eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
311 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 در درس خارج اصول (دامت برکاته) به مناسبت بحثی که پیرامون نظریه (ره) طرح شده بود، ایشان مباحثی را پیرامون در علم اصول طرح کردند. در همان مجلس درس مناقشاتی به ذهن می رسید و خدمت ایشان هم عرض شد. 🔸در یک نوشتار کوتاهی که تقدیم ایشان شد، بررسی نسبتاً تفصیلی با عنوان «نقد و بررسی قضیه حینیه در علم اصول» صورت گرفت، که در چند شماره محضر دوستان عزیز تقدیم می‌گردد. عناوین نوشتار چنین است: الف- قضیه حینیه در دانش منطق ب- قضیه حینیه در دانش اصول فقه ج- مناقشاتی بر بکارگیری قضیه حینیه در اصول فقه https://eitaa.com/alfigh_alosul/235
نقد قضیه حینیه.pdf
200K
عرض سلام و ادب؛ 🔸 مطالب موضوع «نقد و بررسی قضیه حینیه در علم اصول» در فایل پیش روی تقدیم دوستان می شود. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
GHODS- 27.mp3
21.23M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- ادامه بحث تمییز مشترکات و توحید مختلفات 2- اسناد مشهوره https://eitaa.com/alfigh_alosul/242
27.pdf
221K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1-ادامه بحث تمییز مشترکات و توحید مختلفات 2- اسناد مشهوره @alfigh_alosul
GHODS- 28.mp3
17.01M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- ادامه بحث تمییز مشترکات و توحید مختلفات https://eitaa.com/alfigh_alosul/246
28.pdf
122.1K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1-ادامه بحث تمییز مشترکات و توحید مختلفات @alfigh_alosul
GHODS- 29[1].mp3
29.35M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- ادامه بحث تمییز مشترکات و توحید مختلفات 2- انجام نمونه بر عنوان «ابن سنان» https://eitaa.com/alfigh_alosul/248
29.pdf
190.2K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- ادامه بحث تمییز مشترکات و توحید مختلفات 2- انجام نمونه بر عنوان «ابن سنان» @alfigh_alosul
GHODS-30.mp3
22.33M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- ادامه بحث تمییز مشترکات 2- عوامل ایجاد اشتراک https://eitaa.com/alfigh_alosul/252
30.pdf
151.4K
📖 استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- ادامه بحث تمییز مشترکات 2- عوامل ایجاد اشتراک @alfigh_alosul
GHODS- 31.mp3
19.63M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- طرق تحمل حدیث و شیوه های تعبیری 2- بررسی تفصیلی معنای اخبرنا و حدثنا https://eitaa.com/alfigh_alosul/264
31.pdf
225K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- طرق تحمل حدیث و شیوه های تعبیری 2- بررسی تفصیلی معنای اخبرنا و حدثنا @alfigh_alosul
GHODS 030-1[1].mp3
17.56M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع؛ جلسه کارگاهی "تمییز مشترکات" با تمرکز بر دو عنوان «عبدالله بن سنان» و «محمد بن سنان» https://eitaa.com/alfigh_alosul/267
GHODS- 032.mp3
26.93M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- ادامه بحث در معنای اخبرنا و حدثنا 2- معنای اخبرنا و حدثنا نزد نجاشی و شیخ https://eitaa.com/alfigh_alosul/268
32.pdf
164.7K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: 1- ادامه بحث در معنای اخبرنا و حدثنا 2- معنای اخبرنا و حدثنا نزد نجاشی و شیخ @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از الفقه و الاصول
