من الکتب . منها کتاب من لا یحضره الفقیه فان الصدوق ذکر مرارا کلمات ابیه بهذه العباره : "قال ابی فی رسالته الیّ ...." و ما شابه هذه العباره . و منها کتب المحقق الحلی و العلامه الحلی فانهما ذکرا کثیرا کلمات علی بن بابویه القمی مع کیفیت استدلالاته . و قد تصدی بعض تلامیذ السید البروجردی لاحیاء نظریات علی بن بابویه و جمع کلماته فی کتاب سماه " مجموعه فتاوی ابن بابویه"
3- ابو حنيفه، نعمان بن محمد بن منصور بن احمد بن حَيُّون تميمى مغربى( المعروف بقاضی نعمان ) ( م 363) فی مذهب المولف خلاف بین من یقول بانه امامی اثنای عشری و بین من یقول بانه اسماعیلی ولکن کان فی التقیه فی حکومه فاطمیون . نسب الیه قریبا من سبعه و اربیعن کتابا منها دعائم الاسلام فیه اکثر ابواب الفقه
4- عمانى، حسن بن على بن ابى عقيل حذّاء ( حی فی سنه 329 ه ق )
ان کتابه الذی یحتوی علی اکثر ابواب الفقه و هو " المستمسک بحبل آل الرسول" لیس بایدینا و لکن اهتم بجمع کلماته بعض تلامذه السید البروجردی و العمده فی ماخذ کلماته کتاب مختلف الشیعه للعلامه الحلی
5- اسكافى، ابن جنيد، محمد بن احمد كاتب بغدادى ( متوفی حدود سنه 381) عد النجاشی له کتبا عدیده فی الفقه و الکلام و غیرهما و کتبه لیس بایدینا ولکن جمع بعض تلامذه السید البروجردی فتاواه من مطاوی کتاب مختلف الشیعه و سماه ب" مجموعه فتاوی ابن جنید "
6- محمد بن علی بن بابویه ( شیخ صدوق م 381 ه ق )
کتبه الفقیه : الهدایه ، المقنع، من لا یحضره الفقیه
7- محمد بن محمد بن نعمان ( مفید م 413 ه ق )
8- سید مرتضی ( م 436) مسائل الناصریات ، جمل العلم و العمل ، الانتصار، رسائل الشریف المرتضی
9- حلبى، ابو الصلاح، تقى الدين بن نجم الدين ، ( م 447 ه ق)
10- ديلمى، سلاّر، حمزة بن عبد العزيز( م 448 یا 463)
11- کراجکی ابو الفتح محمد بن علی بن عثمان ( م 449)
12- شیخ طوسی ، محمد بن حسن ( م 460)
13- طرابلسی ابن براج قاضی عبد العزیز ( م 481) https://eitaa.com/alfavaed
درمورد کتاب علل فضل بن شاذان مقالات و نوشته های متعددی وجود دارد که یکی از مهمترین انها مطالب درس خارج ایت الله سیستانی دام ظله است که فایل تقریر ان در ذیل تقدیم می شود https://eitaa.com/alfavaed از نظرات و انتقادات و پیشنهادات شما استفاده خواهیم کرد . ضمنا مقالاتی که برای کانال مفید شناخته شود با هماهنگی با ایدی مدیر در کانال استفاده خواهد شد .https://eitaa.com/asemani6
اعتبار کتاب العلل ( فضل بن شاذان ).pdf
468.5K
بررسی اعتبار کتاب علل فضل بن شاذان - سیستانی
لزوم تتبع در کلمات قدما و آثار مترتبه ی آن واضح است اما این تتبع نیازمند اطلاعات متعددی است که در مقاله ی زیر به چند مورد از ان پرداخته ایم
🟢 مقصود از قدما چه کسانی هستند
🟢فتوای قدمایی که کتاب ندارند را چگونه بدست آوریم
🟢 ایا سبک نگارشی قدما عدم تفریع و اکتفا به بیان نصوص بوده ؟
در مقاله ی زیر به این سه پرسش مهم جواب خواهیم داد
مقاله ی کلمات القدماء ........pdf
392.9K
مقصود از قدماء / کیفیت بدست اوردن کلمات قدماء/ کیفیت تدوین کتب قدماء
https://eitaa.com/alfavaed
تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج5 ؛ ص52
4- موسى بن القاسم عن حنان بن سدير قال: كنت أنا و أبي و أبو حمزة الثمالي و عبد الرحيم القصير و زياد الأحلام فدخلنا على أبي جعفر ع فرأى زيادا قد تسلخ جسده فقال له من أين أحرمت قال من الكوفة قال و لم أحرمت من الكوفة فقال بلغني عن بعضكم أنه قال ما بعد من الإحرام فهو أعظم للأجر فقال ما بلغك هذا إلا كذاب ثم قال لأبي حمزة من أين أحرمت قال من الربذة فقال له و لم لأنك سمعت أن قبر أبي ذر بها فأحببت أن لا تجوزه ثم قال لأبي و لعبد الرحيم من أين أحرمتما فقالا من العقيق فقال أصبتما الرخصة و اتبعتما السنة و لا يعرض لي بابان كلاهما حلال إلا أخذت باليسير و ذلك أن الله يسير و يحب اليسير و يعطي على اليسير ما لا يعطي على العنف.
🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢
موضوع شناسی قسمت های حرام حیوانات حلال گوشت .
کلیپ کامل و واضح
🟢🟢🟢🟢🟢🟢🟢
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/alfavaed