فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️قطعه تصویری کوتاهی از آیت الله سیدمحمد سعید حکیم(رضوان الله علیه)
@alfigh_alosul
#نکات_۱
▫️سیدریاض حکیم:
در درسهایی که شرکت میکردند، در بین افراد دیگر برجستگیهای خاصی داشتند و مسائل را پیگیری میکردند. به عنوان مثال؛ مرحوم حلی همیشه میگفتند که ایشان مباحثه کننده بسیار خوبی است. زیرا در بسیاری از موارد، کلاس درس مبدل به مجلس مباحثه میان شاگرد و استاد میشد و این خصوصیت ایشان بسیار بارز بود.
➖به نقل از سایت شفقنا
@alfigh_alosul
#نکات_۲
▫️سیدریاض حکیم:
نمیتوان ایشان را در مبانی و آرای فقهی به یکی از بزرگان نسبت داد و این مسأله در فتاوا و مبانی فقهی ایشان به خوبی مشخص است. مثلا ایشان از زمره شاگردان مرحوم حکیم، مرحوم حلی و مرحوم خویی بودند، اما مبانی فقهی ایشان با آنها بسیار متفاوت است. به طوری که ایشان در اصول فهرست جدید و متفاوتی دارند.
➖به نقل از سایت شفقنا
@alfigh_alosul
#نکات_۳
▫️سیدریاض حکیم:
ایشان حدود هشت سال و نیم در زندان بودند ولی در همان زمان هم به صورت مخفیانه مشغول نگارش تألیفات خود بودند. ما حدود ۷۰ نفر زندانی بودیم که خانوادههای ما ۴ سال متمادی از ما هیچ خبر نداشتند. در همین زمان به صورت مخفیانه منابع را وارد زندان کرده و استفاده میکردیم. ایشان معتقد بودند که کتاب کفایه با شرایط فعلی علم اصول سازگار نیست، لذا دوره الکافی فیالأصول را با مبانی جدید علم اصول و با سبک جدید نوشتند تا طلبهها اگر خواستند، مورد استفاده قرار بدهند. ایشان سه چهارم این کتاب را در زندان نوشته بودند.
➖به نقل از سایت شفقنا
@alfigh_alosul
#فتاوایمتفاوت
آیت الله سیدمحمد سعید حکیم
1⃣بسیاری از فتاوای ایشان با فتاوای مشهور فرق میکند. مثلا در خصوص حیض بانوان، بین علما مشهور است که باید علامتهای مشخصی داشته باشد تا حکم حیض پیدا کند. اما ایشان معتقدند که این علامتها در حالت شک است و با توجه به پیشرفتهای پزشکی اگر مشخص شد که این خون مربوط به عادت ماهانه است، علامتها هم ملاک نخواهند بود. همچنین یکی از مباحثی که ایشان دارند در ثبوت هلال است. زیرا نظری که آقایان دارند به تعدد آفاق میپردازد. اما ایشان بر این باور است که تمام قارههای اروپا و آسیا و آفریقا یک افق دارند و استرالیا هم که در یک خط با آنها قرار گرفته است، در نتیجه تابع آنها میباشد. اما قارههای آمریکای شمالی و جنوبی یک افق دیگری دارند، حتی اگر اشتراک در شب هم باشد، باز هم جدا هستند.
2⃣در غسل جنابت هم آقایان معتقدند که باید در سه مرحله انجام شود، یعنی اول رأس و بعد سمت راست و سپس سمت چپ. بعضی هم میگویند که اول سر و بعد بدن. اما ایشان میگویند که باید از سر شروع شود. درخصوص بیتوته در منی هم معمولا آقایان میگویند که باید تمام شب بمانند، بعضی دیگر هم میگویند که نصف اول یا نصف دوم هم میشود. اما ایشان میگویند که یا نصف اول و یا اصباح. یعنی صبح بر حاجی در منی باید طلوع کند، لذا میگویند در منی اصباح کافی است. مسأله دیگر هم اینکه ایشان شبیهسازی را جایز میدانند مگر اینکه مشکلات دیگری داشته باشد.
