eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ برخی از اجتهادات فقهی و فتاوای اختصاصی آیت الله حیدری 3️⃣ ⁉️ پرسش و پاسخ 🌀 موضوع: حکم سنّ تکلیف و بلوغ شرعی برای دختران 📌 سؤال با سلام ➖ سنّ تکلیف برای دختران از چه سالی شروع می شود؟ آیا ۹ سال، ملاک است؟ ➖➖➖➖➖ 📍 پاسخ با سلام و احترام ➖ درباره تکلیف و بلوغ شرعی برای دختران، سنّ خاصّی شرط نیست؛ بلکه دیدن اوّلین حیض، شرط است. ➖➖➖➖➖ ۳ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
◾️ انا لله و انا الیه راجعون درگذشت خادم منبر حسینی (علیه السلام)، جناب حجت الاسلام والمسلمین سید جاسم طویرجاوی تسلیت باد. برای این عالم فرزانه از درگاه الهی طلب مغفرت و علوّ درجات نموده و برای بازماندگان ایشان صبر و اجر مسئلت می‌نماییم. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ بسم الله الرحمن الرحیم "واذا مرضت فهو یشفین" (و هنگامی که بیمار شوم، او است که مرا شفا می‌دهد)؛ سوره شعراء، آیه ۸۰. 🔸 به استحضار مردم عزیز و علاقه مندان آیت الله حیدری می رساند عمل جراحی ایشان ساعتی پیش به پایان رسیده و به عنایت الهی حال عمومی ایشان خوب است. از خدای متعال، بهبودی و شفای همه بیماران را عاجزانه مسئلت می نماییم. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ برخی از اجتهادات فقهی و فتاوای اختصاصی آیت الله حیدری 4️⃣ ⁉️ پرسش و پاسخ 🌀 موضوع: حکم قوّامیّت و سرپرستی زنان! 📍 سؤال با سلام ➖ آیا از نظر آیت الله حیدری هم مانند سایر فقها، قوّامیت و سرپرستی خانواده، فقط به عهده مرد است؟! اگر مسئولیّت اصلی خانواده و درآمدزایی بر دوش خانم بود و به عنوان مثال، مَرد معتاد و بیکار یا از کارافتاده بود، باز هم یکچنین مردی که حتی از اداره خودش ناتوان است و نیازمند سرپرستی دیگران است، مدیر و سرپرست خانواده محسوب می‌شود؟! ➖➖➖➖➖ 📌 پاسخ با سلام و احترام ➖ ولایت و سرپرستی مرد که در قرآن ذکر شده، یک حکم مطلق نیست، بلکه حکمی اجتماعی و مربوط به شرایط زمانی و مکانی است و از همین جهت قابل تغییر می باشد؛ به این معنا که اگر زمام امور خانواده به عهده مرد بود، به همان میزان سرپرستی خانواده با مرد خواهد بود؛ و چنانچه زن عهده دار انجام امور اصلی مربوط به اداره خانواده - اعم از مالی و غیر مالی - بود، به همان اندازه سرپرست خانواده خواهد بود؛ و اگر مدیریّت امور خانواده به صورت مشترک توسط زن و مرد صورت گرفت، میزان سرپرستی آن ها هم مشترک و متساوی خواهد بود. ➖➖➖➖➖ ۴ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 هلال ماه ربیع الاول سال ۱۴۴۲ قمری ➖ به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم بنابر اعلام دفتر آیت الله حیدری، روز یکشنبه ۹۹/۷/۲۷ اولین روز از ماه ربیع الاول سال ۱۴۴۲ قمری، خواهد بود. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 روش مواجهه با مخالفین از دیدگاه قرآن ✳️ برگرفته از مصاحبه شبکه العراقیة با آیت الله حیدری ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 Quran and the logic of absolute denial of others 26th sep 2020 🔹 ترجمه انگلیسی مباحث آیت الله حیدری، در سایت رسمی انگلیسی، برنامه یوتیوب و توییتر ایشان قابل مشاهده است 🔗 سایت انگلیسی 🔗 تویتیر انگلیسیhttps://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تقریب بین شیعه و اهل سنّت: صوری و روبنایی، یا حقیقی و زیربنایی؟! 〽️ مسأله تکفیر از دیدگاه علمای مکتب تشیع و اهل سنت 〽️ آیت الله حیدری: اهل سنّت ظاهراً و باطناً مسلمان و مؤمن‌اند 〽️هر گونه لعن، توهین، ناسزا و بی‌احترامی به اهل سنّت - و پیروان جمیع ادیان و مذاهب الهی و بشری - شرعاً حرام است! ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 تقریب بین شیعه و اهل سنّت: صوری و روبنایی، یا حقیقی و زیربنایی؟! 🔸 علمای اهل سنت، شیعیان را به دلیل عدم پذیرش و انکارِ دو مبنای: «مشروعیتِ خلافت خلفای سه گانه» و «عدالت صحابه» کافر می‌دانند، و از دیدگاه شیعیان نیز اهل سنّت به علت انکار «مسألۀ امامت»، مستحقّ تکفیرند! 