◾️ شهادت باقرالعلوم (علیه السلام) تسلیت باد
السلام علیک یا ابا جعفر یا محمد بن علی ایها الباقر یابن رسول الله انا توجهنا واستشفعنا وتوسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله…
یک عمر سوخت قلب تو از کینه هشام آن دشمن سیاه دل بى حیاى تو / تنها نه در عزاى تو چشم بشر گریست آن دشمن سیاه دل بى حیاى تو
اى خفته همچو گنج، به ویرانه بقیع پر مى زند کبوتر دل، در هواى تو / در را به روى امت اسلام بسته اند آن گمرهان که بى خبرند از صفاى تو
شهادت شکافنده ی علم نبوی و مظهر حلم علوی، امام محمد باقر (علیه السلام) تسلیت باد.
برای آشنایی با گوشه ای از زندگانی این امام همام به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://alhaydari.com/fa/2018/08/6429/
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معرفی کتاب "منطق فهم القرآن"
🔹 منطق فهم القرآن، سلسله مباحث قرآنی آیت الله «سید کمال حیدری» به قلم دکتر «طلال حسن» می باشد که در سه جلد سامان یافته است.
نویسندۀ محترم در این اثر به شیوه تفسیر قرآن به قرآن و با استفاده از روایات هماهنگ با مبانی قرآنی، به تفسیر و تأویل «آية الكرسي» پرداخته است.
🔸 ساختار کتاب
کتاب در ضمن یک مقدمه و سه باب تألیف شده است. مقدمه، قریب به 20 صفحه از اثر را به خود اختصاص داده است. باب اول کتاب تمام جلد اول، باب دوم، جلد دوم و قریب دو سوم جلد سوم را فراگرفته است. باب سوم نیز در ثلث آخر جلد سوم ارائه شده است. مطالب هر باب در ضمن فصولی و در مجموع در 15 فصل مطرح شده است.
🔸 گزارش محتوا
1⃣ باب اول
باب اول کتاب مقدمهای برای فصول دیگر اثر است. در فصل اول معنای لغوی و اصطلاحی قرآن، تفسیر و اهمیت آن، شیوههای تفسیر، تفاوت بین شیوه و اسلوب مفسرین، تأویل و دلیل نیاز به آن مطرح شده است. علامه حیدری در ابتدای این مباحث تذکر میدهد که تصور نشود که این مباحث مقدماتی مختص به تفسیر آية الكرسي است، بلکه در تمام مباحث تفسیری به کار میآید. سپس به هفت روش تفسیری اشاره میکند که عبارتند از: تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر قرآن به روایت، تفسیر عقلی اجتهادی، تفسیر علمی تجربی، تفسیر ارشادی، تفسیر به رأی و تفسیر جامع. سپس شیوه خود در تفسیر آية الكرسي را شیوه تفسیر قرآن به قرآن میداند؛ البته با کمک روایات؛ یعنی با محوریت قرآن و مداریت سنت.
2⃣ باب دوم
باب دوم کتاب اختصاص به تفسیر آية الكرسي به سه شیوه تفسیر مفردات، تجزیهای و موضوعی دارد. تعداد فصول این باب، بیشتر از ابواب دیگر بوده و شش فصل را شامل میشود. فصل اول به محوریت آية الكرسي، فصل دوم به تفسیر مفردات، فصل سوم به تفسیر تجزیهای و فصول دیگر به تفسیر موضوعی آية الكرسي اختصاص یافته است.
مراد از تفسیر تجزیهای تفسیری است که در چارچوب آن مفسر به تفسیر آیه به آیه قرآن بر اساس ترتیب و تسلسلی که در قرآن دارند، میپردازد. مفسر در این روش با ابزار مورد اعتماد خود از قبیل: ظهور، احادیث مأثور و با توجه به آیه دیگری که در اصطلاح یا مفهوم با آن، اشتراک دارد تفسیر میکند، به اندازهای که مدلول آن بحثی را که میخواهد تفسیر کند روشن سازد. در تفسیر موضوعی آية الكرسي، موضوعاتی چون توحید ربوبی و مراتب توحید، حیات، شفاعت، علم، مشیت، اکراه، ولایت و خلود مورد بحث قرار گرفته است.
