eitaa logo
الحَقُّ الجَدید(معارف مهدویت)
2.3هزار دنبال‌کننده
828 عکس
395 ویدیو
96 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ارواحنا فداه 🔻[السلام علیک یا باب الله و دیان دینه سلام بر تو ای باب خدا و حاکم دین او] 📚زیارت آل یس 👈معنای لغوی دَیّان: ▪️دان الله العباد یدینهم یوم القیامه ای یجزیهم و هو دیان العباد در روز قیامت خدا به بندگان جزا می دهد و اوست که جزا دهنده بندگان است. 📚کتاب العین ج ۸ ص ۷۳ ▪️الدیان من اسماء الله جل و عز معناه الحَکَم القاضی دیان از اسمای خدای جل و عز است و معنای آن حاکم و قاضی است. 📚تهذیب اللغه ج ۱۴ ص ۱۳۰ ▪️داینته حاکمته و کان علی سلام الله علیه دیان هذه الامه بعد نبیها ای قاضیها داینته یعنی در مورد آن حکم دادم و امیرالمومنین سلام الله علیه دیان این امت بود بعد از نبی این امت [حضرت رسول صلی الله علیه و آله] یعنی قاضی این امت بود. 📚اساس البلاغه ص ۲۰۰ ▪️الدیان من اسماء الله عز و جل معناه الحکم القاضی و کان علی بن ابی طالب علیه السلام دیان هذه الامه بعد نبیها ای قاضیها و حاکمها و الدیان القهار دیان از اسماء خدای عز و جل است که معنای آن حاکم و قاضی است و امیرالمومنین سلام الله علیه دیان این امت بود بعد از نبی این امت [حضرت رسول صلی الله علیه و آله] یعنی قاضی و حاکم آن و دیان به معنای قهار است. 📚لسان العرب ج ۱۳ ص ۱۶۶ ▪️الدیان القهار و القاضی و الحاکم و السائس و الحاسب و المجازی الذی لا یضیع عملا بل یجزی بالخیر و الشر دیان به معنای قهار و قاضی و حاکم و سیاستمدار و حسابگر است و جزا دهنده ای که عملی را ضایع نمی کند بلکه به خیر و شر جزا می دهد. 📚القاموس المحیط ج ۴ ص ۲۱۵ کانال "معارف"امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
هدایت شده از معارف الشیعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سلسله مباحث عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین استاد حفظه الله تعالی 🔸موضوع : 🔸جلسه پنجاهم کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
سلام الله علیه 3⃣ قسمت سوم 🔻به مردم بگو به اين موضع كنند، آن را دارند و چهار ركعت نماز اين جا بگزارند؛ دو ركعت تحيّت مسجد، در هر ركعت يك بار حمد و هفت بار قل هو اللّه احد و در ركوع و سجود هفت بار تسبيح بگويند و بر اين نسق دو ركعت نماز امام صاحب الزمان- عجّل اللّه فرجه- بگزارند كه چون فاتحه خوانند و به إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ رسند، آن را صدبار بگويند و بعد فاتحه را تا آخر بخوانند، ركعت دوّم را نيز به همين طريق بگذارند و در ركوع و سجود هفت بار تسبيح بگويند، نماز كه تمام شد، تهليل و تسبيح فاطمه زهرا سلام الله علیها را بگويند و چون از تسبيح فارغ شوند، سر به سجده نهند و صدبار بر پيغمبر و آلش- صلوات اللّه عليهم- صلوات بفرستند. اين نقل از لفظ مبارك امام سلام الله علیه است که: "فمن صلّاهما فكانّما صلّى في البيت العتيق" هركس اين دو نماز را بگزارد، چنين باشد كه در كعبه نماز گزارده باشد. حسن بن مثله جمكرانى گفت: من چون اين سخن را شنيدم، با خويشتن گفتم؛ گويا اين موضعى است كه تو مى پندارى؛ انّما هذا المسجد للأمام صاحب الزّمان سلام الله علیه و بدان جوان اشاره كردم كه در چهار بالش نشسته بود. آن جوان به من اشاره فرمود كه برو! آمدم. چون پاره اى راه آمدم، بار ديگر مرا باز خواندند و فرمودند:... 