3⃣در مورد اجرای حدود در زمان غیبت، ایشان نسبت به حالت عدم بسط ید، اشکال میگیرند. زیرا فقیهی که مبسوط علیه نباشد، ثبوت ولایت برای وی در مورد اجرای احکام مشکل است. همچنین ایشان ازدواج مسلمان با زن مسیحی و یهودی را به طور دائم جایز میدانند و نظرشان فقط بر طهارت است. حتی نظرشان نسبت به نجاست کافر، فتوایی نیست، احتیاطی است. ایشان حکم نجاست در مورد غیر از اهل کتاب را هم بنا بر احتیاط میگویند.
➖به نقل از سایت شفقنا
https://eitaa.com/alfigh_alosul
#نکات_۴
▫️سیدریاض حکیم:
زندانی شدن ایشان دو مطلب دارد، یکی مبارزه با حاکم و دیگری امتیاز ندادن به حاکم جائر بود. سیاست صدام این بود که کل مردم عراق را تابع خود کند. اما حاج آقا به سختی در مقابل او ایستادگی کرد. حتی زمان جنگ ایران و عراق صدام قصد برگزاری کنفرانسی به عنوان مظلومنمایی داشت و فشار بسیاری بر خاندان حکیم آورد و تهدید رسمی کرد تا شرکت کنند، اما هیچ کس از بیت آقای حکیم در آن شرکت نکردند. برای اینکه راه را بر سوء استفاده ظالم ببندند قبل از زمان برگزاری کنفرانس ایشان نجف را ترک کردند و افراد دیگر خاندان حکیم هم هر یک به شهری دیگر رفتند تا نتوانند به زور آنها را ببرند. زیرا سیاست صدام این بود که اگر کسی حرف او را قبول نمیکرد، بدون هماهنگی ماشینی میفرستاد و به زور فرد را دستگیر میکرد. بنابراین کنفرانس منعقد شد و هیچ کس از بیت حکیم شرکت نکرد. این مسأله موجب خشم صدام شد و در نتیجه آن دو هفته بعد به بیت حکیم حمله شد و همه را به زندان انداختند.
➖به نقل از سایت شفقنا
@alfigh_alosul
#نکات_۵
▫️سیدریاض حکیم:
آیتالله سيدمحمدسعید حکیم در زندان متحمل شکنجههای بسیار شدیدی شدند و حتی ایشان را با دستگاههای برق مورد آزار و اذیت قرار میدادند. ایشان علیرغم شکنجههای بسیار به تدریس فقه و اصول پرداختند و چند کتاب هم درخصوص اصول و یک کتاب هم در مورد سیره اهل بیت نوشتند. ضمنا چون قبل از زندان مقتل امام حسین(ع) را میخواندند و آن را از حفظ بودند، لذا با مهیا کردن چند برگ و یک خودکار، توانستند در زندان مقتل امام حسین(ع) را بنویسند و این کتاب منبعی شد تا در محرم و صفر، عزاداریها احیاء شود.
➖به نقل از سایت شفقنا
@alfigh_alosul
#نکات_۶
▫️سیدریاض حکیم:
در مورد حوزههای مختلف هیچ تعصبی ندارند اما نجف را به خاطر وجود حرم امام علی(ع) قبول دارند. زمانی که ایشان در زندان بودند، حوزه نجف ضربه سختی از رژیم صدام دیده بود. ایشان میگفتند: با اینکه من علاقه خاصی به حوزه نجف دارم، اما الحمدالله خداوند دریچه قم را باز کرد تا این امانت و مسئولیت ادامه یابد و منشا خیر برای جهان تشیع و مکتب اهل بیت باشد. چراکه در آن زمان بیشتر طلاب در نجف یا کشته و یا زندانی میشدند و در محاصره شدید بودند. اما خدا را شکر که قم منشأ خیر شد.
