eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
325 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️اگر پدر تو شمّ الفقاهة داشت.... 🔹آیت الله بهجت(رضوان الله علیه) ▫️مرحوم آقاشیخ احمد، برادر آقاشیخ محمدحسین کاشف الغطاء در درس مرحوم آخوندخراسانی شرکت می‌جست. آخوند فرموده بود: «طریقه ما - مشروطه خواهی- امرش دایر است بین وجوب و حرمت، هرکس طریقه ما را قبول ندارد، شرکت در درس ما برای او حرام است.» شیخ احمد - رحمه الله- می فرموده است: «وقتی این جمله را از آخوند شنیدم، دیگر به درسش نرفتم.» ▫️ایشان بعد در درس آقاسیدمحمدکاظم یزدی- رحمه الله- شرکت می نمود و به سید اشکال می کرد. سید به ایشان فرموده بود: «یا شیخ احمد، إن کان أبوک یشم الفقاهة شماً، فأنا أذوقه ذوقاً» ای شیخ احمد، اگر پدرت فقه را استشمام می کرد، من آن را می چشم. کجا رفتند این بزرگان؟! بعد از مرحوم سید، در میان عرب ها غیر از شیخ احمد کاشف الغطاء، کسی دیگر معروف نبود. 📙در محضر بهجت، جلد سوم، ص ۱۲۵ @alfigh_alosul
✳️از لحاظ قوت حدس، قوی تر از او ندیدم 🔹آیت الله بهجت(رضوان الله علیه) ▫️حدسیات مرحوم کاشف الغطاء در فقه ماشاءالله خیلی قوی است و واقعاً چون شهید اول- رحمه الله- است. یعنی کار فقیه به جایی می رسد که با تکیه بر ارتکازیات فتوی می دهد (نه با ادله سمعیه). البته هر شخص عامی ارتکازیاتش قبول نمی شود، بلکه ارتکازیات نزد فقیه باید به گونه ای باشد که از اشباه و نظایر مسئله اطلاع داشته باشد و آنها را ببیند و ادله سمعیه نزد او در غایت حضور باشد، به گونه ای که گویا از آنها استفاده می کند. مرحوم صاحب جواهر نیز درباره کاشف الغطاء - رحمه الله - فرموده است: «و لم أجد أقوی حدساً منه فی زمانه» در زمان او کسی را از لحاظ قوت حدس، قوی تر از او ندیدم. 📙در محضر بهجت، جلد سوم، ص ۱۲۵ @alfigh_alosul
🚫چشم فروبستن در مقابل مناشیء آسیبهای فرهنگی 🔹این واقعیت، غیرقابل انکار است که غالب حوزویان در برابر «آسیبهای فرهنگی» چون بدحجابی، حساسیت ویژه‌ای داشته و سعی بر انجام تکلیف در قالب اقدامات مختلف دارند. این امر، مبارک است و توقعی است که از اهالی حوزه، دلسوزان دین و مذهب می‌رود، که البته، باید با درنظر گرفتن مصالح و از موضع تدبیر، رفتار اجتماعی بخردانه‌ای داشته باشند. 🔹با این وجود، اما چشم فروبستن حوزویان در برابر «مناشیء» و «ریشه های» آسیبهای فرهنگی چون بدحجابی، امری باورناپذیر است، آن هم بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب مبارک اسلامی. آیا برای ما روشن نشده که، «ساختارهای» اقتصادی، فرهنگی چون «الگوی شهرسازی» غربی مهمترین بستر تسهیل کننده برای جریان «فرهنگ غرب» در حیات و زیست اجتماعی مسلمانان است؟ 