📚العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان(سلام الله علیه) ،ج۴،ص ۵۶۸ کانال "معارف"امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: لَمَّا مَضَى أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَرَدَ رَجُلٌ مِنْ مِصْرَ بِمَالٍ إِلَى مَكَّةَ لِصَاحِبِ اَلْأَمْرِ فَاخْتُلِفَ عَلَيْهِ وَ قَالَ بَعْضُ اَلنَّاسِ أَنَّ أَبَا مُحَمَّدٍ قَدْر مَضَى عَنْ غَيْرِ خَلَفٍ وَ قَالَ آخَرُونَ اَلْخَلَفُ مِنْ بَعْدِهِ جَعْفَرٌ وَ قَالَ آخَرُونَ اَلْخَلَفُ مِنْ بَعْدِهِ وَلَدُهُ فَبَعَثَ رَجُلاً يُكَنَّى أَبَا طَالِبٍ إِلَى اَلْعَسْكَرِ يَبْحَثُ عَنِ اَلْأَمْرِ وَ صِحَّتِهِ وَ مَعَهُ كِتَابٌ فَصَارَ اَلرَّجُلُ إِلَى جَعْفَرٍ وَ سَأَلَهُ عَنْ بُرْهَانٍ فَقَالَ لَهُ جَعْفَرٌ لاَ يَتَهَيَّأُ لِي فِي هَذَا اَلْوَقْتِ فَصَارَ اَلرَّجُلُ إِلَى اَلْبَابِ وَ أَنْفَذَ اَلْكِتَابَ إِلَى أَصْحَابِنَا اَلْمَرْسُومِينَ بِالسِّفَارَةِ فَخَرَجَ إِلَيْهِ آجَرَكَ اَللَّهُ فِي صَاحِبِكَ فَقَدْ مَاتَ وَ أَوْصَى بِالْمَالِ اَلَّذِي كَانَ مَعَهُ إِلَى ثِقَةٍ يَعْمَلُ فِيهِ بِمَا يَجِبُ وَ أُجِيبَ عَنْ كِتَابِهِ وَ كَانَ اَلْأَمْرُ كَمَا قِيلَ لَهُ. حسن بن عيسى عريضى روايت كرده كه چون حضرت امام حسن عسكرى سلام الله علیه، از دنيا رفت مردى از اهل مصر اموالى به مكّه آورد كه مربوط‍‌ به امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف بود، و در بارۀ امام زمان سلام الله علیه اختلاف شد. برخى گفتند: حضرت عسكرى سلام الله علیه بدون جانشين از دنيا رفت. برخى گفتند: جانشين او برادرش جعفر علیه السلام است. گروهى گفتند: جانشين او فرزند او است. پس مردى كه كنيه‌اش ابو طالب بود به سامره فرستادند كه از نزديك موضوع جانشينى امام عسكرى سلام الله علیه را بررسى كند و نامۀ هم همراه داشت، آن مرد به سامره آمد و به نزد جعفر رفته از او برهان امامت خواست(و نشانه‌اى در ادعاى امامتش طلبيد) جعفر گفت: اكنون آمادۀ نشان دادن برهان امامت نيست، مرد مزبور به در خانۀ حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه رفت و نامه را به وسيلۀ سفرا فرستاد، پاسخ آمد: خدا تو را در مصيبت رفيقت پاداش نيك دهد زيرا او از دنيا رفت(يعنى مرد مصرى) و مالى كه همراه خود آورده به شخص امينى سپرد و به او وصيت كرد در آن مال هر گونه خواهد(و برخى نسخه‌ها«بما يجب»است يعنى هر چه لازم باشد)عمل كند، و پاسخ نامۀ او را هم داد. و جريان مرگ و وصيت آن مرد، چنان بود كه به او گفته شده بود. 📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ج ۲، ص ۳۶۴ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻[أینَما تَکونوا یَاتِ بِکُمُ اللهُ جَمیعا] بقره، ۱۲۸ ▪️امام سجاد سلام الله علیه فرمود: پنهان شدگان از جامه های خواب خود سیصد و سیزده نفرند به شماره اهل بدر (تعداد سپاه اسلام در جنگ بدر) ، پس صبح می کنند در حالی که در مکه اند (یعنی شب در بستر خود خوابیده اند و صبح از بستر خود جدا شده و در مکه هستند) و این است معنای گفته خدای عز و جل که فرموده: {هر کجا باشید می آورد خدا همه شما را} و ایشان یاران امام قائم صلوات الله علیه هستند. 📚کمال الدین و تمام النعمه ص ۶۵۴ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام الله علیه 4⃣قسمت چهارم: 🔻بار دیگر مرا باز خواندند و فرمودند: بزى در گلّه جعفر كاشانى راعى است، بايد آن بز را بخرى! اگر مردم ده بها دهند، بخر وگرنه، تو از طرف خود بده، آن بز را بدين موضع بياور، فردا شب قربانی کن! آن گاه روز هجدهم ماه مبارك رمضان، گوشت آن بز را بر بيماران و كسى كه علّتى سخت داشته باشد، انفاق كن كه حق تعالى همه را شفا دهد. بز، ابلق است و موهاى بسيار و هفت علامت دارد؛ سه تا برجانبى و چهار تا برجانب ديگر و مثل درهم سياه و سفيد