➖به نقل از سایت شفقنا
@alfigh_alosul
#پیامتسلیت
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم محقّق مرحوم آیةالله آقای حاج سید محمدسعید حکیم رحمةاللهعلیه را به حوزهی عظیمالشأن نجف و مراجع تقلید و علمای بزرگوار آن، و به بیت رفیع طباطبائی حکیم مخصوصاً فرزندان و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان از مراجع تقلید و دارای آثار با ارزش در فقه و اصول بودند و فقدان ایشان ضایعهی علمی برای آن حوزه مبارک محسوب میشود. رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۳ شهریور ۱۴۰۰
🔹پرونده ویژه کتاب شریف کامل الزیارات از ابن قولویه قمی:
▫️اشارهای به کتاب و مصنف
▫️نظرات فقها درباره توثیقیت عام این کتاب شریف
▫️تبدل رأی محقق خوئی
.....
@alfigh_alosul
#کامل_الزیارات_۱
🔹نویسنده کتاب کیست؟
1⃣ ابوالقاسم جعفر بن محمد بن جعفر بن موسی بن قولویه القمی، متوفای ۳۶۸ (رجال الشیخ، ش ۶۰۳۸) یا ۳۶۹(خلاصة الرجال، ص۳۱)، ابن داوود میگوید: والاظهر الاول.(رجال ابن داوود، ص۸۸).
2⃣ درباره محل دفن او دو قول است:
▫️علامه مجلسی در بحارالانوار به خط شهید نقل میکند که: در بغداد در مقابر قریش و در بارگاه کاظمین(سلام الله علیهما) در کنار قبر شاگردش شیخ مفید دفن شده است و قبر او در این مکان مشهور است.(اعیان الشیعه، ج۴ص ۱۵۴)
در ریاض العلماء میگوید: قبر ابنقولویه در قم معروف است و گفته میشود که او در بغداد دفن شده است.(ج۶ص۳۲)
در روضات الجنات میگوید: و الظاهر أن ذلك منه اشتباه محض بتربة أبيه المذكور أو واحد من أهل بيته الفضلاء المدفونين بها البتة.(ج۲ص ۱۷۲) ایشان مدعی است که قول صاحب ریاض درباره مقبره قم، اشتباهی است که با قبر پدر ابن قولویه، رخ داده است.
@alfigh_alosul
#کامل_الزیارات_۲
🔹اقوال رجالیون درباره ابنقولویه
نجاشی: و كان أبوه يلقب مسلمة من خيار أصحاب سعد، و كان أبو القاسم من ثقات أصحابنا و أجلائهم في الحديث و الفقه، روى عن أبيه و أخيه عن سعد و قال: ما سمعت من سعد إلا أربعة أحاديث، و عليه قرأ شيخنا أبو عبد الله الفقه و منه حمل، و كل ما يوصف به الناس من جميل و ثقة و فقه فهو فوقه...(الفهرست، ش ۳۱۸) - (خلاصة الاقوال علامه حلی، ص۳۱)
طوسی: يكنى أبا القاسم القمي، صاحب مصنفات، قد ذكرنا بعض كتبه في الفهرست، روى عنه التلعكبري، و أخبرنا عنه محمد بن محمد بن النعمان و الحسين بن عبيد الله و أحمد بن عبدون و ابن عزور، مات سنة ثمان و ستين و ثلاثمائة.(رجال، ش ۶۰۳۸)
ابن شهرآشوب: روى عن الكليني و عن ابن عقدة، له تصانيف على عدد كتب الفقه...(معالم العلماء، ش۱۶۰)
ابن داوود:... شيخ المفيد يلقب أبوه مسلمة ثقة جليل مصنف...(رجال، ش۳۲۲)
سایر متون: نقدالرجال ج۱ ص ۳۵۶/ الوجیزة فی الرجال، ص ۴۶
/ معجم رجال الحدیث، ج۵ ص ۸۶
▫️خلاصه: ابن قولویه قمی از اجلاء اصحاب در حدیث و فقه و صاحب مصنفات است.
@alfigh_alosul