🔹سادگی نه، ساده لوحی است که گمان کنیم؛ اگر فردی، اراده‌ای بر تعبد داشته باشد، حتی در برج خلیفه هم می‌تواند ایمان خود را حفظ نماید. نمی‌توان از داستان آسیه - همسر فرعون- برای دنیای امروز شاهد آورد و خیال خود را راحت نمود. ساختارها، قوانین، الگوهای عینی در جزئیات زندگی انسان مسلمان نفوذ کرده و انجام عبادیات را برای فرد مقید و متشرع، «صعب» می‌نمایند، و پرواضح است که، بسیاری از مردم در اثر فشار حاصل از «تصعیب ساختاری»، به مرور زمان، دامنه شریعت را در زندگی خود محدود نموده و در نهایت از وادی ایمان بیرون می‌روند. 🔹درحالیکه، تحقیقات مشترک حوزوی-دانشگاهی توانسته برای اولین بار به محصولی دینی، علمی و کارآمد دست یابد که الگوی ساخت شهر را تغییر داده و مسیر تعبد را «تسهیل» نماید، متأسفانه کارشناسان سکولار در بدنه اجرایی دولت، مقاومت نموده و مانع از اجرای چنین طرحی می‌شوند، طرحی که غالب مجامع علمی را توانسته اقناع کرده و با خود همراه نماید. ▫️ختم کلام: در شهری که برج‌ها، آن را احاطه نمایند توقع مراعات حجاب و پوشش اسلامی، انتظاری بیجا است. بیش از آنکه به آسیبهای فرهنگی حساس باشیم، باید به مقابله با مناشیء و ریشه ها برویم. @alfigh_alosul
8.mp3
22.74M
🔹عنوان عام: درسگفتار اندیشه سیاسی میرزای نائینی 🔹عنوان خاص: ➖تاریخ نهاد «حسبه»حسبه در کتب فقهی عامهحسبه و امور حسبیه در کتب فقهی خاصه ▫جلسه هشتم: چهارشنبه ۲۳/ ۹/ ۱۴۰۱ ▫ارائه کننده: حجة الاسلام محمد متقیان تبریزی ▫مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(سلام الله علیه) @alfigh_alosul
▪️مغضوب علیهم 🔹در صحاح اهل سنت، اخباری وجود دارد که درباره «مطالبه میراث» از سوی فاطمه زهراء (سلام الله علیها) از خلیفه اول - لعنه الله- نقل شده است. در همه این اخبار، فقط از مطالبه حضرت سخن رفته و از پاسخ اولی که می گوید: از رسول الله شنیدم که فرمود: نحن لانورث.(۱) 🔹در صحیح بخاری، روایتی کاملتر نقل شده و آن هم حکایت از غضب صدیقه طاهره (سلام الله علیها) دارد: «فأبی ابوبکر أن یدفع إلی فاطمة منها شیئاً، فوجدت فاطمة علی أبی بکر فی ذلک، فهجرته، فلم تکلمه حتی توفیت» (۲) در حدیث دیگری آمده: «فغضبت فاطمة بنت رسول الله، فهجرت أبابکر، فلم تزل مهاجرته حتی توفیت...»(۳) 🔹در حدیث دیگری که در همین صحیح، به عنوان مناقب آمده، از قول رسول الله (صلی الله علیه و آله) چنین نقل می کند: «فاطمة بضعة منی، فمن أغضبها أغضبنی»(۴) هرکس، فاطمه را به خشم درآورد، رسول خدا را خشمگین ساخته است.... -------------------- 1- مسند احمد حنبل، ج۱ ص ۱۸۸/ صحیح مسلم، ج۳ص ۱۳۸۰ 2- صحیح بخاری، ج۶ ص ۳۹۵ 3- صحیح بخاری، ج۵ص ۱۹۷ 4- صحیح بخاری، ج۶ ص ۱۲۱/ ۱۴۱ @alfigh_alosul
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی 📝 پژوهشی مستدل و فقهی ❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟ ❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟ ❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟ ❓از نگاه دین حجاب مسئله‌ای شخصی است یا اجتماعی؟ ✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی می‌یابید. 📌 کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
