eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
روایت (3) 🔹 در روایت معتبر دیگری از امام رضا (ع) نقل شده است: - «يا ابن شبيب ان كنت باكيا لشئ فابك للحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام فانه ذبح كما يذبح الكبش وقتل معه من أهل بيته ثمانيه عشر رجلا ما لهم في الأرض شبيهون ولقد بكت السموات السبع والارضون لقتله»؛ عیون اخبار الرضا ع، ج 2، ص 68 ✳️ (ای پسر شبیب اگر می خواهی برای کسی گریه کنی، برای حسین بن علی (ع) گریه کن! چرا که سرش بریده شد همان طور که سر گوسفند را می برند و همراه او هشتاد نفر از اهل خانواده و یارانش – که در روز زیمن نظیری برای آنها وجود نداشت – کشته شدند و آسمان هفتگانه و زمین به خاطر قتل او گریستند). https://eitaa.com/alhaydari
〽️ نتیجۀ بحث از مجموعۀ بحث ها و دلایل قرآنی و روایی ای که بیان نمودیم، و با توجه به کثرت اخباری که در منابع شیعه و سنّی دربارۀ عظمت مصیبت امام حسین (ع) و اهمیت فوق العادۀ این ایام رسیده، انسان قطع پیدا می کند به اینکه روز شهادت امام حسین (ع) مصداق بارز «ایام الله» بوده و برای مصائب و رنج هایی که بر حضرت وارد شده، نظیری در طول تاریخ نمی توان پیدا کرد؛ به همین جهت باید با همۀ توان تلاش کرد تا احیاء و بزرگداشت این ایام به نیکوترین و پرشورترین شکلِ ممکن صورت بگیرد تا در پرتو پیام ها و دستاوردهای جاودانۀ این حماسۀ بزرگ دینی، انسانی و تاریخی، نه تنها مسلمانان و شیعیان، بلکه سایر بشریّت هم بهره مند گردند. 👈 بنابراین هر کس که در تعظیم و تکریم ایام محرّم و عزاداری برای سید الشهداء (ع) – که از مهمترین و برجسته ترین شعائر دینی و الهی محسوب می شود - تلاش و مشارکت کند، به تصریح قرآن کریم این عمل نشانۀ تقوای قلب اوست: «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اَللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى اَلْقُلُوبِ»؛ حج/ 32 (و هر كس شعائر الهى را بزرگ دارد، اين كار نشانۀ تقواى دلهاست). 👉 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: ان یوم الحسین (ع) من ایام الله. https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش اول) 🔹 در ایّام محرم، چه اعمالی را مُجازیم انجام بدهیم؟! پس از اینکه از منظر قرآن و به کمک روایات مشخص و اثبات شد که ایام مربوط به امام حسین (ع) مصداق بارز «ایام الله» است، سؤالی که پیش می آید این است که در این روز یا روزها چه اعمالی را باید انجام داد و به دیگر سخن، چگونه باید این ایام را یادآوری و احیاء نمود؟!: «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيّامِ اَللّهِ»؛ ابراهیم/ 5 (و «ايّام اللَّه» را به آنان ياد آوری کن!). 🔸 در پاسخ باید گفت خود اهل بیت (ع) به ما فرموده اند که در این ایام چه کنیم. باید ببینیم خود معصومین (ع) چه موارد و مصادیقی را به عنوان شعائر الهی و حسینی برای ما معیّن نموده اند. یکی از کارهای مهمی که شیعیان باید در ایام محرم انجام دهند، به تصریح روایات، برپایی مراسم حزن و اندوه و ذکر مصیب برای سید الشهدا (ع) است. در برخی احادیث بیان شده که چطور عزاداری کنیم و چه اعمالی را به عنوان «شعائر الله» انجام دهیم. کارهایی از قبیل جزع، گریه، آه و ناله، فریاد، یادآوری و بازگویی رنج ها و مصیبت هایی که به اصحاب کربلا وارد شده و غیره. ⁉️ پس از بیان این مقدمه، یک سؤال اساسی مطرح می شود و آن اینکه آیا ما مُجازیم علاوه بر مواردی که در نصوص معتبر دینی وارد شده، برخی مصادیق احیاء و عزاداری را از پیش خودمان بر آنها بایفزاییم یا خیر؟! 