از جمله نکات جالب مطرحشده در باب دوم، ارتباط آية الكرسي با اسم اعظم است که هر دو در سیادت مشارکت دارند؛ اسم اعظم در عالم تکوین و آية الكرسي در عالم تدوین سیادت دارند. همچنانکه هیچ اسمی والاتر از اسم اعظم نیست، هیچ نصی هم والاتر از آية الكرسي نیست. نویسنده سپس به این نکته اشاره میکند که بر اساس مکتب اهلبیت (ع) امام معصوم که از سوی خداوند منصوب است، تجلی اعظم اسم اعظم است؛ ولذا چنین نتیجه میگیرد که بین امام – که مصداق تجلی اعظم اسم اعظم است - و بین آية الكرسي که در عالم تدوین سیادت دارد، پیوندی محکم برقرار است.
3⃣ باب سوم
در سومین باب کتاب، موضوع تأویلات آية الكرسي مطرح شده است. نویسنده در بخشی از مباحث کتاب بر این نکته تأکید میکند که معصومین(ع)، راسخون در علم و عالم به تأویل قرآن و ترجمان آن هستند و علم به تأویل قرآن منحصر به خداوند متعال نیست. اخبار فراوانی در این رابطه وارد شده است؛ همچنانکه ابوبصیر از امام صادق (ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود: «ما راسخان در علم هستیم و ما هستیم که تأویل آن را میدانیم».
آیت الله حیدری در ادامه مباحث این باب، واژهها و مفردات آية الكرسي را معنا میکند و سپس در سه مقطع به معنای جملات میپردازد. سپس در انتهای کتاب «کرسی» را محور و قطب و خلیفه میداند که اگر نبود چیزی در هستی استقرار نمییافت و در حقیقت واسطه تکوینی بین خداوند متعال و خلق اوست. وی کرسی را مظهری از مظاهر خداوند متعال میداند که در رسول اعظم و عترت طاهره ایشان (علیهم السلام) تجلی یافته است.
#معرفی_کتاب
#قرآن_شناسی
#اجتهاد_در_تفسیر
#منطق_فهم_القرآن
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 چرا به علم رجال نیازمندیم؟!
🔹 آنجا که بین معصوم ع و ما فردی واسطه می شود، برای احراز وثاقت و قبول روایت او نیاز به علم رجال داریم.
#فایل_های_تصویری
#رجال_و_حدیث
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ برخی از آثار تفسیری آیت الله حیدری 👇👇👇
✅ https://eitaa.com/alhaydari
13.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 تبیین قاعده تفسیری بسیار مهم "وحدة المفهوم و تعدد المصداق"
#فایل_های_تصویری
#تفسیر_و_علوم_قرآنی
#مشروعیت_تعدد_قرائات
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 تبیین قاعده تفسیری بسیار مهم "وحدة المفهوم و تعدد المصداق" #فایل_های_تصویری #تفسیر_و_علوم_قرآنی #
❗️ این کلیپ بیانگر چکیده یکی از مهمترین نظریات آیت الله حیدری در حوزه معرفت دینی به طور عام، و عرصه تفسیر به طور خاص است.
🔸نظریه "وحدة المفهوم و تعدد المصداق"، کاربرد گسترده ای در علوم مختلف اسلامی دارد. هم در تفسیر می توان از این مبنا بهره برد و هم در فقه و کلام و غیره.
✔️ گفتنی است این مبنا، یکی از اصول و پیش فرض های اصلی "نظریه مشروعیت تعدد قرائت ها" از دیدگاه آیت الله حیدری است که باید در جای خود بدان پرداخت.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ برخی از آثار کلامی و اعتقادی آیت الله حیدری 👇👇👇
✅ https://eitaa.com/alhaydari
17.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی!
➖ آیت الله سید کمال حیدری
#فایل_های_تصویری
#نظریه_جواز_تعبد
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی! ➖ آیت الله سید کمال حیدری #فایل_های_تصویری
🔺 نظریۀ جواز تعبّد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی!
➖ آیت الله سید کمال حیدری
🔹 یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین مبانی دین شناختی آیت الله حیدری که بیشتر به حوزۀ «فلسفۀ دین» مربوط می شود، نظریه ای است که بر اساس آن، پیروان همۀ ادیان و مذاهب - اعم از الهی و بشری - بنا به شروطی، مُجاز بلکه واجب است بر همان اعتقادات خود باقی بمانند و در آخرت نیز رستگار شوند.
