eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
311 عکس
29 ویدیو
209 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومتی با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ ✅ برخی از طلاب و گرامیان، نسبت به محتوا و لحن بیانیه آیت الله اراکی اعتراضاتی داشتند که این بیانیه تند بود. چند نکته: 1⃣ جرم جناب حیدری با میزان برائت از آن برابری دارد. این جرم به حدی سنگین است که، علیرغم چهره پوشالی تقریبی که به خود گرفته است، جان میلیونها شیعه را در عالم به خطر انداخته، چرا که بهانه‌ای مستند در اختیار وهابیت و طرفداران داعشی آن افتاد که؛ "شیعی یعنی تکفیری". اگر حاصل این اقدام متهورانه و احمقانه، پایمال شدن خون بیگناهان شیعه در اقصی نقاط عالم گردد، آیا چنین برائتی برایش کم نیست؟ 2⃣ ما با طیف منصف از اهل سنت نیز روبروییم. معاندان که مستند خوبی به دست آوردند و از این آب گل‌آلود ماهی خواهند گرفت، اما آن طیف منصفی که دلداده انقلاب اسلامی است، با آنها چه باید کرد؟ کار درست، اقدام آیت الله اراکی بود که، با این ابراز برائت، به این طیف پیامی ارسال می‌کند که، حیدری و عقایدش خارج از دایره تشیع است و شیعه همانی است که، دو زعیم بزرگ آن در این زمان، آن را معرفی می‌کنند و پرچمداری آن را بر عهده گرفته‌اند. 3⃣ اگر به این قضیه از بعد رسانه‌ای توجه شود معلوم می‌گردد که در برابر آن حجم محتوای رسانه‌ای که حیدری برای رسانه‌های معاند وهابی فراهم کرده است، نیاز به بیانیه‌ای شدیداللحن است تا بتواند کمی از التهاب آن آتش بکاهد و در چنین فضایی هیچ گاه صدای آرام به گوش نمی‌رسد. زیرا غلبه رسانه و تصویر اجازه آن را نمی‌دهد. پس نه تنها سیدکمال حیدری ثبوتاً لایق چنین برائتی است، بلکه اثباتاً نیز آن برائت باید به نحو شایسته ادا گردد. 4⃣ تاکنون دو اقدام بایسته انجام شده است؛ فتوای زعیم عالیقدر تشیع آیت الله سیستانی و بیانیه آیت الله اراکی. از این دو اقدام، بیانیه آیت الله اراکی در رسانه‌ها دیده شد و این نشان از آن دارد که، رسانه با صدای بلند همراهی می‌کند و الآن که گرد و غبار رسانه‌ها بلند شده است آن صدای بلند باید برخیزد تا به گوش همگان برسد. @alfigh_alosul
✅ در بند سوم بیانیه آیت الله اراکی آمده است که، سیدکمال حیدری در بند سرویس های جاسوسی استکباری و وهابی گرفتار شده است: «كلّ الدلائل والشواهد تدلّ على أنّ هذا الرجل انزلق في مصيدة الاستخبارات الاستكباريّة والثالوث الطغيانيّ المجرم الوهّابيّ الصهيونيّ الغربيّ الذي لا همّ له إلاّ إثارة الفتنة بين المسلمين وإشعال الحروب ودقّ الإسفين بين فئات المسلمين وجرّهم إلى قتال بعضهم مع بعض....» ✅در ادامه از آیت الله سیدیاسین موسوی، امام جمعه بغداد بارگذاری می‌شود که، فرآیند انحراف سیدکمال حیدری را توضیح می‌دهد. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیت الله سیدیاسین موسوی، امام جمعه بغداد از علت و چرایی انحراف سیدکمال حیدری می‌گوید. اعاذناالله من شرور انفسنا. @alfigh_alosul