🔹 اقسام تکفیر باید توجّه داشت که تکفیر نیز بر دو قسم است که عمدتاً بین آن دو خلط می‌شود: 1️⃣ تکفیر کلامی یا اعتقادی تکفیر کلامی به این معناست که طرف مقابل در قیامت جزو کفّار محسوب شده و با آنها محشور می‌گردد؛ یعنی فرقی نمی کند که در دنیا مسلمان (اعمّ از سنّی و شیعه)، مسیحی و یا یهودی بوده باشد؛ یک‌چنین شخصی به محض اینکه از دنیا رفت و وارد برزخ و سپس قیامت شد، با او مانند کفّار معامله می‌شود و طبعاً جایش در جهنّم است (طبق دیدگاه مشهور). 2️⃣ تکفیر فقهی و اما وقتی طبق نگرش مشهور گفته می‌شود فلان شخص کافر فقهی است، معنایش این است که هم در قیامت کافر محشور می‌شود و هم در این دنیا جزو کفّار به شمار می‌رود و قاعدتاً حکم کافران مثل نجاست، محرومیت از ارث، ممنوعیت نکاح با مسلمانان، تعلّق نگرفتن خمس و زکات و غیره، بر او مترتّب می‌گردد. 🛑 باید توجه داشت که ممکن است کسی از نظر اعتقادی و کلامی کافر قلمداد شود، اما از نظر فقهی جزو مسلمانان به حساب آید؛ یعنی در این دنیا مثل مسلمین با او رفتار می‌شود و همۀ حقوقی که به یک مسلمان تعلّق می‌گیرد، برای او هم به رسمیت شناخته می‌شود، اما این شخص به محض اینکه فوت نمود و از این دنیا به سرای دیگر رحلت کرد، به جمع کفّار پیوسته و هر طور که با یک کافر برخورد می‌شود، به همان صورت با او رفتار می‌‌‌شود. به این افراد در اصطلاح فقهی، مسلمان «ظاهری» گفته می‌شود. مشهور فقهای شیعه برای این افراد یعنی اهل سنّت، قید «ظاهراً» را ذکر می‌کنند و دربارۀ ایشان می گویند: «مسلم ظاهراً» و «کافر باطناً»! 🔸 تفاوت تکفیر از دیدگاه شیعه و سنی ❗️ اکنون تفاوت در اینجاست که مشهور اهل سنت، شیعیان را هم از نظر کلامی کافر می دانند، و هم از نظر فقهی؛ اما از دیدگاه جمهور علمای امامیه، اهل سنّت از نظر فقهی و ظاهری کافر نیستند بلکه مسلمان محسوب می‌شوند؛ اگرچه از نظر کلامی، اعتقادی و باطنی - به علت انکار امامت - کافر شمرده می‌شوند. ♦️ اجرای حکم فقهی کفر، توسط داعش! مطلب دیگر اینکه، برخی از فِرَق اسلامی مثل وهابیت - که اسلامشان اسلام اُموی است-، علاوه بر تکفیر کلامی و فقهی شیعیان و حتّی اهل سنّت، حکم فقهی تکفیر را که تقریباً همۀ فقهای اهل سنت نیز بدان قائل‌اند را، "در عمل" هم اجرا می‌کنند!؛ یعنی هم قائل اند به تکفیر اعتقادی و فقهی دیگران (اعم از شیعه و سنّی)، و هم حکم آن را عملاً پیاده می‌کنند. برخی ممکن است به کفر دیگران قائل باشند اما - به هر دلیل - حکم آن را در عمل اجرا نکنند، اما برخی دیگر علاوه بر اینکه غیر خود را تکفیر می‌کنند، حکم فقهی آن را نیز عملاً پیاده می‌کنند. تروریست‌های داعش از گروه اخیر می‌باشند. البته لازم به ذکر است که تقریب میان علمای شیعه و سنّی در حال حاضر، در واقع یک تقریب صوری و روبنایی است؛ زیرا از نظر مبانی فقهی و کلامی، هم علمای شیعه و هم علمای اهل سنّت، یکدیگر را کافر، بدعت‌گذار و گمراه می‌دانند و هر دو گروه قائل به اندیشه تکفیری هستند. ✅ و اما در این میان، آیت الله حیدری در مسألۀ تکفیر و وحدت بین شیعه و سنّی، قائل به تقریب زیربنایی و اساسی بوده و از یک مبنای اجتهادی خاص برخوردارند که بر اساس آن، اهل سنت را نه "کافر فقهی" می‌دانند و نه "کافر اعتقادی". ‼️ بر این اساس،می‌توان گفت صَرف نظر از ادعاها و شعارها و سخنان تصنّعی، وحدت و تقریب بین علمای شیعه و سنّی،در حال حاضر یک تقریب صوری، مصلحتی و روبنایی است؛ زیرا هر دو دسته از نظر مبانی کلامی و فقهی، یکدیگر را کافر و بدعت‌گذار قلمداد نموده،و فحش و توهین و لعن و دروغ بستن و تهمت زدن و غیبت کردن از یکدیگر را نه تنها جایز،بلکه از افضل عبادات می‌دانند!؛ اما آیت الله حیدری بر خلاف تقریباً همه فقهای شیعه و سنّی، هم طبق مبانی کلامی و هم بر پایه مبانی فقهی خویش، اهل سنت را ظاهراً و باطناً مسلمان و مؤمن دانسته، و هرگونه توهین و تحقیر و لعن و تهمت و ناسزا و بی‌احترامی به ایشان و پیروان جمیع ادیان و مذاهب الهی و بشری را خلاف اخلاق و انسانیّت، و از نظر فقهی به حکم اوّلی - و نه ثانوی - حرام می‌دانند! 👈 در این جاست که برای اهل دقّت و انصاف، تفاوت بین "تقریب شعاری و روبنایی"، با "تقریب حقیقی و زیربنایی" مشخص می‌شود! ✳️ علاقه مندان، تفصیل و ادله نظریۀ اختصاصی علامه حیدری درباره "مسأله تکفیر" و تقریب، و راه حلّ ایشان برای خلاصی از این معضل ویرانگر و خانمان‌سوز را در آثار گفتاری و نوشتاری ایشان می‌توانند دنبال کنند. ✅ https://eitaa.com/alhaydari