eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معیار تشخیص قرائت صحیح از قرائت نادرست چیست؟! 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/07/8963/ 📎 https://youtu.be/_NI3ltpH3qE 🖇 https://www.aparat.com/v/N8Yjd #فایل_های_تصویری #نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین ✅ https://eitaa.com/alhaydari
تأملاتی دربارۀ کتاب سلیم ابن قیس هلالی.mp3
39.34M
🎙 تأمّلاتی دربارۀ کتاب سلیم ابن قیس هلالی 📆 تاریخ: 98/3/29 1- آیا اساساً شخصیّتی به نام سلیم بن قیس هلالی وجود خارجی داشته است یا خیر؟! 2- آیا سلیم، اصلاً کتابی به این نام داشته است یا خیر؟! 3- در صورتی که کتابی داشته، آیا اثری که اکنون دست ماست، عیناً همان کتاب است؟ 4- اهمیّت کتاب سلیم 5- ضرورت تحقیق بیشتر پیرامون اصالت کتاب سلیم 6- ویژگی های کتاب سلیم 7- بیان آراء گوناگون دربارۀ این کتاب 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/07/8962/https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خلط امامت سیاسی با امامت ملکوتی ائمه یکی از اشتباهات اهل سنت ➖ حقیقت امامت، امامت مکوتی است و امامت سیاسی شأنی از شئون آن می باشد. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/07/8965/ 📎 https://youtu.be/2nLgAHB3rrs 🖇 https://www.aparat.com/v/TP6wohttps://eitaa.com/alhaydari
📚 معرفی کتاب عرفان شیعی این کتاب، مبانی و اصول معرفتی علم عرفان نظری و همچنین برخی از آموزه های عملی و سیر و سلوک به سوی حق تعالی را مورد بحث قرار داده است. اثر حاضر مشتمل بر یک مقدمه و هشت فصل به شرح ذیل است: فصل اول: حقایقی مهم پیرامون عرفان فصل دوم: عرفان، تصوّف و اخلاق فصل سوم: رویکردهای شناختیِ مشاء، اشراق و حکمت متعالیه فصل چهارم: جهان بینی عرفانی فصل پنجم: معرفت و مراتب آن و عقل و جایگاه آن نزد عرفا فصل ششم: سیر عارف در چهار سفر عقلی فصل هفتم: سیر و سلوک از دیدگاه عرفا فصل هشتم: بُعد عملی عرفان امام خمینی 🔗 http://alhaydari.com/fa/2018/11/6695/https://eitaa.com/alhaydari
❇️ دو شرط امامت: 1️⃣ برخورداری از "یقین" در مقام نظر 2️⃣ و "صبر" در مقام عمل. ❗️ از منظر قرآن کریم، کسی که فاقد این دو شرط باشد، صلاحیت امامت را ندارد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari 👇👇👇
1_84392555.mp3
3.53M
🎙 معیارهای فیلسوف بودن چیست؟! ▪️ آیت الله سید کمال حیدری 1️⃣ فیلسوف کسی است که پاسخ های مستدل و عمیق به مسأله بدهد 2️⃣ فیلسوف کسی است که اساساً طرح و تولید مسأله کند (مسأله های مهم و ناظر به اقتضائات زمان) 👈 آنچه که حوزه های علمیه را از حالت رکون و یکنواختی بیرون می آورد، طرح مسائل جدید، چالش برانگیز و قابل تأمّل است! 🔹 فیلسوف فقط کسی نیست که به سؤالات قدیمی و مطرح شده از سوی دیگران پاسخ دهد، بلکه کسی که خودش تولید سؤال و مسألۀ جدید و مهم می کند نیز فیلسوف است؛ اگرچه خودش لزوما برای همۀ آن ها پاسخ فوری نداشته باشد 🔸🔸 فیلسوفی که مسأله ای نو و ارزشمند مطرح می کند، حتی اگر خودش هم راه حلّی برای آن نداشته باشد، زمینه را فراهم می سازد تا دیگران به آن مسأله پاسخ دهند تا از این طریق، علم در مسیر پویایی و تکامل قرار گیرد https://eitaa.com/alhaydari
✅ https://eitaa.com/alhaydari
1_85128725.mp3
6.16M