✅آیت الله محسن حیدری آل کثیر نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان، پیرامون گفتار سیدکمال حیدری بیانیه ای را صادر نمودند که بخشی از آن نقل می شود: «یکی از شگردهای مراکز استکبار جهانی برای تضعیف قدرت امت اسلامی، ایجاد تفرقه بین طرفداران مذاهب مختلف است. در این راستا آنان از عناصر بی‌بصیرت و یا مزدور برای نشر اختلافات مذهبی و تکفیر دینی مسلمانان‌ همواره سود جسته‌اند. حرکت چند نفر از مدعیان افتاء از سلفیان عربستان در سال 2012 به دنبال بیداری اسلامی، در مورد تکفیر شیعیان نمونه‌ای از آن شگردهای استعماری است. آن فتوا در برافروختن آتش فتنه جنگ در سوریه، عراق، یمن، لبنان و جاهای دیگر تأثیر بسزایی داشته است. متأسفانه اخیراً این‌گونه سخنان بدعت‌آمیز و تکفیری از زبان شخصی به نام سید کمال حیدری درباره تکفیر همه مسلمانان سنی مذهب آن‌هم با انتساب دادن آن به اجماع علمای شیعه منتشر شده است. یقیناً این نسبت از مصادیق افتراء ظالمانه و کذب آشکار است؛ زیرا فقهای شیعه هیچ مسلمانی را از اهل سنت تکفیر ننموده‌اند...... بحمدالله جمعی از علمای دلسوز، آگاه و با بصیرت از جمله حضرت آیت‌الله شیخ محسن اراکی، ابعاد این فتنه را با صدور بیانیه روشنگرانه‌ای تبیین نموده‌اند. این‌جانب ضمن تشکر از آن عالمان فرهیخته مراتب حمایت خود را از آن بیانیه اعلام می‌دارم.» 🔹متن کامل بیانیه را در خبرگزاری حوزه مشاهده کنید. https://www.hawzahnews.com/news/924432/ @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
IMG12453640.jpg
50.2K
✅ آیت الله حسینی قزوینی در جلسه ای که پیرامون «احمد الحسن» برگزار شد. در پاسخ به پرسش یکی از حضار درباره «سیدکمال حیدری» نکاتی را درباره ایشان می گوید که در متن کامل آن آمده است. https://www.hawzahnews.com/news/447719/ @alfigh_alosul
✅آیت الله سیدمحمد حسینی قزوینی(زیدعزه): ▫ پرسش این بزرگوار سؤال هم داشتند و پرسیدند: در مورد «سید کمال حیدری» سؤال دارم؛ آیا ایشان خطایی کرده یا به ایشان تهمت زده شده است؟! ایشان می‌گوید: "صوت‌های من را تقطیع کرده‌اند!!" ▫ پاسخ ایشان روزی به دفتر ما در «شبکه جهانی ولایت» تشریف آوردند و حدود سه چهار ساعت با ایشان بودیم. من تا به حال نسبت به ایشان هیچ جمله‌ای نگفتم، اما تقریباً حدود چهار سال قبل بود ایشان در «شبکه الکوثر» برنامه داشتند. دقت داشته باشید اولین بار است که بنده این قضیه را نقل می‌کنم و دلیل آن هم این است که قضیه خیلی حاد شده است که مجبور به نقل آن هستیم. ایشان در رابطه با اینکه تراث شیعه و کتاب‌های شیعه مملو اسرائیلیات است مطالبی بیان کرد. همچنین در مورد حوزه علمیه نجف، آیت الله العظمی سیستانی و دیگر بزرگان تعابیر بسیار تندی مطرح کردند. شب عید فطر بود که خدمت آیت الله العظمی مکارم شیرازی رسیدیم و دیدیم ایشان بسیار ناراحت و عصبانی است و گفتند: ما قصد داریم که فردا به همراه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و آیت الله العظمی وحید خراسانی بیانیه‌ای علیه «سید کمال حیدری» بدهیم. بنده گفتم: حاج آقا اجازه دهید خواهشی از شما داشته باشم. گاهی اوقات به قول معروف یک کلاغ چهل کلاغ می‌شود؛ مخصوصاً میان اعراب حاد است. آدم زمانی که می‌خواهد با دشمن خود هم دشمنی کند باید عدالت را رعایت کند. خداوند متعال می‌فرماید: «وَ لا یجْرِمَنَّکمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی أَلاَّ تَعْدِلُوا/ و از روی عدالت گواهی دهید، دشمنی با جمعیتی شما را به گناه ترک عدالت نکشاند». سوره مائده آیه 8 بنده گفتم: حاج آقا اجازه دهید من عین فرمایش ایشان را پیاده کنم خدمتتان بدهم، خودتان مطالعه کنید و بعد از آن هر تصمیمی گرفتید مختار هستید. ایشان گفتند: قبول است به شرط اینکه صبح ساعت هشت مطالب او را به من بدهید. ما دوستان را جمع کردیم. آن‌ها تا صبح ساعت هشت مطالب را تایپ و مقابله کردند و خدمت ایشان دادیم. ایشان دستور دادند که مطالب را خدمت آیت الله سبحانی هم بفرستید. همچنین نسخه‌ای از آن را به دفتر مقام معظم رهبری در قم هم بفرستید. زمانی که من در ارومیه برای سپاه برنامه داشتم ایشان از مشهد زنگ زدند و گفتند: "فردا ما مهمان مقام معظم رهبری هستیم و صحبت‌های «سید کمال حیدری» را یادم رفته است. اگر می‌شود صحبت‌های او را برایم بفرستید تا فردا خدمت ایشان بدهم." ما بلافاصله با قم تماس گرفتیم که فایل را فکس کنند. دو روز بعد آیت الله مکارم شیرازی تلفن کردند و گفتند: ما دیروز مهمان مقام معظم رهبری بودیم، این مطالب را دادم و ایشان از اول تا آخر خواندند. حضرت آقا جناب آقای «محمدی گلپایگانی» را صدا زدند و به ایشان فرمودند: "ایشان به هیچ وجه حتی یک ثانیه حق ندارد در رسانه‌های جمهوری اسلامی برنامه داشته باشد." بعد از دستور مقام معظم رهبری برنامه‌های ایشان را قطع کردند. او در حال حاضر پشت سر آیت الله العظمی مکارم شیرازی خیلی حرف می‌زند که ایشان باعث شد برنامه‌های من در «شبکه کوثر» حذف شود. البته زمانی که به دفتر بنده آمده بود دیدم که این بنده خدا نگاه خاصی نسبت به علما و بزرگان دارد از جمله نگاه خاصی به «شیخ طوسی» دارد. زمانی که صحبت‌های ایشان را شنیدم موی بدنم سیخ شد. ایشان یک سری مطالب خیلی تند دارد و بحث تقطیع هم نیست؛ البته قبول دارم که وهابیت حرف‌های ایشان را خیلی تقطیع کردند. از میان ده مورد از صحبت‌های او که در شبکه‌ها پخش می‌شود هشت مورد آن تقطیع است. اول و آخر صحبت‌های ایشان را تقطیع کردند، اما دو یا سه مورد آن هم برداشت‌های غلط او از آیات و روایات است. ایشان در یک جلسه ادعا می‌کند که ما یک حدیث صحیح در رابطه با اثبات حضرت مهدی نداریم!! بعد دو یا سه جلسه این ادعا را نقد می‌کند، اما در یک جلسه حدود یک ساعت تمام ادله را با قاطعیت رد می‌کند و انسان تصور می‌کند او به حرف‌هایی که می‌زند واقعاً معتقد است و صحبت‌های ایشان همین است. او وقتی می‌خواهد نقل کند شاید لحن و بیان ایشان نسبت به ولیعصر (ارواحنا له الفداه)، نسبت به عصمت ائمه اطهار (علیهم السلام) و مراجع عظام تقلید ده برابر تندتر از وهابیت باشد!! آیت الله مکارم گفتند: من چندین بار ایشان را خواستم، با ایشان صحبت کردم و ایشان را نصیحت کردم. مراجع دیگر هم همین کار را انجام دادند، اما ظاهراً ایشان نظر خاصی دارند. البته ما به دوستمان می‌گوییم: ما نباید کاری کنیم که بعضی از علمایی که فکر صحیحی ندارند را به طرف وهابیت هل بدهیم تا به آن سمت کشیده شوند. ما باعث نشویم که آن‌ها به آن سمت بروند. البته شبکه‌های وهابی علناً اعلام می‌کنند که «سید کمال حیدری» سنی شده است. یعنی به عنوان مرجع شیعه از او تعبیر نمی‌کنند، چون عبارت‌هایش را عبارت‌های سنی تلقی می‌کند. @alfigh_alosul
