GHODS- 31.mp3
19.63M
🔉 #صوتجلسهسیویکمرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸 موضوع:
1- طرق تحمل حدیث و شیوه های تعبیری
2- بررسی تفصیلی معنای اخبرنا و حدثنا
https://eitaa.com/alfigh_alosul/264
31.pdf
225K
📖 #تقریرجلسهسیویکمرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸 موضوع:
1- طرق تحمل حدیث و شیوه های تعبیری
2- بررسی تفصیلی معنای اخبرنا و حدثنا
@alfigh_alosul
GHODS 030-1[1].mp3
17.56M
🔉 #صوتجلسهکارگاهی
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸 موضوع؛
جلسه کارگاهی "تمییز مشترکات" با تمرکز بر دو عنوان «عبدالله بن سنان» و «محمد بن سنان»
https://eitaa.com/alfigh_alosul/267
GHODS- 032.mp3
26.93M
🔉 #صوتجلسهسیودومرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸 موضوع:
1- ادامه بحث در معنای اخبرنا و حدثنا
2- معنای اخبرنا و حدثنا نزد نجاشی و شیخ
https://eitaa.com/alfigh_alosul/268
32.pdf
164.7K
📖 #تقریرجلسهسیودومرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸 موضوع:
1- ادامه بحث در معنای اخبرنا و حدثنا
2- معنای اخبرنا و حدثنا نزد نجاشی و شیخ
@alfigh_alosul
هدایت شده از الفقه و الاصول
🔉 #صوت_فقه_حکومتی_1
سلام و عرض ادب؛
➖چندی پیش دوستان عزیز #دبیرخانههماندیشیفقهحکومتی گعدهای علمی در محضر #استادآیتاللهسیداحمدمددی(دام ظله) ترتیب دادند.
➖ ایشان در آن جلسه که با پرسشهای حضار همراه است، مبانی خود را پیرامون #فقهولایی طرح میکنند و ایده های بسیار دقیق و عمیقی را در اختیار میگذارند.
➖ استماع این جلسه را به دوستان عزیز پیشنهاد میکنم. حتماً از دست ندهید.🌹
https://eitaa.com/alfigh_alosul/257
هدایت شده از الفقه و الاصول
گعده فقه حکومتی با استاد مددی.mp3
39.27M
🔉 #صوت
🔸آیت الله سیداحمد مددی(دام ظله)
🔸موضوع؛ تبیین اندیشه فقه ولایی
🔸تیرماه 1398
🔸دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی
@alfigh_alosul
الفقه و الاصول
🔉 #صوت 🔸آیت الله سیداحمد مددی(دام ظله) 🔸موضوع؛ تبیین اندیشه فقه ولایی 🔸تیرماه 1398 🔸دبیرخانه هم اند
#نکاتیازجلسهفقهحکومتی
#استادسیداحمدمددی(دامظله)
🔸جلسه ای که در محضر استاد آیت الله سیداحمد مددی(دام ظله) تشکیل شده بود، دارای موضوعات اصلی و فرعی بود. جلسه ای که پربار بوده و بسیار برای رشد ذهنی طلاب محقق در عرصه فقه و اصول، مفید و مؤثر می باشد.
🔸شاید به دلایلی برخی از دوستان وقت و فرصت کافی برای استماع این جلسه را نداشته باشند، تجهت تحریض و تحریک اعزه، نکاتی از این جلسه را تقریرگونه در اختیار عزیزان قرار میدهم به امید آنکه در فرآیند آموزشی و پژوهشی ایشان تأثیرگذار باشد.
🔸موضوع محوری این جلسه، تبیین تئوری #فقهولاییوفقهاستنباطی از منظر استاد مددی بود. پیرامون این موضوع و مرتبط با آن موضوعات فرعی دیگری نیز مطرح شد، که به مقدار نیاز گزارش خواهد شد.
#فقهولایی
#ضرورتتحولدرعلماصول
@alfigh_alosul
#نکاتیازجلسهفقهحکومتی_1
#دوگانهفقهولاییوفقهاستنباطی
🔸استاد سید احمد مددی(دام ظله):
🔺در میان اهل سنت با توجه به اطیاف مختلف ایشان، به استثنای خوارج و زیدیه، باقی اهل سنت این اندیشه را داشتند که مسند #ولایتامر به حاکم واگذار شده است و همه در بیعت او هستند و فقیه متصدی ولایت امر و حکومت نیست. مانند ابوحنیفه که هرچند به حسب ظاهر با منصور مخالف بود اما اعتقادی به ولایت و حاکمیت فقیه نداشت. این اندیشه در علم اصول ایشان نیز جریان یافته و صبغه اصول فقه آنها #اصولاستنباطی گردیده است.
🔺عالم تشیع نیز به دلیل آنکه در اقتباس از اصول فقه اهل سنت، متأثر از آنها بوده اند، همان اصول فقه استنباطی را اخذ نموده و ممشای علمی خویش قرار داده بودند. این در حالیست که، اساساً فقه شیعه فقه ولایی و استنباطی بوده است نه فقط استنباطی. تمام کتب اصول ما در این نقص مشترکند که بیگانه از #اصولفقهولایی هستند. حتی در کتاب اجتهاد و تقلیدی که شئونات فقیه را طرح می کنند، به شأن ولایی فقیه اشاره ای نمی کنند.
🔺عنوان بحثی که من طرح کردم، فقه ولایی است نه فقه حکومتی. یکی از شئون فقه ولایی همین حکومتداری فقیه است. گاهی اوقات فقه ولایی ناظر بر شأن شخصی افراد است نه شأن نوعی ایشان. مانند آن دستوری که امام کاظم(سلام الله علیه) به علی بن یقطین در #ترکمتعه دادند. روشن است که این دستور، حکم ولایی شخصی بوده است نه نوعی. حال سؤال این است که، آیا در مثل مسئله علی بن یقطین که حکم ولایی شخصی داده شده است، آیا این ولایت فقط برای امام است یا برای فقیه نیز ثابت است؟ به نظر می رسد بله برای فقیه نیز ثابت است. اجمالاً فقیه این حق را دارد که مستحبی را برای فردی واجب سازد. البته این به معنای «کل ما للإمام فهو للفقیه» نیست که آن را قبول نداریم.
🔺از مجموع ادله می توان برای اثبات ولایت فقیه در حد نیابت از امام استفاده کرد. اینکه گفته می شود، ولایت فقیه مختص به عصر غیبت است یعنی معنای فقه ولایی فهمیده نشده است. مقصود از ولایت فقیه، یعنی در هر موقعیتی که امام حضور نداشت مثلاً در مدینه بود و شیعیان در کوفه یا نیشابور یا جای دیگری بودند نیاز به سرپرستی و ولایت دارند که، نائب عام امام شخص فقیه است. و این تئوری از زمان امام بوده است زیرا ماهیت فقه شیعه، فقه ولایی و استنباطی با هم است.
@alfigh_alosul
#نکاتیازجلسهفقهحکومتی_2
#پیرامونعلماصول_1
🔸استاد سیداحمد مددی(دام ظله):
🔺تمام کتب اصول ما در این نقص شریکند که #اصولفقهولایی در آنها طرح نشده است. حتی در کتاب اجتهاد و تقلیدی که شئونات فقیه را طرح میکنند، به شأن ولایی فقیه اشاره ای نمیکنند. و به همین دلیل است که در خاتمه اصول کفایه هم نیامده است. کتب اصول ما بسیار در هم ریخته است. مباحث مهمی حول «منبع کتاب» است که در اصول طرح نشده است.