✳️نقد مبنای «تقدم اظهر بر ظاهر»کبرویاً و صغرویاً ▫️آیت الله شبیری زنجانی(دام عزه) 🔹مرحوم آقاي خويي‌ در بحثهايشان، ارسال مسلّم كرده‌اند كه در تعارض عامّ و مطلق، عامّ مقدّم است زيرا ظهورش مستند به وضع است در حالي كه اطلاق ظهورش مستند به سياق است فلهذا ظهور عامّ اقوي از ظهور مطلق است. 🔹نقد: اولاً: اين مطلق به نحو كلّي درست نيست، چه بسا عموم‌هايي كه چندان قوي نيست و اطلاقهايي كه ظهور قوي دارند، مثلاً شما مي‌گوييد: همه اشخاص فلان شهر براي استقبال آمدند، در حالي معلوم است كه مراد استغراقِ عرفي است و گويا «الاّ ما استثني» در مضمون اين جمله اخذ شده است. و همچنين ظهور عموم، هميشه از ظهور مفهوم اقوي نيست. ثانياً: فرضاً كه ما بپذيريم عام هميشه اظهر است از مطلق يا از مفهوم، حال چه دليلي بر تقديم اظهر بر ظاهر وجود دارد؟! آنچه كه انسان بالفطره مي‌يابد. (و سيره عقلاء نيز بر آن دلالت مي‌كند) اين است كه ظنّ اطميناني به مرادات در باب الفاظ و معاني، حجّت مي‌باشد مثل غالب محاورات روزمرّه‌اي كه ما داريم كه احتمال خلاف يا نمي‌دهيم و يا اينكه چندان ضعيف است كه اعتناء به آن نمي‌شود، و اگر اين احتمال خلاف قوي بود، مثلاً چهل درصد احتمال خلاف بدهيم، ديگر به چنين ظنّي عمل نمي‌كنيم، الاّ در جايي كه همان ۶۰% احتمال موافق، حجّت باشد مثلاً دوران بين محذورين بوده در غير باب الفاظ و امّا در باب الفاظ اصلاً به احتمال ۶۰ درصدي عمل نمي‌شود تا اينكه بگوييم اين اظهر بر ظاهري كه احتمال ۴۰درصدي است مقدم مي‌شود زيرا ادلّه مانعه عمل به ظنّ شامل چنين ظنوني نيز مي‌شود. پس كبرويّاً دليلي بر حجيّت چنين اظهري نداريم و صغرويّاً هم، چنين نيست كه عامّ هميشه مصداق اظهر و مطلق مصداق ظاهر باشد. بله اگر چنين باشد كه غالب مطلق‌ها قيد خورده ولي غالب عمومها، تخصيص نخورده باشد، اين خود اماره‌اي است بر تقديم عامّ، و لكن چنين نيست بلكه عمومها نيز بسيار تخصيص خورده‌اند به نحوي كه گفته شده «ما من عامٍّ الاّ و قدخُصَّ». @alfigh_alosul
✳️مکتب عقلی مقدس اردبیلی ▫️آیت الله هاشمی شاهرودی(رضوان الله علیه) بعد از شهیدثانى(رحمه الله) در زمان محقق اردبيلى(رحمه الله) يك روش يا مكتب جديدى نيز به تدريج از زمان مرحوم محقق اردبيلى(رحمه الله)و شاگردانش همچون مرحوم صاحب معالم(رحمه الله)و صاحب مدارك(رحمه الله) و مرحوم سبزوارى(رحمه الله) و ديگران شكل گرفت كه اين بزرگواران تحت تأثير محقق اردبيلى(رحمه الله)مكتب عقلى را دنبال كردند محقق اردبيلى(رحمه الله)در كتاب مجمع الفائده و البرهان به ادله عقلى و اجماعات زياد تمسك مى كند و در رابطه با روايات نقاديهاى سندى مى نمايد و همه احاديث كتب اربعه را سر بسته حجت نمى داند. درس خارج فقه،۲/۲/ ۹۳ @alfigh_alosul
