هدایت شده از E.kazemi
هدایت شده از یا اباصالح
حاج آقای ابراهیم زاده سلام علیکم
كانال رسائل 3 پايه 8 ايجاد شد
https://eitaa.com/rasael_3
كانال تدريس #رسائل_3 #پايه_8 مدرسه الهادی مُدرس محمود چگاني
بسمه تعالی
باعرض سلام خدمت دوستان طلبه؛
هرگونه سوال آموزشی دارید از طریق ایتا به آدرس:
@Ha2218
حجت الاسلام آقای ابراهیم زاده صوتی یا متنی بفرستید یا باشماره:
02536638632
ساعت 13 الی 20 تماس بگیرید .
قابل توجه طلاب محترم ساعت کاری کادر اداری مدرسه از مهرماه بعداز ظهرها ازساعت 13 الی 20 است.
تلفنهای مستقیم معاونتهای مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام
دفتر مدیر مدرسه و معاونت پژوهش (حیادر) ( مشترک) 02536618694
طرح راهنما (امینی ) و اسکان و امور حجرات (نجف زاده ) 02536705659
معاونت آموزش (ابراهیم زاده ) 02536638632
معاونت پشتیبانی مالی (صباغیان ) و مسئول آموزش سطوح عالی (نیک اندیش ) تلفن مشترک 02536635923
عزیزان طلبه لطفا انتخاب واحد را تاخیر نیندازید آخرین مهلت فردا 15 مهرماه است
هدایت شده از سيادت
یه خبر خوب!🤩🤩
با لطف و پیگیری های استاد عربیان حفظه الله،
در خدمت استاد گرانقدر و توانمند حجة الإسلام و المسلمين «سید مهدی موسوی» برای درس محاضرات هستیم.
دوستان درس رو به صورت غیر حضوری ثبت کنن و از جهت علمی از جلسات درس استاد موسوی استفاده کنن.
ان شاء الله جلسات از هفته آینده به صورت زنده و غیر حضوری (در اسکای روم) برگزار می شه.
هدایت شده از سيادت
سوابق استاد موسوی.pdf
82.8K
استاد سید مهدی موسوی:
ـ مدرس سطوح عالی (رسائل، مکاسب، کفایه، حلقات، بدایه، نهایه)
ـ مؤلف بیش از 15 کتاب و 50 مقاله
...
هدایت شده از سيادت
با توجه به اهمیت مباحث عقیدتی در زندگی شخصی و رسالت های طلبگی
دوستان حتماً از این فرصت به صورت کامل استفاده کنن.
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
🔴نکات مهم:
1⃣ طلاب در هر سال تحصيلی میبايست از طريق سامانه پیشخوان، حداكثر تا 640 ساعت درس (اعم از نيم سال اول و دوم)، مشروط به اينكه نواقص خود را از پايه پايين به بالا تكميل نمايند، درس انتخاب كنند.
‼️چنانچه ساعات انتخابی دروس نواقصی، كمتر از 640 ساعت باشد، میتوانيد باقیمانده ساعات آن را از پايه بالاتر درس انتخاب و در امتحان آن طبق ضوابط شركت نمائيد.
‼️چنانچه قصد تغيير و يا اصلاح دروس پايه پايينتر را داريد، ابتدا بايد دروس پايه بالا را حذف و سپس طبق دستور العمل فوق مجدداً از پايه پايين به بالا انتخاب درس نماييد.
2⃣ طلاب شاغل به تحصيل در پايه 10 در صورت داشتن ناقصی و انتخاب 640 ساعت درس، چنانچه حداكثر يك درس اصلی و جنبی و يا دو درس جنبی آنان در پايه دهم باقی بماند، مشروط به قبولی در كليه دروس انتخابی سال تحصيلی جاری در خردادماه، میتوانند دروس باقیمانده خود را در شهريورماه انتخاب و مطابق ضوابط امتحان دهند.
⚠️در سامانه پیشخوان فقط درخواستهایی که طبق ضوابط هستند قابل پیگیری است.
از طرح کردن درخواست خارج از ضوابط جداً خودداری فرمایید.
