eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
1_85128725.mp3
6.16M
🎙 آیا اصول اربعمائه به دست شیخ کلینی، صدوق و طوسی رسیده بوده است؟! ▪️ آیت الله سید کمال حیدری 👈 "هر روایتی در هر کتابی آمده، خودش فی نفسه و به نحو مستقل، موضوعیت و اعتباری ندارد، بلکه اعتبارش را باید از قرآن بگیرد. این مبنای بنده است: محوریت قرآن". 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8978/https://eitaa.com/alhaydari
1_85128290.mp3
9.47M
🎙 تأثیر علوم و مبانی جدید، در فهم بهتر و عمیق تر معارف دینی ▪️ آیت الله سید کمال حیدری 👈 سخن من این است که فهم جدیدی از دین می خواهیم، نه فهمی که متعلق به چند قرن پیش باشد! 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8982/https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دین را نمی توان فقط از دریچه فقه و اصول فهمید! #فایل_های_تصویری #فقه_و_اصول #حوزه_های_علمیه 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8987/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دلیل قرآنی بر الهی بودن امامت و جعل امام توسط خداوند #فایل_های_تصویری #امام_شناسی 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8989/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 موانع تحقّق اسلام «قرآن محور» 🔹 [در میان عالمان دینی به طور کلّی دو نوع نگرش متفاوت و در مواردی متقابل نسبت به اسلام وجود دارد: ▪️ رویکردی که اساس و محور آن را اخبار و روایات تشکیل می دهند (اسلام حدیث محور)؛ ▪️▪️ و نگرشی که اصول و مبانی اصلی آن، در قرآن ریشه دارد (اسلام قرآن محور). تحقّق و فعلیّت یافتن اسلام قرآن محور و در متن قرار گرفتن آن در جامعۀ اسلامی و حوزه های علمیه، با مشکلات و موانعی رو به روست که در ذیل، به برخی از آنها اشاره می شود]: 1️⃣ مانع اول این است که قائلان به اسلام «روایت محور»، از اسلام ساختگی خود [که عمدتاً ریشه در احادیث و نگاه تقلیدی و سنّتی دارد]، در برابر اسلام الهیِ «قرآن محور» دفاع و مقاومت می کنند. این، وضعیّتِ غالب در بین توده های مردم و نیز خواصّ از میان اهل علم است. 2️⃣ مانع دوم این است که ابزارهای فهم قرآن را در اختیار ندارند؛ از همین رو، برای قرآن نقش بسیار اندک و محدودی در تکوّن معرفت دینی قائل اند که همین امر باعث می شود، کتاب الهی را در طول سنّت شریف قرار دهند. 3️⃣ مانع سوم این است که معتقدان به اسلام «حدیث محور»، نسبت به آثار نامطلوب و خطرناک تفرقه، عقب ماندگی و ضعفی که [عمدتاً از منابع روایی شیعه و سنّی نشأت گرفته و] در همۀ سطوح نظری و عملی با آن درگیر هستیم، آگاه نیستند؛ شرایطی که موجب پیدایش انگیزه ها و تمایلات بی دینی و شک گرایانۀ جدید شده است، چه رسد به حالت سستی در التزام به دین و گسترش یافتن نوعی حالت بی تفاوتی به مصالح اجتماعی و عمومی. 📚 برگرفته از کتاب "میزان تصحیح الموروث الروایی"، ص 169. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8992/https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نقش توسل به ائمه (علیهم السلام) در زندگی انسان #فایل_های_تصویری #امام_شناسی #توسل 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8995/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
بیانیه آیت الله حیدری به مناسبت ارتحال نمایندۀ مرجعیّت، حجت الاسلام مشتاق خاقانی (ره) در اروپا 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8997/https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا علامه حیدری امامت و عصمت امام جواد (ع) را منکر شده است؟! #امام_شناسی #امام_جواد_ع 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/01/7679/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 وصول به حقیقت دین از راه دلیل #فایل_های_تصویری #نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9014/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 در تعارض بین ظواهر نصوص دینی و قطعیّات علوم تجربی، کدام مقدم است؟! (بخش اول) 🔹 یکی از مطالب پذیرفته شده در میان عمدۀ عالمان مکتب تشیّع این است که اگر آیه ای از آیات قرآن کریم با یکی از احکام قطعی عقلی در تعارض بود، می توان دست از ظاهر آیه برداشت و به تأویل و توجیه آن پرداخت، البته به گونه ای که تأویل آیۀ مدّ نظر، مخالف ظاهر آن نباشد، بلکه در طول آن و قابل جمع با ظاهر آیه باشد. به عنوان مثال، مفسرین در مواجهه با آیاتی مانند: «يد الله فوق أيديهم» (فتح/ 10)، «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام» (الرحمن/ 26) و غیره که ظهور در جسمانیّت خداوند (دست و صورت) دارند، از ظاهر آنها دست برداشته و تأویلی از آیه ارائه می دهند که مخالف حکم قطعی عقل نباشد و به عبارت دیگر، سعی می کنند به نوعی میان ظاهر آیات و احکام یقینی عقلی، تلائم و هماهنگی ایجاد کنند؛ چرا که پیش فرض کلامی آنان این است که اساساً بین «عقل» و «دین»، اختلاف و تعارضی وجود ندارد. 🔸 اکنون با توجه به مطلب فوق، باید سؤال را در ساحتی دیگر از یافته های بشری مطرح کرد و آن اینکه چنانچه ظاهر یک آیه با دستاوردهای قطعی علوم تجربی در تعارض بود، چه باید کرد؟! آیا باید به ظاهر آیه پایبند و ملتزم بود و حکم برآمده از مشاهدات تجربی را طرد نمود؟ یا اینکه باید از ظاهر آیه دست برداشت و آن را به گونه ای تأویل و تفسیر کرد که با نتیجۀ تحقیقات تجربی – که البته به مرتبۀ اطمینان و قطعیّت رسیده - متخالف نباشد؟ ✔️ از دیدگاه ما نظر دوّم صحیح است؛ یعنی همان طور که بین «دین» و «عقل» تعارض وجود ندارد، بین «دین» و «تجربه» هم اختلافی نیست. 👈 بر این اساس، اگر یک تحقیق تجربی از مرحلۀ «فرضیه» فراتر رفت و به مرتبۀ «نظریه» و «قانون» ارتقاء یافت، از نظر عقلی و شرعی حجّت محسوب می شود و از همین رو، ظواهر نصوص دینی – اعم از آیات و روایات – نباید با آن در تنافی باشند. 👉 عالم دین باید بتواند بین ظاهر متن دینی و رهاورد علوم تجربی، هماهنگی و سازگاری ایجاد کند و نهایتاً تفسیری از دین ارائه دهد که در آن، نه تنها «دین» و «عقل» و «تجربۀ بشری» حتی الإمکان رودرروی هم قرار نگیرند، بلکه نوعی انسجام و همپوشانی بین آنها صورت گیرد. به عنوان نمونه، چنانچه به یک نظریۀ قطعی تجربی در حوزۀ مسائل پزشکی و درمانی برخوردیم به شکلی که همۀ پزشکان متّفق القول بودند که برای درمان فلان بیماری مهم، باید آن نظریه را در عمل به کار بست، اما از سوی دیگر، آن نظریه را با ظاهر یک آیۀ قرآن متعارض تشخیص دادیم، در این جا نمی توانیم به ظاهر آیه جمود داشته باشیم و به هر قیمتی آن را حفظ کنیم. در یکچنین مواردی، باید ظاهر آیۀ مورد نظر را تأویل کنیم و معنایی از آن به دست دهیم که یافته های علوم تجربی را ردّ نکند، البته به نحوی که تأویلمان مخالف ظاهر آیه هم نباشد، بلکه در طول آن بوده و با آن قابل جمع باشد. 🔘 ادامه دارد... 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9016/https://eitaa.com/alhaydari
🔺 اثبات علم امام (ع) و گستره آن از قرآن https://eitaa.com/alhaydari 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خلط شدید اهل علم بین کلام معصوم (سنت) و فهم راویان (حدیث) ➖ ما با سنت محکیه مواجهیم و نه سنت واقعیه؛ از این رو باید از صحت صدور یک روایت اطمینان حاصل کنیم 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9024/ 📎 https://youtu.be/iNSkz9r28YE 🖇 https://www.aparat.com/v/90pyRhttps://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 در تعارض بین ظواهر نصوص دینی و قطعیّات علوم تجربی، کدام مقدم است؟! (بخش اول) 🔹 یکی از مطالب پذیر