👈 به عنوان مثال، آیا هر کسی حقّ دارد به بهانۀ شعائر حسینی صدای سگ در بیاورد، همچون حیوانات راه برود، قمه بزند و سر خودش و کودک شش ماه اش را بشکافد تا خون جاری شود، خودش را در حوضچۀ گل آلود بیاندازد، روی آتش و خار راه برود، خودش را زیر سم اسبان بیاندازد و از این قبیل اعمال؟! 👉 به بیان دیگر، همۀ ما شعائر حسینی را «عبادت» می دانیم، حال با این وجود آیا حق داریم علاوه بر آنچه که اهل بیت (ع) به ما فرموده اند، مصادیق جدیدی را از روی سلیقه و میل خودمان برای آن اختراع کنیم؟! به عنوان نمونه، آیا ما اجازه داریم نماز را هر طور که دوست داریم بخوانیم یا اینکه آن را باید فقط همان طوری به جا آوریم که پیامبر (ص) فرموده است؟!: «صَلّوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلّی»؛ بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۲۷۹ (همان‌گونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید). https://eitaa.com/alhaydari
🔹 مصادیق شعائر حسینی، توقیفی است یا غیر توقیفی؟! آیا مشخص نمودن مصادیق شعائر دینی در ایام محرم، «توقیفی» است یا «غیر توقیفی»؟ یعنی ما فقط حق داریم همان طور که ائمه (ع) برای ما تعیین نموده اند عزاداری کنیم یا مجازیم برخی از مصادیق را هم خودمان به آن ها اضافه کنیم؟! یک عالم، مجتهد و مرجع دینی باید مبنای خودش را در این باره مشخّص کند؛ یعنی باید برای اثبات توقیفی یا غیر توقیفی بودن این اعمال جدید، دلیل بیاورد. اگر کسی با استدلال اثبات کرد که مصادیق شعائر حسینی (ع) توقیفی است، در این صورت بسیاری از کارهایی که امروزه در ایام محرم انجام می شود - اما اهل بیت (ع) آنها را به جا نیاورده اند - از اساس باطل و مصداق بدعت محسوب می شود! طبق این مبنا، به این دلیل که مثلاً هیچیک از ائمه (ع) نه قمه زده اند و نه کسی را به قمه زنی و شکافتن سر خود توصیه نموده اند، عمل «قمه زنی» بدعت در دین و مذهب قلمداد شده و حرام می گردد! یعنی هر عملی که نصّ شرعیِ معتبر در اثبات صحّت آن وجود نداشته باشد، خطّ قرمز محسوب شده و عمل به آن جایز نمی باشد. اما در مقابل، اگر کسی بگوید موارد ذکر شده از سوی اهل بیت (ع) همچون حزن و گریه و زاری صرفاً از باب مثال و بیان برخی از مصادیق بوده، و لذا باب افزودن مصداق های جدید برای آن مفتوح است، در واقع مبنای غیر توقیفی بودن شعائر حسینی را اخذ نموده است. 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari
❇️ آغاز کلاس های آیت الله حیدری در سال تحصیلی جدید قابل توجه طلاب و کلیه علاقه مندان به دروس معظم له ❗️ 🔹 با احترام به استحضار می رساند به یاری خدا دروس آیت الله حیدری (دام ظله) که به مناسبت تعطیلات تابستانی و نیز ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) تعطیل شده بود، از روز سه شنبه 1398/6/26 مطابق با 18/ محرم الحرام/1441 رسما آغاز خواهد شد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 علم فقه؛ از ایستایی تا تحول 🔘 آیت الله سید کمال حیدری 📆 تاریخ: 98/06/17 برخی از مباحثی که در این فایل صوتی، مطرح شده اند: 👇👇👇 ✔️ فکر و اندیشه در خلا متولد نمی شود ✔️ راه حل کدام است: حذف فقه یا نوسازی آن؟! ✔️ مبنای آیت الله حیدری درباره نظریه تاریخمندی قرآن #فایل_های_صوتی #فقه_و_اصول #حوزه_های_علمیه 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/09/9119/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ارکان و مقومات اخباری گری رکن اول: نص محوری در مقابل عقل محوری 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9072/ 📎 https://youtu.be/Q6_499eSJtw 🖇 https://www.aparat.com/v/23C08 #فایل_های_تصویری #اخباری_گری ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ارکان و مقومات اخباری گری رکن دوم: اکتفا به نقل روایت و حرمت اجتهاد 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9081/ 📎 https://youtu.be/IDMPR9IPOho 🖇 https://www.aparat.com/v/MkKs7 #فایل_های_تصویری #اخباری_گری ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش دوم) ... ⚫️ ملاکِ تعیین مصادیقِ مسائل شرعی و شعائر حسینی چیست؟! 