@sotohaali
باسلام طلاب محترمی که قصد دارند کلاس حدیث خوانی حاج آقا کفیل یا حاج آقا لطیفی شرکت کنند می توانند در سامانه نجاح انتخاب کنید
باسلام مطلبی که مطالعه می فرمایید استاد بزرگوار حاج آقا لطیفی استاد حدیث خوانی مدرسه فرستادند
بسماللهالرحمن الرحیم
آشنایی با صحیفهی مبارکهی سجادیه
به توفیق الهی بحثی با عنوان «آشنایی با صحیفهی مبارکهی سجادیه» را آغاز میکنیم و امیدواریم با توفیق الهی و مدد پدیدآورندهی صحبفهی مبارکه بتوانیم با مقصوی اصلی دعاهای صحیفه آشنا شویم شاید با فروریختن کاخ علم و غرور بشر توسط یک ویروس ناچیز مراجعه به این دعاها بازگشتی باشد برای بندهی گریزپا به آستانهی امن و آرام پروردگار مهربان و بخشنده.
در مقدمه بحثی مختصر در مورد دعا و ذکر در مدرسهی قرآن و عترت و جایگاه صحیفهی مبارکه در این مدرسه و شیوه در این بحث را عرضه میداریم.
أ-ضرورت دعا
الدعا بالضم و المد لغة النداء ... و عرفا الرغبة الی الله تعالی و طلب الرحمة منه علی وجه الاستکانة و الخضوع. و قد یطلق علی التمجید و التقدیس مما فیه من التعرض للطلب. (ریاض السالکین ج۱ص۲۲۵) و هو من شعار الصالحین و آداب الانبیاء و المرسلین بل من اجل مقامات الموحدین و افضل درجات السالکین لکونه مشعرا بالذل و الانکسار و مظهرا لصفة العجز و الافتقار. (همان ص۲۲۶) الدعا و الدعوة توجیه نظر المدعو نحو الداعی. (المیزان ج۲:۳۱)
ان معظم الغرض فی الدعاء اظهار سیماء الافتقار و العبودیة. (همان ۴۹۷)
حضرت امام باقر: انالله عزوجل یقول: «و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین» (غافر۶۰) قال هو الدعا. (همان ۲۲۵)
میسر بن عبدالعزیز عن ابیعبدالله قال: یا میسر ادع و لا تقل ان الامر قد فرغ منه. ان عندالله منزلة لا تنال الا بمسألة. و لو ان عبدا سد فاه و لم یسأل لم یعط شیئا فسل تعط یا میسر. انه لیس باب یقرع الا یوشک ان یفتح لصاحبه. (همان ۲۲۶)
دعا همزبانی و هماهنگی با آفریدههاست: یسأله من فی السموات و الارض (الرحمن ۲۹) و طبع انسان خواستن است: لا یسأم الانسان من دعاء الخیر ... (فصلت ۴۹) و اما القول بأن الاشتغال بالدعا ینافی الرضا بالقضا الذی من اجل مقامات الصدیقین، فجوابه انه انما ینافیه لو کان الباعث علیه حظ النفس و اما ااذا کان الداعی عارفا بالله عالما بانه لا یفعل الا ما وافق مشیئته و دعاه امتثالا لامره فی قوله «ادعونی...» فلا منافاة بینهما. (همان ۲۳۰ با تلخیص)
ب- مراتب دعا و ذکر
دعا خواندن است یا خواستن؛ اگر خواندن است عین ثنا است و اگر خواستن است بنده را سزا است و هر دو عبادت است و نجات را وسیلت. (کشف الاسرار ج۳ص۶۴۰)
ذات واجب بخشنده و عطاکننده، و ذات ممکن نیاز و درخواست است. و این درخواست یا قولی است و یا حالی و یا استعدادی. و ان تجهر بالقول –قولی- فانه یعلم السر –حالی- و اخفی –استعدادی- طه ۷
سؤال قولی را هم گفتهاند سه نوع است: استعجالی، احتیاطی یا احتمالی، امتثالی
اهل سیر و سلوک دعای استعجالی ندارند و دعای احتمالی نیز نمیکنند و برای دعای امتثالی هم متمسک به حدیث قدسی منقول از حضرت صادق میشوند که فرمود: من شغل بذکری عن مسألتی اعطیته افضل ما اعطی من سألنی. (کافی ج۲ص۵۰۱) تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن / که خواجه خود روش بنده پروری داند.
آنان میگویند: ذکر سیدالکلام است و ذکر یونسی درخواستی ندارد اما خداوند میفرماید «فاستجبنا له» و حضرت ابراهیم در پاسخ دعوت به دعا فرمود «علمه بحالی کاف عن مقالی».
حمد و ذکر معاشقه نمودن است و دعا و درخواست، گدایی است؛ و شکر معاملهگری و روح متقلب انسان به موقع خود به هر سه نیازمند است – و البته معاشقه و منادمت زیباترین است.
ج- شیوهی دعا و درخواست
امام صادق: ان فی کتاب امیرالمومنین صلوات الله علیه: ان المدحة قبل المسألة فاذا دعوت الله عزوجل فمجّده... (کافی ج۲ ص۴۸۴ح۲)
و عن ابیعبدالله قال: انما هی المدحة ثم الثناء ثم الاقرار بالذنب ثم المسألة. انه و الله ما خرج عبد من ذنب الا بالاقرار. (همان ح۳)
و در ضمن حدیثی زیبا: و ما جهة الدعا؟ قال: تبدء فتحمد الله تذکر نعمه عندک ثم تشکره ثم تصلی علی النبی ثم تذکر ذنوبک فتقر بها ثم تستعیذ منها فهذا جهة الدعا... (همان ۴۸۶ح۸)
د- و اما صحیفهی سجادیه
راوی صحیفهی سجادیه میگوید: یحیی بن زید را هنگام حرکت به سمت خراسان زیارت نمودم. کتاب دعایی را به من داد تا به محمد نفس زکیه و برادرش ابراهیم برسانم. من پس از زیارت امام صادق و ارائهی کتاب به ایشان و تأئید خط زید شهید و تطبیق با نسخهای که به خط امام باقر بود، امانت را به آن دو برادر دادم و از روی نسخهی امام صادق نسخهای برای خودم نوشتم که ۷۵ دعا بود. ۱۱ دعای آنرا گم کردم و امروز آنچه توسط مرحوم شیخ طوسی به دست ما رسیده ۵۴ دعا میباشد.
و کان احبار العلماء و جهابذة القدماء من السلف الصالح یلقبونها بزبور آل محمد و انجیل اهلبیت. (مقدمهی ریاضالصالحین ج۱ص۵۱) از این کتاب در اجازهنامههای حدیثی به اخت القرآن یاد شده است – رک: الذریعه ج۱۳ص۳۴۵ و ج۱۵ص۱۸.
آیةالله حسنزادهی آملی از قول مرحوم ملاحسینقلی همدانی نقل میفرمود: متون اصلی تربیت و تهذیب
اخلاق و معرفت الهی – که باید محضر استاد زانو زد و آموخت- به ترتیب عبارت است از: مفتاح الفلاح شیخ بهایی، عدة الداعی ابنفهد حلی، قوت القلوب ابوطالب مکی، اقبال سیدبنطاووس و صحیفهی مبارکهی سجادیه.
صحیفه کتاب جهاد در تنهایی است و سخن گفتن در سکوت و سنگر گرفتن در شکست و فریاد زدن در خفقان و آموختن با لبهای دوخته و سلاح گرفتن یک خلع سلاح شده ... و با اینهمه، یک کتاب دعا! (نیایش ۷۷)
آشنایی با ادعیهی صحیفهی مبارکهی سجادیه
۱- و کان من دعائه اذا ابتدأ بالدعا بدأ بالتحمید لله عزوجل و الثناء علیه فقال: الحمدلله الاول بلا اول کان قبله و الآخر بلا آخر یکون بعده... انه ولی حمید.
موضوع دعا: حمد و ستایش خدای متعال
الحمد هو الثناء علی ذی علم لکماله –الذاتی او الوصفی او الفعلی- رک: ریاض السالکین ج۱ص۱۳۰.
الحمد هو اظهار کمال المحمود و اعلان محامده – و هو قولی و فعلی و حالی- و الفعلی اظهار کمال المحمود بالعمل، عبادات و خیرات حمد فعلی است و برترین آنها نماز است. و حمد حالی نقش نمودن حمد الهی در جان و روان است. (رک: تعلیقهی امام خمینی بر فصوص ص۴۲)
حمد الهی ستایش و ثنای او با زبان و فعل و حال است و مدح تنها ستودن با زبان است و ثنا تکرار نمودن ستایش و شکر برای انعام و تفضل اوست و ذکر یاد و توجه به خداست که غالبا همهی اینها قابل جمع هستند.
جملاتی از دعا: ۱- ثم سلک بهم طریق ارادته و بعثهم فی سبیل محبته. دقت در تقابل بین: سلک و بعث – طریق و سبیل – ارادت و محبت.
۲- لتصرفوا فی مننه فلم یحمدوه و توسعوا فی رزقه فلم یشکروه. و دقت در تقابل بین: تصرف و توسع – منن و رزق – حمد و شکر
۳- و لو کانوا کذلک لخرجوا من حدود الانسانیة الی حد البهیمیة – حمد الهی و سپاس به درگاه او مرز بین انسانیت و حیوانیت است.
۴- ثم امرنا لیختبر طاعتنا و نهانا لیبتلی شکرنا. و باز تقابل بین: امر و نهی – اختیار و ابتلاء – طاعت و شکر – لیبلونی أاشکر ام أکفر
و خلاصهی دعا: ستایش خدایی را که ازلی و ابدی است. چشم از دیدنش عاجز و خرد در توصیفش ناتوان. خدایی که همه را آفرید و در مسیر خواست خود رهسپار نمود. هیچ آفریدهای را از جاذبهی محبت او گریزی نیست و هیچ موجودی جز روزی او نمیخورد و جز به راه او گام برنمیدارد. و این نشان عدل او و مسئولیت همگان در برابر اوست.
او را سپاس که معرفت و شکر خود را الهام نمود و ما را در مسیر توحید قرار داد. ستایشی که چراغ راه باشد و ما را تا وصول به مشهد مقربان همراهی نماید، چشمان نگران ما را فروغ بخشد و با فرشتگان دمساز و با پیامبران همنشین سازد.
ستایش خدایی را که زیبا آفرید و روزی پاک داد و بر دیگر آفریدهها برتری بخشید و همهی آنان را به تسخیر ما درآورد و فرمانبر ما نمود و جز در خانهی خود همهی درها را به روی ما بست. به راستی چگونه میتوانیم سپاس او را گوئیم و کی فرصت آنرا داریم؟!
ستایش خداوندی را که ابزار کار و کوشش و سرمایهی زندگی به ما داد و با امر و نهی خود ما را آزمود و در کیفر سرپیچیها شتاب ننمود و با بزگواری خود به ما فرصت جبران داد. خدای را سپاس که راه توبه و بازگشت را به ما آموخت و همین یک نعمت ما را بس بود گرچه احسانش فراتر از شمار است و خوشبخت آنکه به سوی او رهسپرد و تیرهبخت آنکه راهی دیگر برگزید.
سپاس به درگاه او برابر سپاس فرشتگانش و برترین بندگانش و پسندیدهترین ستایشگرانش و همچون برتری او بر تمام آفریدگانش باد.
و باز سپاس به درگاه او برابر همهی نعمتهایش -بر ما و بر تمامی گذشتگان – و برابر با هرآنچه در احاطهی علم اوست و به جای هر یک از آنها و چندبرابر آنها تا بی نهایت باد. سپاسی نامحدود و بیشمار و بیپایان. سپاسی که ما را به فرمان او دارد و باعث بخشش و خشنودی او باشد و راهی به بهشت او و دوری از خشم و عذاب او و پشتوانهی فرمانبری و حجاب نافرمانی او باشد و ما را در ادای حق او یاری کند، ما را همراه اولیاء سعادتمند او سازد و در زمرهی شهدای راه او قرار دهد.
اربعین حسینی.mp3
3.55M
#اربعین_حسینی
#سخنرانی
🔰سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین کفیل (زیده عزه)
⭕️ با موضوع اربعین حسینی
----------------
@haghani_heiat
✅ثبت نام آزمون مجدد سالانه حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه آغاز شد.
🖇جهت مشاهده آیین نامه و ثبت نام( از تاریخ 99/07/23 لغایت 99/07/25) به آدرس اینترنتی: www.tahzib-howzeh.com مراجعه بفرمایید.
مدیریت قرآن و حدیث معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
🔴قابل توجه طلاب محترم سطوح عالی؛
در صورت انتخاب دروس تفسیر، عقاید و فلسفه با استاد و ثبت حضور در كلاس نمره قبولی از 12 و در صورت انتخاب بدون استاد حداقل نمره قبولی از 16 محاسبه خواهد شد.
@sotohaali
قابل توجه طلاب محترم عزیزانی که درس تربیتی یا حدیث خوانی انتخاب نکرده اند در اسرع وقت این کار را انجام دهند
دروس مجازی مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی(ع)
https://eitaa.com/darsalhadi
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
✅قابل توجه طلاب محترم سطوح عالی؛
طلاب
پايه دهمدر صورت داشتن حداكثر 320 ساعت ناقصی میتوانند فقط يكی از دروس خارج فقه يا اصول را نيز انتخاب نمايند. @sotohaali