🍃همیشه مقید به غسل توبه باشید، شاید بعد از آن غسل مردید. غسل نشاط را هم نیت کنید که وقتی عبادت می کنید نشاط داشته باشید
دیدید آدم گرسنه ، چه با نشاط غذا میخورد؟ آدمی که خوابش می آید چه با نشاط میخوابد و لذت می برد؟ عبادت هم نشاط می خواهد، ماها برای عبادت کسل هستیم. لذا باید مقید باشید غسل نشاط انجام دهید.
💛آیت الله #مجتهدی
🍃🌹🍃🌹
شهدا سلام ✋
✍اي كاش با شما بودم و انقدر در اين دنيايي كه شبيه مرداب است فرو نميرفتم.
"شهدا خسته شدم"
ما چقدر عكس شما رو ميبينيم و چقدر عكس شما عمل ميكنيم، فقط ورد زبانمان شده شرمند ه ايم همين را بلد شده ايم
شهدا ما نميتونيم و نتونستيم مثل شما باشيم شهدا ما زود تغيير ميكنيم شهدا هر موقع دلمون خواست ميايم سمت شما شهدا ارامش شما خدا بود و نزديك شدن به خدا و ارام شدن ما چيزهاي پوچ دنيايي تا ديروز اهنگ جبهه هاتان ما را ارام ميكرد و حالا بعضي هايمان خواننده ها اراممان ميكنند!!!😔
شهدا چقدر تغيير ،و خودمان هم حواسمان نيست از اين تغيير!
شهدا چه بگويم كه دلم پر است از ادمهاي اين دنيا همه چيز را به مسخره گرفته اند و گرفته ايم شهدا شهدا شهدا حرف ها دارم ......💔
شهدا دعايمان كنيد.....
#دل_نوشتـــ ❤️
﷽
#السلام_علیک_یا_امین_الله_فی_ارضه
السلام علیک یا علی بن محمد الهادی
يكي از عطايايي كه از امام هادی علیه السلام به جامعه شيعه شده زيارت فوق العاده ي جامعه كبيره است
که يك دوره معارف اهل بيت نسبت به مقام امامت است.
زیارت یعنی سیر به سمت خدا با امام؛ انسان از طریق امام وارد وادی توحید می شود و با سیر با ولایت امام به مقامات توحیدی راه پیدا می کند.
و این سیر ، اذن می خواهد.
امام هادی علیه السلام گویا این زیارت را که به ما داده و اجازه دادند که از این وادی، وارد شویم.
سیر در وادی ولایت با زیارت جامعه کبیره سیر به شفاعت امام هادی است. امام هادی علیه السلام این زیارت را گفتند و ابواب معرفت با زیارت جامعه کبیره به روی ما باز شد.
سلام های زیارتنامه یک نوع خضوع و خشوع و قرب است و در لعن هایش یک نوع تبری و جدا شدن از ولایت باطل با شفاعت امام هادی علیه السلام است تا زائر با آن به تبری و تولی کامل برسد.
امام زمان ارواحنا فداه در توصیه ای فرمودند :
جامعه جامعه جامعه
#ادامه_دارد
#هرشب_ساعت_هشت_یک_نکته
بعضی ها میگن به چه دلیلی باید از حکم ولی فقیه و مرجع تقلیدخود تبعیت کنیم و چرا در امور زندگی مون باید با مراجع و علمای دین مشورت کنیم؟
✔️ دلیلش رو امام هادی علیه السلام در حدیث زیر فرموده اند
امام هادی علیه السلام:
در زمان غيبت قائم شما، اگر اين علمایی که مردم را به سوي او دعوت ميکنند و به طرف او هدایت میکنند و با دلايل و براهين الهي از آئين او دفاع ميکنند و دست بندگان مستضعف را ميگيرند و آنها را از دامهاي شيطان نجات ميدهند، نبودند آنگاه همه ي مردم از دين بيرون ميرفتند و به ارتداد ميگرائيدند.
ولي اين رجال دين هستند که رشته ي دلهاي ضعفاي شيعه را ميگيرند، آن چنانکه ناخداي کشتي سکان کشتي را ميگيرد. آنهايند که در نزد خداي عزوجل از هر طبقه اي برترند.
📚 محجة البيضا، ج۱، ص۳۲
﷽
سلام علیکم
هشتمین روز از🏴چله دوازدهم🏴
تلاوت☀️ زیارت امین الله☀️
به نیابت از
بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف
و
ابن الرضای ثانی
🏴❣️ حضرت امام هادی علیه السلام ❣️
#هدیه می کنیم
محضر نورانی
☀️ امیرالمؤمنین علیه السلام☀️
🏴🏴🏴🏴🏴
تلاوت ☀️زیارت آل یاسین☀️
و عرض سلام و ارادت خدمت
☀️امام زمان علیه السلام ☀️
#به_آرزوی_شهادت
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴ولادت
حضرت امام هادی(ع) در سال 212 هجری قمری در شهر صریا (نزدیک مدینه) دیده به جهان گشود. پدر ایشان حضرت امام محمدتقی جوادالائمه (ع) و مادرشان بانویی فاضله و عفیفه به نام سمانه بود.
نام مبارک ایشان علی
و به
🏴نقی
🏴هادی
🏴نجیب
🏴عالم
🏴فقیه
🏴امین
🏴و طیب ملقب بودند
و به آن جناب «ابو الحسن ثالث» هم میگفتند.
🌴همسر و فرزندان
همسر امام هادی(ع) حُدیث یا سلیل نام داشت. او کنیزی از اهالی "نوبه" بود و او مادر امام حسن عسکری(ع) است. اکثر علمای شیعه چهار فرزند پسر برای امام هادی(ع) ذکر کردهاند، اما در تعداد دختران او اختلاف است. خصیبی مینویسد: فرزندان امام هادی(ع) عبارتند از: امام حسن عسکری(ع)، محمد، حسین و جعفر (مدّعی امامت و معروف به جعفر کذاب)
🌴امام هادی(ع) و شیعیان ایران
از دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به بعد، لقب «قمی» در آخر اسم شماری از اصحاب ائمه به چشم میخورد. اینها اشعریهای عرب تباری بودند که در قم میزیستند.
در زمان امام هادی(ع)، قم، مهمترین مرکز تجمّع شیعیان ایران بود و روابط محکمی میان شیعیان این شهر و ائمه(ع) وجود داشت. درست همان اندازه که میان شیعیان کوفه گرایشهای انحرافی و غلوّآمیز رواج داشت، در قم اعتدال و بینش ضد غلوّ حاکم بود. شیعیان این دیار، اصرار فراوانی در این مسأله از خود نشان میدادند.
در کنار قم، دو شهر آوه یا آبه و کاشان نیز تحت تأثیر تعلیمات شیعی قرار داشته و از بینش شیعی مردم قم پیروی میکردند. در پارهای روایات از محمد بن علی کاشانی نام برده شده که در باب توحید از امام هادی(ع) سؤالی کرده است.
مردم قم، رابطه مالی نیز با امام هادی(ع) داشتهاند. در این زمینه، از محمد بن داود قمی و محمد طلحی یاد شده است که از قم و شهرهای تابع آن، خمس، هدایا و سؤالات مردم را به امام میرساند.
مردم قم و آوه، همچنین برای زیارت مرقد امام رضا(ع) به مشهد مسافرت میکردند و امام هادی(ع) نیز آنها را در قبال این عمل «مغفور لهم: آمرزیده شده» خوانده است. شیعیان دیگر شهرهای ایران نیز، چنین رابطهای با امامان(ع) داشتند. این در حالی بود که بیشتر شهرهای ایران، به دلیل نفوذ قهرآمیز امویان و عباسیان، رویکردهای سنی داشتند و شیعه در اقلیت بود.
لقبهای برخی از اصحاب امام هادی(ع) نشاندهنده ایرانی بودن آنها بوده است؛ به عنوان نمونه میتوان از بشر بن بشار نیشابوری، فتح بن یزید جرجانی، احمد بن اسحاق رازی، حسین بن سعید اهوازی، حمدان بن اسحاق خراسانی و علی بن ابراهیم طالقانی یاد کرد که در شهرهای مختلف ایران میزیستهاند. جرجان و نیشابور به خاطر فعالیتهای شیعیان، به مرور به صورت مراکز نفوذ شیعه در قرن چهارم در آمد.
🌴ویژگیهای عصر امام هادی علیه السلام
در این دوران که قرن سوم تاریخ اسلام است، جامعه مسلمین به سوی رشد فکری و فرهنگی در حرکت بود، با رویش اندیشههای کلامی و فلسفی و شبههپراکنیهای مختلف، تحت تأثیر نهضت ترجمه مواجه بود و در این عصر، مرحله جدیدی فرا روی جامعه آن روز مسلمانان گذاشته شده بود و هر یک از مکاتب و فرقههای مختلف علمی، سعی داشتند، فکر خویش را حاکم کنند، لذا در دوران امام هادی علیهالسلام، نابسامانی فرهنگی دیده میشود ، شیوع شبهات فراوان در بین جامعه مسلمان، یکی از ویژگیهای این عصر است، ولی شیعه در این دوران با وجود پراکندگی، ارتباط محدودشان با امام را حفظ کرده است و امام علیهالسلام باید به گونهای مهندسی فرهنگی جامعه را شکل میدادند تا جامعه و شیعیان را از منجلاب فرهنگی حاکم نجات دهد لذا خدمات امام هادی علیهالسلام بسیار مهم است؛ مکتب اهل بیت(ع) با سیاستهای امام هادی علیهالسلام پا برجاست است و هر گاه شبههای متوجه اصل و بنیان اسلام میشود تنها نوری که تمام قامت در برابر امواج سهمگین این شبهات به پاسخگویی میپرداخت امام هادی علیهالسلام بودند.
امام هادی علیهالسلام در چنین عصری بار خطیر امامت را بدوش داشت و در این مقطع به گونهای بنیان مکتب اهل بیت را سامان داد که تا قرنها پاسخگوی جامعه مسلمین و تشیع باشد امام، آینده دور را در نظر داشت و شالودههای مهم فرهنگی و اجتماعی را مشخص کردند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴تنگناهای عصر امام هادی علیه السلام
دشمنی متوکل با اهل بیت (ع)و علویان به حدی بود که امنیت آنها را به خطر انداخته بود، لذا امام هادی(ع) فعالیتهای سرّی و پنهانی داشتند و حمایتهای مادی و معنوی از ایشان مینمودند و از طریق نامه نگاری این امور انجام میشد، در آن روزگار امام(ع) در مدینه بودند و محوریت علمی در آن پایگاه بود بر اساس گزارش شیخ مفید امام در ده سال آخر عمر در سامرا و تحت نظر بودند، آن هم با👈 سعایت یکی از حکام مدینه که به متوکل گزارش میداد که امام در حال جمع کردن نیرو و اسلحه است، لذا متوکل امام را به سامرا برد و اگر تدابیر علمی و سیاسی مدبرانه امام نبود مکتب اسلام در معرض خطر جدی بود ( ارشاد ص 312 )
اختناق شدید سیاسی، دسترسی به امام را مشکل نموده بود و در دسترس نبودن امام، خود زمینه ساز مشکلات عقیدتی در پی داشت که منجر به ایجاد فرقههای مختلف کلامی و ترویج عقاید سستی در جامعه میشد و دین اسلام در معرض شبهات شدید کلامی و.. قرار گرفته بود، از پیامدهای تلخ اختناق سیاسی، ایجاد تفرقه بین شیعیان بود و با تدابیر حضرت از این فرقهها فقط نامی باقی ماند فرقههایی مانند کیسانیه و اسماعیلیه و ... امام از طریق وکلای خود جامعه مسلمین را اداره می نمودند و در واقع مؤسس امر وکالت در این چارچوب، بودند و این امر در دوران غیبت به خوبی برجسته میشود .
20 سال از دوران امامت آن حضرت در شهر نظامی سامرا و تحت مراقبت شدید نظامی بود و متوکل بر آن حضرت بسیار سخت میگرفت و با آن حضرت برخورد نامناسب داشت. (شیخ مفید، الارشاد، قم، آل البیت، اول، 1413، ج 2، ص307.)
🌴وضعیت فرهنگی عصر امام هادی علیه السلام
عباسیان از نظر سیاسی درگیریهای فراوانی داشتند و تنها روش ایشان سرکوب بود و البته سرکوب نتیجه عکس میداد و موجب آشفتگی بیشتر ایشان میشد، وضع فرهنگی هم به گونهای بود که جامعه مسلمین گرفتار فرقههای نو ظهور و ساختگی شده بود و در این ظلمتکده، اگر چراغ پر نور امامت نور افشانی نمیکرد مردم گمراه میشدند.
فرقه های نوظهور در عصر حضرت
صوفیه : در دوران حیات امام هادی علیهالسلام فرقههای مانند صوفیه رواج یافته بودند و امام با منطق و برهان، آنها را از شیعه زدود و راند و درباره آنها فرمودند؛ صوفیه از دامهای شیطان هستند و مردم را از ارتباط با ایشان برحذر میداشتند
غلاة : در اصطلاح شیعه عبارت است از گروهی که امیر المؤمنین و امامان و فرزندان او را به اولوهیت و نبوت توصیف میکنند و در حق آنان از حد اعتدال تجاوز کردهاند. و در عین حال خود را شیعه میپندارند. ائمه طاهرین ـ علیهم السّلام چنین شیوهای را شدیداً انکار نمودهاند و آنها را مذمت نمودهاند
ثنویان : ایشان قائل به قدیم بودن نور و ظلمت بودند و امام با ایشان نیز مقابله کرد
مجسمه : این فرقه بیشتر در بین اهل سنت ، اهل حدیث و حنابله رویش یافته بود و امام به شیعیان نامه نوشتند و از همنشینی با ایشان بر حذر داشتند روش امام بهره گیری از نظام وکالت و نامهنگاری بود و تکلیف شیعیان را مشخص مینمودند.
جاعلان حدیث : گروه دیگری که امام با ایشان مقابله مینمود جاعلان حدیث بودند که درباره غاصبان خلافت و حکومت اهل بیت (ع)جعل حدیث میکردند و امام با آنها مناظراتی داشتهاند و حضرت با پاسخگویی به شبهات مانند پدری مهربان از موجودیت شیعه صیانت مینمودند و ایشان را در برابر انواع خطرات بیمه کرده بود .
🌴ابتکار و نوع آوری امام هادی (علیه السلام ) برای حفظ شیعه
سازمان و کلات :
سازمان و نظام وکالت در دوران امامان پیشین نیز بود، اما امام هادی علیهالسلام این نظام را رسمیت و پرورش دادند و این نهاد را به عنوان راهبردی الگو ساز برای آینده شیعه تثبیت نمودند و در حقیقت این راهبرد در ایام بحرانی برای ارتباط شیعه با امامت و استمرار و پیوستگی خط امامت با مردم ترسیم شده بود، بعد از امام هادی علیهالسلام وضعیت شیعه به گونهای سخت شد که شیعیان برای ارتباط با امام معصوم (ع) و کسب تکلیف خود چارهای جز بهره گیری از نظام وکالت نداشت ، نظام وکالت و مدیریت امام در این دوران نقش بسزایی در ترویج و حفظ اسلام راستین و تشیع داشت .
کارکرد سازمان وکالت
از کارکردهای سازمان وکالت این بود که ایجاد بستری مناسب در جهت ارتباط شیعیان با امام ؛ پیام خود را از طریق نامه نگاری ،سریعاً و به طور سیستماتیک به شیعه برساند بدون اینکه از نظر امنیتی برای شیعیان مشکلی ایجاد شود به هدایت و جهت دهی شیعیان بپردازد.
از طرفی از لحاظ علمی و فقهی مطالب را در اختیار شیعیان قرار دهد، سازمان بزرگ وکالت به عنوان یک سازمان علمی مطرح بود و شبهات و مسائل فقهی را پاسخ میدادند، سامان دهی و حفظ عقائد مذهبی زدودن شرک و ثنویت از توحید و عقائد مردم از دیگر خدمات امام علیهالسلام در سایه نظام وکالت بود و اگر تدابیر امام (ع)نبود جامعه مسلمین نیز دچار ثنویت و شرک میشد، مانند مسیحیت کما اینکه جامعه اهل سنت دچار شبهات و کج اندیشی ها شده بودند .
32.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴بارزترین سند امام شناسی
یکی از خدمات امام هادی علیهالسلام، اقدامات بسیار اساسی ایشان در تبیین جایگاه امامت است بارزترین و بهترین سند شناسایی جایگاه امامت از میراث امام هادی علیهالسلام زیارت جامعه کبیره است و این زیارت نامه یک دوره امام شناسی است، امام با زبان دعا و زیارت اهل بیت را به عنوان معدن و سر چشمه علم معرفی میکند و به رد ضمنی عقائد مختلف دیگر میپردازد که معتقد به حقانیت حاکمان عباسی بودند در حدیث نبوی آمده است که « من مات و لم یعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیة ؛ مسند أحمد: ج 4 ص 96. الکافی: ج 1 ص 374، 376، ج 2 ص 18- 21. » کسی که امام زمان خود را نشناسد بر دین جاهلیت از دنیا رفته است. لذا امام در این دعا تاکید میکند که اهل بیت چه کسانی هستند، این زیارت جامع مطالب معرفتی ؛ عرفانی و سیاسی میباشد و بهترین شیوه در معرفی جایگاه امامت است، لذا امام به دو نحو اثبات و سلب وارد این عرصه شدند.
بستر سازی ولایت و مرجعیت جهت آمادگی شیعه در دوران غیبت
از اموری که امام(ع)در تاسیس، شبکه وکالت انجام داد، پراکنده نمودن و انتخاب و گسیل نمایندگانی در نقاط مختلف سرزمینهای اسلامی به عنوان وکیل است، وکالت به صورت سازمان یافته از برجستگی ویژهای در این دوره برخوردار است و در عصر امام عسکری(ع) همین رویه همچنان ادامه داشت در حالی که در دوره امامان پیشین، محدودیت اعمال شده مانند عصر امام هادی علیهالسلام وجود نداشت و دسترسی به امام معصوم(ع) اینگونه سخت و دشوار نبود، به تدریج که به عصر امام زمان(عج) نزدیکتر میشویم، اختناق شدید تری حاکم میشود، لذا حتی در غیبت صغری دیدن امام زمان برای بسیاری میسور نبود، لذا کاربرد نظام وکالت در این دوران بیشتر نمایان میشود، در غیبت صغری وکالت به چهار نفر سپرده میشود و با شروع غیبت کبری، نیابت عامه برقرار میشود و رفته رفته اندیشه پویای اجتهاد و فقاهت، جهت حفظ مکتب اهل بیت(ع) بر اساس نوآوری امام هادی (ع)مستقر گردید و این اتفاق از نوآوری امام هادی علیهالسلام جهت مدیریت در بحرانهای فکری الگو گرفت، اساس فقاهت فقها بر اساس این اندیشه ناب شکل گرفته است و مهمترین نمود آن در ولایت فقیه است.
36.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
هشتمین روز از🏴چله دوازدهم🏴
و در سومین روز از ماه مبارک رجب
تلاوت☀️ زیارت امین الله☀️
به نیابت از
بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف
و
ابن الرضای ثانی
❣️ حضرت امام هادی علیه السلام ❣️
#هدیه می کنیم
محضر نورانی
☀️ امیرالمؤمنین علیه السلام☀️
🏴🏴🏴🏴
تلاوت ☀️زیارت آل یاسین☀️
و عرض سلام و ارادت خدمت
☀️امام زمان علیه السلام ☀️
#به_آرزوی_شهادت
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#السلام_علیک_یا_امین_الله_فی_ارضه
السلام علیک یا امیرالمؤمنین
احمد بن عمر گويد: ازموسی بن جعفر علیه السلام پرسيدم :
چرا حضرت علی علیه السلام را امير المؤمنين ناميدند؟
فرمودند:
براى آنكه خوراك دانش به مؤمنین مىرسانيد، فرمود: نشنيدى در قرآن است كه (64 سوره يوسف):« «وَ نَمِيرُ أَهْلَنا» یعنی ما خوار و بار براى خاندان خود مىآوريم ».
عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع لِمَ سُمِّيَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ لِأَنَّهُ يَمِيرُهُمْ الْعِلْمَ أَ مَا سَمِعْتَ فِي كِتَابِ اللَّهِ- وَ نَمِيرُ أَهْلَنا.
و در روايت ديگر است كه فرمود: زيرا خوراك مؤمنين از جانب اوست، او بآنها خوراك دانش ميدهد.
وفِي رِوَايَةٍ أُخْرَى قَالَ: لِأَنَّ مِيرَةَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ عِنْدِهِ يَمِيرُهُمُ الْعِلْمَ
مار، يمير بمعنى طعام دادن و آذوقه خوب براى خانواده تهيه كردن است .
كلمه امير صيغه متكلم وحده از فعل مضارعست كه در اثر كثرت استعمال لقب آن حضرت گشته است
ممكن است مقصود از روايت اين باشد كه حكام و زمامداران ديگر كه امير مردم هستند غذاى جسمى و خواربار و آذوقه معاش آنها را منظم ميكنند و در دسترس آنها ميگذارند تا زندگى حيوانى آنها اداره شود ولى حكومت على عليه السلام علاوه بر جنبه معاش مردم از نظر غذاى روحى و زندگى علمى و معنوى افراد مورد توجه است و اختصاص بمؤمنين هم دارد، زيرا تنها ايشانند كه از علوم آن حضرت استفاده مىكنند.
📚 اصول کافی،ج۲،ص۴۰۹
#ادامه_دارد
#هرشب_ساعت_هشت_یک_نکته
﷽
سلام علیکم
نهمین روز از🌷چله دوازدهم🌷
تلاوت☀️ زیارت امین الله☀️
به نیابت از
بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف
امام خمینی (ره)
همه شهدا و
❣️ شهید علی صیاد شیرازی❣️
#هدیه می کنیم
محضر نورانی
☀️ امیرالمؤمنین علیه السلام☀️
🌹🌹🌹🌹
تلاوت ☀️زیارت آل یاسین☀️
و عرض سلام و ارادت خدمت
☀️امام زمان علیه السلام ☀️
#به_آرزوی_شهادت
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
📌️تفاوت صیاد با خیلی ها!!!
⚡تو شاید حرف های آقا رو سخنرانی تلقی کنی ولی برای من این حرف ها سخنرانی نیست ،
#دستوره
ازهمون لحظه ای که می شنوم #تکلیف به گردنم میاد که #امری از #فرمانده ام گرفتم و باید اجرایش کنم . تا ستاد کل برسم وقت رو تلف نمی کنم ..
🌷شهید سپهبد صیاد شیرازی 🌷
🌷مالک اشتر نیروهای مسلح 🌷
امير سپهبد علي صيادشيرازي در سال 1323 در کبودگنبد مشهد در خانوادهاي مذهبي به دنيا آمد. مادرش شهربانو و پدرش زياد نام داشت. پدرش، که از عشاير فارس بود، به استخدام ژاندارمري درآمد و سپس به ارتش منتقل شد. او از جاذبهاي خاص برخوردار بود، از اينرو علي تحت تأثير پدر از کودکي به ارتش علاقهمند شد.
او به همراه پدر و خانواده، مانند ديگر خانوادههاي نظاميان، از شهري به شهري مهاجرت ميکرد. شهرهاي مشهد، گرگان، شاهرود، آمل، گنبد و سرانجام گرگان محل پرورش وي شدند. او سال ششم متوسطه را در تهران گذراند و در سال 1342 موفق به اخذ ديپلم گرديد. او در سال 1343 در کنکور دانشکده ی افسري شرکت کرد و پذيرفته شد. علي از بدو ورود به دانشکده به جديت در درس و پايبندي به مذهب شهرت يافت. و سرانجام در مهرماه 1346 در رسته ی توپخانه دانش آموخته شد و با درجه ی ستوان دومي وارد ارتش گرديد. او پس از طي دوره ی آموزشي در شيراز و اصفهان به لشگر تبريز و سپس لشگر زرهي کرمانشاه منتقل شد.
او در سال 1350 براي گذراندن دوره ی آموزش زبان انگليسي به تهران آمد و پس از پايان کلاس و جديت در تحصيل سرانجام خود از استادان زبان انگليسي شد.
علي در سال 1352 به دليل لياقتها و دقتهايش در کار، براي تکميل تخصصهاي توپخانه از طرف ارتش به امريکا اعزام شد تا دوره ی هواسنجي بالستيک را بگذارند. او اين دوره ی آموزشي را در شهر فورت سيل از ايالت اوکلاهما، در منطقهاي نظامي، با موفقيت طي کرد. در اين دوره ی فشرده ستوان همچون مبلغي مذهبي به دعوت امريکاييان به اسلام ميپرداخت و در مجالس بحث و مناظره ی آنان شرکت ميکرد.
او در بين آشنايان جديدش به مرد مذهبي مشهور شد. او پس از گذراندن دوره، با تخصصي جديد و روحيهاي بانشاط به ايران مراجعت کرد.
ارتش براي استفاده از دانش نظامي ستوان، او را در سال 1353 به اصفهان -مرکز توپخانه- منتقل کرد. علي در اصفهان با يافتن دوستان جديد مطالعات مذهبي خود را پي گرفت و شخصيت سياسي خويش را در اين دوره قوام بخشيد. او در نامهاي که براي سرگرد محمدمهدي کتيبه- يکي از افسران مذهبي- ارسال کرد اين جمله را نوشت: "در مورد برنامههاي مذهبي بحمدالله پيش ميرويم مخصوصاً در آن قسمت که ميدانيد." اين جمله حساسيت ضداطلاعات را برانگيخت و از آن پس وي تحت مراقبت قرار گرفت. آنها پس از تحقيق و مراقبت متوالي، او را "متعصب مذهبي" معرفي کردند و مراقبت از وي را شدت بخشيدند. جالب اين است که هرکس از افسران را به مراقبت وي ميگماردند يا تحت تأثير روحيه ی او قرار ميگرفت و گزارش مثبت براي او رد ميکرد يا صياد را از مراقبت و مأموريت خود خبر ميداد و يا از اول با چنين مأموريتي مخالفت ميکرد.
دوره ی دوم زندگي سرهنگ صياد بعد از پيروزي انقلاب اسلامي آغاز ميشود: او پس از پيروزي انقلاب اسلامي با برادر رحيم صفوي و حجةالاسلام سالک آشنا ميشود و با يکديگر پيمان ميبندند که از پادگانهاي اصفهان حفاظت نمايند. اختلاف سروان با فرماندهان ارتش موجب آشنايي وي با حضرت آيت الله خامنهاي ميگردد و از اينجا سرنوشت صياد به کلي تغيير پيدا کرد. پس از حوادث کردستان، صياد با درجه سرگردي به همراه سردار صفوي به غرب اعزام ميگردد و با هماهنگي ارتش و سپاه سنندج را آزاد ميکنند. لياقتهاي سرگرد در کردستان موجب ميگردد تا با درجه ی سرهنگي به فرماندهي عمليات غرب منصوب گردد. اختلافات سرهنگ با بنيصدر اولين رئيسجمهوري اسلامي موجب برکناري وي و خلع دو درجه ترفیع ميگردد. اما ديري نپاييد که بنيصدر سقوط کرد و شهيد رجايي به رياستجمهوري رسيد و سروان مجدداً با دو درجه به غرب کشور اعزام ميشود. سرهنگ با تأسيس قرارگاه حمزه سيدالشهداء، لشکرهاي 64 اروميه و 28 کردستان و تيپهاي 23 نيروي ويژه هوابرد و تيپ 30 گرگان، شهرهاي بوکان و اشنويه را آزاد کرد.
در هفتم مهرماه 1360 به خاطر رشادتها و لياقتها توسط رهبر معظم انقلاب؛ امامخميني به فرماندهي نيروي زميني منصوب شد. او با هماهنگي با سپاه قهرمان پاسداران انقلاب اسلامي در عمليات طريقالقدس، فتحالمبين، بيتالمقدس، رمضان، مسلمبنعقيل، مطلعالفجر، محرم، والفجر 1، 2، 3، 4 و 8 و 9، عمليات خيبر و بدر و قادر شرکت نمود و پيروزيهاي بزرگي را براي ايران اسلامي به ارمغان آورد که بيشک در تاريخ امت اسلامي به عظمت خواهد ماند. سرهنگ در مرداد سال 1365 از فرماندهي نيروي زميني استعفا داد و با پيشنهاد آيت الله خامنهاي و تصويب رهبر انقلاب به سمت نمايندگي امام در شورايعالي دفاع منصوب شد. در سال 66 به درجه ی سرتيپي نايل آمد. سرتيپ صيادشيرازي در سال 67 در عمليات مرصاد که مرزهاي غرب ايران مورد هجوم منافقين قرارگرفته بود، شرکت و با روحيهاي بسيجي ضربات محکمي را بر پيکر مزدوران منافق وارد کرد. سرانجام صيادشيرازي در مقام جانشيني رياست ستادکل به خدمت مشغول شد.
#سیره_شهدا
✅ شهید صیاد شیرازی پس از دریافت درجه سرلشکری از دست مقام معظم رهبری
پیرمردی که از ابتدا راننده ایشان بود
میگوید:«تبریک میگویم.»
🌷 صیاد میپرسد:
«در چه خصوصی؟»
پیرمرد:«درجه سرلشکری شما!»
🌷 صیاد:«تو که میدانی من بیست سال است
و قبل از آن،مانند یک عاشق
به دنبال شهادت میدوم،
درجه برای من مهم نیست
دعا کن شهید بشوم.»