✅ برخی از مدافعین سیدکمال حیدری به مطالب کانال اعتراضاتی دارند. از جمله اینکه، شما با این رفتار مانع می‌شوید و باب گفتگوهای علمی را می‌بندید. چند نکته؛ 1⃣ پیشتر حضرت آیت الله (زیدعزه) به عنوان مسئول کرسی‌های آزاداندیشی، از آقای حیدری دعوت کردند که در این جلسات حضور پیدا کنند و به ارائه نظرات خود در یک محیط علمی به همراه نقد و داوری بپردازند که پاسخی به ایشان داده نشد. 2⃣یکی از مشکلات آقای حیدری و طرفداران ایشان این است که، آثار و تبعات منفی نظرات خود را هم در قالب کرسی‌های آزاد‌اندیشی لحاظ می‌کنند. در حالیکه، یک بحث نظری تا زمانی که در محیطی علمی و تئوریک طرح می‌شود می‌تواند موضوع کرسی‌های آزاداندیشی قرار بگیرد اما زمانیکه این بحث از این محیط بیرون آمد و آثار و تبعات و جهانی پیدا کرد، دیگر موضوع آزاداندیشی نیست بلکه باید از جهات سیاسی و امنیتی و اجتماعی مورد بحث قرار بگیرد. اقدام آقای حیدری نیز از این قبیل است. آتشی که ایشان با آن گفتار نابخردانه گسترانیدند، دامن جهان اسلام را خواهد گرفت و فتنه‌هایی را به دنبال خواهد داشت. 3⃣ فارغ از اینکه رفتار ایشان موضوع آزاداندیشی و گفتگوی علمی نیست بلکه مصداق رفتارهای فتنه‌گستر است، آیا طرفداران ایشان گمان می‌کنند که، آن موجبه کلیه‌ای که ایشان درباره همه علما گفتند حامل دقت علمی است؟ چنین انتسابی فاقد ویژگی‌های اولیه گفتار علمی است و برخوردار از هیجانات و تحریکات روحی و احساسی است؟ مگر نه اینکه، آیات عظام سیدخامنه‌ای و سیدسیستانی (دام ظلهما العالی) هر دو زعیم بزرگ جهان تشیع، نظر و رأیی متفاوت دارند و هیچ‌گاه با تکفیر چه باطنی و چه ظاهری همراهی نکرده بلکه مخالف آن بوده‌اند؟ همین مقدار کافی است که نقضی بزرگ در آن موجبه کلیه ایشان باشد و همین مقدار هم در بحث و تهییجی بودن آن کافی است و همین نشان از آن دارد که، این گفتار بیشتر رسانه‌ای بود تا علمی و نظری؟ البته چنین به نظر می‌رسد که، ایشان خود را پشت سر آزاداندیشی پنهان نموده است که، گفتار نابخردانه خود را از زیربار حجم سنگین انتقادات و برائات حقه بیرون ببرد، در حالیکه عقل اولیه اجتماعی نیز می‌فهمد که این کلمات و بیانات، مقدمه و نقطه شروع فتنه‌انگیزی‌هایی خواهد شد که اگر مراجع عظام تقلید برای این امر چاره‌ای نیاندیشند خسارت‌ها و آسیب‌هایی متوجه جهان اسلام در راه است. @alfigh_alosul
🔺الحمدلله توفیق داریم که طرفداران سیدکمال حیدری مطالب را نقادی کنند اما گویا ایشان و شاگردانشان عاری از هستند یا اینکه دقت در مطالب را حرام می‌دانند. 🔺برادران گرامی؛ در مطالبی که گذاشته شد، نظر آقای حیدری درباره اهل سنت مورد بحث قرار نگرفته است که آن را به رخ می‌کشید بلکه، آنچه که در این کانال در طی این چند روز مورد نقد قرار گرفته است آن جمله‌ای است که ایشان درباره علمای شیعه گفتند - چه درست باشد و چه غلط- و زمینه‌ساز این شد که وهابیت شیعه را به عنوان معرفی کنند. چنین خدمتی از ناحیه حیدری به وهابیت، مورد نقد ما است.