🔹 در پاسخ به این نگرش (غیر توقیفی بودن مصادیق شعائر حسینی) و بر فرض صحّت آن – چنانچه کسی بدان قائل باشد - لازم است یک مطلب بسیار مهم علمی و فقهی را مطرح کنیم و آن اینکه: 🔅 تعیین مصادیق برای مسائل و عبادات شرعی بر دو قسم است: ➖ یک قسم آن از سنخ «قضایای شخصیّه» است که به خود انسان «به عنوان یک فرد» مربوط می شود؛ به عنوان مثال، در مسألۀ وجوب نفقه برای اهل و عیال، شارع مصادیق آن را معیّن ننموده بلکه آن را به عرف مردم ارجاع داده است؛ یعنی مصادیق آن را به عهدۀ خود انسان گذاشته تا از میان آنچه که در عرف جامعه معمول است، مواردی را که خودش صلاح می داند انتخاب و إعمال کند. ➖ اما قسم دیگرِ آن که صبغۀ عام و فراگیر دارد، مربوط می شود به «قضایای دینی، مذهبی و اجتماعی»، و نه «مسائل شخصی و فردی»! با توجه به دو نوع مصادیق مذکور، سؤال این است که شعائر حسینی، یک «قضیۀ شخصی» می باشد یا امری است که به کلّ مکتب اهل بیت (ع) ارتباط می یابد؟! پاسخ آن روشن است؛ چرا که در فرهنگ تشیّع، امام حسین (ع) نماد مکتب اهل بیت (ع) بوده و امور مربوط به ایشان به همۀ مسلمانان تعلّق می یابد، نه اینکه به فرد یا جریانی معیّن اختصاص داشته باشد! 👈 اکنون که مشخّص شد مسائل مربوط به امام حسین (ع) یک امر عامّ دینی و مذهبی است، باید افزود تعیین مصادیق احیاء و بزرگداشت ایام محرّم به عنوان شعائر حسینی (ع)، باید از سه معیار و شرط مهم و اساسی برخوردار باشد؛ وگرنه قطعاً مصداق بدعت و خرافه خواهد بود! 👉 https://eitaa.com/alhaydari
1️⃣ معیار اوّل: هماهنگی با کلّ منظومۀ دینی و مذهبی! 🔸 اولین شرط آن است که هر مصداقی از مصادیق شعائر حسینی باید با مجوعۀ معارف دینی و مکتب اهل بیت (ع) منسجم و هماهنگ باشد؛ یعنی به این شکل نباشد که یکی از اصول و مبانی اصلی دین و مذهب را زیر سؤال ببرد و نقض کند! اسلام، دینی است که تمام بخش ها و اجزاء آن با یکدیگر مترابط است و کسی نمی تواند فعلی را بدون توجه به سایر ابعاد و ساحت های آن انجام دهد. «فقه» اسلام باید با «نظام اخلاقی»، و اخلاقِ آن باید با «منظومۀ فکری و اعتقادی» آن هماهنگ و مرتبط باشد. بنابراین یکی از وظائف عالم دین یا اسلام شناس این است تشخیص بدهد فلان عملی که عدۀ معدودی در مراسم عزاداری بجا می آورند – مثلاً صدای سگ در آوردن – با اصول قطعیِ تبلیغیِ اسلام سازگار است یا نه؟! https://eitaa.com/alhaydari
2️⃣ معیار دوّم: انسجام و سازگاری با اهداف حسینی! 🔸 دومین ملاک برای تعیین مصادیق شعائر مذهبی این است که آن فعل، با هدف یا اهدافی که امام حسین (ع) به خاطر تحقّق یافتن آنها شهید شد، منافات و تعارض نداشته باشد؛ وگرنه اگر محبّین اهل بیت (ع) کارهایی را انجام دهند که مخالف غرض اصلی سید الشهداء (ع) از قیام خود باشد، در این صورت نقض غرض لازم می آید و خود همین افراد، در عمل با اهداف و اغراض مولای خود مخالفت ورزیده اند! مثلاً یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم و استکبار بود، بر این اساس اگر کسی کاری انجام دهد که در جهت منافع و مطامع ظالمان باشد، باید آن فعل را ترک کند! در غیر این صورت، در مقام حرف و شعار، با دشمنان اسلام مبارزه می کند، اما در عمل – دانسته یا نادانسته – در جهت تقویّت آن ها و تحقّق اهدافشان گام بر می دارد! https://eitaa.com/alhaydari
3️⃣ معیار سوّم: تناسب با شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی! 🔸 شاخصۀ سوّم در تعیین مصادیق شعائر امام حسین (ع) این است که آن ها علاوه بر هماهنگی با کلّ منظومۀ معارف دینی و سازگاری با اهداف سید الشهدا (ع)، 👈 متناسب با شرایط زمانی و مکانی هم باشند؛ یعنی هر فعلی که انسان به نام امام حسین (ع) انجام می دهد، باید ببیند آیا آن عمل او با شرایط جغرافیایی و اقتضائات اجتماعی و فرهنگیِ زمانۀ او تناسب دارد یا نه؟! 👉 البته تشخیص این موارد در درجۀ اوّل به عهدۀ مجتهد و «مرجع دینی» است و مرجع دین هم از دیدگاه ما، صرفِ مجتهد در فروع دین و متخصص در فقه نیست، بلکه فقط کسی را شامل می شود که هم در «اصول دین» مجتهد باشد و هم در «فروع دین» به مقام اجتهاد و تخصّص نائل شده باشد! علاوه بر اینکه، زمان شناس و آگاه به اوضاع فکری، فرهنگی و سیاسی عصر خویش باشد. 〽️ به عنوان یک مثال، اگر کسی لباس مردم چند قرن پیش را بپوشد، از نظر فقهی حرام نیست، اما در زمان حاضر و عرف امروز، در خیابان به او می خندند و مسخره اش می کنند! به عبارت دقیق تر، هر عملی که به اسم شعائر حسینی (ع) از سوی هر شخص یا جریانی انجام می شود، باید نظریۀ زمان و مکان در آن لحاظ شده باشد و این یعنی مدخلیت اقتضائات زمانی و مکانی در کیفیّت و چگونگی ابراز شعائر دینی و مذهبی! فقیهی که شرایط، نیازها، هنجارها، ناهنجارها، ارزش ها و ضدّارزش های زمان خود را به خوبی نشناسد، فقیه نیست و هر فتوایی که بدهد، از آن جهت که رنگ روز ندارد، جامعه آن را پس می زند! ❇️ بنابراین هر عملی که فاقد یکی از شروط و معیارهای سه گانۀ فوق باشد، نه تنها صلاحیّت اطلاق عنوان شعائر دینی و مذهبی را ندارد، بلکه مصداق بدعت و خرافه بوده و انجام آن ممنوع و حرام می باشد! 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari
❇️ آغاز کلاس های آیت الله حیدری در سال تحصیلی جدید قابل توجه طلاب و کلیه علاقه مندان به دروس معظم له ❗️ 🔹 با احترام به استحضار می رساند به یاری خدا دروس آیت الله حیدری (دام ظله) که به مناسبت تعطیلات تابستانی و نیز ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) تعطیل شده بود، از روز سه شنبه 1398/6/26 مطابق با 18/ محرم الحرام/1441 رسما آغاز خواهد شد. ⏰ روز و ساعت شروع و برگزاری کلاس: از شنبه تا چهارشنبه: ساعت 11. ◾️ مکان: قم، بلوار سمیه، کوچۀ 12، پلاک 359 برگزار می گردد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 آفت جعل در منابع روایی سنی و شیعه 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9073/ 📎 https://youtu.be/L-HOubVvLl4 🖇 https://www.aparat.com/v/NI1gj #فایل_های_تصویری #اخباری_گری #اسلام_قرآن_محور_و_اسلام_حدیث_محور ✅ https://eitaa.com/alhaydari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سلسله مباحث فلسفه دین (1 ) 🔘 آیت الله سید کمال حیدری 📆 تاریخ: 98/06/20 برخی از مباحثی که در این فایل صوتی، مطرح شده اند: 👇👇👇 ✔️ بررسی مساله تاریخمندی نص قرآنی ✔️ اشاره ای به تئوری های تعریف دین ✔️ ملازمت دین باوری با زندگی انسان ها ✔️ آیا فهم ما از حقیقت مطلق، مطلق است یا محدود؟! 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/09/9125/https://eitaa.com/alhaydari
🔴 تولید محصول جدید فارسی: دی وی دی شماره 16 ❇️ «راه حل نابودی ریشه های تکفیر بین مذاهب اسلامی» 🔹 به استحضار مخاطبان گرامی کانال می رساند - همان طور که پیشتر اشاره شد - طبق برنامه ای که اندیشیده شده به یاری خدای متعال تولید و نشر مباحث «فارسی» آیت الله حیدری در موضوعات مختلف به ویژه در زمینۀ مباحث کلامی، اعتقادی و به طور کلّی تفکر دینی و حوزوی در دستور کار قرار گرفته است. 🔹 در همین راستا به همّت مؤسسه علمی و فرهنگی امام جواد (علیه السلام)، «شانزدهمین» شماره از سلسله مباحث فارسی علامه حیدری تحت عنوان کلی سلسله مباحث «امت واحده اسلامی» و با موضوع خاص 👈 "راه حل نابودی ریشه های تکفیر بین مذاهب اسلامی"👉 تولید شده و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. 🔹گفتنی است این سلسله حلقات علمی، به صورت فایل های تصویری و در قالب دی وی دی به محضر دوست داران این مباحث تقدیم خواهد شد. https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 علت پیدایش مکتب اخباری گری 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9082/ 📎 https://youtu.be/9Tn8Vbv8M00 🖇 https://www.aparat.com/v/geaOp #فایل_های_تصویری #اخباری_گری ✅ https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ارکان و مقومات اخباری گری رکن سوم و چهارم: عدم حجیت قرآن و اعتبار همه روایات کتب اربعه 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/08/9080/ 📎 https://youtu.be/P-p8AZf5Z9o 🖇 https://www.aparat.com/v/cdMnr #فایل_های_تصویری #اخباری_گری ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 خبر آغاز درس فارسی 🔹 به استحضار علاقه مندان مباحث آیت الله حیدری می رساند درس فارسی جدید ایشان با عنوان 👈 «تحوّلات مکتب تشیّع؛ سیر تاریخی مبانی کلامی امامت»، 👉 از تاریخ شنبه (98/7/6) آغاز خواهد شد. ➖ زمان: روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبۀ هر هفته ⏰ ساعت: 11 تا 12 ظهر ➖ مکان: قم، بلوار سمیه، کوچۀ 12، پلاک 359 🔹 لازم به ذکر است فایل صوتی این جلسات در همین کانال و سایر پیام رسان ها، و نیز فایل تصویری آنها در سایت فارسی و دیگر شبکه های اجتماعی مرتبط با دفتر آیت الله حیدری، قابل دسترسی خواهد بود. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
شهادت سید الساجدین حضرت امام سجاد (ع) را به همه شیعیان تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش سوم) ... 🔹 تعیین مصادیقِ شعائر حسینی به عهدۀ چه کسی است؟! 🔅 پس از بیان ملاک های مذکور، این سؤال مطرح می شود که آیا هر کسی حقّ دارد با توجه به این شروط و معیارها، از پیش خودش مصادیق شعائر حسینی را معیّن کند؟! آیا هر شاعر و مدّاح و روحانی و سینه زن محترمی در کوچه و خیابان، صلاحیّت علمیِ ورود به یک چنین بحث مهم و دقیقی را دارد؟! 👈 آیا هر شیخی که در ماهواره و اینترنت سخنرانی می کند، با هر سطح سوادی!، مُجاز است فتوا بدهد و به سلیقۀ خودش، یک سلسله از آداب و رسوم جدید را بر آنچه که خود اهل بیت (ع) انجام داده یا به ما توصیه نموده اند، بیافزاید؟! 👉 در پاسخ باید گفت از دیدگاه بنده این امر، فقط در حیطۀ وظائف حوزه های علمیه، مراجع تقلید و عالمان دین است (و پیشتر اشاره شد که – طبق مبنای بنده - هر کس که فقط فقه می داند «عالم دین» نیست!، بلکه صرفاً «عالم فقه» است، مردم باید بدانند که «دین شناس»، غیر از «فقه شناس» است! «دین شناس» یا «اسلام شناس» فقط به کسی اطلاق می شود که در همۀ بخش های معارف دین - اعم از اصول و فروع - متخصّص، مجتهد و صاحب نظر باشد). ❇️ نمی گویم همۀ بدعت گزاران و خرافه پروران نیّت سوء دارند و به برخی مراکز جاسوسی وابسته اند و از خارج خط می گیرند، بلکه عرضم این است که بسیاری از مردم عادّی و عدۀ زیادی از روحانیون و سخنرانان، اگرچه با نیّت پاک و به عشق اباعبدالله (ع) وارد این مقوله می شوند، اما به دلیل عدم سرمایۀ علمیِ کافی، اعمال و افعالی را به نام شعائر حسینی ابداع و اختراع می کنند، که با معیارهای سه گانۀ پیش گفته، در تضادّ است! وقتی عالمان و دین شناسان واقعی در مسألۀ شعائر حسینی وارد نشوند، مصداق افعال صحیح را از کارهای بدعت آمیز و باطل جدا نکنند و در مقابل این همه خرافات و اباطیل سکوت اختیار نمایند، طبیعی است که عرصه برای افرادی که شایستۀ انجام یک چنین رسالت بزرگ و حساسی نیستند، باز می شود و مشکلاتی که اکنون شاهدش هستیم پدید می آید! 👈 حوزه های علمیه به ویژه حوزۀ قم و نجف و در رأس آنها مراجع تقلید در این زمینه وظیفه و تکلیف دارند و نباید نسبت به این مسألۀ مهم بی تفاوت باشند تا خرافات و بدعت ها از این بیشتر شده و چهرۀ عزاداری برای امام حسین (ع) را مکدّر، نازیبا و زننده جلوه دهند! 👉 هدف من از ارائۀ ملاک و شاخص های سه گانۀ مذکور و طرح این بحث ها، چیزی جز بهتر و زیباتر تر جلوه دادن حماسه و قیام حسینی (ع) نیست، قیامی که با وارد شدن حواشی، خرافات - و افعالی که هیچ اصل صحیح قرآنی و روایی و عقلی و فطری ندارند - به ساحت مقدّس آن، از اهداف اصلی خود تهی شده و اثر سازندگی برای امت اسلامی را از دست می دهد! 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari
‼️ وظیفۀ مراجع، مؤسسات دینی و هیأت ها در پاسداری از شعائر حسینی (ع) و آفت زدایی از آنها! ➖ در پایان این بحث، سه دسته را مورد خطاب جدّی قرار می دهم تا در مقابل بسیاری از این اعمال خرافی و بدعت آمیز - که هیچ اصل و ریشه ای در قرآن، روایات معتبر، عقل و فطرت ندارند - بایستند و با انفعال و سکوت خود، میدان را برای رواج آن ها و تخریب دین و مذهب، باز نگذارند! 1️⃣ دستۀ اول، حوزه های علمیۀ قم و نجف و در واقع مراجع و عالمان دین هستند که وظیفه دارند – بر اساس معیارهای پیش گفته، یا هر ملاک معتبری که خودشان صحیح می دانند - جلوی این فعالیت های مخرّب را بگیرند. 2️⃣ گروه دوّم، مؤسسات، مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی هستند که موظف اند شیعیان را نسبت به این مسأله آگاه کنند و درک آن ها بالاببرند که به جای پرداختن به اصل مطلب و تلاش در راستای تحقّق بخشی به اهداف قیام حسینی (ع)، گرفتار حواشی و زوائد و بدعت ها نگردند! 3️⃣ و دستۀ سوّم هم، هیأت ها و حسینیه ها هستند که نباید اجازه دهند تا در محیط آنها یکچنین اعمالی انجام شود؛ زیرا همه باید بدانند این گونه فعالیت ها همچون قمه زنی، راه رفتن بر روی خار و آتش و صدای حیوانات را درآوردن و چار دست و پا راه رفتن و غیره، اولاً به اصل اسلام ضربه می زند، ثانیاً به حیثیّت مکتب تشیّع و اهل بیت (ع) لطمه وارد می سازد، و ثالثاً اهداف قیام بزرگ و حماسۀ تاریخی و انسانی امام حسین (ع) را تحت الشعاع قرار می دهد و آثار سازندۀ آن را کمرنگ و خنثی می کند! 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تأمّلاتی انتقادی دربارۀ مبانی فقه مشهور 🔘 آیت الله حیدری 📆 تاریخ: 98/06/24 #فایل_های_صوتی #فقه_و_اصول #حوزه_های_علمیه 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/09/9134/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
لازم به ذکر است که این حساب ها، تنها حساب های رسمی به زبان فارسی هستند که تحت مدیریّت دفتر ایشان فعالیت می نماید. 👈 از همین رو، به استحضار علاقه مندان مباحث آیت الله حیدری می رساند که دفتر ایشان در قبال سایر صفحات و شبکه های اجتماعی منتسب به وی، هیچ گونه مسئولیتی ندارد! ✅ https://eitaa.com/alhaydari