است. رفتم، بار ديگر مرا باز گرداند و فرمود: ما هفتاد روز يا هفت روز اين جاييم. اگر بر هفت روز حمل كنى، بر شب قدر دليل كند كه بيست و سوّم رمضان است و اگر بر هفتاد حمل كنى، شب بيست و پنجم ذى قعدة الحرام كه روز بزرگوارى است. حسن بن مثله گفت: به خانه آمدم و همه شب در آن انديشه بودم تا صبح شد، فريضه بگزاردم؛ نزديك على بن المنذر آمدم و آن احوال را با او گفتم. او با من بيامد و به آن جايگاه رفتيم كه شب مرا برده بودند. گفت: باللّه، نشانى و علامتى كه امام سلام الله علیه به من فرمود، يكى اين است كه اين جا زنجيرها و ميخ‌ها ظاهر است. نزديك سيّد ابو الحسن الرضا شديم، چون به در سراى وى رسيديم، خدم و حشم وى را ديديم كه به من گفتند: سيّد ابو الحسن از سحرگاه در انتظار تو است، تو از جمكرانى؟ گفتم: بلى! رفتم، سلام كردم و خدمت كردم. ... 📚العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان(صلوات الله علیه) ،ج۴،ص ۵۶۸ کانال "معارف"امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
هدایت شده از معارف الشیعه
4_5821375656268664703.mp3
1.3M
🔴 سلسله مباحث عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین استاد حفظه الله تعالی 🔸موضوع : 🔸جلسه پنجاه و یکم کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻عُثمانِ بْنِ سَعِيدٍ اَلْعَمْرِيِّ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ وَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ الحسينان [اَلْحَسَنِيَّانِ] قَالاَ : دَخَلْنَا عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِسُرَّمَنْرَأَى وَ بَيْنَ يَدَيْهِ جَمَاعَةٌ مِنْ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهِ بَدْرٌ خَادِمُهُ فَقَالَ يَا مَوْلاَيَ بِالْبَابِ قَوْمٌ شُعْثٌ غُبْرٌ فَقَالَ لَهُمْ هَؤُلاَءِ نَفَرٌ مِنْ شِيعَتِنَا بِالْيَمَنِ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ يَسُوقَانِهِ إِلَى أَنْ يَنْتَهِيَ إِلَى أَنْ قَالَ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِبَدْرٍ فَامْضِ فَأْتِنَا بِعُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ اَلْعَمْرِيِّ فَمَا لَبِثْنَا إِلاَّ يَسِيراً حَتَّى دَخَلَ عُثْمَانُ فَقَالَ لَهُ سَيِّدُنَا أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِمْضِ يَا عُثْمَانُ فَإِنَّكَ اَلْوَكِيلُ وَ اَلثِّقَةُ اَلْمَأْمُونُ عَلَى مَالِ اَللَّهِ وَ اِقْبِضْ مِنْ هَؤُلاَءِ اَلنَّفَرِ اَلْيَمَنِيِّينَ مَا حَمَلُوهُ مِنَ اَلْمَالِ ثُمَّ سَاقَ اَلْحَدِيثَ إِلَى أَنْ قَالاَ ثُمَّ قُلْنَا بِأَجْمَعِنَا يَا سَيِّدَنَا وَ اَللَّهِ إِنَّ عُثْمَانَ لَمِنْ خِيَارِ شِيعَتِكَ وَ لَقَدْ زِدْتَنَا عِلْماً بِمَوْضِعِهِ مِنْ خِدْمَتِكَ وَ إِنَّهُ وَكِيلُكَ وَ ثِقَتُكَ عَلَى مَالِ اَللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَ اِشْهَدُوا عَلَيَّ أَنَّ عُثْمَانَ بْنَ سَعِيدٍ اَلْعَمْرِيَّ وَكِيلِي وَ أَنَّ اِبْنَهُ مُحَمَّداً وَكِيلُ اِبْنِي مَهْدِيِّكُمْ. محمّد بن اسماعيل و على بن عبد اللّه حسنيان گفتند: در سرّ من رأى به محضر مبارك ابى محمّد حسن بن على عسكرى سلام الله علیهما رسيديم، تعدادى از دوستان و شيعيان ايشان در خدمت امام بودند، تا اين‌كه بدر، خادم حضرت وارد شده و عرض کرد: اى مولاى من! اشخاصی جلوی درب ايستاده‌اند كه غبارآلود هستند. حضرت به حضار فرمودند: اين‌ها تعدادى از شيعيان ما در يمن هستند...