هدایت شده از الفقه و الاصول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مدافعین سیدکمال حیدری این شبکه وهابیت را هم ببینند و نتایج رفتار خود را در پروژه به اصطلاح اصلاح دینی مشاهده کنند. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
99heydari.mp3
9.45M
🎙 🔸نکات مهم استاد ابوالقاسم علیدوست در نقد جناب سید کمال حیدری ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💥بیانات شیوا، بلیغ، منصفانه و منطقی استاد علیدوست در نقد راه و روش سیدکمال‌حیدری/ و دعوت او به ارائه نظرات در . . @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️امام حسن عسکری(سلام الله علیه): «رزق و روزی ضمانت شده، تو را از کار واجب باز ندارد.» تحف العقول، ص ۴۸۹ 🔺کار واجب طلبه و دانشجو در این مقطع زمانی چیست؟ در این دوران تاریخی چه باید بکند؟ @alfigh_alosul
💠 آقا! مبارک است ردای امامتت 💐 آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) مبارک باد. @alfigh_alosul ‌ ‌
📝 حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای(مدظله العالی) موضوع: نقش شیخ مفید در «تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام)» 1⃣یکی از مهمترین وظایف رهبران امت در دوران رخ مینماید، وظیفه‌یی که درست به انجام رسیدن آن میتوانسته است به معنای حفظ مذهب و معادل جهادی سرنوشت‌ساز باشد. و آن وظیفه عبارت است از این‌که تشیع به مثابه‌ی یک نظام فکری و عملی، شود و برای آن از لحاظ عقیدتی و عملی با استفاده از میراث ارزشمند سخنان ائمه (علیهم‌السّلام) چهار چوبی ترسیم گردد. وجود گرایش قیاسی در فقه و گرایشهای معتزلی در کلام خاندان ، بهترین دلیل بر این مدعا است و این فقط دو نمونه از نتایج و تبعات مرزبندی‌نشدن مکتب تشیع در زمینه‌های اصول و فروع دین است. در عرصه‌ی فقه، بهره نگرفتن از مبانی عقلی و اصولی استنباط و تفریع فرع بر اصل که از تعالیم مسلم ائمه (علیهم‌السّلام) است، و یا در طرف مقابل، لغزیدن به وادی ، دو سوی انحراف غیر عمدی از مکتب و نتیجه‌ی مرزبندی نشدن و عدم ترسیم چهار چوب روشن برای آن محسوب میگردد. و در عرصه‌ی کلام، مظهر عمده‌ی انحرافی که ناشی از عدم تحدید حدود مذهب است، همانا کلام شیعی با کلام معتزلی است. در مورد اخیر، عوارض ناشی از مرزبندی نشدن مذهب بسی زیاد و خسارتبار بوده است. 2⃣با توجه به آنچه گفته شد، اهمیت کار شیخ مفید به عنوان کسی که مرزبندی مکتب اهل بیت را بر عهده گرفت. آشکار میشود. در فقه کتاب را که یک دوره‌ی تقریباً کامل فقه در آن گرد آمده تصنیف کرد و، در آن، صراط مستقیم و خط میانه‌ی استنباط فقهی را که ترکیبی از استخدام ادله‌ی لفظیه و قواعد اصولیه است، و با اجتناب از قیاس و استحسان و دیگر ادله‌ی غیر معتبر، پیمود. 