🎙 آیا اصول اربعمائه به دست شیخ کلینی، صدوق و طوسی رسیده بوده است؟! ▪️ آیت الله سید کمال حیدری 👈 "هر روایتی در هر کتابی آمده، خودش فی نفسه و به نحو مستقل، موضوعیت و اعتباری ندارد، بلکه اعتبارش را باید از قرآن بگیرد. این مبنای بنده است: محوریت قرآن". 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8978/https://eitaa.com/alhaydari
1_85128290.mp3
9.47M
🎙 تأثیر علوم و مبانی جدید، در فهم بهتر و عمیق تر معارف دینی ▪️ آیت الله سید کمال حیدری 👈 سخن من این است که فهم جدیدی از دین می خواهیم، نه فهمی که متعلق به چند قرن پیش باشد! 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8982/https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دین را نمی توان فقط از دریچه فقه و اصول فهمید! #فایل_های_تصویری #فقه_و_اصول #حوزه_های_علمیه 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8987/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دلیل قرآنی بر الهی بودن امامت و جعل امام توسط خداوند #فایل_های_تصویری #امام_شناسی 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8989/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 موانع تحقّق اسلام «قرآن محور» 🔹 [در میان عالمان دینی به طور کلّی دو نوع نگرش متفاوت و در مواردی متقابل نسبت به اسلام وجود دارد: ▪️ رویکردی که اساس و محور آن را اخبار و روایات تشکیل می دهند (اسلام حدیث محور)؛ ▪️▪️ و نگرشی که اصول و مبانی اصلی آن، در قرآن ریشه دارد (اسلام قرآن محور). تحقّق و فعلیّت یافتن اسلام قرآن محور و در متن قرار گرفتن آن در جامعۀ اسلامی و حوزه های علمیه، با مشکلات و موانعی رو به روست که در ذیل، به برخی از آنها اشاره می شود]: 1️⃣ مانع اول این است که قائلان به اسلام «روایت محور»، از اسلام ساختگی خود [که عمدتاً ریشه در احادیث و نگاه تقلیدی و سنّتی دارد]، در برابر اسلام الهیِ «قرآن محور» دفاع و مقاومت می کنند. این، وضعیّتِ غالب در بین توده های مردم و نیز خواصّ از میان اهل علم است. 2️⃣ مانع دوم این است که ابزارهای فهم قرآن را در اختیار ندارند؛ از همین رو، برای قرآن نقش بسیار اندک و محدودی در تکوّن معرفت دینی قائل اند که همین امر باعث می شود، کتاب الهی را در طول سنّت شریف قرار دهند. 3️⃣ مانع سوم این است که معتقدان به اسلام «حدیث محور»، نسبت به آثار نامطلوب و خطرناک تفرقه، عقب ماندگی و ضعفی که [عمدتاً از منابع روایی شیعه و سنّی نشأت گرفته و] در همۀ سطوح نظری و عملی با آن درگیر هستیم، آگاه نیستند؛ شرایطی که موجب پیدایش انگیزه ها و تمایلات بی دینی و شک گرایانۀ جدید شده است، چه رسد به حالت سستی در التزام به دین و گسترش یافتن نوعی حالت بی تفاوتی به مصالح اجتماعی و عمومی. 📚 برگرفته از کتاب "میزان تصحیح الموروث الروایی"، ص 169. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8992/https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نقش توسل به ائمه (علیهم السلام) در زندگی انسان #فایل_های_تصویری #امام_شناسی #توسل 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8995/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