حديث طولانى است تا اين‌كه امام خطاب به بدر فرمودند: برو و عثمان بن سعيد عمرى را نزد ما بياور. طولى نكشيد كه جناب عثمان قدس سره آمد و حضرت امام حسن عسکری سلام الله علیه خطاب به او فرمودند: اى عثمان! تو وكيل و مورد اطمينان و امين بر مال خدا هستى، برو و از اين چند نفر يمنى اموالى را كه آورده‌اند تحويل بگير. بعد حديث ادامه پيدا مى‌كند تا اين‌كه آن‌ دو مى‌گويند: ما همگى به حضرت عرض كرديم: اى سيّد ما! به خدا قسم عثمان از بهترين شيعيان توست، و شما با اين كار علم و آگاهى ما را نسبت به منزلت خدمت‌گزارى او زياد فرموديد، و اين‌كه او وكيل و ثقه شما بر مال خدا(خمس) است. حضرت فرمودند: بله شاهد باشيد كه عثمان بن سعيد عمرىّ‌ وكيل من است و فرزندش محمّد وكيل فرزند من مهدى شما سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف است. 📚بحار الأنوار ج ۵۱، ص ۳۴۵ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
سلام الله علیه 🔻امام رضا سلام الله علیه در فضيلت روز غدير فرمود: وَ فِي يَوْمِ اَلْغَدِيرِ عَرَضَ اَللَّهُ اَلْوَلاَيَةَ عَلَى أَهْلِ اَلسَّمَاوَاتِ اَلسَّبْعِ فَسَبَقَ إِلَيْهَا أَهْلُ اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ فَزَيَّنَ بِهَا اَلْعَرْشَ ثُمَّ سَبَقَ إِلَيْهَا أَهْلُ اَلسَّمَاءِ اَلرَّابِعَةِ فَزَيَّنَهَا بِالْبَيْتِ اَلْمَعْمُورِ ثُمَّ سَبَقَ إِلَيْهَا أَهْلُ اَلسَّمَاءِ اَلدُّنْيَا فَزَيَّنَهَا بِالْكَوَاكِبِ ثُمَّ عَرَضَهَا عَلَى اَلْأَرَضِينَ فَسَبَقَتْ إِلَيْهَا مَكَّةُ فَزَيَّنَهَا بِالْكَعْبَةِ ثُمَّ سَبَقَتْ إِلَيْهَا اَلْمَدِينَةُ فَزَيَّنَهَا بِالْمُصْطَفَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ سَبَقَتْ إِلَيْهَا اَلْكُوفَةُ فَزَيَّنَهَا بِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ عَرَضَهَا عَلَى اَلْجِبَالِ فَأَوَّلُ جَبَلٍ أَقَرَّ بِذَلِكَ ثَلاَثَةُ أَجْبَالٍ اَلْعَقِيقُ وَ جَبَلُ اَلْفَيْرُوزَجِ وَ جَبَلُ اَلْيَاقُوتِ فَصَارَتْ هَذِهِ اَلْجِبَالُ جِبَالَهُنَّ وَ أَفْضَلَ اَلْجَوَاهِرِ وَ سَبَقَتْ إِلَيْهَا جِبَالٌ أُخَرُ فَصَارَتْ مَعَادِنَ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ مَا لَمْ يُقِرَّ بِذَلِكَ وَ لَمْ يَقْبَلْ صَارَتْ لاَ تُنْبِتُ شَيْئاً وَ عُرِضَتْ فِي ذَلِكَ اَلْيَوْمِ عَلَى اَلْمِيَاهِ فَمَا قَبِلَ مِنْهَا صَارَ عَذْباً وَ مَا أَنْكَرَ صَارَ مِلْحاً أُجَاجاً وَ عَرَضَهَا فِي ذَلِكَ اَلْيَوْمِ عَلَى اَلنَّبَاتِ فَمَا قَبِلَهُ صَارَ حُلْواً طَيِّباً وَ مَا لَمْ يَقْبَلْ صَارَ مُرّاً ثُمَّ عَرَضَهَا فِي ذَلِكَ اَلْيَوْمِ عَلَى اَلطَّيْرِ فَمَا قَبِلَهَا صَارَ فَصِيحاً مُصَوِّتاً وَ مَا أَنْكَرَهَا صَارَ أَحَرَّ أَلْكَنَ إِلَى آخِرِ اَلْخَبَرِ... . در روز غدير خداوند عرضه داشت ولايت حضرت على سلام الله علیه را به اهل آسمان‌هاى هفتگانه. اهالى آسمان هفتم از همه پيشى گرفتند، به همين جهت آن آسمان را به عرش آراست. سپس اهل آسمان چهارم، آن را آراست با بيت المعمور بعد اهل آسمان دنيا، آن را آراست به وسيله ستارگان. سپس عرضه داشت بر زمين‌ها: مكه از همه سبقت گرفت، مكه را به وسيله كعبه آراست. بعد مدينه سبقت گرفت، آن را آراست به وسيله حضرت محمّد مصطفى صلّى اللّٰه عليه و آله. بعد كوفه، آنجا را به وسيله امير المؤمنين سلام الله عليه زينت بخشيد. و بر كوه ها عرضه داشت: جلوتر از همه سه كوه پيشى گرفتند، عقيق و فيروزه و ياقوت. اينها شدند معادن اين گوهرها و بهترين جواهر بعد كوه هاى ديگر پذيرفتند، كه معدن طلا و نقره شدند. و هر چه اقرار نياورد و نپذيرفت در او چيزى نروئيد. در آن روز ولايت را بر آب ها عرضه داشت هر آبى قبول كرد شيرين شد. هر آبى نپذيرفت شور و تيز و تند شد. و بر گياهان عرضه داشت هر چه قبول كرد شيرين و خوب شد و هر چه نپذيرفت تلخ شد. سپس عرضه داشت در آن روز ولايت را بر پرندگان: هر كدام قبول كردند فصيح و خوش صدا شدند و هر كدام انكار كردند گنگ و لال شدند، تا انتهای حدیث... . 📚بحار الأنوار ج ۲۷، ص ۲۶۲ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻 دستوری از امام زمان سلام الله علیه برای جهت برآورده شدن امام زمان سلام الله علیه فرمودند: مَنْ کانَتْ لَهُ إلَى اللهِ حاجَهٌ فَلْیَغْتَسِلْ لَیْلَهَ الْجُمُعَهِ بَعْدَ نِصْفِ اللَّیْلِ وَ یَأْتِ مُصَلاّهُ. هر که خواسته اى و حاجتى از پیشگاه خداوند متعال دارد بعد از نیمه شب جمعه غسل کند و جهت مناجات و راز و نیاز با خداوند، در جایگاه نمازش قرار گیرد. 📚مستدرک الوسائل: ج ۲، ص ۵۱۷ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
7e4b7b71-da93-40f0-b5b6-516266d2395d-H_5861793733770480404.mp3
17.58M
🔴 درس 🔸سوره مبارکه 🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی دامت برکاته 🔹(جلسه پنجاه و سوم) مدرسه مجازی "مکتب تفکیک" @m_m_maktabtafkik
🌸صلی الله علیک یا رسول الله یا رحمه للعالمین صلی الله علیک یا جعفر بن محمد الصادق🌸
🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود: لَوْ أُذِنَ لَنَا أَنْ نُعْلِمَ اَلنَّاسَ حَالَنَا عِنْدَ اَللَّهِ وَ مَنْزِلَتَنَا مِنْهُ لَمَا اِحْتَمَلْتُمْ فَقَالَ لَهُ فِي اَلْعِلْمِ فَقَالَ اَلْعِلْمُ أَيْسَرُ مِنْ ذَلِكَ إِنَّ اَلْإِمَامَ وَكْرٌ لِإِرَادَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَشَاءُ إِلاَّ مَنْ يَشَاءُ اَللَّهُ اگر اجازه داشتيم كه حال خود و مقام و مرتبه اى كه نزد خداوند داريم را بيان كنيم شما نمى پذيرفتيد و قبول نمى كرديد. عرض كرد: مقصودتان مقامات علمى است؟ فرمود: علم كمترين و آسانترين آنها است، همانا امام آشيانه و جايگاه اراده خداوند تبارك و تعالى است و جز آنچه را كه خداوند بخواهد نمى خواهد. 📚 بحار الأنوار ج۲۵، ص ۳۸۵ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
سلام الله علیه 5⃣ قسمت پنجم(قسمت آخر) 🔻سلام کردم و خدمت کردم. جواب نيكو داد، اعزاز كرد، مرا به تمكين نشاند و پيش از آن كه من حديث كنم، به من گفت: اى حسن بن مثله! خفته بودم كه شخصى در خواب به من گفت: مردى از جمكران به نام حسن مثله، بامداد پيش تو مى آيد، آن چه می گويد، تصديق دار و بر قولش اعتماد كن كه سخن او سخن… ماست، بايد قول او را رد نگردانى. از خواب بيدار شدم و تا اين ساعت منتظر تو بودم. حسن مثله احوال را به شرح به او گفت. در حال سيّد فرمود بر اسب‌ها زين نهادند، بيرون آوردند و سوار شدند. چون نزديك ده رسيدند، جعفر راعى، گلّه اى بر كنار راه داشت. حسن مثله ميان گله رفت و آن بز از پس همه گوسفندان پيش مى آمد. حسن مثله دويد، او آن بز را برگرفت كه بها به وى دهد و بز را بياورد. جعفر راعى سوگند ياد كرد كه من هرگز اين بز را نديده‌ام و در گلّه من نبوده الّا امروز كه مى بينم، هرچه مى خواهم اين بز را بگيرم، ميسّر نمى شود و اكنون پيش شما آمد. پس چنان كه سيّد فرموده بود، بز را در آن جايگاه آوردند و كشتند، سيّد ابو الحسن الرضا بدين موضع آمدند و حسن مسلم را حاضر كردند، انتفاع از او بستدند، وجوه رهق را آوردند، مسجد جمكران را به چوب پوشاندند و سيّد ابو الحسن الرضا زنجيرها و ميخ‌ها را به قم برد و در سراى خود گذاشت. همه بيماران و صاحبان علّت مى رفتند و خود را در زنجير مى ماليدند؛ خداى تعالى شفاى عاجل مى داد و خوب مى شدند، و ابو الحسن محمد بن حيدر گويد: به استفاضه شنيدم كه سيّد ابو الحسن الرضا در موسويان در شهر قم مدفون است و بعد از آن فرزند او دچار بيمارى شد، وى در خانه شد، سرصندوق را برداشتند، ولى زنجير و ميخ‌ها را نيافتند. 📚العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان(صلوات الله علیه) ،ج۴،ص ۵۶۸ کانال "معارف"امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
هدایت شده از معارف الشیعه
4_5821375656268664704.mp3
1.62M
🔴 سلسله مباحث عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین استاد حفظه الله تعالی 🔸موضوع : 🔸جلسه پنجاه و دوم کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻[اَينَما تَكُونُوا يَأتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِيعاً اِن اَللّهَ عَلَي كُلٍّ شَي ‏ءٍ قَدِيرٌ] بقره ، ۱۴۸ ▪️حضرت ‌ سلام الله علیه‌ فرمود: به‌ سلام الله علیه عرض‌ كردم: من‌ اميدوارم‌ كه‌ آن‌ «قائم (عجل الله فرجه)» كه‌ زمين‌ را پر از عدل‌ و داد كند پس‌ از آن كه‌ از جور و ستم‌ پر شده‌ باشد از خاندان‌ حضرت‌ رسول‌ (صلی الله علیه و آله)، شما باشی. حضرت جواد‌(سلام الله علیه) فرمود: ايی ابوالقاسم! ما اهل‌ بيت‌ همه‌ قائم‌ به‌ امر خداونديم‌ و راهنمای دين‌ او هستيم، ليكن‌ آن‌ قائم‌ كه‌ خداوند بوسيله‌ او جهان‌ را از كفر و آلودگي‌ و ظلم‌ و جنايت‌ پاك‌ خواهد كرد، و جهان‌ را پر از عدل‌ و داد مي‌نمايد، كسي‌ است‌ كه‌ ولادت‌ او از انظار مخفي‌ مي‌ماند و شخص‌ او از مردم‌ پنهان‌ مي‌شود، و بردن‌ نام‌ او بر مردم‌ حرام‌ می گردد، آن‌ حضرت‌ با پيغمبر هم‌ نام‌ و هم‌ كنيه‌ است، وی آن‌ شخصی است‌ كه‌ زمين‌ از برای او در هم‌ پيچيده‌ مي‌گردد و هر دشواری برايش‌ آسان‌ مي‌شود، ياران‌ وی كه‌ به‌ اندازه‌ ی اصحاب‌ بدر هستند در هر كجای دنيا باشند پيرامونش‌ جمع‌ مي‌شوند، و تفسير آيه‌ ی شريفه‌ي‌ {در هر جايی كه‌ باشيد خداوند همه‌ شما را جمع‌ مي‌كند و پروردگار به‌ همه‌ چيز توانا است‌} ناظر به‌ اين‌ معنی است، هر گاه‌ اين‌ عده‌ كه‌ از اهل‌ اخلاص‌اند اجتماعی كنند، خداوند امر او را اظهار خواهد نمود، وقتی كه‌ لشگريان‌ آن‌ حضرت‌ كه‌ ده‌ هزار نفرند بهم‌ بپيوندند در اين‌ هنگام‌ به‌ فرمان‌ و اذن‌ پروردگار ظهور خواهد نمود، و دشمنان‌ خداوند را خواهد كشت‌ تا از وی راضی گردد. ‌عبدالعظيم‌ حسني‌ گويد: عرض‌ كردم: آن‌ بزرگوار از كجا می داند كه‌ خدا از وی راضی شده‌ است؟ ‌فرمود: در دل‌ وی رحمت‌ و عاطفه‌ای پيدا مي‌شود كه‌ حاكی از رضايت‌ خداوند است‌ و هرگاه‌ داخل‌ مدينه‌ شود، لات‌ و عزّي‌ را از قبر بيرون‌ می كند و می سوزاند. 📚بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۸۳ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
هدایت شده از معارف الشیعه
4_5834612685345394071.mp3
628.1K
🔴 سلسله مباحث عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین استاد حفظه الله تعالی 🔸موضوع : 🔸جلسه پنجاه و سوم کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻مَا خَرَجَ فِي تَعْزِيَةِ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ وَفَاةُ أَبِيهِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْحِمْيَرِيِّ قَالَ: خَرَجَ اَلتَّوْقِيعُ إِلَى اَلشَّيْخِ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ اَلْعَمْرِيِّ قَدَّسَ اَللَّهُ رُوحَهُ فِي اَلتَّعْزِيَةِ بِأَبِيهِ رَضِيَ اَللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ وَ فِي فَصْلٍ مِنَ اَلْكِتَابِ: إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ تَسْلِيماً لِأَمْرِهِ وَ رِضًى بِقَضَائِهِ عَاشَ أَبُوكَ سَعِيداً وَ مَاتَ حَمِيداً فَرَحِمَهُ اَللَّهُ وَ أَلْحَقَهُ بِأَوْلِيَائِهِ وَ مَوَالِيهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ فَلَمْ يَزَلْ مُجْتَهِداً فِي أَمْرِهِمْ سَاعِياً فِيمَا يُقَرِّبُهُ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَيْهِمْ نَضَّرَ اَللَّهُ وَجْهَهُ وَ أَقَالَهُ عَثْرَتَهُ. وَ فِي فَصْلٍ آخَرَ: أَجْزَلَ اَللَّهُ لَكَ اَلثَّوَابَ وَ أَحْسَنَ لَكَ اَلْعَزَاءَ رُزِئْتَ وَ رُزِئْنَا وَ أَوْحَشَكَ فِرَاقُهُ وَ أَوْحَشَنَا فَسَرَّهُ اَللَّهُ فِي مُنْقَلَبِهِ (وَ) كَانَ مِنْ كَمَالِ سَعَادَتِهِ أَنْ رَزَقَهُ اَللَّهُ تَعَالَى وَلَداً مِثْلَكَ يَخْلُفُهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ يَقُومُ مَقَامَهُ بِأَمْرِهِ وَ يَتَرَحَّمُ عَلَيْهِ. وَ أَقُولُ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ فَإِنَّ اَلْأَنْفُسَ طَيِّبَةٌ بِمَكَانِكَ وَ مَا جَعَلَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيكَ وَ عِنْدَكَ أَعَانَكَ اَللَّهُ وَ قَوَّاَك وَ عَضَدَكَ وَ وَفَّقَكَ وَ كَانَ لَكَ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ رَاعِياً وَ كَافِياً. عبد اللّه بن جعفر حميرى گفته است: توقيع شريف امام زمان سلام الله علیه به شيخ ابو جعفر محمّد بن عثمان بن سعيد عمرى قدّس سرّهما به جهت تسليت و به مناسبت درگذشت پدرش آمد، كه در بخشى از اين توقيع شريف آمده بود: إِنّٰا لِلّٰهِ‌ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ‌ رٰاجِعُونَ‌، به امر او تسليم و به قضا و قدر او راضى هستيم. پدر تو با سعادت و نيك‌ بختى زندگى كرد و در حالى‌ كه پسنديده و مورد ستايش بود از دنيا رفت، پس خداوند او را رحمت كند و به اوليا و دوستان خودش (يعنى اهل بيت سلام الله علیهم) ملحق بفرمايد، او هميشه در امر ولايت اولياء اللّه تلاش مى‌كرد، و در آنچه كه او را به خدا و اهل بيت نزديك مى‌كرد مى‌كوشيد. خداوند روى او را خرّم و تازه فرمايد، و لغزش او را ببخشد. در بخش ديگرى از توقيع شريف آمده بود: خداوند متعال ثواب تو را(در اين مصيبت) بزرگ گردانيده، و صبر نيكو براى تو كرامت فرمايد. هم تو و هم ما مصيبت ديده‌ايم، مصيبت پدرت موجب تنهايى و نگرانى تو و ما شده است، پس خداوند او را در مكانى كه رفته است شاد گرداند. كمال سعادت او اين بوده است كه خداوند فرزندى همچون تو به او عنايت و روزى فرموده كه پس از او جانشين و قائم مقام او در امرش (سفارت از امام زمان ارواحنا فداه) باشد، و براى او رحمت الهى را طلب كند. من مى‌گويم: الحمد للّه، چراكه دل‌ها به وسيله مكان و منزلت تو و آنچه كه خداوند در وجود تو قرار داده و نزد توست پاك و شادند. خداوند متعال تو را يارى كند و به تو قوت و توفيق كرامت فرمايد و صاحب و حافظ‍‌ و نگهبان تو باشد و خداوند براى تو كافى است. 📚الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۳۶۱ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارواحنا فداه 🔻علامه مجلسی رحمه الله علیه حکایتی نقل می کند که: شخصی به نام امیر اسحاق استرآبادی در راه مکه گم شد؛ با گفتن «یا صالح! یا أبا صالح! ارشدونی إلی الطریق» حضرت به یاریش آمدند و او راه را یافت و بعد از آن بود که اعراب در هنگام گرفتاری امام عصر ارواحنا فداه را با نام "اباصالح" صدا میزنند. 