3⃣در این عرصه یکی از کارهای اصلی مفید کتاب است که عنوان آن نمایشگر همان منش مرزبانی قاطع او نسبت به حدود و ثغور فقهی مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) است. 3⃣کار وسیعتر و مهمتر مفید در این زمینه - یعنی تثبیت هویت مستقل مکتب تشیع - در عرصه‌ی علم کلام انجام گرفته است. دراین‌باره مهمترین اثر شیخ عالیمقام، کتاب معروف است که برای بیان فرق میان شیعه و معتزله نوشته شده است. ادامه دارد.... @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«کتاب کتابی است برخوردار از عمق در حل مسائل، استحکام در استدلال، انضباط در اصول، دقت در تحلیل» 🔅آغاز تدریس از اول مباحث الفاظ . دوستانی که علاقمند به شرکت در بحث هستند، در خصوصی پیام بفرستند. بعد از گفتگوهای اولیه و آشنایی با عزیزان، جلسات بحث شروع خواهد شد. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درباره سیدکمال حیدری بسم الله الرحمن الرحیم وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوینَ (اعراف: ۱۷۵) بخوان بر آنان خبر کسی را که نشانه‌هایمان را به او دادیم؛ اما او خود را از آن تهی ساخت، پس شیطان او را پیروی کرد، او از گمراهانِ فرومایه بود. مدتی است فردی به نام سیدکمال حیدری که یکی از منتسبان حوزه‌های علمیه است؛ هر از گاهی درباره محکمات اسلام و تشیع سخنانی ناروا مطرح می‌کند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از چند سال پیش وی را زیر نظر دارد و در برابر تحلیل‌ها و مطالب نادرست و ناتمام وی طریق تصبّر و تحلّم را در پیش گرفته است. بررسی سوابق نام‌برده نشان می‌دهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصیل نداشته، فراگیری از استادان را به حد کفایت نرسانده است. نقش‌آفرینی‌های وی در یکی از برنامه‌های سیمای کوثر نیز به لحاظ توانایی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطه اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختیار وی قرار می‌داده‌اند و او تنها آن را اجرا می‌کرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر می‌شمارند. از دیرزمانی که آرای باطل وی رخ نموده، عالمان و متدینانی ناصح با وی گفت و گو کرده و او را نسبت به بطلان آرا و دیدگاه‌های ناتمامش آگاه ساخته‌اند. وی به رغم پذیرش اکثر ملاحظات و تذکرات و تعهد نسبت به تصحیح اشتباهات و جبران خطاها؛ همواره خلاف عهد عمل کرده و روش خود را تصحیح نکرده است. افزون بر این مراکز علمی نیز به طور رسمی از وی برای طرح دیدگاه‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی دعوت کرده‌اند. این کرسی‌ها در حضور صاحب نظران و اهل فنّ ارائه می‌شود؛ ولی او از این طریق علمی و ناصحانه نیز سربرتافته و بر نشر خطاهای یادشده اصرار می‌ورزد. بدیهی است، جای بحث درباره تحلیل‌ها و برداشت‌هاـ هرچند در تضاد با محکمات اسلام و تشیع ـ محافل تخصصی و علمی است؛ که وی تن به آن نمی‌دهد. به نظر می‌رسد او اکنون خود را به غاری انباشته از شبهات تبدیل کرده و سخن امیر مؤمنان وضعیت کسانی مانند اوست که می‌فرماید: « ٍکُلُّ ذَلِکَ وَحْشَةً مِمَّا وَرَّثَ النَّبِیُّ الْأُمِّیُّ ص وَ نُفُوراً مِمَّا أَدَّی إِلَیْهِمْ مِنْ أَخْبَارِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَهْلُ حَسَرَاتٍ وَ کُهُوفُ شُبُهَاتٍ وَ أَهْلُ عَشَوَاتٍ وَ ضَلَالَةٍ وَ رِیبَةٍ مَنْ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَی نَفْسِهِ وَ رَأْیِهِ فَهُوَ مَأْمُونٌ عِنْدَ مَنْ یَجْهَلُهُ غَیْرُ الْمُتَّهَمِ عِنْدَ مَنْ لَا یَعْرِفُهُ ...»