بیانیه آیت الله حیدری به مناسبت ارتحال نمایندۀ مرجعیّت، حجت الاسلام مشتاق خاقانی (ره) در اروپا 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/8997/https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا علامه حیدری امامت و عصمت امام جواد (ع) را منکر شده است؟! #امام_شناسی #امام_جواد_ع 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/01/7679/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 وصول به حقیقت دین از راه دلیل #فایل_های_تصویری #نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9014/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 در تعارض بین ظواهر نصوص دینی و قطعیّات علوم تجربی، کدام مقدم است؟! (بخش اول) 🔹 یکی از مطالب پذیرفته شده در میان عمدۀ عالمان مکتب تشیّع این است که اگر آیه ای از آیات قرآن کریم با یکی از احکام قطعی عقلی در تعارض بود، می توان دست از ظاهر آیه برداشت و به تأویل و توجیه آن پرداخت، البته به گونه ای که تأویل آیۀ مدّ نظر، مخالف ظاهر آن نباشد، بلکه در طول آن و قابل جمع با ظاهر آیه باشد. به عنوان مثال، مفسرین در مواجهه با آیاتی مانند: «يد الله فوق أيديهم» (فتح/ 10)، «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام» (الرحمن/ 26) و غیره که ظهور در جسمانیّت خداوند (دست و صورت) دارند، از ظاهر آنها دست برداشته و تأویلی از آیه ارائه می دهند که مخالف حکم قطعی عقل نباشد و به عبارت دیگر، سعی می کنند به نوعی میان ظاهر آیات و احکام یقینی عقلی، تلائم و هماهنگی ایجاد کنند؛ چرا که پیش فرض کلامی آنان این است که اساساً بین «عقل» و «دین»، اختلاف و تعارضی وجود ندارد. 🔸 اکنون با توجه به مطلب فوق، باید سؤال را در ساحتی دیگر از یافته های بشری مطرح کرد و آن اینکه چنانچه ظاهر یک آیه با دستاوردهای قطعی علوم تجربی در تعارض بود، چه باید کرد؟! آیا باید به ظاهر آیه پایبند و ملتزم بود و حکم برآمده از مشاهدات تجربی را طرد نمود؟ یا اینکه باید از ظاهر آیه دست برداشت و آن را به گونه ای تأویل و تفسیر کرد که با نتیجۀ تحقیقات تجربی – که البته به مرتبۀ اطمینان و قطعیّت رسیده - متخالف نباشد؟ ✔️ از دیدگاه ما نظر دوّم صحیح است؛ یعنی همان طور که بین «دین» و «عقل» تعارض وجود ندارد، بین «دین» و «تجربه» هم اختلافی نیست. 👈 بر این اساس، اگر یک تحقیق تجربی از مرحلۀ «فرضیه» فراتر رفت و به مرتبۀ «نظریه» و «قانون» ارتقاء یافت، از نظر عقلی و شرعی حجّت محسوب می شود و از همین رو، ظواهر نصوص دینی – اعم از آیات و روایات – نباید با آن در تنافی باشند. 👉 عالم دین باید بتواند بین ظاهر متن دینی و رهاورد علوم تجربی، هماهنگی و سازگاری ایجاد کند و نهایتاً تفسیری از دین ارائه دهد که در آن، نه تنها «دین» و «عقل» و «تجربۀ بشری» حتی الإمکان رودرروی هم قرار نگیرند، بلکه نوعی انسجام و همپوشانی بین آنها صورت گیرد. به عنوان نمونه، چنانچه به یک نظریۀ قطعی تجربی در حوزۀ مسائل پزشکی و درمانی برخوردیم به شکلی که همۀ پزشکان متّفق القول بودند که برای درمان فلان بیماری مهم، باید آن نظریه را در عمل به کار بست، اما از سوی دیگر، آن نظریه را با ظاهر یک آیۀ قرآن متعارض تشخیص دادیم، در این جا نمی توانیم به ظاهر آیه جمود داشته باشیم و به هر قیمتی آن را حفظ کنیم. در یکچنین مواردی، باید ظاهر آیۀ مورد نظر را تأویل کنیم و معنایی از آن به دست دهیم که یافته های علوم تجربی را ردّ نکند، البته به نحوی که تأویلمان مخالف ظاهر آیه هم نباشد، بلکه در طول آن بوده و با آن قابل جمع باشد. 🔘 ادامه دارد... 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9016/https://eitaa.com/alhaydari
🔺 اثبات علم امام (ع) و گستره آن از قرآن https://eitaa.com/alhaydari 👇👇👇