✅ مهمترین ملاک در حقانیّت و نجات پیروان ادیان و فِرَق گوناگون، «حجیّت» و «در دست داشتن دلیل» و برهان است؛ به این معنا که هر کس برای صحّت اعتقادات خود دلیل داشته باشد و طبق همان دلیل و باور خود - که واقعاً آن را حق می داند - عمل هم کند، در قیامت معذور و بالاتر مأجور خواهد بود! چنانچه پیروان یک دین، مذهب و مکتبی، واقعاً به دنبال حقیقت بوده باشند و پس از مطالعه و بحث و تحقیق در حدّ توان خود، نهایتاً مصداق حقّ را در یک آیین خاص تشخیص داده باشند، حتی اگر در قیامت خلاف دیدگاه ایشان کشف شود، باز هم معذور و مأجور خواهند بود و به بهشت می روند؛ زیرا در حدّ توان فکری خود به مطالعه، تحقیق و تأمّل پرداخته، و در نتیجه قطع برایشان حاصل شده که فلان اعتقاد و نظام فکری صحیح است؛ چرا که تطابق یا عدم تطابق اعتقادات با واقع (مقام ثبوت و نفس الأمر) خارج از توان عقلی (مقام اثبات) انسان هاست و خداوند هم کسی را بیش از ظرفیت فکری و عقلی اش تکلیف نمی کند!: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»؛ بقره/ 286 (خداوند هيچ كس را جز به اندازۀ توانايی اش تكليف نمی کند).
هر آنچه که عالمان ادیان بدان اعتقاد دارند و هر دلیل و استدلالی که برای صحّت مدعای خود اقامه می کنند، تنها و تنها در حیطۀ فکر و ذهن خودشان است (مقام اثبات)، اما «احراز» اینکه اعتقادات پیروان کدام یک از ادیان و مذاهب، لزوماً مطابق با واقع و لوح محفوظ است، خارج از قدرت انسان هاست و فقط خداوند و معصومین (علیهم السلام) هستند که می توانند به نحو قطعی و صددرصد بگویند فهم و برداشت چه کسانی مطابق با نفس الأمر و منطبق بر علم الهی و باطن عالم است؛ دیگران فقط از عالم ذهن خود (مقام اثبات) خبر می دهند که ممکن است مطابق با واقع یا مخالف با واقع باشد.
🔹 به بیان دیگر، همۀ افکار انسان اعم از پیش فرض ها و مبانی و مقدمات استدلال و نتایجی که به درستی یا نادرستی آنها قطع حاصل کرده، صرفاً در حیطۀ اندیشه و ذهنیات اوست که به آن «مقام اثبات» یا عالَم ذهن می گویند، اما اینکه گزاره های ذهنی، اندیشه ها و افکار انسان (علوم حصولی)، لزوماً مطابق با عالَم خارج و ظرف واقع است یا نه (مقام ثبوت و نفس الأمر)، احدی نمی تواند در این دنیا آن را به نحو یقینی و صددرصد مشخّص و تضمین کند؛ زیرا اگر انسان ها از یکچنین قدرت و توانی برخوردار بودند، در هیچ علمی اختلاف دیدگاه پدید نمی آمد و هیچکس سخن نادرست بر زبان نمی آورد؛ به این دلیل که عقیده خود را مطابق با واقع می ساخت تا از وقوع خطا پیشگیری کند!! اختلاف نظرهای فراوان و تعارض آرائی که در همه علوم از جمله علوم اسلامی شاهدیم، گواهی عینی بر صدق این مدعاست. جالب آنکه همه هم ادّعا می کنند حقیقت نزد آنهاست و سخن و مدّعا و دلیل ایشان کاملاً مطابق با واقع است!