؛ همه این‌ها به علت وحشت از چیزی است که پیامبر امی(ص) برجای گذاشته و به علت نفرت از آن چیزیست که از اخبار آفریدگار آسمان‌ها و زمین بر آنان عرضه کرد؛ [اینان] اهل واماندگی، غارهای شبهات، اهل کم‌بینی و گمراهی و بدگمانی‌اند؛ کسی که خدا او را به خود و رأیش واگذاشته است.(کافی، ج۸؛ ص۶۳) مع الاسف چندیست او با برداشت‌های باطل خود، نسبت‌های ناروا به عالمان سلف رضوان الله تعالی علیهم را نیز افزوده و آن را به مراجع عظام موجود دامت برکاتهم نیز تعمیم می‌دهد؛ تا آن‌جا که برخی مراجع معظم دامت برکاتهم صریحا به تنزیه فتاوی خود از نسبت‌های ناروای وی پرداختند. نکته تأمل برانگیزتر، اینکه فارغ از برداشت های باطل او نسبت به محکمات اسلام و تشیع نشر این گفتار ها ونسبت‌های ناروا و فتنه‌انگیز وی در آستانه میلاد خجسته پیامبر اعظم(ص) که محور وحدت امت اسلامی است تمام تفرقه افکنان را به هیجان آورده و شبکه های معاند و فتنه گر را به استقبال از سخنان بی پایه وی و باز نشر آن کشانده است ولذا بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنه ی امثال وی برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست هر چند مطمئنیم مسلمانان آگاه به ویژه پیروان اهل بیت علیهم السلام ، اسلام ،تشیع، عالمان و مراجع عظام را منزه از آرا و نسبت های بی مبنا و ناروای او می دانند. اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام‌ظله‌العالی) موضوع: مضاربه با درهم و دینار مغشوش 1⃣ بسیاری از فقها فرموده اند مضاربه با درهم و دینار مغشوش صحیح نیست و فرقی بین قلت و کثرت غش در این حکم نیست. عده ای نیز به نحو کلی گفته اند مضاربه با مغشوش صحیح نیست. اولین بار علامه و تنها در تذکره تفصیلی را ذکر کرده که محقق کرکی در جامع المقاصد و شهید ثانی در مسالک ، حاشیه شرائع و حاشیه ارشاد پذیرفته اند. ایشان بر خلاف بسیاری از فقها بین قرارداد با مغشوشی که با آن در خارج معامله صورت می پذیرد و غیر آن تفصیل داده و در فرض اول حکم به صحت کرده است. 2⃣راوی می گوید از حضرت علیه السلام پرسیدم آیا معامله با درهم¬هایی که خالص نیستند و چیزی با آنها مخلوط شده است صحیح است؟ حضرت علیه السلام در پاسخ فرمودند: اگر مردم با آن معامله می¬کنند اشکال ندارد. بنابراین با توجه به این روایت مغشوش بودن ضرری به صحت قرارداد وارد نمی¬کند. 🔹جلسه سیزدهم درس خارج مضاربه،۹۴/۱۰/۱۶ @alfigh_alosul
📝 حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای(مدظله العالی) موضوع: نقش مفید در «بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح فقه شیعه‌» 1⃣پیش از شیخ‌مفید دو جریان متفاوت در فقه شیعه وجود داشته است؛ یکی جریانی است که فرد شاخص آن (متوفی ۳۲۹) است و شاید بشود آن را جریان نامید و به گمان زیاد استاد مفید در فقه یعنی (متوفی ۳۶۸) نیز از آن زمره است. فقاهت در این جریان به معنای افتاء بر طبق متون روایات است. بطوری که