📚بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۷۵ کانال "معارف"امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻[سَنُرِيهِمْ‌ آيٰاتِنٰا فِي اَلْآفٰاقِ‌ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ‌ حَتّٰى يَتَبَيَّنَ‌ لَهُمْ‌ أَنَّهُ‌ اَلْحَقُّ‌] فصلت، ۵۳ ▪️از امام صادق سلام الله علیه در بارۀ آيۀ شريفۀ: {ﺁﻳﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪ‌ﻭﻛﻨﺎﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻥ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍی ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ ﺧﺪﺍ، ﻫﻤﻴﻦ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﻣﺨﻠﻮﻗﻲ ﻣﺸﻬﻮﺩ ﺍﺳﺖ؟} پرسش كردند و حضرت سلام الله علیه در پاسخ فرمود: مقصود به زمين فرو شدن و مسخ شدن و پرتاب شدن است. راوى مى‌گويد: عرض كردم: تا براى آنها آشكار شود؟ فرمود: اين سخن را رها كن، مقصود قيام امام قائم سلام الله علیه است. 📚الکافي ج ۸، ص ۱۶۶ کانال "معارف"امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مَعِي رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّي لَأَغْتَمُّ وَ أَحْزَنُ مِنْ غَيْرِ أَنْ أَعْرِفَ لِذَلِكَ سَبَباً فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ ذَلِكَ اَلْحَزَنَ وَ اَلْفَرَحَ يَصِلُ إِلَيْكُمْ مِنَّا لِأَنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَيْنَا حُزْنٌ أَوْ سُرُورٌ كَانَ ذَلِكَ دَاخِلاً عَلَيْكُمْ لِأَنَّا وَ إِيَّاكُمْ مِنْ نُورِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَجَعَلَنَا وَ طِينَتَنَا وَ طِينَتَكُمْ وَاحِدَةً وَ لَوْ تُرِكَتْ طِينَتُكُمْ كَمَا أُخِذَتْ لَكُنَّا وَ أَنْتُمْ سَوَاءً وَ لَكِنْ مُزِجَتْ طِينَتُكُمْ بِطِيْنَةِ أَعْدَائِكُمْ فَلَوْ لاَ ذَلِكَ مَا أَذْنَبْتُمْ ذَنْباً أَبَداً قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ فَتَعُودُ طِينَتُنَا وَ نُورُنَا كَمَا بَدَا فَقَالَ إِي وَ اَللَّهِ... ابو بصير نقل كرده: من با يكى از اصحاب وارد بر امام صادق سلام الله علیه شديم، محضرش عرض كردم: اى فرزند رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فدايت شوم: گاهى مغموم و محزون شده بدون اين كه سببى برايش سراغ داشته باشم،جهت آن چيست‌؟ حضرت فرمودند: حزن و سرورى كه به شما مى‌رسد از ناحيه ما است زيرا هر وقت ما محزون يا مسرور شويم به واسطه آن شما نيز محزون و مسرور مى‌گرديد و جهتش آن است كه ما و شما از يك نور يعنى نور حقّ‌ عزّ و جلّ‌ مى‌باشيم، حقّ‌ جلّ‌ و على طينت ما و شما را يكى قرار داده و اگر طينت شما به حال خود واگذارده مى‌شد به همان نحو كه اخذ و برداشته شده محققا ما و شما يكسان مى‌بوديم ولى طينت شما با طينت دشمنانتان ممزوج شده و بدين ترتيب از مرحله و مرتبه تساوى با ما خارج شديد و اگر اين معنا اتّفاق نمى‌افتاد هرگز گناهى از شما سر نمى‌زند. راوى مى‌گويد: محضر مباركش عرضه داشتم: فدايت شوم آيا طينت و نور ما به اصل و ابتدائش بر مى‌گردد؟ حضرت فرمودند: آرى،به خدا سوگند. 📚علل الشرایع ج ۱، ص ۹۳ کانال "معارف"امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
022f00c4-56c8-4ed5-af1e-4fb4da303de5-H_5976410450802248908.mp3
17.02M
🔴 درس 🔸سوره مبارکه 🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی دامت برکاته 🔹(جلسه پنجاه و چهارم) مدرسه مجازی "مکتب تفکیک" @m_m_maktabtafkik
🔻پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: إِنَّ اَللَّهَ يُؤَيِّدُ هَذَا اَلدِّينَ بِأَقْوَامٍ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ. زود باشد که تأييد کند خدا این دین را، به گروه هایی که هیچ بهره ای از دین ندارند. 📚بحار الأنوار ج ۲۴، ص ۳۶۱ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49