👈 بله، واقع یکی است و از میان اقوال متعارض، فقط یکی از آنها مطابق با واقع است و همۀ آنها در آن واحد نمی توانند درست باشند، اما اینکه دقیقاً نظر چه کسی به طور خاص و یقینی مطابق با خارج و نفس الامر است، چیزی است که جز به احتمال نمی توان از آن سخن گفت! می توان به قطع رسید، اما قطع اصولی و نه یقین منطقی یا همان یقین بالمعنی الأخصّ! (اعتقاد جازم صادق ثابت). باید توجه داشت که طبق این مبنا، از یک سو «شکاکیّت» - که حاکی از شکّ در همۀ امور و عدم قطعیّت است – و از سوی دیگر «نسبیّت» - به معنای حقّ و درست دانستن همۀ آراء – مردود است؛ به این علت که اساس نظریۀ مختار مبتنی بر تئوری احتمال و حجیّت قطع است و نه شکّ و لاادری گری! 👉
〽️ و اما اینکه کسی در باطن خود به درست و حق بودن یک دین یا مذهب خاص پی ببرد و یقین حاصل کند که اعتقاد خودش باطل است، اما با این وجود عناد بورزد و در مقابل عقیدۀ حق، مقاومت کند، مربوط می شود به خداوند که علام الغیوب است؛ چرا که ما انسان های غیر معصوم نمی توانیم مشخص کنیم آنکه اعتقاد ما را – که به زعم خودمان حق است – انکار می کند، این انکارِ او "از روی استدلال" است و واقعاً دلیل ما برایش تامّ نیست و چند اشکال به آن وارد می داند، یا اینکه "از سَر هوای نفس" و تعصّب و لجاجت و شهوت و غیره، باور ما را ردّ می کند!!
#نظریه_جواز_تعبد
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔅 لازم به ذکر است که این نظریه، دارای مبانی متعدّد معرفت شناختی، کلامی، تفسیری، روایی و اصول فقهی است که علامه حیدری آنها را در جای خود، طرح، تبیین و مستدل نموده و بدیهی است در این نوشتار بسیار کوتاه نمی توان همۀ ابعاد آن را به تفصیل روشن و مبرهن کرد.
بنابراین ذکر نظریۀ مذکور در اینجا، صرفاً به منظور فتح باب و اشاره به لبّ و چکیدۀ آن است تا ضمن ایجاد انگیزه برای مخاطبان گرامی، زمینه برای طرح سؤالات و تأمّلات بعدی در میان اهل علم و تحقیق فراهم گردد.
👈 گفتنی است بر خلاف نظر سطحی و ابتداییِ عده ای از ناآشنایان با این سنخ مباحث، «نظریۀ جواز تعبّد آیت الله حیدری»، با «نظریۀ پلورالیزم (کثرت گرایی دینی) جان هیک»، چه از حیث نقطۀ آغاز و استدلال، و چه از جهت مبانی معرفت شناختی و دین شناختی، تفاوت های متعدّدِ بنیادین دارد که تفصیل آن به زودی (و به یاری خدا) در قالب یک مقاله مستقل و تطبیقی، به محضر اهل علم تقدیم خواهد شد. 👉
‼️ همچنین باید افزود که یکی از آثار علمی و عملی این مبنای بسیار مهم، خشکاندن ریشۀ تکفیر، آدم کشی، خونریزی و توهین بین پیروان جمیع ادیان، مذاهب و مکاتب الهی و غیر الهی است.
❇️ باید عنایت داشت - بر خلاف آنچه که برخی گمان می کنند - این نظریه چنانکه به دلیل آن اجمالاً اشاره شد (ابتناء بر نظریه احتمال و حجیت "قطع")، نه به «شکاکیت» منجر می شود و نه به «نسبی گرایی» تن می دهد! و اما چگونگی این مطلب به نحو مبسوط، باید در جای دیگر و فرصتی مناسب دنبال شود.
#نظریه_جواز_تعبد
✅ https://eitaa.com/alhaydari
▪️ مخاطبان گرامی برای اینکه از اصل این نظریه و استدل های عقلی و نقلی آن به طور دقیق آگاه شوند، می توانند به بحث «مواقف فی الصّمیم: نظریة جواز التعبّد بجمیع الملل والنحل»، در سایت عربی آیت الله حیدری رجوع کنند. این سلسله مباحث به زبان عربی و در 22 جلسۀ ده دقیقه ای برگزار شده است. فایل صوتی، تصویری و متن آن هم به طور کامل در پایگاه اینترنتی مذکور موجود است.
همچنین جلسه 13 از سلسله مباحث "من فکر السید الحیدری" نیز دقیقا مربوط به همین نظریه است.
#نظریه_جواز_تعبد
✅ https://eitaa.com/alhaydari