هر فتوا در کتب فقهی این گروه از فقهاء، حاکی از وجود روایتی در مضمون آن بوده و لذا هر گاه صاحب آن فتوا از وثاقت و ضبط لازم برخوردار باشد آن فتوا می‌تواند جایگزین یک حدیث باشد. بدین جهت است که (ره) در ذکری فرموده است که: قد کان الاصحاب یتمسکون بما یجدونه فی شرائع الشیخ ابی الحسن بن بابویه رحمة الله عند اعواز النصوص لحسن ظنهم به وان فتواه کروایته. بدیهی است که فقاهت با این کیفیت، بسی ابتدایی و عاری از اسلوب فنی و پیچیده است و فروع مذکور در کتب فقهی این جریان منحصر به فروع منصوص و بسی کم و محدود است و این همان است که طعن مخالفین به قلت فروع را متوجه فقه شیعه میکرده و رحمةالله بعدها به خاطر دفع این طعن کتاب «المبسوط» را تالیف فرموده است. 2⃣جریان دوم نقطه‌ی مقابل این جریان و متکی به استدلال و به ظن غالب، متخذ و سرمشق گرفته از فقه سنی است و دو چهره‌ی معروف این جریان (متوفی ؟) و (متوفی احتمالاً ۳۸۱) می‌باشند. اگر چه درباره‌ی این جریان و حتی همین دو فقیه معروف اطلاعات کافی وجود ندارد که نشان دهد دقیقاً چه مایه از اجتهاد و نظر در استنباطات فقهای آنان وجود داشته است ولی از آنچه مفید و دیگران درباره‌ی ابن‌جنید گفته‌اند مسلم مینماید که وی گرایش به و رأی داشته و از طریقه‌ی معروف و مقبول شیعه برکنار بوده است. و اما عمانی اگر چه به این گرایش انتساب نیافته بلکه بنابه گفته‌ی نجاشی که میگوید «وسمعت شیخنا ابا عبدالله یکثر الثناء علی هذا الرجل رحمةالله» و از آنچه او و شیخ در دو فهرست درباره‌ی کتاب او گفته‌اند، می‌توان چنین فهمید که وی فقیهی مستقیم و شاید نزدیک به همان طریقه‌یی بوده است که مفید اتخاذ کرده و مشی نموده و در آن، تألیف و تحقیق کرده و بر آن، شاگردان خود را پرورش داده است. لیکن، با این حال از آن‌جا که آراء وی غالباً در شمار شذوذات فقهی و متروک است و شاید به همین جهت هم از کتاب او جز نامی برای اعصار بعد از علامه و محقق(ره) باقی نمانده است، میتوان حدس زد که وی نمیتواند سلف جریان فقهی بعد از خود باشد و فقاهت او دارای عیبی بوده است. البته شک نباید کرد که آن عالم اقدم که درباره‌ی او گفته است که: هو اول من هذب الفقه و استعمل النظر و فتق البحث عن الاصول و الفروع فی ابتداء الغیبة الکبری (فتاوی العلمین ص ۱۳) در دستیابی شیخ مفید به قاعده و پایه‌ی صحیح فقاهت که باید گام اول در باب خود شمرده شود، تأثیر داشته و چون مقدمه‌یی برای آن محسوب میشده است. 3⃣ از این هر دو عیب، پاک و دارای هر دو مزیت است: هم تکیه بر روشهای معتبر نزد امامیه و هم استفاده از اجتهاد مصطلح و دخالت دادن عنصر استدلال و استنباط نظری در فقه. بنابر این او همان کسی است که قالب علمی مقبول و معتبر نزد شیعه را به دست آورد و مواد مأثور و اصول متلقاة را نظم علمی بخشید و آن را در حوزه‌ی فقاهت شیعه باقی گذارد، و این همان است که بعد از او تا قرنها و تا امروز، جریان قانونمند فقاهت، آن را دنبال کرده و به شکوفایی و رشدی که امروز از آن برخوردار است رسانده است. ادامه دارد.... @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا