فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 هشدار آیت الله حیدری درباره عقب نماندن مسلمانان از جامعه علمی دنیا
〽️ چرا ما نتوانستیم مبانی فلسفی ملاصدرا را در دانشگاه های اروپا ترویج کنیم؟!
〽️ تولید علم ما از جهت عمق و کیفیت، باید به گونه ای باشد که دیگران ناچار شوند کتاب های ما را ترجمه کنند
#فایل_های_تصویری
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#ملاصدرا
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 هشدار آیت الله حیدری درباره عقب نماندن مسلمانان از جامعه علمی دنیا 〽️ چرا ما نتوانستیم مبانی فلسف
🔺 ضرورت معرفی مبانی فکری و فلسفی مسلمانان به دنیا
🔹 غربی ها اندیشه های علمی و مبانی فلسفی متفکرین خود را به شیوه های گوناگون به همۀ دنیا معرفی می کنند به طوری که حتی آشنایی با دیدگاه های این دانشمندان برای جوامع دیگر نوعی افتخار علمی محسوب می شود. به عنوان مثال کدام دانشگاه در جهان وجود دارد که با مباحث فلسفی سر و کار داشته باشد اما اساتید و دانشجویان آنها با تفکرات دکارت و کانت و هایدگر و پوپر و ویتگنشتاین آشنا نباشند و کتاب های شان را در آنجا تدریس نکنند؟!
بر خلاف آنها که بحث های علمی و دستاوردهای فلسفی خود را در سرتاسر عالم منتشر نموده اند، متأسفانه ما در این زمینه ها خیلی عقب هستیم و کارهای جدّی و قابل توجّهی را انجام نداده ایم.
ما در شناساندن نظرات فلاسفۀ خودمان مثل فارابی، ابن سینا، ملاصدرا، ابن رشد و غیره موفق نبوده ایم. کتاب هایی که از متفکران اسلامی در دنیا ترجمه می شود، در مقابل آثاری که از آن طرف در ایران و سایر کشورهای اسلامی ترجمه می شود، اصلاً قابل مقایسه نیست!
✔️ حوزه های علمیه در این زمان که عصر ارتباطات نام گرفته است، باید برای عرضۀ محصولات علمی و فرهنگی خود برنامه ریزی داشته باشند و خیلی بیشتر از این ها تلاش کنند تا حرف ما به گوش تعداد بیشتری از اندیشمندان و مردم دنیا برسد.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ معرفی برخی شروح آیت الله حیدری بر اسفار، مهمترین و بزرگ ترین کتاب مرحوم ملاصدرا، به مناسبت روز بزرگداشت وی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
👇👇👇
📚 «الأسفار الأربعة» مهترین اثر فلسفی ملاصدرا و حکمت متعالیه است.
جلد نهم از این کتاب مهم (تتمۀ سفر چهارم: قسم دوم در علم النفس)، به مباحث معاد اختصاص یافته است.
شیخ دکتر عبدالله الأسعد، شرح آیت الله حیدری بر این جلد از کتاب اسفار را در شش جلد (مجموعاً 2839 صفحه) تقریر و تنظیم نموده است.
❇️ این اثر با نگارش مقدمۀ هفده صفحه ای از سوی علامه حیدری آغاز شده است.
اثر حاضر توسط انتشارات مؤسسۀ امام جواد (علیه السلام) منتشر شده و علاقه مندان می توانند آن را از طریق سایت تهیه کنند.
❗️ لازم به ذکر است فایل پی دی اف اثر مذکور نیز از طریق لینک زیر قابل دسترسی است 👇👇
🔗 http://alhaydari.com/ar/2019/06/68018/
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🌸🌺🌼 اللّـهُمَّ اَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَالْعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ، اَسْاَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْيَومِ الَّذي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمينَ عيداً، وَلُِمحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَمَزيْداً، اَنْ تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ تُدْخِلَني في كُلِّ خَيْر اَدْخَلْتَ فيهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد، وَاَنْ تُخْرِجَني مِنْ كُلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ، اَللّـهُمَّ اِنّي اَسْاَلُكَ خَيْرَ ما سَأَلَكَ مِنْهُ عِبادُكَ الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِكَ مِمَّا اسْتعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الْصّالِحُونَ.
🔶 ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، عید سعید فطر را به همه ملسمانان تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
🔗 سایت
✅ https://eitaa.com/alhaydari
4_5971901267717391774.mp3
3.62M
❗️بیان روشنگرانه آیت الله حیدری درباره کلیپهای تقطیع و تحریف شده ای که برخی معاندان و فرصتطلبان، از ایشان در کانالهای مختلف انتشار می دهند تا سخنان وی را - از طریق درج زیرنویس های نامربوط، دروغ و خلاف مراد گوینده - وارونه جلوه داده و مردم را بفریبند!!
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔵 آیا وجود فطرت الهی در نهاد انسانها، برای هدایت بشر کافی است؟!
🔺 با مراجعه به قرآن کریم در می یابیم اولین هدایتی که به انسان داده شده است، "هدایت فطری" است.
خداوند در این باره می فرماید: "فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اَللّٰهِ اَلَّتِي فَطَرَ اَلنّٰاسَ عَلَيْهٰا لاٰ تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اَللّٰهِ ذٰلِكَ اَلدِّينُ اَلْقَيِّمُ وَ لٰكِنَّ أَكْثَرَ اَلنّٰاسِ لاٰ يَعْلَمُون"؛َ روم/30 (پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار كن! اين فطرتى است كه خداوند، انسانها را بر آن آفريده؛ دگرگونى در آفرينش الهى نيست؛ اين است آيين استوار؛ ولى اكثر مردم نمى دانند!).
پس هر انسانی بر فطرت زاده می شود و از هدایت فطری برخوردار است. هدایت فطری غیر قابل تغییر و تبدیل است و به تعبیر قرآن، سنتی از سنن الهی است، و سنت های الهی نیز جاری و همیشگی هستند؛ زیرا حکمت الهی این را اقتضاء می کند: "وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اَللّٰهِ تَبْدِيلاً"؛ احزاب/62 (براى سنّت الهى هيچ گونه تغيير نخواهى يافت!).
اما مشکل اینجاست که هدایت فطری نه قادر است "مصداق کمال" را تعیین کند و نه قادر است "راه" را نشان دهد، بلکه تنها انسان را موجودی طالب کمال می سازد و او را به کمالی بی انتها متمایل می کند.
انسان به هر مرحله ای از مراحل کمال که برسد، آن را پشت سر می گذارد تا به دنبال مرحله جدیدی برود؛ بدون آنکه در جایی متوقف شود.
اما این فطرت، مشخص نمی کند کمال چیست و چگونه می توانیم به آن برسیم. از همین جا است که نیاز ما به شریعت های آسمانی، دین، انبیاء و فرستادگان بشارتدهنده و بیمدهنده از سوی خداوند و خالق انسان ها آشکار می شود.
🔺 پس وظیفه پیامبر، هدایت تشریعی است؛ یعنی اینکه بگوید: این کار را انجام بدهید و آن کار را انجام ندهید: "مٰا أَفٰاءَ اَللّٰهُ عَلىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ اَلْقُرىٰ فَلِلّٰهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي اَلْقُرْبىٰ وَ اَلْيَتٰامىٰ وَ اَلْمَسٰاكِينِ وَ اِبْنِ اَلسَّبِيلِ كَيْ لاٰ يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ اَلْأَغْنِيٰاءِ مِنْكُمْ وَ مٰا آتٰاكُمُ اَلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مٰا نَهٰاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ إِنَّ اَللّٰهَ شَدِيدُ اَلْعِقٰاب"ِ حشر/7 (آنچه را خداوند از اهل اين آباديها به رسولش بازگرداند، از آن خدا و رسول و خويشاوندان او، و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان است، تا[اين اموال عظيم] در ميان ثروتمندان شما دست به دست نگردد! آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد[و اجرا كنيد]، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد؛ و از [مخالفت] خدا بپرهيزيد كه خداوند كيفرش شديد است!).
✔️ خلاصه اینکه همه انسان ها اگرچه از نیروی "هدایت فطری" و درونی برخوردارند، اما این هدایت برای سعادت انسان ها فقط شرط لازم است و نه شرط کافی!؛ زیرا هدایت فطری اولا مصداق کمال را مشخص نمی کند، و ثانیا در فرض شناسایی آن، راه و شیوه وصول به آن را به انسان نشان نمی دهد؛ به همین جهت خداوند حکیم، ما انسانها را، هم از طریق هدایت فطری و تکوینی، از درون به سوی خود رهنمون می سازد، و هم به وسیله هدایت تشریعی و از برون، ما را به سوی خود می خواند.
📚 پژوهشی در پرسمان امامت، ص 48
✅ https://eitaa.com/alhaydari
هدایت شده از آیت الله سید کمال حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا ازدواج دختران به صرف بلوغ شرعی، صحیح است؟!
🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/10/9193/
📎 https://youtu.be/DObYjF5zalI
🖇 https://www.aparat.com/v/Hhegz
فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
هشتم شوال، سالروز تخریب حرم بقیع را محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و عموم مسلمانان و بخصوص شیعیان و محبین، تسلیت عرض می نماییم....
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مظلومیت مبانی فکری و دین شناختی امام خمینی (ره) در حوزه های علمیه
#فایل_های_تصویری
#امام_خمینی
#حوزه_های_علمیه
✅ https://eitaa.com/alhaydari
◾️ رحلت جانسوز امام خمینی (ره)، عارف، فیلسوف، فقیه و سیاست مدار بزرگ اسلام، تسلیت باد.
ناگاه با عروج تو چون روبرو شدیم
در انزوای تلخ غریبی فرو شدیم
دنبال تو تمام زمان را ورق زدیم
با دستهای خالی خود روبرو شدیم
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دیدگاه آیت الله حیدری درباره مواضع سیاسی ائمه (علیهم السلام)
〽️ روش امام حسین (ع) فقط یکی از روش های سیاسی ائمه (ع) بود. سایر امامان (ع) نیز بسته به شرایط مختلف، مواضع سیاسی متفاوتی اخذ نموده اند.
👈 علاوه بر شیوه سیاسی امام حسین (ع)، روش سیاسی متفاوت سایر امامان را نیز - که حجت است - به مردم معرفی کنیم!
#فایل_های_تصویری
#نظریه_زمان_و_مکان
سایت | یوتیوب | آپارت
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ورود روایات اسرائلیات در منابع شیعه، از منابع اهل سنّت!
〽️ هدف از طرح این بحث، تنبّه به ضرورتِ اصل قرار دادن "قرآن" و "عقل" به عنوان دو منبع اساسی شناخت اسلام، و لزوم پالایش منابع روایی جهت جلوگیری از ورود روایات جعلی و نامعتبر، در فرایند دینشناسی است.
ویدیو | یوتیوب | آپارت
#فایل_های_تصویری
#اسلام_قرآن_محور_و_اسلام_حدیث_محور
#اسرائیلیات
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت روایتشناسی به نحو اجتهادی و غیرتقلیدی!
🔵 روش روایت شناسی بنده با شیوه مرحوم کلینی متفاوت است
➖ کسانی که به روش حدیثیِ کلینی اطمینان دارند، مختارند مقلّد او باشند، اما من مقلّد کلینی نیستم!
➖ تقدم اعتبارسنجی "کتاب" حدیثی، بر ارزیابی "سَنَدی" روایت
#فایل_های_تصویری
#رجال_و_حدیث
#کلینی
#کافی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تفاوت "نگرش تاریخی" به مصادیق قرآن، با "نگرش مثالی"
〽️ با چه روشی قرآن زنده و به روز می شود؟!
🔹 از راه: ثبات مفاهیم و تغیّر مصادیق آن، به حسب شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی
〽️〽️ جمود درباره یک مصداق خاص از مفاهیم قرآنی، قرآن را از جاودانگی، روزآمدی و پویایی باز می دارد!
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#نظریه_وحدة_المفهوم_و_تعدد_المصداق
#تفسیر_و_علوم_قرآنی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا عمومات قرآنی را می توان با "خبر واحد" تخصیص زد؟!
〽️ بر خلاف مبنای مشهور فقهای متاخر، از دیدگاه بنده نمی توان عمومات قرآنی را که کلامالله و نقل به الفاظ است، با اخبار آحاد مجرّد از قرائن قطعیّه - که نقل به معنا و ظنّیالصدور است - تخصیص زد!
سایت | یوتیوب | آپارت
#فایل_های_تصویری
#فقه_و_اصول
#تمایز_بین_سنت_واقعیه_و_سنت_محکیه
✅ https://eitaa.com/alhaydari
⬛️ يا أَبا عَبْدِ اللّٰهِ ، يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ، أَيُّهَا الصَّادِقُ ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانَا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا ، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ.
⚫️ 25 شوال، سالروز شهادت صادق آل محمد حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) بر عموم مسلمانان تسلیت باد.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 جایگاه قرآن و روایات، در فرایند اجتهاد در اعتقادات
🔹 برای دستیابی به یک حکم اعتقادی دینی صحیح، هم از قرآن باید بهره گرفت و هم از روایات باید استفاده کرد.
1️⃣ نقش قرآن: بیان خطوط کلّی معارف
در روش اجتهادِ اعتقادیِ ما، ابتدا اصول و قواعد کلّی قرآنی در بحث مورد نظر از دل آیات قرآن استنباط و استخراج می شود، و سپس در گام دوّم به روایات رجوع می شود تا مصداق اصول کلّی قرآنی مشخص شود و همچنین معلوم گردد که آیا آن مصادیق، با مبانیِ کلّیِ به دست آمده از قرآن، قابل جمع اند یا نه؟
به بیان دیگر، در مرحلۀ اوّل ما فقط یک بحث خالص قرآنی انجام می دهیم، بدون اینکه حتّی یک روایت را در فرایند علمی و استنباطی خود وارد کنیم.
بنابراین، نقش آیات قرآنی در این مرحله، بیان چارچوب ها و اصول کلّی بحث است.
2️⃣ نقش روایات: بیان مصادیق و جزئیات قرآنی
وقتی کلّیات و مبانی مسأله از منظر قرآن به دست آمد، در مرحلۀ دوّم روایات را بررسی می کنیم تا از جزئیات و مصادیقِ مباحثِ کلّی قرآنی آگاه شویم.
در همین جاست که نقش احادیث در شناخت دین و فهم قرآن ظاهر می شود؛ یعنی نقش و کارکرد روایات در مقام بیان مصادیق و جزئیات آیات کلّی قرآن. علّت این امر هم آن است که قرآن کریم در اغلب موارد، قواعد عام و خطوط کلّی معارف دینی را مطرح نموده، و نه هۀ جزئیات و تفاصیل و مصادیق را؛ از همین رو خداوند وظیفۀ بیان مصادیق را بر عهدۀ پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) قرار داده است.
✔️ بر این اساس می توان گفت در اجتهاد فقهی یا عقیدتی، هم از قرآن بهره گرفته می شود و هم از روایات، با این تفاوت که آیات قرآنی در فرایند استنباط، نقش اصلی و کلّی را ایفا می کنند اما اخبار، نقش فرعی و جزئی را.
📚 برگرفته از مبحث «مطارحات فی الفکر والعقیدة: نظرية سهو النبي في المورث الروائي (2)».
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 «فهم» قرآن، غیر از «تفسیر» آن است!
🔹 آنچه که غالباً در اذهان اهل علم و عموم مردم شکل گرفته «تفسیر» قرآن است، در حالی که بنده معتقدم علاوه بر تفسیر، ما باید روی «فهم» قرآن هم کار کنیم؛ چرا که اساساً فهم قرآن غیر از تفسیر آن است! ممکن است کسی یک آیۀ قرآن را تفسیر کند اما معنای آن را درست نفهمیده باشد؛ چرا که فهم متن، اصول و قواعد مختصّ به خودش را دارد. مثلاً وقتی دو مفسّر از یک آیۀ خاص، دو تفسیر کاملاً مخالف ارائه می دهند، مشخص می شود که فهم یکی از آنها اشتباه بوده در عین اینکه به زعم خودش آیه را تفسیر کرده است؛ چرا که در عالم واقع، فقط یکی از آن دو رأی می تواند صحیح باشد.
پس هیچ ملازمه ای نیست بین تفسیر متن و فهم صحیح آن! ممکن است کسی آیه ای را تفسیر کند و معنای آن را به گمان خود روشن کند، اما مراد اصلی گوینده را درست نفهمیده باشد. به عنوان نمونه، همۀ مفسرین آیة الکرسی و آیۀ نور را که از مشکل ترین آیات تفسیری محسوب می شوند تفسیر نموده و توضیح داده اند، اما آیا لزوماً همۀ آنها به فهم صحیحِ وسعت کرسیِ خداوند نسبت به آسمان ها و زمین و همچنین نور بودن خداوند نائل شده اند؟!
✔️ کتاب هایی که تا کنون در طول تاریخ اسلام دربارۀ قرآن نوشته شده، بیشتر ناظر به تفسیر قرآن بوده است و نه لزوماً مربوط به روش و قواعد فهم آن.
🔺🔺 ضرورت تأسیس علم «اصول تفسیر»
یکی دیگر از کاستی ها و خلل های علمی ما، فقدان دانش مهمّی به نام «اصول تفسیر» است. ما در حوزه های علمیه «اصول فقه» داریم؛ یعنی ابتدا مبانی خودمان را در چارچوب این علم، محقَّق و منقّح می کنیم و سپس به وسیلۀ فرایند استباط و اجتهاد، از نتایج آن در دانش فقه بهره می بریم.
همان طور که ما دربارۀ فقه به دانشی نیاز داریم تا بتوانیم مباحث مبنایی و ریشه ای خود را در آن به شکل استدلالی و تفصیلی طرح و بررسی کنیم، به علم مستقل دیگری نیاز داریم تا بتوانیم اصول و قواعد تفسیری را به صورت کاملاً علمی و مستدل مورد بحث و تدقیق قرار دهیم، بر خلاف وضعیت فعلی که این مباحث به طور پراکنده و غیرروشمند در لابه لای مباحث تفسیریِ آیات آمده است.
❇️ گفتنی است آیت الله حیدری، هم در موضوع «فهم قرآن» و هم در موضوع «اصول تفسیر»، کتاب تالیف نموده اند: «منطق فهم القرآن» در سه جلد، و «اصول التفسیر والتأویل» در دو جلد.
این دو کتاب به زبان فارسی ترجمه شده اند. خلاصۀ اثر اوّل با عنوان «درآمدی بر سامانۀ معرفتی فهم قرآن» توسط انتشارات سخن، و ترجمۀ کامل کتاب دوم از طریق انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام) به چاپ رسیده است.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺هلال ماه ذی القعده سال ۱۴۴۱ قمری
➖ به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم بنابر اعلام دفتر آیت الله حیدری، روز سه شنبه ۱۳۹۹/۴/۳ اولین روز از ماه ذی القعده سال ۱۴۴۱ قمری، خواهد بود.
✅ https://eitaa.com/alhaydari