🔉 سلام و عرض ادب؛ ➖چندی پیش دوستان عزیز گعده‌ای علمی در محضر (دام ظله) ترتیب دادند. ➖ ایشان در آن جلسه که با پرسشهای حضار همراه است، مبانی خود را پیرامون طرح می‌کنند و ایده های بسیار دقیق و عمیقی را در اختیار می‌گذارند. ➖ استماع این جلسه را به دوستان عزیز پیشنهاد می‌کنم. حتماً از دست ندهید.🌹 https://eitaa.com/alfigh_alosul/257
هدایت شده از الفقه و الاصول
گعده فقه حکومتی با استاد مددی.mp3
39.27M
🔉 🔸آیت الله سیداحمد مددی(دام ظله) 🔸موضوع؛ تبیین اندیشه فقه ولایی 🔸تیرماه 1398 🔸دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی @alfigh_alosul
الفقه و الاصول
🔉 #صوت 🔸آیت الله سیداحمد مددی(دام ظله) 🔸موضوع؛ تبیین اندیشه فقه ولایی 🔸تیرماه 1398 🔸دبیرخانه هم اند
(دام‌ظله) 🔸جلسه ای که در محضر استاد آیت الله سیداحمد مددی(دام ظله) تشکیل شده بود، دارای موضوعات اصلی و فرعی بود. جلسه ای که پربار بوده و بسیار برای رشد ذهنی طلاب محقق در عرصه فقه و اصول، مفید و مؤثر می باشد. 🔸شاید به دلایلی برخی از دوستان وقت و فرصت کافی برای استماع این جلسه را نداشته باشند، تجهت تحریض و تحریک اعزه، نکاتی از این جلسه را تقریرگونه در اختیار عزیزان قرار میدهم به امید آنکه در فرآیند آموزشی و پژوهشی ایشان تأثیرگذار باشد. 🔸موضوع محوری این جلسه، تبیین تئوری از منظر استاد مددی بود. پیرامون این موضوع و مرتبط با آن موضوعات فرعی دیگری نیز مطرح شد، که به مقدار نیاز گزارش خواهد شد. @alfigh_alosul
🔸استاد سید احمد مددی(دام ظله): 🔺در میان اهل سنت با توجه به اطیاف مختلف ایشان، به استثنای خوارج و زیدیه، باقی اهل سنت این اندیشه را داشتند که مسند به حاکم واگذار شده است و همه در بیعت او هستند و فقیه متصدی ولایت امر و حکومت نیست. مانند ابوحنیفه که هرچند به حسب ظاهر با منصور مخالف بود اما اعتقادی به ولایت و حاکمیت فقیه نداشت. این اندیشه در علم اصول ایشان نیز جریان یافته و صبغه اصول فقه آنها گردیده است. 🔺عالم تشیع نیز به دلیل آنکه در اقتباس از اصول فقه اهل سنت، متأثر از آنها بوده اند، همان اصول فقه استنباطی را اخذ نموده و ممشای علمی خویش قرار داده بودند. این در حالیست که، اساساً فقه شیعه فقه ولایی و استنباطی بوده است نه فقط استنباطی. تمام کتب اصول ما در این نقص مشترکند که بیگانه از هستند. حتی در کتاب اجتهاد و تقلیدی که شئونات فقیه را طرح می کنند، به شأن ولایی فقیه اشاره ای نمی کنند. 🔺عنوان بحثی که من طرح کردم، فقه ولایی است نه فقه حکومتی. یکی از شئون فقه ولایی همین حکومتداری فقیه است. گاهی اوقات فقه ولایی ناظر بر شأن شخصی افراد است نه شأن نوعی ایشان. مانند آن دستوری که امام کاظم(سلام الله علیه) به علی بن یقطین در دادند. روشن است که این دستور، حکم ولایی شخصی بوده است نه نوعی. حال سؤال این است که، آیا در مثل مسئله علی بن یقطین که حکم ولایی شخصی داده شده است، آیا این ولایت فقط برای امام است یا برای فقیه نیز ثابت است؟ به نظر می رسد بله برای فقیه نیز ثابت است. اجمالاً فقیه این حق را دارد که مستحبی را برای فردی واجب سازد. البته این به معنای «کل ما للإمام فهو للفقیه» نیست که آن را قبول نداریم. 🔺از مجموع ادله می توان برای اثبات ولایت فقیه در حد نیابت از امام استفاده کرد. اینکه گفته می شود، ولایت فقیه مختص به عصر غیبت است یعنی معنای فقه ولایی فهمیده نشده است. مقصود از ولایت فقیه، یعنی در هر موقعیتی که امام حضور نداشت مثلاً در مدینه بود و شیعیان در کوفه یا نیشابور یا جای دیگری بودند نیاز به سرپرستی و ولایت دارند که، نائب عام امام شخص فقیه است. و این تئوری از زمان امام بوده است زیرا ماهیت فقه شیعه، فقه ولایی و استنباطی با هم است. @alfigh_alosul
🔸استاد سیداحمد مددی(دام ظله): 🔺تمام کتب اصول ما در این نقص شریکند که در آنها طرح نشده است. حتی در کتاب اجتهاد و تقلیدی که شئونات فقیه را طرح می‌کنند، به شأن ولایی فقیه اشاره ای نمی‌کنند. و به همین دلیل است که در خاتمه اصول کفایه هم نیامده است. کتب اصول ما بسیار در هم ریخته است. مباحث مهمی حول «منبع کتاب» است که در اصول طرح نشده است. 🔺 در میان اهل سنت یک به معنای مصدر تشریع است و یکی هم طرق اثبات. در فرهنگ شیعه حجت بیشتر به معنای طرق اثبات به کار می رود. حجت به معنای مصدر تشریع زیربنایش به عهد صحابه بازگشت می‌کند. بعد از رحلت پیامبر با موضوعات جدیدی روبرو شدند که حکم نداشتند و حدود 20 مصدر تشریع را برشمرده‌اند که از جمله آنها و است که از زمان خلیفه دوم وارد جهان اسلام شد. 🔺یکی از مهمترین آثار فقه ولایی در کیفیت رفع تعارضات بروز پیدا می‌کند. چهره جدید اصول که اصول متأخر شیعه است متأثر از وحید بهبهانی است. اصولیین گفتند تنافی میان دو دلیل یا به مقام جعل بازگشت می کند که همان تعارض است یا به مقام امتثال که همان تزاحم است. تزاحم در میان اهل سنت و قدمای شیعه مطرح نیست و در میان اصول متأخر شیعه ظهور کرده است. فقه ولایی توسعه ای دارد و مختص به رفع تعارض و تزاحم نیست. 🔺اصول فقه موجود کارش استنباط است و خروجی آن فقه استنباطی است نه فقه ولایی. ولایت مقدم بر مناسک است. در کتب فقهی سه شأن برای فقیه گفته اند؛ افتاء، قضاء و ولایت. افتاء ولایت نیست اما در میان اهل سنت افتاء ولایت است. @alfigh_alosul
🔸 استاد سید احمد مددی(دام ظله): 🔺درباره می‌گویند تمثیل منطقی است اما در حقیقت قیاس است. روایت معروف ابان تمثیل منطقی نیست که به آن قیاس گفته می شود. قیاس در حقیقت معنای جامعی است که شامل تمثیل منطقی هم می شود که در حقیقت فضاسازی در فرآیند تشریع است. هم حقیقتش این است که آن دومی یک مجمع مشورتی از 30 نفر داشت، 15 نفر از صحابه که مهاجرین بودند و 15 نفر دیگر از بزرگان اوس و خزرج. او گاهی اوقات مسائلی را در آن مجمع طرح می‌کرد و نظرسنجی می‌کرد و سپس به نظر واحد خودش که می‌رسید می‌آمد در مسجد مدینه اعلام می‌نمود. اجماع از اینجا شروع شد و قیاس هم از این دوران شروع شد. 🔺اصل قیاس این بود. بعدها هم اضافه شد. استصحاب در احکام کلیه البته مدنظر است. این استصحاب نزد اصحاب ما ابتدائاً حجت نبود اما علامه تمایلی پیدا کرد و استصحاب وارد علم اصول شد و اخباریین هم یکی از نقاط تعارض ایشان با اصولیین در مورد استصحاب در شبهات حکمیه است. در قیاس بحث این بود که یک موضوعی داریم که حکم ندارد و یک موضوعی داریم که حکم دارد، می‌آمدند یک جامع تصور می‌کردند و حکم را از یکی به دیگری سرایت می‌دادند. اما در استصحاب می‌گفتند، موضوع یکی است ولیکن دو حالت دارد، یک حالتش حکم ندارد و یک حالتش حکم دارد. به لحاظ اصولی با قیاس یکی است. در معالم نگاه کنید؛ القیاس و الاستصحاب. اهل سنت به جای استصحاب می گفتند؛ الیقین لایزول بشک. مجموعه احتمالاتی که درباره استصحاب و الیقین داده شده است 16-17 مورد است که فقط دو احتمال در رسائل آمده است. 🔺آنچه بیشتر در فضای اصول شیعه و سنی تأثیر دارد، فضای است و آنچه در دوران کنونی بیشتر مطرح می‌شود بحث قانونی است که یکی از آنها است. آسیدمحمدتقی خوانساری به این بحث خیلی ورود کرده اند. @alfigh_alosul
🔸استاد سید احمد مددی(دام ظله): 🔺ماهیت این است که، خلیفه دوم یک مجمع مشورتی داشت که همان شورا است و از 30 نفر تشکیل می‌شود، 15 نفر از اصحاب مکه که مهاجرین و 15 نفر از بزرگان اوس و خزرج. گاهی اوقات برخی از مسائل را در این مجمع طرح می‌کرد و نظرسنجی می‌نمود و سپس به نظر واحد خودش که می‌رسید در مسجد مدینه اعلام می‌کرد. یکی از این مسائل، مسئله بود که مجموع این اراضی را اندازه‌گیری کرده و در دیوان ثبت کردند. در این مجمع هم بعد از مشورت، در نهایت نظر امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) را تصویب کردند که این اراضی زیربنای بیت المال مسلمین باشد. 🔺 یک ماهیت فردی دارد یعنی انسان قبل از ورود به عمل نسبت خطا را پایین بیاورد و نسبت اصابه را بالا ببرد. این نظام حقوقی نیست (و شاورهم فی الامر) نظام حقوقی نیست. اما (امرهم شوری بینهم) اصطلاحاً است که در مقابل نظام ولایی است. مدینه تفکر شورایی داشتند و مکه تفکر ولایی. آیه امرهم شوری بینهم، درباره انصار است نه مسلمین، ولیکن شاورهم مطلق است که به معنای مشورت است. آیات قبل از این آیه مربوط به اوضاع انصار در مدینه است. آنها مسائل اجتماعی خودشان را به شورا می بردند مثل جنگ و صلح و معاملات قبیله ای، اما اینکه شورا وارد دین شود مطرح نشده بود. مهاجرین با ولایت انتخاب خلیفه کردند اما انصار می خواستند با شورا انتخاب کنند. 🔺شورا در میان شیعه جا نیافتاد. الآن هم که مجلس شورای اسلامی مطرح است، دعواست که مشورت است و تشریع نیست اما در دنیای اسلام و میان عامه حدود ۲۰ طرح شده است که یکی از آنها شورا است‌ @alfigh_alosul
🔸 استاد سید احمد مددی(دام ظله): 🔺یکی از مباحث اصلی فقه حکومتی، مبحث خمس و زکات و است که متأسفانه علمای شیعه به آن نپرداختند. اما در میان اهل سنت از زمان امام کاظم(سلام الله علیه) نگارشهایی شروع شد. یکی از مباحث علم اقتصاد، منابع مالی است. ما یک روایتی داریم منحصراً در و در هیچ مصدر دیگری نیامده است. این روایت اصناف اموال را شرح داده است. این روایت، تنها روایتی است که در دنیای اسلام داریم که هم منابع مالی را در 4 قسمت قرار داده است و هم مصارف زندگی را در 25 قسمت ذکر کرده است. خیلی هم حرفهای لطیفی دارد. 🔺یکی از نکات ، این است که نبوت و وحی دارد وارد شده است. این نکته از تفکرات اهل بیت است. یکی از خصائص شریعت خاتم این است که تمام نیازهای بشر را با استفاده از وحی مرتفع کند. و از لوازم این امر است. یعنی پیغمبر دو شأن دارد؛ شأن تلقی وحی که از آن به دست می آید و شأن تشریع و جعل است که از آن به یاد می شود. شما در حکومت اسلامی مشکلاتی پیدا می کنید آیا حکم را باید بردارید یا خیر یک راهکاری پیدا کنید؟ احکام تابع مصالح واقعیه هستند، آیا مثل دومی متعه را برمی دارید؟ یا اینکه متعه را محدود کرده و برای آن راهکاری پیدا می‌کنید؟ 🔺مسئله اجماعش ضروری شیعه است. در اهل سنت هیچ فقیهی شأن ولایی ندارد و کسانی که ولایت را قبول کردند تشکیل خلافت دادند. مثل که تشکیل حکومت می دهد برخلاف که اهل ترور است و تشکیل حکومت نمی دهد. تشکیل حکومت دادند و همچنین . اما آنچه که امام صادق(سلام الله علیه) در نظر داشت، قیام مسلحانه نبود و بود. ولایت فقیه هم مبنایش این است که هرجای که معصوم نبود، فقیه همان شأن را دراد و این مختص به زمان غیبت نیست. طرح ولایت فقیه در اصطلاح سیاسی یعنی حکومت در حکومت. طرح ولایت فقیه یعنی با اینها قیام مسلحانه نکنید اما خودتان امورات خودتان را اداره کنید و قاضی را برای خودتان منصوب کنید. @alfigh_alosul