🔺 در تعارض بین ظواهر نصوص دینی و قطعیّات علوم تجربی، کدام مقدم است؟! ... (بخش دوّم) 🔹 پاسخ به یک اشکال در این جا ممکن است برای عدّه ای این اشکال یا سؤال پیش آید که از یک طرف نمی توان نسبت به نتایج قطعی علوم تجربی که زندگی انسان ها بر آنها استوار گشته بی تفاوت بود، و از سوی دیگر با این مشکل مواجهیم که اگر قرار باشد قطعیات علمی را مورد اتکاء قرار دهیم و بر اساس آنها متون دینی را بفهمیم و احیاناً تأویل کنیم، در این صورت چنانچه پس از مدتی، نظریات علمی ای که در یک بازۀ زمانی خاصّ مسلّم فرض شده اند، ابطال شدند، تکلیف چیست؟! آیا می توان به نظریاتی که ممکن است پس از مدتی مورد ردّ و ابطال قرار گیرند، اطمینان کرد؟ چه بسا با اتکاء به یک اصل مسلّم و قطعی علمی، به تفسیر یا تأویلی خاصّ از آیات قرآن برسیم، اما پس از مدتی، اصل مذکور ابطال شود و به تَبَع، تفسیر و فهم ما از آیات مورد نظر نیز، از اساس باطل و بی اعتبار شود! در این موارد چه باید کرد؟! 🔸 در پاسخ به اشکال فوق، باید گفت صرف احتمال تغییر یک مبنا در علوم انسانی و تجربی، دلیل بر بی اعتباری آنها نیست؛ چرا که همین مشکل، عیناً در همۀ علوم اسلامی از جمله علم کلام نیز وجود دارد؛ یعنی اختلاف و تغییر در مبانی دانش های مختلف اسلامی، به جهت بشری بودن آنها، یک امر طبیعی و گریزناپذیر است. کدام عارف و فیلسوف و متکلم و فقیه و اصولی است که بتواند تضمین کند از ابتدای عمر علمی خود تا انتها، هیچ تغییر و تحوّلی در نظام فکری اش ایجاد نشده و نخواهد شد؟! موارد فراوانی را در تاریخ علوم اسلامی شاهدیم که عالمان دین نظراتشان تغییر کرده است؛ مثلاً فقیهی ابتدا به یک حکم فتوا داده، اما پس از مدتی در اثر تأمّلات و تحقیقات بیشتر، از فتوای قبلی خود عدول کرده و حکم جدیدی داده است. حال آیا در اینجا می توان گفت به صرف اینکه در علوم اسلامی هم ممکن است برخی از آراء و مبانی دستخوش تغییر و تحوّل و حتی ابطال شوند، پس از اساس نمی توان به دستاوردهای این علوم اعتماد کرد؟! خیر. 👈 بنابراین به نظر می رسد راه حلّ مسألۀ مورد بحث آن است که ملاک یک فقیه، متکلم یا مفسّر در مواجهه با ظواهر متون نقلیِ ناظر به علوم تجربی، باید عمل به قطعِ حاصل آمده از این علوم در همان زمان باشد. اگر مبنای مذکور تغییر نکرد که هیچ، و اما چنانچه روزی ابطال شد، فقیه و متکلم باید ببیند نظریۀ صحیح یقینیِ جایگزین، در همان زمان چیست و همان را بپذیرد. قطع عالمان دین، برایشان حجّت است، و خداوند هم از ایشان فراتر از توانشان انتظار ندارد. 👉 ❇️ نتیجه آنکه: فقیه و مفسر و متکلم، وظیفه دارند در هر زمان با توجه به ظرفیت فکری خود و پیشرفت های علمی زمان خویش، به هر آنچه که قطع پیدا کردند صحیح است عمل کنند، و همان را مبنای فهم و تفسیر و تأویل متون دینی قرار دهند و بیش از این تکلیفی متوجه آنان نیست. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9038/https://eitaa.com/alhaydari
ولادت با سعادت امام هادی (علیه السلام) مبارک باد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 گزارش تصویری ▪️ گوشه ای از انعکاس گستردۀ سخنان و اندیشه های آیت الله سید کمال حیدری در پایگاه ها و کانال های متعدّد فضای مجازی ❗️ لازم به ذکر است که قرار دادن تصاویر ذیل صرفاً به منظور نشان دادن انعکاس و انتشار مبانی فکری علامه حیدری در فضای مجازی بوده و لزوما به معنای تأیید کانال ها یا گروه های مذکور نمی باشد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️