✳️راه‌های اثبات اطلاق کلامی ▫️آیت‌الله شب زنده‌دار(دام عزه) اطلاق از چند راه ثابت می‌شود. گاهی اطلاق از راه مقدمات حکمت ثابت می‌شود به این بیان که وقتی متکلم در مقام بیان تمام مراد جدی خود می‌باشد و می‌خواهد آن را به مخاطب منتقل کند، اگر در خواسته‌اش قیدی وجود دارد که او تمکن از بیان آن دارد ولی با این وجود آن را ذکر نکرده و نسبت به آن سکوت می‌کند، معلوم می‌شود که آن قید را اراده نکرده و مراد جدی او هم مطلق می‌باشد. ولی گاهی اطلاق از قرائن لفظی حاصل می‌شود یعنی قرائنی در عبارت است که اطلاق مراد متکلم را ثابت می‌کند هرچند مقدمات حکمت برای ما ثابت نشده باشد. کما اینکه گاهی اطلاق از برهان فهمیده می‌شود. درس خارج فقه ولایت فقیه، ۴/ ۱۷/ ۹۷ @alfigh_alosul
✳️حافظه قوی 🔹مرحوم آقاسیدابوالحسن اصفهانی، فتاوای اصحاب و مشهور را در تمامی مسائل فقهی حفظ بود. حتی بدون مطالعه هم میتوانست درس را به آخر برساند. آقاسیدعلی نجف آبادی با تعجب می فرمود: نزد ایشان بودم به من فرمود: جواب این استفتائات را بنویسید، برداشتم یکی از آنها را بنویسم، مدتی معطل شدم و خیلی طول کشید. ناگهان دیدم ایشان تعداد بسیاری از آنها را برداشته و جوابش را نوشته! این در حالی بود که من هنوز یکی را با زحمت جواب داده بودم! حافظه قوی این طور است که در جواب مسائل، مستحضر است و برای او معطلی ندارد. به یاد دارم که در یک مسئله ای که در خدمت ایشان بحث داشتیم، ایشان فرمود: شیخ علی روایتی در این باره در حاشیه شرح لمعه در فلان کتاب دارد، و با آن مطلب را به آخر رساند. ظاهراً ایشان از لحاظ قوت حافظه در میان علما و معاصرین خود یگانه بود. 📙درمحضر بهجت، جلد اول، ص ۵۰ @alfigh_alosul
✳️مبادا روزی بر تو بگذرد که.... 🔹شهید اول و ثانی - رحمهماالله- بعد از شهادت به جرم تشیع سوزانده شدند. در جریان ملاقات و تشرف یکی از اهل علم به محضر حضرت حجت - عجل الله تعالی فرجه الشریف- در سفر حج، حضرت به او فرموده بودند: «شهیدین آش و پلوی شیعه را نخوردند، مع ذلک کتابهای بابرکت به جا گذاشتند، مبادا روزی بر تو بگذرد که یکی از کتابهای آنها را مطالعه نکرده باشی.» حضرت استاد- مدظله- در جای دیگری فرمودند: به نظر می رسد منظور حضرت از آش و پلو، مقام مرجعیت و زعامت باشد. 📙در محضربهجت، جلد اول، ص ۴۶ @alfigh_alosul
9.mp3
17.79M
🔹عنوان عام: درسگفتار اندیشه سیاسی میرزای نائینی 🔹عنوان خاص: ➖حریت و مساوات، از نظر روشنفکران مشروطه ➖حریت و مساوات، از نظر مشروعه خواهان ➖خاستگاه دینی حریت و‌ مساوات در تنبیه الامه ▫جلسه نهم: چهارشنبه ۷/ ۱۰/ ۱۴۰۱ ▫ارائه کننده: حجة الاسلام محمد متقیان تبریزی ▫مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(سلام الله علیه) @alfigh_alosul