🔺#حجت در میان اهل سنت یک به معنای مصدر تشریع است و یکی هم طرق اثبات. در فرهنگ شیعه حجت بیشتر به معنای طرق اثبات به کار می رود. حجت به معنای مصدر تشریع زیربنایش به عهد صحابه بازگشت میکند. بعد از رحلت پیامبر با موضوعات جدیدی روبرو شدند که حکم نداشتند و حدود 20 مصدر تشریع را برشمردهاند که از جمله آنها #قیاس و #اجماع است که از زمان خلیفه دوم وارد جهان اسلام شد.
🔺یکی از مهمترین آثار فقه ولایی در کیفیت رفع تعارضات بروز پیدا میکند. چهره جدید اصول که اصول متأخر شیعه است متأثر از وحید بهبهانی است. اصولیین گفتند تنافی میان دو دلیل یا به مقام جعل بازگشت می کند که همان تعارض است یا به مقام امتثال که همان تزاحم است. تزاحم در میان اهل سنت و قدمای شیعه مطرح نیست و در میان اصول متأخر شیعه ظهور کرده است. فقه ولایی توسعه ای دارد و مختص به رفع تعارض و تزاحم نیست.
🔺اصول فقه موجود کارش استنباط است و خروجی آن فقه استنباطی است نه فقه ولایی. ولایت مقدم بر مناسک است. در کتب فقهی سه شأن برای فقیه گفته اند؛ افتاء، قضاء و ولایت. افتاء ولایت نیست اما در میان اهل سنت افتاء ولایت است.
@alfigh_alosul
#نکاتیازجلسهفقهحکومتی_3
#پیرامونعلماصول_2
🔸 استاد سید احمد مددی(دام ظله):
🔺درباره #قیاس میگویند تمثیل منطقی است اما در حقیقت قیاس #فضاسازیبرایتشریع است. روایت معروف ابان تمثیل منطقی نیست که به آن قیاس گفته می شود. قیاس در حقیقت معنای جامعی است که شامل تمثیل منطقی هم می شود که در حقیقت فضاسازی در فرآیند تشریع است. #اجماع هم حقیقتش این است که آن دومی یک مجمع مشورتی از 30 نفر داشت، 15 نفر از صحابه که مهاجرین بودند و 15 نفر دیگر از بزرگان اوس و خزرج. او گاهی اوقات مسائلی را در آن مجمع طرح میکرد و نظرسنجی میکرد و سپس به نظر واحد خودش که میرسید میآمد در مسجد مدینه اعلام مینمود. اجماع از اینجا شروع شد و قیاس هم از این دوران شروع شد.
🔺اصل قیاس این بود. بعدها #استصحاب هم اضافه شد. استصحاب در احکام کلیه البته مدنظر است. این استصحاب نزد اصحاب ما ابتدائاً حجت نبود اما علامه تمایلی پیدا کرد و استصحاب وارد علم اصول شد و اخباریین هم یکی از نقاط تعارض ایشان با اصولیین در مورد استصحاب در شبهات حکمیه است. در قیاس بحث این بود که یک موضوعی داریم که حکم ندارد و یک موضوعی داریم که حکم دارد، میآمدند یک جامع تصور میکردند و حکم را از یکی به دیگری سرایت میدادند. اما در استصحاب میگفتند، موضوع یکی است ولیکن دو حالت دارد، یک حالتش حکم ندارد و یک حالتش حکم دارد. #ماهیتاستصحاب به لحاظ اصولی با قیاس یکی است. در معالم نگاه کنید؛ القیاس و الاستصحاب. اهل سنت به جای استصحاب می گفتند؛ الیقین لایزول بشک. مجموعه احتمالاتی که درباره استصحاب و الیقین داده شده است 16-17 مورد است که فقط دو احتمال در رسائل آمده است.
🔺آنچه بیشتر در فضای اصول شیعه و سنی تأثیر دارد، فضای #عبدومولی است و آنچه در دوران کنونی بیشتر مطرح میشود بحث قانونی است که یکی از آنها #خطاباتقانونیه است. آسیدمحمدتقی خوانساری به این بحث خیلی ورود کرده اند.
@alfigh_alosul